به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱۸ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آيه 259

--------------------------------------------
آيه
أَوْ كَالَّذِى مَرَّ عَلَى‏ قَرْيَةٍ وَهِىَ خَاوِيَةٌ عَلَى‏ عُرُوشِهَا قَالَ أَنَّى‏ يُحْى‏ هَذِهِ اللَّهُ بَعْدَ مَوْتِهَا فَأَمَاتَهُ اللَّهُ مِاْئَةَ عَامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ قَالَ كَمْ لَبِثْتَ قَالَ لَبِثْتُ يَوْماً أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ قَالَ بَلْ لَبِثْتَ مِاْئَةَ عَامٍ فَانْظُرْ اِلَى طَعَامِكَ وَشَرَابِكَ لَمْ يَتَسَنَّهْ وَانْظُرْ إِلَى‏ حِمَارِكَ وَ لِنَجْعَلَكَ ءَايَةً لِلنَّاسِ وَانْظُرْ إِلَى الْعِظَامِ كَيْفَ نُنْشِزُهَا ثُمَّ نَكْسُوهَا لَحْماً فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ قَالَ أَعْلَمُ أَنَّ اللَّهَ عَلَى‏ كُلِّ شَىْ‏ءٍ قَدِيرُ
-------------------------------------------
ترجمه
يا همانند كسى (عُزَير) كه از كنار يك آبادى عبور كرد، در حالى كه ديوارهاى آن بر روى سقف‏هايش فرو ريخته بود (و مردم آن مرده و استخوان‏هايشان در هر سو پراكنده بود، او با خود) گفت: خداوند چگونه اينها را پس از مرگ زنده مى‏كند؟ پس خداوند او را يك صد سال ميراند و سپس زنده كرد (و به او) گفت: چقدر درنگ كردى؟ گفت يك روز، يا قسمتى از يك روز را درنگ كرده‏ام! فرمود: (نه) بلكه يك‏صد سال درنگ كرده‏اى، به غذا و نوشيدنى خود (كه همراه داشتى) نگاه كن (كه با گذشت سالها) تغيير نيافته است. و به الاغ خود نگاه كن (كه چگونه متلاشى شده است، اين ماجرا براى آن است كه هم به تو پاسخ گوييم) و (هم) تو را نشانه (رستاخيز) و حجتى براى مردم قرار مى‏دهيم. (اكنون) به استخوان‏ها(ى مَركب خود) بنگر كه چگونه آنها را بهم پيوند مى‏دهيم و بر آن گوشت مى‏پوشانيم. پس هنگامى كه (اين حقايق براى آن مرد خدا) آشكار شد، گفت: (اكنون با تمام وجود) مى‏دانم كه خداوند بر هر كارى قادر و تواناست.
-------------------------------------------
نکته ها
آيه‏ى قبل گفتگوى حضرت ابراهيم با نمرود را بازگو كرد كه پيرامون توحيد گفتگو مى‏كردند و هدايت از طريق استدلال بود و ابراهيم با استدلال پيروز شد. نمونه‏ى دوّم خروج از ظلمات به نور، در اين آيه است كه پيرامون معاد گفتگو مى‏شود و هدايت از طريق نمايش و به صورت محسوس و عملى صورت مى‏گيرد. در تفاسير و برخى روايات آمده است كه نام اين شخص «عُزير» بوده است. در تفسير الميزان مى‏خوانيم كه اين شخص بايد پيامبر باشد، زيرا خداوند با او سخن گفته است.
----------------------------------------------
پيام ها
1- به تمدن‏هاى ويران شده گذشته، بايد به ديده عبرت نگريست و درسهاى تازه گرفت. «مرّ على قرية»
2- هرچند مى‏دانيد، امّا باز هم علم خود را با تجربه و پرسيدن بالا ببريد. «انّى‏ يحى هذه اللّه»
3- صد سال مردن، براى يك نكته فهميدن بجاست. «فاماته اللّه مأة عام»
4- گذشت زمان طولانى، خللى در قدرت خداوند وارد نمى‏آورد. «فاماته اللّه مأة عام ثم بعثه»
5 - رجعت و زنده شدن مردگان در همين دنيا و قبل از قيامت قابل قبول است. «أماته... بعثه»
6- نمايش، از بهترين راههاى بيان معارف دينى است. «اُنظر الى طعامك و شرابك... و انظر الى... و انظر الى العظام...»
7- با اراده الهى استخوان محكم، متلاشى مى‏شود، ولى غذايى كه زود فاسد مى‏شود، صد سال سالم باقى مى‏ماند. «لم يتسنّه»
8 - نمايش قدرت پروردگار براى ارشاد و هدايت مردم است، نه براى سرگرمى و يا حتّى قدرت‏نمايى. «ولنجعلك آية للناس»
9- خداوند صحنه‏اى از قيامت را در دنيا آورده است. «فاماته... ثم بعثه... وانظر الى العظام كيف ننشزها»
10- معاد، جسمانى است. زيرا اگر معاد روحانى بود، سخن از استخوان به ميان نمى‏آمد. «وانظر الى العظام»
11- مشت نمونه‏ى خروار است. خداوند گوشه‏هايى از قدرت خود در قيامت را در دنيا به نمايش گذارده است. «فلمّا تبيّن له قال أعلم انّ‏اللّه على كلّ شى‏ء قدير»




۳۱ خرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آيه 260

--------------------------------------------
آيه
وَإِذْ قَالَ إِبْرَ هِيمُ رَبِّ أَرِنى‏ كَيْفَ تُحْىِ الْمَوْتى‏ قَالَ أَوَلَمْ تُؤْمِنْ قَالَ بَلَى‏ وَلَكِنْ لِيَطْمَئِنَّ قَلْبِى قَالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِنَ الْطَّيْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَيْكَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلَى‏ كُلِّ جَبَلٍ مِنْهُنَّ جُزْءاً ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتِينَكَ سَعْياً وَاعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ‏
-------------------------------------------
ترجمه
و(بياد آور) هنگامى كه ابراهيم گفت: پروردگارا به من نشان بده كه چگونه مردگان را زنده مى‏كنى؟ فرمود: مگر ايمان نياورده‏اى؟ عرض كرد: چرا، ولى براى آنكه قلبم آرامش يابد. (خداوند) فرمود: چهار پرنده (طاووس، خروس، كبوتر وكلاغ) ++736%% را برگير وآنها را نزد خود جمع وقطعه قطعه كن (و درهم بياميز) سپس بر هر كوهى ++737%% قسمتى از آنها را قرار ده، آنگاه پرندگان را بخوان، به سرعت بسوى تو بيايند و بدان كه خداوند تواناى حكيم است.
-------------------------------------------
نکته ها
تنها از يگانه ابر مرد تاريخ پس از رسول خدا صلى الله عليه وآله، يعنى على عليه السلام نقل شده است كه فرمود: «لو كشف الغطاء ما ازددت يقيناً» اگر پرده‏ها كنار روند، بر يقين من افزوده نمى‏شود. [738] ولى ساير مردمان همه دوست دارند كه شنيده‏ها و حتّى باورهاى خود را به صورت عينى مشاهده نمايند. چنانكه همه مى‏دانند قند را از چغندر مى‏گيرند، ولى دوست دارند چگونگى آن را مشاهده كنند.
در تفاسير آمده است: حضرت ابراهيم از كنار دريايى مى‏گذشت، مردارى را ديد كه در كنار دريا افتاده و قسمتى از آن در آب و قسمتى ديگر در خشكى است و پرندگان و حيوانات دريايى، صحرايى و هوايى از هر سو آن را طعمه‏ى خود قرار داده‏اند. حضرت با خود گفت: اگر اين اتّفاق براى انسان رخ دهد و ذرّاتِ بدن انسان در بين جانداران ديگر پخش شود، در قيامت آنها چگونه يكجا جمع و زنده مى‏شوند. لذا از خداوند درخواست كرد كه نحوه‏ى زنده شدن مردگان را مشاهده كند. خداوند نيز با اين نمايش، ابراهيم را به نور يقين واطمينان رهسپار نمود.
_________________________________
738) غررالحكم و تفسير روح‏البيان، ج‏1، ص‏416 .
---------------------------------------------------
پيام ها
1- زنده كردن مردگان، از شئون ربوبيّت خداوند است. «ربّ ارنى كيف تحيى»
2- براى آموزش عميق، استفاده از نمايش ومشاهدات حسى لازم است. «أرنى»
3- كشف وشهود تنها براى كسانى است كه مراتبى از علم، ايمان واستدلال را طى كرده باشند. درخواست «أرنى» ابراهيم پاسخ داده مى‏شود، نه هر كس ديگر.
4- در پى آن باشيم كه ايمان و يقين خود را بالا برده تا به مرز اطمينان برسيم. پژوهش و كنجكاوى يك ارزش است. «لِيطمئنّ قلبى»
5 - ايمان، داراى مراحل و درجاتى است. «ليطمئن قلبى»
6- قلب، مركز آرامش است. «ليطمئنّ قلبى»
7- اولياى خدا، قدرت تصرّف در هستى را دارند كه به آن ولايت تكوينى گفته مى‏شود. «ثمّ ادعهنّ يأتينك سعياً»
8 - معاد، جسمانى است و در قيامت بازگشت روح به همين ذرات بدن خواهد بود. «يأتينك سعياً»




۳۱ خرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آيه 261

--------------------------------------------
آيه
مَّثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَ لَهُمْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِى كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِّائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ يُضَعِفُ لِمَنْ يَشَآءُ وَ اللَّهُ وَ سِعٌ عَلِيمٌ‏
-------------------------------------------
ترجمه
مثل كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى‏كنند، همانند بذرى است كه هفت خوشه بروياند و در هر خوشه يكصد دانه باشد و خداوند آنرا براى هر كس بخواهد (و شايستگى داشته باشد،) دو يا چند برابر مى‏كند و خدا (از نظر قدرت و رحمت) وسيع و (به همه چيز) داناست.
--------------------------------------------
نکته ها
سفارش به انفاق و منع از اسراف و تبذير، بهترين راه براى حلّ اختلافات طبقاتى است. همچنان كه پيدايش و گسترش ربا، زمينه ساز و بوجود آورنده‏ى طبقات است. لذا در قرآن آيات لزوم اتفاق و تحريم ربا در كنار هم آمده است. [739]
هر دانه‏اى، در هر زمينى، هفت خوشه كه در هر خوشه صد دانه باشد نمى‏روياند، بلكه بايد دانه، سالم و زمين، مستعد و زمان، مناسب و حفاظت، كامل باشد. همچنين انفاق مال حلال، با قصد قربت، بدون منّت و با شيوه‏ى نيكو آن همه آثار خواهد داشت.
_________________________

739) تفسيرالميزان، ج‏2، ص‏406 .
-------------------------------------
پيام ها
1- انفاق، تنها پاداش اخروى ندارد، بلكه سبب رشد وتكامل وجودى خود انسان مى‏گردد. «مثل الذين ينفقون»
2- ستايش قرآن از كسانى است كه انفاق سيره‏ى هميشگى آنان باشد. «ينفقون» فعل مضارع دلالت بر استمرار دارد.
3- انفاق، زمانى ارزشمند است كه در راه خدا باشد. در اسلام اقتصاد از اخلاق جدا نيست. «فى سبيل اللّه»
4- استفاده از مثال‏هاى طبيعى، هرگز كهنه نمى‏شود و براى همه مردم در هر سن و شرايطى كه باشند قابل فهم است. تشبيه مال به بذر و تشبيه آثار انفاق به خوشه‏هاى متعدّد پر دانه. «كمثل حبّة انبتت سبع سنابل»
5 - تشويق و وعده‏ى پاداش، قوى‏ترين عامل حركت است. پاداش هفتصد برابر. «واللّه يضاعف»
6- لطف خداوند، محدوديّت ندارد. «واللّه يضاعف ... واللّه واسعٌ عليم»
7- اگر انفاق مال، تا هفتصد برابر قابليّت رشد و نموّ دارد؛ «كمثل حبّة انبتت سبع سنابل فى كلّ سنبلة مأة حبّة» پس حساب كسانى كه در راه خدا جان خود را انفاق مى‏كنند چه مى‏تواند باشد؟! «واللّه واسعٌ عليم»




۳۱ خرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آيه 262

--------------------------------------------
آيه
الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَ لَهُمْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ لَا يُتْبِعُونَ مَا أَنْفَقُواْ مَنّاً وَ لَا أَذَىً لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لَا هُمْ يَحْزَنُونَ‏
-----------------------------------------
ترجمه
كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى‏كنند و سپس به دنبال آنچه انفاق كرده‏اند، منّت نمى‏گذارند و آزارى نمى‏رسانند، پاداش آنها برايشان نزد پروردگارشان (محفوظ) است و نه ترسى دارند و نه غمگين مى‏شوند.
-------------------------------------------
نکته ها
هدف اسلام از انفاق، تنها سير كردن شكم فقرا نيست، بلكه اين كار زيبا بايد بدست افراد خوب، يا شيوه خوب و همراه با اهداف خوبى باشد.
گاهى انسان گامى براى خدا بر مى‏دارد و كارى را به نيكى شروع مى‏كند، ولى به خاطر عوارضى از قبيل غرور يا منّت يا توقّع و يا امثال آن ارزش كار را از بين مى‏برد. با منّت، اثر انفاق از بين مى‏رود، چون هدف از انفاق تطهير روح از بخل است، ولى نتيجه‏ى منّت، آلوده شدن روح مى‏باشد. منّت‏گذار، يا در صدد بزرگ كردن خود و تحقير ديگران است و يا مى‏خواهد نظر مردم را به خود جلب كند كه در هر صورت از اخلاص بدور است. مگر خداوند به خاطر همه‏ى نعمت‏هايى كه به ما داده بر ما منّت گذاشته تا ما با بخشيدن جزئى از آن بر خلق او منّت بگذاريم.
در مجمع البيان حديثى روايت شده است كه رسول اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: خداوند در قيامت به منّت گذاران، نگاه لطف آميز نمى‏كند.
--------------------------------------------
پيام ها
1- شروع نيكو كافى نيست، اتمام نيكو هم شرط است. «ينفقون... ثمّ لايُتبِعون... منّاً»
2- اسلام حافظ شخصيّت محرومان وفقراست و كوبيدن شخصيّت فقرا از طريق منّت را سبب باطل شدن عمل مى‏داند. «لا يتبعون... منّاً و لا اذىً»
3- اعمال انسان، در يكديگر تأثير دارند، يعنى يك عمل مى‏تواند عمل ديگر را خنثى كند. انفاق براى درمان فقر است، ولى منّت‏گذارى آنرا مايه‏ى درد فقرا مى‏گرداند. «ينفقون... لا يتبعون... منّاً و لا اذىً»
4- خداوند، آينده انفاق كننده را تضمين كرده است. «لا خوف عليهم ولا هم يحزنون»
5 - كسى كه بدون منّت و آزار وفقط براى خدا انفاق مى‏كند، از آرامشى الهى برخوردار است. «ينفقون اموالهم فى سبيل اللّه... لا خوف عليهم ولا هم يحزنون»





۳۱ خرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آيه 263

--------------------------------------------
آيه
قَوْلٌ مَعْرُوفٌ وَمَغْفِرَةٌ خَيْرٌ مِنْ صَدَقَةٍ يَتْبَعُهَا أَذىً وَاللَّهُ غَنِىٌّ حَلِيمٌ‏
--------------------------------------
ترجمه
گفتار پسنديده (با نيازمندان) وگذشت (از تندى آنان)، از بخششى كه بدنبال آن آزارى باشد، بهتر است. و خداوند بى‏نياز بردبار است.
-----------------------------------
نکته ها
رسول اكرم صلى الله عليه وآله فرمود: اگر سائلى نزد شما آمد، به يكى از اين دو روش عمل كنيد؛ »بذل يسير او ردّ جميل« [740] يا چيزى كه در توان داريد به او عطا كنيد، يا به طرز شايسته‏اى او را ردّ نماييد. همچنين فرمود: اگر با مال نمى‏توانيد به مردم رسيدگى كنيد، با اخلاق برسيد. [741]
_____________________________
740) تفسير قرطبى ونمونه، ذيل آيه.
741) تفسيركاشف، ج‏1،ص‏272.
-------------------------------------------
پيام ها
1- آبرو و شخصيّت فقير، با ارزش‏تر از حفظ شكم و شخص فقير است. «قول معروف... خير من صدقة»
2- فقير را با محبّت و دلسوزى به كار مفيدى كه زندگى او را تأمين كند، راهنمايى كنيد. [742] «قول معروف»
3- انفاق بايد همراه با اخلاق باشد. «قول معروف... خير من صدقة»
4- گفتگوى خوش با فقير، موجب تسكين او و عامل رشد انسان است، در حالى كه صدقه با منّت، هيچكدام را بهمراه ندارد. «قول معروف... خير من صدقة»
5 - اگر فقيرى بخاطر فشار وتنگدستى، ناروايى گفت او را ببخشيد. «مغفرة»
6- رعايت عرف جامعه، در سخن و عمل لازم است. «قول معروف»
7- خداوند آزار رسانى به فقير را پاسخ مى‏دهد، ولى نه با عجله. «حليم»
_____________________________
742) تفسير پرتوى از قرآن، ذيل آيه.





۳۱ خرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آيه 264

--------------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تُبْطِلُواْ صَدَقَتِكُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَى‏ كَالَّذِى يُنْفِقُ مَالَهُ رِئَآءَ النَّاسِ وَلَا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْأَخِرِ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَيْهِ تُرَابٌ فَأَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلْداً لَا يَقْدِرُونَ عَلَى‏ شَىْ‏ءٍ مِمَّا كَسَبُواْ وَاللَّهُ لَا يَهْدِى الْقَوْمَ الْكَفِرِينَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! بخشش‏هاى خود را با منّت وآزار باطل نسازيد، همانند كسى كه مال خود را براى خودنمايى به مردم، انفاق مى‏كند و ايمان به خدا و روز رستاخيز ندارد. پس مثال او همچون مَثل قطعه سنگ صافى است كه بر روى آن (قشر نازكى از) خاك باشد (و بذرهايى در آن افشانده شود) پس رگبارى به آن رسد (و همه خاك‏ها و بذرها را بشويد) و آن سنگ را صاف (و خالى از خاك و بذر) رها كند! (رياكاران نيز) از دستاوردشان، هيچ بهره‏اى نمى‏برند وخداوند گروه كافران را هدايت نمى‏كند.
---------------------------------------------
نکته ها
اين آيه نيز تشبيهى را با خود دارد و نمايانگر باطن اشخاصى است كه به قصد ريا و تظاهر انفاق مى‏كنند. ظاهر عمل اينان همچون خاك، نرم ولى باطن آن چون سنگ، سفت است كه قابليّت نفوذ ندارد. به خاطر سفتى و سختى دلهاى سنگين‏شان، از انفاق خود بهره‏اى نمى‏برند.
----------------------------------------------
پيام ها
1- منّت گذارى و آزار فقير، پاداش انفاق و صدقات را از بين مى‏برد. «لا تبطلوا»
2- ريا، نشانه عدم ايمان واقعى به پروردگار وقيامت است. «ينفق ماله رئاء النّاس و لايؤمن باللّه»
3- انفاق مهم نيست، انگيزه و روحيّه‏ى انفاق كننده مهم است. «رئاء الناس»
4- اعمال شخص منّت گذار، رياكار وكافر، تباه است. كلمه‏ى «فمثله» قابل تطبيق با هر سه گروه است.
5 - رياكار، عاقبت رسوا مى‏شود و حوادث، كاشف حقايق است. «فتركه صلداً»
6- رياكار نه تنها از پاداش آخرت محروم است، بلكه رشد روحى را نيز كسب نكرده است. «لا يقدرون على شيى‏ء»
7- منّت‏گذار ورياكار، در مدار كفر ومورد تهديد قرار مى‏گيرد. «لايهدى القوم الكافرين»




۳۱ خرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آيه 265

--------------------------------------------
آيه
وَمَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَ لَهُمْ ابْتِغَآءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ تَثْبِيتاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ كَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصَابَهَا وَابِلٌ فَأَتَتْ أُكُلَهَا ضِعْفَيْنِ فَإِنْ لَمْ يُصِبْهَا وَابِلٌ فَطَلٌّ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
---------------------------------------------
ترجمه
و مَثل كسانى كه اموال خود را در طلب رضاى خداوند واستوارى روح خود انفاق مى‏كنند، همچون مَثل باغى است كه در نقطه‏اى بلند باشد (واز هواى آزاد بحدّ كافى بهره بگيرد) وباران‏هاى درشت به آن برسد وميوه‏ى خود را دو چندان بدهد. واگر باران درشتى نبارد، باران‏هاى ريز و شبنم (ببارد تا هميشه اين باغ شاداب و پر طراوت باشد.) و خداوند به آنچه انجام مى‏دهيد بيناست.
---------------------------------------------
پيام ها
1- اگر هدف، تحصيل رضاى خداوند ورشد و كمال روحى باشد، كارها بارور مى‏شود. «ابتغاء مرضات اللّه... فاتت اُكلها ضعفين»
2- اخلاص، ساده بدست نمى‏آيد، بايد به سراغ آن رفت. «ابتغاء مرضاة اللّه»
3- كارهاى خالص، همچون مزرعه‏اى در نقطه‏اى مرتفع است كه از خرابى سيل محفوظ است. «بربوة اصابها»
4- اگر هدف خدا باشد، از جلوه‏ها و جمال‏ها هم محروم نمى‏شويم. مخلصين در جامعه محبوب‏تر از رياكارانند. «جنّة بربوة» انفاق خالص، همانند مزرعه‏ى در دامنه كوه وزمين مرتفع است، كه همه مردم آنرا مى‏بينند واز آن لذّت مى‏برند.
5 - مهم‏تر از امكانات، بهره‏گيرى از امكانات است. بارانِ ريز يا درشت مهم نيست، مهم آن است كه زمين بتواند آن را جذب كند. «فان لم يصبها وابل فطلّ»





۳۱ خرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آيه 266

--------------------------------------------
آيه
أَيَوَدُّ أَحَدُكُمْ أَنْ تَكُونَ لَهُ جَنَّةٌ مِنْ نَخِيلٍ وَأَعنَابٍ تَجْرِى مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ لَهُ فِيهَا مِنْ كُلِّ الْثَّمَر تِ وَأَصَابَهُ الْكِبَرُ وَلَهُ ذُرِّيَّةٌ ضُعَفَآءُ فَأَصَابَها إِعْصَارٌ فِيهِ نَارٌ فَاحْتَرَقَتْ كَذَ لِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ الْأَيَتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ‏
-------------------------------------
ترجمه
آيا كسى از شما دوست دارد كه باغى از درختان خرما وانگور داشته كه از زير درختان آن نهرها در جريان وبراى او در آن (باغ) از هر گونه ميوه‏اى وجود داشته باشد ودر حالى كه به سن پيرى رسيده وفرزندانى (كوچك و) ضيعف دارد، گردبادى همراه با آتش سوزان به آن باغ بوزد و باغ را يكسره بسوزاند. اين چنين خداوند آيات را براى شما بيان مى‏كند تا شايد انديشه كنيد.
--------------------------------------
-
نکته ها
انسان هنگامى كه پير و عيالمند شد، توان توليدش از بين مى‏رود، ولى نياز و مصرفش شديد مى‏شود. حال اگر منبع درآمدش نيز نابود شود، به ذلّت كشيده مى‏شود. انسان در قيامت، از يك‏سو توان عمل صالح ندارد و از سوى ديگر نيازش شديد است. در اين حال اگر كارهاى صالحش با منّت وريا محو شده باشد، به چه ذلّتى مى‏رسد.
خرما وانگور، از مفيدترين ميوه‏ها مى‏باشند ودر قرآن نام آنها به كرّات آمده است.
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: هركس «لا اله الاّ اللّه» بگويد به واسطه آن كار، درختى در بهشت براى او كاشته مى‏شود و همچنين است هركس «اللّه اكبر» بگويد. شخصى به پيامبر گفت: پس درختان ما در بهشت بسيار است! حضرت فرمودند: آرى، به شرط آنكه آتشى بدنبال آن نفرستيد و آنرا نسوزانيد. [743]
__________________________
743) بحار، ج‏8، ص‏186.
---------------------------------------
پيام ها
1- خودت را به جاى ديگران بگذار تا مسائل را خوب درك كنى. «أيَودّ احدكم ...»
2- از مثال‏هاى طبيعيى كه زمان و مكان و عصر و نسل در آن اثر نمى‏گذارد، استفاده كنيم. «جنّة من نخيل و...»
3- منّت و آزار بعد از انفاق، همچون باد سوزانى است بر باغى سرسبز، و آتشى بر بوستانى خرّم. «فاحترقت»
4- رشد يافتن، تدريجى است، ولى تخريب و حبط عمل در يك لحظه است. «فاصابها اعصار فيه نار فاحترقت»
5 - مثال‏هاى قرآن، براى فكر كردن است. «لعلّكم تتفكّرون»




۳۱ خرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آيه 267

--------------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَنْفِقُواْ مِنْ طَيِّبَتِ مَا كَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَلَا تَيَمَّمُواْ الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنْفِقُونَ وَلَسْتُمْ بَِاخِذِيِهِ إِلَّا أنْ تُغْمِضُواْ فِيهِ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ غَنِىٌّ حَمِيدٌ
-----------------------------------------
ترجمه
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از پاكيزه‏ترين چيزهايى كه بدست آورده‏ايد و از آنچه ما براى شما از زمين رويانيده‏ايم، انفاق كنيد وبراى انفاق به سراغ قسمت‏هاى ناپاك (وپست) نرويد، در حالى كه خود شما هم حاضر نيستيد آنها را بپذيريد مگر از روى اغماض (وناچارى) و بدانيد كه خداوند بى‏نياز و ستوده است.
-----------------------------------------
نکته ها
آيات قبل، شرايط انفاق كننده را مطرح كرد و اين آيه شرايط چيزهايى را بيان مى‏كند كه به محرومان انفاق مى‏شود.
امام باقر عليه السلام ذيل اين آيه فرمودند: بعضى از مسلمانان درآمدهاى حرامى مانند ربا داشتند كه صرف فقرا مى‏كردند، اين آيه آنان را نهى نمود. [744]
___________________________
744) تفسير برهان، ج‏1، ص‏255 وراهنما.
-----------------------------------------
پيام ها
1- هدف از انفاق، رهايى از بخل است، نه رهايى از اشياى بى‏ارزش و نامطلوب. «انفقوا من طيّبات ما كسبتم»
2- در انفاق، تفاوتى ميان پول نقد يا كالا نيست. «ما كسبتم... ما اخرجنا»
3- بخششِ بادآورده‏ها مهم نيست، بلكه بخشش از دست‏رنج، داراى ارزش است. «ما كسبتم»
4- در انفاق بايد كرامت محرومان محفوظ بماند. «ولا تيمّموا الخبيث»
5 - نه تنها از چيزهاى ناپاك و پست انفاق نكنيد، بلكه به فكر آن نيز نيفتيد. «ولاتيمّموا»
6- وجدان انسان، بهترين معيار براى شناخت پسنديده و ناپسند است. هر آنچه را مى‏پسندى كه به تو انفاق كنند، شايسته است كه انفاق كنى و اگر آنرا دوست نمى‏دارى، شايسته‏ى انفاق نيست. «لستم باخذيه الا ان تغمضوا»
7- هر فرد ثروتمندى احتمال فقير شدن خود را بدهد، شايد روزى دستِ دهنده شما، دستِ گيرنده شد. «آخذيه»
8 - گرفتن مال نامرغوب، نشانه رضايت فقرا نيست، بلكه نشانه‏ى استيصال آنان است. «تغمضوا» يعنى شما هم با اغماض وسختى ممكن است چيزى را بگيريد، ولى اين نشانه‏ى رضايت شما نيست.
9- اثر انفاق به خود شما بر مى‏گردد، وگرنه خداوند غنى و بى‏نياز است. «ان اللّه غنى حميد»
10- غناى الهى همراه با كمالات ومحبوبيّت است. «غنى حميد»




۳۱ خرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آيه 268

--------------------------------------------
آيه
الْشَّيْطَنُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَيَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشَآءِ وَاللَّهُ يَعِدُكُمْ مَّغْفِرَةً مِّنْهُ وَفَضْلاً وَاللَّهُ وَ سِعٌ عَلِيمٌ‏
-------------------------------------------
ترجمه
شيطان (به هنگام انفاق،) شما را از فقر وتهيدستى بيم مى‏دهد وشما را به فحشا و زشتى‏ها فرا مى‏خواند، ولى خداوند از جانب خود به شما وعده‏ى آمرزش و فزونى مى‏دهد و خداوند وسعت بخش داناست.
-------------------------------------------
نکته ها
به هنگام انفاق، شيطان به سراغ انسان مى‏آيد و القاء مى‏كند كه اگر امروز انفاق كنى فردا خودت فقير خواهى شد، بهتر است اموالت را ذخيره كنى تا به هنگام پيرى و بيمارى و...، خرج نمايى. اينها القائات و وعده‏هاى شيطانى است.
نياز ما در فرداى قيامت به مغفرت الهى، به مراتب بيشتر از نياز ما در فرداى دنياست. مبادا مغفرت الهى را با خيال رفاه در زندگى مبادله كنيم. زيرا:
اوّلاً: شايد پير نشدم و نيازمند نشدم، ولى در قيامت نياز من قطعى است.
ثانياً: شايد مالى كه امروز براى فردا نگه مى‏دارم، باقى نماند، ولى انفاقِ امروز حتماً براى فرداى قيامت باقى است.
ثالثاً: شايد از مال اندوخته‏ى امروز در فرداى پيرى نتوانم بهره‏مند شوم، ولى از انفاق امروز بهره‏مندى در قيامت قطعى است.
رابعاً: بهره‏مندى انسان از اندوخته خود در دوران پيرى، موقّتى است، ولى بهره‏گيرى انسان از انفاق در قيامت ابدى است. [745]
_____________________________
745) تفسير فخررازى، ذيل آيه.
-------------------------------------------
پيام ها
1- شيطان، انسان را از انفاق اموال مرغوب باز مى‏دارد. «انفقوا من طيّبات... الشيطان يعدكم الفقر...»
2- بخل شما، فقرا را به فساد وفحشا مى‏كشاند. «يعدكم الفقر ويأمركم بالفحشاء»
3- انسان در انتخاب راه خدا يا شيطان، آزاد است. «الشيطان يعدكم... واللّه يعدكم»
4- اطرافيانى كه انسان را از انفاق باز مى‏دارند و از آينده مى‏ترسانند، ولى نسبت به گناهان تشويق مى‏نمايند، شيطانند. «الشيطان يعدكم»
5 - ميان فقر و فحشا، رابطه است. بسيارى از گناهان بخاطر ترس از فقر است. «يعدكم الفقر ويأمركم بالفحشاء»
6- انفاق نكردن ويا انفاق از اموال نامرغوب، از نمونه‏هاى زشتى وفحشا مى‏باشد. «لا تيمموا الخبيث... الشيطان يعدكم...»
7- انفاق، مال را زياد مى‏كند وسبب آمرزش گناهان است. «انفقوا... اللّه يعدكم مغفرة منه وفضلاً»
8 - با موانع انفاق و افكار شيطانى، مبارزه كنيد. در برابر ترس از فقر، به ياد فضل و لطف خدا باشيد. «مغفرة منه و فضلاً...»
9- هر فكر و توهّمى كه براى شما تنگ‏نظرى، ترس و اثر منفى بياورد، شيطانى است و هر فكر و الهامى كه براى شما حركت، نشاط و سعه‏صدر آورد، الهى است. «واللّه يعدكم مغفرة منه و فضلا...»




۳۱ خرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۵۸
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۲۱
پیام‌های جدید
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۵۰۱ پاسخ
۱۲,۴۱۵,۶۷۲ بازدید
۱۵ روز قبل
Greatest Ever
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۹ پاسخ
۹,۱۰۱,۲۸۵ بازدید
۱۸ روز قبل
armanshah
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۷ پاسخ
۵۸۵,۱۹۰ بازدید
۳ ماه قبل
مهدی
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۳۵۷,۵۱۰ بازدید
۶ ماه قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۷,۱۰۰ بازدید
۶ ماه قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۹۷۱ بازدید
۶ ماه قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۷۴,۶۵۹ بازدید
۶ ماه قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۵۹,۸۷۱ بازدید
۶ ماه قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۸۵,۱۸۳ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۳۷۴,۲۴۲ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
حاضرین در سایت
۷۸۳ کاربر آنلاین است. (۷۲ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۷۸۳

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!