به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 95

--------------------------------------------
آيه
يَأيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَقْتُلُواْ الصَّيْدَ وَأَنتُمْ حُرُمٌ وَمَن قَتَلَهُ مِنكُم مُّتَعَمِّداً فَجَزَآءٌ مِّثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ يَحْكُمُ بِهِ ذَوَا عَدْلٍ مِّنكُمْ هَدْياً بَلِغَ الكَعْبَةِ أَوْ كَفَّرَةٌ طَعَامُ مَسَكِينَ أَوْ عَدْلُ ذَ لِكَ صِيَاماً لِّيَذُوقَ وَبَالَ أَمْرِهِ عَفَا اللَّهُ عَمَّا سَلَفَ وَمَنْ عَادَ فَيَنتَقِمُ اللَّهُ مِنْهُ وَ اللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انتِقَامٍ‏
----------------------------------------------
ترجمه
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! در حال احرام، شكار را نكشيد، و هر كس از شما به عمد، شكارى را بكشد، كيفر و كفّاره‏اش كشتن نظير آن حيوان از چهارپايان است كه (به اين نظير بودن) دو شاهد عادل از ميان خودتان حكم كنند. (اين حيوان قربانى) هديه‏اى است كه به كعبه برسد (وآنجا ذبح شود) يا (به جاى قربانى) براى جبران آن (به شصت) فقير طعام بدهد يا برابر آن روزه بگيرد. (اين كفّاره‏هاى سه‏گانه) براى آن است كه جزاى كار خود را بچشد. خداوند از گذشته‏ى شما (كه قانون كفّاره نيامده بود) گذشت. و هر كس اين كار را تكرار كند، خداوند از او انتقام مى‏گيرد، و خداوند، شكست‏ناپذير و انتقام گيرنده است.
---------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «حُرُم» به معناى كسى است كه براى حج يا عمره، مُحرم شده است.
كلمه‏ى «نَعَم» كه جمع آن «اَنعام» است، به شتر، گاو و گوسفند گفته مى‏شود.
كلمه‏ى «مسكين» از «سكن»، به كسى گفته مى‏شود كه به خاطر تهى‏دستى و فقر، از مسكن خود خارج نمى‏شود وبه اصطلاح فقر او را از پا در آورده و خانه‏نشين كرده است.
امام صادق‏عليه السلام فرمود: كفّاره‏ى شترمرغ، شتر و كفّاره‏ى الاغ وحشى، گاو و كفّاره‏ى آهو، گوسفند و كفّاره‏ى گاو وحشى، گاو اهلى است. [194]
____________________________
194) تهذيب ج‏5، ص‏341. نورالثقلين، ج‏1، ص‏673. براى توضيح بيشتر در مورد كفّاره‏ى شكار و احكام و خصوصيّات آن، به كتب فقهى و توضيح المسائل مراجعه شود.
-----------------------------------------
پيام ها
1- خداوند، از مؤمنان انتظار ويژه‏اى دارد. «يا ايها الذين آمنوا لاتقتلوا...»
1- امنيّت در حال احرام، حتّى براى حيوانات نيز بايد حفظ شود. «لاتقتلوا الصيد و انتم حُرُم»
2- فلسفه‏ى تحريم يا حلال ساختن، هميشه ذاتى و مربوط به خود موارد نيست، بلكه گاهى به اقتضاى شرايط زمانى و مكانى است، پس زمان و مكان، تاريخ و جغرافيا، در حكم الهى تأثير دارد. «و انتم حُرُم»
3- اسلام براى حالات خاص، دستورات ويژه‏اى دارد. «و انتم حُرُم»
4- قوانين اسلام براى همه است. «و من قتله منكم»
5 - خطرناكتر از عمل و تخلّف، انگيزه و هدف و سوء قصد آگاهانه است. «من قتله منكم متعمّداً»
6- كيفر، بايد عادلانه باشد. «مثل ما قتل»
7- پرداخت كيفر و جريمه بايد دقيق باشد. «يحكم به ذوا عدل»
8 - اسلام به عدالت در همه جا توجّه دارد. «ذوا عدل منكم»
9- اسلام به هر مناسبتى به مسئله‏ى گرسنگان و فقرزدايى توجّه دارد. «طعام مسكين»
10- حيواناتى كه در مكّه ذبح مى‏شوند، هديه هستند. «هدياً بالغ الكعبة»
11- دست مجرم را در انتخاب نوع جريمه (قربانى، اطعام، روزه) باز بگذاريم و شرايط مالى و توان جسمى او را ناديده نگيريم. «فجزاء مثل ما قتل... او عدل ذلك صياماً»
12- كيفر قانون‏شكنى به قدرى سنگين است كه اطعام شصت فقير يا گرفتن شصت روزه تنها گوشه‏اى از آن است، نه تمام آن. «ليذوق»
13- اجراى قوانين، پس از ابلاغ رسمى آنهاست. «عفى اللّه عما سلف» قانون موارد قبلى را شامل نمى‏شود.
14- در تكرار شكار، علاوه بر جريمه، انتقام و قهر الهى نيز وجود دارد. «و من عاد فينتقم اللَّه»
15- اصرار بر گناه و تكرار آن، بسيار خطرناك وعقوبت سختى در پى دارد. «و من عاد فينتقم اللَّه منه و اللّه عزيز ذو انتقام»
16- تهديدات الهى را جدّى بگيريم. «فينتقم اللّه... عزيز ذو انتقام»




۲۴ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 96

--------------------------------------------
آيه
أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُ مَتَعاً لَّكُمْ وَلِلسَّيَّارَةِ وَحُرِّمَ عَلَيْكُمْ صَيْدُ الْبَرِّ مَادُمْتُمْ حُرُماً وَاتَّقُواْ اللَّهَ الَّذِى إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ‏
------------------------------------------
ترجمه
(البتّه) شكار دريا و خوراك آن براى شما حلال شده كه توشه‏اى براى شما و كاروانيان است، ولى تا وقتى مُحرم هستيد، صيد صحرايى بر شما حرام است. و از خداوندى كه به سوى او محشور مى‏شويد، پروا كنيد.
-----------------------------------------
نکته ها
تفسير مجمع‏البيان وبرخى تفاسير ديگر و كتب فقهى، از اين آيه استفاده كرده‏اند كه در حال احرام، صيد حيوانات دريايى و مصرف آن حلال است، امّا حيوانات صحرايى، شكار و مصرفشان حرام است.
البتّه مراد از حيوان دريايى، آبزيان و حيواناتى است كه در آب زندگى مى‏كنند، گرچه در رودخانه باشد.
امام صادق‏عليه السلام درباره‏ى «وطعامه متاعاً لكم و للسّيارة» فرمودند: مقصود ماهى نمك‏زده‏اى است كه مى‏خورند. [195] (كه براى مدّت طولانى و در سفرها به وسيله‏ى نمك زدن مانع فاسد شدن آن مى‏شدند.)
____________________________
195) كافى، ج‏4، ص‏392.
------------------------------------------
پيام ها
1- براى افراد محرم، همه‏ى راه‏ها بسته نيست. (خداوند در كنار منع شكار صحرايى، شكار دريايى را جايز دانسته است.) «احلّ... حرم»
2- شكار آنگاه حلال است كه براى تغذيه باشد نه تفريح و لغو. «متاعاً لكم»
3- منافع و فرآورده‏هاى دريايى، تنها مخصوص ساحل‏نشينان نيست. «متاعاً لكم و للسّيارة»
4- ساحل نشينان، در بهره‏گيرى از دريا اولويّت دارند. «لكم وللسيارة» (كلمه «لكم» قبل از كلمه «للسيارة» آمده است)
5 - صيد حيوانات صحرايى يا خوردن آن در حال احرام، بى‏تقوايى است. «حرّم عليكم صيد البرّ ما دمتم حرماً و اتّقواللَّه»
6- به متخلّفان بايد هشدار داد. «واتّقواللَّه الّذى اليه تحشرون»
7- ايمان به قيامت ومحاسبه‏ى اعمال، عامل بازدارنده از گناه است. «واتّقوا اللَّه الّذى اليه تحشرون»





۲۴ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 97

--------------------------------------------
آيه
جَعَلَ اللَّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ قِيَماً لِّلنَّاسِ وَالشَّهْرَ الْحَرَامَ وَ الْهَدْىَ وَالْقَلَئِدَ ذَ لِكَ لِتَعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِى السَّمَوَ تِ وَمَا فِى الْأَرْضِ وَأَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَىْ‏ءٍ عَلِيمٌ‏
------------------------------------------
ترجمه
خداوند، كعبه‏ى بيت‏الحرام را وسيله‏ى سامان‏بخشى و قوام مردم قرار داده و نيز ماه حرام و قربانى‏هاى بى‏نشان و نشان‏دار را (وسيله‏ى برپايى مردم قرار داده است) اين براى آن است كه بدانيد خداوند آنچه (از اسرار) در آسمان‏ها و زمين است مى‏داند و خداوند به هر چيز آگاه است.
-------------------------------------------
نکته ها
«قيام»، وسيله‏ى پايدار بودن است، مانند ستون ساختمان و عمود خيمه. [196]
امام صادق عليه السلام فرمود: خانه‏ى خدا را بيت‏الحرام مى‏نامند، به خاطر آن كه ورود كفّار به آنجا حرام است. [197]
«هَدى»، قربانى بى‏نشان است و «قلائد»، قربانى‏هاى نشاندار.
مركزيّت، امنيّت، قداست، عبادت، قدمت، وحدت، سياست و برائت، معرفت، سادگى، صفا، خلوص و دورى از جدال، شهوت و فسوق در حج است.
ماههاى حرام عبارتند از: رجب، ذيقعده، ذيحجّه و محرّم كه جنگ در آنها ممنوع است.
اجتماع ميليونى مسلمانان در مكّه، بدون تشريفات وامتيازات وبدون جدال لفظى و نزاع عملى در مكانى مقدّس، از امتيازات اسلام است و اگر به منافع گوناگونى كه در پرتو مراسم حج حاصل مى‏شود از قبيل: حلاليّت طلبيدن هنگام رفتن، ديد و بازديد، رونق تجارى، پرداخت خمس و زكات، آشنايى با معارف و امّت‏ها، قرار گرفتن در قديمى‏ترين مركز توحيد، هم‏ناله شدن با انبيا و پا جاى پاى آنها قرار دادن، توبه كردن در صحراى عرفات و مشعر، به ياد قيامت افتادن، مانور سياسى و برائت از كفّار و ساير بركات را در نظر بگيريم، مى‏فهميم كه اين برنامه‏هاى حج برخاسته از علم بى‏نهايت خدايى است كه بر همه چيز هستى آگاه است و هرگز علم محدود نمى‏تواند دستورى به اين جامعيّت و جذّابيّت صادر كند.
__________________________
196) مفردات راغب.
197) تفسير نورالثقلين.
---------------------------------------
پيام ها
1- حج، مايه‏ى ثبات و قوام است. «قياماً للناس»
2- سامان‏بخشى امور، نياز به تجمّع، وحدت، عبادت، احترام و حرمت، «بيت‏الحرام» و آرامش و امنيّت «الشهرالحرام»، و كارهاى پنهان و بى‏نشان و با نشان «الهدى و القلائد» و تأمين غذاى مورد نياز دارد. «قياماً للنّاس»
3- كسى حقّ قانونگذارى دارد كه از تمام هستى آگاه باشد. «يعلم ما فى السماوات و ما فى الارض»
4- مسجد و مسلخ، وسيله‏ى قوام دين و دنياى مردم است. «الكعبة... الهدى و القلائد» امام صادق‏عليه السلام فرمود: «جَعَلها اللّه لدينهم و معيشتهم» [198]
5 - حجّى كه سبب قوام جامعه نباشد حج واقعى نيست. «الكعبة... قياماً للناس»
6- اگر جامعه ثبات داشته باشد، زمينه‏ى خداشناسى در آن رشد مى‏كند. «قياماً... لتعلموا ان اللّه...»
_____________________________
198) تفسير برهان.





۲۴ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 98، 99

--------------------------------------------
آيه
اِعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ وَأَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
مَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَغُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا تَكْتُمُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
بدانيد كه خداوند، سخت كيفر است، وهمانا خداوند آمرزنده مهربان است.
بر پيامبر، جز ابلاغ (احكام الهى) نيست و خداوند، آنچه را آشكار يا كتمان مى‏كنيد مى‏داند.
------------------------------------------
نکته ها
اگر اين آيه را در ادامه‏ى آيه‏ى قبل بدانيم، مى‏توان گفت كه شكستن احترام كعبه و ماه‏هاى حرام و مخالفت با قربانى واحكام حج و بى‏هدف پنداشتن مناسك حج، عقاب شديد به دنبال دارد، چنانكه احترام كعبه و ماه‏هاى حرام و انجام دادن قربانى و مناسك حج، مغفرت و رحمت الهى را به دنبال دارد. (البتّه مى‏توان آيه را به طور مستقل و بدون نظر به آيه قبل معنا كرد كه همان ترجمه مى‏شود).
------------------------------------------
پيام ها
1- تشويق و تهديد بايد در كنار هم باشد. «شديدالعقاب، غفور رحيم» (انسان بايد ميان بيم و اميد باشد و به خاطر خلاف يا شكستن حُرمت كعبه به كلّى مأيوس نشود و به خاطر رفتار و كردار خوب نيز مغرور نشود)
2- وظيفه‏ى پيامبر، تنها ابلاغ دين است، نه اجبار و تحميل به آن. «ما على الرّسول الاّ البلاغ»
3- استقبال يا اعراض مردم، ضررى به پيامبر نمى‏زند. «ما على الرسول الاّ البلاغ» چنانكه در آيه 20 سوره‏ى آل‏عمران مى‏خوانيم: «فان تولّوا فانمّا عليك البلاغ»
4- چون علم الهى فراگير است، پس كتمان يا آشكار سازى، نزد او يكسان است. «يعلم ما تبدون و ما تكتمون...»






۲۴ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 100

--------------------------------------------
آيه
قُل لَّا يَسْتَوِى الْخَبِيثُ وَالطَّيِّبُ وَلَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبِيثِ فَاتَّقُواْ اللَّهَ يَأُوْلِى الْأَلبَبِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
(به مردم) بگو: پليد و پاك، يكسان نيست، گرچه عدد ناپاكان تو را به تعجّب وادارد. پس اى صاحبان خرد! از خدا پروا كنيد، باشد كه شما رستگار شويد.
---------------------------------------------
نکته ها
طيّب و خبيث، شامل هر نوع پاكى و پليدى در انسان‏ها، اموال، درآمدها، غذاها و اشياى گوناگون مى‏شود.
---------------------------------------------
پيام ها
1- ملاك در ارزش‏ها، حقّ وباطل است، نه كثرت و قلّت. «ولواعجبك كثرة الخبيث»
2- «اكثريّت» و فراوانى، فريب دهنده است، مواظب باشيم. «اعجبك» (اكثريّت، نه نشانه‏ى حقّانيّت است و نه نشانه‏ى برترى)
3- منطقِ «خواهى نشوى رسوا، همرنگ جماعت شو» قرآنى نيست. «و لو اعجبك كثرة الخبيث»
4- بى‏تقوايى، نشان بى‏خردى است. «فاتّقوا اللّه يا اولى الالباب»
5 - شناخت پاك از ناپاك و تقوا داشتن وتسليم موج و هياهوى جمعيّت نشدن، تنها كار خردمندان است. «فاتّقواللّه يا اولى الالباب»
6- رستگارى علاوه بر عقل و خرد، به تقواى الهى نياز دارد. «فاتّقواللَّه يا اولى الالباب لعلّكم تفلحون»




۲۴ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 101، 102

--------------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَسْئَلُواْ عَنْ أَشْيَآءَ إِن تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَ إِن تَسَْلُواْ عَنْهَا حِينَ يُنَزَّلُ الْقُرَءَانُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا اللَّهُ عَنْهَا وَاللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ‏
قَدْ سَأَلَهَا قَوْمٌ مِّن قَبْلِكُمْ ثُمَّ أَصْبَحُواْ بِهَا كَفِرِينَ‏
------------------------------------------
ترجمه
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از امورى كه اگر برايتان آشكار شود ناراحتتان مى‏كند نپرسيد، و اگر هنگام نزول قرآن از آنها سؤال كنيد، برايتان روشن مى‏شود. خداوند از سؤال‏هاى نابجاى شما گذشت و خداوند آمرزنده بردبار است.
همانا (از اين گونه سؤالها) گروهى از پيشينيان نيز پرسيدند (و چون طاقت عمل نداشتند) نسبت به آن منكر و كافر شدند.
-----------------------------------------
نکته ها
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله با مردم درباره‏ى حج سخن مى‏گفت. كسى پرسيد: آيا حج، همه ساله واجب است يا در تمام عمر تنها يكبار؟ پيامبر پاسخ نداد. او چند بار پرسيد، رسول خدا فرمود: اين همه اصرار براى چيست؟ اگر بگويم هر سال، كار بر شما سخت مى‏شود، [199] تا موضوعى را مطرح نكرده‏ام، شما هم نپرسيد، يكى از عوامل هلاكت امّت‏هاى گذشته سؤال‏هاى نابجاى آنان بود. [200]
گرچه آنچه را نمى‏دانيم، بايد از اهلش بپرسيم، «فاسئلوا اهل الذّكر ان كنتم لاتعلمون» [201] ، امّا برخى سؤال‏هاست كه اگر جوابش روشن شود، به زيان فرد يا جامعه است، مثل سؤال از عيوب ديگران، يا اسرار نظامى.
نمونه‏ها و مصاديق
* مسئولين، بعضى از مطالبى را كه مى‏دانند، نبايد در اختيار عموم بگذارند. نظير مسائل اقتصادى مانند كمبود گندم ويا...
* صداقت خوب است، ولى صراحت، همه جا مفيد نيست.
* اخبار و اطّلاعات، بايد رده‏بندى و طبقه‏بندى شود. (جابرِ جُعفى، هزاران حديث از امام باقرعليه السلام مى‏دانست كه حقّ گفتن آن را براى همه مردم نداشت. [202])
* برخى از اخبار، نبايد از رسانه‏ها و جرايد، پخش شود، چون به زيان مردم است (گاهى سكوت و بيان نكردن، عاقلانه لازم است) «ان تبدلكم تسؤكم»
* معلّمان و گويندگان بايد در سخن، ظرفيّت شنوندگان را حساب كنند.
* در برخى موارد، بايد به شيوه‏ى تقيّه، عقايد را كتمان كرد و برخى سؤال‏ها را جواب نداد. «ان تبدلكم تسؤكم»
* انسان حقّ ندارد اسرار مردم و اسرار نظامى را فاش سازد.
_____________________________
199) مستدرك، ج‏8، ص‏13.
200) بحار، ج‏1، ص‏221.
201) نحل، 43.
202) معجم رجال‏الحديث، ج‏4، ص‏22.
--------------------------------------------
پيام ها
1- دانستن هر چيزى، نه لازم است، نه مفيد، بلكه بايد سراغ دانش‏هاى مفيد رفت. «لاتسألوا» (حسّ كنجكاوى بايد تعديل شود ونبايد در پى اطلاعاتى رفت كه سبب ايجاد كدورت، مشكلات واختلال نظام جامعه مى‏شود.)
2- مكلّف نساختن مردم به پاره‏اى از احكام، پرتوى از عفو و گذشت الهى است. «لاتسألوا... عفى اللَّه عنها»
3- خداوند به بندگان مهلت توبه مى‏دهد. «غفور حليم»
4- اگر مردم ظرفيّت نداشته باشند، بيان پاره‏اى حقايق، سبب كفر آنها مى‏شود. «قد سألها قوم من قبلكم ثمّ اصبحوا بها كافرين»





۲۴ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 103

--------------------------------------------
آيه
مَا جَعَلَ اللَّهُ مِن بَحِيرَةٍ وَلَا سَآئِبَةٍ وَلَا وَصِيلَةٍ وَلَا حَامٍ وَلَكِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَأَكْثَرُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ‏
-----------------------------------------
ترجمه
خداوند، درباره‏ى هيچ بحيره (حيوان گوش شكافته) و هيچ سائبه (حيوانى كه به خاطر زاد و ولد زياد او را آزاد كرده‏اند) و هيچ وصيله (حيوان نرى كه متّصل به ماده، دو قلو به دنيا آمده باشد) و هيچ حام (شتر نرى كه ده بار براى جفت گيرى از آن استفاده شده باشد) حكمى نكرده است (و شما را از استفاده‏ى گوشت و باركشى آن منع نفرموده و اين ممنوعيّت‏ها خرافات زمان جاهلى است)، ولى كافران بر خدا دروغ مى‏بندند و بيشتر آنان اهل تعقّل نيستند.
-----------------------------------------
نکته ها
قرب به خداوند بايد از راه‏هاى صحيح و معقول باشد. با هر نذرى يا از هر راهى نمى‏توان به خدا نزديك شد.
مردم جاهلى مى‏پنداشتند با رها كردن حيوانات ياد شده، به خدا يا بتان نزديك مى‏شوند. نظير اين احترام به حيوانات را هنوز در كشور هند درباره‏ى گاو مشاهده مى‏كنيم.
در روايت آمده است كه «بحيرة» به شترى مى‏گويند كه پنج شكم زاييده باشد، اگر پنجمى ماده بود، گوشش را چاك مى‏زدند و خوردن گوشت آن را حرام مى‏دانستند. [203]
امام صادق‏عليه السلام فرمود: در زمان جاهليت اگر شتر دو قلو مى‏زاييد مى‏گفتند: «وصلية» و ذبح و خوردن گوشت آن شتر را حرام مى‏دانستند و اگر شتر ده شكم مى‏زاييد مى‏گفتند: «سائبة» است و در اين صورت سوار شدن و خوردنش را حرام مى‏دانستند و «حام»، شترى بود كه به عنوان «فحل» از آن استفاده مى‏كردند كه ذبح آن را نيز حلال نمى‏دانستند. [204]
____________________________
203) وسائل، ج‏25، ص‏61.
204) وسائل، ج‏25، ص‏61.
------------------------------------------
پيام ها
1- دين را بايد از خرافات و بدعت‏ها پاك نمود. «ما جعل اللّه»
2- تا از سوى خدا، قانونى نسبت به تحريم حيوانات وضع نشده، اصل حلال بودن آنهاست. «ما جعل اللّه»
3- اتلاف مال و رها كردن حيوان نوعى افترا به خدا و حرام است. «يفترون على اللّه الكذب» (رها كردن و بلا استفاده گذاردن حيوان جايز نيست، چه رسد به رها شدن انسان).
4- بدعت در دين، كفر است. «لكن الّذين كفروا يفترون...» كافر، تنها كسى نيست كه منكر خدا باشد، كسانى كه خدا را قبول دارند وبه او افترا مى‏بندند نيز كافرند.
5 - ريشه‏ى احكام الهى مصالح واقعى است، امّا خرافات، ريشه در جهل و بى‏عقلى دارد. «لايعقلون»
6- اگر اكثريّت جامعه اهل‏تعقّل باشند، بدعت‏ها رشد نمى‏كند. «اكثرهم لايعقلون»





۲۴ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 104

--------------------------------------------
آيه
وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْاْ إِلَى‏ مَآ أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ قَالُواْ حَسْبُنَا مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ ءَابَآءَنَآ أَوَلَوْ كَانَ ءَابَآؤُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ شَيْئاً وَلَا يَهْتَدُونَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
و هرگاه به آنان گفته شود: به سوى آنچه خداوند نازل كرده و به سوى پيامبر بياييد، گويند: آنچه پدرانمان را بر آن يافتيم، ما را بس است. آيا هر چند پدرانشان چيزى نمى‏دانستند و (به حقّ) هدايت نشده بودند (و بيراهه مى‏رفتند، بايد راه آنان را ادامه دهند؟)
--------------------------------------------
نکته ها
شايد آيه مربوط به خرافه‏هايى باشد كه در آيه‏ى قبل آمده بود كه هرگاه به آنان گفته شود دست از اين خرافات برداريد مى‏گويند: «وجدنا عليه اباءنا»
-------------------------------------------
پيام ها
1- قرآن، مردم را به پيروى از دستوراتِ خدا و رسول فرامى‏خواند. «تعالوا الى...»
2- پذيرفتن دعوت اسلام، سبب تعالى و رشد است. (كلمه «تَعالَوا» به معناى حركت به سمت عُلوّ و رشد است)
3- اصل، فرهنگ الهى است، نه فرهنگ پيشينيان. «ما أنزل اللّه»
4- قرآن به تنهايى كافى نيست، سنّت وسيره و حكومت رسول‏اللّه هم ملاك عمل است. «تعالوا الى ما انزل اللّه و الى الرسول»
5 - اهل خرافات و افراد مرتجع و واپسگرا، حاضر به شنيدن حقّ نيستند. «قالوا حسبنا»
6- نه سنّت‏گرايى اصل است و نه نوگرايى، اصل، علم و هدايت است. «لايعلمون، لايهتدون»
7- وجدان خود را حاكم كنيم. «أولو كان آباؤهم...»
8 - ادب و احترام به گذشتگان آرى، پيروى از افكار جاهلانه‏ى آنان و وفادارى نابجا خير. «او لو كان آباؤهم لا يعلمون»
9- تقليد كوركورانه، نشانه‏ى بى‏عقلى است. «لايعقلون» در آيه‏ى قبل، و تعصب روى نياكان در اين آيه.
10- تقليد جاهل از جاهل بى‏معناست. «وجدنا عليه آباءنا... آباؤهم لايعلمون»
11- جاهل هدايت‏پذير، بى‏خطر است. خطر آنجاست كه جاهلان، هدايت‏پذير نباشند. «لايعلمون، لايهتدون»




۲۴ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 105

--------------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْ لَا يَضُرُّكُم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعاً فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ‏
-----------------------------------------
ترجمه
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! بر شما باد (حفظ) خودتان. چون شما هدايت يافتيد، آن كه گمراه شد زيانى به شما نمى‏رساند. بازگشت همه‏ى شما به سوى خداست، و او شمارا به آنچه مى‏كرديد، آگاه مى‏سازد.
--------------------------------------
نکته ها
بعضى اين آيه را دستاويز قرار داده و مى‏گويند: وظيفه‏ى هر كس تنها حفظ خود است، و ما مسئول گناه ديگران و امر و نهى آنان نيستيم! در پاسخ آنان مى‏گوييم: با وجود آيات و روايات متعدّد كه همه نشان از وجوب امر به معروف و نهى از منكر دارد، بايد گفت: مراد اين آيه رها كردن اين دو وظيفه نيست، بلكه مراد آن است كه اگر امر و نهى صورت گرفت، ولى اثر نكرد شما ديگر وظيفه‏اى جز حفظ خود نداريد. [205] علاوه بر آنكه حفظ جامعه از گناه به وسيله‏ى امر به معروف و نهى از منكر، يكى از مصاديق «حفظ خويشتن» است.
__________________________
205) اين مضمون را در حديثى از پيامبرصلى الله عليه وآله نيز مى‏خوانيم. تفسير نورالثقلين.
---------------------------------------
پيام ها
1- در راه حقّ، از تنهايى نترسيم. «عليكم أنفسكم لايضركم»
2- اگر حريف ديگران نمى‏شويم، حريف نفس خود باشيم. «عليكم أنفسكم...»
3- انحراف جامعه، مجوز گناه كردن افراد نيست. «عليكم انفسكم لايضرّكم...»
4- در قيامت، هر كس مسئول كار خويش است. «عليكم أنفسكم»
5 - در پى كشف و افشاى عيوب ديگران نباشيم. [206] «عليكم انفسكم»
6- اوّل خودسازى، سپس جامعه سازى. «عليكم انفسكم»
7- اهل ايمان بر رفتار و كردار نارواى گمراهان و عقائد باطل آنان مؤاخذه نخواهند شد. «عليكم انفسكم»
8 - در راه نجات ديگران، خودتان غرق نشويد. «عليكم أنفسكم لايضرّكم»
9- چنان بايد تربيت شويم كه فساد محيط و جامعه در ما تأثير نگذارد. «لايضرّكم»
10- از خارج، كسى به شما آسيب نمى‏زند. اگر شكست بخوريد، از خودتان است. «عليكم انفسكم لايضرّكم من ضلّ»
11- روحيّه‏ى خود را به خاطر انحراف ديگران از دست ندهيم. «عليكم انفسكم لايضرّكم من ضلّ»
12- راه اسلام چنان منطقى و استوار است كه شبهه و انحراف ديگران به آن خلل نمى‏رساند. «لايضرّكم من ضلّ اذا اهتديتم»
13- گرچه منحرفان در كمين هستند، امّا راه مصونيّت يافتن، هدايت پذيرى است. «لا يضرّكم من ضلّ اذا اهتديتم»
14- ايمان به معاد، عامل خودسازى است. «الى اللّه مرجعكم»
15- پيروى از نياكان و تقليد كوركورانه از ديگران، در قيامت نجات‏بخش انسان نيست، بلكه هر كس بايد پاسخگوى راه و عمل خويش باشد. «عليكم انفسكم... فينبّئكم»
16- رفتار و كردار انسان در دنيا، فرجام او را در قيامت روشن مى‏كند. «فينبّئكم بما كنتم تعملون»
____________________________
206) تفسير نورالثقلين.




۲۴ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 106

--------------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ شَهَدَةُ بَيْنِكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ حِينَ الْوَصِيَّةِ اثْنَانِ ذَوَا عَدْلٍ مِّنكُمْ أَوْ ءَاخَرَانِ مِنْ غَيْرِكُمْ إِنْ أَنتُمْ ضَرَبْتُمْ فِى الْأَرْضِ فَأَصَبَتْكُم مُّصِيبَةُ الْمَوْتِ تَحْبِسُونَهُمَا مِن بَعْدِ الصَّلَوةِ فَيُقْسِمَانِ بِاللَّهِ إِنِ ارْتَبْتُمْ لَا نَشْتَرِى بِهِ ثَمَناً وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبِى‏ وَلَا نَكْتُمُ شَهَدَةَ اللَّهِ إِنَّآ إِذاً لَّمِنَ الْأَثِمِينَ‏
-----------------------------------------
ترجمه
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! هرگاه (نشانه‏هاى) مرگ يكى از شما فرا رسد، از ميان خود دو نفر عادل را هنگام وصيّت به شهادت و گواهى فرا خوانيد. و اگر در مسافرت بوديد و مصيبت مرگ به سراغ شما آمد (و شاهد مسلمانى نبود) دو تن از غير (همكيشان)تان را به گواهى بطلبيد و اگر (در صداقت آنان) شك كرديد، پس از نماز آن دو را نگاهداريد تا به خداوند قسم ياد كنند كه ما حاضر نيستيم حقّ را به هيچ قيمتى بفروشيم، هر چند در مورد فاميل باشد و هرگز شهادت الهى را پنهان نمى‏كنيم، كه در اين صورت از گنهكارانيم.
----------------------------------------
نکته ها
مسلمانى به نام «ابن ابى ماريه» همراه دو مسيحى به نام‏هاى تميم و عدى كه برادر بودند، به سفر تجارى رفتند. مسلمان بيمار شد، وصيّت نامه‏اى نوشت و آن را ميان وسايل خود پنهان كرد و اموال خود را به آن دو مسيحى داد كه به وارثان بدهند. پس از مرگش، آن دو نفر در ميان اثاثيه‏ى او اجناس گرانبهايى ديده، و برداشتند، پس از مراجعت به مدينه، باقى آنها را به وارثان دادند. ورثه، وصيت‏نامه را در ميان وسايل ديدند كه صورت همه‏ى اثاثيه در آن ثبت شده بود. چون مطالبه كردند، آن دو مسيحى انكار كردند، شكايت را نزد پيامبر بردند، در اين هنگام بود كه آيه‏ى فوق نازل شد. [207]
طبق حديثى از اصول كافى، پيامبر از آن دو سوگند گرفت و تبرئه‏شان كرد، ولى چون دروغشان از طريق نامه كشف شد، حضرت بار ديگر آن دو را احضار كرد. وارثان سوگند ياد كردند كه اجناس ديگرى هم بوده و آنها را پس گرفتند. [208]
___________________________
207) تفسير الميزان.
208) تفسير نمونه.
-----------------------------------------
پيام ها
1- آستانه‏ى مرگ، آخرين فرصت براى وصيّت كردن است. «اذا حضر أحدكم الموت حين الوصية»
2- مرگ، براى همه‏ى مردم يكسان است. «حضر أحدكم الموت»
3- هنگام وصيّت، مؤمن بايد دقّت‏هاى لازم را به كار بندد. «حين الوصيّة اثنان ذوا عدل منكم»
4- براى اداى حقّ مردم، دو شاهد عادل بگيريد. «اثنان ذوا عدل»
5 - براى اداى حقّ مردم، اگر مسلمان حضور نداشت، با غير مسلمان كار را محكم كنيد. «غيركم» (لكن غير مسلمانى كه خداوند را قبول داشته باشد تا بتواند به نام مقدّس او سوگند ياد كند) «فيقسمان باللَّه»
6- مراعات حقوق مردم همه‏جا مهم است ومكان بردار نيست. «ضربتم‏فى‏الارض»
7- براى پرداخت حقّ، هرگونه شك را دفع كنيد. «تحبسونهما... ان ارتبتم»
8 - سوگند، يكى از راه‏هاى شك‏زدايى است. «فيقسمان»
9- تنها سوگند به نام «اللّه» ارزشمند و معتبر است. «فيقسمان باللّه»
10- براى اداى حقّ از صحنه‏هاى مذهبى و ملكوتى و مكان‏ها و زمان‏هاى مقدّس كمك بگيريم. [209] «من بعد الصلوة فيقسمان باللّه»
11- از بهترين فرصت‏ها براى اداى حقّ بايد بهره گرفت. «بعدالصلاة» (نماز در پاكى و پرهيز از دروغ نقش دارد)
12- يكى از عوامل انحراف، رسيدن به پول است. «لانشترى به ثمناً»
13- يكى از عوامل انحراف، محبّت و علاقه‏هاى فاميلى است. «لانشترى به ثمناً و لو كان ذاقربى»
14- تنها موردى كه متن «سوگندنامه» از طريق وحى، ديكته شده است، «حقّ الناس» است. «لانشترى ...»
15- كتمان حقّ و خيانت در گواهى، عادل را فاسق مى‏كند و در همه اديان الهى، حرام شمرده شده است. («ذواعدل»، مى‏شود «من الآثمين»)
_____________________________
209) حضرت على‏عليه السلام به شخصى كه تقاضاى بيت‏المال (علاوه بر سهم عادى خود) داشت فرمود: روز جمعه نزد او آيد. سپس او را به نمازجمعه برد و جمعيّت را به او نشان داد و فرمود: معناى تقاضاى نابجاى تو سرقت از اموال اين مردم است. در اين صحنه مى‏بينيم كه حضرت از نماز و جمعيّت و جمعه براى تأثيرگذارى كلام نورانى خود بهره گرفته است.





۲۴ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۵۷
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۲۰
پیام‌های جدید
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۵۰۱ پاسخ
۱۲,۳۶۹,۷۶۶ بازدید
۳ روز قبل
Greatest Ever
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۹ پاسخ
۹,۰۶۰,۴۱۸ بازدید
۶ روز قبل
armanshah
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۷ پاسخ
۵۸۲,۶۴۴ بازدید
۳ ماه قبل
مهدی
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۳۵۰,۸۷۲ بازدید
۶ ماه قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۶,۸۷۴ بازدید
۶ ماه قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۹۱۸ بازدید
۶ ماه قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۷۱,۷۰۸ بازدید
۶ ماه قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۵۸,۳۴۸ بازدید
۶ ماه قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۸۲,۱۰۵ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۳۶۲,۱۹۴ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
حاضرین در سایت
۱۰۹ کاربر آنلاین است. (۷۱ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۰۹

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!