در حال دیدن این عنوان: |
۷۰ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 121 -------------------------------------------- آيه وَلَا يُنفِقُونَ نَفَقَةً صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً وَلَا يَقْطَعُونَ وَادِياً إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ لِيَجْزِيَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ --------------------------------------------- ترجمه هيچ مال اندك يا فراوانى را (در مسير جهاد) انفاق نمىكنند و هيچ سرزمينى را نمىپيمايند، مگر آنكه براى آنان ثبت مىشود، تا خداوند آنان را به بهتر از آنچه مىكردهاند پاداش دهد. ------------------------------------------------ نکته ها مراد از «احسن ما كانوا يعلمون»، يا آن است كه پاداشِ خداوند از عمل مجاهدان بهتر است و يا آنكه بهترين كارى كه آنان انجام مىدهند، جهاد با مال وجان است. ----------------------------------------------- پيام ها 1- در انفاق، كميّت و مقدار مهّم نيست، چه كم باشد چه زياد، در نزد خدا اجر دارد. «صغيرةً و لاكبيرة» 2- از اينكه كار خير بىپاداش بماند، نهراسيم كه تمام اعمال انسان ثبت مىشود. «لاينفقون، لايقطعون، الاّ كتب لهم» 3- حركت به سوى جبههها، از بهترين كارهاست. «احسن ما كانوا يعملون» 4- پاداش الهى، بهتر و بالاتر از عمل انسان است. «ليجزيهم اللَّه احسن...» 5 - استمرار بر عمل صالح، سبب اضافه شدن پاداش آن است. «ماكانوا يعملون» 6- سنّت خداوند اين است كه مكتب خود را با تلاش مؤمنين پيش ببرد. (اگر نياز به تلاش آنان نبود، اين همه تشويق در اين دو آيه لازم نبود) |
||
۳۰ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 122 -------------------------------------------- آيه وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُواْ كَآفَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُواْ فِى الدِّينِ وَلِيُنْذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ --------------------------------------------- ترجمه سزاوار نيست كه همهى مؤمنان (به جهاد) رهسپار شوند، پس چرا از هر گروهى از ايشان دستهاى كوچ نمىكنند تادر دين فقيه شوند و هنگامى كه به سوى قوم خويش باز گشتند، آنان را بيم دهند تا شايد آنان (از گناه و طغيان) حذر كنند. -------------------------------------------- نکته ها بدنبال نزول آياتى كه به شدّت از متخلّفان جنگ انتقاد مىكرد و سختگيرى پيامبر در مورد آنان، از آن به بعد و در جنگهاى بعدى، همهى مسلمانان براى جهاد آماده مىشدند و پيامبر را در مدينه تنها مىگذاشتند. اين آيه كنترلى براى كوچ آنان به جبهه بود. [183] همهى مسلمانان باديهنشين براى آموختن دين، به شهر مىآمدند و اين موجب كوچ به شهر و تبعات بد آن مىشد. آيه نازل شد كه بعضى براى آشنايى بادين به شهر بيايند، آنگاه به وطن خود برگشته و ديگران را ارشاد كنند. «دين»، مجموعهى قوانين الهى و مقررّات ظاهرى و باطنى اسلام است. اسلام كه تنها دين پذيرفتهى الهى است، «انّ الدين عنداللَّه الاسلام» [184] به معناى تسليم خدا بودن است. تفقّه در دين، به معناى تلاش براى كسب شناخت عميق در دين و عقايد واحكام اسلامى است. تفقّه در دين، گاهى ممكن است براى دنيا و مقام و عشق به درس و بحث و سرگرمى و عقب نماندن از دوستان باشد و گاهى براى دين، خدا، بهشت و نجات امّت باشد. آيه، دوّمى را ارزشمند مىداند كه بيمدهى مردم و دعوت آنان به راه خداست. «لينذروا قومهم» فقه، آنچنان مهّم است كه رسول خداصلى الله عليه وآله در بدرقهى علىعليه السلام به يمن، به او فرمان آموزش فقه مردم را داد، «فقّههم فى الدين» [185] و او را چنين دعا كرد: «الّلهم فقّهه فى الدين» [186] با آنكه وى فقيهترين مردم بود. چنانكه حضرت اميرعليه السلام به فرزندش سفارش مىكند: «تَفقَّه فىالدّين فان الفقهاء ورثة الانبياء» [187] امام حسينعليه السلام نيز شب عاشورا در جملاتى خداوند را چنين ستود: حمد خدايى كه ما را فقيه در دين قرار داد. [188] از امام صادقعليه السلام پرسيدند: اگر براى امام حادثهاى اتفاق افتاد، تكليف مردم چيست؟ امام اين آيه را تلاوت فرمود كه از هر شهر و طايفهاى بايد براى شناخت امام حركت كنند. [189] _______________________________ 183) تفسير مجمعالبيان. 184) آلعمران، 19. 185) مستدرك الوسائل، حديث 36369. 186) بحار، ج66، ص 92. 187) بحار، ج1، ص216. 188) موسوعةكلماتالامام. 189) تفسير نورالثقلين. ---------------------------------------------- پيام ها 1- در برنامهريزى و مديريتها، جامعنگر باشيم تا توجّه به مسئلهاى سبب اخلال در مسائل ديگر نباشد. «ما كان المؤمنون لينفروا كافّة» 2- هجرت، ملازم ايمان است. يا براى دفاع از دين، هجرت كنيد، يا براى شناختِ دين.«فلولا نفر من كلّ فرقة» 3- بايد از هر منطقه، افرادى براى شناخت اسلام به مراكز علمى بروند تا در همه مناطق، روحانى دينى به مقدار لازم حضور داشته باشد.«من كلفرقة طائفة» 4- دانشمندى كه كوچ نكند، فقيه كامل نيست. «نَفَر» امام دربارهى كسى كه در خانهاش نشسته بود، فرمود: «كيف يتفّقه فى الدين؟». [190] 5 - تفقّه در دين وآموزش دين به مردم، واجب كفائى است. «فلولا نفر منهم طائفة» (جهاد و اجتهاد، هر دو واجب كفايى است. [191] پس برنامهريزى چنان بايد باشد كه نظام علمى محصلين علوم دينى، به هم نخورد) 6- هدف از فراگيرى فقه، هشدار مردم و هوشيار ساختن آنان و نجات از غفلت و بىتفاوتى نسبت به مشكلات است. «لينذروا» 7- در زمان جنگ هم نبايد مسائل فكرى، اعتقادى و اخلاقى، مورد غفلت قرار گيرد و دشمن خارجى ما را از دشمن داخلى (جهل و غفلت) غافل سازد.«ما كان المؤمنون لينفروا ... فلو لانفر...ليتفقّهوا» 8 - فقه، تنها فراگيرى احكام دين نيست، بلكه همهى معارف دينى قابل تحقيق، دقّت و ژرفنگرى است. «ليتفقّهوا فى الدّين» 9- شناختهاى دينى بايد عميق و ژرف باشد. «ليتفقّهوا فى الدين» 10- شرط تبليغ دينى آگاهى عميق از آن است. «ليتفقّهوا... لينذروا» 11- به سخنان يك اسلامشناس فقيه، مىتوان اعتماد كرد. «ليتفقّهوا... لينذروا» (ممكن است يك نفر در منطقه باشد، پس خبر واحد حجّيت دارد) 12- فقه در دين، آنگاه ارزش دارد كه فقيه، عالم به زمان و آگاه از شيطنتها و راههاى نفوذ دشمن باشد تا بتواند هشدار و بيم دهد.«ليتفقهوا ...لينذروا» 13- براى طلاب حوزهها، دو هجرت لازم است: يكى به سوى حوزهها وديگرى از حوزهها بسوى شهرها. لذا ماندن در حوزهها جايز نيست. «فلو لانفر... ليتفقّهوا، لينذروا... اذا رجعوا» 14- براى تبليغ وكار فرهنگى، زادگاه انسان در اولويت است. «لينذروا قومهم» 15- علما بايد سراغ مردم بروند و منتظر دعوت آنان نباشند. «رجعوا اليهم» 16- محور تبليغ، بايد ايجاد تقوا وياد معاد باشد. «لينذروا... لعلّهم يحذرون» 17- فقها نبايد انتظار اطاعتِ مطلق همهى مردم را داشته باشند، چون گروهى هرگز به راه دين و خدا نمىآيند. «لعلّهم يحذرون» ______________________________ 190) تفسير كنزالدقائق. 191) حضرت علىعليه السلام فرمود: اگر پيشآمدى رخ داد و نياز به حضور همه در جبهه شد، بر همه لازم مىشود. بحار، ج97، ص 48. |
||
۳۰ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 123 -------------------------------------------- آيه يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ قَتِلُواْ الَّذِينَ يَلُونَكُم مِّنَ الْكُفَّارِ وَلْيَجِدُواْ فِيكُمْ غِلْظَةً وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ ------------------------------------------ ترجمه اى كسانى كه ايمان آوردهايد! با كسانى از كفّار كه نزديك شمايند بجنگيد. بايد آنان در شما خشونت و صلابت بيابند و بدانيد كه خداوند، با پرهيزكاران است. ----------------------------------------- نکته ها پرداختن به دشمنانِنزديكتر و جنگيدن با آنان، مزايايى دارد، از جمله: به هزينه و امكانات كمترى نياز است، اطلاعات ما از آنان بيشتر است، تدارك جبهه آسانتر و آمادگى عمومى براى مقابله با آنان بيشتر است، خطرشان مقدّمتر است، راه دفع آنان ودسترسى به منطقهى جنگ سريعتر است، هم خودش دشمن است، هم مىتواند بازوى دشمنان دورتر باشد. «غِلظة» به معناى صلابت، قدرت و هيبت است، نه سنگدلى و بدخلقى. از اين رو در مسائل نظامى، مانور و قدرتنمايى ورژه ولباس وشعار وهرچه كه قواى اسلام را قدرتمند نشان دهد، مورد ستايش است. پيامبر خداصلى الله عليه وآله نيز هنگام فتح مكّه، مسلمانان را فرمان داد تا در مقابل چشم ابوسفيان رژه رفتند تا با نشان دادن قدرت و شكوه سپاه اسلام، روحيّهى مشركان تضعيف شود. مسألهى «الاقربُ فالاقرب»، يعنى اولويّت دادن به آنچه نزديكتر به انسان است، در همهى امورِ تعاليم اسلامى مطرح است، در انفاق و صدقه، ابتدا يتيم و فقيرِ خويشاوند، در پرداخت زكات ابتدا نيازمندان محلّى و نزديك، در جنگ، نخست دشمنان نزديكتر، در دعوت وتبليغ، ابتدا بستگان نزديك و اهل منطقه، در مسجد، تقدّم همسايهى مسجد، در سفره و مهمانى، طعام نزديك انسان و در نماز جماعت و در صف اوّل، آنان كه به امام جماعت در كمالات نزديكترند. اين آيه، جهاد آزاديبخش را مىگويد، نه جهاد دفاعى را. از اين رو به صفات مبارزان اسلامى پرداخته، نه به شرايط هجوم كافران. [192] در سيرهى پيامبر، نمونههاى بسيارى ديده مىشود كه به سپاه اسلام توصيه مىفرمود: با تقوا باشند، به زنان كفّار آسيبى نرسانند، به درختان لطمه نزنند. حتّى يك بار كشتهى دختر كافرى را ديد و به شدّت ناراحت شد. [193] ____________________________ 192) تفسير فىظلالالقرآن. 193) تفسير فىظلالالقرآن. ------------------------------------------ پيام ها 1- ايمان بايد همراه با عمل و مبارزه باشد. «يا ايها الذين آمنوا قاتلوا» 2- دفع شرّ دشمنان نزديكتر، اولويّت دارد. «يلونكم من الكفّار» (استراتژى جنگى اسلام، ابتدا مقابله با دشمنان نزديكتر است، همچنان كه در مبارزهى فكرى و عقيدتى نيز بايد ابتدا شبهاتِ رايج و موجود را پاسخ داد) 3- هر چه براى ايجاد صلابت و شدّت لازم است بايد تدارك ديد، چه شجاعتِ رزمندگان و چه ابزار و سلاحهاى پيشرفته و چه آموزشهاى پيشرفته و تخصّصى. «وليجدوا فيكم غلظة» 4- سپاه اسلام، بايد صلابت و هيبت داشته باشد. «غلظة» 5 - شجاعت درونى بايد با صلابت بيرونى همراه باشد. «و ليجدوا» 6- غلظت وصلابت اسلامى، همراه با تقواست. «ان اللَّه مع المتقين» 7- جهاد، جلوهاى از تقواى الهى است. «قاتلوا... ان اللَّه مع المتقين» 8 - چون در جنگ، غرائز، هوسها و كينهها ممكن است پيش آيد، تقوا براى رزمندگان شرطِ اساسى است.«انّ اللَّه مع المتقين» |
||
۳۰ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 124 -------------------------------------------- آيه وَإِذَا مَآ أُنْزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُم مَّن يَقُولُ أَيُّكُمْ زَادَتْهُ هَذِهِ إِيمَناً فَأَمَّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ فَزَادَتْهُمْ إِيمَناً وَهُمْ يَسْتَبْشِرُونَ -------------------------------------------- ترجمه و هرگاه سورهاى نازل شود، برخى از منافقان گويند: اين سوره، ايمان كدام يك از شما را افزود؟ امّا آنان كه ايمان آوردهاند، (آيات قرآن) بر ايمانشان بيافزايد و آنان بشارت مىگيرند. -------------------------------------------- پيام ها 1- استهزا وموضعگيرى منفى به هنگام نزول قرآن، نشانهى نفاق است. «اُنزلت سورة... يقول ايّكم زادته...» 2- منافقان با سؤالهاى خود، روحيّهى منفى خود را به ديگران انتقال مىدهند. «يقول ايّكم زادته هذه ايماناً...» 3- مؤمنان براى پاسخگويى به سؤالات و شبهاتِ منافقان، بايد آمادگى داشته باشند. «ايّكم زادته هذه ايماناً ...» 4- ايمان، مراتبى دارد وقابل كم و زياد شدن است، همان گونه كه نفاق، قابل توسعه و افزايش است. «فزادتهم ايماناً» 5 - قرآن، وسيلهى خوبى براى شناختِ مؤمن از منافق است.«فامّا الذين امنوا فزادتهم ايماناً» 6- احساس شادى و نشاط روحى پس از شنيدن آيات قرآن، نشانهى تكامل و رشد ايمان است. «فزادتهم ايماناً و هم يستبشرون» 7- قرآن، مايهى بشارت و مژده به اهل ايمان است.«و هم يستبشرون» |
||
۳۰ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 125 -------------------------------------------- آيه وَأَمَّا الَّذِينَ فِى قُلُوبِهِمْ مَّرَضٌ فَزَادَتْهُمْ رِجْساً إِلَى رِجْسِهِمْ وَ مَاتُواْ وَهُمْ كَفِرُونَ ---------------------------------------------- ترجمه و امّا آنان كه در دلهايشان بيمارى است، (آيات قرآن) پليدى بر پليدى آنان افزايد و در حال كفر بميرند. ------------------------------------------- نکته ها اگر لاشهى مردهاى در استخر بيفتد، هرچه باران بيشتر بر آن ببارد، بدبوتر مىشود. اين بوى بد به خاطر باران نيست، بلكه به خاطر آن مردار است. روحِ لجاجت و تكبّر در انسان، سبب مىشود كه با نزول آيات قرآن، بيماردلان، متكبّرتر شوند و لجاجت، تعصّب و عناد بيشترى از خود نشان دهند. امام صادقعليه السلام فرمود: مراد از «رِجساً الى رِجسهم»، «شكّاً الى شكّهم» است. [194] ______________________________ 194) تفسير نورالثقلين. --------------------------------------------- پيام ها 1- بيمارىهاى روحى، مثل بيمارىهاى جسمى است، اگر به فكر چاره نباشيم، گسترش يافته، انسان را نابود مىكند.«فزادتهم رجساً الى رجسهم» 2- كفر،حقپوشى و ناسپاسى، بيمارى خطرناكِ روح و دل انسانهاست. «فى قلوبهم مرض... كافرون» 3- منافق، بدعاقبت است. «ماتوا و هم كافرون» |
||
۳۰ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 126 -------------------------------------------- آيه أَوَلَايَرَوْنَ أَنَّهُمْ يُفْتَنُونَ فِى كُلِّ عَامٍ مَّرَّةً أَوْ مَرَّتَيْنِ ثُمَّ لَايَتُوبُونَ وَ لَا هُمْ يَذَّكَّرُونَ ----------------------------------------- ترجمه آيا نمىبينند كه آنان در هر سال، يك يا دو بار آزمايش مىشوند، امّا نه توبه مىكنند و نه پند مىگيرند. ----------------------------------------- پيام ها 1- از سنّتهاى الهى، در هر زمان وبراى همه، آزمايش انسانهاست. «فىكلّعام» 2- فلسفهى حوادث وآزمونهاى الهى، توبه وتنبّه است. «لايتوبون، لايذّكّرون» 3- متنبّه نشدن از آزمايشات الهى، نشانهى نفاق و بيمارى قلبى است ومورد سرزنش و توبيخ است. «لا يتوبون و لا هم يذكّرون» 4- سنگدلى و سوء عاقبت، نتيجهى نفاق است. «لايتوبون، لا يذكّرون» |
||
۳۰ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 127 -------------------------------------------- آيه وَإِذَا مَآ أُنزِلَتْ سُورَةٌ نَّظَرَ بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ هَلْ يَريكُم مِّنْ أَحَدٍ ثُمَّ انصَرَفُواْ صَرَفَ اللَّهُ قُلُوبَهُم بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَفْقَهُونَ --------------------------------------------------- ترجمه و هرگاه سورهاى نازل شود، بعضى از آنان (منافقان) به بعضى ديگر نگاه كنند (و پرسند:) آيا كسى شما را مىبيند؟ پس (مخفيانه از حضور پيامبر) خارج مىشوند. خداوند دلهاى آنان را (از حق) برگردانده است، زيرا آنان مردم نفهمى هستند. ---------------------------------------------------- نکته ها منافقان، از تذكّرهاى آيات قرآن، هيچ تأثّرى نمىپذيرند، مثل لامپ سوختهاى كه هرچه به برق متصّل كنند، روشن نمىشود. -------------------------------------------------- پيام ها 1- منافقان، از افشاى ماهيّت پليد خود دلهره و اضطراب دارند و بدنبال پنهانكارى هستند. «نظر بعضهم الى بعض هل يراكم من احد» 2- منافقان از نزول آيات الهى اكراه دارند. «نظر بعضهم الى بعض» 3- منافقان از جلسات قرآن مىگريزند. «انزلت سورة... انصرفوا» دورى از قرآن، نشانهى نفاق و بيماردلى است. 4- قهر الهى به جهت روحيّهى هدايت گريزِ انسان است. «انصرفوا، صرف اللَّه...» 5 - دليل اعراض از قرآن، نداشتن درك و فهم صحيح است. «قوم لايفقهون» |
||
۳۰ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 128 -------------------------------------------- آيه لَقَدْ جَآءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ ----------------------------------------------- ترجمه همانا پيامبرى از خودتان به سوى شما آمده است كه آنچه شما را برنجاند بر او سخت است، بر هدايت شما حريص و دلسوز، و به مؤمنان رئوف و مهربان است. ----------------------------------------------- نکته ها خداوند جز بر پيامبر اسلام، بر هيچ يك از پيامبران دو نام از نامهاى خويش را اطلاق نكرده است. «رؤف، رحيم» توجّه به صفات رهبران آسمانى كه در اين آيه مطرح است و مقايسهى آنها با صفات ديگر رهبرانِ بشرى، لطف خدا را به بشر و لزوم اطاعت مطلق از اين گونه رهبران را نشان مىدهد. ---------------------------------------------- پيام ها 1- رسولخدا برخاسته از ميان خود مردم است. «من انفسكم» 2- رسول خداصلى الله عليه وآله غمخوار امّت است. «عزيز عليه ماعنتم» 3- رهبران اسلامى بايد در سختىها و گرفتارىها با مردم همدل و همراه باشند. «عزيز عليه ماعنتم» 4- پيامبر خداصلى الله عليه وآله در هدايت و ارشاد مردم، سر از پا نمىشناسد. «حريص عليكم» 5 - از عوامل تأثير كلام در ديگران، خيرخواهى، دلسوزى، مهربانى، بىتوقّعى و تواضع است. «عزيز عليه، حريص عليكم، رؤف رحيم» 6- رهبر اسلامى تنها بر مؤمنان رئوف و رحيم است، نه بر همه كس، بلكه بر دشمن شديد و غليظ است. «بالمؤمنين رؤف رحيم» |
||
۳۰ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 129 -------------------------------------------- آيه فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُلْ حَسْبِىَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ --------------------------------------------- ترجمه پس اگر (از سخنان خداوند) روى گردان شدند، بگو: خداوند مرا كافى است، هيچ معبودى جز او نيست، تنها بر او توكّل كردهام و او پروردگار عرش بزرگ است. ---------------------------------------------- نکته ها در آيهى قبل، سخن از رأفت ودلسوزى پيامبر بود، در اين آيه مىفرمايد: مبادا كسى خيال كند كه سوز، تلاش و رأفت آن حضرت به مردم به خاطر نيازِ به مردم بوده است، زيرا اگر همهى مردم از او اعراض كنند، خدا با اوست. همان گونه كه اگر همهى مردم رو به خورشيد كنند يا پشت به آن، هيچ اثرى در خورشيد ندارد. امام صادقعليه السلام فرمود: مراد از «عرش عظيم»، «مُلك عظيم» است. [195] خدايى كه نظام عظيم هستى را حفظ وتدبير مىكند، انسان كوچكى را نيز مىتواند تحت الطاف خويش نگهدارى كند. امام حسينعليه السلام در دعاى عرفه خطاب به خداوند عرض مىكند: «ماذا وَجَد مَن فَقدك و ماذا فَقَد مَن وجدك؟» هر كه تو را ندارد، چه دارد؟ و هر كه تو را دارد، چه ندارد؟ _______________________________ 195) تفسير نورالثقلين ؛ توحيدصدوق، ص 321. ---------------------------------------------- پيام ها 1- رويگردانى مردم از دين، نبايد در ايمان و روحيّهى ما تأثير گذارد.«فان تولّوا فقل حسبى اللَّه» 2- كسى كه خدا دارد، چه كم دارد؟ «حسبى اللَّه» 3- توكّل بر خداوند، رمز غلبه بر مشكلات است. « فان تولّوا فقل... عليه توكّلت» «اَلحَمدُللَّهربّالعالَميِن» سيماى سورهى يونس دهمين سورهى قرآن كريم كه در اوايل بعثت در مكّه نازل شده است، «يونس» نام دارد. اين سوره يكصد ونه آيه دارد و عمدهى مطالب آن، پيرامون توحيد و حقّانيّت قرآن، پاسخ به منكران وحى، بيم دادن مشركان، بيان عظمت آفرينش و آفريدگار، ناپايدارى دنيا و توجّه دادن به آخرت است. سورهى قبل، يعنى توبه، رفتار منافقان و كيفر آنها را بيان مىكرد؛ اين سوره به بيان رفتار مشركان پرداخته است. |
||
۳۰ شهریور ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |