در حال دیدن این عنوان: |
۱ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 95 -------------------------------------------- آيه يَأيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَقْتُلُواْ الصَّيْدَ وَأَنتُمْ حُرُمٌ وَمَن قَتَلَهُ مِنكُم مُّتَعَمِّداً فَجَزَآءٌ مِّثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ يَحْكُمُ بِهِ ذَوَا عَدْلٍ مِّنكُمْ هَدْياً بَلِغَ الكَعْبَةِ أَوْ كَفَّرَةٌ طَعَامُ مَسَكِينَ أَوْ عَدْلُ ذَ لِكَ صِيَاماً لِّيَذُوقَ وَبَالَ أَمْرِهِ عَفَا اللَّهُ عَمَّا سَلَفَ وَمَنْ عَادَ فَيَنتَقِمُ اللَّهُ مِنْهُ وَ اللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انتِقَامٍ ---------------------------------------------- ترجمه اى كسانى كه ايمان آوردهايد! در حال احرام، شكار را نكشيد، و هر كس از شما به عمد، شكارى را بكشد، كيفر و كفّارهاش كشتن نظير آن حيوان از چهارپايان است كه (به اين نظير بودن) دو شاهد عادل از ميان خودتان حكم كنند. (اين حيوان قربانى) هديهاى است كه به كعبه برسد (وآنجا ذبح شود) يا (به جاى قربانى) براى جبران آن (به شصت) فقير طعام بدهد يا برابر آن روزه بگيرد. (اين كفّارههاى سهگانه) براى آن است كه جزاى كار خود را بچشد. خداوند از گذشتهى شما (كه قانون كفّاره نيامده بود) گذشت. و هر كس اين كار را تكرار كند، خداوند از او انتقام مىگيرد، و خداوند، شكستناپذير و انتقام گيرنده است. --------------------------------------- نکته ها كلمهى «حُرُم» به معناى كسى است كه براى حج يا عمره، مُحرم شده است. كلمهى «نَعَم» كه جمع آن «اَنعام» است، به شتر، گاو و گوسفند گفته مىشود. كلمهى «مسكين» از «سكن»، به كسى گفته مىشود كه به خاطر تهىدستى و فقر، از مسكن خود خارج نمىشود وبه اصطلاح فقر او را از پا در آورده و خانهنشين كرده است. امام صادقعليه السلام فرمود: كفّارهى شترمرغ، شتر و كفّارهى الاغ وحشى، گاو و كفّارهى آهو، گوسفند و كفّارهى گاو وحشى، گاو اهلى است. [194] ____________________________ 194) تهذيب ج5، ص341. نورالثقلين، ج1، ص673. براى توضيح بيشتر در مورد كفّارهى شكار و احكام و خصوصيّات آن، به كتب فقهى و توضيح المسائل مراجعه شود. ----------------------------------------- پيام ها 1- خداوند، از مؤمنان انتظار ويژهاى دارد. «يا ايها الذين آمنوا لاتقتلوا...» 1- امنيّت در حال احرام، حتّى براى حيوانات نيز بايد حفظ شود. «لاتقتلوا الصيد و انتم حُرُم» 2- فلسفهى تحريم يا حلال ساختن، هميشه ذاتى و مربوط به خود موارد نيست، بلكه گاهى به اقتضاى شرايط زمانى و مكانى است، پس زمان و مكان، تاريخ و جغرافيا، در حكم الهى تأثير دارد. «و انتم حُرُم» 3- اسلام براى حالات خاص، دستورات ويژهاى دارد. «و انتم حُرُم» 4- قوانين اسلام براى همه است. «و من قتله منكم» 5 - خطرناكتر از عمل و تخلّف، انگيزه و هدف و سوء قصد آگاهانه است. «من قتله منكم متعمّداً» 6- كيفر، بايد عادلانه باشد. «مثل ما قتل» 7- پرداخت كيفر و جريمه بايد دقيق باشد. «يحكم به ذوا عدل» 8 - اسلام به عدالت در همه جا توجّه دارد. «ذوا عدل منكم» 9- اسلام به هر مناسبتى به مسئلهى گرسنگان و فقرزدايى توجّه دارد. «طعام مسكين» 10- حيواناتى كه در مكّه ذبح مىشوند، هديه هستند. «هدياً بالغ الكعبة» 11- دست مجرم را در انتخاب نوع جريمه (قربانى، اطعام، روزه) باز بگذاريم و شرايط مالى و توان جسمى او را ناديده نگيريم. «فجزاء مثل ما قتل... او عدل ذلك صياماً» 12- كيفر قانونشكنى به قدرى سنگين است كه اطعام شصت فقير يا گرفتن شصت روزه تنها گوشهاى از آن است، نه تمام آن. «ليذوق» 13- اجراى قوانين، پس از ابلاغ رسمى آنهاست. «عفى اللّه عما سلف» قانون موارد قبلى را شامل نمىشود. 14- در تكرار شكار، علاوه بر جريمه، انتقام و قهر الهى نيز وجود دارد. «و من عاد فينتقم اللَّه» 15- اصرار بر گناه و تكرار آن، بسيار خطرناك وعقوبت سختى در پى دارد. «و من عاد فينتقم اللَّه منه و اللّه عزيز ذو انتقام» 16- تهديدات الهى را جدّى بگيريم. «فينتقم اللّه... عزيز ذو انتقام» |
||
۲۴ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 96 -------------------------------------------- آيه أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُ مَتَعاً لَّكُمْ وَلِلسَّيَّارَةِ وَحُرِّمَ عَلَيْكُمْ صَيْدُ الْبَرِّ مَادُمْتُمْ حُرُماً وَاتَّقُواْ اللَّهَ الَّذِى إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ ------------------------------------------ ترجمه (البتّه) شكار دريا و خوراك آن براى شما حلال شده كه توشهاى براى شما و كاروانيان است، ولى تا وقتى مُحرم هستيد، صيد صحرايى بر شما حرام است. و از خداوندى كه به سوى او محشور مىشويد، پروا كنيد. ----------------------------------------- نکته ها تفسير مجمعالبيان وبرخى تفاسير ديگر و كتب فقهى، از اين آيه استفاده كردهاند كه در حال احرام، صيد حيوانات دريايى و مصرف آن حلال است، امّا حيوانات صحرايى، شكار و مصرفشان حرام است. البتّه مراد از حيوان دريايى، آبزيان و حيواناتى است كه در آب زندگى مىكنند، گرچه در رودخانه باشد. امام صادقعليه السلام دربارهى «وطعامه متاعاً لكم و للسّيارة» فرمودند: مقصود ماهى نمكزدهاى است كه مىخورند. [195] (كه براى مدّت طولانى و در سفرها به وسيلهى نمك زدن مانع فاسد شدن آن مىشدند.) ____________________________ 195) كافى، ج4، ص392. ------------------------------------------ پيام ها 1- براى افراد محرم، همهى راهها بسته نيست. (خداوند در كنار منع شكار صحرايى، شكار دريايى را جايز دانسته است.) «احلّ... حرم» 2- شكار آنگاه حلال است كه براى تغذيه باشد نه تفريح و لغو. «متاعاً لكم» 3- منافع و فرآوردههاى دريايى، تنها مخصوص ساحلنشينان نيست. «متاعاً لكم و للسّيارة» 4- ساحل نشينان، در بهرهگيرى از دريا اولويّت دارند. «لكم وللسيارة» (كلمه «لكم» قبل از كلمه «للسيارة» آمده است) 5 - صيد حيوانات صحرايى يا خوردن آن در حال احرام، بىتقوايى است. «حرّم عليكم صيد البرّ ما دمتم حرماً و اتّقواللَّه» 6- به متخلّفان بايد هشدار داد. «واتّقواللَّه الّذى اليه تحشرون» 7- ايمان به قيامت ومحاسبهى اعمال، عامل بازدارنده از گناه است. «واتّقوا اللَّه الّذى اليه تحشرون» |
||
۲۴ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 97 -------------------------------------------- آيه جَعَلَ اللَّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ قِيَماً لِّلنَّاسِ وَالشَّهْرَ الْحَرَامَ وَ الْهَدْىَ وَالْقَلَئِدَ ذَ لِكَ لِتَعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِى السَّمَوَ تِ وَمَا فِى الْأَرْضِ وَأَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَىْءٍ عَلِيمٌ ------------------------------------------ ترجمه خداوند، كعبهى بيتالحرام را وسيلهى سامانبخشى و قوام مردم قرار داده و نيز ماه حرام و قربانىهاى بىنشان و نشاندار را (وسيلهى برپايى مردم قرار داده است) اين براى آن است كه بدانيد خداوند آنچه (از اسرار) در آسمانها و زمين است مىداند و خداوند به هر چيز آگاه است. ------------------------------------------- نکته ها «قيام»، وسيلهى پايدار بودن است، مانند ستون ساختمان و عمود خيمه. [196] امام صادق عليه السلام فرمود: خانهى خدا را بيتالحرام مىنامند، به خاطر آن كه ورود كفّار به آنجا حرام است. [197] «هَدى»، قربانى بىنشان است و «قلائد»، قربانىهاى نشاندار. مركزيّت، امنيّت، قداست، عبادت، قدمت، وحدت، سياست و برائت، معرفت، سادگى، صفا، خلوص و دورى از جدال، شهوت و فسوق در حج است. ماههاى حرام عبارتند از: رجب، ذيقعده، ذيحجّه و محرّم كه جنگ در آنها ممنوع است. اجتماع ميليونى مسلمانان در مكّه، بدون تشريفات وامتيازات وبدون جدال لفظى و نزاع عملى در مكانى مقدّس، از امتيازات اسلام است و اگر به منافع گوناگونى كه در پرتو مراسم حج حاصل مىشود از قبيل: حلاليّت طلبيدن هنگام رفتن، ديد و بازديد، رونق تجارى، پرداخت خمس و زكات، آشنايى با معارف و امّتها، قرار گرفتن در قديمىترين مركز توحيد، همناله شدن با انبيا و پا جاى پاى آنها قرار دادن، توبه كردن در صحراى عرفات و مشعر، به ياد قيامت افتادن، مانور سياسى و برائت از كفّار و ساير بركات را در نظر بگيريم، مىفهميم كه اين برنامههاى حج برخاسته از علم بىنهايت خدايى است كه بر همه چيز هستى آگاه است و هرگز علم محدود نمىتواند دستورى به اين جامعيّت و جذّابيّت صادر كند. __________________________ 196) مفردات راغب. 197) تفسير نورالثقلين. --------------------------------------- پيام ها 1- حج، مايهى ثبات و قوام است. «قياماً للناس» 2- سامانبخشى امور، نياز به تجمّع، وحدت، عبادت، احترام و حرمت، «بيتالحرام» و آرامش و امنيّت «الشهرالحرام»، و كارهاى پنهان و بىنشان و با نشان «الهدى و القلائد» و تأمين غذاى مورد نياز دارد. «قياماً للنّاس» 3- كسى حقّ قانونگذارى دارد كه از تمام هستى آگاه باشد. «يعلم ما فى السماوات و ما فى الارض» 4- مسجد و مسلخ، وسيلهى قوام دين و دنياى مردم است. «الكعبة... الهدى و القلائد» امام صادقعليه السلام فرمود: «جَعَلها اللّه لدينهم و معيشتهم» [198] 5 - حجّى كه سبب قوام جامعه نباشد حج واقعى نيست. «الكعبة... قياماً للناس» 6- اگر جامعه ثبات داشته باشد، زمينهى خداشناسى در آن رشد مىكند. «قياماً... لتعلموا ان اللّه...» _____________________________ 198) تفسير برهان. |
||
۲۴ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 98، 99 -------------------------------------------- آيه اِعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ وَأَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ مَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَغُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا تَكْتُمُونَ ------------------------------------------- ترجمه بدانيد كه خداوند، سخت كيفر است، وهمانا خداوند آمرزنده مهربان است. بر پيامبر، جز ابلاغ (احكام الهى) نيست و خداوند، آنچه را آشكار يا كتمان مىكنيد مىداند. ------------------------------------------ نکته ها اگر اين آيه را در ادامهى آيهى قبل بدانيم، مىتوان گفت كه شكستن احترام كعبه و ماههاى حرام و مخالفت با قربانى واحكام حج و بىهدف پنداشتن مناسك حج، عقاب شديد به دنبال دارد، چنانكه احترام كعبه و ماههاى حرام و انجام دادن قربانى و مناسك حج، مغفرت و رحمت الهى را به دنبال دارد. (البتّه مىتوان آيه را به طور مستقل و بدون نظر به آيه قبل معنا كرد كه همان ترجمه مىشود). ------------------------------------------ پيام ها 1- تشويق و تهديد بايد در كنار هم باشد. «شديدالعقاب، غفور رحيم» (انسان بايد ميان بيم و اميد باشد و به خاطر خلاف يا شكستن حُرمت كعبه به كلّى مأيوس نشود و به خاطر رفتار و كردار خوب نيز مغرور نشود) 2- وظيفهى پيامبر، تنها ابلاغ دين است، نه اجبار و تحميل به آن. «ما على الرّسول الاّ البلاغ» 3- استقبال يا اعراض مردم، ضررى به پيامبر نمىزند. «ما على الرسول الاّ البلاغ» چنانكه در آيه 20 سورهى آلعمران مىخوانيم: «فان تولّوا فانمّا عليك البلاغ» 4- چون علم الهى فراگير است، پس كتمان يا آشكار سازى، نزد او يكسان است. «يعلم ما تبدون و ما تكتمون...» |
||
۲۴ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 100 -------------------------------------------- آيه قُل لَّا يَسْتَوِى الْخَبِيثُ وَالطَّيِّبُ وَلَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبِيثِ فَاتَّقُواْ اللَّهَ يَأُوْلِى الْأَلبَبِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ --------------------------------------------- ترجمه (به مردم) بگو: پليد و پاك، يكسان نيست، گرچه عدد ناپاكان تو را به تعجّب وادارد. پس اى صاحبان خرد! از خدا پروا كنيد، باشد كه شما رستگار شويد. --------------------------------------------- نکته ها طيّب و خبيث، شامل هر نوع پاكى و پليدى در انسانها، اموال، درآمدها، غذاها و اشياى گوناگون مىشود. --------------------------------------------- پيام ها 1- ملاك در ارزشها، حقّ وباطل است، نه كثرت و قلّت. «ولواعجبك كثرة الخبيث» 2- «اكثريّت» و فراوانى، فريب دهنده است، مواظب باشيم. «اعجبك» (اكثريّت، نه نشانهى حقّانيّت است و نه نشانهى برترى) 3- منطقِ «خواهى نشوى رسوا، همرنگ جماعت شو» قرآنى نيست. «و لو اعجبك كثرة الخبيث» 4- بىتقوايى، نشان بىخردى است. «فاتّقوا اللّه يا اولى الالباب» 5 - شناخت پاك از ناپاك و تقوا داشتن وتسليم موج و هياهوى جمعيّت نشدن، تنها كار خردمندان است. «فاتّقواللّه يا اولى الالباب» 6- رستگارى علاوه بر عقل و خرد، به تقواى الهى نياز دارد. «فاتّقواللَّه يا اولى الالباب لعلّكم تفلحون» |
||
۲۴ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 101، 102 -------------------------------------------- آيه يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَسْئَلُواْ عَنْ أَشْيَآءَ إِن تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَ إِن تَسَْلُواْ عَنْهَا حِينَ يُنَزَّلُ الْقُرَءَانُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا اللَّهُ عَنْهَا وَاللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ قَدْ سَأَلَهَا قَوْمٌ مِّن قَبْلِكُمْ ثُمَّ أَصْبَحُواْ بِهَا كَفِرِينَ ------------------------------------------ ترجمه اى كسانى كه ايمان آوردهايد! از امورى كه اگر برايتان آشكار شود ناراحتتان مىكند نپرسيد، و اگر هنگام نزول قرآن از آنها سؤال كنيد، برايتان روشن مىشود. خداوند از سؤالهاى نابجاى شما گذشت و خداوند آمرزنده بردبار است. همانا (از اين گونه سؤالها) گروهى از پيشينيان نيز پرسيدند (و چون طاقت عمل نداشتند) نسبت به آن منكر و كافر شدند. ----------------------------------------- نکته ها پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله با مردم دربارهى حج سخن مىگفت. كسى پرسيد: آيا حج، همه ساله واجب است يا در تمام عمر تنها يكبار؟ پيامبر پاسخ نداد. او چند بار پرسيد، رسول خدا فرمود: اين همه اصرار براى چيست؟ اگر بگويم هر سال، كار بر شما سخت مىشود، [199] تا موضوعى را مطرح نكردهام، شما هم نپرسيد، يكى از عوامل هلاكت امّتهاى گذشته سؤالهاى نابجاى آنان بود. [200] گرچه آنچه را نمىدانيم، بايد از اهلش بپرسيم، «فاسئلوا اهل الذّكر ان كنتم لاتعلمون» [201] ، امّا برخى سؤالهاست كه اگر جوابش روشن شود، به زيان فرد يا جامعه است، مثل سؤال از عيوب ديگران، يا اسرار نظامى. نمونهها و مصاديق * مسئولين، بعضى از مطالبى را كه مىدانند، نبايد در اختيار عموم بگذارند. نظير مسائل اقتصادى مانند كمبود گندم ويا... * صداقت خوب است، ولى صراحت، همه جا مفيد نيست. * اخبار و اطّلاعات، بايد ردهبندى و طبقهبندى شود. (جابرِ جُعفى، هزاران حديث از امام باقرعليه السلام مىدانست كه حقّ گفتن آن را براى همه مردم نداشت. [202]) * برخى از اخبار، نبايد از رسانهها و جرايد، پخش شود، چون به زيان مردم است (گاهى سكوت و بيان نكردن، عاقلانه لازم است) «ان تبدلكم تسؤكم» * معلّمان و گويندگان بايد در سخن، ظرفيّت شنوندگان را حساب كنند. * در برخى موارد، بايد به شيوهى تقيّه، عقايد را كتمان كرد و برخى سؤالها را جواب نداد. «ان تبدلكم تسؤكم» * انسان حقّ ندارد اسرار مردم و اسرار نظامى را فاش سازد. _____________________________ 199) مستدرك، ج8، ص13. 200) بحار، ج1، ص221. 201) نحل، 43. 202) معجم رجالالحديث، ج4، ص22. -------------------------------------------- پيام ها 1- دانستن هر چيزى، نه لازم است، نه مفيد، بلكه بايد سراغ دانشهاى مفيد رفت. «لاتسألوا» (حسّ كنجكاوى بايد تعديل شود ونبايد در پى اطلاعاتى رفت كه سبب ايجاد كدورت، مشكلات واختلال نظام جامعه مىشود.) 2- مكلّف نساختن مردم به پارهاى از احكام، پرتوى از عفو و گذشت الهى است. «لاتسألوا... عفى اللَّه عنها» 3- خداوند به بندگان مهلت توبه مىدهد. «غفور حليم» 4- اگر مردم ظرفيّت نداشته باشند، بيان پارهاى حقايق، سبب كفر آنها مىشود. «قد سألها قوم من قبلكم ثمّ اصبحوا بها كافرين» |
||
۲۴ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 103 -------------------------------------------- آيه مَا جَعَلَ اللَّهُ مِن بَحِيرَةٍ وَلَا سَآئِبَةٍ وَلَا وَصِيلَةٍ وَلَا حَامٍ وَلَكِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَأَكْثَرُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ ----------------------------------------- ترجمه خداوند، دربارهى هيچ بحيره (حيوان گوش شكافته) و هيچ سائبه (حيوانى كه به خاطر زاد و ولد زياد او را آزاد كردهاند) و هيچ وصيله (حيوان نرى كه متّصل به ماده، دو قلو به دنيا آمده باشد) و هيچ حام (شتر نرى كه ده بار براى جفت گيرى از آن استفاده شده باشد) حكمى نكرده است (و شما را از استفادهى گوشت و باركشى آن منع نفرموده و اين ممنوعيّتها خرافات زمان جاهلى است)، ولى كافران بر خدا دروغ مىبندند و بيشتر آنان اهل تعقّل نيستند. ----------------------------------------- نکته ها قرب به خداوند بايد از راههاى صحيح و معقول باشد. با هر نذرى يا از هر راهى نمىتوان به خدا نزديك شد. مردم جاهلى مىپنداشتند با رها كردن حيوانات ياد شده، به خدا يا بتان نزديك مىشوند. نظير اين احترام به حيوانات را هنوز در كشور هند دربارهى گاو مشاهده مىكنيم. در روايت آمده است كه «بحيرة» به شترى مىگويند كه پنج شكم زاييده باشد، اگر پنجمى ماده بود، گوشش را چاك مىزدند و خوردن گوشت آن را حرام مىدانستند. [203] امام صادقعليه السلام فرمود: در زمان جاهليت اگر شتر دو قلو مىزاييد مىگفتند: «وصلية» و ذبح و خوردن گوشت آن شتر را حرام مىدانستند و اگر شتر ده شكم مىزاييد مىگفتند: «سائبة» است و در اين صورت سوار شدن و خوردنش را حرام مىدانستند و «حام»، شترى بود كه به عنوان «فحل» از آن استفاده مىكردند كه ذبح آن را نيز حلال نمىدانستند. [204] ____________________________ 203) وسائل، ج25، ص61. 204) وسائل، ج25، ص61. ------------------------------------------ پيام ها 1- دين را بايد از خرافات و بدعتها پاك نمود. «ما جعل اللّه» 2- تا از سوى خدا، قانونى نسبت به تحريم حيوانات وضع نشده، اصل حلال بودن آنهاست. «ما جعل اللّه» 3- اتلاف مال و رها كردن حيوان نوعى افترا به خدا و حرام است. «يفترون على اللّه الكذب» (رها كردن و بلا استفاده گذاردن حيوان جايز نيست، چه رسد به رها شدن انسان). 4- بدعت در دين، كفر است. «لكن الّذين كفروا يفترون...» كافر، تنها كسى نيست كه منكر خدا باشد، كسانى كه خدا را قبول دارند وبه او افترا مىبندند نيز كافرند. 5 - ريشهى احكام الهى مصالح واقعى است، امّا خرافات، ريشه در جهل و بىعقلى دارد. «لايعقلون» 6- اگر اكثريّت جامعه اهلتعقّل باشند، بدعتها رشد نمىكند. «اكثرهم لايعقلون» |
||
۲۴ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 104 -------------------------------------------- آيه وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْاْ إِلَى مَآ أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ قَالُواْ حَسْبُنَا مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ ءَابَآءَنَآ أَوَلَوْ كَانَ ءَابَآؤُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ شَيْئاً وَلَا يَهْتَدُونَ ---------------------------------------------- ترجمه و هرگاه به آنان گفته شود: به سوى آنچه خداوند نازل كرده و به سوى پيامبر بياييد، گويند: آنچه پدرانمان را بر آن يافتيم، ما را بس است. آيا هر چند پدرانشان چيزى نمىدانستند و (به حقّ) هدايت نشده بودند (و بيراهه مىرفتند، بايد راه آنان را ادامه دهند؟) -------------------------------------------- نکته ها شايد آيه مربوط به خرافههايى باشد كه در آيهى قبل آمده بود كه هرگاه به آنان گفته شود دست از اين خرافات برداريد مىگويند: «وجدنا عليه اباءنا» ------------------------------------------- پيام ها 1- قرآن، مردم را به پيروى از دستوراتِ خدا و رسول فرامىخواند. «تعالوا الى...» 2- پذيرفتن دعوت اسلام، سبب تعالى و رشد است. (كلمه «تَعالَوا» به معناى حركت به سمت عُلوّ و رشد است) 3- اصل، فرهنگ الهى است، نه فرهنگ پيشينيان. «ما أنزل اللّه» 4- قرآن به تنهايى كافى نيست، سنّت وسيره و حكومت رسولاللّه هم ملاك عمل است. «تعالوا الى ما انزل اللّه و الى الرسول» 5 - اهل خرافات و افراد مرتجع و واپسگرا، حاضر به شنيدن حقّ نيستند. «قالوا حسبنا» 6- نه سنّتگرايى اصل است و نه نوگرايى، اصل، علم و هدايت است. «لايعلمون، لايهتدون» 7- وجدان خود را حاكم كنيم. «أولو كان آباؤهم...» 8 - ادب و احترام به گذشتگان آرى، پيروى از افكار جاهلانهى آنان و وفادارى نابجا خير. «او لو كان آباؤهم لا يعلمون» 9- تقليد كوركورانه، نشانهى بىعقلى است. «لايعقلون» در آيهى قبل، و تعصب روى نياكان در اين آيه. 10- تقليد جاهل از جاهل بىمعناست. «وجدنا عليه آباءنا... آباؤهم لايعلمون» 11- جاهل هدايتپذير، بىخطر است. خطر آنجاست كه جاهلان، هدايتپذير نباشند. «لايعلمون، لايهتدون» |
||
۲۴ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 105 -------------------------------------------- آيه يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْ لَا يَضُرُّكُم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعاً فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ----------------------------------------- ترجمه اى كسانى كه ايمان آوردهايد! بر شما باد (حفظ) خودتان. چون شما هدايت يافتيد، آن كه گمراه شد زيانى به شما نمىرساند. بازگشت همهى شما به سوى خداست، و او شمارا به آنچه مىكرديد، آگاه مىسازد. -------------------------------------- نکته ها بعضى اين آيه را دستاويز قرار داده و مىگويند: وظيفهى هر كس تنها حفظ خود است، و ما مسئول گناه ديگران و امر و نهى آنان نيستيم! در پاسخ آنان مىگوييم: با وجود آيات و روايات متعدّد كه همه نشان از وجوب امر به معروف و نهى از منكر دارد، بايد گفت: مراد اين آيه رها كردن اين دو وظيفه نيست، بلكه مراد آن است كه اگر امر و نهى صورت گرفت، ولى اثر نكرد شما ديگر وظيفهاى جز حفظ خود نداريد. [205] علاوه بر آنكه حفظ جامعه از گناه به وسيلهى امر به معروف و نهى از منكر، يكى از مصاديق «حفظ خويشتن» است. __________________________ 205) اين مضمون را در حديثى از پيامبرصلى الله عليه وآله نيز مىخوانيم. تفسير نورالثقلين. --------------------------------------- پيام ها 1- در راه حقّ، از تنهايى نترسيم. «عليكم أنفسكم لايضركم» 2- اگر حريف ديگران نمىشويم، حريف نفس خود باشيم. «عليكم أنفسكم...» 3- انحراف جامعه، مجوز گناه كردن افراد نيست. «عليكم انفسكم لايضرّكم...» 4- در قيامت، هر كس مسئول كار خويش است. «عليكم أنفسكم» 5 - در پى كشف و افشاى عيوب ديگران نباشيم. [206] «عليكم انفسكم» 6- اوّل خودسازى، سپس جامعه سازى. «عليكم انفسكم» 7- اهل ايمان بر رفتار و كردار نارواى گمراهان و عقائد باطل آنان مؤاخذه نخواهند شد. «عليكم انفسكم» 8 - در راه نجات ديگران، خودتان غرق نشويد. «عليكم أنفسكم لايضرّكم» 9- چنان بايد تربيت شويم كه فساد محيط و جامعه در ما تأثير نگذارد. «لايضرّكم» 10- از خارج، كسى به شما آسيب نمىزند. اگر شكست بخوريد، از خودتان است. «عليكم انفسكم لايضرّكم من ضلّ» 11- روحيّهى خود را به خاطر انحراف ديگران از دست ندهيم. «عليكم انفسكم لايضرّكم من ضلّ» 12- راه اسلام چنان منطقى و استوار است كه شبهه و انحراف ديگران به آن خلل نمىرساند. «لايضرّكم من ضلّ اذا اهتديتم» 13- گرچه منحرفان در كمين هستند، امّا راه مصونيّت يافتن، هدايت پذيرى است. «لا يضرّكم من ضلّ اذا اهتديتم» 14- ايمان به معاد، عامل خودسازى است. «الى اللّه مرجعكم» 15- پيروى از نياكان و تقليد كوركورانه از ديگران، در قيامت نجاتبخش انسان نيست، بلكه هر كس بايد پاسخگوى راه و عمل خويش باشد. «عليكم انفسكم... فينبّئكم» 16- رفتار و كردار انسان در دنيا، فرجام او را در قيامت روشن مىكند. «فينبّئكم بما كنتم تعملون» ____________________________ 206) تفسير نورالثقلين. |
||
۲۴ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 106 -------------------------------------------- آيه يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ شَهَدَةُ بَيْنِكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ حِينَ الْوَصِيَّةِ اثْنَانِ ذَوَا عَدْلٍ مِّنكُمْ أَوْ ءَاخَرَانِ مِنْ غَيْرِكُمْ إِنْ أَنتُمْ ضَرَبْتُمْ فِى الْأَرْضِ فَأَصَبَتْكُم مُّصِيبَةُ الْمَوْتِ تَحْبِسُونَهُمَا مِن بَعْدِ الصَّلَوةِ فَيُقْسِمَانِ بِاللَّهِ إِنِ ارْتَبْتُمْ لَا نَشْتَرِى بِهِ ثَمَناً وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبِى وَلَا نَكْتُمُ شَهَدَةَ اللَّهِ إِنَّآ إِذاً لَّمِنَ الْأَثِمِينَ ----------------------------------------- ترجمه اى كسانى كه ايمان آوردهايد! هرگاه (نشانههاى) مرگ يكى از شما فرا رسد، از ميان خود دو نفر عادل را هنگام وصيّت به شهادت و گواهى فرا خوانيد. و اگر در مسافرت بوديد و مصيبت مرگ به سراغ شما آمد (و شاهد مسلمانى نبود) دو تن از غير (همكيشان)تان را به گواهى بطلبيد و اگر (در صداقت آنان) شك كرديد، پس از نماز آن دو را نگاهداريد تا به خداوند قسم ياد كنند كه ما حاضر نيستيم حقّ را به هيچ قيمتى بفروشيم، هر چند در مورد فاميل باشد و هرگز شهادت الهى را پنهان نمىكنيم، كه در اين صورت از گنهكارانيم. ---------------------------------------- نکته ها مسلمانى به نام «ابن ابى ماريه» همراه دو مسيحى به نامهاى تميم و عدى كه برادر بودند، به سفر تجارى رفتند. مسلمان بيمار شد، وصيّت نامهاى نوشت و آن را ميان وسايل خود پنهان كرد و اموال خود را به آن دو مسيحى داد كه به وارثان بدهند. پس از مرگش، آن دو نفر در ميان اثاثيهى او اجناس گرانبهايى ديده، و برداشتند، پس از مراجعت به مدينه، باقى آنها را به وارثان دادند. ورثه، وصيتنامه را در ميان وسايل ديدند كه صورت همهى اثاثيه در آن ثبت شده بود. چون مطالبه كردند، آن دو مسيحى انكار كردند، شكايت را نزد پيامبر بردند، در اين هنگام بود كه آيهى فوق نازل شد. [207] طبق حديثى از اصول كافى، پيامبر از آن دو سوگند گرفت و تبرئهشان كرد، ولى چون دروغشان از طريق نامه كشف شد، حضرت بار ديگر آن دو را احضار كرد. وارثان سوگند ياد كردند كه اجناس ديگرى هم بوده و آنها را پس گرفتند. [208] ___________________________ 207) تفسير الميزان. 208) تفسير نمونه. ----------------------------------------- پيام ها 1- آستانهى مرگ، آخرين فرصت براى وصيّت كردن است. «اذا حضر أحدكم الموت حين الوصية» 2- مرگ، براى همهى مردم يكسان است. «حضر أحدكم الموت» 3- هنگام وصيّت، مؤمن بايد دقّتهاى لازم را به كار بندد. «حين الوصيّة اثنان ذوا عدل منكم» 4- براى اداى حقّ مردم، دو شاهد عادل بگيريد. «اثنان ذوا عدل» 5 - براى اداى حقّ مردم، اگر مسلمان حضور نداشت، با غير مسلمان كار را محكم كنيد. «غيركم» (لكن غير مسلمانى كه خداوند را قبول داشته باشد تا بتواند به نام مقدّس او سوگند ياد كند) «فيقسمان باللَّه» 6- مراعات حقوق مردم همهجا مهم است ومكان بردار نيست. «ضربتمفىالارض» 7- براى پرداخت حقّ، هرگونه شك را دفع كنيد. «تحبسونهما... ان ارتبتم» 8 - سوگند، يكى از راههاى شكزدايى است. «فيقسمان» 9- تنها سوگند به نام «اللّه» ارزشمند و معتبر است. «فيقسمان باللّه» 10- براى اداى حقّ از صحنههاى مذهبى و ملكوتى و مكانها و زمانهاى مقدّس كمك بگيريم. [209] «من بعد الصلوة فيقسمان باللّه» 11- از بهترين فرصتها براى اداى حقّ بايد بهره گرفت. «بعدالصلاة» (نماز در پاكى و پرهيز از دروغ نقش دارد) 12- يكى از عوامل انحراف، رسيدن به پول است. «لانشترى به ثمناً» 13- يكى از عوامل انحراف، محبّت و علاقههاى فاميلى است. «لانشترى به ثمناً و لو كان ذاقربى» 14- تنها موردى كه متن «سوگندنامه» از طريق وحى، ديكته شده است، «حقّ الناس» است. «لانشترى ...» 15- كتمان حقّ و خيانت در گواهى، عادل را فاسق مىكند و در همه اديان الهى، حرام شمرده شده است. («ذواعدل»، مىشود «من الآثمين») _____________________________ 209) حضرت علىعليه السلام به شخصى كه تقاضاى بيتالمال (علاوه بر سهم عادى خود) داشت فرمود: روز جمعه نزد او آيد. سپس او را به نمازجمعه برد و جمعيّت را به او نشان داد و فرمود: معناى تقاضاى نابجاى تو سرقت از اموال اين مردم است. در اين صحنه مىبينيم كه حضرت از نماز و جمعيّت و جمعه براى تأثيرگذارى كلام نورانى خود بهره گرفته است. |
||
۲۴ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |