در حال دیدن این عنوان: |
۸ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 46 ------------------------------------------ آيه قَالَ يَنُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَلِحٍ فَلَا تَسَْلْنِ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّى أَعِظُكَ أَن تَكُونَ مِنَ الْجَهِلِينَ --------------------------------------------- ترجمه (خداوند در پاسخ) فرمود: اى نوح! او (در واقع) از خاندان تو (و نبوّت) نيست، او (داراى) عمل ناشايستى است، پس چيزى را كه به آن علم ندارى از من مخواه، همانا من تو را موعظه مىكنم كه (مبادا) از جاهلان باشى. -------------------------------------------- نکته ها مراد از «فلاتسئلن» در مورد پيامبر معصوم، آن نيست كه سؤالى واقع شده بود، زيرا حضرت نوح در آيهى بعد مىفرمايد: «انّى اعوذ بك ان اسئلك ما ليس لى به علم»، بلكه منظور آن است كه مبادا سؤال كنى! البتّه مطلبى كه براى نوح پيش آمد، اين بود كه خيال مىكرد فرزندش اهل است و خداوند به او فرمود: او از اهل تو نيست. روايات بسيارى از پيامبر و ائمهعليهم السلام به ما رسيده است كه با اين عبارت آغاز مىشود: «ليس منّا» يعنى از ما نيست، كه به نمونهاى از آنها اشاره مىشود:(71) پيامبرصلى الله عليه وآله فرمودند: «مَن غَشّ مسلماً فليس منّا» هركس به مسلمانى خيانت كند، از ما نيست. در روايت ديگرى فرمودند: «مَن اكرمه الناس اتّقاء شرّه فليس منّى» آن كس كه مردم او را از روى ترس احترام بگذارند، از من نيست. در حديثى ديگر آن حضرت فرمودند: «مَن اصبح و لم يهتمّ بامور المسلمين فليس بِمسلم» هر كس كه هر صبح در فكر خدمت به مسلمين نباشد، مسلمان نيست. سؤال: در آيهى 10 سورهى تحريم در مورد همسر نوح و لوط مىخوانيم: «خانتا» خيانت كردند، و در اينجا خداوند مى فرمايد: اى نوح! فرزند تو از اهل تو نيست، آيا از اين دو آيه، زنازاده بودن فرزند نوح استفاده نمىشود؟ پاسخ: اوّلاً: مراد از خيانتِ زن نوح، افشاى اسرار و كمك به كفّار است، نه امر ديگر. ثانياً: اين آيه دليل اهل نبودنِ پسر نوح را عملِ غير صالحِ فرزند مىداند، نه چيز ديگر. ______________________________ 71) غالب اين روايات در سفينةالبحار، جلد دوّم، صفحهى 318 و 691 آمده است. ---------------------------------------------- پيام ها 1- پيوند مكتبى، حاكم بر پيوند خانوادگى وخويشاوندى است.(72) «انّه ليس من اهلك» (دليل نجات گروهى از غرق شدن، ايمانشان بهنوح بود، نه چيز ديگر) 2- گاهى انسان در كار خير يا شرّ چنان غوطهور مىشود كه گويا يكپارچه آن عمل مىشود. «انّه عمل غير صالح» 3- پيامبران نيز به موعظه الهى نياز دارند. «انى اعظك» (خداوند پيامبران خود را در لحظههاى حسّاس، هشدار داده و حفظ مىكند) 4- از كارهاى جاهلانه بايد پرهيز كرد. «من الجاهلين» (تقاضاى كارى از خداوند اگر با حكمت نباشد، تقاضاى جاهلانه است) ________________________________ 72) لذا سلمان از اهل بيت پيامبر مىشود، امّا بر ابولهب عموى پيامبر، نفرين نثار مىشود. |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 47 ------------------------------------------ آيه قَالَ رَبِّ إِنِّى أَعُوذَ بِكَ أَنْ أَسْئَلَكَ مَا لَيْسَ لِى بِهِ عِلْمٌ وَإِلَّا تَغْفِرْ لِى وَ تَرْحَمْنِى أَكُن مِّنَ الْخَسِرِينَ --------------------------------------------- ترجمه (نوح) گفت: پروردگارا! به تو پناه مىبرم از اينكه چيزى را كه به (خير و شرّ) آن آگاهى ندارم، از تو درخواست كنم و اگر تو (اين خواسته را) بر من نبخشايى و بر من ترحّم ننمايى، از زيانكاران خواهم بود. ------------------------------------------- پيام ها 1- پيامبران بىدرنگ تسليم خداوند هستند. «فلاتسئلن... قال ربّ انّى اعوذ بك» 2- در دعاها از كلمهى «ربّ» غفلت نكنيم. «ربّ انّى اعوذ...» 3- استعاذه و پناهبردن به خداوند، بهترين راه بيمهى انسان در گرفتارىهاست. «ربّ انّى اعوذبك» 4- در برابر مواعظ الهى، ادب و تواضع كنيم.«انى اعظك ... ربّ انى اعوذبك» 5 - هركجا علم به مصلحت نداريم، درخواست نكنيم. «انّى اعوذ بك ان اسئلك ما ليس لى به علما» 6- هر گونه سؤال بيجا و كلام بيجا، نياز به توبه دارد. «والاّ تغفرلى» (اگر پيامبران از تقاضاى بيجا به خداوند پناه مىبرند، پس تكليف ما كه دائماً براى خداوند تعيين تكليف مىكنيم چگونه است؟) 7- اوّل آمرزش و سپس دريافت رحمت. «والاّ تغفر لى و ترحمنى» 8 - خسارت واقعى، بخشيده نشدن است. «والاّ تغفر لى... اكن من الخاسرين» 9- انسانها حتّى انبيا، بدون لطف خداوند به مقصد نمىرسند و آن كس كه از مغفرت الهى محروم شد، خاسر و زيانكار است. «اكن من الخاسرين » |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 48 ------------------------------------------ آيه قِيلَ يَنُوحُ اهْبِطْ بِسَلَمٍ مِّنّا وَبَرَكَتٍ عَلَيْكَ وَعَلَى أُمَمٍ مِّمَّن مَّعَكَوَ أُمَمٌ سَنُمَتِّعُهُمْ ثُمَّ يَمَسُّهُمْ مِّنّا عَذَابٌ أَلِيمٌ -------------------------------------------- ترجمه به نوح خطاب شد: (اينك) با سلامى از جانب ما و بركاتى برتو و بر تمام امّتهايى كه با تو هستند، فرود آى، و بزودى امّتهايى (از نسل همين نجات يافتگان) را از نعمتها برخوردار خواهيم ساخت، (امّا) سپس (به خاطر غفلت و كفر و گناه،) عذابى دردناك از طرف ما به آنان خواهد رسيد. --------------------------------------------- نکته ها دستور «هبوط»، هم دربارهى حضرت آدمعليه السلام و هم در مورد حضرت نوحعليه السلام آمده و به دنبال آن، مردم به دو دستهى مؤمن و كافر تقسيم شدهاند. منظور از «امّتهايى» كه با نوح بودند، يا هر نفر از همراهان آن حضرت است كه بعدها سر سلسله قبيلهاى شدند و يا اينكه مراد، هر كدام از مؤمنانى است كه سوار كشتى شده و از يك قبيلهاى بودند. ----------------------------------------- پيام ها 1- زندگانى پس از آن سيلفراگير، با دوخطر عمده روبرو بود، يكى آلودگىها و تلاقىبودن زمين كه با كلمهى «سلام» و وعدهى سلامتى بر طرف شد و ديگر نابودى انواع گياهان كه با وعده بركات تأمين گرديد. «سلام منّا وبركات عليك » 2- اگر چه خداوند در مواردى موعظه مىكند، هشدار مىدهد و يا حتّى فرزند بىدين را در مقابل چشمان پدر غرق مىسازد، امّا در جاى خود، سلام و بركات خويش را نيز نثار مىكند. «سلام منّا و بركات عليك » 3- آنچه مؤمن از نعمتهاى الهى دريافت مىكند، سلامت و بركت است، ولى دريافت كافر از نعمتها جنبهى متاع بودن آن است، پس هر متاع و كاميابى، نعمت و بركت نيست، بلكه نعمت، آن دريافتى است كه عاقبت خوب هم داشته باشد. «سلام منّا و بركات» 4- خداوند متاع دنيا را از كفّار دريغ نمىكند. «سنمتّعهم ثمّ يمسّهم» 5 - اين سنّت خداوندى است كه ابتدا نعمت و مهلت مىدهد، سپس به پاداش يا كيفر مىرساند. «سنمتّعهم ثمّ يمسّهم» 6- مهر و قهر، هر دو از اوست. «سلام منّا... يمسّهم منّا» 7- خداوند نوح را به پديد آمدن جامعهها و امّتهايى كافر، از نسل مؤمنانى كه سوار كشتى شدند، خبر داد. «و اُمم سنمتّعهم ثمّ يمسّهم منّا عذاب اليم» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 49 ------------------------------------------ آيه تِلْكَ مِنْ أَنْبَآءِ الْغَيْبِ نُوحِيهَآ إِلَيْكَ مَا كُنتَ تَعْلَمُهَآ أَنتَ وَلَا قَوْمُكَ مِن قَبْلِ هَذَا فَاصْبِرْ إِنَّ الْعَقِبَةَ لِلْمُتَّقِينَ --------------------------------------------- ترجمه (اى پيامبر!) اينها از اخبار غيبى است كه ما آنها را به تو وحى مىكنيم (و) پيش از اين نه تو و نه قوم تو از آنها خبرى نداشتيد، پس (تو نيز مانند نوح) صبر كن كه همانا عاقبت (پيروزى)، براى متّقين است. -------------------------------------------- نکته ها داستان حضرت نوحعليه السلام در 6 سوره از قرآن كريم آمده است، اعراف، هود، مؤمنون، شعرا، قمر، نوح كه مفصّلترين آنها در همين سوره (هود) است. سيماى نوحعليه السلام در قرآن(73) با اينكه نام حضرت نوحعليه السلام 40 مرتبه در قرآن آمده، امّا از محلّ تولّد، مسكن، شغل، وفات و محل دفن او چيزى نيامده است. زيرا آنچه براى ما درس و بهره است، همان رفتار و برخوردهاى اوست. او اوّلين پيامبر اولوالعزم است كه رسالت جهانى و كتاب و شريعت داشت. بعثت اين پيامبر اولوالعزم، بعد از حضرت آدم و به هنگام شيوع شرك و بتپرستى و ظلم بوده و برنامهى او را توحيد، نماز، امر به معروف و نهى از منكر، عدالت و صدق و وفا تشكيل مىداده است. مدّت رسالت آن حضرت، 950 سال بوده است، وقتى در پايان، خداوند به او فرمود: كسى به رسالت تو ايمان نخواهد آورد، مأيوس شد و نفرين كرد و در نتيجه، حتّى زن و فرزندش كه در راه او نبودند، به همراه كفّار غرق شدند. حضرت نوحعليه السلام، كه به پدر دوّم بشر شهرت گرفته، خداوند او را به پيامبرى برگزيده، «انّ اللّه اصطفى آدم و نوحاً... على العالمين»(74) و در ميان جهانيان بر او سلام فرستاده است. «سلام على نوح فى العالمين»(75) داستان حضرت نوحعليه السلام با تفاوتهايى در تورات نيز آمده است. كتبِ كلدانيان، هنديان، چينىها، يونانيان و پارسيان، طوفان نوح را قهر خداوند به سبب ظلم و فساد مردم دانستهاند. در اوستا، كتاب مقدّس زردشتيان نيز خطر طوفانى عالمگير كه به واسطه آن همهى مردم غرق مىشوند مطرح است، بدين صورت كه به جمشيد وحى مىشود كه حائطى عظيم بساز و همهى مردان و زنان صالح و از هر حيوان يك جفت را در آن قرار بده. رسالت حضرت نوحعليه السلام جهانى بوده است، چون زمين بدون حجّت نمىشود و غرق شدن همهى كفّار با نفرين حضرت نوحعليه السلام كه فرمود: «ربّ لاتذر على الارض من الكافرين ديّارا»(76) شاهد بر آن است و از طرفى اگر رسالت آن حضرت منطقهاى و سيل هم در همان محدوده بوده، ديگر به سوار كردن يك جفت از هر حيوانى نيازى نبوده است، در حالى كه اين كار براى حفظ نسل حيوانات در كرهى زمين انجام گرديده است.(77) سرگذشت حضرت نوحعليه السلام؛ تاريخى هزار سالهاست، كه داستان يك سيل عالمگير، ماجراى انقراض يك نسل و آغاز جامعهاى نوين، تابلويى از پيروزى حقّ بر باطل، جلوهاى از مستجاب شدن نفرين پيامبر، نمونهاى از قطع رابطهى پدر و پسر به خاطر مكتب، آيتى از تسليم هستى در برابر فرمان خداوند، حفظ نسل حيوانات و كشتى سازى دور از دريا را در خود جاى داده است. اين داستان نشان مىدهد كه گاه انسان به حدّى سقوط مىكند كه موعظهى انبياعليهم السلام هم در او كارساز نمىشود، بلكه به پيروان آنها نسبتِ اراذل مىدهد و در برابر قهر الهى به كوه پناه مىبرد! _____________________________ 73) تفسير الميزان. 74) آلعمران، 33. 75) صافّات، 79. 76) نوح، 26. 77) تفسير المنار مدّعى است كه رسالت حضرت نوح منطقهاى بوده، امّا تفسير الميزان به شدّت آن را ردّ مىكند. -------------------------------------------- پيام ها 1- قرآن بهترين منبع براى آشنايى با تاريخ بشر است. «تلك...» 2- بسيارى از بخشهاى تاريخ، براى انسان پنهان مانده كه يكى از آنها تاريخ حضرت نوح است. «تلك من انباء الغيب» 3- پيامبر اسلام ومردم، جز از طريق وحى راهى براى آشنايى با تاريخ نوحعليه السلام نداشتند. «تلك من انباء الغيب نوحيها اليك» 4- سالمترين و مفيدترين اخبار تاريخى را بايد از طريق وحى دريافت كرد، زيرا از سرچشمهى علمِ بىنهايتى است كه هيچ گونه حادثه، فشار و غفلتى در ناقل آن وجود ندارد. «انباء الغيب نوحيها اليك» 5 - ميزان علم غيب انبياعليهم السلام به همان مقدارى است كه خداوند در اختيار آنان قرار داده است. «انباء الغيب نوحيها اليك » 6- تاريخ وسرگذشت انبياى قبل، بهترين تسلّى براى رهبران بعد است.«فاصبر» 7- صبر و تقوى هر دو لازم و شرط پيروزى است. «فاصبر انّ العاقبة للمتقين،» به جاى «فاصبر انّ العاقبة للصابرين» 8 - سر انجام، حقّ پيروز و باطل رفتنى است. «انّ العاقبة للمتّقين» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 50 ------------------------------------------ آيه وَإِلَى عَادٍ أَخَاهُمْ هُوداً قَالَ يَقَوْمِ اعْبُدُواْ اللَّهَ مَالَكُمْ مِّنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا مُفْتَرُونَ ------------------------------------------ ترجمه و به سوى قوم عاد، برادرشان هود (را فرستاديم، او به مردم) گفت: اى قوم من! (تنها) خدا را بپرستيد كه هيچ معبودى جز او براى شما نيست. (شما در پرستش بتها به خطا مىرويد و) شما جز اهل افترا و تهمت نيستيد. ------------------------------------------ نکته ها پس از حضرت نوح، حضرت هود مبعوث شد. سرگذشت اين پيامبر الهى، در آيات 65 تا 72 از سورهى اعراف نيز آمده است. از آنجا كه هودعليه السلام از قبيلهى عاد بود، لذا در آيه از او به «اخاهم» «برادرِ عاد» تعبير شده است. همين كه زمان وفات نوحعليه السلام فرا رسيد، به يارانش فرمود: بعد از من دوران غيبتى خواهد بود كه در آن طاغوتها پديد مىآيند و خداوند توسط قائمى از نسل من كه نام او هود است، براى شما گشايشى مىرساند.(78) شفيع قرار دادن بتها، هم افترا به خداوند است كه بتها را شريك او مىدانند و هم تهمت به بتهاست كه آنها را صاحب نفع و ضرر به حساب مىآورند. ___________________________ 78) تفسير نورالثقلين ؛ اكمالالدين، ج1، ص 135. ------------------------------------------ پيام ها 1- رسالت حضرت هود، مخصوص قوم عاد بود. «الى عاد» 2- تبليغ در جوّ برادرانه، مؤثّرتر است. «اخاهم » 3- انبيا براى امّتها برادرند، نه كاسب، نه فريبكار ونه مُسيطر وحاكم. «اخاهم» 4- دعوت به توحيد، سرلوحهى وظايف انبياست. «يا قوم اعبدوا اللّه» 5 - توحيد عملى، براساس توحيد اعتقادى است. «اعبدوا اللّه... ما لكم من اله غيره» 6- شرك به خدا، خيال، وَهم و تهمتى بيش نيست. «ان انتم الا مفترون» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 51 ------------------------------------------ آيه يَقَوْمِ لَا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى الَّذِى فَطَرَنِى أَفَلَا تَعْقِلُونَ ---------------------------------------- ترجمه (هود گفت:) اى قوم من! من از شما در برابر رسالتم پاداشى درخواست نمىكنم، پاداش من نيست مگر بر عهدهى آن كس كه مرا آفريده است، پس آيا تعقّل نمىكنيد؟! --------------------------------------- نکته ها از آنجا كه بارها در قرآن پاداش نخواستن و بىتوقّعى انبياعليهم السلام از مردم مطرح شده است، معلوم مىشود كه امور مادّى از بزرگترين موانع گرايش مردم به حقّ است. ---------------------------------------- پيام ها 1- انبيا هدف مادّى ندارند، هدف آنها از كارشان، جلب رضايت خداوند است. «ان اجرى الاّ على الذى ...» (خداوند خود به انبيا اجر مىدهد) 2- اخلاص، از شروط اساسى موفّقيّت در تبليغ است. «ان اجرى الاّ على الذى فطرنى» 3- توجّه به خالقيّت خداوند، زمينهى اخلاص است. «على الذى فطرنى» 4- تعقّل، ما را به تبعيّت از انبيا و پيروى از وحى راهنمايى مىكند. (عقل، ضدّ وحى نيست، بلكه زمينه ساز پذيرش وحى است) «افلا تعقلون » 5 - براى كسى كه به فكر دنيا و منافع آن نيست، چه دليل وجود دارد كه اين همه خود را به زحمت بيندازد؟! «افلا تعقلون» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 52 ------------------------------------------ آيه وَيَقَوْمِ اسْتَغْفِرُواْ رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُواْ إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّمَآءَ عَلَيْكُم مِّدْرَاراً وَيَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلَى قُوَّتِكُمْ وَلَا تَتَوَلَّوْاْ مُجْرِمِينَ ---------------------------------------------- ترجمه و (هود ادامه داد) اى قوم من! از پروردگارتان طلب آمرزش كنيد، سپس به سوى او باز گرديد و توبه نماييد تا او از آسمان پى در پى بر شما باران بفرستد، (چنانكه گويى همهى آسمان در حال ريزش است) و نيرويى بر نيروى شما بيفزايد، و (از راه حق) به خاطر گناه اعراضنكنيد و روى برنتابيد. -------------------------------------------- پيام ها 1- استغفار و توبه از گناهان، واجب است. «استغفروا... توبوا» 2- استغفار از گناهان، مقدّمهى بازگشت به سوى خداست. «استغفروا... ثم توبوا» 3- استغفار و توبهى فردى، سرنوشت جامعه را عوض نمىكند، بلكه جامعه بايد متحوّل شود تا امداد الهى سرازير گردد. «يا قوم استغفروا... توبوا... يرسل» 4- اعمال و عقايد، در رويدادهاى طبيعى مؤثّرند. «توبوا... يرسل» (قوم عاد به خاطر شرك و گناه، به كمبود و خشكسالى گرفتار شده بودند) 5 - عوامل طبيعى، ما را از توجّه به ارادهى الهى بازندارد. «يرسل السماء» 6- نظام و حكومت اسلامى اگر خواهان توسعه اقتصادى است بايد طرحهاى معنوى را درجامعه توسعه دهد.«توبوا ...يرسل السماء» 7- جزاى دنيوى توبه و بازگشت به سوى خدا، ثروت و قدرت است.«توبوا... يرسل السماء مدرارا و يزدكم قوّة...» 8 - گمان نكنيم كه ايمان به خدا و توجّه به او، به معناى دور شدن از مال و سرمايه است. «توبوا...يرسل السماء... يزدكم قوة» (اگر ايمان بياوريم، نه تنها از اموال ما چيزى مطالبه نمىشود، بلكه به آنها افزوده نيز مىگردد «يزدكم » 9- با كُرنش در پيشگاه الهى و توبه و استغفار به درگار او، نه تنها كوچك نمىشويم، بلكه قوى، بزرگ و عزيزتر هم مىگرديم. «يزدكم قوّة الى قوّتكم» 10- قوم عاد، مردمى نيرومند بودند. «قوّة الى قوّتكم» 11- اگر قدرتِ ايمان، به قدرت جسمانى اضافه گرديد، كامل مىشويم. «قوّة الى قوّتكم» 12- بوجود آوردن جامعهاى سالم وبرخوردار از نعمت ونيرومند، از اهداف اديان آسمانى است. «يا قوم...توبوا... يزدكم قوّة الى قوّتكم» 13- قدرت اقتصادى، زمينهساز ساير قدرتهاست. اوّل «يرسل السماء» آنگاه «يزدكم قوّة الى قوّتكم» 14- در تبليغ بايد از شيوهى تشويق نيز استفاده كرد. «توبوا...يرسل... يزدكم قوّة الى قوّتكم» (بيان نتايجِ مادّى، در راه رسيدن به هدف، مانعى ندارد) 15- روىگردانى از انبيا وبىاعتنايى به راه آنها، جُرم وگناه است. «مجرمين» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 53 ------------------------------------------ آيه قَالُواْ يَهُودُ مَا جِئْتَنَا بِبَيِّنَةٍ وَمَا نَحْنُ بِتَارِكِى ءَالِهَتِنَا عَن قَوْلِكَ وَ مَا نَحْنُ لَكَ بِمُؤْمِنِينَ -------------------------------------------- ترجمه (مشركان) گفتند: اى هود! تو دليل روشنى براى ما نياوردهاى و ما به خاطر سخنان تو، از خدايانمان دست بر نمىداريم و ما از ايمان آورندگان به تو نيستيم. -------------------------------------------- پيام ها 1- كسانى كه در برابر سنگ و چوب عبادت مىكنند و هيچ دليل معقولى براى كار خود ندارند، پيامبرى را كه سيرهاش ارائه معجزه و دليل روشن است، زير سؤال مىبرند!؟«ما جئتنا ببيّنة» 2- حرف اصلى كفّار اين بود كه ما به خاطر «حرف تو» دست از بتهايمان بر نمىداريم، نه به جهت نبودن دليل. «تاركى آلهتنا عن قولك» نشانهى اينكه آنها دنبال دليل نبودند، آن است كه دو بار گفتند: «و ما نحن بتاركى آلهتنا، و ما نحن بمؤمنين» 3- انبيا در اوّلين مرحله دعوتشان از مشركان، با سرسختى آنان مواجه مىشدند، ولى هرگز دست از تبليغ برنمىداشتند.«ما نحن بمؤمنين » |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 54، 55 ------------------------------------------ آيه إِن نَّقُولُ إِلَّا اعْتَرَيكَ بَعْضُ ءَالِهَتِنَا بِسُوءٍ قَالَ إِنِّى أُشْهِدُ اللَّهَ وَ اشْهَدُواْ أَنِّى بَرِى ءٌ مِّمَّا تُشْرِكُونَ مِن دُونِهِ فَكِيدُونِى جَمِيعاً ثُمَّ لَا تُنظِرُونَ ----------------------------------------- ترجمه (ما حرفى نداريم) مگر اينكه مىگوييم: بعضى از خدايان ما به تو زيان رسانده (و عقلت را ربودهاند، زيرا مورد خشم بتها قرار گرفتهاى. هود) گفت: همانا من خدا را به شهادت مىطلبم و شما (نيز) شاهد باشيد كه من از آنچه شريك (خدا) قرار مىدهيد بيزارم. از هر چه غير اوست (و شما آن را مىپرستيد تبرئه مىجويم)، پس همگى بر عليه من توطئه كنيد و مرا مهلت ندهيد، (تا معلوم شود كه نه از شما و نه از بتهايتان هيچ كارى ساخته نيست). ---------------------------------------- نکته ها «اِعتراء» به معناى اعتراض و اصابت است. حضرت هود براى اثبات پوچى قدرتهاى خيالى بتپرستان، آنان را به مبارزه طلبيد، همان گونه كه حضرت نوحعليه السلام به مردم گفت: «فاجمعوا امركم و شركائكم ثمّ لايكن امركم عليكم غمّة، ثم اقضوا الىّ و لاتنظرون»(79) شما هر كارى مىخواهيد انجام دهيد، ولى بدانيد كه ضررى به من نخواهد رسيد. پيامبر اسلام نيز مىفرمود: «قل ادعوا شركائكم ثم كيدون فلاتنظرون»(80) همدستان خود را فرابخوانيد و بر عليه من اقدام كنيد و مهلتم ندهيد. ____________________________ 79) يونس، 71. 80) اعراف، 195. ------------------------------------------ پيام ها 1- قوم عاد بر اين باور بودند كه هر بت و معبودى از آنها در بخشى از امور جهان كارآيى دارد. «بعض آلهتنا» 2- نسبت جنون دادن به انبيا و سنّت شكنان و مصلحان جامعه كه بر عليه خرافات قيام كردهاند، امر تازهاى نيست. «اعتراك ...بسوء» 3- اعلام برائت و بيزارى از شرك و افراد مشرك، سيره و روش انبياى الهى بوده است. «برئ ممّا تشركون » 4- در برابر خرافات بايد قاطعانه ايستاد. «انّى برىٌ مما تشركون» 5 - مبارزهطلبى هودعليه السلام، دليل حقّانيّت وقاطعيّت او وراه اوست. «فكيدونى...» 6- انبيا از هيچ قدرتى نمىترسند. «فكيدونى جميعاً» 7- بتها هيچ قدرتى ندارند. «فكيدونى جميعاً» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 56 ------------------------------------------ آيه إِنِّى تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ رَبِّى وَرَبِّكُمْ مَّا مِن دَآبَّةٍ إِلَّا هُوَ ءَاخِذٌ بِناصِيَتِهَآ إِنَّ رَبّى عَلَى صَرَ طٍ مُّسْتَقِيمٍ ------------------------------------------- ترجمه همانا من بر خداوندى كه پروردگار من و شماست توكّل كردهام، (زيرا) هيچ جنبندهاى نيست، مگر آنكه او مهارش را گرفته (و بر او تسلّط دارد، امّا سلطهاى عادلانه و حقجويانه) بدرستى كه پروردگار من بر صراط مستقيم است. ------------------------------------------- پيام ها 1- توجّه به ربوبيّت همهجانبه خدا، زمينه توكّل براوست. «توكّلت... ربّى وربّكم» 2- توكّل، زمينهى شجاعت است. «فكيدونى جميعاً... انى توكّلت» (با تكيه و اتكال بر خداوند، مىتوان در برابر جهانى ايستاد) 3- هيچ جنبندهاى بدون ارادهى خداوند، قادر بر ضرررسانى به ديگرى نيست. «فكيدونى جميعاً... ما من دابّة الاّ و هو آخذ بناصيتها» 4- خداوند، هم بر همه چيز سلطهى كامل دارد و هم عادل است. «آخذ بناصيتها، على صراط مستقيم» 5 - بر كسى تكيه كنيم كه علاوه بر قدرت، عدالت نيز داشته باشد. «توكّلت ، آخذ ، على صراط مستقيم» 6- در مقابل عناد و لجاجت كفّار، بايد از قهر و عدل الهى سخن گفت. «آخذ بناصيتها، على صراط مستقيم » |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |