پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | |||
---|---|---|---|
نویسنده: مجنون پنجشنبه، ۳ شهریور ۱۳۹۰ (۲۰:۱۸) | |||
سوره اعراف آیه 169 ------------------------------------------- آيه فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ وَرِثُوا الْكِتَبَ يَأْخُذُونَ عَرَضَ هَذَا الْأَدْنَى وَ يَقُولُونَ سَيُغْفَرُلَنَا وَ إِن يَأتِهِمْ عَرَضٌ مِّثْلُهُ يَأْخُذُوهُ أَلَمْ يُؤْخَذْ عَلَيْهِم مِّيثَقُ الْكِتَبِ أَن لّاَ يَقُولُواْ عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ وَ دَرَسُواْ مَا فِيهِ وَ الدَّارُ الْأَخِرَةُ خَيْرٌ لِّلَّذِينَ يَتَّقُونَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ ------------------------------------------- ترجمه پس از آنان، فرزندانى (ناصالح) جانشينان آنها شدند كه كتاب آسمانى (تورات) را به ارث بردند (ولى قدر آن را ندانستند)، متاع ناپايدار اين دنيا را مىگرفتند (و با رها كردن قانون خدا) مىگفتند: به زودى ما بخشوده خواهيم شد. و اگر بار ديگر همان منافع مادّى پيش آيد، باز هم آنرا مىگيرند (و قانون خدا را رها مىكنند). آيا از آنان در كتاب آسمانى، پيمان گرفته نشده كه جز حقّ، نسبتى به خدا ندهند؟ با اينكه مطالب آن كتاب وپيمان را بارها (به صورت درس) خواندهاند، (ولى در عمل، دنيا پرستند) در حالى كه خانه آخرت براى اهل تقوا بهتر است. آيا تعقّل نمىكنيد؟ -------------------------------------------- نکته ها «خَلْف»، اغلب به فرزند ناصالح گفته مىشود و «خَلَف» به فرزند صالح. [323] «عَرَض»، به معناى هرگونه سرمايه است، ولى «عَرْض»، تنها پول نقد مىباشد، همچنين به موجود عارضى و كم دوام وناپايدار «عَرَض» مىگويند، لذا چون دنيا ناپايدار است، به آن عرض گفته مىشود. فيض كاشانى مىگويد: مراد از «عَرَض» در آيه، رشوه است. «درس»، به معناى تكرار است و از آنجا كه به هنگام مطالعه و فراگرفتن چيزى از استاد، مطالب تكرار مىشود به آن درس گفته شده و به چيزهايى كه مكرّر استفاده شده و كهنه شدهاند نيز مندرس مىگويند. [324] امام صادق عليه السلام فرمود: خداوند سفارش نموده است مردم چيزى را كه نمىدانند نگويند، سپس آن حضرت اين آيه را تلاوت فرمودند: «ألم يؤخذ عليهم ميثاق الكتاب ان لايقولوا على اللّه الا الحقّ» [325] امام حسن عليه السلام فرمود: «عجب لمن يتفكّر فى مأكوله كيف لا يتفكّر فى معقوله فيجنب بطنه ما يوذيه و يودع صدره ما يرويه»، تعجّب از كسى است كه در غذا و خوراك جسمى خود تفكّر و تأمّل مىكند، امّا در انتخاب غذاى فكرى خود هيچ انديشهاى ندارد و هرچيزى را در دل و عقيدهى خود جاى مىدهد. [326] ____________________________ 323) تفسير نمونه 324) تفسير نمونه 325) تفسير نورالثقلين و كافى، ج1، ص43 326) تفسير فرقان؛ بحار، ج1، ص218 ------------------------------------------ پيام ها 1- تاريخ، شاهد نسلهايى دنياگرا و گناهكار از يهود بوده است. «فخلف من بعدهم خلف...» 2- دنياگرايى، از آفات دين است. «من بعدهم خلف... يأخذوا عرَض هذا الاَدنى» 3- يهوديان هم دسترسى به تورات داشتند، هم آگاهى كامل به آن. «ورثوا الكتاب» 4- كسى كه از تعاليمِ كتاب آسمانى آگاه شد، شايسته نيست دنياگرايى و حرامخوارى را پيشه خود كند. «ورثوا الكتاب يأخذون...» 5 - رشوه و حرامخوارى در اديان ديگر نيز مورد انتقاد و توبيخ بوده است. «يأخذون عرض هذا الادنى» 6- يهوديان به گناه خود اعتراف داشتند، ولى مىگفتند بخشيده خواهيم شد. «سيغفر لنا» 7- يهوديان چنان خودخواه بودند كه خيال مىكردند بدون توبه بخشيده مىشوند. «سيغفر لنا» آرى، كسى كه مغفرت را براى خود تضمين شده مىداند، قابل توبيخ است. 8 - اميد بىجا، مثل خوف نابجا مخرّب است. «سيغفرلنا» اميد به رحمت الهى على رغم اصرار برگناه نابجاست. 9- حرامخواران يهود به گناه خود اصرار داشتند. «و ان يأتهم عرض مثله يأخذوه» 10- نشان توبهى واقعى آن است كه اگر صحنهى خلاف دوباره پيش آيد، مرتكب آن نشود. «اِن يأتهم عرض مثله يأخذوه» 11- هركس با وجود گناه، مغفرت الهى را براى خود حتمى بپندارد، نسبت ناحقّ به خدا داده است. «أن لا يقولوا على اللّه الاّ الحقّ» 12- دانستن تعاليم كتاب آسمانى و مطالعهى آن به طور مكرّر كافى نيست، عمل لازم است. «ورثو الكتاب... درسوا» 13- جهان آخرت، جهانى برتر و داراى نعمتهايى جاودانه و پايدار است. «و الدّار الآخرة خير» 14- دورى از حرامخوارى، نشانهى تقواست. (جمله «يتّقون»، در برابر جمله «يأخذون عرض» قرار گرفته است.) 15- بهرهگيرى از حيات سراسر خير اخروى، در گرو تقوا و پرهيزگارى است. «و الدّار الآخرة خير للّذين يتّقون» 16- هركس دنبال دنيا رفته و آخرت را رها كند، خردمند نيست. «أفلا تعقلون» 17- از روشهاى تبليغى و تربيتى، سؤال و پرسش از مخاطبان است كه وجدانها را بيدار مىكند. «أفلا تعقلون» |
تالار گفتمان
آخرین عناوین
آخرین ارسالها
قوانین و مقررات
عاشقان آبی و اناری
مباحث آزاد
لیگ فانتزی
مسابقات سایت
آبی و اناری
گردانندگان سایت
حمایت مالی از سایت
تاریخچه باشگاه
افتخارات باشگاه
زندگینامه بازیکنان
مربیان باشگاه
اسطورههای باشگاه
مقالات سایت
پیوستن به جمع نویسندگان آبی و اناری
مقالات اختصاصی
مقالات آماری تحلیلی
مقالات آنالیز فنی
گالری عکس
پیوستن به جمع همکاران گالری
عکسهای قهرمانی
عکسهای بازیهای بارسا
عکسهای بازیکنان
عکسهای فصل 2016/17
نقشه سایت
سوال یا ابهام خود را مطرح نمایید!
راهنمای عضویت در سایت
مشکل در ورود به سایت
سوالات متداول