به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

به مناسبت گذر 30 سال از تولد مسی؛ 30 برگ از کتاب افتخارات مرد شماره 1 دنیا!آمار و ارقام
فرستنده امین سبحانی در تاريخ شنبه، ۳ تیر ۱۳۹۶ (۱۴:۰۶) (۱,۶۶۵ بار خوانده شده) خبر‌های فرستاده شده توسط این شخص
منبع: SkySports
مترجم‌ها: امین سبحانی - سید سجاد زرگرنتاج / FCBarcelona.ir


بهترین بازیکن تاریخ، امروز 30اُمین سالروز تولد خود را جشن می‌گیرد؛ مردی که با ورود خود به دنیای فوتبال، جذابیت آن را صد چندان کرد و به همگان ثابت کرد که همواره اراده و پشتکار نتیجه خواهد داد. در این مقاله، دوران حرفه‌ای لیونل مسی را در 30 بخش از نظر گذرانده‌ایم تا بیشتر از قبل به حضور در عصر لئو افتخار کنیم!


کانون هواداران بارسلونا در ایران

شماره 30

نخستین شماره مسی در بارسا، 30 بود و تقارن آن با 30 سالگی لئو، نکته‌ای جالب محسوب می‌شود. او نخستین بازی خود برای بارسلونا را در تاریخ 16 اکتبر 2004 در دیدار دربی مقابل اسپانیول انجام داد و این شماره را برای اولین بار بر تن کرد.

لیونل مسی نخستین بار پیراهن شماره 30 بارسا را بر تن کرد. پس از آن در سال 2006 شماره خود را به 19 تغییر داد و در نهایت سال 2008 در پی خروج رونالدینهو، به شماره 10 افسانه‌ای تاریخ باشگاه تبدیل شد.

خروج دکو؛ مسی وارد می‌شود!

مسی در اولین بازی برای بارسلونا جایگزین هم‌تیمی پرتغالی خود، دکو شد. ملی‌پوش پرتغالی بارسا سال 2004 در اوج دوران فوتبال خود به سر می‌برد. او پس از فتح لیگ قهرمانان به همراه پورتو به بارسا ملحق شده بود و کمک شایانی به تیم ملی پرتغال در راه رسیدن به فینال یورو کرده بود.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

1 می‌2005

هفت ماه و نیم پس از اولین بازی با پیراهن بارسا، مسی نخستین گل خود برای آبی و اناری‌ها را در دیدار لالیگا مقابل آلباسته در نیوکمپ به ثمر رساند و به جوان‌ترین بازیکن باشگاه تبدیل شد که موفق به انجام این امر شده است (این رکورد مدتی بعد توسط بویان کرکیچ شکسته شد).

این گل روی پاس ارسالی رونالدینهو و چیپ دیدنی لئو به دست آمد. او بلافاصله بر روی شانه‌های رونالدینهو پرید و همه دریافتند که ستاره‌ای درخشان در حال ظهور است!

تنها 90 ثانیه

اوت 2005، مسی در حالی که 18 سال داشت نخستین بازی ملی خود را تجربه کرد، اما این حضور تنها 90 ثانیه دوام داشت. او در نیمه دوم بازی مقابل مجارستان به زمین آمد و پس از دریافت اولین توپ، توسط ویلموس ونژاک متوقف شد و پس از آن به خاطر واکنش تند با کارت قرمز مستقیم مواجه شد تا خاطره‌ای تلخ در اولین حضور خود در تیم ملی آرژانتین از خود بر جای بگذارد. او در مصاحبه پس از بازی در خصوص اتفاقات آن دیدار گفت: «شرایط آن طوری که از قبل پیش بینی می‌کردم، نبود».

شاید جالب باشد بدانید که مسی در آن دیدار، برای اولین و آخرین بار چه در رده باشگاهی و چه در تیم ملی، رنگ کارت قرمز را به خود دید!

کانون هواداران بارسلونا در ایران

مدال طلای المپیک

در میان انبوهی از افتخارات لیونل مسی، مدال طلای المپیک نیز به چشم می‌خورد. او سال 2008 در آن تورنومنت دو بار موفق به گلزنی شد، اما در دیدار فینال مقابل نیجریه، این دی ماریا بود که گل برتری آلبی سلسته را به ثمر رساند.

شکستن رکورد 60 ساله

درخشش مسی نام بسیاری از بزرگان و اسطوره‌های تاریخ فوتبال را در کتاب رکوردها پس از نام خود قرار داده است. سال 2012، ستاره آرژانتینی رکورد 60 ساله گلزنی سزار رودریگز را که طی سال‌های 1940 و 1950 بازی می‌کرد، شکست. او با به ثمر رساندن 233اُمین گل خود برای بارسلونا در جریان پیروزی 5-3 مقابل گرانادا در لالیگا موفق به جابجایی این رکورد شد.

رکورد جهانی گینس

2012 را باید سال کسب جوایز فردی متعدد از سوی لیونل مسی نامگذاری کرد. او با ثبت 91 گل در آن سال، رکورد 85 گله گرد مولر را که مدت‌ها دست نخورده باقی مانده بود، سرنگون کرد. مولر در خصوص شکسته شدن رکوردش به Sport1آلمان گفت: «رکورد من 40 سال پابرجا ماند – 85 گل در 60 بازی – و اکنون خوشحالم که بهترین بازیکن جهان موفق به شکستن آن شده است. او بازیکنی غیر معمولی و یک ابر قدرت است».

کانون هواداران بارسلونا در ایران

پنج بار، تاجگذاری به عنوان پادشاه فوتبال

چگونه کسی می‌تواند بر پنج توپ طلای لیونل مسی سرپوش بگذارد؟! ستاره آرژانتینی بارسلونا چهار سال پیاپی از 2009 تا 2012 و سال 2015، توپ طلا را به خانه برده است.

پای ثابت ترکیب تیم منتخب جهان، از سال 2007

مسی از سال 2007 تاکنون، به صورت مستمر در ترکیب تیم منتخب جهان که هر ساله از سوی فیفا اعلام می‌شود، حضور دارد. او در این تیم کنار بزرگانی همچون جان تری، استیون جرارد، دروگبا، جرارد پیکه، آندرس اینیستا و لوئیز سوارز حضور داشته است. کریستیانو رونالدو نیز دیگر بازیکنی است که از سال 2007 به این افتخار دست پیدا کرده است.

تنها یک فصل بدون جام

تنها فصل بدون جام لئو همراه با بارسلونا، 2007/08 بود که آبی و اناری‌ها لالیگا را با قرار گرفتن در رتبه سوم به پایان رساندند و در نیمه نهایی لیگ قهرمانان و کوپا دل ری حذف شدند.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

دو بار فاتح سه گانه

فصل کم فروغ 2007/08 با نمایش فوق‌العاده بارسا در سال بعد جبران شد و کاتالانها لالیگا، لیگ قهرمانان و کوپا دل ری را به موزه افتخارات باشگاه اضافه کردند. مسی در آن فصل 38 گل زد. او کمی بعد فصل 2014/15 را با ثبت 58 گل به پایان رساند تا دومین سه گانه باشگاه در اولین سال حضور لوئیز انریکه روی نیمکت تیم رقم بخورد.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

30 جام همراه با بارسا

مسی تاکنون30 عنوان قهرمانی با پیراهن بارسلونا به دست آورده است. آندرس اینیستا نیز که از سال 2002 در تیم اصلی بارسا بازی می‌کند، در تعداد کسب جام با لئو مشترک است.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

شکست در چهار فینال با پیراهن آرژانتین

هر چقدر از موفقیت‌های مسی در عرصه باشگاهی بگوییم، به همان اندازه می‌توان از ناکامی این ستاره در تورنومنت‌های بزرگ جهانی به همراه تیم ملی آرژانتین سخن گفت. او طعم تلخ شکست در فینال جام جهانی 2014 و سه فینال کوپا آمریکا در سال‌های 2007، 2015 و 2016 را چشیده است.

یک بازگشت به تیم ملی

آخرین شکست مسی با آرژانتین در فینال، در کوپا آمریکای 2016 مقابل شیلی رقم خورد. او که یک ضربه پنالتی حیاتی را در ضیافت پنالتی‌ها از دست داده بود، تصمیم گرفت تا از بازی‌های ملی خداحافظی کند. این خداحافظی هرج و مرجی در آرژانتین به وجود آورد و حتی مائوریسیو ماکری، رئیس فدراسیون فوتبال آرژانتین - که مسی را هدیه‌ای از خدا نامید - با او تماس گرفت و درخواست کرد تا تصمیمش را پس بگیرد. یک ماه بعد مسی از تصمیم اولیه‌اش بازگشت.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

او پس از بازگشت از تصمیمش، گفت: «چیزهای زیادی پس از آن فینال از سرم گذشتند و من واقعاً قصد داشتم که ادامه ندهم، اما بیش از حد این کشور و این پیراهن را دوست دارم...».

یک برند جهانی

تصویر مسی بر پوستر هر دو بازی کامپیوتری معروف فوتبال دنیا، یعنی PES و FIFA جای گرفته است و او همچنین در تبلیغاتی برای آدیداس، پپسی، خط هوایی ترکیه و بسیاری دیگر حضور یافته است. این موارد به این معنا هستند که نام مسی به طور مداوم در لیست سالانه فوربس از پردرآمدترین ورزشکاران حضور داشته است؛ او 53 میلیون دلار از حقوقش در بارسا و جوایزی که با این تیم به برده به دست آورده است، و 27 میلیون دلار نیز از راه تبلیغات.

565 در 701

به فوتبال برگردیم. بخش دوم آمارهای ما از توانایی شگفت‌انگیز مسی در گلزنی می‌گوید - 565 گل در 701 بازی برای باشگاه و کشورش. 507 گل او در 583 باری که با پیراهن بارسا به میدان فوتبال پا گذاشته به ثمر رسیده و 58 گل نیز در 112 دیداری که پیراهن تیم ملی آرژانتین را به تن کرده است.

حالا قصد داریم این 565 گل را برای شما بشکافیم...

بیش از 50 گل در لالیگا 2011/12

مسی در سال 2011/12 به تنها بازیکن تاریخ بدل شد که در یک فصل لالیگا، بیش از 50 گل به ثمر می‌رساند. اگرچه او نتوانست از قهرمانی رئال مادرید مورینیو در آن فصل لالیگا جلوگیری کند؛ قهرمانی‌ای که با 9 امتیاز بیشتر از بارسا برای رئال مادرید به دست آمد.

نرخ 1.217

پرگل‌ترین فصل لیونل مسی با نرخ گلزنی 1.217 در هر بازی به پایان رسید. او ضمن 50 گلی که در لالیگا به ثمر رساند، در لیگ قهرمانان، جام حذفی، سوپر کاپ اسپانیا و جام جهانی باشگاه‌ها گلزنی کرد تا با مجموع 73 در 60 بازی، رکوردی دست‌نیافتنی در لیگ‌های معتبر اروپایی به ثبت برساند.

349 گل لالیگا، که هنوز هم ادامه دارد

هیچ بازیکنی در تاریخ بیشتر از لیونل مسی در لالیگا گلزنی نکرده است. او رکورد تلمو زارا به عنوان بهترین گلزن تاریخ لالیگا را در سال 2015 و در مقابل سویا که گل شماره 252 خود را به ثمر رسانده بود، از آن خود کرد.

او حالا با 349 گل، 85 گل بیشتر از رونالدو که در سال 2009 از منچستر یونایتد به رئال مادرید آمده بود، به ثمر رسانده است.


74 پنالتی

مسی 74 گل از روی ضربه پنالتی برای باشگاه و کشورش به ثمر رسانده و 20 ضربه را هم از دست داده است. این آمار او را به رکورد 77.5% گل از روی ضربات پنالتی‌اش می‌رساند.

علاوه بر پنالتی‌ها، مسی 33 بار نیز موفق شده است از روی ضربه آزاد مستقیم دروازه حریفان را باز کند.

82% با پای چپ

پای چپ ارزشمند مسی در طول دوران فوتبالی او 462 گل وارد دروازه حریفان کرده است - 82% از تمامی گل‌های به ثمر رسیده توسط او. همچنین 77 گل با پای راست، 24 گل با ضربه سر و دو گل نیز با «دیگر» به ثمر رسیده است.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

یک دست خدا

یکی از آن گل‌ها که در دسته «دیگر» قرار گرفته گل او با ضربه دست مقابل اسپانیول در سال 2007 است. بسیاری شروع کردند به مقایسه میان این گل و گل بسیار معروف دیگو مارادونا برای آرژانتین در جام جهانی 1986 مقابل انگلستان، که به دست خدا معروف شد؛ اما این تشابه تنها به فریبی که هر دو بازیکن در پی القا در آن صحنه‌ها بودند دامن می‌زند.

گل با سینه

گل دیگر مسی که در دسته «دیگر» قرار گرفته، ضربه خاص او با سینه مقابل استودیانتس در جام جهانی باشگاه‌های 2009 بود. بارسا به کمک گل منحصربه‌فرد او در دقیقه 110 بازی، موفق شد 2-1 بازی را با پیروزی به اتمام برساند - این گل همچنین تنها گلی بود که مسی در وقت‌های اضافی به ثمر رساند.

نمایش آخر بازی

مسی 141 گل خود را در دقیقه 76 به بعد به ثمر رسانده است. یکی از آخرین و مهم‌ترین آن‌ها، گل شماره 500 او بود که در ثانیه‌های پایانی مقابل رئال مادرید در برنابئو به ثمر رسید...

کانون هواداران بارسلونا در ایران

88 گل خارج از محوطه

مسی به هیچ وجه با به ثمر رساندن شوت‌های سهمگین و فنی غریبه نیست و 88 بار خارج از محوطه جریمه موفق به گلزنی شده است. این نکته همچنین نشان می‌دهد که 477 گل او نیز در داخل محوطه جریمه به ثمر رسیده‌اند.

+40 از فصل 2008/09 به بعد

مسی از فصل 2008/09 به بعد، هر فصل حداقل 40 گل برای باشگاه و کشورش به ثمر رسانده است. اثری از کمرنگ شدن این آمار وجود ندارد و مسی در آخرین فصل خود، 57 گل به ثمر رساند که چهارمین فصل پر گل او در دوران ورزشی‌اش به حساب می‌آید.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

شکنجه‌گر سویا

مسی مقابل 6 حریف لالیگایی خود بیش از بیست گل به ثمر رسانده، اما هیچ تیمی به اندازه سویا در مقابل او قربانی نشده است. مسی 29 گل مقابل سویا به ثمر رسانده است که آمار او را به 0.97 گل در هر بازی به طور متوسط می‌رساند - شش گل بیشتر از تعداد گل‌های او مقابل رئال مادرید.

چهار در چهار

مسی در چهار دیدار مختلف موفق به ثمر رساندن چهار گل شده است. سه تا از آن‌ها در لالیگا رقم خوردند: مقابل والنسیا (فوریه 2012)، مقابل اسپانیول (می 2012)، و مقابل اوساسونا (ژوئن 2013)، و یک بار هم در لیگ قهرمانان و مقابل آرسنال در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا در سال 2010.

پنج گل در یک بازی!

مسی تبدیل به نخستین بازیکن تاریخ لیگ قهرمانان شد که در یک بازی 5 گل به ثمر می‌رساند؛ آن دیدار، مقابل بایر لورکوزن در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان برگزار شد که در نهایت با پیروزی قاطع 7-1 بارسا به پایان رسید.

رابین دات، رئیس باشگاه لورکوزن پس از این بازی گفت: «سطح او شگفت‌انگیز است، هیچ بحثی در این مورد وجود ندارد. بدون مسی، بارسا بهترین تیم دنیاست و با مسی، آن‌ها از یک سیاره دیگر آمده‌اند».

کانون هواداران بارسلونا در ایران

دو جفت کفش طلا

37 گل مسی در این فصل لالیگا، برای چهارمین بار او را به کفش طلای اروپا رساند - او پیش از این در فصول 2009/10، 2011/12 و 2012/13 موفق به کسب این عنوان شده بود. رونالدو نیز چهار بار کفش طلا را به دست آورده است، در حالی که در دهه گذشته، تنها بازیکنانی که غیر از مسی و رونالدو این عنوان را به دست آوردند، دیگو فورلان (2008/09) و لوییز سوارز (2013/14 - 2015/16) بوده‌اند.
ارزش: ۰.۰۰ (۰ رای) | ارزش‌گذاری این خبر
نظرات کاربران
toraj
پاسخ به: به مناسبت گذر 30 سال از تولد مسی؛ 30 برگ از کتاب افتخارات مرد شماره 1 دنیا!
اعجوبه تاریخ فوتبال تولدت مبارک. امیدوارم به لطف خدا بتونی حداقل تا 36 سالگی تو بارسا بازی کنی


پنج‌شنبه، ۸ تیر ۱۳۹۶ (۴:۲۴)
 
Heavenly.Girl
پاسخ به: به مناسبت گذر 30 سال از تولد مسی؛ 30 برگ از کتاب افتخارات مرد شماره 1 دنیا!
تولد مبارک بهترین تاریخ


یکشنبه، ۴ تیر ۱۳۹۶ (۱:۱۶)
 
fatipbarca
پاسخ به: به مناسبت گذر 30 سال از تولد مسی؛ 30 برگ از کتاب افتخارات مرد شماره 1 دنیا!
چقدر زود 30 سالش شد. هنوز فکر میکنم یه جوون 20 بیست ساله تو زمینه.امیدوارم از این سالهای اخر بازیگریش بیشترین بهره رو ببریم، ولی واقعا کی میخواد واسه ما جایگزین مسی بشه. کسی حتی نزدیکشم نیست.


شنبه، ۳ تیر ۱۳۹۶ (۱۸:۴۸)
 
Lucho.The.Great
پاسخ به: به مناسبت گذر 30 سال از تولد مسی؛ 30 برگ از کتاب افتخارات مرد شماره 1 دنیا!
چقدر خوشحالم که از اولین روزهایی که هنوز کسی نمی شناختش، موفق به دیدن بازیش و تماشای نبوغش شدم. این احتمالا بهترین دوران برای هوادار بارسا بودن در تاریخه!

فقط افسوس که زمان با بیرحمی سپری میشه. ای کاش می شد مثل PES وقتی که بازنشسته شدی، دوباره به 16 سالگی بر می گشتی...


شنبه، ۳ تیر ۱۳۹۶ (۱۶:۴۹)
 
9VECTOR9
پاسخ به: به مناسبت گذر 30 سال از تولد مسی؛ 30 برگ از کتاب افتخارات مرد ش...
ای کاش فقط سن تو بالا نره تا همه برای همیشه جادوی تو رو زنده ببینن! .. تولدت مبارک بهترین تاریخ!

خب دیگه مسی هم به ۳۰ سالگی رسید ، ای کاش مدیرای بی لیاقتمون یه ذخیره ی مطمئن و آینده دار (مثل دمبله ) بگیرن چون طبیعتا مسی دیگه نمیتونه تو همه ی بازی ها از ابتدا بهترین عملکردش رو ارائه بده.


شنبه، ۳ تیر ۱۳۹۶ (۱۴:۱۵)
 
بی‌شک دیدگاه هرکس نشانه تفکر اوست. ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم!
نوع نمایش نظرات:       
حاضرین در سایت
۱۷۹ کاربر آنلاین است. (۱۵ کاربر در حال مشاهده اخبار بارسا)

عضو: ۰
مهمان: ۱۷۹

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!