در حال دیدن این عنوان: |
۸ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 79، 80 ------------------------------------------- آيه قَالُواْ لَقَدْ عَلِمْتَ مَالَنا فِى بَنَاتِكَ مِنْ حَقٍّ وَإِنَّكَ لَتَعْلَمُ مَا نُرِيدُ قَالَ لَوْ أَنَّ لِى بِكُمْ قُوَّةً أَوْ ءَاوِى إِلَى رُكْنٍ شَدِيدٍ ------------------------------------------- ترجمه (قوم لوط) گفتند: تو خود مىدانى كه براى ما هيچ حقّى نسبت به دختران تو نيست (و ما رغبتى به ازدواج نداريم)، خودت خوب مىدانى كه ما چه مىخواهيم. (حضرت لوط) گفت: اى كاش در برابر شما قدرتى داشتم و يا به تكيهگاه محكمى پناه مىبردم! ----------------------------------------- نکته ها حضرت لوطعليه السلام در اين آيه مىفرمايد: اگر من ياران مؤمنى مىداشتم، هرآينه با شما فرومايگان به مبارزه برخاسته و از مهمانانم دفاع مىكردم ويا لااقل آنها را به نقطهى امنى مىبردم و پناه مىدادم. رسول اكرم صلى الله عليه وآله در هنگام تلاوت اين آيه فرمودند: «رحمةاللَّه على لوط، لقد كان ياوى الى ركن شديد»(102) به نظر مىآيد كه مراد پيامبر اسلامصلى الله عليه وآله آن است كه او از دنيا رفت و به خدا پيوست و از شرّ قوم خود راحت شد. همجنسبازى، از گناهان بزرگ و داراى حدّ شرعىِ اعدام و تازيانه است كه با شهادت افراد عادل يا اقرار مرتكبان، قابل اجراست. زشتى گناه لواط در قرآن و حديث قرآن مجيد در آيات مختلفى كه داستان حضرت لوطعليه السلام و قوم او را بيان مىفرمايد، براى عمل زشت و منفور اين قوم منحرف، تعابير گوناگونى آورده است كه از بزرگى گناه و شدّت حرمت آن حكايت مىكند: 1- فحشا. «اتأتون الفاحشة»(103) 2- اسراف. «بل انتم قوم مسرفون»(104) 3- جرم. «كيف كان عاقبة المجرمين»(105) 4- ظلم. «و ماهى من الظالمين ببعيد»(106) 5 - خباثت. «كانت تعمل الخبائث»(107) 6- جهالت. «بل انتم قوم تجهلون»(108) 7- فسق. «انهم كانوا قوم سوء فاسقين»(109) در روايات نيز تهديدات شديدى در اين زمينه به چشم مىخورد، از جمله اينكه هرگاه با نوجوانى لواط شود، عرش الهى به لرزه درمىآيد و در قيامت خداوند با آنان سخن نمىگويد.(110) امام صادقعليه السلام فرمود: اگر بنا شود كه كسى را دوبار سنگسار كنند، آن شخص، فرد اهل لواط است.(111) رسول اكرمصلى الله عليه وآله نيز فرمودند: كسى كه بر لواط با ديگران اصرار داشته باشد، از دنيا نمىرود مگر آنكه مردم را به لواط با خودش دعوت خواهد كرد.(112) در عمل لواط، فاعل و مفعول، هر دو اعدام مىشوند، و دليل حرمت آن در روايات، فساد و قطع نسل معرّفى شده است.(113) در روايات متعدّد، از زنانى كه خود را شبيه مردان ومردانى كه خود را همانند زنان مىكنند وزمينه عمل زشت لواط را فراهم مىسازند، به شدّت نكوهش شده است. _____________________________ 102) تفسير فىظلالالقرآن. 103) اعراف، 79. 104) اعراف، 80. 105) اعراف، 83. 106) هود، 82. 107) انبياء، 74. 108) نمل، 54. 109) انبياء، 74. 110) بحار، ج 76، ص 63. 111) بحار، ج 76، ص 67. 112) بحار، ج 76، ص 67. 113) نهجالبلاغه، حكمت 252. ----------------------------------------- پيام ها 1- انسان در اثر گناه، چنان مسخ مىشود كه طبيعىترين راه براى او زشت، و زشتترين راه برايش حقّ وزيبا جلوه مىكند. «مالنافى بناتك من حقّ...» 2- داشتن قدرت و امكانات و افراد، خواستهى ابتدايى هر پيامبر و مصلحى در اجراى فريضهى ارشاد جاهل است. «لو انّ لى بكم قوة» 3- اگر قدرت، حكومت، تشكيلات و قواى مسلّحه نباشد، حتّى انبيا نيز در جلوگيرى بسيارى از منكرات فلج هستند.(114) «لو انّ لى بكم قوة» 4- اگر مىتوانيم، جلوى فساد را بگيريم، وگرنه خود را از محيط فاسد دور كنيم. «لو ان لى بكم قوّة او آوى ...» 5 - گاهى انبيا در ميان قوم خودشان نيز غريب بودند. «لو انّ لى بكم قوّة او آوى...» 6- براى دفاع از مهمان و جلوگيرى از اهانت به آن، هر اقدامى ضرورى است. «آوى الى ركن شديد» _____________________________ 114) آنچه را حضرت لوط و ساير انبياى الهىعليهم السلام آرزوى آن را داشتند، خداوند به ما ايرانيان ارزانى فرمود، آيا باز هم از منكرات نهى نخواهيم كرد؟ |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 81 ------------------------------------------- آيه قَالُواْ يَلُوطُ إِنَّا رُسُلُ رَبِّكَ لَن يَصِلُواْ إِلَيْكَ فَأَسْرِ بِأَهْلِكَ بِقِطْعٍ مِّنَ الَّيْلِ وَلَا يَلْتَفِتْ مِنكُمْ أَحَدٌ إِلَّا امْرَأَتَكَ إِنَّهُ مُصِيبُهَا مَآ أَصَابَهُمْ إِنَّ مَوْعِدَهُمُ الصُّبْحُ أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ ------------------------------------------- ترجمه (وقتى كار به اينجا رسيد، ميهمانان) گفتند: اى لوط! ما فرستادگان پروردگار تو هستيم، (دربارهى ما نگران مباش، زيرا) آنان هرگز به تو دسترسى پيدا نخواهند كرد. پس پاسى از شب گذشته، خانوادهات را (از اين سرزمين) بيرون ببر و (مراقب باش تا) هيچ كس از شما (به پشت سرش) متوجّه نشود. ولى همسرت (را با خود همراه مبر، زيرا) آن بلايى كه به همه مىرسد به او (نيز) خواهد رسيد. همانا وقت (نابودى) آنان صبح است. آيا صبح نزديك نيست؟! ----------------------------------------- نکته ها كلمهى «اَسرِ» از مادّهى «اَسراء» به معناى حركت در شب است. جملهى «الاّ امراتكْ» يا از «أهلك» استثنا شده است، به اين معنا كه تمام اهل خودت را شبانه كوچ بده مگر همسرت را، و يا از «لايَلتَفت» استثنا گرديده، يعنى هيچ يك از شما به عقب التفاتى نكند، به جز همسرت كه او هنگام خارج شدن به همراه تو، چون نگران حال آن قوم فاسد است، از قافله عقب افتاده و در نتيجه گرفتار عذاب الهى مىگردد. ----------------------------------------- پيام ها 1- خداوند قبل از هلاكت قومى، پيامبرشان را در جريان مىگذارد. «انّا رُسل ربّك» 2- مؤمن بايد چنان سرعت عمل و آمادگى روحى داشته باشد كه بتواند در مدّت زمان كوتاهى (يك شب)، با چابكى نقل و انتقال يابد. «فاسر... بقطع من الليل» 3- براى انجام يك انقلاب و زير و رو كردن منطقهى فساد، به مسائل جزئى چون مال و اثاثيهى خود توجّه نكنيم. «و لايلتفت منكم احد» 4- فاميل پيامبر بودن، وسيلهى نجات نيست. «الاّامرأتك» 5 - نظام ارزشى بايد بر اساس ضوابط باشد، نه بر محور روابط. «الاّ امرأتك» 6- انسانها در انتخاب راه آزادند، حتّى همسر پيامبر در خانهى او، راه انحرافى را انتخاب مىكند. «الاّ امرأتك» (زن يك موجود مستقلّ است) 7- حسابِ شخصيّتهاى مذهبى را از حساب خانواده و نزديكان آنها جدا كنيم. «الاّ امرأتك» 8 - كارهاى خداوند بر اساس زمانبندى است. «موعدهم الصبح» 9- در قهر خداوند عجله نكنيم. «أليس الصبح بقريب» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 82، 83 ------------------------------------------- آيه فَلَمَّا جَآءَ أَمْرُنَا جَعَلْنَا عَلِيَهَا سَافِلَهَا وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهَا حِجَارَةً مِّن سِجِّيلٍ مَّنضُودٍ مُّسَوَّمَةً عِندَ رَبِّكَ وَمَا هِىَ مِنَ الظَّلِمِينَ بِبَعِيدٍ ------------------------------------------- ترجمه پس هنگامى كه فرمان (قهر) ما آمد، آن سرزمين را زير و رو كرديم و بارانى از سنگهايى از گِلهاى لايه لايه بر آنها فرو ريختيم، (سنگهايى كه) نزد پروردگارت نشاندار بودند، و اين (كيفر سنگباران) از (ساير) ستمگران (و فاسدانى كه در خط قوم لوط باشند،) دور نيست. ------------------------------------------ نکته ها «سِجّيل» به معناى كلوخ است، چيزى نه مثل گِل، نرم و نه مثل سنگ، سفت، و «مَنضود» يعنى رويهم و پى در پى. منظور از سنگ نشاندار، يا اين است كه هر سنگ براى شخص خاصّى در نظر گرفته شده بود و يا اينكه آن سنگها با سنگهاى زمينى فرق داشته است. اين آيه، پايان كار قوم لوط را بيان مىفرمايد. در يك جمعبندى بايد گفت كه حضرت لوطعليه السلام پيامبر قوم لوط بود و در زمان حضرت ابراهيمعليه السلام مىزيست و دين او را تبليغ مىكرد. به همراه حضرت ابراهيمعليه السلام عازم فلسطين شد و سپس به طرف سرزمينى به نام مؤتفكات رفت كه مردم آن منطقه، بتپرست بودند و علنى لواط مىكردند. حضرت لوطعليه السلام به مبارزه با اين فساد و آفت بزرگ پرداخت، امّا هر چه تلاش نمود، تأثيرى نبخشيد، تا جايى كه او را تهديد به اخراج كردند. آنها مىگفتند: «لئن لم تنته يا لوط لتكوننّ من المخرجين»(115) اى لوط! اگر موعظه را قطع نكنى، تو را تبعيد مىكنيم. سرانجام فرشتگان مأمور عذاب نازل شدند و پس از در جريان قرار دادن حضرت ابراهيم و سپس حضرت لوطعليهما السلام، مأموريّتشان را انجام داده و منطقهى اين قوم فاسد را زير و رو كردند. در آيهى 73 سورهى حجر آمده است كه قوم لوط را صيحه فرا گرفت. شايد به واسطهى همين صداى مهيب كه منطقه را زير و رو كرده، سنگهايى از درون زمين به طرف آسمان پرتاب شده و سپس بر سر آنها فرود آمده است، نظير آتشفشان و انفجارهايى كه به دنبال آن واقع مىشود.(116) و شايد هم در حين باريدن سنگ، صيحهى آسمانى نيز منطقه را فرا گرفته باشد. _______________________________ 115) شعرا167. 116) تفسير الميزان. ----------------------------------------------- پيام ها 1- كيفر كسانى كه فطرت انسانى را واژگون مىكنند آن است كه شهر بر سرشان واژگون شود. «جعلنا عاليها سافلها» 2- قدرت الهى مىتواند به جاى باران، سنگباران كند. «امطرنا ...حجارة» 3- انحرافات اخلاقى و جنسى، ظلم است. «من الظالمين» 4- هر كس همچون دنياى غرب، همجنسبازى را جايز و آزاد بداند، بايد منتظر قهر خدا و زير ورو شدن منطقهى فساد باشد. «و ما هى من الظالمين ببعيد» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 84 ------------------------------------------- آيه وَإِلَى مَدْيَنَ أَخَاهُمْ شُعَيْباً قَالَ يَقَوْمِ اعْبُدُواْ اللَّهَ مَا لَكُمْ مِّنْ اِلَهٍ غَيْرُهُ وَلَا تَنقُصُواْ الْمِكْيَالَ وَالْمِيزَانَ إِنِّى أَرَيكُمْ بِخَيْرٍ وَإِنِّى أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ مُّحِيطٍ --------------------------------------------- ترجمه و به سوى (منطقه و مردم) مدين، برادرشان شعيب (را فرستاديم، او) گفت: اى قوم من! خدا را پرستش كنيد (كه) جز او خداى ديگرى براى شما نيست، و پيمانه و ترازو را (در هنگام خريد و فروش) كم نگذاريد، همانا (در اين صورت) من شما را به خير (و صلاح) مىبينم و براستى كه من از عذاب روز (قيامتى كه) فراگير (است،) بر شما مىترسم. -------------------------------------------- نکته ها «مَديَن» (كه نام امروزش مَعان و در تورات مَديان است) شهرى در مشرق خليج عقبه است كه مردم آن از فرزندان حضرت اسماعيلعليه السلام بوده و با كشورهاى مصر و لبنان و فلسطين تجارت داشتند. بعضى نيز كلمهى «مدين» را نام قبيلهاى دانستهاند كه مردم آن در اطراف كوه سينا زندگى مىكردهاند. فساد امّتها، در هر دوره وزمانى متفاوت است كه بايد به آن توجّه كامل داشت، فساد قوم لوط، انحراف جنسى وفساد قوم شعيب، كمفروشى وفساد اقتصادى بوده است. ------------------------------------------ پيام ها 1- بعثت انبياعليهم السلام، سنّت الهى وجريان مستمرّ تاريخى بوده است. «والى مدين» 2- رسالت حضرت شعيب، در محدودهى منطقهى مدين بوده است. «الى مدين» 3- يكتاپرستى، بر اساس يكتاشناسى است. «اعبدوا اللَّه مالكم من اله غيره» 4- تنها عبادت خداوند كافى نيست، بلكه برائت از مشركان نيز لازم است. «مالكم من اله غيره» 5 - انبياعليهم السلام، تنها مسائل اعتقادى و اخلاقى را مدّ نظر نداشتند، بلكه به امور اقتصادى و عوامل فساد آن نيز مىپرداختند. «لا تنقصوا المكيال » 6- رفاه و درآمد، به تنهايى بازدارنده از كلاهبردارى وفساد اقتصادى نيست. «لاتنقصوا المكيال... انى اراكم بخير» امام صادقعليه السلام، مراد از «انّى اراكم بخير» را فراوانى و ارزانى اجناس دانستهاند.(117) 7- براى نهى از منكر بايد به مردم شخصيّت و دلگرمى داد. «انّى اراكم بخير» 8 - توجّه دادن به مبدأ و معاد، سرلوحهى دعوت همه انبياعليهم السلام بوده است. «اعبدوااللَّه... اخاف عليكم عذاب» 9- ايمان به روز حساب، زمينهى تقوى در همهى امور زندگى است. «لاتنقصوا المكيال، عذاب يوم محيط» 10- از قهر خداوند نمىتوان فرار كرد. «عذاب يوم محيط» ______________________________ 117) تفسير نورالثقلين. |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 85 ------------------------------------------- آيه وَيَقَوْمِ أَوْفُواْ الْمِكْيَالَ وَالْمِيزَانَ بِالْقِسْطِ وَلَاتَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْيَآءَهُمْ وَلَا تَعْثَوْاْ فِى الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ ------------------------------------------- ترجمه و (حضرت شعيب تأكيد كرد كه) اى قوم من! پيمانه و ترازو را با انصاف و عدل پر كنيد (وتمام دهيد) و (از) اشيا (واجناس وحقوقِ) مردم (چيزى) را نكاهيد و فسادكنان، در زمين تباهى مكنيد. --------------------------------------------- نکته ها كلمهى «تَبخسوا» از مادّهى «بَخْس»، به معناى كم كردن و جملهى «لاتَعثوا»، به معناى فساد نكردن است. --------------------------------------------- پيام ها 1- برقرارى عدالت و قسط در همه مسائل، از دستاورد حركت انبياست. «اوفوا... بالقسط» 2- در صورتى كه گناه در جامعه به حالت عادت در آيد، بايد با تكرار تذكّر و پيگيرى مداوم، آن را بر طرف كرد. در اين آيه، چند بار مسئلهى رعايت وزن و پيمانه تكرار گرديده است. «اوفوا...لا تبخسوا» 3- بايد بر داد وستدها وامور اقتصادى، نظارت وكنترل باشد. «اوفوا... لاتبخسوا» 4- بايد قسط و عدل را نسبت به همهى مردم مراعات كرد، نه تنها در حقّ مؤمنين. «لا تبخسوا الناس » 5 - كم گذاشتن حقّ مردم تنها در محدودهى چيزهاى وزنى و كشيدنى و يا پيمانهاى نيست، بلكه شامل همهى چيزهايى كه مردم داد و ستد مىكنند و امانات نيز مىشود. «اشياءهم» 6- ضايع كردن حقّ مردم در مسائل اقتصادى، يكى از بارزترين نمونههاى فساد است. زيرا اقتصاد ناسالم، جامعه را به فساد مىكشاند. «لاتبخسوا ، مفسدين» 7- بالاتر و بدتر از عمل فساد، داشتن روحيّه و خصلت افراد مفسد است. «لاتعثوا، مفسدين» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 86 ------------------------------------------- آيه بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ وَمَآ أَنَاْ عَلَيْكُمْ بِحَفِيظٍ -------------------------------------------- ترجمه (مال و سرمايهى حلالى كه) خداوند (براى شما) باقى گذارده (از مال و ثروتى كه در اثر كم فروشى بدست مىآوريد) برايتان بهتر است اگر ايمان داشته باشيد، و من نگهبان شما (بر حفظ ايمانتان و پذيرش اين راه) نيستم. ----------------------------------------- نکته ها «بقيّت اللَّه» در اين آيه به معناى درآمد و سودى است كه از يك سرمايهى حلال و خداپسندانه براى انسان باقى مىماند و صد در صد حلال است. امّا در روايات به هر وجود مباركى كه به ارادهى خداوند براى بشريّت باقى مىماند، «بقية اللَّه» گفته مىشود. از جمله به سربازان مؤمنى كه پيروزمندانه از جبههى جنگ برمىگردند، زيرا به ارادهى الهى باقى ماندهاند. به امام عصر (عجّلاللَّهتعالىفرجهالشريف) نيز «بقية اللَّه» مىگويند، چون آن وجود شريف به خواست خداوند براى هدايت مردم ذخيره و باقى نگهداشته شده است. در روايات مىخوانيم كه يكى از نامها و اسامى مبارك آن حضرت «بقية اللَّه» است(118) و ما بر او به اين نام سلام مىكنيم: «السلام عليك يا بقية اللَّه فى ارضه». وقتى آن حضرت در مكّه ظهور فرمايند، اين آيه را تلاوت كرده و مىفرمايند: من آن «بقيّة اللَّه» هستم. البتّه به ساير معصومينعليهم السلام نيز لقب «بقيةاللَّه» داده شده است.(119) _____________________________ 118) بحار، ج 46، ص 259. 119) تفسير كنزالدقائق. -------------------------------------------- پيام ها 1- رزق اندك ولى حلال و پاك، بهتر از درآمدهاى بسيار، امّا حرام است. «بقيّتاللّه خير» 2- دنيا، فانى و آخرت باقى است، لذا آخرتگرايى بهتر از دنياطلبى است. «بقيّت اللَّه خير لكم» 3- اگر كم فروشى نكنيم، مشتريان بيشتر و در نتيجه سود ما در آينده، زيادتر و گواراتر خواهد گرديد. «بقيّت اللَّه خير» 4- كسى كه حرام را بهتر از حلال بداند، در ايمان خود شك كند. «انكنتم مؤمنين» 5 - انسانها در عقايد خود آزادند و حتّى انبيا هم بر آنان تحميلى ندارند. «و ما انا عليكم بحفيظ» 6- اگر به خاطر حرامخوارى، دارايى و زندگيتان تباه شد، من ضامن نيستم. «و ما انا عليكم بحفيظ» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 87 ------------------------------------------- آيه قَالُواْ يَشُعَيْبُ أَصَلَوتُكَ تَأْمُرُكَ أَن نَّتْرُكَ مَا يَعْبُدُ ءَابآؤُنَآ أَوْ أَن نَّفْعَلَ فِى أَمْوَ لِنَا مَا نَشَؤُاْ إِنَّكَ لَأَنْتَ الْحَلِيمُ الرَّشِيدُ ------------------------------------------- ترجمه (امّا مردم مدين در جواب) گفتند: اى شعيب! آيا نمازت به تو فرمان مىدهد كه (به ما بگويى) آنچه را كه پدرانمان مىپرستيدند رها كنيم؟ (و) يا اينكه (نتوانيم) آن گونه كه خود مىخواهيم، در اموالمان تصرّف كنيم؟! تو كه مرد بردبار و فهميدهاى هستى! (اين چه توقّعى است كه از ما دارى؟) ------------------------------------------ پيام ها 1- همهى انبياعليهم السلام با مخالفانى روبرو بودهاند. «قالوا يا شعيب ...» 2- نماز، در اديان گذشته نيز بوده است. «أصلوتك» 3- نماز، بارزترين نمود آئين شعيب بوده است. «أصلوتك» 4- نماز واقعى، انسان را به ارشاد ديگران و امر به معروف و نهى از منكر آنها وامىدارد. «أصلوتك تأمرك ان نترك» 5 - تقليد از نياكان، درمقابل دليل ونصّ، سرچشمهى بسيارى از انحرافات است. «يعبد آباؤنا» 6- دين، نه از سياست جداست و نه از اقتصاد. «أصلوتك...نترك ...فى اموالنا» 7- راه انبيا، مانع از آزادى بىقيد و شرط است. «نفعل فى اموالنا ما نشاء» 8 - مالكيّت بر چيزى، دليل جواز بر هر نوع مصرف كردن آن نيست. «نترك... ان نفعل فى اموالنا ما نشاء» (در قوانين شعيب، قانون كنترل مصرف بوده است) 9- تجليل و ستايش مخالفان از ما، گاهى به خاطر سكوت ونگفتن حقّ است. «انّك لانت الحليم الرشيد» 10- تعريف وتمجيد مخالفان، گاهى جنبهى استهزا دارد. «لانت الحليم الرشيد» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 88 ------------------------------------------- آيه قَالَ يَقَوْمِ أَرَءَيْتُمْ إِن كُنتُ عَلَى بَيِّنَةٍ مِّن رَبِّى وَرَزَقَنِى مِنْهُ رِزْقاً حَسَناً وَمَآ أُرِيدُ أَنْ أُخَالِفَكُمْ إِلَى مَآ أَنْهَكُمْ عَنْهُ إِنْ اُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِى إِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَّكَلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ ------------------------------------------ ترجمه (شعيب) گفت: اى قوم من! آيا انديشيدهايد كه اگر من دليل روشنى از طرف پروردگارم داشته باشم و او مرا رزق نيكويى (مثل نبوّت) از سوى خود عطا كرده باشد، (چگونه مىتوانم مخالفت او كنم؟) و من نمىخواهم نسبت به آنچه شما را از آن نهى مىكنم، خود مخالفت كنم (ومرتكب آن شوم). من به جز اصلاح به مقدار توانم، خواستهى ديگرى ندارم و جز به لطف خداوند، توفيقى براى من نيست، (از اين روى) بر او توكّل كردهام و به سوى او بازگشتهام. ------------------------------------------ نکته ها در آيهى قبل، كفّار اعتراض داشتند كه چرا ما از تصرّف در اموالمان آزاد نباشيم؟ حضرت شعيبعليه السلام در اين آيه جواب مىفرمايند كه اگر من شما را از تصرّفِ بىقيد و شرط محدود مىكنم، به جهت اصلاح زندگى و جامعهى شماست، نه به خاطر دشمنى، حسادت، تنگ نظرى و يا امور ديگر، زيرا مصالح فردى نبايد موجب ضرر و زيان به مصالح عمومى شود. -------------------------------------------- پيام ها 1- نبوّت بر اساس معجزه وبيّنه است. «كنتعلىبيّنة» (قوانين بر پايه دليل است) 2- انبياعليهم السلام همه چيز را از خدا مىدانند. «ربّى ، رزقنى» 3- گمان نكنيم زندگىِ خوب، با كمفروشى وحرامخوارى بدست مىآيد، زيرا انبيا و اولياى الهى بدون آلودگى به اين گناهان، روزىِ نيكو داشتهاند. «رزقنى منه رزقاً حسنا» (روزى نيكو آن است كه بر اساس كمفروشى وظلم نباشد) 4- روزى انسان از خدا وبه لطف اوست، نه به زرنگى. « رزقنى منه» 5 - در مقابل كفّار كه مىگفتند: «اموالنا» حضرت شعيبعليه السلام فرمود: «رزقنى منه رزقاً حسنا» يعنى گمان نكنيد كه من مشكل مالى دارم. 6- آمر به معروف و ناهى از منكر بايد قبل از ديگران، خودش اهل عمل باشد. انبيا فقط طرّاح و فرمانده نبودند، بلكه خودشان از بهترين مصاديق اهل عمل بشمار مىرفتند. «و ما اريد ان اخالفكم الى ما انهاكم عنه» 7- انبياعليهم السلام نه تنها برخلاف دستورهاى الهى عمل نمىكردند، بلكه حتّى به فكر خلاف هم نبودند. «و ما اريد ان ...» 8 - هدف انبياعليهم السلام اصلاح انسانها و جوامع بشرى است. «ان اريد الاّ الاصلاح» 9- مرز كار انبيا توان وقدرت آنهاست، نه ساعت، روز، ماه وسال. «مااستطعت» 10- ارادهى كارها از ما، ولى ميزان توفيق از خداست. « ان اريد ، ما توفيقى الا بالله» 11- در كارها آخرين تلاش را به كار ببريم، ولى بدانيم كه موفّقيّت به دست خداوند است. «ما استطعت و ما توفيقى ...» 12- توكّل زمانى نتيجهبخش است كه در كنارِ تلاش باشد. «ما استطعت ، توكّلت» 13- مصلح بايد خود صالح و اهل ايمان، توكّل، انابه و سوز باشد. «مااستطعت، عليه توكّلت و اليه اُنيب» 14- در اين آيه براى آمر به معروف و ناهى از منكر اين سفارها شده است: الف: شخصاً اهل عمل باشد. «ما اريد ان اُخالفكم الى ما انهاكم عنه» ب: هدف او اصلاح جامعه باشد. «ما اُريد الاّ الاصلاح» ج: توفيق كارش را از خداوند بداند. «و ما توفيقى الاّ باللَّه» د: هميشه بر او توكّل نمايد. «عليه توكّلت» ه : در مشكلات به او پناه ببرد. «اليه اُنيب» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 89 ------------------------------------------- آيه وَيَقَوْمِ لَا يَجْرِمَنَّكُمْ شِقَاقِى أَنْ يُصِيبَكُم مِّثْلُ مَآ أَصَابَ قَوْمَ نُوحٍ أَوْ قَوْمَ هُودٍ أَوْ قَوْمَ صَلِحٍ وَمَا قَوْمُ لُوطٍ مِّنكُم بِبَعِيدٍ ----------------------------------------- ترجمه و(شعيب گفت:) اى قوم من! دشمنى ومخالفت با من، شما را به كارى وادار نسازد كه (عذابى) مثل آنچه به قوم نوح، يا قوم هود (و) يا قوم صالح رسيد به شما هم برسد و(مىدانيد كه ماجراى) قوم لوط (چندان) از شما دور نيست. ----------------------------------------- پيام ها 1- حتّى با مخالفان نيز با لحن خوب سخن بگوييم.«يا قوم» 2- به خاطر دشمنى با يك فرد، سرنوشت و سعادت خود و جامعه را به آتش نكشيم. «لا يجرمنّكم شقاقى» 3- تاريخ اقوام بشرى، به يكديگر شباهت و پيوند دارد، و بازگو كردن آن، درس عبرت است.«مثل ما اصاب» 4- سرنوشت تلخ پيشينيان را ساده، شوخى، موسمى، موضعى، فردى و تصادفى نگيريم. « مثل ما اصاب قوم نوح...» (حضرت نوح، هود، صالح و لوط، قبل از حضرت شعيب بودهاند) 5 - دست خدا براى قهر و عذاب باز است. او هر قومى را به هر شكل و در هر منطقه و در هر زمانى كه بخواهد مىتواند هلاك كند. همانطور كه قوم حضرت نوح عليه السلام را با غرق كردن، قوم حضرت هود را با طوفان، قوم حضرت صالحعليه السلام را با صيحهى آسمانى و قوم حضرت لوطعليه السلام را با ويرانى به قهر خود مبتلا نمود. «مثل ما اصاب قوم نوح او قوم هود او قوم صالح» 6- بهترين جريان تاريخى براى عبرت آموزى، نزديكترين آنهاست. قوم شعيب با قوم لوط، هم از لحاظ مكانى نزديك بودند و هم از جنبهى زمانى.«و ما قوم لوط منكم ببعيد» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 90 ------------------------------------------- آيه وَاسْتَغْفِرُواْ رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُواْ إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّى رَحِيمٌ وَدُودٌ ------------------------------------------- ترجمه (پس بياييد) و از پروردگارتان آمرزش بطلبيد و به سوى او باز گرديد. همانا پروردگار من، مهربان و دوستدار (توبه كنندگان) است. ------------------------------------------- نکته ها «وُدّ»، به آن دوستىاى گفته مىشود كه داراى آثار بوده واستمرار داشته باشد. ------------------------------------------- پيام ها 1- بايد در كنار هشدار واخطار به مخالفان، راه بازگشت و اصلاح را نيز به آنها ارائه داد.«استغفروا ...» 2- طلب آمرزش و دورى از گناه، مقدّمهى بازگشت به راه حقّ است.«استغفروا ربّكم ثمّ توبوا اليه» 3- اگر استغفار وتوبه كنيم، از جانب پروردگارمان جواب مثبت مىشنويم. «استغفروا... انّ ربّى رحيمٌ ودود» 4- خداوند را آن گونه معرّفى كنيم كه عشق بازگشت به سوى او آسان شود.«انّ ربّى رحيمٌ ودود» 5 - رحمت خدا لحظهاى نيست، بلكه استمرار دارد و داراى آثار وبركات زيادى است. «انّ ربّى رحيم» (علاوه بر جملهى اسميّه، «رحيم» صيغهى مبالغه است) 6- خداوند نه تنها توبهپذير است، بلكه توبهكننده را دوست دارد. «ودود» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |