در حال دیدن این عنوان: |
۲۰ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره بقره آیه 208 -------------------------------------------- آيه يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ ادْخُلُوا فِى الْسِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَ تِ الْشَّيْطَنِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ --------------------------------------------- ترجمه اى كسانى كه ايمان آوردهايد! همگى در صلح و آشتى درآئيد (و تسليم مطلق خداوند شويد) و گامهاى شيطان را پيروى نكنيد كه او دشمن آشكار شماست. ------------------------------------------ نکته ها قرآن، ايجاد رابطهى مسالمتآميز با گروههاى زير را مطرح كرده است: 1- با مشركانِ بىآزار. «لم يقاتلوكم فى الدين ولم يخرجوكم من دياركم ان تبرّوا و تقسطوا اليهم» با كسانى كه س [598] رجنگ با شما ندارند و مزاحم وطن شما نيستند، خوشرفتارى كنيد. 2- با اهل كتاب. «قل تعالَوا اِلى كلمة سواء بيننا وبينكم اَلاّ نعبد الاّ اللَّه» [599] به اهل كتاب بگو: بياييد تا در آنچه ما و شما هم عقيده هستيم، متّحد باشيم. 3- با ديگر مسلمانان. «يا ايّها الّذين آمنوا ادخلوا فى السِّلم كافّة» در چند آيه قبل [600] درباره اجتماع بزرگ سياسى عبادى حج فرمود: در آنجا فسق و جدال نباشد. پس مىتوان جامعهاى بدون فسق وجدال تشكيل داد و چه بهتر كه هميشه چنين باشيم و از گامهاى شيطانى كه عامل تفرقه است دورى نمائيم. روايات متعدّد، دخول در سِلم را ورود در تحت رهبرى معصوم دانستهاند. [601]چنانكه در روايات آمده است: «ولاية على بن ابىطالب حصنى» و ناگفته پيداست كه دخول در حِصن و دژ، دخول در سِلم و سلامتى و آرامش است و چه آرامشى بالاتر از اينكه انسان احساس كند رهبرش الهى، معصوم، آگاه، دلسوز و پيشگامترين افراد در همه ارزشها و كمالات مىباشد. ____________________________ 598) ممتحنه، 8. 599) آلعمران، 64. 600) بقره، 197 . 601) تفسير نورالثقلين، ج1، ص 205. ------------------------------------------- پيام ها 1- ورود در فضاى سِلم و سلام و تسليم امكان ندارد، مگر در سايهى ايمان. «ياايّها الّذين آمنوا» 2- سليقهها را كنار گذاشته، تنها تسليم قانون خدا باشيم. «ادخلوا فى السّلم كافّة» 3- ايجاد صلح، وظيفهى همه مسلمانان است. «كافّة» 4- وسوسههاى شيطان، انسان را مجبور به گناه نمىكند، بلكه انسان قدرت مقابله با شيطان را دارد و به همين دليل از اطاعت او نهى شده است. «لا تتّبعوا» 5 - شيطان، گام به گام انسان را منحرف مىكند. «خطوات» 6- راههاى منحرف كردن شيطان، بسيار است. «خطوات» 7- شيطان، دشمن صلح و وحدت است وهمهى نداهاى تفرقهانگيز، بلندگوهاى شيطانى هستند. «ادخلوا فى السّلم كافّة و لا تتّبعوا خطوات الشيطان» |
||
۱۲ خرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره بقره آیه 209 --------------------------------------------- آيه فَإِنْ زَلَلْتُمْ مِّنْ بَعْدِ مَا جَآءَتْكُمُ الْبَيِّنَتُ فَاعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ----------------------------------------------- ترجمه و اگر بعد از آنكه نشانههاى روشن براى شما آمد، دچار لغزش (وگمراهى) شديد، بدانيد كه خداوند عزيز و حكيم است. (طبق حكمت خود عمل مىكند و هيچ قدرتى مانع ارادهى او نيست.) ---------------------------------------------- پيام ها 1- خداوند، اتمام حجّت نموده است. «جاءتكم البينات» 2- كسانى كه آگاهانه مرتكب خلاف مىشوند، در انتظار عذاب باشند. «زللتم من بعد ما جاءتكم البينات... عزيز حكيم» 3- عدم تسليم شما، در عزّت خداوندى اثرى ندارد. «عزيز» گر جمله كائنات، كافر گردند بر دامن كبريائيش، ننشيند گرد 4- كيفر خداوند بر اساس حكمت است. «حكيم» |
||
۳۰ خرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره بقره آیه 210 --------------------------------------------- هَلْ يَنْظُرُونَ إِلَّا أَنْ يَأْتِيَهُمُ اللَّهُ فِى ظُلَلٍ مِنَ الْغَمَامِ وَ الْمَلآئِكَةُ وَ قُضِىَ الْأَمْرُ وَإِلَى اللَّهِ تَرْجَعُ الْأُمُورُ --------------------------------------------- ترجمه آيا جز اين انتظار دارند كه خداوند و فرشتگان در سايههاى ابر به سوى آنها بيايند تا كار آنان يكسره شود؟ (در حالى كه بعد از نزول آيات روشن، نيازى به چيز ديگرى نيست.) و به سوى خدا تمام امور برمىگردد. ----------------------------------------------- نکته ها دعوت انبيا از طريق استدلال ومعجزه است، ولى گاهى مردمِ بهانهجو، انتظارات ديگرى داشتند. خداوند بر انجام هركارى قدرت دارد، ولى مىفرمايد: اگر بعد از برآمدن انتظار شما بازهم لجاجت كنيد، قهر الهى شما را فرا خواهد گرفت و ديگر مهلتى براى عذرخواهى و توبه در كار نيست. نمونه آن را در مائده آسمانى كه از حضرت عيسى خواستند و يا ناقهاى كه از حضرت صالح درخواست نمودند، مىبينيم كه هرگاه نوع معجزه به درخواست مردم صورت گيرد، بايد اطاعت حتمى باشد و گرنه قهر حتمى است. البتّه اين در مواردى است كه اصل انتظار محال نباشد، مانند ديدن خدا وگرنه اگر اصل توقّع نابجا باشد، پاسخ ردّ به آنان داده مىشود. نظام آفرينش و تربيتى خداوند، بر محور انتظارات نابجاى شما نمىچرخد. ممكن است شما انتظار داشته باشيد خداوند و فرشتگان در لابلاى ابرها، بالاى سر شما به صورت جسمى پيدا شوند و مستقيماً با خودتان حرف بزنند، ولى چنين چيزى ممكن نيست. -------------------------------------------- پيام ها 1- با وجود دلائل روشن بر رسالت پيامبر، توقّع نابجا ممنوع است. «هل ينظرون» 2- انتظار رؤيت خدا و فرشتگان، بهانهاى براى فرار از پذيرش حقّ است. «ينظرون... يأتيهم اللّه و الملائكة» 3- سرچشمه و بازگشت همه چيز به سوى خداست. چرا در انتظار ديدن خود او هستيد، مگر آثار او را نمىبينيد. «هل ينظرون... و الى اللّه ترجع الامور» |
||
۳۰ خرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره بقره آیه 211 --------------------------------------------- آيه سَلْ بَنِى إِسْرَءِيلَ كَمْ ءَاتَيْنَهُمُ مِنْ ءَايَةٍ بَيِّنَةٍ وَمَنْ يُبَدِّلْ نِعْمَةَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَآءَتْهُ فَإِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ ----------------------------------- ترجمه از بنىاسرائيل بپرس: چه بسيار از دلايل روشن به آنها داديم؟ و هركس نعمتِ (هدايت) خدا را پس از آنكه به سراغ او آمد، (كفران و) تبديل كند (بداند كه) همانا خداوند سخت كيفر است. ----------------------------------- نکته ها به گفته روايات، نزديكترين تاريخ به مسلمانان در پيش آمدن حوادثِ گوناگون، تاريخ بنىاسرائيل است. خداوند به آنان، رهبرى همچون موسى و معجزات و الطاف خويش را مرحمت فرمود و آنان را از اسارت فرعون نجات داد. براى اداره زندگى آنان، قوانين آسمانى فرستاد و به لحاظ مادّى نيز زندگى خوبى براى آنان تأمين كرد. امّا كفران و تبديل نعمتها از سوى آنان به حدّى رسيد كه به جاى هارون، پيروى سامرى كردند و به جاى خداپرستى به گوساله پرستى روى آوردند تا آنكه خداوند كه دربارهى آنان «فضّلتكم على العالمين» [602] فرموده بود، در اثر چنين رفتارهايى فرمود: «باؤوا بغضب» [603] از سنّتهاى ثابت الهى آن است كه هر قوم و ملّتى، اعمّ از مسلمانان و غير مسلمان، اگر نعمتهاى الهى را تبديل و تغيير دهند، دچار قهر الهى خواهند شد. چنانكه امروزه دنياى پيشرفته به جاى بهرهگيرى مفيد از تكنولوژى وصنعت، دنيا را به آتش و فساد كشانده است. ___________________________ 602) بقره، 47. 603) بقره، 61. ----------------------------------------- پيام ها 1- بررسى تاريخ وعبرتهاى آن لازم است. «سل بنى اسرائيل» 2- نعمتها، مسئوليّتآورند وكوتاهى در آن كيفرآور. «مَن يبدّل... شديد العقاب» |
||
۳۰ خرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره بقره آیه 212 --------------------------------------------- آيه زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا الْحَيَوةُ الْدُّنْيَا وَيَسْخَرُونَ مِنَ الَّذِينَ ءَامَنُوا وَ الَّذِينَ اتَّقَواْ فَوْقَهُمْ يَوْمَ الْقِيَمَةِ وَاللَّهُ يَرْزُقُ مَنْ يَشَآءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ ----------------------------------------------- ترجمه زندگى دنيا، در چشم كافران جلوه يافته است و(به همين دليل) افراد با ايمان را مسخره مىكنند. در حالى كه مؤمنان و پرهيزكاران در قيامت از آنها برترند. وخداوند هركس را بخواهد، روزى بىشمار مرحمت مىكند. ------------------------------------------- نکته ها اين آيه، هم هشدار به كفّار است كه به زرق و برق دنيا، سرگرم ومست نشويد و مؤمنان را مسخره نكنيد. زيرا قيامتى هست كه صحنهها عوض مىشوند. و هم موجب تسلاّى خاطر مؤمنان مىباشد كه با تمسخر كافران، سست نشوند و به آينده اميدوار باشند. ------------------------------------------ پيام ها 1- كفر، دنيا را در نظر انسان جلوه مىدهد. «زيّن للّذين كفروا» آرى، دنيا براى كسانى جلوه مىكند كه به الطاف و نعمتهاى بىحساب قيامت، اعتقادى ندارند، ولى در نظر مؤمن، دنيا كجا و بهشت كجا. 2- دنياگرايى عامل تحقير واستهزاى ديگران مىشود. «زيّنللّذين كفروا... يسخرون» 3- مسخره كردن تهيدستان، شيوه دائمى اهل دنياست. «يسخرون» [604] 4- برترى در قيامت، مخصوص مؤمنانى است كه زخم زبان كفّار، رشته تقواى آنها را پاره نكرده باشد. «والّذين اتّقوا فوقهم» 5 - رزق بىحساب، نشانهى لطف اوست، نه آنكه خداوند حساب آنرا ندارد و يا حكيمانه تقسيم نمىكند. «يرزق... بغير حساب» _______________________________ 604) فعل مضارع نشانهى استمرار و دوام است. |
||
۳۰ خرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره بقره آیه 213 --------------------------------------------- آيه كَانَ الْنَّاسُ أُمَّةً وَ حِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ الْنَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَبَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ الْنَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ وَمَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلّا الَّذِينَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ مَا جَآءَتْهُمُ الْبَيِّنَتُ بَغْياً بَيْنَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَاللَّهُ يَهْدِى مَنْ يَشَاءُ إِلى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ ------------------------------------------- ترجمه مردم (در آغاز) امّتى يگانه و يكدست بودند (و در ميان آنها تضاد و درگيرى نبود. سپس در ميان آنها اختلافات بوجود آمد،) پس خداوند پيامبران را بشارت آور و بيم دهنده برانگيخت و با آنان كتاب آسمانى را به حقّ نازل نمود تا ميان مردم در آنچه اختلاف داشتند حكم كند. ودر آن (كتاب) اختلاف نكردند مگر كسانى كه به آنان داده شده بود، (آن هم) پس از آنكه دلائل روشن برايشان آمد، (و بخاطر) حسادتى كه ميانشان بود. پس خداوند آنهايى را كه ايمان آورده بودند، به حقيقت آنچه مورد اختلاف بود، به خواست خود هدايت نمود. (امّا افراد بىايمان، همچنان در گمراهى واختلاف باقى ماندند.) وخداوند هركس را بخواهد به راه راست هدايت مىكند. ------------------------------------------- نکته ها آنچه از اين آيه استفاده مىشود اين است كه مردم در ابتدا زندگى ساده و بسيطى داشتند، ولى كمكم در اثر كثرت افراد و ازدياد سليقهها، اختلافات و درگيرىها پيش آمد. در برخى از روايات، اين زمان به دوران قبل از حضرت نوح عليه السلام تطبيق شده كه در آن زمان، مردم زندگى ساده و محدودى داشته و در بىخبرى به سر مىبردند. [605] سپس افراد بر سر بهرهگيرى از منابع طبيعى و اينكه هركسى مىخواست ديگرى را به استخدام خود درآورده و از منافع او بهره ببرد، اختلاف كرده و جوامع و طبقات پيش آمد. لازمهى زندگى اجتماعى، وجود قانون محكم و عادلانهاى است كه بتواند اختلافات را حل نمايد، خداوند پيامبران را براى حل اختلافات و رفع درگيرىها، مبعوث نمود و كتابهاى آسمانى را نازل نمود، ولى گروهى آگاهانه و از سر لجاجت، در برابر انذار و تبشير پيامبران مقاومت كرده و خود بوجود آورندهى اختلافات ديگرى نيز شدند. امّا خداوند با لطف خويش افرادى كه مستعد و پذيراى هدايت بودند، هدايت نمود و آنهايى كه در اثر حسادت و يا ظلم مقابله مىكردند، به حال خود رها كرد تا كيفر خود را ببينند. انتقاد قرآن، از اختلاف لجوجانهاى است كه انسان حاضر به پذيرش داورى انبيا و قانون خداوند نباشد وگرنه اختلافى كه عاقبت تسليم عدالت شود، اشكالى ندارد. همچون اختلاف دو كفّهى ترازو كه در حركتهاى متضادّ خود، دنبال رسيدن به عدالت هستند. «فهدى اللّه... لما اختلفوا فيه» ______________________________ 605) تفسير نورالثقلين، ج1، ص209. --------------------------------------------- پيام ها 1- قانون وتمدنهاى بشرى، قادر بر حل اختلافات نيستند. زيرا هر گروه وفردى بدنبال خواستهاى خود است. حل اختلافات بايد از طريق قانون الهى و داورى انبيا صورت گيرد. قانونى كه مصون از تحريف وخطاست و داورى كه از هوا وهوس واغراض نفسانى معصوم است. «فبعث اللَّه النبيّين... معهم الكتاب» 2- بهترين راه حل اختلاف، تقويت ايمان به معاد است. انبيا براى پيشگيرى از اختلافات، از بشارت وبراى درمان آنها، از انذار استفاده مىكنند. «مبشّرين ومنذرين... ليحكم بين النّاس» 3- خطوط كلّى اهداف انبيا يكى است. «النبيّين مبشرين و منذرين» 4- داورى انبيا، در چارچوب قوانين آسمانى است. «انزل معهم الكتاب ليحكم» 5 - يكى از وظايف انبيا، ايجاد وحدت وتفرقهزدايى است. «ليحكم... فيما اختلفوا» 6- قضاوت همه انبيا، يك گونه است. فرمود: «ليحكم» ونفرمود: «ليحكموا» 7- بدترين نوع اختلاف، اختلاف آگاهانهاى است كه بخاطر حسادت وظلم بوجود مىآيد. «ما اختلف فيه... من بعد ما جائتهم البيّنات بغياً بينهم» 8 - در بين مؤمنان هم اختلاف پيدا مىشود، ولى در پرتو ولايت خداوند، رهبرى مىشوند. «فهدى اللّه... لما اختلفوا فيه» 9- ايمان، زمينه برخوردارى از هدايت خاصّ الهى است. «فهدى اللَّه الذين آمنوا» 10- گرچه هدايت همه افراد به خواست خداوند است، ولى خواست خداوند بر اساس حكمت است. «يهدى من يشاء» 11- صراط مستقيم، پايان دهنده اختلافات است. «اختلفوا... يهدى... صراطمستقيم» |
||
۳۰ خرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره بقره آیه 214 --------------------------------------------- آيه أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَآءُ وَالْضَّرَّآءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّى يَقُولَ الْرَّسُولُ وَالَّذِينَ ءَامَنُواْ مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللَّهِ أَلَآ إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ ------------------------------------------- ترجمه آيا گمان كرديد داخل بهشت مىشويد وحال آنكه هنوز مانند آنچه بر پپشينيان شما گذشت به شما نرسيده است؟! آنان گرفتار تنگدستى و ناخوشى شده و چنان زير و زبر شدند كه پيامبر و افرادى كه ايمان آورده و همراه او بودند، گفتند: يارى خدا چه وقت خواهد بود؟ آگاه باشيد كه يارى خداوند نزديك است. ------------------------------------------- نکته ها «بأساء» سختىهايى است كه از خارج به انسان تحميل مىشود، مثل جنگ و سرقت. و«ضرّاء» سختىهاى درونى است، مانند بيمارى، زخم وجراحت. اين آيه يادآور تحمل سختى از سوى مؤمنان گذشته و هشدار و تسلاّيى براى مسلمانان است. حوادث سخت، آزمايش الهى است و مشكلاتى همچون حوادث تلخِ مالى و جانى همه براى ساخته شدن انسانهاست. هر بلايى را عطايى با وى است هر كدورت را صفايى در پى است زير هر رنجى، گنجى معتبر خار ديدى، چشم بگشا گل نگر در روايتى از پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله مىخوانيم: بهشت با سختىها پيچيده شده است. [606]و در روايت ديگرى آمده: براى مؤمنان گرفتار در دنيا، چنان پاداشى است كه ديگران مىگويند: اى كاش اين سختىها با سختى بيشترى براى ما بود. [607] آرى، مشكلات، عامل رشد و قرب و راه ورود به بهشت است. نابرده رنج، گنج ميسّر نمىشود مزد آن گرفت جان برادر كه كار كرد تأخير استجابت دعا، مايهى ترديد نشود. خداوند بارها وعده داده است كه «انّهم لهم المنصورون» انبيا [608] و بندگان ما حتماً يارى مىشوند. و «كتباللّه لاغلبنّ انا ورسلى» [609] خداوند نوشته است كه من و فرستادگانم پيروز هستيم. به هر حال خداوند وعدهى پيروزى داده و ممكن است به دلائلى اين وعدهها به تأخير بيافتد، لكن اين تأخير نبايد سبب ترديد شود. _____________________________ 606) انّ الجنّة حفّت بالمكاره و انّ النّار حفّت بالشهوات«. تفسير كاشف، ج1، ص31.9 607) تفسير منهجالصادقين، ج1، ص552. 608) صافات، 172. 609) مجادله، 21. ----------------------------------------------- پيام ها 1- انتظار بهشت رفتن، تنها بخاطر ايمان داشتن و بدون سختى كشيدن، انتظار نادرستى است. «ام حسبتم ان تدخلوا الجنّة...» 2- در سنّتهاى الهى، هيچ تغييرى نيست. همه ملّتها و امتّها و افراد بايد از كوران آزمايش بگذرند. «ولمّا يأتكم مثل الّذين خلَوا» 3- توجّه به مشكلات ديگران، عامل تسكين است. از تاريخ، عبرت و الگو بگيريم. «مستهم البأساء والضرّاء» 4- آماده باشيم، آزمايشات الهى به قدرى سخت است كه بعضى مواقع انبيا را نيز مضطرب مىكند. «يقول الرسول والذين آمنوا معه متى نصر اللَّه» 5 - در سختىها، انبيا از مردم جدا نبودند. «يقول الرسول و الذين آمنوا معه» 6- يكى از شروط استجابتِ دعا، اضطرار و قطع اميد از غير خداست. «متى نصراللَّه... انّ نصر اللّه قريب» 7- آرامبخشِ همهى مشكلات، ياد نصرت خداوند است. «الا انّ نصر اللّه قريب» 8 - مقاومت، زمينهى دريافت نصرت الهى است. «مسّتهم... انّ نصر اللّه قريب» |
||
۳۰ خرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره بقره آیه 215 --------------------------------------------- آيه يَسْئَلُونَكَ مَاذَا يُنْفِقُونَ قُلْ مَا أَنْفَقْتُمْ مِّنْ خَيْرٍ فَلِلْوَالِدَيْنِ وَ الْأَقْرَبِينَ وَالْيَتَمَى وَالْمَسَكِينِ وَابْنِ الْسَّبِيلِ وَمَاتَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ ------------------------------------------- ترجمه از تو مىپرسند چه چيز انفاق كنند؟ بگو: هر مالى كه (مىخواهيد) انفاق كنيد، براى پدر و مادر و نزديكان و يتيمان و مستمندان و در راه ماندگان باشد. و (بدانيد) هر كار خيرى كه انجام دهيد، همانا خداوند به آن آگاه است. --------------------------------------------- نکته ها در اين آيه دو بار كلمه «خير» بكار رفته است: يكى انفاق خير؛ «انفقتم من خير» وديگرى كار خير؛ «تفعلوا من خير» تا بگويد افراد بىپول نيز مىتوانند با عمل و كار خود، به خير برسند. در حديث مىخوانيم: «لاصدقة و ذو رحم محتاج» [610] در صورت نيازمندى بستگان، نوبت صدقه به ديگران نمىرسد. در انفاق، رعايت اهمّ و مهمّ، اطلاع كامل و موازين عاطفى مورد نظر است. انفاق پنج گونه است: [611] 1- انفاق واجب. مانند زكات، خمس، كفّارات، فديه ونفقه زندگى كه برعهده مرد است. 2- انفاق مستحبّ. مانند كمك به مستمندان، يتيمان و هديه به دوستان. 3- انفاق حرام. مانند انفاق با مال غصبى يا در راه گناه. 4- انفاق مكروه. مانند انفاق به ديگران با وجود مستحقّ در خويشاوندان. 5 - انفاق مباح. مانند انفاق به ديگران براى توسعه زندگى. زيرا انفاق براى رفع فقر، واجب يا مستحبّ است. _______________________________ 610) بحار، ج 77، ص 59. 611) تفسير مواهبالرّحمن، ج3، ص264. ----------------------------------------------- پيام ها 1- نوع انفاق و مورد و راه آن را بايد از مكتب وحى آموخت. «يسئلونك» امام سجاد عليه السلام در دعاى مكارمالاخلاق از خداوند مىخواهد كه او را در انفاق كردن هدايت كند. «وأصب بى سبيل الهداية للبرّ فيما انفق منه» 2- سؤال مردم، زمينهى نزول پاسخ از طرف خداوند است. «يسئلونك... قل» 3- انفاق، شامل كارهاى كوچك و بزرگ مىشود. «من خير» 4- مال و دارايى دنيا، در دست افراد با ايمان، مايهى خير است. «من خير» 5 - انفاق بايد از چيزهاى خوب ومرغوب باشد. «من خير» 6- انفاق، تنها در امور مالى نيست، هر نفع و بهرهاى را در برمى گيرد. «من خير» 7- بهترين مورد انفاق، والدين و بستگان هستند. «فللوالدين و الاقربين...» 8 - انفاق به خويشان، مايهى استحكام پيوندهاى خانوادگى، و انفاق به ديگران، سبب جبران كمبودهاى مالى و عاطفى نيازمندان و برطرف نمودن اختلاف طبقاتى است. «فللوالدين والاقربين واليتامى والمساكين وابن السبيل» 9- حكيم كسى است كه در پاسخ، به چيزى اشاره كند كه سؤال كننده از آن غافل است. در آيه از جنس انفاق سؤال شد، خداوند مورد را معيّن نمود. «ماذا ينفقون... فللوالدين...» 10- اسلام، به طبقهى محروم توجّه خاصّى دارد. «وابن السبيل» 11- عمل صالح، هرگز ضايع نمىشود. خواه آشكار صورت گيرد يا مخفيانه، كم باشد يا زياد. «فانّ اللّه به عليم» 12- ايمان به آگاهى خداوند از عمل ما، بهترين تشويق است. «فانّ اللَّه به عليم» |
||
۳۰ خرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره بقره آیه 216 --------------------------------------------- آيه كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ ------------------------------------------- ترجمه جهاد بر شما مقرّر شد، در حالى كه براى شما ناخوشايند است و چه بسا چيزى را ناخوش داريد، در حالى كه خير شما در آن است و چه بسا چيزى را دوست داريد، در حالى كه ضرر و شرّ شما در آن است. و خداوند (صلاح شما را) مىداند و شما نمىدانيد. --------------------------------------- نکته ها كلمه «كُره» به مشقّتى گفته مىشود كه انسان از درون خود احساس كند، مانند ترس از جنگ. و «كَره» به مشقتى گويند كه از خارج به انسان تحميل شود، مانند حكم اجبارى در آيهى «اتينا طَوعاً او كَرهاً قالَتا اَتينا طائعين» [612] به آسمانها و زمين گفتيم: يا با رغبت بياييد يا با اكراه، گفتند: ما با رغبت مىآييم. آيه قبل مربوط به مال دادن بود واين آيه مربوط به جان دادن است. اكراه از جنگ، يا به خاطر روحيّهى رفاهطلبى است ويا به جهت انسان دوستى و رحم به ديگران ويا بخاطر عدم توازن قوا و برترى دشمن است. قرآن مىفرمايد: شما آثار و نتايج جهاد را نمىدانيد و فقط به زيانهاى مادّى و ظاهرى آن توجّه مىكنيد، در حالى كه خداوند از اسرار و آثار امروز وفرداى كارها در ابعاد مختلفش آگاه است. جنگ با همهى سختىهايى كه دارد، آثار مثبت و فوايدى نيز دارد. از جمله: الف: توان رزمى بالا مىرود. ب: دشمن جسور نمىشود. ج: روح تعهّد و ايثار در افراد جامعه بوجود مىآيد. د: قدرت و عزت اسلام و مسلمين در دنيا مطرح مىشود. ه: امدادهاى غيبى سرازير مىگردد. و: روحيّهى استمداد از خدا پيدا مىشود. ز: اجر و پاداش الهى بدست مىآيد. ح: روحيّهى ابداع و اختراع و ابتكار بوجود مىآيد. جهاد در اديان ديگر برخلاف تبليغاتى كه دنيا براى صلح و عليه خشونت دارد، مسئله جهاد در راه دين، در تمام اديان آسمانى بوده و يك ضرورت حتمى است. در تورات مىخوانيم: * ساكنان شهر را بدم شمشير بكش و اموالشان را جمع نماى. [613] * همگى ايشان را هلاك ساز و ترحّم منما. [614] * چون براى مقاتله بيرون روى و دشمن را زياد بينى، نترس. [615] * برادر و دوست و همسايه خود را بكشد تا كفّاره گوسالهپرستى باشد. [616] * موسى جمعيّتى را به سوى جنگ حركت داد و مقاتله مهمّى صورت گرفت. [617] در انجيل متى آمده است: * گمان مبريد كه آمدهام تا سلامتى بر زمين بگذارم، نيامدهام تا سلامتى بگذارم، بلكه شمشير را. [618] * هركه جان خود را دريابد )و به جنگ نيايد) آنرا هلاك سازد و هركه جان خود را به خاطر من هلاك كرد آنرا خواهد يافت. [619] در انجيل لوقا مىخوانيم: * دشمنان را كه نخواستند من بر ايشان حكمرانى كنم، در اينجا حاضر ساخته، پيش من به قتل رسانيد. [620] * هركس شمشير ندارد، جامه خود را فروخته آنرا بخرد. [621] در قرآن نيز در سورههاى آل عمران، [622] مائده [623] و بقره [624] از وجود جنگ و جهاد در اديان گذشته، سخن به ميان آمده است. _____________________________ 612) فصّلت، 11. 613) تورات، سِفر تثنيه، باب 13، جمله 15. 614) تورات، سفر تثنيه، باب 7، جمله 3. 615) تورات، سِفر تثنيه، باب 20، جمله 1. 616) تورات، سِفر خروج، جمله 26. 617) تورات، سِفر اعداد، باب 31، جمله 34. 618) انجيل متى، باب10، جمله7. 619) انجيل متى، باب 10، جمله 39. 620) انجيل لوقا، باب19، جمله28. 621) انجيل لوقا، باب22، جمله36. 622) آلعمران، 147. 623) مائده، 24. 624) بقره، 246. --------------------------------------- پيام ها 1- ملاك خير وشر، آسانى و سختى و يا تمايلات شخصى نيست، بلكه مصالح واقعى ملاك است ونبايد به پيشداورى خود تكيه كنيم. «عسى ان تكرهوا شيئاً وهو خير لكم» 2- كراهت و محبّت نفسانى، نشانهى خير و شرّ واقعى نيست. «تكرهوا... و هو خير لكم... تحبوا... و هو شرّ لكم» 3- جنگ و جهاد در راه دين، مايهى خير است. «كُتب عليكم القتال... و هو خير لكم» 4- تسليم فرمان خدايى باشيم كه بر اساس علم بىنهايت به ما دستور مىدهد، گرچه ما دليل آنرا ندانيم. «واللّه يعلم و انتم لا تعلمون» |
||
۳۰ خرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره بقره آیه 217 --------------------------------------------- آيه يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِيهِ قُلْ قِتَالٌ فِيهِ كَبِيرٌ وَ صَدٌّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَكُفْرٌ بِهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَإِخْرَاجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَكْبَرُ عِنْدَ اللَّهِ وَالْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ وَلَا يَزَالُونَ يُقَتِلُونَكُمْ حَتَّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَعُواْ وَمَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَيَمُتْ وَهُوَ كَافِرٌ فَأُولَئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَلُهُمْ فِى الْدُّنْيَا وَ الْأَخِرَةِ وَ أُولَئِكَ أَصْحَبُ الْنَّارِ هُمْ فِيهَا خَلِدُونَ --------------------------------------------- ترجمه (اى پيامبر!) از تو دربارهى جنگ در ماه حرام سؤال مىكنند، بگو: جنگ در آن ماهها (ذىالقعدة، ذىالحجة، محرم و رجب، گناهى) بزرگ است، ولى بازداشتن (مردم) از راه خدا وكفر ورزيدن به او و (بازداشتن مردم از) مسجدالحرام و اخراج ساكنانش از آنجا، (گناهش) نزد خداوند بزرگتر است. (زيرا ايجاد) فتنه، از قتل بالاتر است. (مشركان) پيوسته با شما مىجنگند، تا اگر بتوانند شما را از دينتان برگردانند، و هر كس از شما كه از دينش برگردد و در حال كفر بميرد، اعمال آنان در دنيا و آخرت تباه مىشود و آنان اهل دوزخند و هميشه در آن خواهند بود. --------------------------------------------- نکته ها مراد از كلمه «فتنة» در آيه، شرك، شكنجه، امتحان وبلوى است. در تفاسير شيعه وسنى آمده است: رسول اكرم صلى الله عليه وآله شخصى را به نام عبداللّه بن جحش به همراه هشت نفر با نامهاى براى كسب اطلاعات از كفّار و مشركين فرستاد،امّا بعد از ملاقات، درگيرى پيش آمد و در اين بين رئيس گروه مقابل كشته شد و دو نفر از آنان به اسارت درآمده و اموالشان مصادره گرديد. اين حادثه در اوّل ماه رجب كه از ماههاى حرام است [625] واقع شده بود، در حالى كه اين گروه گمان كرده بودند كه آخر جمادىالثانى است، نه اوّل رجب. به هر حال اين قتال اشتباهاً در اوّل رجب صورت گرفت و كفّار اين موضوع را دستاويز قرار داده و شايع كردند كه مسلمانان احترام ماههاى حرام را نگه نمىدارند. در برابر اين تبليغات دشمنان، قرآن جواب مىدهد كه گرچه جنگ در ماه حرام واقع شده، ولى اين قتال به اشتباه از سوى مسلمانان صورت گرفته است، در حالى كه شما مشركان به عمد مرتكب گناهانى شدهايد كه مجازات آنها به مراتب از قتال در ماه حرام بيشتر است. بنابراين شما با داشتن سابقهى آن همه جنايت ورسوايى وارتكاب گناهان بزرگ، نبايد اين عمل اشتباه را دستاويز قرار دهيد. حبط عمل مرتد در دنيا، به اين است كه از فوائد اسلام محروم مىشود. زيرا كيفر او، جدايى از همسر مسلمان، محروميّت از ارث، قطع رابطه با مسلمانان، خروج از حمايت اسلام و در نهايت قتل است. و حبط عمل او در آخرت، محو تمام كارهاى خير اوست. «حبطت اعمالهم فى الدنيا والاخرة» _____________________________ 625) از سنّتهاى ابراهيمى رايج در ميان عرب قبل از اسلام، احترام گذاشتن به چهار ماه رجب، ذىالقعده، ذىالحجّه و محرم بود كه در اين ماهها، به هيچ جنگ و قتالى نمىپرداختند. اسلام نيز اين سنّت را امضا كرد و قتال و درگيرى در اين ماهها را تحريم نمود. ----------------------------------------- پيام ها 1- به شبهات، پاسخ مناسب بدهيد. «يسئلونك... قل» 2- مسجد الحرام واهل آن، احترام ويژه دارند. «المسجد الحرام واخراج اهله منه اكبر» 3- تعيين اهميّت گناهان، بدست خداوند است. «اخراج اهله منه اكبر، الفتنة اكبر...» 4- سلب امنيّت، مهمّتر از قتل است. «والفتنة اكبر من القتل» 5 - لازم است آرزوها، هدفها و تلاشهاى دشمن خود را بشناسيم. «ولايزالون يقاتلونكم حتّى يردّوكم عن دينكم» 6- هجوم دشمن، توجيه كنندهى كفر و ارتداد شما نيست. «ولايزالون يقاتلونكم... ومن يرتدد منكم...» 7- دشمنان، همواره در كمين هستند وارتداد و كفر وپشت كردن به دينتان را مىخواهند وبه غير آن راضى نمىشوند. آنها دنبال پيروزى موقت نيستند، بلكه مىخواهند فرهنگ ومكتب شما را از بين ببرند. «حتى يردّوكم عن دينكم» 8 - حسن عاقبت، ملاك ارزش است. چه بسا مسلمانانى كه كافر مردهاند. «فيمت و هو كافر» 9- ارتداد، داراى آثار دنيوى و اخروى است. «مَن يرتدد منكم... حبطت اعمالهم فىالدنيا و الاخرة» 10- ارتداد، مايهى حبط كارهاى نيك است. «من يرتدد... حبطت اعمالهم» 11- ارزش ايمان و عقيده تا جايى است كه اگر ايمان رفت، اعمال صالح نيز حبط مىشود. «مَن يرتدد منكم... حبطت اعمالهم» |
||
۳۰ خرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |