به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره طه
آيه 25-28


آيه

قَالَ رَبِ‏ّ اشْرَحْ لِى صَدْرِى
وَيَسِّرْ لِى أَمْرِى
وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِى
يَفْقَهُواْ قَوْلِى


ترجمه

(موسى) گفت: پروردگارا! (اكنون كه مرا به این كار بزرگ مأمور فرمودى) سینه‏ام را برایم گشاده گردان (و بر صبر و حوصله‏ام بیفزا).
و كارم را برایم آسان فرما.
و گره از زبانم باز نما.
تا (آنها) سخنان مرا (خوب) بفهمند.


نکته ها

همین كه حضرت موسى علیه السلام به رسالت الهى مأمور گردید، چهار خواسته را از خداوند طلب نمود:
1- سعه‏ى صدر. «ربّ اشرح لى صدرى»
2- شرایط آماده. «و یَسّرلى أمرى»
3- بیان روان. «واحلُل عُقدةً من لسانى»
4- داشتن وزیر. «واجعل لى وزیراً»
چون حضرت موسى علیه السلام به مسائل متعدّد عبادى، سیاسى، انقلابى، اجتماعى، اخلاقى، فردى و جمعى مأمور شده بود و طبعاً پرداختن و توجّه لازم به هر كدام، انسان را از سایر امور غافل مى‏سازد، لذا سعه‏صدر در رسیدن به همه‏ى این موارد كاملاً ضرورت دارد.(35)
سعه‏ى صدر، هم براى خود انسان لازم است، هم براى انجام مسئولیّت وكلمه «لى» رمز آن است كه دریافت وحى، نیاز به ظرفیت بزرگ دارد. چنانكه در سوره انشراح در مورد پیامبرصلى الله علیه وآله آمده است: «ألم نَشرَح لك صدرك... اِنّ مع العُسر یُسرا»
ویژگى‏هاى قلب مؤمن و كافر
قلب مؤمن و كافر هریك جایگاه امرى است، از جمله:
قلب مؤمن قلب كافر
1- حیات. «أو مَن كان میتاً فاحییناه»(36) 1- مرض. «فى قلوبهم مَرَض»(37)
2- شفا. «و یَشفِ صدور قوم مؤمنین»(38) 2- قساوت. «جعلنا قلوبهم قاسیة»(39)
3- طهارت. «اِمتَحن اللّه قلوبهم»(40) 3- عدم پذیرش. «اَزاغ اللّه قلوبهم»(41)
4- سعه صدر. «ربّ اشرح لى صدرى»(42) 4- مُهرخوردن.«طبع‏اللَّه‏على‏قلوبهم»(43)
5 - هدایت. «مَن‏یؤمن باللّه یَهدقلبه»(44) 5- احاطه ظلمت.«ران‏على‏قلوبهم»(45)
6- ایمان. «كتب فى قلوبهم الایمان»(46) 6- حجاب. «جعلنا على قلوبهم أكنّة»(47)
7- سكینه. «السكینة فى قلوب المؤمنین»(48) 7- قفل شدن. «أم على قلوب اقفالها»(49)
8 - الفت. «و ألّف بین قلوبهم»(50) 8 - سختى. «ختم اللّه على قلوبهم»(51)
9- اطمینان قلبى. «الا بذكر اللّه تطمئنّ 9- برگشت و نفهمى. «صرف‏اللّه‏
القلوب»(52) قلوبهم»(53)
35) تفسیر كبیر فخررازى.
36) انعام، 122.
37) بقره، 10.
38) توبه، 14.
39) مائده، 13.
40) حجرات، 3.
41) صف‏5.
42) طه، 25.
43) نحل، 108.
44) تغابن، 11.
45) مطففین، 14.
46) مجادله، 22.
47) كهف، 57.
48) فتح، 4.
49) محمّد، 24.
50) انفال، 63.
51) بقره، 7.
52) رعد، 28.
53) توبه، 127.


پيام ها

1- سعه‏ى صدر اوّلین شرط موفقیّت در هر كارى است. «ربّ اشرح لى صدرى»
2- به جاى ترس و فرار از مسئولیّت، امكانات و مقدّمات و ابزار آن را از خداوند بخواهیم. «ربّ اشرح لى صدرى»
3- دعا قبل از هر كارى، رمز توكّل ومایه‏ى دفع خطرات و آفات راه است، هر چند دعا خود نیز عبادت واعلام نیاز به شمار مى‏رود. «ربّ‏اشرح‏لى‏صدرى»
4- ارشاد و تربیت مردم و مبارزه با طاغوت‏ها، بستگى تام به صبر و حوصله‏ى مربى و مجاهد دارد. «ربّ اشرح لى صدرى»
5 - رسالت، با تندى و خشونت سازگار نیست. كار بزرگ، روح بزرگ مى‏خواهد. «ربّ اشرح لى صدرى» (موسى‏علیه السلام در یك درگیرى، یك نفر را با مشت كشته بود، از این روى از خداوند طلب شرح صدر كرد.)
6- دعاى انبیا در قرآن، با اسم «ربّ» است. «ربّ»
7- دریافت الطاف الهى، روح وسینه‏اى گشاده لازم دارد. «ربّ اشرح لى صدرى»
8 - با سعه‏ى صدر كارها آسان مى‏شود. «ربّ اشرح لى صدرى و یسّر لى أمرى»
9- ساده‏گویى و بیان روان، كمال است. «واحلُل عُقدةً من لسانى»
10- در هدایت و بسیج كردن مردم وروحیه دادن به نیروها و ارعاب و تضعیف روحیه‏ى طاغوت، زبان گویا بسیار مهم است. «واحلُل عُقدة من لسانى»
11- اصل، فهمیدن مردم است، نه اصطلاحات زیبا. «یَفقَهوا قولى» شرط موفقیت در تبلیغ آن است كه مردم حرف مبلغ را خوب بفهمند.
13- در تبلیغ باید از هر وسیله‏اى كه شناخت مردم را عمیق‏تر مى‏كند استفاده كرد. «یَفقَهوا قولى»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۵ آبان ۱۳۹۷
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره طه
آيه 29-34


آيه

وَاجْعَل لِّى وَزِيراً مِّنْ أَهْلِى
هَارُونَ أَخِى‏
اُشْدُدْ بِهِ أَزْرِى
وَأَشْرِكْهُ فِى أَمْرِى
كَىْ نُسَبِّحَكَ كَثِيراً
وَنَذْكُرَكَ كَثِيراً


ترجمه

و از خاندانم (یاور و) وزیرى برایم قرار بده.
برادرم هارون را.
(و اینگونه) پشت مرا با او استوار ساز.
و او را در كارم شریك گردان.
تا ما تورا بسیار به پاكى بستاییم.
و تورا بسیار یاد نماییم.


نکته ها

«وزیر» از «وِزْر» به معناى بار سنگین، به كسى گفته مى‏شود كه بار مسئولیت دیگرى را نیز بر دوش مى‏كشد. كلمه‏ى «اَزْرى»، نیز به معناى «پُشت من» است.
در تفاسیر آمده است كه پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه وآله بارها این آیات را مى‏خواند و مى‏فرمود: خدایا من نیز مثل موسى علیه السلام وزیرى از اهل خودم مى‏خواهم.(54)
حضرت موسى علیه السلام در دریافت وحى مشكلى نداشت و وزیر خواستن او تنها به خاطر سنگینى مسئولیت رسالت و سختى تبلیغ بود.
هارون علیه السلام سه سال از حضرت موسى بزرگ‏تر بود و به همین مقدار، زودتر از موسى‏علیه السلام از دنیا رفت.(55) و انبیاى بعدى، همه از نسل هارون‏علیه السلام هستند.
علامه طباطبایى در تفسیر المیزان مى‏فرماید: حدیث منزلت كه پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله به حضرت على علیه السلام فرمود: «انت منّى بمنزلة هارون من موسى الاّ أنّه لانبىّ بعدى» از صد طریق از اهل سنّت و هفتاد طریق از شیعه نقل شده است.
استمداد از مردم، منافاتى با توكّل و كمك از خداوند نداشته و شرك نیست. در قرآن بارها به مسئله‏ى استمداد و تعاون اشاره شده است، از جمله: «تعاونوا على البِرّ و التّقوى»(56) یكدیگر را در كار خیر یارى كنید. چنانكه حضرت عیسى فرمود: «مَن انصارى الى اللّه»(57)، یاور من به سوى خدا كیست؟ یا خداوند در جواب پیامبر صلى الله علیه وآله مى‏فرماید: «حسبك اللّه و مَن اتّبعك من المؤمنین»(58)، خداوند و مؤمنان پیرو، براى تو كافى هستند. یا ذوالقرنین از مردم براى ساختن سد كمك درخواست كرد وفرمود: «اعینونى بقوّة...»(59) با نیروى خود مرا كمك كنید. و در این ماجرا نیز حضرت موسى از خداوند انسانى شایسته را به كمك مى‏طلبد تا او را در امر تبلیغ دین یارى نماید.
54) تفاسیر درّالمنثور و نورالثقلین.
55) تفسیر مجمع‏البیان.
56) مائده، 2.
57) آل‏عمران، 52.
58) انفال، 64.
59) كهف، 95.


پيام ها

1- مبارزه با طاغوتى مثل فرعون به تنهایى ممكن نیست. «اِجعل لى وزیراً»
2- هرچه كار مهم‏تر باشد، انتخاب وزیر و همراه نیز حسّاس‏تر است، وزیر پیشنهادى موسى‏علیه السلام را باید خداوند تأیید فرماید. «اِجعل لى وزیراً»
3- اگر همكار انسان از اهل خود او باشد بهتر است.(60) «من اهلى»
4- رهبرى و مدیریّت باید متمركز در شخص واحد باشد و دیگران با او همكارى كنند. «اُشدُد به أزرى، أشركهُ فى أمرى»
5 - همكارى مایه پیشرفت امور است كه همفكر و همراه باشد، نه در مقابل. «أشركه فى أمرى»
6- تسبیح واقعى، در فضاى مبارزه با طاغوت است. «اِنّه طَغى‏، كى نسبّحك»
7- فلسفه‏ى حكومت و قدرت، برپایى و ارتقاى معنویّت در جامعه است. «اُشدُد به أزرى كى نسبّحك كثیراً و نذكرك كثیرا»
8 - وظیفه‏ى انبیا، تنزیه خداوند از شرك، اوهام و خرافات است. «نسبّحك»
9- مسئولیّت زیاد، تسبیح زیاد لازم دارد. «نُسبّحك، كثیراً»
10- ابتدا خداوند را از هر عیب و نقصى تنزیه كنیم، سپس به ذكر و شكر او بپردازیم. «نسبّحك، نذكرك»
11- آنچه ارزش دارد ذكر كثیر است وگرنه هر انسانى هنگام خطر و گرفتارى یاد خدا مى‏كند. «نذكرك كثیراً»
60) البته در صورتى كه لیاقت و صلاحیت لازم را دارا باشد، چنانكه حضرت موسى انتخاب هارون رافصاحت او دانست و فرمود: «هو افصح منّى»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۲۲ آبان ۱۳۹۷
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره طه
آيه 35-37


آيه

إِنَّكَ كُنتَ بِنَا بَصِيراً
قَالَ قَدْ أُوتِيتَ سُؤْلَكَ يَا مُوسَى‏
وَلَقَدْ مَنَنَّا عَلَيْكَ مَرَّةً أُخْرَى‏


ترجمه

(پروردگارا!) همانا تو همواره نسبت به احوال ما آگاه و بصیر هستى.
(خداوند) فرمود: اى موسى! به یقین آنچه را درخواست كردى به تو داده شد.
وبه تحقیق ما بار دیگر بر تو منّت گذاشتیم (وتورا مشمول نعمت‏هاى خویش ساختیم).


پيام ها

1- انبیا، همیشه خود را در محضر الهى مى‏دیدند، و به اراده و مصلحت او راضى بودند. «اِنّك كنتَ بنا بصیراً»
2- با اینكه خداوند به همه چیز آگاه است، ولى بازهم دعا و درخواست از او مطلوب است. «ربّ اشرح... اِنّك كنتَ بنا بصیراً»
3- اگر درخواست، صحیح و بجا، و دعا خالصانه باشد، استجابت قطعى است. «قد اوتیت»
4- عطاى الهى حكیمانه و بر اساس بصیرت است. «بنا بصیراً... اوتیت سؤلك»
5 - كسى را كه منصوب ومأمور انجام كارى مى‏كنیم، ابزار كار وخواسته‏هاى او را نیز تأمین كنیم. «اِذهَب‏الى‏فرعون... ربّ اشرح‏لى صدرى... وزیراً من‏اهلى... قد اوتیت»
6- نعمت‏هاى الهى از باب امتنان است، نه استحقاق. «و لقد مننّا»
7- هیچگاه الطاف خداوند را از یاد نبریم. «و لقد مننّا علیك مَرّة اُخرى»





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۲۴ آبان ۱۳۹۷
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره طه
آيه 38 و 39


آیه

إِذْ أَوْحَيْنَا إِلَى أُمِّكَ مَا يُوحَى
أَنِ اقْذِفِيهِ فِي التَّابُوتِ فَاقْذِفِيهِ فِي الْيَمِّ فَلْيُلْقِهِ الْيَمُّ بِالسَّاحِلِ يَأْخُذْهُ عَدُوٌّ لِي وَعَدُوٌّ لَهُ وَأَلْقَيْتُ عَلَيْكَ مَحَبَّةً مِنِّي وَلِتُصْنَعَ عَلَى عَيْنِي


ترجمه

آنگاه كه به مادرت آنچه را بايد الهام كرد، وحى كرديم.
(به او وحى كرديم) كه كودك خود را در صندوقى بگذار، پس آن (صندوق) را در دريا بينداز، تا دريا آن را به ساحل افكند و (كسى كه) دشمن من و دشمن او (است)، آن را (از دريا) بگيرد. و (اى موسى!) من محبّتى از جانب خويش بر تو افكندم (تا تو را دوست بدارند) و تا زير نظر من ساخته شوى (وپرورش يابى).


نکته ها

مراد از وحى در اینجا، الهام و القا بر قلب است، نه آن وحى اصطلاحى كه مخصوص پیامبران است. زیرا رسالت، مخصوص مردان است. چنانكه در سوره یوسف، آیه 109 مى‏فرماید: «و ما ارسلنا من قبلك الاّ رجالاً نُوحى الیهم»
«تابوت»(61) به معناى صندوق و «یم» به معناى دریاست و تمام هشت مورد استعمال «یم» در قرآن، در داستان حضرت موسى مى‏باشد.
بر خلاف امروزه كه صنعت تنها به ساخت كالاها گفته مى‏شود، قرآن صنعت را هم به كالا گفته «اِصنَعِ الفلك» و هم به تربیت انسانى. «لتصنع على عینى»
همین كه خداوند بر كارى اراده كند، تمام مقدمات آن را نیز فراهم مى‏سازد. در اینجا براى حفظ موسى علیه السلام، به مادرش الهام مى‏كند كه فرزندت را به دریا بینداز، به دریا امر مى‏نماید كه صندوق حامل كودك را به ساحل ببر، به قلب دشمن القا مى‏فرماید كه او را بگیر و محبّت كودك را نیز در دل او قرار مى‏دهد.
امام باقرعلیه السلام فرمود: خداوند چنان محبّتى از موسى در دل مردم انداخت كه هر كس موسى علیه السلام را مى‏دید به او علاقه‏مند مى‏شد.(62)
رمز رسیدن به كمالات، دل كندن از وابستگى‏ها و دوستى‏هاست. «اِقذِفیه»
الف: دل كندن از خود؛ ابراهیم حاضر شد در آتش افتد.
ب: دل كندن از همسر؛ ابراهیم همسرش را در مكّه‏ى بى‏آب و گیاه گذارد.
ج: دل كندن از نوزاد؛ مادر موسى فرزند خود را در آب افكند.
د: دل كندن از نوجوان؛ ابراهیم حاضر شد اسماعیل را قربانى كند.
ه: دل كندن از شهوت؛ یوسف، درخواست كامیابى همسر عزیز مصر را نپذیرفت.
و: دل كندن از خواب؛ ثواب نماز در دل شب را كسى جز خدا نمى‏داند. «فلا تَعلم نفس ما اُخفى لهم من قرّة اعین»(63)
61) مراد از تابوت در داستان طالوت وجالوت درآیه 248 سوره بقره، همین صندوقچه حضرت موسى است. «... ان یأتیكم التابوت فیه سكینة من ربّكم وبقیّة ممّا ترك آل‏موسى وآل‏هارون»
62) تفسیر نمونه.
63) سجده، 17.


پيام ها

1- گاهى والدین به خاطر فرزند، مشمول لطف خاص مى‏شوند. «اوحینا الى امّك»
2- زن نیز مى‏تواند به مقامى برسد كه مورد وحى و الهام الهى قرار بگیرد. «اوحینا الى اُمّك» (اگر چه این وحى، براى رسالت بشمار نمى‏رود، امّا الهام ساده نیز به حساب نمى‏آید، زیرا مادر موسى به واسطه‏ى آن، فرزند خود را تسلیم امواج آب كرد.)
3- در حركت ونهضت انبیا، زنان نیز ایفاى نقش كرده‏اند. «امّك»
4- دریا نیز همچون تمام هستى، تحت امر الهى است. «فلیلقه الیمّ بالساحل»
5 - تكرار كلمه «عدّو» نشانه عمق عداوت طاغوت نسبت به فرستادگان الهى است. «عدوٌّ لى و عدوٌّ له»
6- عدو شود سبب خیر، اگر خدا خواهد. «یأخذه عدوٌّ لى و عدوٌّ له»
7- محبوبیّت یكى از الطاف الهى است. آنكه دلها از اوست، محبّت نیز از اوست. «محبّة منّى»
8 - اولیاى خدا، تحت نظر و تربیت ویژه‏ى پروردگار قرار دارند. «على عینى»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱ آذر ۱۳۹۷
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره طه
آيه 40


آيه

إِذْ تَمْشِى أُخْتُكَ فَتَقُولُ هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى‏ مَن يَكْفُلُهُ فَرَجَعْنَاكَ إِلَى‏ أُمِّكَ كَىْ تَقَرَّ عَيْنُهَا وَ لَاتَحْزَنَ وَ قَتَلْتَ نَفْساً فَنَجَّيْنَاكَ مِنَ الْغَمِ‏ّ وَ فَتَنَّاكَ فُتُوناً فَلَبِثْتَ سِنِينَ فِى أَهْلِ مَدْيَنَ ثُمَّ جِئْتَ عَلَى‏ قَدَرٍ يَا مُوسَى


ترجمه

آنگاه كه خواهرت (در پى آن صندوق) مى‏رفت تا بگوید: آیا شما را به كسى راهنمایى كنم كه تكفّل و پرستارى او را بپذیرد؟! (و آنان پذیرفتند.) پس (این گونه) ما تورا به سوى مادرت باز گردانیدیم تا چشم او (به تو) روشن شود و اندوهگین نگردد. و(اى موسى!) تو شخصى (از فرعونیان) را به قتل رساندى (واز این بابت دچار اندوه گردیدى)، پس تو را از غم نجات دادیم و تو را در آزمون‏هاى مختلف آزمودیم. پس چند سالى را در میان مردم مدین (ودر كنار شعیب پیامبر) درنگ كردى، سپس (اینك) در زمان مقدّر (براى پذیرش رسالت به اینجا) آمدى.


نکته ها

فرعون كه صندوق را از آب گرفت، در آغاز تصمیم كشتن طفل را داشت، ولى همسرش او را از این كار بازداشت. لذا دایه‏ها را براى شیردادن كودك دعوت كردند، امّا موسى سینه‏ى هیچ یك از آنان را قبول نكرد، و نظام فرعونى در تغذیه كودك عاجز شد. خواهر موسى كه ماجرا را دنبال مى‏كرد، جلو آمد و با حالت عادّى گفت: من شما را به كسى معرّفى مى‏كنم كه این كودك سینه‏ى او را قبول كند.
بدین گونه موسى به دامان مادر بازگشت.
در تاریخ زندگانى و مبارزات حضرت موسى علیه السلام چند زن نقش اساسى داشته‏اند؛ مادر موسى، خواهر موسى، همسر موسى و زن فرعون.
حوادث زندگانى انبیا، گاهى به یكدیگر شباهت دارد. مثلاً سرگذشت حضرت موسى علیه السلام با زندگانى حضرت یوسف علیه السلام از جهاتى مشابه است، از جمله:
الف: هر دو پیامبر مدّتى را در كاخ زندگى كرده‏اند.
ب: زندگى در كاخ، به انتخاب هیچ یك نبود.
ج: پدر و مادر هر دو پیامبر به فراق مبتلا شدند.
د: سرانجام، هر دو به سوى والدین خود بازگشتند.
ه: هر دو به فتنه‏ى دیگران دچار شدند؛ حضرت یوسف به فتنه‏ى برادران خود وموسى‏علیه السلام به فتنه‏ى فرعون.
و: در زندگى هر كدام، زنى كاخ نشین نقش داشته است، همسر عزیز مصر در نقش منفى و همسر فرعون در نقش مثبت.

پيام ها

1- در نظام حاكمیت طاغوت، هر كس از طرفداران حقّ، چه زن و چه مرد، باید نقش مبارزاتى خود را به خوبى انجام دهد. «تَمشى اُختك»
2- براى دریافت الطاف الهى باید حركت نمود. «اوحینا... تَمشى اُختك»
3- پیشنهادات حقّ ومنطقى خود را با نرمى وملاطفت مطرح كنیم. «هل»
4- اسرار را فاش نكنیم. «مَن یكفله» و نگفت: «الى امّه»
5 - شیر دادن فرزند، كافى نیست، بلكه تكفّل كامل مهم است. «یكفله»
6- خدا به وعده‏هاى خویش وفادار است.(64) «اِنّا رادّوه الیك - فرجعناك الى اُمّك»
7- سرپرستى مادر، بهترین شرایط براى رشد فرزند است. «لتصنع على عینى... فرجعناك الى اُمّك»
8 - رضایت مادر، جایگاه ویژه‏اى نزد خدا دارد. «فرجعناك الى اُمّك كى تقرّ عینها»
9- نگرانى از بازتاب كارها، به اخلاص و عصمت ضربه نمى‏زند. «فنجّیناك من الغمّ» (موسى علیه السلام یك قبطى را بدون تعمّد كشته بود و اگر چه گناهى نداشت، ولى نگران و غمگین بود.)
10- مردان خدا آزمایشات سختى را در پیش روى دارند. «فتنّاك فتوناً»
انبیا نیز باید مزه‏ى حوادث سخت را بچشند لذا بعد از سال‏ها زندگانى در كاخ، اینك چوپانى در بیابان شروع مى‏شود. «فلبثت سنین فى اهل مدین»
11- پشت سر گذاردن مراحل سخت، مقدمه‏ى رسیدن به مقام الهى و معنوى است. «فتنّاك... ثمّ جئت على قدر یا موسى»
12- مسئولیّت‏ها، توفیقات و الطاف الهى، داراى زمان‏بندى و حساب شده است. «جئت على قدر یا موسى»
64) امام باقرعلیه السلام فرمود: مدّت جدایى فرزند از مادر سه روز بود. تفسیر نورالثقلین.




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۷ آذر ۱۳۹۷
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره طه
آيه 41-44


آيه

وَ اصْطَنَعْتُكَ لِنَفْسِى‏
اِذْهَبْ أَنتَ وَأَخُوكَ بَآيَاتِى وَلَا تَنِيَا فِى ذِكْرِى‏
اِذْهَبَآ إِلَى‏ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى‏
فَقُولَا لَهُ قَوْلاً لَّيِّناً لَّعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَى


ترجمه

(اى موسى!) من تو را براى خودم ساخته و برگزیدم.
(اكنون) تو وبرادرت با (معجزات و) آیاتى كه من به شما داده‏ام بروید و در یاد (و رسالت) من سستى نكنید.
بروید به سوى فرعون كه او طغیان كرده است.
پس به نرمى با او سخن بگویید، شاید متذكّر شود، یا (از خدا) بترسد.


نکته ها

«خشیت»، ترس برخاسته از معرفت واحساس عظمت در برابر دیگرى است.
خداوند درباره‏ى حضرت موسى علیه السلام تعبیرات خاصى بیان فرموده است:
الف: «قرّبناه نجیّا»(65) ما او را به هم‏رازى خود نزدیك كردیم.
ب: «انَا اختَرتُك»(66) من تو را برگزیده‏ام.
ج: «ولتصنع على عینى»(67) زیر نظر من پرورش یابى.
د: «اِصتَنعتك لنفسى» تو را براى خود ساختم.
در آیات قبل، دو معجزه‏ى تبدیل عصا به اژدها وید بیضا براى موسى‏علیه السلام مطرح شد، در این آیه مى‏فرماید: «بآیاتى» یعنى معجزات دیگرى نیز به تو خواهیم داد.
در آیه‏ى 24 همین سوره، فرمان رسید كه «اِذهَب الى فرعون» به سوى فرعون حركت كن، امّا موسى علیه السلام از خداوند درخواست یاور نمود، اینك با استجابت خواسته‏ى او، در این آیه مى‏فرماید: «اِذهَبا الى فرعون».
عدىّ‏بن حاتم مى‏گوید: امیرالمؤمنین‏علیه السلام هنگام برخورد با معاویه در صفّین، با صداى بلند فرمود: قسم به خداوند با معاویه و اصحاب او نبرد خواهم كرد، ولى به دنبال آن آهسته مى‏فرمود: ان‏شاءاللّه. گفتم: یا علىّ! شما با صداى بلند از نبرد سخن مى‏گویید، ولى با صداى آهسته ان‏شاءاللّه مى‏گویى؟ فرمود: جنگ خدعه است و من درغگو نیستم، غرضم از این كار برانگیختن یارانم براى جنگ است تا متفرّق نشوند. سپس حضرت این آیه را گواه كار خود آورد كه خداوند به موسى گفت: «فقولا... لعلّه یتذكّر» خداوند مى‏دانست فرعون متذكّر نمى‏شود، ولى به جهت برانگیختن موسى براى رفتن به سوى فرعون این‏گونه سخن گفت.(68)
65) مریم، 52.
66) طه، 13.
67) طه، 39.
68) كافى، ج‏7، ص 460


پيام ها

1- براى اهداف بزرگ باید افرادى را تربیت كرد. «واصطنعتك لنفسى»
2- خداوند براى انبیا برنامه‏هاى خاصى دارد. «واصطنعتك لنفسى»
3- ابتدا خودسازى، آنگاه جامعه سازى. «اصطنعتك... اذهب»
4- اگر به عنوان مدیر، كسى را براى كارى اعزام مى‏كنیم، بكوشیم كه روحیه او مالامال از عشق و احساس غرور و دلگرمى باشد. «اصطنعتك لنفسى... اِذهَب»
5 - گاهى باید دیگران را احضار كرد، «و أتونى مسلمین»(69) و گاهى باید خود به طرف آنان رفت. «اِذهَب»
6- در بعضى مراحل، نباید پیك‏ها و پیام‏برها یك نفر باشد. «اِذهب أنتَ و أخوك»
7- مبلغ باید به ابزار ارشاد مجهز باشد. «بآیاتى»
8 - مبلغ باید شجاع و مصمم و نفوذناپذیر باشد. «ولا تَنیا فى ذكرى» تا مبادا كاخ و قدرت و هیبت طاغوت، او را در انجام مأموریت مرعوب كند و از یاد خدا غافل شده و دست از صراحت لازم بردارد.
9- رمز موفقیت انسان، توجّه كامل و دائم به خداوند است. «لاتَنیا فى ذكرى»
10- تبلیغ، ارشاد، امربه معروف و نهى از منكر، ذكر و یاد خداست. «اِذهَب انتَ و أخوك بایاتى ولا تَنیا فى ذكرى»
11- یكى از بزرگ‏ترین اهداف و خدمات انبیا، مبارزه با طاغوت و برداشتن موانع راه خداپرستى است. «اِذهَب اِنّه طَغى‏»
12- گام اوّل در امر به معروف و نهى از منكر، بیان نرم است. «فقولا له قولاً لیّنا»
13- امیدها در نرمى است، وانتظارى از خشونت نمى‏رود. « قولاً لیّنا لعّله یتذكّر...»
14- شروع تربیت وارشاد باید از طریق گفتگوى صمیمانه باشد.(70) «فقولاله قولاً لیّنا» حتّى با سركش‏ترین افراد نیز باید ابتدا با نرمى ولطافت سخن گفت.
15- هرگز از هدایت دیگران مأیوس نشوید. «لعّله یتذكّر ...»
16- وظیفه‏ى پیامبر تذكّر وارشاد است. «یتذكّر او یخشى»
69) نمل، 31.
70) خداوند به پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله نیز مى‏فرماید: با نرمى و ملاطفت با مردم رفتار كن. «فبما رحمة من اللّه لنت لهم ولو كنت فظاً غلیظ القلب لانفضوا من حولك» آل‏عمران، 159.




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱ دی ۱۳۹۷
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره طه
آيه 45 و 46


آيه

قَالَا رَبَّنَآ إِنَّنَا نَخَافُ أَن يَفْرُطَ عَلَيْنَآ أَوْ أَن يَطْغَى‏
قَالَ لَا تَخَافَآ إِنَّنِى مَعَكُمَآ أَسْمَعُ وَأَرَى


ترجمه

(موسى وهارون) گفتند: پروردگارا! همانا مى‏ترسیم كه او بر ضد ما تعدّى كند یا بر طغیان ادامه دهد (و بر آن بیفزاید).
(خداوند) فرمود: نترسید، همانا من با شما هستم (و همه چیز را) مى‏شنوم و مى‏بینم.


نکته ها

«فَرط» به معناى سرعت گرفتن وپیش افتادن است و «أن یَفرُط علینا» یعنى ما مى‏ترسیم كه فرعون، قبل از بیان استدلال و آوردن معجزات بر ما پیشى گرفته و طغیان خود را نسبت به بنى اسرائیل افزایش دهد.(71)
آنچه براى انبیا مذموم است، خشیت و ترس قلبى از غیر خداست وگرنه، خوف طبیعى، لازمه‏ى انسانیّت آن بزرگواران و همه انسان‏هاست وهر انسانى در برابر خطرات این ترس را دارد.
71) تفسیر نمونه.


پيام ها

1- بررسى مشكلات و موانع احتمالى و ترس از آینده و ناكامى، منافاتى با اخلاص و مقام نبوّت ندارد. «اننّا نخاف...»
2- جوسازى و شایعه سازى، شیوه‏ى طاغوت‏ها و ستمگران است. آنان فضا را مسموم و مردان خدا را متهم مى‏نمایند و یا بعد از شنیدن حقّ دست به آشوب مى‏زنند تا سخن حقّ آنان اثر نكند. «یَفرُط علینا او أن یَطغى‏»
3- ایمان به حضور در پیشگاه خداوند و یقین به امدادهاى الهى، عامل شجاعت و روحیه یافتن مؤمنان است. «اِنّنى معكما»
4- اگر كسى را به كارى مأمور كردید، باید از هر جهت او را تأمین نموده و به او روحیه بدهید. «اِنّنى معكما أسمع و أرى‏»
5 - اگر چه همه‏ى انسان‏ها مورد نظر و مرحمت الهى هستند، ولى لطف او بر انبیا بیشتر است. «اِنّنى معكما أسمع و أرى‏»





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۵ دی ۱۳۹۷
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره طه
آيه 47 و 48


آيه

فَأْتِيَاهُ فَقُولَا إِنَّا رَسُولَا رَبِّكَ فَأَرْسِلْ مَعَنَا بَنِى إِسْرَآءِيلَ وَ لَاتُعَذِّبْهُمْ قَدْجِئْنَاكَ بَآيَةٍ مِّن رَّبِّكَ وَالسَّلَامُ عَلَى‏ مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى‏
إِنَّا قَدْ أُوحِىَ إِلَيْنَآ أَنَّ الْعَذَابَ عَلَى‏ مَن كَذَّبَ وَتَوَلَّى‏


ترجمه

پس به سراغ او بروید، پس (به او) بگویید: (اى فرعون) ما دو فرستاده‏ى پروردگار تو هستیم، وبنى‏اسرائیل را به همراه ما بفرست (وبیش از این) آنها را آزار مده. البتّه ما با معجزه‏اى از جانب پروردگارت به سوى تو آمده‏ایم و درود بر كسى كه هدایت را پیروى كند.
(به او بگویید:) همانا به ما وحى گردیده كه عذاب بر كسى است كه (آیات الهى را) تكذیب كند (و از آنها) سرپیچى نماید.


نکته ها

چون ارشاد و تبلیغ سران ستمگر و هدایت آنان كار بسیار سخت و مهمى بوده است، لذا خداوند فرمان حركت به سوى فرعون را تكرار مى‏فرماید:
«اِذهَب الى فرعون»، «اِذهَب أنتَ و أخوك»، «اِذهَبا الى فرعون»، «فأتیاه».
در این آیات به سه ركن اعتقادى؛ یعنى توحید، نبوّت ومعاد اشاره شده است: «ربّك، اُوحى الینا، أنّ العذاب»
خداوند، دستورالعمل مأموریت موسى و هارون علیهما السلام را در پنج مرحله تنظیم فرموده است: الف: رفتن. «فأتیاه» ب: گفتن. «فقولا» ج: دلیل آوردن. «جئناك بأیة»، د: تشویق. «والسّلام على مَنِ اتّبع الهُدى» د: تهدید. «أنّ العذاب على مَن كَذّب و تَولّى».


پيام ها

1- كارهاى ارشادى و تبلیغى باید بدیع وتهاجمى باشد، نه تدافعى. «فأتیاه»
2- رسالت انبیا از شئون ربوبیّت خداوند است. «رسولا ربّك»
3- غرور مستكبران را بشكنید. «ربّك» در مقابل كسى كه مى‏گوید: «انا ربّكم الاعلى»(72)
4- سخن با نرمى و لطافت، منافاتى با قاطعیت و صراحت ندارد. «انا رسولا ربّك»
5 - آزادسازى انسان‏ها از ستم وبردگى طاغوت، در رأس وظایف انبیاست. «ارسل معنا بنى‏اسرائیل» (آرى دین از سیاست جدا نیست، مبارزه با طاغوت‏ها و آزاد كردن مردم در متن دستورات الهى است.)
6- هجرت از محیط ظلم و گناه، مقدمه نجات است. ابتدا آزادى، سپس ایمان. «ارسل معنا بنى‏اسرائیل...»
7- مبارزه با طاغوت وآزادى مردم زمانى ارزش واقعى و همه جانبه دارد كه در خط انبیا باشند. «ارسل معنا»
8 - آزار وشكنجه‏ى مردم، ممنوع است. «لا تعذّبهم»
9- عملكرد مأموران، به حساب فرمانده و مسئول آنان نیز گذارده مى‏شود. «لاتعذّبهم» با توجّه به اینكه شخص فرعون، شكنجه‏گر تك‏تك مردم نبود.
10- امنیّت و سلامتى كامل و جامع، تنها در پرتو پیروى از هدایت‏هاى الهى بدست مى‏آید. «والسلام على مَن اتّبع الهُدى»
11- سلام به طاغوت وستمگران و كسانى كه در مسیر هدایت نیستند، ممنوع است. «والسلام على مَن اتّبع‏الهُدى»
12- آنچه مهم است پیروى از حقّ است. «اِتّبع الهُدى»
13- سلام دادن در پایان سخن، از آداب سخن است. «والسلام‏على...»
72) نازعات، 24.




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۳ دی ۱۳۹۷
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره طه
آيه 49-51


آيه

قَالَ فَمَن رَّبُّكُمَا يَا مُوسَى‏
قَالَ رَبُّنَا الَّذِى أَعْطَى‏ كُلَّ شَىْ‏ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَى‏
قَالَ فَمَا بَالُ الْقُرُونِ الْأُولَى‏


ترجمه

(فرعون) گفت: اى موسى! پس پروردگار شما دو نفر كیست؟!
(موسى) گفت: پروردگار ما كسى است كه به هر چیزى آفرینش خاص آن را عطا كرده وآنگاه (آن را به راه كمال) هدایت فرمود.
(فرعون) گفت: پس حال نسل‏هاى پیشین چگونه است؟!


نکته ها

«بال» به معناى فكر است، ولى به معناى حال نیز بكار مى‏رود.
آنچه در نزد فرعون مطرح بود، ربوبیّت است، نه الوهیت و خالقیت، زیرا او ادعاى خالقیت نمى‏كرد و خود نیز الهه داشت؛ «و یَذَرك و الهتك»(73) و سایر كفّار نیز «اللّه» را بعنوان خالق قبول داشتند، «و لئن سألتهم مَن خَلق السّموات و الارض... لیقولُنّ اللّه»(74)، بلكه ادعاى فرعون، رهبرى و حاكمیّت مطلقه خودش بود، از این روى موسى علیه السلام در جواب فرمود: خالق، مدبّر و حاكم هستى یكى است.
همه‏ى انبیا مردم را دعوت به توحید كرده و تنها راه كمال و هدایت را از جانب خدا دانسته‏اند: حضرت ابراهیم علیه السلام فرمود: «الّذى خلَقنى فهو یَهدین»(75)، خدایى كه مرا آفرید پس او مرا هدایت كرد. موسى علیه السلام فرمود: «أعطى كلّ شى‏ء خلقه ثمّ هَدى»(76) او به هر چیز آفرینش داده و هدایت كرد و حضرت محمّدصلى الله علیه وآله فرمود: «الّذى خلق فَسَوّى‏، و الّذى قدّر فهَدى»(77) خدایى كه آفرید سپس تعدیل كرد وكسى كه اندازه گرفت‏وهدایت كرد.
رهبرى حركت وقیام با موسى علیه السلام بود. «یا موسى» اگر چه موسى و هارون به سوى فرعون رفتند و او ابتدا گفت: «مَن ربّكما»، ولى رهبر موسى بود، لذا فرعون بلافاصله اضافه كرد: «یا موسى».
73) اعراف، 127.
74) عنكبوت، 61.
75) طه، 50.
76) شعراء، 78.
77) اعلى، 2 - 3.


پيام ها

1- آنچه مورد ادّعا و نزاع است، ربوبیّت خداوند است، نه خالقیّت. «مَن ربّكما»
2- روحیّه‏ى استكبار و غرور طاغوتى حتّى در گفتار و شیوه‏ى سؤال نیز مشهود است. به جاى اینكه بپرسد «مَن ربّى»، گفت: «مَن ربّكما»
3- ما از خداوند طلبى نداریم، هر چه هست عطاى اوست. «أعطى كلّ شى‏ء»
4- خداوند یكتا، هم مى‏آفریند و هم با هدایت تكوینى اداره مى‏كند. «أعطى كلّ شى‏ء خلقه ثمّ هَدى‏» (آرى او پس از آفرینش، راه ادامه‏ى زندگى و كمال را نیز در آنان قرار داده است. «ثمّ هدى»)
5 - خداوند به هر موجودى، آفرینش كامل و ویژگى‏هایى متناسب با او عطا كرده است. «خلقه»
6- لازمه‏ى ربوبیت الهى، هدایت اوست. «ربّنا... ثمّ هدى»
7- ربوبیّت، حقِ كسى است كه آفریدگار است. «ربّنا الّذى اعطى كلّ شى‏ء خلقه»
8 - همه‏ى موجودات، مشمول هدایت الهى هستند. تمام قوانین حاكم بر هستى و غرایز موجود در انسان‏ها و حیوانات، از هدایت الهى است. «خلقه ثمّ هدى»
9- در برابر منطق نباید به راه نیاكان تكیه كرد. «فما بال القرون الاولى»
موسى علیه السلام با منطق سخن مى‏گوید ولى فرعون، مسیر بحث را به تاریخ مى‏كشاند، تا عواطف مردم را تحریك كند. «فما بال القرون الاولى»





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۲۸ دی ۱۳۹۷
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره طه
آيه 52


آيه

قَالَ عِلْمُهَا عِندَ رَبِّى فِى كِتَابٍ لَّا يَضِلُّ رَبِّى وَلَا يَنسَى


ترجمه

(موسى) گفت: علم آن (احوال) در كتابى نزد پروردگار من است (و) پروردگار من نه (خطا و چیزى را) گم مى‏كند و نه فراموش مى‏نماید.


نکته ها

وقتى فرعون از حال اقوام قبلى ومردگان پرسید، موسى علیه السلام با اینكه مى‏توانست به تفصیل جواب دهد، امّا چون مى‏دانست مردم نسبت به نیاكان خویش غیرت و حساسیّت دارند، لذا در جواب آنان كلّى گویى كرده و به اجمال، علم آن را به خداوند احاله داد تا هم به «قولاً لیّناً» عمل كرده باشد و هم وسیله‏اى براى بهانه و اشكال به دست آنان نداده باشد.


پيام ها

1- انبیا هر چه را نمى‏دانستند، یا گفتن آن را به صلاح نمى‏دانستند، علم آن را به خداوند نسبت مى‏دادند. «علمها عند ربّى»
2- مربّى باید با سیاست، بعضى پاسخ‏ها را كلّى و یا با سكوت جواب دهد تا بحث منحرف نشده و دستاویز دشمن نگردد. «علمها عند ربّى»
3- در تشكیلات الهى، همه چیز حساب وكتاب دارد. «فى كتاب»
4- كتاب الهى بسیار با عظمت وبزرگ است. «كتابٍ» نكره آمده است.
5 - در علم خداوند خطا راه ندارد. «لایضّل ربّى و لاینسى» (سهو و خطا در مورد كسانى است كه واقعیت را نمى‏دانند، امّا در مورد خداوندى كه ظاهر و باطن هر چیز را همان گونه كه هست مى‏داند، هرگز احتمال خطا وجود ندارد.)
6- علم انسان دو آفت دارد؛ یا از ابتدا اشتباه مى‏فهمد و حقیقت را گم مى‏كند و یا بعد از فهمیدن فراموش مى‏كند، امّا علم خداوند از این آفات مبرّاست. «لایضّل ربّى و لا ینسى»
7- كسى حقّ ربوبیّت دارد كه انحراف وفراموشى در او راه نداشته باشد. «لایضّل ربّى و لاینسى»





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۸ بهمن ۱۳۹۷
< ۱ ... ۲۰۸ ۲۰۹ ۲۱۰ ۲۱۱
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۳۰
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۲۹۳
پیام‌های جدید
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۸۹ پاسخ
۱۱,۵۸۴,۵۵۸ بازدید
۱۹ ساعت قبل
Greatest Ever
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۱۹۶ پاسخ
۸,۳۲۳,۳۶۷ بازدید
۵ روز قبل
Greatest Ever
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۳ پاسخ
۵۴۵,۵۵۴ بازدید
۵ روز قبل
Greatest Ever
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۲,۸۳۹ بازدید
۱۲ روز قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۱۹۴,۲۵۸ بازدید
۱۲ روز قبل
رویا
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۸ پاسخ
۴۳۵,۳۰۳ بازدید
۲ ماه قبل
jack jinhal
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۲ پاسخ
۱,۲۲۶,۶۳۳ بازدید
۵ ماه قبل
مهسا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۵,۱۸۲ بازدید
۵ ماه قبل
jalebamooz
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۲ پاسخ
۱,۸۸۲ بازدید
۹ ماه قبل
phaidyme
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۶,۳۷۶ بازدید
۱۰ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۶۲ کاربر آنلاین است. (۳۷ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۶۲

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!