پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | |||
---|---|---|---|
نویسنده: مجنون پنجشنبه، ۲۶ آبان ۱۳۹۰ (۱۲:۱۶) | |||
سوره رعد آیه 3 -------------------------------------------- آيه وَهُوَّ الَّذِى مَدَّ الْأَرْضَ وَجَعَلَ فِيهَا رَوَ سِىَ وَأَنْهَراً وَمِن كُلِّ الَّثمَرَ تِ جَعَلَ فِيهَا زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ يُغْشِى الَّيْلَ النَّهَارَ إِنَّ فِى ذَ لِكَ لَأَيَتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ -------------------------------------------- ترجمه و اوست خدايى كه زمين را گسترانيد و در آن كوهها و نهرها قرار داد و از هر ميوهاى، دو جفت در آن قرار داد. او روز را با شب مىپوشاند. قطعاً در اين (امور) براى كسانى كه فكر مىكنند نشانههايى است. --------------------------------------------- نکته ها آيه قبل دربارهى آسمانها بود واين آيه در مورد زمين ونعمتهاى زمينى است. «رواسى» جمع «راسيه» به معناى ثبوت است و از اينرو به كوههاى ثابت و استوار رواسى مىگويند. «زوج» و «زوجان» هر دو به معناى نر و ماده است. گرچه «لينه» دانشمند گياهشناس، در قرن 18 موفق به كشف قانون زوجيّت گياهان شد، امّا اسلام در هزار و چند صد سال قبل به اين نكته اشاره كرده است. البتّه مردم مسئلهى نر و ماده را در بعضى گياهان مثل خرما، فهميده بودند، ولى عموميّت زوجيّت از طريق قرآن اعلام شد. نر و ماده در گياهان، گاهى در يك درخت يا شكوفه و گاهى در دو درخت يا دو شكوفه است.(5) جمله «مدّ الارض» شايد به بيرون كشيده شدن زمين از زير آب اشاره دارد كه در روايات به نام «دَحْو الارض» آمده است. اين احتمال با نظريه زمينشناسان امروزى كه مىگويند: زمين ابتدا در زير آب قرار داشته، مطابقت دارد. واللَّه العالم نظام آفرينش بر اساس زوجيّت است: الف: زوجيّت در نباتات؛ «وانبتت من كلّ زوج بهيج»(6) ب: زوجيّت در حيوانات؛ «و من الانعام ازواجاً»(7) ج: زوجيّت در انسان؛ «خلق لكم من انفسكم ازواجاً»(8) د: زوجيّت در همه چيز؛ «و من كلّ شىءٍ خلقنا زوجين»(9) _____________________________ 5) تفسير فرقان. 6) حج، 5. 7) شورى، 11. 8) روم، 21. 9) ذاريات، 49. ------------------------------------------- پيام ها 1- گستردگى زمين، حكيمانه و با تدبير انجام گرفته است. «مدّ الارض» (گستردگى زمين و وجود كوهها در آن، باعث حفظ تعادل زمين و عامل بهرهمندى انسانهاست، زيرا كه اگر تمام زمين مسطح يا كوهستانى بود، امكان زندگانى وجود نداشت.) 2- كوهها، منبع ذخيره آب و نهرها وسيلهى توزيع آب و هر دو زمينهساز زندگى انسانها هستند. «رواسى و انهاراً» 3- توالى و تبادل شب و روز، عامل زندگى است. «يغشى الّيل النّهار» (وگرنه يا همه چيز در اثر حرارت مىسوخت و يا بواسطهى عدم نور و حرارت پژمرده مىشد و يخ مىزد.) 4- جهان طبيعت، كلاس درس است نه خانه غفلت. «لقوم يتفكّرون» |
تالار گفتمان
آخرین عناوین
آخرین ارسالها
قوانین و مقررات
عاشقان آبی و اناری
مباحث آزاد
لیگ فانتزی
مسابقات سایت
آبی و اناری
گردانندگان سایت
حمایت مالی از سایت
تاریخچه باشگاه
افتخارات باشگاه
زندگینامه بازیکنان
مربیان باشگاه
اسطورههای باشگاه
مقالات سایت
پیوستن به جمع نویسندگان آبی و اناری
مقالات اختصاصی
مقالات آماری تحلیلی
مقالات آنالیز فنی
گالری عکس
پیوستن به جمع همکاران گالری
عکسهای قهرمانی
عکسهای بازیهای بارسا
عکسهای بازیکنان
عکسهای فصل 2016/17
نقشه سایت
سوال یا ابهام خود را مطرح نمایید!
راهنمای عضویت در سایت
مشکل در ورود به سایت
سوالات متداول