در حال دیدن این عنوان: |
۶۶ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 161 --------------------------------------- آيه قُلْ إِنَّنِى هَدَينِى رَبِّى إِلَى صِرَ طٍ مُسْتَقِيمٍ دِيناً قِيَماً مِلَّةَ إِبْرَهِيمَ حَنِيفاً وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ --------------------------------------- ترجمه بگو: همانا پروردگارم مرا به راهى راست هدايت كرده، دينى استوار كه همان آيين حقّ گراى ابراهيمى است، و او از مشركان نبود. ---------------------------------------- نکته ها كلمهى «قِيَم» و «قيّم»، به معناى راستى، استوارى و پايدارى است، آرى، دينى استوار و جاويد مىماند كه به مسائل مادى و معنوى اين جهان و آن جهان مردم توجّه كند. امام حسين عليه السلام فرمود: هيچ كس جز ما و شيعيان ما، پيرو آيين ابراهيمعليه السلام نيست. [528] __________________________ 528) تفسير نورلثقلين. --------------------------------------- پيام ها 1- سخنان و تعاليم پيامبر، نظر شخصى او نيست، بلكه متن وحى الهى است، كه بايد به مردم اعلام كند. «قل» 2- راه مستقيم، راه پيامبر است. «هدانى ربّى الى صراط مستقيم» 3- هدايت، تنها كار خداست، انبيا هم با هدايت الهى راه مستقيم را پيدا مىكنند. «هدانى ربّى» 4- هدايت، از شئون ربوبيّت است. «هدانى ربّى» 5 - راه ابراهيمعليه السلام، همان يكتاپرستى است، نه افكار شرك آلود. «حنيفاً و ما كان من المشركين» (مشركان، عقائد انحرافى خود را به ابراهيمعليه السلام نسبت مىدادند) 6- بتشكنى و اعراض از شرك، تنها كار پيامبر اسلام نيست، بلكه او به پيروى از حضرت ابراهيم چنين مىكرده است. «ملّة ابراهيم حنيفاً» 7- اساس اديان توحيدى در طول تاريخ، يكى بوده است. اسلام، همان آيين حضرت ابراهيم است و تنفّر از شرك، راه همهى پيامبران مىباشد. «قل انّنى... ملّة ابيكم ابراهيم و ما كان من المشركين» |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 162، 163 --------------------------------------- آيه قُلْ إِنَّ صَلَاتِى وَنُسُكِى وَمَحْيَاىَ وَمَمَاتِى لِلَّهِ رَبِّ الْعَلَمِينَ لَا شَرِيكَ لَهُ وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَاْ أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ ---------------------------------------- ترجمه بگو: همانا نماز من و عبادات من و زندگى من و مرگ من براى خداوند، پروردگار جهانيان است. شريكى براى او نيست و به آن (روح تسليم و خلوص و عبوديّت) مأمور شدهام و من نخستين مسلمان و تسليم پرودرگارم. ----------------------------------------- نکته ها روايت شده كه رسول اكرم صلى الله عليه وآله در آستانهى نماز اين آيات را مىخواند. [529] مرگ، بر حيات احاطه دارد و حيات بر نُسُك، و نُسُك بر نماز. بنابراين، نماز، هستهى مركزى در درون عبادات است. اسلام، به معناى تسليم بودن در برابر امر خداوند است و به همهى انبيا نسبت داده شده است. حضرت نوحعليه السلام خود را مسلمان دانسته است، «اُمرت اَن اكون من المسلمين» [530] حضرت ابراهيمعليه السلام از خداوند مىخواهد كه او و ذريّهاش را تسليم او قرار دهد. «و اجعلنا مسلمين لك و من ذريّتنا اُمّة مسلمة لك» [531] ، حضرت يوسفعليه السلام نيز از خداوند مسلمان مردن را درخواست مىكند: «توفّنى مسلماً» [532] و پيامبر اسلامصلى الله عليه وآله نيز اوّلين مسلمان است، «و انا اوّل المسلمين» به اين معنا كه يا در زمان خودش، يا در رتبه و مقام تسليم، مقدّم بر همه است. ____________________________ 529) تفسير قرطبى. 530) يونس، 72. 531) بقره، 128. 532) يوف، 101. ---------------------------------------- پيام ها 1- راه و روش و هدف خود را در برابر راههاى انحرافى، با صراحت و افتخار اعلام كنيم. «قل» 2- با آنكه نماز، جزو عبادات است، ولى، جدا ذكر شده تا اهميّت آن را نشان دهد. «صلاتى و نُسُكى» 3- انسانهاى مخلص، مسير تكوينى (مرگ و حيات) و مسير تشريعى خود (نماز و نُسُك) را فقط براى خداوند عالميان مىدانند. «انّ صلاتى و نُسُكى و محياى و مماتى للّه» 4- آنگونه كه در نماز قصد قربت مىكنيم، در هر نفس كشيدن و زنده بودن و مردن هم مىتوان قصد قربت كرد. «محياى و مماتى للّه...» 5 - مرگ و حيات مهم نيست، مهم آن است كه آنها براى خدا و در راه خدا باشد. «محياى و مماتى للّه» 6- آنچه براى خدا باشد، رشد مىكند. «للّه ربّ العالمين» 7- مرگ و زندگى دست ما نيست، ولى جهت دادن به آن دست ماست. «للّه» 8 - اخلاص در كارها، فرمان الهى است. «بذلك امرت» 9- پيشواى جامعه، بايد در پيمودن راه و پياده كردن فرمان الهى، پيشگام باشد. «اوّل المسلين» |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 164 --------------------------------------- آيه قُلْ أَغَيْرَ اللَّهِ أَبْغِى رَبّاً وَهُوَ رَبُّ كُلِّ شَىْءٍ وَلَا تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلَّا عَلَيْهَا وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى ثُمَّ إِلَى رَبِّكُم مَرجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكْم بِمَا كُنْتُم فِيهِ تَخْتَلِفُونَ ------------------------------------------- ترجمه بگو: آيا جز خداوند يكتا پروردگارى بجويم؟ در حالى كه او پروردگار هر چيز است و هيچ كس (كار بدى) جز به زيان خويش نمىكند و هيچ كس بار (گناه) ديگرى را بر دوش نمىكشد، بازگشت شما به سوى پروردگارتان است كه شما را به آنچه در آن اختلاف مىكرديد، آگاه مىكند. ------------------------------------------- نکته ها موضوع عدل الهى در كيفر و اينكه هيچ كس گناه ديگرى را به دوش نمىكشد، نه تنها در اسلام، بلكه به تصريح قرآن، در صُحُف ابراهيم وموسىعليهما السلام نيز آمده است. «ام لميُنبّأ بما فى صُحُف موسى . وابراهيم الّذى وَفّى . ألاّ تَزِرُ وازِرة وِزرَ اُخرى» [533] سؤال: اگر كسى گناه ديگران را بر دوش نمىكشد، پس آنچه در قرآن آمده است كه رهبران گمراه و منحرف، گناهان پيروان را هم به عهده مىگيرند چيست؟ «ليحملوا أوزارهم كاملة يوم القيامة و من أوزار الّذين يضلّونهم بغير علم» [534] پاسخ: اين امر بىدليل نيست، زيرا سرانِ گمراهى، سبب انحراف ديگران شدهاند و در واقع، گناهِ «گمراه كردن» و اضلال را به دوش مىگيرند. زن حاملهاى كه مرتكب زنا شده بود را براى مجازات نزد عمر آوردند و او دستور سنگسار داد. حضرت علىعليه السلام فرمود: گناه طفل در رحم مادر چيست؟ سپس اين آيه را تلاوت فرمود: «لاتزر وازرة وزر اُخرى» [535] ____________________________ 533) نجم، 37 تا 38. 534) نحل، 25. 535) بحار، ج76، ص49. ------------------------------------------ پيام ها 1- در برخورد با منكران و مشركان، موضع بر حقّ خود را قاطعانه اعلام كنيم. «قل أغير اللَّه» 2- وجدان بيدار، بهترين پاسخ دهنده به سؤالات درونى است. «أغير اللَّه أبغى» 3- چون خداوند، يگانه پروردگار همهى هستى است، پروردگار من هم هست. «و هو ربّ كلّ شىء» 4- كفر و شرك و نيكى و فساد مردم، ضررى به خدا نمىزند، بلكه دامنگير خودشان مىشود. «لا تكسب كلّ نفس الاّ عليها» 5 - در پيشگاه خداوند مسئوليّت عمل هر كس، بر عهدهى خود اوست. «لا تزر وازرة وزر اُخرى» 6- برپايى قيامت و بازخواست انسان، پرتويى از ربوبيّت خداوند است. «ثمّ الى ربّكم مرجعكم» 7- دنيا نيز پايانى دارد، «ثمّ الى ربّكم مرجعكم» و سرانجام به حقّانيت آنچه لجوجانه با آن مخالفت كردهايم، آگاه خواهيم شد. «فينبّئكم بما كنتم فيه تختلفون» |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 165 --------------------------------------- آيه وَهُوَ الَّذِى جَعَلَكُمْ خَلَئِفَ الْأَرْضِ وَرَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَتٍ لِيَبْلُوَكُمْ فِى مَآءَاتَكُمْ إِنَّ رَبَّكَ سَرِيعُ الْعِقَابِ وَإِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحِيمُ --------------------------------------- ترجمه و اوست كه شما را جانشينان (يكديگر در) زمين قرار داد و درجات بعضى از شما را بر بعضى ديگر برترى داد تا شما را در آنچه به شما داده، بيازمايد. همانا پروردگارت زود كيفر است والبتّه او حتماً آمرزنده و مهربان است. ----------------------------------------- نکته ها سورهى انعام با حمد الهى آغاز شد «الحمد للّه الّذى خلق...»و با رحمت الهى پايان مىپذيرد. «انّه لغفور رحيم» منظور از «خلائف الارض»، يا جانشيان خدا در زمين هستند و يا جانشينى انسان امروز از امّتهاى پيشين. ----------------------------------------- پيام ها 1- انسان، خليفهى خدا و امير زمين است، نه اسير هستى. «و هو الّذى جعلكم خلائف الارض» 2- تفاوتهاى مردم و آزمايشات الهى، حكيمانه و در مسير رشد و تربيت انسان است و از ربوبيّت خداوند سرچشمه مىگيرد. «و هو ربّ كلّ شىء... رفع بعضكم فوق بعض...» 3- تفاوت و برترى بعضى در دادههاى خداوند، ملاك برترى نيست، وسيلهى آزمايش است. «ليبلوكم فى ما آتاكم» 4- آنچه را در اختيار داريم، از خدا بدانيم. «فى ما آتاكم» 5 - معيار و مقدار آزمايش هر كس، به ميزان دادهها و امكانات اوست. «ليبلوكم فى ما آتاكم» 6- پس از آزمايش، خداوند نسبت به مردودين «سريع العقاب» است و نسبت به قبول شدگان «غفور رحيم». 7- بيم و اميد بايد در كنار هم باشد. «سريع العقاب... لغفور رحيم» «الحمد للّه ربّ العالمين» ٍّ |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
توضیحات آيه 1 آيه 2 آيه 3 آيه 4، 5 آيه 6 آيه 7 آيه 8 آيه 9 آيه 10 آيه 11 آيه 12 آيه 13 آيه 14 آيه 15 آيه 16 آيه 17 آيه 18 آيه 19 آيه 20 آيه 21 آيه 22 آيه 23، 24 آيه 25 آيه 26 اآيه 27 آيه 28 آيه 29، 30 آيه 31 اآيه 32 آيه 33 آيه 34 آيه 35 آيه 36 آيه 37 آيه 38 آيه 39 آيه 40 آيه 41 آيه 42 آيه 43 آيه 44 آيه 45 آيه 46 آيه 47 آيه 48، 49 آيه 50 آيه 51 آيه 52 آيه 53 آیه 56 آيه 57 آيه 58 آيه 59 آيه 60 آيه 61 آيه 63، 64 آيه 65، 66 آيه 67 آيه 68 آيه 69 آيه 70 آيه 71، 72 آيه 73 آيه 74 آيه 75 آيه 76 آيه 77 آيه 78 آيه 79 آيه 80 آيه 81 آيه 82، 83 |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
آيه 84 آيه 85، 86 آيه 87 آيه 88 آيه 89 آيه 90 آیه 91 آیه 92 آیه 93 آیه 94 آیه 95 آیه 96 آیه 97 آیه 98 آیه 99 آیه 100 آیه 101، 102 آیه 103 آیه 104 آیه 105 آیه 106 آیه 107 آیه 108 آیه 109 آیه 110 آیه 111 آیه 112 آیه 113 آیه 114 آیه 115 آیه 116 آیه 117 آیه 118 آیه 119 آیه 120 آیه 121 آیه 122 آیه 123 آیه 124 آیه 125 آیه 126 آیه 127 آیه 128 آیه 129 آیه 130 آیه 131 آیه 132 آیه 133، 134 آیه 135 آیه 136 آیه 137 آیه 138 آیه 139 آیه 140 آیه 141 آیه 142 آیه 143، 144 آیه 145 آیه 146 آیه 147 آیه 148 آیه 149 آیه 150 آیه 151 آیه 152 آیه 153 آیه 154 آیه 155، 156 آیه 157 آیه 158 آیه 159 آیه 160 آیه 161 آیه 162، 163 آیه 164 آیه 165 |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف توضیحات سيماى سوره اعراف اين سوره دويست و شش آيه دارد و از سورههاى مكّى است. در اين سوره از اصحاب اعراف و داستان اعراف (آيه 46 و 48) سخن به ميان آمده، لذا به «اعراف» نامگذارى شده است. اين سوره سوّمين سورهاى است كه با حروف مقطّعه آغاز مىشود و اوّلين سوره از سورههاى سجدهدار قرآن است و در آيهى آخر آن، سجده مستحبّ وارد شده است. از ميان يكصد و چهارده سورهى قرآن، هشتاد و شش سوره در مكّه نازل شده است كه معمولاً دربارهى اصول عقائد و مبارزه با شرك و توجّه دادن به مقام انسان و امثال آن بحث مىكند. در اين سوره علاوه بر آنها، به ماجراى آدمعليه السلام با ابليس، داستان حضرت نوح، هود، صالح، لوط، شعيب و موسىعليهم السلام، بيان اصول و مبانى دعوت پيامبر اسلام و شرح احوال قيامت، توبه و اصلاح خويشتن، موضوع عرش، ميزان، عالم ذرّ و پيمان خداوند با انسان و بيان قرآن و عظمت آن و اعراف و اصحاب اعراف اشاره شده است. |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 1، 2 ------------------------------------------- آيه المص كِتَبٌ أُنزِلَ إِلَيْكَ فَلَا يَكُن فِى صَدْرِكَ حَرَجٌ مِّنْهُ لِتُنذِرَ بِهِ وَ ذِكْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ ---------------------------------------- ترجمه الف، لام، ميم، صاد. (اين) كتابى است كه به سوى تو نازل شده، پس در سينهات تنگى (و شك وترديدى) از آن نباشد، تا به وسيلهى آن (كتاب)، بيم دهى و براى مؤمنان تذكّر و پندى باشد. --------------------------------------- نکته ها از مجموع 29 سوره كه با حروف مقطّعه آغاز شده، بعضى با حروف «الم» و بعضى با حرف «ص» شروع شده است، امّا اين سوره با مجموعه «المص» آغاز شده كه شايد بيانگر آن باشد كه آنچه در تمام آن سورهها مىباشد، در اين سوره نيز هست. [1] ___________________________ 1) تفسير الميزان ---------------------------------------- پيام ها 1- قرآن، كتابى بس بزرگ است. («كتاب» نكره آمده است) 2- توجّه به قرآن و مفاهيم آن، سبب سعهى صدر است. «كتاب... فلايكن فى صدرك حرج منه» 3- شرط رسالت و تبليغ، سعهى صدر است. «انزل اليك فلايكن فى صدرك حرج منه لتنذر به» 4- از لجاجت كفّار نگران نباش، وظيفهى تو انذار است، نه اجبار. «لتنذر» پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله پس از نزول قرآن، نگران نپذيرفتن مردم و مخالفت آنان با قرآن بود كه خداوند با اين آيه پيامبر را تسلّى مىدهد. 5 - هشدارهاى انبيا براى عموم است، ولى تنها مؤمنان از آنها بهرهگرفته و متذكّر مىشوند. «لتنذر به وذكرى للمؤمنين» |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 3 ------------------------------------------- آيه إِتَّبِعُواْ مَآ أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُمْ وَلَا تَتَّبِعُواْ مِن دُونِهِ أَوْلِيَآءَ قَلِيلًا مَّا تَذَكَّرُونَ --------------------------------------- ترجمه آنچه را از جانب پروردگارتان به سوى شما نازل شده، پيروى كنيد و از سرپرستانى جز او پيروى نكنيد. چه اندك پند مىپذيريد! -------------------------------------- نکته ها آيهى قبل، وظيفهى پيامبر صلى الله عليه وآله را در انذار و تذكّر بيان كرد و اين آيه وظيفهى امّت را در اطاعت و تبعيّت. آن آيه از پيامبر صلى الله عليه وآله، «سعه صدر» مىخواست، اينجا از امّت، «تبعيّت» مىطلبد. آيهى قبل، «أنزل اليك» بود، اينجا «اُنزل اليكم» است. پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمود: «فاذا التَبَست عليكم الفِتَن كقطع الليل المظلِم فعليكم بالقرآن... مَن جعله اَمامه قاده الى الجنّة و مَن جَعَله خلفه ساقه الى النّار» [2] ، هر گاه فتنهها همچون پارههاى شبِ تار شما را فرا گرفت، پس بر شما باد به قرآن، هركس قرآن را امام خود قرار دهد به بهشت مىرسد و هر كس به آن پشت كند، به آتش دوزخ رهنمون مىشود. چنانكه حضرت على عليه السلام فرمود: «ففى اتّباع ماجائكم من اللّه الفوزالعظيم و فى تركه الخطاء المبين» [3] ، رستگارى بزرگ در پيروى از قرآن است و در ترك آن، خطا و گمراهى آشكار مىباشد. _________________________ 2) تفسير اثنى عشرى 3) تفسير نورالثقلين -------------------------------------- پيام ها 1- پيروى از آيات الهى، سبب رشد و تربيت بشر است. «اتّبعوا... ربّكم» 2- لازمهى ربوبيّت و تربيت الهى، نزول دستورات و راهنمايىها و تذكّرات است. «ما اُنزل اليكم من ربّكم» 3- نتيجهى پيروى از وحى، قرار گرفتن تحت ولايت الهى است و ترك آن، قرار گرفتن تحت ولايت ديگران است. «ولا تتّبعوا من دونه أولياء» 4- اطاعت و پيروى از ديگران، در حقيقت پذيرش ولايت آنهاست. «ولا تتّبعوا من دونه أولياء» با آنكه مىتوانست بگويد: «لاتتّبعوا من دونى احدا» 5 - كسى كه ولايتِ خداى يكتا را نپذيرد، «ربّكم» بايد چندين «ولىّ» را از خود راضى كند. «أولياء» 6- پندپذيرى انسان، اندك است. «قليلاً ما تذكّرون» |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 4، 5 ------------------------------------------- آيه وَكَم مِّن قَرْيَةٍ أَهْلَكْنَهَا فَجَآءَهَا بَأْسُنَا بَيَتاً أَوْ هُمْ قَآئِلُونَ فَمَا كَانَ دَعْوَيهُمْ إِذْ جَآءَهُم بَأْسُنَآ إِلَّآ أَن قَالُواْ إِنَّا كُنَّا ظَلِمِينَ ---------------------------------------- ترجمه چه بسيار آبادىهايى كه ما اهل آنجا را (به خاطر فساد و كفرشان) نابود كرديم. پس قهر ما به هنگام شب يا روز، هنگامى كه به استراحت پرداخته بودند، به سراغشان آمد. پس آن هنگام كه قهر ما سراغشان آمد، سخن و اعتراضى نداشتند، جز آنكه گفتند: ما قطعاً ستمكار بوديم. ----------------------------------------- نکته ها «قَرية»، به معناى روستا نيست، بلكه مركز اجتماع مردم است، چه شهر، چه روستا. «بيات»، شب هنگام و شبانه است، و «قائلون» از «قيلولة»، به معناى خواب يا استراحت نيمروز است. «اقاله» به معناى پس گرفتن جنس فروخته شده از همين باب است، چون خريدار، از نگرانى معامله راحت مىشود. هر ستمگرى، روزى در مواجهه با قهر خدا به اشتباه خود اعتراف مىكند، «انّا كنّا ظالمين» ولى اين اعترافات ثمرى ندارد. چنانكه در آيهى ديگر مىخوانيم: هنگامى كه عذاب ما را ديدند، گفتند: به خداى يگانه ايمان آورديم و به آنچه شركورزيديم، كافر شديم، امّا ايمان به هنگام عذاب سودى براى آنان نداشت. «فلمّا رأوا بأسنا قالوا آمنّا باللّه و كفرنا بما كنّا مشركين فلم يك ينفعهم ايمانهم لمّا رأوا بأسنا...» [4] ____________________________ 4) مؤمن، 84 تا 85 ------------------------------------------ پيام ها 1- مناطقى كه با قهر الهى نابود شده، بسيار است. «وكم» 2- از تجربيّات تلخ ديگران، عبرت بگيريم. «وكم من قرية اهلكناها» 3- قرآن با بيان هلاكت قريهها به جاى هلاكت مردم، عظمت عذاب را بيان مىكند. «و كم من قرية اهلكناها» 4- كيفرهاى الهى مخصوص قيامت نيست، ممكن است در دنيا هم نمونههايى از آن را ببينيم. «و كم من قرية أهلكناها» 5 - هر كس غير خدا را سرپرست گرفت، منتظر قهر الهى باشد. «ولا تتّبعوا من دونه اولياء... و كم من قرية اهلكناها» 6- از سنّتهاى الهى، نابود كردن امّتها به خاطر نافرمانى و تبعيّت از ديگران است. «و لا تتّبعوا من دونه اولياء... وكم من قرية اهلكناها» 7- ارادهى خداوند، همه چيز را دگرگون مىكند. «اهلكناها» 8 - قهر الهى، گاهى ناگهانى است و روز و ساعت مشخّص و فرصتى براى فكر و چارهجويى ندارد. «بياتاً أو هم قائلون» 9- عذاب به هنگام استراحت، غافلگيرانه وتلختر است. «بياتاً أو هم قائلون» 10- بسيارى از شعارها در زمان رفاه است، هنگام خطر، كسى حرفى براى گفتن ندارد. «فما كان دعواهم...» 11- حوادث و خطرها، غرور را مىشكند و پردههاى غفلت را كنار زده و وجدانها را بيدار مىسازد. «الاّ أن قالوا انّا كنّا ظالمين» 12- اگر امروز با اختيار خضوع نكرديد، روزى به اجبار كرنش خواهيد كرد. «قالوا انّا كنّا ظالمين» 13- سراغ غير خدا رفتن و عدم پيروى از انبيا (كه در دو آيهى قبل بود)، ظلم است. «كنّا ظالمين» |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |