به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۶ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 67، 68

-------------------------------------------
آيه
وَأَخَذَ الَّذِينَ ظَلَمُواْ الصَّيْحَةُ فَأَصْبَحُواْ فِى دِيَرِهِمْ جَثِمِينَ‏
كَأَن لَّمْ يَغْنَوْاْ فِيهَآ أَلَا إِنَّ ثَمُودَاْ كَفَرُواْ رَبَّهُمْ أَلَا بُعْداً لَِّثمُودَ
-----------------------------------------
ترجمه
و ستمگران را صيحه‏اى (آسمانى) فرا گرفت، پس در خانه‏هايشان به روى در افتادند (و مردند).
آنچنان (قوم ثمود در اثر اين صيحه و زلزله نابود شدند) كه گويى هرگز در آنجا ساكن نبوده‏اند، بدانيد كه همانا ثمود به پروردگارشان كفر ورزيدند. بدانيد كه ثمود (از رحمت الهى) دور باد.
------------------------------------------
نکته ها
«جاثِمين»، از «جَثْم» به معناى نشستن بر زانو ويا افتادن به روى است، حالتى مثل برق‏گرفتگى كه انسان را در هر حالى كه هست خشك مى‏كند وقدرت فرار را از او مى‏گيرد. كلمه‏ى «يَغنوا» از ماده «غَنى» به معناى اقامت در مكانى است.
پرونده‏ى قوم لجوج و ستمگر ثمود در اين آيه بسته مى‏شود.
حضرت صالح‏عليه السلام از انبياى عرب و قوم ثمود بوده كه در وادى القرى‏ (سرزمينى ميان مدينه و شام) زندگى مى‏كردند و شغلشان كشاورزى و باغدارى بوده است. نام حضرت صالح‏عليه السلام در تورات كنونى نيست.(89)
همان گونه كه امروزه وقتى هواپيماهاى مافوق صوت، ديوار صوتى را مى‏شكنند، در اثر صداى مهيب ناشى از آن شيشه‏ها خرد مى‏شود، زنان باردار سقط مى‏كنند و ضربان قلب‏ها تند مى‏گردد، پايان عمر جهان نيز با صيحه‏اى همراه خواهد بود كه به واسطه‏ى آن همه چيز در هم فرو خواهد ريخت. «ما ينظرون الاّ صيحة واحدة تأخذهم و هم يخصّمون»(90) چنانكه قيامت و صحنه محشر هم به واسطه‏ى صيحه‏اى پديد خواهد آمد. «ان كانت الاّ صيحة واحدة، فاذا هم جميعٌ لدينا محضرون»(91)
_____________________________
89) تفسير الميزان.
90) يس، 49.
91) يس، 53.
-------------------------------------------
پيام ها
1- نزول قهر و عذاب الهى بر ستمكاران، نتيجه‏ى ظلم وستم خود آنهاست. «اخذ الذين ظلموا»
2- كيفر الهى فقط در قيامت نيست، ظلم و ستم، در همين دنيا نيز كيفر داده مى‏شود. «اخذ الذين ظلموا»





۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 69

-------------------------------------------
آيه
وَلَقَدْ جَآءَتْ رُسُلُنَآ إِبْرَ هِيمَ بِالْبُشْرى‏ قَالُواْ سَلَماً قَالَ سَلَمٌ فَمَا لَبِثَ أَن جَآءَ بِعِجْلٍ حَنِيذٍ
----------------------------------------------
ترجمه
و همانا فرستادگان ما (كه فرشتگانى به صورت انسان بودند)، ابراهيم را مژده آورده گفتند: سلام، (ابراهيم نيز) گفت: سلام. پس زمانى نگذشت كه گوساله‏ى بريانى را (براى پذيرايى) نزد آنان آورد.
----------------------------------------------
پيام ها
1- فرشتگان، به اذن الهى به صورت وشكل انسان در مى‏آيند. «جاءت‏رسلناابراهيم»
2- سخن را بايد با سلام آغاز كرد. «قالوا سلاماً»
3- سلام،يك شعار آسمانى و شيوه‏اى ملكوتى است. «قالوا سلاماً»
4- سلام را به نحو بهتر بايد جواب داد. (جمله‏ى «سلامٌ» جمله‏ى اسميّه است كه دوام وثبوت آن از جمله‏ى فعليّه‏ى «قالوا سلاماً» بيشتر است)
5 - در پذيرايى بايد تسريع نمود. «فما لبث»
6- پذيرايى از ميهمان يك ارزش است، اگر چه ناشناس باشد. «جاء بعجل حنيذٍ»
7- ابراهيم‏عليه السلام، ميهمان دوست و سخاوتمند بود. «جاء بعجل حنيذٍ»
8 - از ميهمان در مورد غذا سؤال نكنيم. (آيا غذا ميل داريد؟ آيا غذا خورده‏ايد؟ چه غذايى مى‏خواهيد؟) «جاء بعِجل»
9- در پذيرايى، خودمان مباشر باشيم. «جاء بعِجل»
10- غذا را نزد ميهمان ببريم، نه ميهمان را به طرف غذا. «جاء بعجل»
11- پذيرايى از ميهمان، مطلوب و ويژه باشد.(92) «بعجل حنيذ»
_______________________________
92) در سوره‏ى ذاريات مى‏خوانيم كه پذيرايى حضرت ابراهيم عليه السلام از ميهمانانش با كباب كردن گوساله چاقى بوده است. «عجل سمين»





۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 70

-------------------------------------------
آيه
فَلَمَّا رَءَآ أَيْدِيَهُمْ لا تَصِلُ إِلَيْهِ نَكِرَهُمْ وَأَوْجَسَ مِنْهُمْ خِيفَةً قَالُواْ لَا تَخَفْ إِنَّآ أُرْسِلْنَآ إِلَى‏ قَوْمِ لُوطٍ
-------------------------------------------
ترجمه
پس چون (ابراهيم) ديد كه دست آنان به سمت غذا دراز نمى‏شود (و از آن نمى‏خورند)، نسبت به آنان ناخشنود شد و ترسى از آنان در دل او افتاد (كه شايد غذا نمى‏خورند تا نمك‏گير نشوند و بتوانند براحتى سوء قصد خود را انجام دهند)، امّا ميهمانان گفتند: مترس، همانا ما براى (قلع و قمع) قوم لوط فرستاده شده‏ايم.
--------------------------------------------
نکته ها
احساس خطر كردن حضرت ابراهيم‏عليه السلام، غير از ترس و ضعفى است كه معمولاً انسان‏ها در برخورد با مسائل به آن دچار مى‏شوند، زيرا او بت‏شكن تاريخ بود و هرگز از چيزى نمى‏ترسيد، امّا توجّه به خطر و سوء قصد، مسئله ديگرى است.
سلسله مراتب را بايد رعايت كرد: از آنجا كه حضرت لوطعليه السلام و قوم او يكى از شاخه‏هاى تحت امر حضرت ابراهيم‏عليه السلام بودند. لذا براى هلاكت قوم لوط، ابتدا حضرت ابراهيم‏عليه السلام در جريان قرار مى‏گيرد.
-------------------------------------------
پيام ها
1- فرشتگان از غذاهاى مادّى مصرف نمى‏كنند. «لا تصل اليه»
2- علم انبيا محدود است. «نكرهم»
3- غذا نخوردن ميهمان در عصر ابراهيم‏عليه السلام، نشانه‏ى خصومت با ميزبان بود. «اوجس منهم خيفة»
4- گاهى ريشه‏ى ترس انسان، جهل است. «اوجس منهم... لاتخف انّا اُرسلنا»
5 - يكى از مأموريّت‏هاى فرشتگان، آوردن عذاب است. «اُرسلنا الى قوم لوط»






۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 71

-------------------------------------------
آيه
وَامْرَأَتُهُ قَآئِمَةٌ فَضَحِكَتْ فَبَشَّرْنَهَا بِإِسْحَقَ وَمِن وَرَآءِ إِسْحَقَ يَعْقُوبَ
------------------------------------------
ترجمه
و همسر ابراهيم ايستاده بود، پس (چون گفتگوها را شنيد،) خنديد، ما او را به (فرزندى به نام) اسحاق و پس از اسحاق، (فرزندى به نام) يعقوب بشارت داديم.
-----------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «ضِحك» به معناى خنديدن، ولى كلمه‏ى «ضَحك» به معناى عادت ماهانه است. خنديدنِ همسر ابراهيم‏عليه السلام، يا براى اين بود كه فهميد غذا نخوردن ميهمانان نشانه‏ى خطرى براى ابراهيم نيست، لذا خوشحال شد. يا آنطور كه در بعضى تفاسير آمده است، ساره، همسر ابراهيم‏عليه السلام زن سالمندى بود كه مدّتها عادت ماهانه نداشت، امّا به محض شنيدن خبر، ناگهان اين حالت به او دست داد و او فهميد كه اراده الهى بر فرزنددار شدن او تعلّق گرفته است. چنانكه امام صادق‏عليه السلام فرمود: مراد از «ضَحكت»، حيض شدن اوست.(93)
_____________________________
93) تفسير نورالثقلين.
---------------------------------------------
پيام ها
1- گاهى حضور زن در صحنه لازم است. «وأمرأته قائمة»
2- روحيّه‏ى زن ظريف‏تر از مردان است. (حضرت ابراهيم‏عليه السلام و همسرش ساره هر دو، ماجرا را شنيدند، امّا فقط ساره خنديد) «فضحكت »
3- در لابلاى دلهره‏ها، بشارت هم وجود دارد. «اوجس منهم خيفة... فبشّرناها»
4- از بهترين بشارت‏ها، نعمتى مستمر و دنباله‏دار است. «و من وراء اسحاق يعقوب»(94)
5 - نام انبياى الهى از پيش تعيين شده است.«اسحاق ، يعقوب»
6- با اينكه هر دسته از فرشتگان الهى مأموريّت خاصّى دارند، امّا اين گروه از فرستادگان، چند منظور را دنبال مى‏كردند، يكى قلع و قمع و هلاكت مفسدان قوم لوط، وديگرى بشارت فرزند به ابراهيم‏عليه السلام وساره. «ارسلنا الى قوم لوط، فبشّرناها باسحاق»
___________________________
94) شايد نامگذارى «يعقوب» كه از واژه «عقب» است، بدين جهت باشد كه بعد از اسحاق مى‏آيد. تفسير الميزان.




۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 72

-------------------------------------------
آيه
قَالَتْ يَوَيْلَتَى‏ ءَأَلِدُ وَأَنَاْ عَجُوزٌ وَهَذَا بَعْلِى شَيْخاً إِنَّ هَذَا لَشَىْ‏ءٌ عَجِيبٌ‏
---------------------------------------------
ترجمه
(همسر ابراهيم) گفت: اى واى بر من! آيا داراى فرزند مى‏شوم در حالى كه من پيرزنم و اين شوهرم پيرمرد؟ براستى كه اين چيز عجيبى است!
---------------------------------------------
نکته ها
همسر ابراهيم‏عليه السلام براستى حقّ داشت كه تعجّب كند، زيرا او «عجوز عقيم» بود(95) يعنى علاوه بر پيرى و داشتن سنّى حدود نود سال، در جوانى نيز نازا بود و ابراهيم‏عليه السلام نيز صد سال داشت.
به فرموده‏ى تفسير الميزان، «بَعْل» به كسى مى‏گويند كه نيازى به ديگرى نداشته باشد و بتواند روى پاى خودش بايستد، و از آنجا كه شوهر مى‏تواند مخارج خود را به تنهايى تأمين نمايد، به او «بَعل» گفته مى‏شود.
به نخلى هم كه نياز به آبيارى نداشته باشد، «بعل» اطلاق مى‏گردد.
_____________________________
95) ذاريات، 29.
--------------------------------------------
پيام ها
1- زن مى‏تواند به مرحله‏اى برسد كه با فرشتگان سخن بگويد. «قالت»
2- اظهار تعجّب از اِعمال قدرت الهى، منافاتى با ايمان به خداوند ندارد. «انّ هذا لشى عجيب »
3- قدرت خدا را در امكانات محدود خود محصور نسازيم. «أنا عجوز، بعلى شيخاً» (هميشه اسباب و علل ظاهرى، كارساز نيست)





۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 73

-------------------------------------------
آيه
قَالُواْ أَتَعْجَبِينَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ رَحْمَتُ اللَّهِ وَبَرَكَتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ إِنَّهُ حَمِيدٌ مَّجِيدٌ
--------------------------------------------
ترجمه
(فرشتگان به همسر ابراهيم) گفتند: آيا از كار خداوند تعجّب مى‏كنى؟ رحمت و بركات الهى بر شما اهل خانه (و خاندان رسالت) نازل باد، همانا او (پروردگارى) ستوده و بزرگوار است.
------------------------------------------
نکته ها
روزى اميرالمؤمنين على‏عليه السلام به گروهى سلام كردند، آنها در جواب گفتند:«عليك السلام و رحمة اللّه و بركاته عليكم اهل البيت و مغفرته و رضوانه»، حضرت فرمودند: در پاسخ سلام، بيش از آنچه ملائكه به ابراهيم‏عليه السلام گفتند اضافه نكنيد، لذا جمله‏ى «و رحمة اللّه و بركاته» كافى است.(96)
سؤال: با توجّه به اينكه در آيه‏ى فوق، فرشتگان به همسر حضرت ابراهيم‏عليه السلام، اهل‏بيت خطاب كردند و طبعاً همسر هر فردى اهلِ‏خانه‏ى او بشمار مى‏آيد، چرا در آيه‏ى تطهير؛ «انّما يريد اللّه ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا»(97)، همسران رسول خداصلى الله عليه وآله جزء اهل‏بيت او محسوب نمى‏شوند؟
پاسخ: اگر صرفاً به معناى لغوى كلمه تكيه كنيم، طبيعتاً كلمه‏ى «اهل‏بيت» به همسر انسان اطلاق مى‏گردد، امّا گاهى دليل در دست داريم كه فردى را از اين معنا خارج مى‏كند، نظير آيه «انّه ليس مِن اهلك»(98) كه فرزند نوح‏عليه السلام را از اهل او به حساب نمى‏آورد، يا گاهى دليلى پيدا مى‏شود كه فردى را در اين امر داخل مى‏سازد، مثل آنچه كه در مورد سلمان آمده كه حضرت رسول فرمودند: «سلمان منّا اهل البيت»(99)
در آيه‏ى تطهير نيز روايات بسيارى در دست است كه پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله با بردن افراد خاصّى به زير عبا، فقط آنها را اهل بيت خود ناميدند و اجازه نفرمودند كه حتّى همسرشان امّ‏سلمه، وارد شود.96) تفسير مجمع‏البيان.
______________________________
97) احزاب، 33.
98) هود، 46.
99) بحار، ج 18، ص‏19.
---------------------------------------------
پيام ها
1- گاهى فرشتگان با غير پيامبر نيز تكلّم و گفتگو مى‏كنند.«قالوا أتعجبين»
2- زن نيز مى‏تواند مخاطب ملكوتيان قرار گيرد. «قالوا أتعجبين» (فرشتگان همسر حضرت ابراهيم را از ناباورى نهى كردند)
3- هرگز از امدادهاى غيبى الهى، مأيوس نشويم. «أتعجبين من امر اللّه»
4- براى برطرف كردن استبعاد وتعجّب در امرى، نعمت‏هاى بيشمار الهى را ياد كنيم. «أتعجبين... رحمت اللَّه و بركاته عليكم» (همان خدايى كه آتش را بر ابراهيم‏عليه السلام، سرد و او را بر بت‏پرستان پيروز نمود، مى‏تواند به پيرزنى عقيم و شوهرى سالخورده، فرزندانى عطا فرمايد)
5 - فرزند صالح، رحمت وبركت از جانب خداست. «رحمت اللَّه و بركاته عليكم»




۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 74

-------------------------------------------
آيه
فَلَمَّا ذَهَبَ عَنْ إِبْرَ هِيمَ الرَّوْعُ وَجَآءَتْهُ الْبُشْرَى‏ يُجَدِلُنَا فِى قَوْمِ لَوطٍ
-------------------------------------------
ترجمه
پس چون ترس و وحشت از ابراهيم برطرف شد و بشارت (فرزند نيز) براى او آمد، درباره‏ى قوم لوط با ما به (گفتگو و) مجادله پرداخت (تا شايد در مورد آنان شفاعت كند).
------------------------------------------
نکته ها
شايد مجادله‏ى حضرت ابراهيم‏عليه السلام همان باشد كه در سوره‏ى عنكبوت، آيه 31 آمده است كه او به فرشتگان گفت: چگونه منطقه را زير و رو مى‏كنيد درحالى كه حضرت لوطعليه السلام پيامبر خدا، در ميان آنهاست. آنها جواب دادند: ما به‏احوال آنان شناخت كامل داريم و لوط و يارانش را نجات مى‏دهيم.
------------------------------------------
پيام ها
1- علم، مقدّمه‏ى آرامش است. (چون ابراهيم‏عليه السلام آگاه شد، آرام شد) «ذهب عن ابراهيم الروع»
2- ترس در انبيا، عارضى است، نه خصلتى و ذاتى. «ذهب»
3- اوّل دفع ضرر، بعد جلب منفعت. «ذهب عن ابراهيم الروع و جائته البشرى‏»
4- آرامش روحى، زمينه‏ى توجّه به همنوعان است. «فلما ذهب عن ابراهيم الروع»
5 - به هنگام هيجان، موضع‏گيرى نكنيم. «ذهب عن ابراهيم الروع... يجادلنا»
6- بشارت به نعمت، ما را از سرنوشت ديگران غافل نسازد. «جائته البشرى‏ يجادلنا فى قوم لوط»
7- انبيا به فكر افراد زير دست خود هستند. «يجادلنا فى قوم لوط»
8 - تنها به فكر قوم و طايفه‏ى خويش نباشيم. «يجادلنا فى قوم لوط»
9- در مواردى كه مقدّرات الهى حتمى نيست، اصرار كردن و شفاعت و دعا و توسّل مؤثّر است. «يجادلنا»
10- جدال با فرشتگان و مأموران الهى، جدال با خداست. «يجادلنا»






۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 75، 76

-------------------------------------------
آيه
إِنَّ إِبْرَ هِيمَ لَحَلِيمٌ أَوَّ هٌ مُّنِيبٌ‏
يَإِبْراهِيمُ أَعْرِضْ عَنْ هَذَآ إِنَّهُ قَدْ جَآءَ أَمْرُ رَبِّكَ وَإِنَّهُمْ ءَاتِيهِمْ عَذَابٌ غَيْرُ مَرْدُودٍ
--------------------------------------------
ترجمه
بدرستى كه ابراهيم، بردبار و صاحب آه و ناله و اهل توبه و انابه بود.
(امّا از آنجا كه فرمان قهر الهى در مورد قوم لوط حتمى بود، لذا فرشتگان در پاسخ به تقاضاى شفاعت و تأخير در عذاب به او گفتند:) اى ابراهيم! از اين (تقاضا) صرف‏نظر كن، كه به تحقيق فرمان قهر پروردگارت صادر شده و قطعاً عذاب غير قابل برگشت به سراغ آنهاخواهد آمد.
--------------------------------------------
نکته ها
در آيه‏ى 74، حضرت ابراهيم‏عليه السلام با فرشتگان در باره‏ى عذاب قوم لوط جدال كرد، در آيه‏ى 76 مى‏فرمايد: اى ابراهيم! از اين جدال و اصرار دست‏بردار. در ميان اين دو آيه كه به جدال ابراهيم‏عليه السلام و تذكّر خداوند به او اشاره مى‏كند، براى حفظ شخصيّت و مقام او و اينكه جدال او تنها بر اساس دلسوزى براى امّت است، نه انكار و يا چيز ديگر، در آيه‏ى 75 مى‏فرمايد: ابراهيم‏عليه السلام حليم و اوّاه و مُنيب است.
----------------------------------------
پيام ها
1- انبيا، دلسوزترين رهبران جامعه‏ى بشرى هستند، و با حلم و ناله وانابه، براى نجات مردم تلاش مى‏كنند. «حليم اوّاه منيب»
2- تذكّرات بايد با حفظ مقام و شخصيّت افراد همراه باشد. «ان ابراهيم لحليم اوّاه منيب»
3- شفاعت ابراهيم براى مردم، قبل از اطلاع او به قطعى شدن عذاب بوده است. «قد جاء امر ربّك»
4- عذاب الهى نيز در مسير تربيت انسان است. «امر ربّك»
5 - گاهى شفاعت انبيا هم پذيرفته نمى‏شود. زمانى كه فرمان حتمى خداوند صادر شد، هيچ مقامى نمى‏تواند مانع آن شود. «يا ابراهيم اعرض عن هذا»





۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 77

-------------------------------------------
آيه
وَلَمَّا جَآءَتْ رُسُلُنَا لُوطاً سِى ءَ بِهِمْ وَضَاقَ بِهِمْ ذَرْعاً وَقَالَ هَذَا يَوْمٌ عَصِيبٌ
------------------------------------------
ترجمه
و هنگامى كه فرستادگان ما، (فرشتگان مأمور عذاب،) به سراغ لوط آمدند، درباره‏ى آمدن آنان غمگين شد و براى حفظ آنها (از آزار اين قوم شرور،) به تنگ آمد، (با خود) گفت: امروز، روز سختى است!
-------------------------------------------
نکته ها
چون رسولان الهى در قالب جوانانى زيباروى به سراغ حضرت لوط آمدند و ميهمان او شدند، لذا آن حضرت از سوءقصد قوم فاسد خود نسبت به ميهمانانش نگران شد.
جمله‏ى «ضاق بهم ذرعا» يعنى دستش كوتاه شد، كنايه از اينكه عاجز گرديده و راه بروى او بسته شد.
-----------------------------------------
پيام ها
1- علم انبيا محدود است. «لمّا جائت رسلنا» (حضرت لوط نمى‏دانست كه اين ميهمانان فرشته‏اى در صورت انسانند)
2- مرحله‏ى اوّل مبارزه با منكر، مرحله‏ى قلبى است. « سِى‏ءَ بهم»
3- حفظ ميهمان، بر عهده‏ى ميزبان است. «ضاق بهم ذرعا»





۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 78

-------------------------------------------
آيه
وَجَآءَهُ قَوْمُهُ يُهْرَعُونَ إِلَيْهِ وَمِن قَبْلُ كَانُواْ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ قَالَ يَقَوْمِ هَؤُلَا ءِ بَنَاتِى هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَلَا تُخْزُونِ فِى ضَيْفِى أَلَيْسَ مِنكُمْ رَجُلٌ رَّشِيدٌ
--------------------------------------------
ترجمه
و قوم لوط، كه سابقه‏ى كارهاى بد داشتند، به سرعت به سراغ او آمدند. (حضرت لوط، براى جلوگيرى از تعرّض مردم به فرشتگان، با اشاره به دخترانِ خود، به آنان) گفت: اى قوم من! اينها دختران منند، (كه مى‏توانيد با آنان ازدواج كنيد. اگر قصدى داريد) آنها براى شما پاك‏ترند، پس از خدا پروا كنيد (و دست به گناه نزنيد) و مرا در پيش ميهمانانم رسوا مسازيد، آيا در (ميان) شما يك نفر رشيد (جوانمرد) وجود ندارد؟ (كه بجاى گناه ازدواج را بپذيرد؟)
--------------------------------------------
نکته ها
«يُهرَعون» از «اِهراع» به معناى راندن شديد است، يعنى غريزه‏ى شهوت، لجام گسيخته اين قوم سركش را به سوى ميهمانان حضرت لوطعليه السلام مى‏راند.
مراد از «اَطهر» آن نيست كه لواط پاك است و ازدواج پاك‏تر،(100) بلكه از باب مماشات با گنهكار است كه اگر به دنبال دفع شهوت هستى، ازدواج بهتر از گناه است.(101)
در پيچ و تاب اضطراب و دلهره و مشكلات است كه استعدادها و حالات روحى شكوفا مى‏گردد. اگر فرشتگانِ الهى از همان لحظه‏ى ورود، خود را به حضرت لوطعليه السلام معرّفى مى‏كردند، ديگر نه از آه و ناله و نگرانى و استمداد از احساسات مردمى خبرى بود و نه از پيشنهاد ازدواج.
سؤال: چگونه پيامبر، دختر مؤمنه‏ى خود را به ازدواج مرد كافرى در مى‏آورد؟
پاسخ: شايد در هنگام ازدواج، ايمان را شرط مى‏كردند تا اين وابستگى و ازدواج، وسيله‏ى ايمان آنان شود، وشايد مراد از «بناتى» دختران مردم باشد، زيرا پيامبر به منزله پدر امّت است. شايد هم در آن زمان اين گونه وصلت اشكالى نداشته است.
______________________________
100) نظير «خير» در «قل ما عنداللَّه خير من اللّهو» جمعه، 11.
101) تفسير الميزان.
---------------------------------------------
پيام ها
1- گاهى جامعه‏ى انسانى چنان سقوط مى‏كند كه مردم با شتاب به سوى انحراف و گناه مى‏روند. «يُهرعون اليه»
2- نفس سركش، انسان را به سوى گناه سوق مى‏دهد. «يُهرعون»
3- با انجام هر گناه، زمينه براى گناهان بعدى فراهم مى‏شود. «و من قبل كانوا يعملون السيئات»
4- براى جلوگيرى از منكرات بايد ابتدا راههاى معروف را باز كرد و به مردم نشان داد. «هؤلاء بناتى ، لاتخزون»
5 - معناى عفّت و پاكدامنى، انزوا نيست، بلكه رعايت پاكى در رفت و آمد طبيعى و عادّى است. «هؤلاء بناتى» (حضرت لوط در حضور مردان، به دختران خود اشاره مى‏كند)
6- براى هدايت جامعه، موعظه كافى نيست، بايد در مواردى ايثار كرد. «بناتى»
7- پيشنهاد ازدواج از طرف پدر دختر، مانعى ندارد. «هؤلاء بناتى»
8 - ازدواج، تنها راه صحيح و پاك براى ارضاى غريزه‏ى جنسى است و راههاى ديگر نادرست و ناپاك است. «هنّ اطهرلكم»
9- عادّى شدن گناه، تكليف انسان در نهى از منكر را ساقط نمى‏كند. «و من قبل كانوا يعملون السيئات ، فاتقوا الله»
10- همجنس‏بازى، در اديان گذشته نيز حرام و منفور و مطرود بوده است. «فاتّقوا اللَّه»
11- با اينكه احتمال اثر بسيار كم است، ولى باز هم بايد نهى از منكر كرد. «فاتّقوااللَّه»
12- توهين و آزار ميهمان، اهانت و اذيّت به ميزبان محسوب مى‏شود. «لا تخزون فى ضيفى»
13- ارزش ميهمان نوازى به اندازه‏اى است كه شريف‏ترين انسان‏ها بيشترين زجرها را براى آن تحمّل مى‏كنند. «لا تخزون فى ضيفى»
14- دفاع از ميهمان، يك حقّ انسانى و بى‏تفاوتى نسبت به او يك كار ناجوانمردانه است. «لا تخزون فى ضيفى»
15- در نهى از منكر، از عواطف و احساسات مردم كمك بگيريم. «أليس منكم رجل رشيد»
16- همجنس‏بازى، با مردانگى، رشادت و غيرت سازگار نيست. «أليس منكم رجل رشيد»





۲۴ مهر ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۵۸
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۲۱
پیام‌های جدید
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۵۰۱ پاسخ
۱۲,۴۱۶,۳۰۵ بازدید
۱۶ روز قبل
Greatest Ever
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۹ پاسخ
۹,۱۰۱,۶۸۰ بازدید
۱۸ روز قبل
armanshah
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۷ پاسخ
۵۸۵,۲۱۲ بازدید
۳ ماه قبل
مهدی
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۳۵۷,۵۵۶ بازدید
۶ ماه قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۷,۱۰۰ بازدید
۶ ماه قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۹۷۱ بازدید
۶ ماه قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۷۴,۶۸۸ بازدید
۶ ماه قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۵۹,۸۸۵ بازدید
۶ ماه قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۸۵,۱۹۷ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۳۷۴,۳۱۵ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
حاضرین در سایت
۸۹۰ کاربر آنلاین است. (۵۸ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۸۹۰

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!