در حال دیدن این عنوان: |
۷ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 67، 68 ------------------------------------------- آيه وَأَخَذَ الَّذِينَ ظَلَمُواْ الصَّيْحَةُ فَأَصْبَحُواْ فِى دِيَرِهِمْ جَثِمِينَ كَأَن لَّمْ يَغْنَوْاْ فِيهَآ أَلَا إِنَّ ثَمُودَاْ كَفَرُواْ رَبَّهُمْ أَلَا بُعْداً لَِّثمُودَ ----------------------------------------- ترجمه و ستمگران را صيحهاى (آسمانى) فرا گرفت، پس در خانههايشان به روى در افتادند (و مردند). آنچنان (قوم ثمود در اثر اين صيحه و زلزله نابود شدند) كه گويى هرگز در آنجا ساكن نبودهاند، بدانيد كه همانا ثمود به پروردگارشان كفر ورزيدند. بدانيد كه ثمود (از رحمت الهى) دور باد. ------------------------------------------ نکته ها «جاثِمين»، از «جَثْم» به معناى نشستن بر زانو ويا افتادن به روى است، حالتى مثل برقگرفتگى كه انسان را در هر حالى كه هست خشك مىكند وقدرت فرار را از او مىگيرد. كلمهى «يَغنوا» از ماده «غَنى» به معناى اقامت در مكانى است. پروندهى قوم لجوج و ستمگر ثمود در اين آيه بسته مىشود. حضرت صالحعليه السلام از انبياى عرب و قوم ثمود بوده كه در وادى القرى (سرزمينى ميان مدينه و شام) زندگى مىكردند و شغلشان كشاورزى و باغدارى بوده است. نام حضرت صالحعليه السلام در تورات كنونى نيست.(89) همان گونه كه امروزه وقتى هواپيماهاى مافوق صوت، ديوار صوتى را مىشكنند، در اثر صداى مهيب ناشى از آن شيشهها خرد مىشود، زنان باردار سقط مىكنند و ضربان قلبها تند مىگردد، پايان عمر جهان نيز با صيحهاى همراه خواهد بود كه به واسطهى آن همه چيز در هم فرو خواهد ريخت. «ما ينظرون الاّ صيحة واحدة تأخذهم و هم يخصّمون»(90) چنانكه قيامت و صحنه محشر هم به واسطهى صيحهاى پديد خواهد آمد. «ان كانت الاّ صيحة واحدة، فاذا هم جميعٌ لدينا محضرون»(91) _____________________________ 89) تفسير الميزان. 90) يس، 49. 91) يس، 53. ------------------------------------------- پيام ها 1- نزول قهر و عذاب الهى بر ستمكاران، نتيجهى ظلم وستم خود آنهاست. «اخذ الذين ظلموا» 2- كيفر الهى فقط در قيامت نيست، ظلم و ستم، در همين دنيا نيز كيفر داده مىشود. «اخذ الذين ظلموا» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 69 ------------------------------------------- آيه وَلَقَدْ جَآءَتْ رُسُلُنَآ إِبْرَ هِيمَ بِالْبُشْرى قَالُواْ سَلَماً قَالَ سَلَمٌ فَمَا لَبِثَ أَن جَآءَ بِعِجْلٍ حَنِيذٍ ---------------------------------------------- ترجمه و همانا فرستادگان ما (كه فرشتگانى به صورت انسان بودند)، ابراهيم را مژده آورده گفتند: سلام، (ابراهيم نيز) گفت: سلام. پس زمانى نگذشت كه گوسالهى بريانى را (براى پذيرايى) نزد آنان آورد. ---------------------------------------------- پيام ها 1- فرشتگان، به اذن الهى به صورت وشكل انسان در مىآيند. «جاءترسلناابراهيم» 2- سخن را بايد با سلام آغاز كرد. «قالوا سلاماً» 3- سلام،يك شعار آسمانى و شيوهاى ملكوتى است. «قالوا سلاماً» 4- سلام را به نحو بهتر بايد جواب داد. (جملهى «سلامٌ» جملهى اسميّه است كه دوام وثبوت آن از جملهى فعليّهى «قالوا سلاماً» بيشتر است) 5 - در پذيرايى بايد تسريع نمود. «فما لبث» 6- پذيرايى از ميهمان يك ارزش است، اگر چه ناشناس باشد. «جاء بعجل حنيذٍ» 7- ابراهيمعليه السلام، ميهمان دوست و سخاوتمند بود. «جاء بعجل حنيذٍ» 8 - از ميهمان در مورد غذا سؤال نكنيم. (آيا غذا ميل داريد؟ آيا غذا خوردهايد؟ چه غذايى مىخواهيد؟) «جاء بعِجل» 9- در پذيرايى، خودمان مباشر باشيم. «جاء بعِجل» 10- غذا را نزد ميهمان ببريم، نه ميهمان را به طرف غذا. «جاء بعجل» 11- پذيرايى از ميهمان، مطلوب و ويژه باشد.(92) «بعجل حنيذ» _______________________________ 92) در سورهى ذاريات مىخوانيم كه پذيرايى حضرت ابراهيم عليه السلام از ميهمانانش با كباب كردن گوساله چاقى بوده است. «عجل سمين» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 70 ------------------------------------------- آيه فَلَمَّا رَءَآ أَيْدِيَهُمْ لا تَصِلُ إِلَيْهِ نَكِرَهُمْ وَأَوْجَسَ مِنْهُمْ خِيفَةً قَالُواْ لَا تَخَفْ إِنَّآ أُرْسِلْنَآ إِلَى قَوْمِ لُوطٍ ------------------------------------------- ترجمه پس چون (ابراهيم) ديد كه دست آنان به سمت غذا دراز نمىشود (و از آن نمىخورند)، نسبت به آنان ناخشنود شد و ترسى از آنان در دل او افتاد (كه شايد غذا نمىخورند تا نمكگير نشوند و بتوانند براحتى سوء قصد خود را انجام دهند)، امّا ميهمانان گفتند: مترس، همانا ما براى (قلع و قمع) قوم لوط فرستاده شدهايم. -------------------------------------------- نکته ها احساس خطر كردن حضرت ابراهيمعليه السلام، غير از ترس و ضعفى است كه معمولاً انسانها در برخورد با مسائل به آن دچار مىشوند، زيرا او بتشكن تاريخ بود و هرگز از چيزى نمىترسيد، امّا توجّه به خطر و سوء قصد، مسئله ديگرى است. سلسله مراتب را بايد رعايت كرد: از آنجا كه حضرت لوطعليه السلام و قوم او يكى از شاخههاى تحت امر حضرت ابراهيمعليه السلام بودند. لذا براى هلاكت قوم لوط، ابتدا حضرت ابراهيمعليه السلام در جريان قرار مىگيرد. ------------------------------------------- پيام ها 1- فرشتگان از غذاهاى مادّى مصرف نمىكنند. «لا تصل اليه» 2- علم انبيا محدود است. «نكرهم» 3- غذا نخوردن ميهمان در عصر ابراهيمعليه السلام، نشانهى خصومت با ميزبان بود. «اوجس منهم خيفة» 4- گاهى ريشهى ترس انسان، جهل است. «اوجس منهم... لاتخف انّا اُرسلنا» 5 - يكى از مأموريّتهاى فرشتگان، آوردن عذاب است. «اُرسلنا الى قوم لوط» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 71 ------------------------------------------- آيه وَامْرَأَتُهُ قَآئِمَةٌ فَضَحِكَتْ فَبَشَّرْنَهَا بِإِسْحَقَ وَمِن وَرَآءِ إِسْحَقَ يَعْقُوبَ ------------------------------------------ ترجمه و همسر ابراهيم ايستاده بود، پس (چون گفتگوها را شنيد،) خنديد، ما او را به (فرزندى به نام) اسحاق و پس از اسحاق، (فرزندى به نام) يعقوب بشارت داديم. ----------------------------------------- نکته ها كلمهى «ضِحك» به معناى خنديدن، ولى كلمهى «ضَحك» به معناى عادت ماهانه است. خنديدنِ همسر ابراهيمعليه السلام، يا براى اين بود كه فهميد غذا نخوردن ميهمانان نشانهى خطرى براى ابراهيم نيست، لذا خوشحال شد. يا آنطور كه در بعضى تفاسير آمده است، ساره، همسر ابراهيمعليه السلام زن سالمندى بود كه مدّتها عادت ماهانه نداشت، امّا به محض شنيدن خبر، ناگهان اين حالت به او دست داد و او فهميد كه اراده الهى بر فرزنددار شدن او تعلّق گرفته است. چنانكه امام صادقعليه السلام فرمود: مراد از «ضَحكت»، حيض شدن اوست.(93) _____________________________ 93) تفسير نورالثقلين. --------------------------------------------- پيام ها 1- گاهى حضور زن در صحنه لازم است. «وأمرأته قائمة» 2- روحيّهى زن ظريفتر از مردان است. (حضرت ابراهيمعليه السلام و همسرش ساره هر دو، ماجرا را شنيدند، امّا فقط ساره خنديد) «فضحكت » 3- در لابلاى دلهرهها، بشارت هم وجود دارد. «اوجس منهم خيفة... فبشّرناها» 4- از بهترين بشارتها، نعمتى مستمر و دنبالهدار است. «و من وراء اسحاق يعقوب»(94) 5 - نام انبياى الهى از پيش تعيين شده است.«اسحاق ، يعقوب» 6- با اينكه هر دسته از فرشتگان الهى مأموريّت خاصّى دارند، امّا اين گروه از فرستادگان، چند منظور را دنبال مىكردند، يكى قلع و قمع و هلاكت مفسدان قوم لوط، وديگرى بشارت فرزند به ابراهيمعليه السلام وساره. «ارسلنا الى قوم لوط، فبشّرناها باسحاق» ___________________________ 94) شايد نامگذارى «يعقوب» كه از واژه «عقب» است، بدين جهت باشد كه بعد از اسحاق مىآيد. تفسير الميزان. |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 72 ------------------------------------------- آيه قَالَتْ يَوَيْلَتَى ءَأَلِدُ وَأَنَاْ عَجُوزٌ وَهَذَا بَعْلِى شَيْخاً إِنَّ هَذَا لَشَىْءٌ عَجِيبٌ --------------------------------------------- ترجمه (همسر ابراهيم) گفت: اى واى بر من! آيا داراى فرزند مىشوم در حالى كه من پيرزنم و اين شوهرم پيرمرد؟ براستى كه اين چيز عجيبى است! --------------------------------------------- نکته ها همسر ابراهيمعليه السلام براستى حقّ داشت كه تعجّب كند، زيرا او «عجوز عقيم» بود(95) يعنى علاوه بر پيرى و داشتن سنّى حدود نود سال، در جوانى نيز نازا بود و ابراهيمعليه السلام نيز صد سال داشت. به فرمودهى تفسير الميزان، «بَعْل» به كسى مىگويند كه نيازى به ديگرى نداشته باشد و بتواند روى پاى خودش بايستد، و از آنجا كه شوهر مىتواند مخارج خود را به تنهايى تأمين نمايد، به او «بَعل» گفته مىشود. به نخلى هم كه نياز به آبيارى نداشته باشد، «بعل» اطلاق مىگردد. _____________________________ 95) ذاريات، 29. -------------------------------------------- پيام ها 1- زن مىتواند به مرحلهاى برسد كه با فرشتگان سخن بگويد. «قالت» 2- اظهار تعجّب از اِعمال قدرت الهى، منافاتى با ايمان به خداوند ندارد. «انّ هذا لشى عجيب » 3- قدرت خدا را در امكانات محدود خود محصور نسازيم. «أنا عجوز، بعلى شيخاً» (هميشه اسباب و علل ظاهرى، كارساز نيست) |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 73 ------------------------------------------- آيه قَالُواْ أَتَعْجَبِينَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ رَحْمَتُ اللَّهِ وَبَرَكَتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ إِنَّهُ حَمِيدٌ مَّجِيدٌ -------------------------------------------- ترجمه (فرشتگان به همسر ابراهيم) گفتند: آيا از كار خداوند تعجّب مىكنى؟ رحمت و بركات الهى بر شما اهل خانه (و خاندان رسالت) نازل باد، همانا او (پروردگارى) ستوده و بزرگوار است. ------------------------------------------ نکته ها روزى اميرالمؤمنين علىعليه السلام به گروهى سلام كردند، آنها در جواب گفتند:«عليك السلام و رحمة اللّه و بركاته عليكم اهل البيت و مغفرته و رضوانه»، حضرت فرمودند: در پاسخ سلام، بيش از آنچه ملائكه به ابراهيمعليه السلام گفتند اضافه نكنيد، لذا جملهى «و رحمة اللّه و بركاته» كافى است.(96) سؤال: با توجّه به اينكه در آيهى فوق، فرشتگان به همسر حضرت ابراهيمعليه السلام، اهلبيت خطاب كردند و طبعاً همسر هر فردى اهلِخانهى او بشمار مىآيد، چرا در آيهى تطهير؛ «انّما يريد اللّه ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا»(97)، همسران رسول خداصلى الله عليه وآله جزء اهلبيت او محسوب نمىشوند؟ پاسخ: اگر صرفاً به معناى لغوى كلمه تكيه كنيم، طبيعتاً كلمهى «اهلبيت» به همسر انسان اطلاق مىگردد، امّا گاهى دليل در دست داريم كه فردى را از اين معنا خارج مىكند، نظير آيه «انّه ليس مِن اهلك»(98) كه فرزند نوحعليه السلام را از اهل او به حساب نمىآورد، يا گاهى دليلى پيدا مىشود كه فردى را در اين امر داخل مىسازد، مثل آنچه كه در مورد سلمان آمده كه حضرت رسول فرمودند: «سلمان منّا اهل البيت»(99) در آيهى تطهير نيز روايات بسيارى در دست است كه پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله با بردن افراد خاصّى به زير عبا، فقط آنها را اهل بيت خود ناميدند و اجازه نفرمودند كه حتّى همسرشان امّسلمه، وارد شود.96) تفسير مجمعالبيان. ______________________________ 97) احزاب، 33. 98) هود، 46. 99) بحار، ج 18، ص19. --------------------------------------------- پيام ها 1- گاهى فرشتگان با غير پيامبر نيز تكلّم و گفتگو مىكنند.«قالوا أتعجبين» 2- زن نيز مىتواند مخاطب ملكوتيان قرار گيرد. «قالوا أتعجبين» (فرشتگان همسر حضرت ابراهيم را از ناباورى نهى كردند) 3- هرگز از امدادهاى غيبى الهى، مأيوس نشويم. «أتعجبين من امر اللّه» 4- براى برطرف كردن استبعاد وتعجّب در امرى، نعمتهاى بيشمار الهى را ياد كنيم. «أتعجبين... رحمت اللَّه و بركاته عليكم» (همان خدايى كه آتش را بر ابراهيمعليه السلام، سرد و او را بر بتپرستان پيروز نمود، مىتواند به پيرزنى عقيم و شوهرى سالخورده، فرزندانى عطا فرمايد) 5 - فرزند صالح، رحمت وبركت از جانب خداست. «رحمت اللَّه و بركاته عليكم» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 74 ------------------------------------------- آيه فَلَمَّا ذَهَبَ عَنْ إِبْرَ هِيمَ الرَّوْعُ وَجَآءَتْهُ الْبُشْرَى يُجَدِلُنَا فِى قَوْمِ لَوطٍ ------------------------------------------- ترجمه پس چون ترس و وحشت از ابراهيم برطرف شد و بشارت (فرزند نيز) براى او آمد، دربارهى قوم لوط با ما به (گفتگو و) مجادله پرداخت (تا شايد در مورد آنان شفاعت كند). ------------------------------------------ نکته ها شايد مجادلهى حضرت ابراهيمعليه السلام همان باشد كه در سورهى عنكبوت، آيه 31 آمده است كه او به فرشتگان گفت: چگونه منطقه را زير و رو مىكنيد درحالى كه حضرت لوطعليه السلام پيامبر خدا، در ميان آنهاست. آنها جواب دادند: ما بهاحوال آنان شناخت كامل داريم و لوط و يارانش را نجات مىدهيم. ------------------------------------------ پيام ها 1- علم، مقدّمهى آرامش است. (چون ابراهيمعليه السلام آگاه شد، آرام شد) «ذهب عن ابراهيم الروع» 2- ترس در انبيا، عارضى است، نه خصلتى و ذاتى. «ذهب» 3- اوّل دفع ضرر، بعد جلب منفعت. «ذهب عن ابراهيم الروع و جائته البشرى» 4- آرامش روحى، زمينهى توجّه به همنوعان است. «فلما ذهب عن ابراهيم الروع» 5 - به هنگام هيجان، موضعگيرى نكنيم. «ذهب عن ابراهيم الروع... يجادلنا» 6- بشارت به نعمت، ما را از سرنوشت ديگران غافل نسازد. «جائته البشرى يجادلنا فى قوم لوط» 7- انبيا به فكر افراد زير دست خود هستند. «يجادلنا فى قوم لوط» 8 - تنها به فكر قوم و طايفهى خويش نباشيم. «يجادلنا فى قوم لوط» 9- در مواردى كه مقدّرات الهى حتمى نيست، اصرار كردن و شفاعت و دعا و توسّل مؤثّر است. «يجادلنا» 10- جدال با فرشتگان و مأموران الهى، جدال با خداست. «يجادلنا» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 75، 76 ------------------------------------------- آيه إِنَّ إِبْرَ هِيمَ لَحَلِيمٌ أَوَّ هٌ مُّنِيبٌ يَإِبْراهِيمُ أَعْرِضْ عَنْ هَذَآ إِنَّهُ قَدْ جَآءَ أَمْرُ رَبِّكَ وَإِنَّهُمْ ءَاتِيهِمْ عَذَابٌ غَيْرُ مَرْدُودٍ -------------------------------------------- ترجمه بدرستى كه ابراهيم، بردبار و صاحب آه و ناله و اهل توبه و انابه بود. (امّا از آنجا كه فرمان قهر الهى در مورد قوم لوط حتمى بود، لذا فرشتگان در پاسخ به تقاضاى شفاعت و تأخير در عذاب به او گفتند:) اى ابراهيم! از اين (تقاضا) صرفنظر كن، كه به تحقيق فرمان قهر پروردگارت صادر شده و قطعاً عذاب غير قابل برگشت به سراغ آنهاخواهد آمد. -------------------------------------------- نکته ها در آيهى 74، حضرت ابراهيمعليه السلام با فرشتگان در بارهى عذاب قوم لوط جدال كرد، در آيهى 76 مىفرمايد: اى ابراهيم! از اين جدال و اصرار دستبردار. در ميان اين دو آيه كه به جدال ابراهيمعليه السلام و تذكّر خداوند به او اشاره مىكند، براى حفظ شخصيّت و مقام او و اينكه جدال او تنها بر اساس دلسوزى براى امّت است، نه انكار و يا چيز ديگر، در آيهى 75 مىفرمايد: ابراهيمعليه السلام حليم و اوّاه و مُنيب است. ---------------------------------------- پيام ها 1- انبيا، دلسوزترين رهبران جامعهى بشرى هستند، و با حلم و ناله وانابه، براى نجات مردم تلاش مىكنند. «حليم اوّاه منيب» 2- تذكّرات بايد با حفظ مقام و شخصيّت افراد همراه باشد. «ان ابراهيم لحليم اوّاه منيب» 3- شفاعت ابراهيم براى مردم، قبل از اطلاع او به قطعى شدن عذاب بوده است. «قد جاء امر ربّك» 4- عذاب الهى نيز در مسير تربيت انسان است. «امر ربّك» 5 - گاهى شفاعت انبيا هم پذيرفته نمىشود. زمانى كه فرمان حتمى خداوند صادر شد، هيچ مقامى نمىتواند مانع آن شود. «يا ابراهيم اعرض عن هذا» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 77 ------------------------------------------- آيه وَلَمَّا جَآءَتْ رُسُلُنَا لُوطاً سِى ءَ بِهِمْ وَضَاقَ بِهِمْ ذَرْعاً وَقَالَ هَذَا يَوْمٌ عَصِيبٌ ------------------------------------------ ترجمه و هنگامى كه فرستادگان ما، (فرشتگان مأمور عذاب،) به سراغ لوط آمدند، دربارهى آمدن آنان غمگين شد و براى حفظ آنها (از آزار اين قوم شرور،) به تنگ آمد، (با خود) گفت: امروز، روز سختى است! ------------------------------------------- نکته ها چون رسولان الهى در قالب جوانانى زيباروى به سراغ حضرت لوط آمدند و ميهمان او شدند، لذا آن حضرت از سوءقصد قوم فاسد خود نسبت به ميهمانانش نگران شد. جملهى «ضاق بهم ذرعا» يعنى دستش كوتاه شد، كنايه از اينكه عاجز گرديده و راه بروى او بسته شد. ----------------------------------------- پيام ها 1- علم انبيا محدود است. «لمّا جائت رسلنا» (حضرت لوط نمىدانست كه اين ميهمانان فرشتهاى در صورت انسانند) 2- مرحلهى اوّل مبارزه با منكر، مرحلهى قلبى است. « سِىءَ بهم» 3- حفظ ميهمان، بر عهدهى ميزبان است. «ضاق بهم ذرعا» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 78 ------------------------------------------- آيه وَجَآءَهُ قَوْمُهُ يُهْرَعُونَ إِلَيْهِ وَمِن قَبْلُ كَانُواْ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ قَالَ يَقَوْمِ هَؤُلَا ءِ بَنَاتِى هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَلَا تُخْزُونِ فِى ضَيْفِى أَلَيْسَ مِنكُمْ رَجُلٌ رَّشِيدٌ -------------------------------------------- ترجمه و قوم لوط، كه سابقهى كارهاى بد داشتند، به سرعت به سراغ او آمدند. (حضرت لوط، براى جلوگيرى از تعرّض مردم به فرشتگان، با اشاره به دخترانِ خود، به آنان) گفت: اى قوم من! اينها دختران منند، (كه مىتوانيد با آنان ازدواج كنيد. اگر قصدى داريد) آنها براى شما پاكترند، پس از خدا پروا كنيد (و دست به گناه نزنيد) و مرا در پيش ميهمانانم رسوا مسازيد، آيا در (ميان) شما يك نفر رشيد (جوانمرد) وجود ندارد؟ (كه بجاى گناه ازدواج را بپذيرد؟) -------------------------------------------- نکته ها «يُهرَعون» از «اِهراع» به معناى راندن شديد است، يعنى غريزهى شهوت، لجام گسيخته اين قوم سركش را به سوى ميهمانان حضرت لوطعليه السلام مىراند. مراد از «اَطهر» آن نيست كه لواط پاك است و ازدواج پاكتر،(100) بلكه از باب مماشات با گنهكار است كه اگر به دنبال دفع شهوت هستى، ازدواج بهتر از گناه است.(101) در پيچ و تاب اضطراب و دلهره و مشكلات است كه استعدادها و حالات روحى شكوفا مىگردد. اگر فرشتگانِ الهى از همان لحظهى ورود، خود را به حضرت لوطعليه السلام معرّفى مىكردند، ديگر نه از آه و ناله و نگرانى و استمداد از احساسات مردمى خبرى بود و نه از پيشنهاد ازدواج. سؤال: چگونه پيامبر، دختر مؤمنهى خود را به ازدواج مرد كافرى در مىآورد؟ پاسخ: شايد در هنگام ازدواج، ايمان را شرط مىكردند تا اين وابستگى و ازدواج، وسيلهى ايمان آنان شود، وشايد مراد از «بناتى» دختران مردم باشد، زيرا پيامبر به منزله پدر امّت است. شايد هم در آن زمان اين گونه وصلت اشكالى نداشته است. ______________________________ 100) نظير «خير» در «قل ما عنداللَّه خير من اللّهو» جمعه، 11. 101) تفسير الميزان. --------------------------------------------- پيام ها 1- گاهى جامعهى انسانى چنان سقوط مىكند كه مردم با شتاب به سوى انحراف و گناه مىروند. «يُهرعون اليه» 2- نفس سركش، انسان را به سوى گناه سوق مىدهد. «يُهرعون» 3- با انجام هر گناه، زمينه براى گناهان بعدى فراهم مىشود. «و من قبل كانوا يعملون السيئات» 4- براى جلوگيرى از منكرات بايد ابتدا راههاى معروف را باز كرد و به مردم نشان داد. «هؤلاء بناتى ، لاتخزون» 5 - معناى عفّت و پاكدامنى، انزوا نيست، بلكه رعايت پاكى در رفت و آمد طبيعى و عادّى است. «هؤلاء بناتى» (حضرت لوط در حضور مردان، به دختران خود اشاره مىكند) 6- براى هدايت جامعه، موعظه كافى نيست، بايد در مواردى ايثار كرد. «بناتى» 7- پيشنهاد ازدواج از طرف پدر دختر، مانعى ندارد. «هؤلاء بناتى» 8 - ازدواج، تنها راه صحيح و پاك براى ارضاى غريزهى جنسى است و راههاى ديگر نادرست و ناپاك است. «هنّ اطهرلكم» 9- عادّى شدن گناه، تكليف انسان در نهى از منكر را ساقط نمىكند. «و من قبل كانوا يعملون السيئات ، فاتقوا الله» 10- همجنسبازى، در اديان گذشته نيز حرام و منفور و مطرود بوده است. «فاتّقوا اللَّه» 11- با اينكه احتمال اثر بسيار كم است، ولى باز هم بايد نهى از منكر كرد. «فاتّقوااللَّه» 12- توهين و آزار ميهمان، اهانت و اذيّت به ميزبان محسوب مىشود. «لا تخزون فى ضيفى» 13- ارزش ميهمان نوازى به اندازهاى است كه شريفترين انسانها بيشترين زجرها را براى آن تحمّل مىكنند. «لا تخزون فى ضيفى» 14- دفاع از ميهمان، يك حقّ انسانى و بىتفاوتى نسبت به او يك كار ناجوانمردانه است. «لا تخزون فى ضيفى» 15- در نهى از منكر، از عواطف و احساسات مردم كمك بگيريم. «أليس منكم رجل رشيد» 16- همجنسبازى، با مردانگى، رشادت و غيرت سازگار نيست. «أليس منكم رجل رشيد» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |