به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
ارسال گزارش یک مورد قابل بررسی در مورد پیام زیر در تالار گفتمان
متن گزارش:*
 

پاسخ به: غدیرخم
نویسنده: کاف. میم
سه‌شنبه، ۲۲ مهر ۱۳۹۳ (۱۴:۲۰)
پی نوشت های بخش گزارش سه روز در غدیر خم :




[1] - رسول خدا به بلال چنین فرمان دادند: "یا بلال ناد فی الناس ان لا یبقی غدا احد الا علیل الا خرج الی غدیر خم" یعنی: ای بلال به مردم خبر بده فردا کسی جز ناتوانان [در مکه] باقی نماند و همگی به سوی غدیر خم رهسپار شوند: بحارالانوار، ج 37، ص 111.


[2] - "فأمر رسول الله صلى الله علیه وآله عند ما جاءت العصمة منادیا ینادی فی الناس بالصلاة جامعة، ویرد من تقدم منهم ویحبس من تأخر عنهم، وتنحى عن یمین الطریق إلى جنب مسجد الغدیر، أمره بذلك جبرئیل عن الله عز اسمه، وفی الموضع سلمات، فأمر رسول الله صلى الله علیه وآله أن یقم ما تحتهن وینصب له أحجار كهیئة المنبر لیشرف على الناس ، فتراجع الناس واحتبس أواخرهم فی ذلك المكان لا یزالون، فقام رسول الله صلى الله علیه وآله فوق تلك الاحجار ثم حمد الله وأثنى علیه ...": بحارالانوار، ج 37، ص 204. به نقل از احتجاج.

"فنزل رسول الله صلى الله علیه واله المكان الذی ذكرناه ، لما وصفناه من الامر له بذلك وشرحناه ، ونزل المسلمون حوله، وكان یوما قایظا شدید الحر، فأمر علیه السلام بدوحات فقم ما تحتها وأمر بجمع الرحال فی ذلك المكان، و وضع بعضها فوق بعض، ثم أمر منادیه فنادى فی الناس: "الصلاة جامعة" فاجتمعوا من رحالهم إلیه وإن أكثرهم لیلف رداءه على قدمیه من شدة الرمضاء فلما اجتمعوا صعد على تلك الرحال حتى صار فی ذروتها ، ودعا أمیر المؤمنین علیه السلام فرقى معه حتى قام عن یمینه ، ثم خطب الناس ...": بحارالانوار، ج 21، ص 387. به نقل از اعلام الوری.


[3] - همان.


[4] - همان.


[5] - فرازی از خطبه غدیر، احتجاج طبرسی، ج 1، ص 58.


[6] - "مَعَاشِرَ النَّاسِ مَا مِنْ عِلْمٍ إِلَّا وَ قَدْ أَحْصَاهُ اللَّهُ فِی وَ كُلُّ عِلْمٍ عَلِمْتُ فَقَدْ أَحْصَیتُهُ فِی إِمَامِ الْمُتَّقِینَ وَ مَا مِنْ عِلْمٍ إِلَّا عَلَّمْتُهُ عَلِیاً وَ هُوَ الْإِمَامُ الْمُبِینُ": همان، ص 60.


[7] - "مَعَاشِرَ النَّاسِ هُوَ نَاصِرُ دِینِ اللَّهِ وَ الْمُجَادِلُ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ هُوَ التَّقِی النَّقِی الْهَادِی الْمَهْدِی.": فرازی از خطبه غدیر، احتجاج طبرسی، ج 1، ص 61.


[8] - "فَاعْلَمُوا مَعَاشِرَ النَّاسِ أَنَّ اللَّهَ قَدْ نَصَبَهُ لَكُمْ وَلِیاً وَ إِمَاماً": همان، ص 59.


[9] - "مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّمَا أَكْمَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ دِینَكُمْ بِإِمَامَتِهِ": همان، ص 61.


[10] - "فَاسْمَعُوا لِأَمْرِهِ تَسْلَمُوا وَ أَطِیعُوا تَهْتَدُوا وَ انْتَهُوا لِنَهْیهِ تَرْشُدُوا": همان، ص62.


[11] - "مَعَاشِرَ النَّاسِ أَنَا صِرَاطُ اللَّهِ الْمُسْتَقِیمُ الَّذِی أَمَرَكُمْ بِاتِّبَاعِهِ ثُمَّ عَلِی مِنْ بَعْدِی ثُمَّ وُلْدِی مِنْ صُلْبِهِ أَئِمَّةٌ یهْدُونَ إِلَى الْحَقِ‏ وَ بِهِ یعْدِلُونَ": همان، ص62.


[12] - "... ثُمَّ عَلِی مِنْ بَعْدِی ثُمَّ وُلْدِی مِنْ صُلْبِهِ أَئِمَّةٌ یهْدُونَ إِلَى الْحَقِ‏ وَ بِهِ یعْدِلُونَ »؛ همان ص 62 و «... وَ هُوَ التَّقِی النَّقِی الْهَادِی الْمَهْدِی": همان، ص 61.


[13] - "مَعَاشِرَ النَّاسِ تَدَبَّرُوا الْقُرْآنَ وَ افْهَمُوا آیاتِهِ وَ انْظُرُوا إِلَى مُحْكَمَاتِهِ وَ لَا تَتَّبِعُوا مُتَشَابِهَهُ فَوَ اللَّهِ لَنْ یبَینَ لَكُمْ زَوَاجِرَهُ وَ لَا یوَضِّحُ لَكُمْ تَفْسِیرَهُ إِلَّا الَّذِی أَنَا آخِذٌ بِیدِهِ وَ مُصْعِدُهُ إِلَی وَ شَائِلٌ بِعَضُدِهِ": همان، ص‌60.


[14] - "... مِنْ بَعْدِی عَلِی وَلِیكُمْ وَ إِمَامُكُمْ بِأَمْرِرَبِّكُمْ ثُمَّ الْإِمَامَةُ فِی ذُرِّیتِی مِنْ وُلْدِهِ إِلَى یوْمِ تَلْقَوْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ": همان، ص 59 و 60. و "... هُمْ أُمَنَاءُ اللَّهِ فِی خَلْقِهِ وَ حُكَمَاؤُهُ فِی أَرْضِهِ": همان، ص 60.


[15] - "مَعَاشِرَ النَّاسِ أَنَا صِرَاطُ اللَّهِ الْمُسْتَقِیمُ الَّذِی أَمَرَكُمْ بِاتِّبَاعِهِ ثُمَّ عَلِی مِنْ بَعْدِی ثُمَّ وُلْدِی مِنْ صُلْبِهِ أَئِمَّةٌ یهْدُونَ إِلَى الْحَقِ‏ وَ بِهِ یعْدِلُونَ": همان، ص 62.


[16] - "فَأُمِرْتُ أَنْ آخُذَ الْبَیعَةَ مِنْكُمْ وَ الصَّفْقَةَ لَكُمْ بِقَبُولِ مَا جِئْتُ بِهِ عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی عَلِی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ بَعْدِهِ الَّذِینَ هُمْ مِنِّی وَ مِنْهُ أَئِمَّةٌ قَائِمَةٌ مِنْهُمُ الْمَهْدِی إِلَى یوْمِ الْقِیامَةِ الَّذِی یقْضِی بِالْحَقِّ": همان، ص 65. ؛ "معَاشِرَ النَّاسِ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ بَایعُوا عَلِیاً أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَینَ وَ الْأَئِمَّةَ كَلِمَةً طَیبَةً بَاقِیةً": همان، ص ‌66.


[17] - "عَلَی مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّ عَلِیاً وَ الطَّیبِینَ مِنْ وُلْدِی هُمُ الثَّقَلُ الْأَصْغَرُ وَ الْقُرْآنُ الثَّقَلُ الْأَكْبَرُ فَكُلُّ وَاحِدٍ مُنْبِئٌ عَنْ صَاحِبِهِ وَ مُوَافِقٌ لَهُ لَنْ یفْتَرِقَا حَتَّى یرِدَا عَلَی الْحَوْضَ": همان، ص 60. ؛ "مَعَاشِرَ النَّاسِ الْقُرْآنُ یعَرِّفُكُمْ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ بَعْدِهِ وُلْدُهُ وَ عَرَّفْتُكُمْ أَنَّهُ مِنِّی وَ أَنَا مِنْهُ حَیثُ یقُولُ اللَّهُ فِی كِتَابِهِ وَ جَعَلَها كَلِمَةً باقِیةً فِی عَقِبِهِ‏ وَ قُلْتُ لَنْ تَضِلُّوا مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا": همان، ص 65.


[18] - قرآن کریم، سوره زخرف، آیه 28.


[19] - "مَعَاشِرَ النَّاسِ الْقُرْآنُ یعَرِّفُكُمْ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ بَعْدِهِ وُلْدُهُ وَ عَرَّفْتُكُمْ أَنَّهُ مِنِّی وَ أَنَا مِنْهُ حَیثُ یقُولُ اللَّهُ فِی كِتَابِهِ وَ جَعَلَها كَلِمَةً باقِیةً فِی عَقِبِهِ‏ وَ قُلْتُ لَنْ تَضِلُّوا مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا": همان، ص 65.


[20] "فَأُمِرْتُ أَنْ آخُذَ الْبَیعَةَ مِنْكُمْ وَ الصَّفْقَةَ لَكُمْ بِقَبُولِ مَا جِئْتُ بِهِ عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی عَلِی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ بَعْدِهِ الَّذِینَ هُمْ مِنِّی وَ مِنْهُ أَئِمَّةٌ قَائِمَةٌ مِنْهُمُ الْمَهْدِی إِلَى یوْمِ الْقِیامَةِ الَّذِی یقْضِی بِالْحَقِّ": همان، ص 65.


[21] - "فَقُولُوا بِأَجْمَعِكُمْ «إِنَّا سَامِعُونَ مُطِیعُونَ رَاضُونَ مُنْقَادُونَ لِمَا بَلَّغْتَ عَنْ رَبِّنَا وَ رَبِّكَ فِی أَمْرِ عَلِی وَ أَمْرِ وُلْدِهِ مِنْ صُلْبِهِ مِنَ الْأَئِمَّةِ نُبَایعُكَ عَلَى ذَلِكَ بِقُلُوبِنَا وَ أَنْفُسِنَا وَ أَلْسِنَتِنَا وَ أَیدِینَا عَلَى ذَلِكَ نَحْیا وَ نَمُوتُ وَ نُبْعَثُ وَ لَا نُغَیرُ وَ لَا نُبَدِّلُ وَ لَا نَشُكُّ وَ لَا نَرْتَابُ وَ لَا نَرْجِعُ عَنْ عَهْدٍ وَ لَا نَنْقُضُ الْمِیثَاقَ نُطِیعُ اللَّهَ وَ نُطِیعُكَ وَ عَلِیاً أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ وَ وُلْدَهُ الْأَئِمَّةَ الَّذِینَ ذَكَرْتَهُمْ مِنْ ذُرِّیتِكَ مِنْ صُلْبِهِ بَعْدَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَینِ ...»؛ همان. ص 66.


[22] - "ثم نزل صلى الله علیه واله وكان وقت الظهیرة فصلى ركعتین ثم زالت الشمس فأذن موذنه لصلاة الظهر فصلى بهم الظهر وجلس علیه السلام فی خیمته وأمر علیا علیه السلام أن یجلس فی خیمة له بإزائه، ثم أمر المسلمین أن یدخلوا علیه فوجا فیهنؤه بالمقام، ویسلموا علیه بإمرة المؤمنین، ففعل الناس ذلك كلهم، ثم أمر أزواجه و سائر نساء المؤمنین معه أن یدخلن علیه ویسلمن علیه بإمرة المؤمنین ففعلن": بحارالانوار، ج 37، ص 387 و 388.


[23] - عبدالعظیم الحسنی عن الصادق علیه السلام فی خبر قال رجل من بنی عدی : اجتمعت إلی قریش فأتینا النبی صلى الله علیه وآله فقالوا : یا رسول الله إنا تركنا عبادة الاوثان واتبعناك ، فأشركنا فی ولایة علی علیه السلام فنكون شركاء ، فهبط جبرئیل على النبی صلى الله علیه وآله فقال : یا محمد " لئن أشركت لیحبطن عملك " الآیة قال الرجل : فضاق صدری فخرجت هاربا لما أصابنی من الجهد ، فإذا أنا بفارس قد تلقانی على فرس أشقر ، علیه عمامة صفراء یفوح منه رائحة المسك ، فقال : یا رجل لقد عقد محمد عقدة لا یحلها إلا كافر أو منافق ، قال : فأتیت النبی صلى الله علیه وآله فأخبرته ، فقال : هل عرفت الفارس ؟ ذلك جبرئیل عرض علیكم ولایة إن حللتم العقد أو شككتم كنت خصمكم یوم القیامة: بحارالانوار، ج 37، ص 161.


[24] - همان.


[25] - "معَاشِرَ النَّاسِ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ بَایعُوا عَلِیاً أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَینَ وَ الْأَئِمَّةَ كَلِمَةً طَیبَةً بَاقِیةً": قسمتی از خطبه پیامبر در غدیر، الإحتجاج على أهل اللجاج، طبرسی، ج ‏1، ص 66.


[26] - از ابن شاذان از طریق شیوخ او از على علیه السلام رسیده كه: همانا پیغمبر صلى الله علیه و آله بدست خود عمامه بر سر آنجناب نهاد و گوشه آنرا از پشت سر و از جلوى او در آورد و در جلو و عقب او دنباله قرار داد، سپس پیغمبر صلى الله علیه و آله باو فرمود: روى خود را برگردان، چنین كرد، سپس فرمود: با من روبرو شو، اطاعت كرد، در این موقع پیغمبر صلى الله علیه و آله رو باصحاب نمود و فرمود: تاج هاى فرشتگان چنین است، و حافظ، ابو نعیم در "معرفه الصحابه" و محب الدین طبرى، در جلد 3 "الریاض النضره" ص 217 از عبد الاعلى بن عدى نهروانى با ذكر سند آورده‌اند، كه رسول خدا صلى الله علیه و آله روز غدیر خم على علیه السلام را بسوى خود خواند، و عمامه بر سر او نهاد: الغدیر، ترجمه محمد تقی واحدی، ج 2، ص 210.

[27]- تاج العروس، ج 8، ص 410.


[28]-امام صادق علیه‌السلام فرمود: روز غدیر خم عید بزرگ خدا (عیدالله الاکبر) است، خدا پیامبری مبعوث نکرده، مگر اینکه این روز را عید گرفته و عظمت آن را شناخته و نام این روز در آسمان، روز عهد و پیمان و در زمین، روز پیمان محکم و حضور همگانی است.وسائل الشیعه، ج 8، ص 89، ح 1.




[29] - " أَبَانُ بْنُ أَبِی عَیاشٍ عَنْ سُلَیمٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا سَعِیدٍ الْخُدْرِی یقُولُ‏ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص دَعَا النَّاسَ بِغَدِیرِ خُمٍّ فَأَمَرَ بِمَا كَانَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ مِنَ الشَّوْكِ فَقُمَّ وَ كَانَ ذَلِكَ یوْمَ الْخَمِیسِ ثُمَّ دَعَا النَّاسَ إِلَیهِ وَ أَخَذَ بِضَبْعِ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع فَرَفَعَهَا حَتَّى نَظَرْتُ إِلَى بَیاضِ إِبْطِ رَسُولِ اللَّهِ‏ص فَقَالَ مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِی مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ قَالَ أَبُو سَعِیدٍ فَلَمْ ینْزِلْ [عَنِ الْمِنْبَرِ] حَتَّى نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیةُ- الْیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیكُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِیناً فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص اللَّهُ أَكْبَرُ عَلَى إِكْمَالِ الدِّینِ وَ إِتْمَامِ النِّعْمَةِ وَ رِضَى الرَّبِّ بِرِسَالَتِی وَ بِوِلَایةِ عَلِی مِنْ بَعْدِی فَقَالَ حَسَّانُ بْنُ ثَابِتٍ یا رَسُولَ اللَّهِ ائْذَنْ لِی لِأَقُولَ فِی عَلِی ع أَبْیاتاً فَقَالَ ص قُلْ عَلَى بَرَكَةِ اللَّهِ فَقَالَ حَسَّانُ یا مَشِیخَةَ قُرَیشٍ اسْمَعُوا قَوْلِی بِشَهَادَةٍ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ": کتاب سلیم قیس هلالی، ص 828.


[30]- همان، ص 829.


[31] - "... فنزل رسول الله صلى الله علیه واله المكان الذی ذكرناه ... وأمر علیا علیه السلام أن یجلس فی خیمة له بإزائه ، ثم أمر المسلمین أن یدخلوا علیه فوجا فیهنؤه بالمقام ، ویسلموا علیه بإمرة المؤمنین ، ... وجاء حسان بن ثابت إلى رسول الله صلى الله علیه واله فقال : یا رسول الله أتأذن لی أن أقول فی هذا المقام ما یرضاه الله ... فقال له رسول الله صلى الله علیه واله : «لا تزال یا حسان مویدا بروح القدس ما نصرتنا بلسانك»": بحارالانوار، ج 21، ص 387 و 388، به نقل از اعلام الوری.


[32] - "... قال رسول الله صلى الله علیه وآله لعلی علیه السلام: من كنت مولاه فهذا علی مولاه، قام النعمان بن المنذر الفهری فقال: هذا شئ قلته من عندك أو شئ أمرك به ربك ؟ قال :لا بل أمرنی به ربی، فقال: اللهم أنزل علینا حجارة من السماء، فما بلغ رحله حتى جاءه حجر فأدماه، فخر میتا، فأنزل الله تعالى «سأل سائل بعذاب واقع»": بحارالانوار، ج 37،ص 136. به نقل از امالی شیخ صدوق.

"أنه لما بلغ رسول الله صلى الله علیه وآله بغدیر خم ما بلغ وشاع ذلك فی البلاد أتى الحارث بن النعمان الفهری - وفی روایة أبی عبید جابر بن النضر بن الحارث بن كلدة العبدری - فقال یا محمد : أمرتنا عن الله بشهادة أن لا إله إلا الله وأن محمدا رسول الله - صلى الله علیه وآله - وبالصلاة والصوم والحج والزكاة فقبلنا منك ، ثم لم ترض بذلك حتى رفعت بضبع ابن عمك ففضلته علینا وقلت: من كنت مولاه فعلی مولاه ، فهذا شئ منك أم من الله؟ فقال رسول الله صلى الله علیه وآله: والذی لا إله إلا هو إن هذا من الله، فولى الحارث یرید راحلته وهو یقول: اللهم إن كان ما یقول محمد حقا فأمطر علینا حجارة من السماء أو ائتنا بعذاب ألیم، فما وصل إلیها حتى رماه الله بحجر، فسقط": بحارالانوار، ج37 ، ص 162. به نقل از جامع الاخبار.


[33] - "... وهو یقول: «اللهم إن كان ما یقول محمد حقا فأمطر علینا حجارة من السماء أو ائتنا بعذاب ألیم»": همان.

[34] - قرآن کریم، سوره معارج، آیه 21.


[35] اولین هدایتگر بعد از پیامبر خاتم(ع)- امیر المومنین- فرمودند:« أَخْبَرَنِي رَسُولُ اللَّهِ ص أَنَّ إِبْلِيسَ وَ رُؤَسَاءَ أَصْحَابِهِ شَهِدُوا نَصْبَ رَسُولِ اللَّهِ ص إِيَّايَ لِلنَّاسِ بِغَدِيرِ خُمٍّ بِأَمْرِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَأَخْبَرَهُمْ أَنِّي أَوْلَى بِهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ أَمَرَهُمْ أَنْ يُبَلِّغَ الشَّاهِدُ الْغَائِبَ فَأَقْبَلَ إِلَى إِبْلِيسَ أَبَالِسَتُهُ وَ مَرَدَةُ أَصْحَابِهِ فَقَالُوا إِنَّ هَذِهِ أُمَّةٌ مَرْحُومَةٌ وَ مَعْصُومَةٌ وَ مَا لَكَ وَ لَا لَنَا عَلَيْهِمْ سَبِيلٌ قَدْ أُعْلِمُوا إِمَامَهُمْ وَ مَفْزَعَهُمْ بَعْدَ نَبِيِّهِمْ فَانْطَلَقَ إِبْلِيسُ لَعَنَهُ اللَّهُ كَئِيباً حَزِينا» یعنی: رسول خدا (ص) بمن خبر داد كه شيطان و سران اصحاب او در روزى كه رسول خدا (ص) در غدير خم مرا بدستور خداى عز و جل براى مردم منصوب فرمود حضور داشتند، آن وقتى كه پيغمبر بمردم فرمود: من سزاوارترم از آنها بخود آنها، و بدانها دستور فرمود كه حاضران بغائبان برسانند، در آن موقع ايادى و پيروان شيطان پيش او آمده گفتند: اين امت مرحومه و معصومه است و در اين وقت بود كه شيطان لعنه اللَّه افسرده و غمناك از آن محضر دور شد: کافی، ج 8، ص 344.

پنجمین هدایتگر بعد از پیامبر خاتم- محمد بن باقر (ع)- فرمودند:«‏ لَمَّا أَخَذَ رَسُولُ اللَّهِ ص بِيَدِ عَلِيٍّ ع- يَوْمَ الْغَدِيرِ صَرَخَ إِبْلِيسُ فِي جُنُودِهِ صَرْخَةً فَلَمْ يَبْقَ مِنْهُمْ أَحَدٌ فِي بَرٍّ وَ لَا بَحْرٍ إِلَّا أَتَاهُ فَقَالُوا يَا سَيِّدَهُمْ وَ مَوْلَاهُمْ مَا ذَا دَهَاكَ فَمَا سَمِعْنَا لَكَ صَرْخَةً أَوْحَشَ مِنْ صَرْخَتِكَ هَذِهِ فَقَالَ لَهُمْ فَعَلَ هَذَا النَّبِيُّ فِعْلًا إِنْ تَمَّ لَمْ يُعْصَ اللَّهُ أَبَداً فَقَالُوا يَا سَيِّدَهُمْ أَنْتَ كُنْتَ لآِدَمَ ...فَلَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ أَقَامَ النَّاسُ غَيْرَ عَلِيٍّ لَبِسَ إِبْلِيسُ تَاجَ الْمُلْكِ وَ نَصَبَ مِنْبَراً وَ قَعَدَ فِي الْوَثْبَةِ وَ جَمَعَ خَيْلَهُ وَ رَجْلَهُ ثُمَّ قَالَ لَهُمْ اطْرَبُوا لَا يُطَاعُ اللَّهُ حَتَّى يَقُومَ الْإِمَامُ ‏»یعنی: كه چون رسول خدا در روز غدير خم دست علی(ع) را در دست گرفت، شيطان در ميان سپاهيانش نعره برآورد و هيچ يك از آنها چه در خشكى و چه دريا به جاى نماند مگر آنكه در پى نعره او به سويش دويدند و گفتند: اى آقا و مولا! چه بر سر تو آمده؟ ما هرگز از تو نعره‏اى دهشتناك‏تر از اين نعره نشنيده بوديم. او بديشان گفت: اين پيامبر كارى كرد كه اگر براستى اين كار تحقّق يابد ديگر كسى هرگز خدا را نافرمانى نكند. آنها در پاسخ گفتند: سرورا! تو آدم را فريب دادى، ... پس هنگامى كه پيامبر از اين جهان رخت بربست و مردم به جاى على (ع) ديگرى را به خلافت نشاندند شيطان تاج شاهى بر سر نهاد و منبرى نهاد و روى بالش‏ نشست، و پيادگان و سوارگان خود را گرد آورد و بديشان گفت: شادى كنيد كه تا روز ظهور امام، خداوند فرمان برده نشود: کافی، ج 8، ص 344 و 345.




[36] "قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنىِ لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صرِاطَكَ الْمُسْتَقِيم": قران کریم، سوره اعراف، آیه 16. امام صادق علیه السلام می‌فرمایند شیطان در روز غدیر و پس از معرفی هدایتگران پس از رسول خاتم گفت: "بعزتک و جلالک یا رب لازینن لهم المعاصی حتی ابغضهم الیک": بحارالانوار، ج 37، ص 164.




[37] اهل بیت علیهم السلام، کهف حصین (پناهگاه امن) خداوند هستند: بحارالانوار، ج 87، ص‌20. ؛ بحارالانوار، ج 50، ص 299.



فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۳۱
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۲۹۴
پیام‌های جدید
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۸۹ پاسخ
۱۱,۵۹۰,۴۰۴ بازدید
۳ روز قبل
Greatest Ever
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۱۹۶ پاسخ
۸,۳۲۷,۷۴۱ بازدید
۸ روز قبل
Greatest Ever
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۳ پاسخ
۵۴۵,۸۱۱ بازدید
۸ روز قبل
Greatest Ever
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۳,۰۹۰ بازدید
۱۵ روز قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۱۹۶,۱۰۸ بازدید
۱۵ روز قبل
رویا
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۸ پاسخ
۴۳۵,۴۲۶ بازدید
۲ ماه قبل
jack jinhal
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۲ پاسخ
۱,۲۲۷,۴۹۹ بازدید
۵ ماه قبل
مهسا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۵,۲۹۲ بازدید
۵ ماه قبل
jalebamooz
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۲ پاسخ
۱,۸۹۱ بازدید
۱۰ ماه قبل
phaidyme
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۶,۵۶۰ بازدید
۱۰ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۸۸ کاربر آنلاین است. (۶۷ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۸۸

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!