پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | |||
---|---|---|---|
نویسنده: مجنون دوشنبه، ۱۰ مرداد ۱۳۹۰ (۱:۳۴) | |||
سوره آل عمران آیه 14 ----------------------------------------- آيه زُيِّنَ لِّلنَّاسِ حُبُّ الْشَّهَوَتِ مِنَ الْنِّسَآءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الْذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَمِ وَالْحَرْثِ ذَ لِكَ مَتَعُ الْحَيَو ةِ الْدُّنْيَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمََابِ ------------------------------------------ ترجمه عشق وعلاقه به زنان وفرزندان پسر واموال زياد از طلا ونقره واسبان ممتاز وچهارپايان و كشتزارها كه همه از شهوات و خواستههاى نفسانى است، در نظر مردم جلوه يافته است، (در حالى كه) اينها بهرهاى گذرا از زندگانى دنياست و سرانجام نيكو تنها نزد خداوند است. -------------------------------------- نکته ها «قَناطير» جمع «قِنطار» به معناى مال زياد است وآمدن كلمهى «مُقَنطرة» به دنبال آن، براى تأكيد بيشتر است. نظير اينكه بگوييم: آلاف و اُلوف، هزاران هزار. «خَيل» به معناى اسب و اسب سوار، هردو آمده است و «مُسَوّمة» يعنى نشاندار. اسبهايى كه به خاطر زيبايى اندام و يا تعليمى كه مىديدند، داراى برجستگىهاى خاصّى مىشدند، به آنها «خَيل مُسوّمة» مىگفتند. جلوهكردن دنيا در نظر انسان، گاهى از طريق خيالات شخصى و گاهى از سوى شيطان و گاهى از جانب اطرافيان متملّق صورت مىگيرد. از طريق اوهام شخصى: «يحسبون انّهم يُحسِنون صُنعاً»[1] و «فرَآه حسَناً»[2] و از سوى شيطان: «زُيّن لهم الشيطان اعمالهم»[3] و از طرف اطرافيان متملّق «زُيّن لفرعون سوء عمَله»[4] مصاديق جلوههاى دنيا كه در آيه ذكر شده، با توجّه به زمان نزول آيه است و مىتواند در هر زمانى مصاديق جديدى داشته باشد. طلا و نقره، كنايه از ثروت اندوزى، و اسب كنايه از مركب و وسيلهى نقليّه است. سؤال: با اينكه خداوند زينت بودن مال و فرزند را پذيرفته است؛ «المال و البنون زينة الحيوة الدنيا»[5] پس چرا اين آيه در مقام انتقاد است؟ پاسخ: زينت بودن چيزى، غير از دلبستگى به آن است. در اين آيه انتقاد از دلبستگى شديد است كه از آن به «حبّ الشهوات» تعبير مىكند. كلمهى «بَنين» شامل دختران نيز مىشود، نظير اينكه مىگوييم: عابرين محترم از پيادهرو حركت كنند كه شامل زنان عابر نيز مىشود. امام صادقعليه السلام با استناد به «حبّ الشهوات من النساء...» فرمودند: مردم در دنيا و آخرت از چيزى بيشتر از زنان لذّت نمىبرند... اهل بهشت نيز بيش از هر چيز به نكاح تمايل دارند تا خوردنىها و آشاميدنىها.[6] اين روايت دليل تقدّم «النساء» را بر ديگر موارد بيان مىكند. __________________________ 1) كهف، 104. 2) فاطر، 8. 3) انعام، 43. 4) غافر، 37. 5) كهف، 46. 6) كافى، ج 5، ص321. ------------------------------------------ پيام ها 1- علاقهى طبيعى به مادّيات، در نهاد هر انسانى وجود دارد، آنچه خطرناك است فريب خوردن از زينتها وجلوههاى آن، وعدم كنترل دلبستگىهاست. «زُيّن للنّاس...» 2- جلوهى دنيا براى مردمِ عادّى است، نه افراد فرزانه.[1] «زُيّن للناس» 3- علاقهى بيش از حدّ به زن وفرزند، بيش از هر چيز مايهى دلبستگى انسان به دنيا مىگردد. «حبّ الشهوات من النساء والبنين» 4- مراقب باشيم كه زينتها وجلوههاى دنيا، مقدّمهى غفلت از آخرت است. «زُيّن للناس... واللّه عنده حسن المآب» 5 - يكى از عوامل بد عاقبت شدن، شيفتگى و دلبستگى به دنياست. زيرا عاقبت نيكو تنها نزد خداست. «زُيّن للناس... واللّه عنده حسن المآب» 6- يكى از شيوههاى تربيتى، تحقير مادّيات و بيان عظمت معنويات است. «ذلك متاع الحيوة الدنيا واللّه عنده حسن المآب» 7- بهترين راه براى كنترل علائق مخرّب، مقايسه آن با الطاف جاودانهى الهى است. «واللّه عنده حسن المآب» ____________________________ 1) در نظر همسر فرعون كه فرزانهى تاريخ است، كاخ و طلاى او بىارزش است. «نجّنى من فرعون و عمله». تحريم، 11. |
تالار گفتمان
آخرین عناوین
آخرین ارسالها
قوانین و مقررات
عاشقان آبی و اناری
مباحث آزاد
لیگ فانتزی
مسابقات سایت
آبی و اناری
گردانندگان سایت
حمایت مالی از سایت
تاریخچه باشگاه
افتخارات باشگاه
زندگینامه بازیکنان
مربیان باشگاه
اسطورههای باشگاه
مقالات سایت
پیوستن به جمع نویسندگان آبی و اناری
مقالات اختصاصی
مقالات آماری تحلیلی
مقالات آنالیز فنی
گالری عکس
پیوستن به جمع همکاران گالری
عکسهای قهرمانی
عکسهای بازیهای بارسا
عکسهای بازیکنان
عکسهای فصل 2016/17
نقشه سایت
سوال یا ابهام خود را مطرح نمایید!
راهنمای عضویت در سایت
مشکل در ورود به سایت
سوالات متداول