در حال دیدن این عنوان: |
۳ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 24 ------------------------------------------ آيه مَثَلُ الْفَرِيقَيْنِ كَالْأَعْمَى وَالْأَصَمِّ وَالْبَصِيرِ وَالسَّمِيعِ هَلْ يَسْتَوِيَانِ مَثَلاً أَفَلَا تَذَكَّرُونَ ------------------------------------------- ترجمه مَثلِ دو گروه (كافران ومؤمنان،) همچون «نابينا و ناشنوا» و «بينا و شنوا» است، آيا اين دو گروه در مَثل يكسانند؟ پس چرا پند نمىگيريد؟ ----------------------------------------- نکته ها همان گونه كه بدن چشم و گوش دارد، دل و روح نيز چشم و گوش دارد. همان گونه كه نابينا و ناشنوا محسوسات عالم را درك نمىكنند و لذّت نمىبرند، افراد لجوج نيز معارف الهى را درك نكرده و لذّت نمىبرند. ------------------------------------------ پيام ها 1- كسى كه ديدش محدود به محسوسات مادّى باشد و معنويّت و آخرت را نبيند، كور است. «مثل الفريقين كالاعمى ... و البصير» 2- در تبليغ، با شيوهى سؤال، وجدان افراد را به قضاوت بطلبيم. «هل يستويان» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 25، 26 ------------------------------------------ آيه وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحاً إِلَى قَوْمِهِ إِنِّى لَكُمْ نَذِيرٌ مُّبِينٌ أَن لَّا تَعْبُدُو اْ إِلَّا اللَّهَ إِنِّى أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ أَلِيمٍ ------------------------------------------- ترجمه و همانا ما نوح را به سوى قومش فرستاديم، (او به مردم گفت:) من براى شما هشدار دهندهى روشنى هستم. (دعوت من اين است) كه جز خداوند را نپرستيد، كه همانا من از عذاب روزى دردناك بر شما مىترسم. ------------------------------------------ نکته ها حضرت نوحعليه السلام اوّلين پيامبر اولوالعزم است كه عليه شرك و بتپرستى قيام كرد و چون نسل بشر پس از غرق شدن كفّار، همه از حضرت نوح و همراهان اوست، لذا او را پدر دوّم گفتهاند و چون عمرش از همهى پيامبران بيشتر بوده است، او را «شيخالانبيا» خواندهاند. شايد مراد از عذابى كه حضرت نوح از نزول آن بر قومش مىترسيد، قهر الهى در همين دنيا باشد. چنانكه در چند آيهى بعد مىخوانيم كه كفّار به نوح مىگفتند: «فأتنا بما تعدنا ان كنت من الصادقين» ----------------------------------------- پيام ها 1- حوزهى تبليغ پيامبران، در مرحله اوّل قوم خودشان است. «ارسلنا... الى قومه» 2- هشدار انبيا، به نفع مردم است. «انّى لكم نذير» 3- انسان غافل، بيش از هر چيز به هشدار نياز دارد. «انّى لكم نذير» 4- پيام و تبليغ بايد روشن و روشنگر باشد. «نذيرٌ مبين» 5 - پيامبران هم هشدار مىدهند، هم مصالح مردم را بيان مىكنند.«نذيرٌ مبين» 6- هدف و وظيفهى انبيا، بيان مسئلهى توحيد است. «الاّ تعبدوا الاّ اللّه» 7- تاريخ شرك، به زمان حضرت نوح نيز بر مىگردد.«لاتعبدوا الاّ اللّه» 8 - اصل پرستش و عبادت در هر انسانى وجود دارد، لكن پيامبران مسير و جهت آن را معيّن مىكنند. «لاتعبدوا الاّ اللّه» 9- انبيا، خيرخواه و دلسوز مردم بودهاند. «انّى اخاف عليكم» 10- وظيفهى مبلّغ و مربّى، بيان خطرات و عواقب سوء شرك به خداوند است. «اخاف عليكم عذاب يوم اليم» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 27 ------------------------------------------ آيه فَقَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن قَوْمِهِ مَا نَرَيكَ إِلَّا بَشَراً مِّثْلَنَا وَمَا نَرَيكَ اتَّبَعَكَ إِلَّا الَّذِينَ هُمْ أَرَاذِلُنَا بَادِىَ الرَّأْىِ وَمَا نَرَى لَكُمْ عَلَيْنَا مِن فَضْلٍ بَلْ نَظُنَّكُمْ كَذِبِينَ --------------------------------------------- ترجمه پس سران قومش كه كافر بودند گفتند: ما تو را جز انسانى مثل خودمان نمىبينيم و جز اراذل و اوباش كه سادهلوحند (و نسنجيده در نگاهِ اوّل يار تو گشتهاند)، كس ديگرى را پيرو تو نمىيابيم، و براى شما هيچ برترى بر خودمان نمىبينيم، بلكه شما را دروغگومىپنداريم. ----------------------------------------------- نکته ها مخالفانِ حقّ، گاهى رهبران الهى را تضعيف كرده و مىگفتند: شما انسانهايى مثل ما هستيد، نه برتر از ما. گاهى پيروان آنها را كوچك مىشمرند و مىگفتند: آنها افرادى بىسر و پا و بىشخصيّت هستند. و گاهى مكتب را تضعيف مىكردند و مىگفتند: سخن شما دروغ و افترا يا سحر يا افسانههاى پيشينيان است و يا سخنان شما حرفهاى عادّى است كه اگر بخواهيم ما نيز مثل آن را مىآوريم. -------------------------------------------- پيام ها 1- معمولاً اشراف در خط اوّل مخالفان انبيا بودهاند. «فقال الملاء الذين كفروا» 2- مستكبران، از مساوات با تودهى مردم و خصوصاً محرومان ناراحت هستند. «هم اراذلنا» 3- كسانى كه وابستگى كمترى به دنيا دارند، بهتر و زودتر ايمان مىآورند. «مانراك اتّبعك الاّ الذين هم اراذلنا» 4- در ديد دنياپرستان، مال و ثروت ارزش است، نه حقّ و حقيقت. «ما نرى لكم علينا من فضل» 5 - مخالفان انبيا، برهان ندارند و آنچه مىگويند بر اساس ظنّ و گمان و وهم است. «بل نظنّكم» 6- عقل كفّار در چشم آنهاست. در اين آيه 3 بار كلمهى «ما نرى» آمده است. |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 28 ------------------------------------------ آيه قَالَ يَقَوْمِ أَرَءَيَتُمْ إِن كُنْتُ عَلَى بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّى وَءَاتَنِى رَحْمَةً مِّنْ عِنْدِهِ فَعُمِّيَتْ عَلَيْكُمْ أَنُلْزِمُكُمُوهَا وَأَنْتُمْ لَهَا كَرِهُونَ ------------------------------------------ ترجمه (نوح به قوم خود) گفت: آيا اگر ببينيد كه من بر دليل روشنى از طرف پروردگارم باشم و او از نزد خودش، رحمت (ويژهى نبوّت) را به من داده باشد كه بر شما مخفى مانده است، (آيا باز هم سرپيچى مىكنيد؟) آيا شما را به پذيرش آن وادار كنيم، در حالى كه نسبت به آن كراهت داريد؟ ------------------------------------------ نکته ها اين آيه به دو ايراد مخالفان كه در آيهى قبل مطرح شد پاسخ مىدهد: الف: كفّار مىگفتند: تو انسانى مثل ما هستى. آيه پاسخ مىدهد: گرچه من در ظاهر مانند شما هستم، امّا مورد لطف و رحمت مخصوص پروردگار قرار گرفتهام و به من وحى مىشود. ب: مخالفان مىگفتند: پيروان تو افرادى سادهلوح و كوته فكر هستند. آيه پاسخ مىدهد كه چنين نيست. گرچه آنها در ظاهر از شما ضعيفترند، امّا با ديدن بيّنه و برهان ايمان آوردند، نه بىدليل. انبيا در برابر مخالفان خود سعهى صدر دارند، در مقابل آن همه سخنان ناروا و تهمتهاى نابجا، باز هم سخن از منطق و برهان و عاطفه مىزنند. --------------------------------------------- پيام ها 1- انبيا از مردم، با مردم و نسبت به مردم مهربان بودهاند. «قال يا قوم» 2- در شيوهى تبليغ، از اهرم عاطفه استفاده كنيم. «يا قوم» 3- دعوت انبيا همراه با بيّنه و برهان بوده است. «كنت على بيّنةٍ» 4- مقام نبوّت، يك رحمت الهى است. «رحمةً من عنده» 5 - انبيا تمام كمالات خود را از خدا مىدانند. «من ربّى، من عنده» 6- كسى كه نتواند برهان، معنويّت و نبوّت را درك كند، كور است. «فعمّيت عليكم» 7- انسان در انتخاب دين و مذهب اختيار دارد. «انلزمكموها» 8 - تا انسان زمينهى پذيرش حقّ را دارا نباشد، نمىتواند از نور وحى استفاده كند. «انتم لها كارهون» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 29 ------------------------------------------ آيه وَيَقَوْمِ لَا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مَالًا إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ وَمَآ أَنَاْ بِطَارِدِ الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِنَّهُم مَّلَقُواْ رَبِّهِمْ وَلَكِنِّى أَرَيكُمْ قَوْماً تَجْهَلُونَ ------------------------------------------- ترجمه (نوح ادامه داد كه) اى قوم من! از شما در برابر اين دعوت، اجرتى درخواست نمىكنم، پاداش من تنها بر خداست و من كسانى را كه ايمان آوردهاند (به خاطر خواست نابجاى شما) طرد نمىكنم، (چرا كه) آنان پروردگارشان را ملاقات خواهند كرد (و از من شكايت خواهند نمود)، ولى من شما را قوم جاهلى مىبينم. -------------------------------------------- پيام ها 1- بىتوقّعى پيامبران، يكى از نشانههاى حقّانيّت آنهاست. «لااسئلكم عليه مالاً» 2- رمز موفّقيّت مبلّغ، توقّع نداشتن از مردم و بىاعتنايى به سرمايهداران است. «لااسئلكم عليه مالاً» البتّه مبلّغان دينى نزد خداوند، اجر بزرگى دارند. «ان اجرى الا على اللّه» 3- اگر انبيا دنبال سوء استفاده بودند، به سراغ اشراف مىرفتند، نه فقرا. «لااسئلكم عليه مالاً» 4- اشراف براى ايمان آوردن خود شرط مىكردند كه فقرا رانده شوند، ولى انبيا قاطعانه با اين درخواست مخالفت مىكردند. «ما أنا بطارد...» (جمله اسميّه و حرف (باء) نشانهى قاطعيّت است) 5 - كسى كه هدفش از تبليغ، مال و مقام نيست، فقير و غنى در نزد او يكسان است. «ما انا بطارد الذين امنوا» 6- به توقّع مستكبران اعتنا نكنيم. «ما انا بطارد الذين امنوا» 7- كفّار مؤمنان را اراذل مىشمردند، امّا پيامبرصلى الله عليه وآله مىفرمود: من آنها را با شما عوض نمىكنم. «ما انا بطارد الذين امنوا» 8 - حكومتِ حقّ نبايد به خاطر جلب رضايت مرفّهين، طبقه محروم را از دست بدهد. «ما انا بطارد الذين امنوا» 9- آنها كه نزد خدا آبرو دارند نبايد طرد شوند. «ما انا بطارد الذين امنوا» 10- ياد قيامت، به موضعگيرىهاى دنيوى جهت صحيح مىدهد. «ملاقواربّهم» 11- تحقير مؤمنان به خاطر فقرشان، نشانهى بىخردى است. «قومتجهلون» 12- قرآن كسانى كه مؤمنان را اراذل مىشمرند، جاهل و نادان معرّفى مىكند. «قوم تجهلون» (نه اشرافىگرى نشانهى فهم است و نه فقر نشانهى جهل) 13- يكى از درجات عرفان، ملاقات وشهود است كه مرفّهان نسبت به اين مقام بىخبرند. «الّذين آمنوا انّهم ملاقوا ربّهم ولكنّى اراكم قوماً تجهلون» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 30 ------------------------------------------ آيه وَيَقَوْمِ مَن يَنْصُرُنِى مِنَ اللَّهِ إِن طَرَدتُّهُمْ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ ------------------------------------------- ترجمه (نوح در جواب تقاضاى طرد مؤمنانِ تهىدست وگمنام گفت:) اى مردم! اگر من آنان را (از خود) برانم، چه كسى مرا در برابر خدا يارى خواهد كرد؟ چرا انديشه نمىكنيد؟ -------------------------------------------- پيام ها 1- طرد و تحقير مردمِ با ايمان، (حتّى از طرف انبيا) قهر الهى را به دنبال خواهد داشت. «من ينصرنى من اللّه ان طردتهم» 2- هيچ كس نمىتواند مانع قهر خداوند شود. «من ينصرنى من اللّه» 3- با طرد مؤمنان، چه كسى به يارى دين خدا مىآيد؟ «من ينصرنى» 4- رضاى مخلوق را با غضب خالق معامله نكنيم.«من ينصرنى من اللّه ان طردتهم» 5 - مردمدارىِ انبيا، از روى وظيفهى الهى بوده است، نه به خاطر موقعيّت شخصى يا اجتماعى خودشان. «من ينصرنى من اللّه» 6- در تبليغ، با شيوه سؤال، وجدان و فكر مردم را به قضاوت بخوانيم. «منينصرنى، افلا تذكّرون» 7- ناتوانى همهى موجودات را در برابر قهر الهى، همگان به آن اعتراف دارند، گرچه گاهى از آن غفلت كنند. «افلا تذكّرون» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 31 ------------------------------------------ آيه وَلَا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِى خَزَآئِنُ اللَّهِ وَلَا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَلَا أَقُولُ إِنِّى مَلَكٌ وَلَا أَقُولُ لِلَّذِينَ تَزْدَرِى أَعْيُنُكُمْ لَن يُؤْتِيَهُمُ اللَّهُ خَيْراً اللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا فِى أَنفُسِهِمْ إِنِّى إِذاً لَّمِنَ الظَّلِمِينَ ----------------------------------------- ترجمه (نوح گفت:) من به شما نمىگويم كه گنجينههاى الهى نزد من است و نه (مىگويم كه از پيش خود) غيب مىدانم و نمىگويم كه من فرشتهام و نمىگويم آن كسانى كه در پيشِ چشمِ شما خوارند، خداوند هرگز به آنان خيرى نخواهد رساند، (بلكه) خداوند به آنچه در دل آنهاست آگاهتر است. (اگر چيزى جز اين بگويم،) قطعاً از ستمكاران خواهم بود. ------------------------------------------- نکته ها علم غيب، به طور مطلق و نسبت به هر چيز و در هر شرايطى مخصوص خداوند است، «و عنده مفاتح الغيب لايعلمها الاّ هو»(40) امّا به اذن و ارادهى الهى گاهى براى اولياى خدا دريچههايى از غيب گشوده مىشود، «تلك من انباء الغيب نوحيها اليك»(41) لذا پيامبران الهى، از علم غيب برخوردارند. چنانكه در آيهى 26 سورهى جنّ مىفرمايد: «عالم الغيب فلايظهر على غيبه احداً الاّ مَن ارتضى من رسول» نه فقط علم غيب، بلكه قدرت انجام كارهاى خارق العاده نيز مخصوص خداست، امّا خداوند به هر كس كه بخواهد و به هر مقدار كه مصلحت بداند عطا مىكند. با آنكه مرگ و حيات بدست اوست، «انّه هو أمات و احيى»(42)، لكن حضرت عيسىعليه السلام نيز با اذن او مردگان را زنده مىكند، «احيى الموتى باذن اللّه»(43) با آنكه خداوند جانها را مىگيرد، «اللّه يتوفّى الانفس»(44) لكن فرشتگان نيز با اذن او جان مردم را مىگيرند، «يتوفّاكم ملك الموت»(45) با آنكه تنها او خالق است، «اللّه خالق كل شيئ»(46)، لكن حضرت عيسى نيز با اذن الهى خلق مىكرد. «و اذ تخلق من الطين كهيئة الطير باذنى»(47) _____________________________ 40) انعام، 59 . 41) هود، 49. 42) نجم، 44. 43) آلعمران، 49. 44) زمر، 42. 45) سجده، 11. 46) رعد، 16. 47) مائده، 110. ----------------------------------------- پيام ها 1 - انبيا ادّعاى توخالى ندارند، كارشان دعوت و هدفشان ارشاد است، آنهم در چارچوب بندگى خداوند. «و لااقول لكم ...» 2- شرط نبوّت، علم غيب و در دست داشتن گنجينههاى هستى نيست. «و لااقول لكم عندى خزائن اللّه...» 3- هدف انبيا ارشاد معنوى است، نه تقسيم خزائن مادّى. «و لااقول لكم عندى خزائن اللّه...» 4- هر نعمتى كه به ما مىرسد، سرچشمه و خزينهاى دارد. («خزائن» جمع است و اشاره به سرچشمهى همهى نعمتهاست) 5 - نسبت به اولياى خداوند غلوّ نكنيم. «و لااقول لكم عندى خزائن اللّه ولا... ولا...» 6- اشراف قوم نوح، ظاهربين بودند. «تزدرى اعينكم...» 7- در قضاوت نسبت به ديگران، به ظاهر آنها نگاه نكنيم. «تزدرى اعينكم...» 8 - الطاف خداوند نصيب مؤمنان گمنام و ضعيف خواهد شد و كارى به خيال و وهم ما ندارد. «تزدرى اعينكم لن يؤتيهم اللّه خيرا اللّه اعلم بما فى انفسهم» 9- ملاك لطف خداوند، لياقت باطنى ومعنوى انسان است. «اللّه اعلم بمافىانفسهم» 10- طرد ونالايق پنداشتن محرومان به خاطر فقر، ظلم است.«انّى اذاً لمن الظالمين» 11- ادّعاهاى پوچ و توخالى و سوء استفاده از عناوين و مناصب دروغين، ظلم است.«انّى اذاً لمن الظالمين» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 32 ------------------------------------------ آيه قَالُواْ يَنُوحُ قَدْ جَدَلْتَنَا فَأَكْثَرْتَ جِدَلَنَا فَأْتِنَا بِمَا تَعِدُنَآ إِنْ كُنتَ مِنَ الصَّدِقِينَ ---------------------------------------------- ترجمه (مخالفان) گفتند: اى نوح! تو واقعاً با ما جدال و جرّ و بحث زيادى نمودى، (اكنون ديگر بس است) اگر راست مىگويى، آنچه را (از عذاب الهى) كه به ما وعده مىدهى بر سر ما بياور!؟ -------------------------------------------- نکته ها مجادله اگر بر حقّ باشد، ارزش است، «و جادلهم بالّتى هى احسن»(48) و اگر بر باطل باشد، ضد ارزش. «و جادلوا بالباطل ليدحضوا به الحق»(49) _____________________________ 48) نحل، 126. 49) مؤمن، 5. -------------------------------------------- پيام ها 1- انبيا در دعوت خود پايدار و پيگير هستند. «جادلتنا فاكثرت جدالنا» 2- دشمن به منطق و برهان حق، عنوان جدال و ستيز مىدهد. «قد جادلتنا» 3- مهلت خداوند را نشانهى درستى راهمان ندانيم. «فأتنا بما تعدنا» 4- انسان حتّى در نزول عذاب بر خود عجول است. «فأتنا بما تعدنا» 5 - نفرين حضرت نوحعليه السلام بدنبال اعلام آمادگى كافران براى هلاك شدن بود. «فأتنا بما تعدنا» 6- كفّار چون منطق ندارند و حرف منطقى را نيز نمىپذيرند، پيشنهاد كفايت مذاكرات مىدهند. «فأتنا بما تعدنا» 7- نوح پىدرپى به كفّار وعدهى عذاب مىداد. «تعدنا» بجاى «وعدتنا» 8 - كفّار، در صداقت انبيا يا شك داشتند و يا در بيان، اظهار شك مىكردند. «ان كنت من الصادقين» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 33، 34 ------------------------------------------ آيه قَالَ إِنَّمَا يَأْتِيكُم بِهِ اللَّهُ إِن شَآءَ وَمَآ أَنتُم بِمُعْجِزينَ وَلَا يَنْفَعُكُمْ نُصْحِى إِنْ أَرَدتُّ أَنْ أَنْصَحَ لَكُمْ إِن كَانَ اللَّهُ يُرِيدُ أَن يُغْوِيَكُمْ هُوَ رَبُّكُمْ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ ------------------------------------------ ترجمه (نوح گفت:) همانا اگر خداوند اراده كند، آن را بر سر شما خواهد آورد و شما قدرت خنثى كردن (و مقاومت در برابر) آن را نخواهيد داشت. و اگر خداوند بخواهد شما را (به خاطر عدم لياقت) گمراه سازد، (ديگر) نصيحت من به حال شما سودى نخواهد داشت، هر چند بخواهم براى شما خيرخواهى كنم. او پروردگار شماست و (شما) بسوى او بازخواهيد گشت. ---------------------------------------- نکته ها كلمهى «نُصح» به كار يا كلامى گفته مىشود كه به قصد اصلاح و از روى اخلاص باشد وكلمهى «غَىّ» به جهلى گفته مىشود كه ناشى از اعتقاد فاسد باشد. فرق ميان «اضلال» و«اغواء»، آن است كه ضالّ هدف را مىداند، ولى راه را گم كرده، امّا در اغواء، مقصد وهدف، هر دو را گم كرده است. نسبت اضلال و اغواء به خداوند، از باب كيفر لجاجت و فساد اخلاق گمراهان است، نه آنكه خداوند از ابتدا و بدون مقدّمه كسى را گمراه كند. «و ما يضلّ به الاّ الفاسقين»(50) _____________________________ 50) بقره، 26. --------------------------------------------- پيام ها 1- پيامبر مأمور ابلاغ است وكيفر و مجازات گمراهان بدست خداست. «انّما يأتيكم به اللّه» 2- هيچ امرى خداوند را مجبور بر كارى (حتّى پس از تهديدهاى او) نمىكند. «ان شاء» 3- كفّار نه مىتوانند از نزول عذاب جلوگيرى كنند و نه مىتوانند خود را از آن برهانند. «ما انتم بمعجزين» 4- انبيا دلسوز مردمند. «نصحى» 5 - اراده خداوند، غالب بر تمام ارادههاست. «و لاينفعكم نصحى ... ان كان اللّه يريد ان يغويكم» (حتّى تأثير سوز و سخن و نصيحت پيامبر، به خواست اوست) 6- هدايت يا گمراهى مردم، از مدار ارادهى الهى خارج نيست. «يريد ان يغويكم» 7- اغواى گمراهان پس از لجاجت و درخواست عذاب، «فأتنا بما تعدنا» پرتوى از ربوبيّت الهى است. «ان يغويكم هو ربّكم» 8 - نپذيرفتن نصايح انبيا، قهر الهى است. «لاينفعكم نصحى... اليه ترجعون» 9- برفرض در دنيا مجازات نشويم، سر و كار ما در قيامت با خداوند است. «هو ربّكم و اليه ترجعون» 10- بازگشت به سوى خداوند اجبارى است. «اليه تُرجعون» نه «تَرجعون» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 35 ------------------------------------------ آيه أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَيهُ قُلْ إِنِ افْتَرَيْتُهُ فَعَلَىَّ إِجْرَامِى وَأَنَاْ بَرِى ءٌ مِّمَّا تُجْرِمُونَ ----------------------------------------- ترجمه بلكه (مشركان) مىگويند: او (نوح يا محمّد)، آن (سخنان) را بر خداوند افترا بسته است. بگو: اگر من چيزى را به دروغ به خداوند نسبت دادهام، پس كيفرش بر عهدهى خودم خواهد بود و من از جرم شما (كه گناهى را به من نسبت مىدهيد) بيزارم. ------------------------------------------- نکته ها «اِجرام» و «جُرم» در لغت به معناى چيدن ميوهى نارس است و سپس به هر كار ناپسند و امر خلاف اطلاق شده است. -------------------------------------------- پيام ها 1- خداوند شيوهى پرسش و پاسخ و برخورد با مشركان را به پيامبر مىآموزد. «يقولون... قل...» 2- نسبتدادن مطالب خودساخته به خداوند، جرم وگناه است. «ان افتريته فعلىّ اجرامى» 3- هر كس مسئول عمل خويش است. «ان افتريته فعلىّ اجرامى» 4- از شرك بايد برائت جست. «و أنا برىء» 5 - شرك جرم است. «ممّا تجرمون» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |