در حال دیدن این عنوان: |
۷۵ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
آيه 96 آيه 97 آيه 98 آيه 99 آيه 100، 101 آيه 102 آيه 103 آيه 104 آيه 105 آيه 106 آيه 107 آيه 108 آيه 109 آيه 110 آيه 111 آيه 112 آيه 113 آيه 114 آيه 115 آيه 116 آيه 117 آيه 118 آيه 119 آيه 120 آيه 121 آيه 122، 123 آيه 124 آيه 125 آيه 126 آيه 127 آيه 128 آيه 129 آيه 130 آيه 131 آيه 132 آيه 133 آيه 134 آيه 135 آيه 136 آيه 137 آيه 138 آيه 139 آيه 140 آيه 141 آيه 142 آيه 143 آيه 144 آيه 145 آيه 146 آيه 147 آيه 148 آيه 149 آيه 150 آیه 151 آیه 152 آیه 153 آیه 154 آیه 155 آیه 156 آیه 157 آیه 158 آیه 159 آیه 160 آیه 161، 162 آیه 163، 164 آیه 165 آیه 166 آیه 167 آیه 168 آیه 169 آیه 170 آیه 171 آیه 172 آیه 173 آیه 174 آیه 175 آیه 176 آیه 177 آیه 178 آیه 179 آیه 180 آیه 181 آیه 182 آیه 183 آیه 184 آیه 185 آیه 186 آیه 187 آیه 188 آیه 189 آیه 190 |
||
۸ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
آیه 191 آیه 192 آیه 193 آیه 194 آیه 195 آیه 196 آیه 197 آیه 198 آیه 199 آیه 200 آیه 201 آیه 202 آیه 203 آیه 204 آیه 205 آیه 206 آیه 207 آیه 208 آیه 209 آیه 210 آیه 211 آیه 212 آیه 213 آیه 214 آیه 215 آیه 216 آیه 217 آیه 218 آیه 219 آیه 220 آیه 221 آیه 222 آیه 223 آیه 224 آیه 225 آیه 226 آیه 227 آیه 228 آیه 229 آیه 230 آیه 231 آیه 232 آیه 233 آیه 234 آیه 235 آیه 236 آیه 237 آیه 238 آیه 239 آیه 240 آیه 241، 242 آیه 243 آیه 244 آیه 245 آیه 246 آیه 247 آیه 248 آیه 249 آیه 250 آیه 251 آیه 252 آیه 253 آیه 254 آیه 255 آیه 256 آیه 257 آیه 258 آیه 259 آیه 260 آیه 261 آیه 262 آیه 263 آیه 264 آیه 265 آیه 266 آیه 267 آیه 268 آیه 269 آیه 270 آیه 271 آیه 272 آیه 273 آیه 274 آیه 275 آیه 276 آیه 277 آیه 278 آیه 279 آیه 280 آیه 281 آیه 282 آیه 283 آیه 284 آیه 285 آیه 286 |
||
۸ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران توضیحات سيماى سوره آل عمران سوره آل عمران داراى دويست آيه است و آيات آن از يك نظام و هماهنگى خاصّى برخوردارند. اين سوره در مدينه نازل شد و نزول آن زمانى بود كه نداى دعوت اسلام درجهان آن روز بلند ودشمنان حساس وگوش به زنگ شده بودند. چنانكه در تفسير الميزان آمده است، عدّهاى از مسيحيان منطقهى نجرانِ يمن، براى شنيدن سخنان پيامبر به مدينه آمدند كه هشتاد وچند آيه اوّل اين سوره براى توضيح معارفاسلام به آنان يكجا نازل گرديد و با ماجراى مباهله به انجام رسيد. همچنين ماجراى جنگ اُحد و دعوت مسلمانان به صبر و پايدارى، در اين سوره مطرح شده است. نام اين سوره بر اساس آيات 33 و 35 آن مىباشد كه ماجراى تولّد مريم فرزند عِمران را بيان مىدارد. لذا مراد از آل عمران در اين سوره، حضرت مريم عليها السلام و حضرت عيسى عليه السلام مىباشند، گرچه نام پدر حضرت موسى نيز، عمران بوده است. |
||
۸ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 1 ------------------------------------------ آيه الم ----------------------------------------- ترجمه الف لام ميم ---------------------------------------------- نکته ها در جلد اوّل تفسير، دربارهى آيه «بِسم اللّه الرّحمن الرّحيم» گفته شد كه از جايگاه خاصّى برخوردار وخود آيهاى مستقل است. گفتن آن در اوّل هر كار سفارش شده و تكرار آن درابتداى هر سوره، نشانهى اهميّت آن است. «بسماللَّه» مخصوص اسلام نيست وپيامبران ديگر نيز اين آيه را با همين عبارت بكار بردهاند. اينكه «بسماللَّه» با حرف «باء» شروع شده كه به معناى استمداد و كمكخواهى است، نشانهى آن است كه بدون خواست واراده او هيچكارى صورت نمىگيرد. استعانت از خدا، يعنى كمك گرفتن از تمام صفات او. او رحمن و رحيم است و چشم اميد ما به رحمت اوست، رحمتى گسترده و عمومى براى اين جهان و آن جهان. آرى! ديگران يا رحم ندارند و يا رحمشان محدود به افراد خاص و يا زمان و مكان خاصّى است و هدفشان از رحم كردن بازگشت آن است، نظير علفى كه به حيوان يا دانهاى كه به مرغ مىدهند تا از او بهرهمند شوند. رحمتى گسترده و ابدى براى همه بدون قصد بازگشت مخصوص خداوند است. پس از چنين خداى رحمن و رحيمى استمداد كنيم و بگوييم: «بسم اللّه الرّحمن الرّحيم» چنانكه در سورهى بقره ذكر شد «الم» از حروف مقطعه است. شايد مشهورترين و بهترين نظر درباره حروف مقطعه همين باشد كه بگوييم رمزى است ميان خدا و پيامبرش.[1] و يا اعلام اين موضوع باشد كه قرآن، كلام الهى نيز از همين حروف الفبا تأليف يافته، ولى با اين حال معجزه است. اگر شما هم مىتوانيد از همين حروف، كتابى همچون قرآن بياوريد. همانگونه كه قدرت الهى از خاك، انسان مىآفريند ولى بشر از خاك، سفال و آجر و كوزه مىسازد. اين تفاوت قدرت الهى با قدرت بشرى است. حروف مقطّعه «الم» در ابتداى شش سوره بقره، آلعمران، عنكبوت، روم، لقمان و سجده آمده است. ________________________________ 1) امام صادق عليه السلام فرمودند: «الم» در اوّل سوره آلعمران، رمز اين جمله است: «اَنا اللّه المجيد» يعنى منم خداى مجيد. تفسير نورالثقلين، ج1، ص 309. |
||
۸ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 2 --------------------------------------------- آيه اللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ ----------------------------------------------- ترجمه خداوند كه معبودى جز او نيست، زنده وپاينده است. ----------------------------------------------- نکته ها «قَيّوم» به كسى گفته مىشود كه خود به ديگرى تكيه نداشته باشد، ولى ديگران به او تكيه دارند و يا قوامبخش همه چيز است. خداوند در آفريدن، تدبير و تسلّط كامل دارد. عوامل و اسباب مادّى وسيلهى پيدايش مىشوند، ولى مستقل نيستند و سبب بودنشان از خودشان نيست. موجودات ديگر، علم، حيات و قدرت مستقلّى ندارند. تنها او زندهاى است كه زندگى هر موجود زنده وابسته به اوست. در دعاى جوشنكبير مىخوانيم: او قبل از هر زندهاى زنده وبعد از هر زندهاى زنده است. هيچ زندهاى شريك او نيست و به كسى نياز ندارد. جان همهى زندهها و رزق آنها به دست اوست. او زندهاى است كه زنده بودن خود را از كسى ارث نبرده است. --------------------------------------------- پيام ها 1- توحيد، سرلوحهى كتب آسمانى است. «لااله الاّ هو» 2- شرط معبود شدن، داشتن كمالات ذاتى است و تنها خداوند است كه قائم به ذات خويش و بىنياز مطلق است. «الحىّ القيّوم» |
||
۸ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 3 ------------------------------------------ آيه نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتَبَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَأَنزَلَ التَّوَْريةَ وَ الْإِنجِيلَ ------------------------------------------ ترجمه او كتاب را به حقّ بر تو نازل كرد، كه تصديق كننده كتابهاى پيشين است و (او بود كه) تورات و انجيل را فرو فرستاد. -------------------------------------------- نکته ها كلمهى «تورات»، در زبان عِبرى به معناى شريعت و قانون است. تورات كنونى داراى پنج بخش به نامهاى: 1- سِفر پيدايش 2- سِفر خروج 3- سِفر لاويان 4- سِفر اعداد 5 - سِفر تثنيه مىباشد. از آنجايى كه در تورات شرح وفات و دفن حضرت موسىعليه السلام مطرح شده، معلوم مىشود كه اين مطالب بعد از حضرت موسى جمع آورى شده است. كلمهى «انجيل»، ريشه يونانى دارد و به معناى بشارت است. انجيل نام كتاب مسيحيان است و قرآن هر كجا از آن نام برده، به صورت مفرد بيان كرده است، ولى امروزه در ميان مسيحيان اناجيل متعدّد وجود دارد كه همه پس از حضرت عيسى عليه السلام و بدست ياران و پيروان او نوشته شدهاند. اين اناجيل كه به نام خود آنان معروف است، عبارتند از: 1- انجيل مَتّى. 2- انجيل مرقس. 3- انجيل لوقا. 4- انجيل يوحنّا. --------------------------------------------- پيام ها 1- آمدن كتب آسمانى، جلوهاى از قيّوميّت خداست. «القيّوم نزّل عليك الكتاب» 2- نزول قرآن بر پيامبر، مربوط به شخصيّت او و تكريم خداوند از اوست. «نزل عليك الكتاب» كلمه «عليك» مقدّم بر كلمه «الكتاب» است. 3- قرآن از هرگونه باطلى مصونيّت داشته و منطبق با حقيقت است. «بالحقّ» 4- كتابهاى آسمانى انبيا، مؤيّد يكديگرند. «مصدّقا لما بين يديه» 5 - تصديق كتب آسمانى پيشين، عاملى براى وحدت خداپرستان و يكى از شيوههاى دعوت ديگران است. «مصدّقاً» 6- تصديق قرآن نسبت به تورات و انجيل، حقّى بزرگ بر اديان سابق است، و گرنه با خرافاتى كه وارد تورات و انجيل شده، آسمانى بودن آنها به كلّى فراموش مىشد. «مصدّقاً» 7- با آنكه مراحل تربيت الهى، ابزار و دستورالعملهاى آن در هر زمان و شرايط متفاوت بودهاند، ولى از آهنگ تكاملى ووحدت در هدف برخوردارند. «مصدقاً» |
||
۸ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 4 ------------------------------------------------ آيه مِنْ قَبْلُ هُدىً لِّلنَّاسِ وَأَنْزَلَ الْفُرْقَانَ إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ بَِايَتِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَاللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انتِقَامٍ ------------------------------------------------ ترجمه او پيش از اين (تورات و انجيل را) براى هدايت مردم (فرو فرستاد) و اينك فرقان را (كه وسيلهى تميز حقّ از باطل است) نازل كرد، البتّه براى كسانى كه به آيات الهى كفر ورزند، عذاب شديدى است و خداوند شكست ناپذير صاحب انتقام است. ------------------------------------------- نکته ها يكى از نامهاى قرآن، فرقان است. فرقان، يعنى آنچه مايهى افتراق، جدايى و فرق گذاشتن است. از آنجا كه راه تشخيص حقّ از باطل، در همه امور قرآن مىباشد، لذا به آن فرقان گفته شده است. عذاب شديد مخصوص آخرت نيست. در اين آيه نفرموده كه عذاب كفّار مربوط به آخرت است، زيرا گاهى سرگرمى و حرص بر اندوختن مال و غفلت از خداوند و معنويات خود عذاب است. در آيه 85 سوره توبه مىفرمايد: خداوند به گروهى مال و اولاد مىدهد تا بدانها عذابشان كند. امام صادقعليه السلام دربارهى «انزل الفرقان» فرمودند: هر امر محكم، فرقان است و كتاب در «انزل الكتاب»، مجموع قرآن است.[1] ___________________________ 1) تفسير عيّاشى، ج1، ص162. ---------------------------------------- پيام ها 1- هدايت مردم، يك سنّت هميشگى الهى بوده است. «من قبل» 2- مخاطب كتب آسمانى، عموم مردم هستند، نه قبيله و نژاد خاص. «للنّاس» 3- قرآن، وسيلهى شناخت حقّ از باطل است. «و انزل الفرقان» 4- هركجا ميان سليقهها، افكار و عقايد به هر نحو دچار تحيّر شديم، حرف آخر از آن قرآن است. (حتّى اگر در ميان روايات نيز دچار حيرت شديم، بايد به حديثى توجّه كنيم كه مطابق با قرآن باشد.) «الفرقان» 5 - بعد از نزول آن همه كتاب و اسباب هدايت، جزاى شخص لجوج عذاب شديد است. «عذاب شديد» 6- عذاب الهى، پس از اتمام حجّت بر مردم است. «هدى للناس... الّذين كفروا... لهم عذاب شديد» 7- اين آيه مايهى دلگرمى و تسليت خاطر پيامبر و مؤمنان است كه خداوند به حساب كفّار سرسخت مىرسد. «عزيز ذوانتقام» 8 - سرچشمه كيفر و انتقام او، عملكرد ماست، وگرنه او عزيزى است كه هيچ كمبودى ندارد. «عزيز ذوانتقام» 9- كفر مردم در خداوند اثرى ندارد. «كفروا، واللَّه عزيز» |
||
۸ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 5 ----------------------------------------- آيه إِنَّ اللَّهَ لَا يَخْفَى عَلَيْهِ شَىءٌ فِى الْأَرْضِ وَلَا فِى السَّمَآءِ ------------------------------------------- ترجمه همانا هيچ چيز، نه در زمين و نه در آسمان، بر خداوند پوشيده نمىماند. -------------------------------------------- نکته ها در چند آيهى قبل، سخن از قيّوم بودن خداوند بود. در اين آيه، آشكار بودن همه چيز براى او مطرح شده، كه جلوهاى از قيّوميّت اوست. --------------------------------------------- پيام ها 1- خداوند بر همه چيز آگاه است. ما وهمهى هستى هر لحظه در محضر خدا هستيم، در محضر او گناه نكنيم. با توجّه به آيه قبل، استفاده مىشود كه كفر و معصيتِ هيچ كس بر خدا پوشيده نيست. «كفروا... لا يخفى عليه شىء» 2- تعدّد افراد، تعدّد اعمال، تعدّد مكانها وزمانها هيچ كدام مسألهاى را بر خداوند پنهان نمىسازد. «فى الارض ولا فى السماء» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 6 --------------------------------------- آيه هُوَ الَّذِى يُصَوِّرُكُمْ فِى الْأَرْحَامِ كَيْفَ يَشَآءُ لَآ إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ------------------------------------------- ترجمه او كسى است كه شما را آنگونه كه مىخواهد در رحمها صورت مىدهد. جز او كه مقتدر حكيم است، معبودى نيست. ----------------------------------------- نکته ها شكلگيرى جنين در رحم، نشانهى ديگرى از قيّوم بودن خداوند است كه در آيات قبل خوانديم. موضوع صورتگيرى انسان در رحم مادر، در ميان دو آيهى نزول كتاب آمده است، شايد رمز اين باشد كه خدايى كه در رحم مادر به شما سر و سامان مىدهد، با تشريع قوانين الهى و ارسال كتب آسمانى، به رشد آينده و ابدى شما نيز سامان مىبخشد. تأثير هريك از عوامل وراثتى، بهداشتى، غذايى ويا روانى در شكلگيرى صورت و جسم افراد نيز از سنّتهاى الهى ودر مدار قدرت وتدبير وحكمت اوست. ----------------------------------------- پيام ها 1- منشأ تكوين و تشريع يكى است. آن كه براى هدايت شما كتاب فرستاده، همان است كه شما را آفريده است. «هدىً للنّاس... يصوّركم» 2- صورتگرى انسان در رحم مادر، تنها بدست اوست. «هو الّذى يصوّركم» 3- اكنون كه صورتبندىها به دست اوست، يكديگر را به خاطر شكل و قيافه سرزنش نكنيم. «هوالّذى يصوّركم» 4- قدرت نمايى او محدود به مكان و زمان خاصّى نيست. «يصوّركم فى الارحام» 5 - تفكّر در آفرينش خود، عامل ايمان به خداوند است. «يصوّركم... لاالهالاّ هو» 6- گرچه خداوند به هر كارى قادر است؛ «كيف يشاء» ولى كارى بر خلاف حكمت نمى كند. «هوالعزيزالحكيم» 7- صورتهاى گوناگون افراد بشر، نشانهى قدرت و حكمت اوست. «يصوّركم... العزيز الحكيم» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 7 ----------------------------------------- آيه هُوَ الَّذِى أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَبَ مِنْهُ ءَايَتٌ مُّحْكَمَتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَبِ وَ أُخَرُ مُتَشَبِهَتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِى قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَبَهَ مِنْهُ ابْتِغَآءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَآءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّ سِخُونَ فِى الْعِلْمِ يَقُولُونَ ءَاَمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّآ أُوْلُواْ الْأَلْبَبِ ------------------------------------------- ترجمه او كسى است كه اين كتاب را بر تو نازل كرد. بخشى از آن، آيات محكم (روشن و صريح) است كه اصل و اساس اين كتاب را تشكيل مىدهد. (و هرگونه ابهامى در آيات ديگر، با مراجعه به اين محكمات روشن مىشود) و بخشى از آن، آيات متشابه است (كه احتمالات مختلفى در معناى آيه مىرود، ولى با توجه به آيات محكم، تفسير آنها روشن مىشود.) امّا كسانى كه در دلهايشان انحراف است، به جهت ايجاد فتنه (و گمراه كردن مردم) و نيز به جهت تفسير آيه به دلخواه خود، به سراغ آيات متشابه مىروند، در حالى كه تفسير اين آيات را جز خداوند و راسخان در علم نمىدانند. آنان كه مىگويند: ما به آن ايمان آوردهايم همهى آيات از طرف پروردگار ماست (خواه محكم باشد يا متشابه) و جز خردمندان پند نگيرند. ----------------------------------------- نکته ها در اين آيه، چند سؤال مطرح است: سؤال: قرآن در يكجا همهى آيات خود را محكم دانسته و فرموده: «كتاب اُحكمت آياته» و در ج[1]اى ديگر همه را متشابه دانسته و فرموده: «كتاباً متشابهاً»[2] ولى در اين آيه بعضى را محكم وبعضى را متشابه معرّفى نموده است، مسأله چيست؟ پاسخ: آنجا كه فرمود: تمام آياتِ قرآن محكم است، يعنى سخن سست و بىاساس در هيچ آيهاى نيست و آنجا كه فرمود: همهى آيات متشابه هستند، يعنى سيستم و آهنگ آيات قرآن، هماهنگ، يكنواخت و شبيه بهم است. اما با اين حال، از نظر فهم مردم همهى آيات يكسان نيستند، بعضى صريح و روشن و همه كس فهم، ولى بعضى داراى معانى بلند وپيچيدهاند كه همين امر موجب شبهه و اشتباه آنان مىگردد. سؤال: چرا در قرآن آيات متشابه به كار رفته است؟ پاسخ: اوّلاً: وجود آيات متشابه زمينهى فكر و تدّبر در آيات است. ثانياً: موجب رجوع مردم به رهبران آسمانى مىشود. آرى، اگر همهى درس آسان باشد، شاگرد احساس نياز به استاد نمىكند. ثالثاً: متشابهات وسيله آزمايش مردم است. گروهى كژانديش، از لابلاى آنها به سراغ اهداف شوم خود مىروند و گروهى انديشمند، به فرموده امام رضاعليه السلام با مراجعه به محكمات، معناى صحيح آيات را كشف مىنمايند.[3] سؤال: نمونه آيات متشابه كدام است؟ پاسخ: در قرآن مىخوانيم: «الى ربّها ناظرة»[4] در قيامت، چشمها به پروردگارشان مىنگرند. چون عقل سليم، جسم بودن را براى خداوند محال مىداند و در آيات ديگر قرآن نيز مىخوانيم: «لاتدركه الابصار»[5] چشمها او را درك نمىكنند، لذا مىفهميم كه مراد از نگاه به پروردگار، نگاه به لطف و پاداش او در قيامت است. همچنين مراد از «دست خدا» در آيهى «يداللّه فوق ايديهم» قدرت اوست، چنانكه در فارسى نيز مىگوييم: فلانى در فلان شهر يا اداره دست دارد، يعنى قدرت دارد. وگرنه خداوند كه جسم نيست تا دست و پا داشته باشد. قرآن نيز مىفرمايد: «ليس كمثله شىء»[6] او همانندى ندارد. اين گونه آيات، سبب انحراف ساده انديشانى شده كه به آيات ديگر توجّه ندارند و از مفسّران واقعى يعنى اهلبيت پيامبرعليهم السلام جدا افتادهاند و شايد به جهت همين خطرات باشد كه قرآن، خود به ما سفارش نموده است هنگام قرائت قرآن از شرّ شيطان به خداوند پناه ببريد. «فاذا قرأت القرآن فاستعذ باللّه من الشيطان الرجيم»[7] سؤال: تأويل قرآن به چه معناست؟ پاسخ: مراد از تأويل، اهداف و معارف و اسرار پشت پردهاى است كه بعد روشن مىشود. نظير تعبير خوابى كه حضرت يوسف ديد و بعد روشن شد و يا اسرارى كه در شكستن كشتى توسط خضر و موسى بود كه بعد روشن شد. در روايات مىخوانيم: آيات ناسخ، از محكمات وآيات منسوخ از متشابهات قرآن است و ائمه معصومينعليهم السلام مصداق بارز راسخون در علم هستند.[8] همچنان كه خروج كنندگان بر حاكم اسلامى، كج انديشانى هستند كه به دنبال آيات متشابه مىروند.[9] حضرت على عليه السلام در نهجالبلاغه[10] از راسخان در علم ستايش مىكند. آنان كه به عجز علمى خود اعتراف دارند و از تعمق در چيزى كه ضرورتى ندارد دست باز مىدارند. ___________________________ 1) هود، 1. 2) زمر، 23. 3) من ردّ متشابه القرآن الى محكمه هدى الى صراط مستقم». بحار، ج2، ص185. 4) قيامة، 23. 5) انعام، 103. 6) شورا، 11. 7) نحل، 98. 8) تفسير نورالثقلين. 9) تفسير درّالمنثور، ج2، ص 148. 10) نهجالبلاغه، خطبه 91. --------------------------------------------- پيام ها 1- هر كس همهى آيات را نمىفهمد. «و اُخر متشابهات» 2- قلبهاى منحرف، منشأ فساد و فتنه است. «فى قلوبهم زيغ فيتّبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنة» 3- فتنه، تنها آشوب نظامى و فيزيكى نيست، تفسير به رأى و تحريفِ فرهنگ و معانى آيات، نيز فتنه است. «ابتغاء الفتنة» 4- گاهى حقّ دستاويز باطل مىشود. «ابتغاء الفتنة» 5 - هدف نهايى و مقصد اعلاى آيات الهى را تنها خدا و راسخان در علم مىدانند. «ومايعلم تأويله الا اللّه و الراسخون فى العلم» 6- نام راسخان در علم در كنار نام مقدّس خداوند آمده و مقامشان بعد از مقام الهى است. «ومايعلم تأويله الا اللّه و الراسخون فى العلم» 7- علم، درجاتى دارد كه بالاترين آن آشنا شدن به تأويل و رسيدن به هدف نهايى است. «ومايعلم تأويله الا اللّه و الراسخون فى العلم» 8 - عالمان واقعى بىتكبّرند. «والراسخون فى العلم يقولون امنّا به» 9- گرايش به باطل، مانع از رسوخ علم است. «الراسخون فى العلم» در برابر «فى قلوبهم زيغ» قرار داده شده است. 10- هر چه را نمىفهميم انكار نكنيم. «كل من عند ربّنا» 11- نزول آيات محكم و متشابه، در مسير تربيت است. «كل من عند ربّنا» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |