در حال دیدن این عنوان: |
۶۵ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 8 ---------------------------------------- آيه رَبَّنَآ لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ ---------------------------------------- ترجمه (راسخان در علم مىگويند:) پروردگارا! پس از آن كه ما را هدايت كردى، دلهاى مارا به باطل مايل مگردان و از سوى خود مارا رحمتى ببخش. به راستى كه تو خود بسيار بخشندهاى. ------------------------------------------ پيام ها 1- به علم و دانش خود مغرور نشويم، از خداوند هدايت بخواهيم. «ربّنا لاتزغ قلوبنا...» 2- نشانهى علم واقعى و رسوخ در علم، توجّه به خدا و استمداد از اوست. «الاّ الراسخون فى العلم... ربّنا لاتزغ قلوبنا» 3 - محور هدايت و گمراهى، قلب و افكار انسانى است. «لاتزغ قلوبنا» 4- در خط قرار گرفتن خيلى مهم نيست، از خط خارج نشدن بسيار اهميّت دارد. «بعد اذ هديتنا...» 5 - هديه و هبهى دائمى و بىمنّت، مخصوص اوست. «انّك انت الوهّاب» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 9 ------------------------------------------- آيه رَبَّنَآ إِنَّكَ جَامِعُ الْنَّاسِ لِيَوْمٍ لَّا رَيْبَ فِيهِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُخْلِفُ الْمِيعَادَ ------------------------------------------- ترجمه (راسخان علم در ادامه دعا گويند:) پروردگارا! همانا تو مردم را براى روزى كه در آن شكى نيست گرد آورى. همانا خداوند وعدهى خود را تخلّف نمىكند. -------------------------------------------- نکته ها كسى كه به قيامت ايمان دارد؛ «ليوم لاريب فيه» نگران بد عاقبت شدن خود مىشود و از خداوند استمداد مىكند. منشأ خُلف وعده، غفلت، عجز، ترس، جهل و يا پشيمانى است كه هيچ كدام از اينها در ذات مقدّس الهى راه ندارد. «لايخلف الميعاد» ------------------------------------------- پيام ها 1- راسخان در علم، به آينده و قيامت چشم دوختهاند. «انك جامع الناس ليوم...» 2- توجّه به حالات روحى در دنيا؛ «لاتزغ قلوبنا» وپاسخگويى به اعمال در آخرت، نشانهى دانشمندان واقعى است. «ليوم لاريب فيه» 3- روز قيامت، هم روز جمع است كه مردم يكجا براى حسابرسى جمع مىشوند؛ «جامع الناس» و هم روز فصل است كه بعد از محاكمه، هر يك جداگانه به جايگاه خود مىروند. «انّ يوم الفصل كان ميقاتاً»[1] 4- راسخان در علم به قيامت يقين دارند، «لاريب فيه» چون به وفاى خداوند يقين دارند. «لايخلف الميعاد» _______________________________ 1) نباء 17 |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 10 -------------------------------------- آيه إِنَّ الَّذينَ كَفَرُواْ لَنْ تُغْنِىَ عَنْهُمْ أَمْوَ لُهُمْ وَلَآ أَوْلَدُهُمْ مِّنَ اللَّهِ شَيْئاً وَأُوْلَِكَ هُمْ وَقُودُ النَّارِ ---------------------------------------- ترجمه همانا كسانى كه كفر ورزيدند، نه اموالشان و نه فرزندانشان در برابر (عذاب)خدا (در قيامت) هيچ به كارشان نمىآيد وآنان خود هيزم و سوخت آتشند. ------------------------------------------ نکته ها «وَقود» به معناى مادّهى سوختنى است. وسيلهى آتشزايى دوزخ دو چيز است: سنگها و انسانها؛ «وقودها الناس و الحجارة»[1] خصلتها و افكار و اعمال، هويّت انسان را دگرگون مىكند و انسان به سوخت آتش تبديل و خود عامل سوختن خود مىشود. غير او هيچ كس، نه در دنيا و نه در آخرت، نيازهاى واقعى انسان را تأمين نمىكند و انسان در هر حال به او نيازمند است. _____________________________ 1) بقره، 24. -------------------------------------------- پيام ها 1- به مال و فرزند مغرور نشويد. دلبستگى به غير خدا هر چه باشد، محكوم است. «لن تغنى عنهم اموالهم ولا اولادهم» 2- كفر، انسان را از مدار انسانيّت خارج و در حدّ اشياى مادّى و طبيعى پايين مىآورد. «اولئك هم وقود النّار» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 11 ------------------------------------------------- آيه كَدَأْبِ ءَالِ فِرْعَوْنَ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَذَّبُواْ بَِايَتِنَا فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ وَاللَّهُ شَدِيدُ الْعِقَابِ ------------------------------------------------- ترجمه (شيوه كفّار) مانند روش فرعونيان و كسانى است كه پيش از آنها بودند، آيات مارا تكذيب كردند، پس خداوند آنها را به (كيفر) گناهانشان بگرفت. و خدا سخت كيفر است. ------------------------------------------------- پيام ها 1- بعد از بيان كلّيات، بيان نمونهها لازم است. «كفروا... كدأب آل فرعون» 2- تكيه بر قدرت مادّى، مال و اولاد، شيوهى فرعون است. «كدأب آل فرعون» 3- تاريخ و تجربهى گذشتگان، بهترين درس است. «كدأب آل فرعون...» فرعون و آل فرعون كه قهرمان قدرت و زور بودند، در برابر قهر خداوند نتوانستند لحظهاى مقاومت كنند، شما به اين مال و قدرت اندك خود ننازيد. 4- گاهى نقش اطرافيان طاغوت از خود طاغوت كمتر نيست. «كدأب آل فرعون» 5 - گناه بد است، ولى بدتر از آن عادت به گناه و روحيّهى گناه است. «كدأب آلفرعون و...» 6- خصلتها، شيوهها واعمال وگناهان مشابه، جزا و پاداش مشابه دارد. «كدأب آل فرعون» 7- عامل هلاكت امّتها، گناهان آنان بوده است. «فأخذهم اللّه بذنوبهم» 8 - آنجا كه گناه جزو روحيّه و عادت شد، عقوبت پروردگار سخت است. «كدأب... شديد العقاب» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 12 -------------------------------------------- آيه قُلْ لِّلَّذِينَ كَفَرُواْ سَتُغْلَبُونَ وَتُحْشَرُونَ إِلَى جَهَنَّمَ وَبِئْسَ الْمِهَادُ ---------------------------------------------- ترجمه به كسانى كه كافر شدند بگو: به زودى شكست مىخوريد و به سوى جهنّم رانده مىشويد و چه بد جايگاهى است. --------------------------------------------- نکته ها چنانكه در تفاسير مجمعالبيان وكبير ومراغى آمده است: وقتى مسلمانان در سال دوّم هجرى در جنگ بدر پيروز شدند، گروهى از يهود گفتند: اين پيروزى نشانهى صدق محمّد صلى الله عليه وآله است، چون در تورات آمده است: او بر دشمنانش پيروز مىشود. گروهى ديگر از يهود گفتند: عجله نكنيد، شايد در جنگهاى ديگر شكست بخورد. وقتى در سال سوّم، جنگ اُحد پيش آمد ومسلمانان شكست خوردند، اين گروه از يهوديان خوشحال شدند. آيه نازل شد كه زود قضاوت نكنيد، در آيندهى نزديك شما شكست مىخوريد. طولى نكشيد كه مسلمانان، يهود بنىقريظه و بنىنضير مدينه را درهم شكستند و در فتح مكّه نيز مشركان را از بين بردند. --------------------------------------------- پيام ها 1- دلدارى مؤمنان و تهديد كفّار، نشانه رهبرى صحيح و ايمان به هدف است. «قل للذين كفروا ستغلبون» 2- يكى از معجزات قرآن، پيشگويىهاى صادق آن است. «ستغلبون» 3- حق، پيروز و كفر، محكوم به شكست است. «ستغلبون» 4- با شايعات وتبليغات دشمن، برخورد كنيد. «ستغلبون» 5 - از شكستهايى نگران باشيد كه به جهنّم منتهى مىشود، والاّ در هر جنگى احتمال شكست وجود دارد. «ستغلبون وتحشرون الى جهنّم» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 13 ---------------------------------------- آيه قَدْ كَانَ لَكُمْ ءَايَةٌ فِى فِئَتَيْنِ الْتَقَتَا فِئَةٌ تُقَتِلُ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَ أُخْرى كَافِرَةٌ يَرَوْنَهُمْ مِّثْلَيْهِمْ رَأْىَ الْعَيْنِ وَاللَّهُ يُؤَيِّدُ بِنَصْرِهِ مَنْ يَشَآءُ إِنَّ فِى ذَ لِكَ لَعِبْرَةً لِّأُولِى الْأَبْصَرِ --------------------------------------------- ترجمه به يقين در دو گروهى كه (در جنگ بدر) با هم روبرو شدند، براى شما نشانه (و درس عبرتى) بود. گروهى در راه خدا نبرد مىكردند و گروه ديگر كه كافر بودند (در راه شيطان و هوس خود.) كفّار به چشم خود مسلمانان را دو برابر مىديدند (واين عاملى براى ترس آنان مىشد) وخداوند هر كس را بخواهد به يارى خود تأييد مىكند. همانا در اين امر براى اهلبينش، پند وعبرت است. ----------------------------------------- نکته ها اين آيه مربوط به جنگ بدر است كه دو گروهِ مسلمانان و كفّار در برابر يكديگر قرار گرفتند. در اين نبرد تعداد مسلمانان سيصد وسيزده نفر بود كه هفتاد وهفت نفر آنها از مهاجرين و دويست وسى وشش نفر از انصار بودند. پرچمدار مهاجرين حضرت على عليه السلام و پرچمدار انصار سعدبن عباده بود. مسلمانان هفتاد شتر، دو اسب، شش زره و هشت شمشير داشتند، ولى لشكر كفر بيش از هزار رزمنده و صد اسبسوار داشت. مسلمانان در آن جنگ با دادن بيست ودو شهيد - 14 نفر از مهاجرين و8 نفر از انصار - بر دشمن كافر با 70 كشته و70 اسير پيروز شدند. جنگ بدر با پيش بينى قبلى انجام نشد. هدف، مصادره اموال كفّار به تلافى مصادرهى اموال مسلمين مهاجر از مكّه بود كه به جنگ و برخورد نظامى انجاميد. «فى فئتين التقتا» سؤال: در اين آيه مىخوانيم كه كفّار، مسلمانان را دو برابر ديدند؛ «يرونهم مثليهم» در حالى كه در آيه 44 سوره انفال مىخوانيم: مسلمانان در چشم كفّار كم جلوه كردند؛ «يقلّلكم فى اعينهم» چگونه چنين چيزى ممكن است؟ پاسخ: در آغاز جنگ، مسلمين را كم ديدند تا جرأت هجوم پيدا كنند و از كفّار مكّه كمك نخواهند، ولى در هنگام جنگ، آنان را زيادى ديدند و خود را باختند. بنابراين كم ديدن و زياد ديدن در دو مرحله و دو زمان بود، لذا تناقضى نيست.[1] _____________________________ 1) تفسير صافى. ------------------------------------------- پيام ها 1- هدف جنگ بايد خدا و دين خدا باشد. «فى سبيل اللّه» 2- رزمندگان مسلمان داراى يك هدف هستند. «فئة تقاتل فى سبيل اللّه» (ولى رزمندگان كافر هركدام براى هدفى به جنگ آمدهاند.) 3- آنجا كه خدا بخواهد ديدها، برداشتها و افكار عوض مىشود. با همين چشم همين جمعيّت را دو برابر مىبيند. «يرونهم مثليهم رأى العين» 4- يكى از امدادهاى غيبى، ايجاد رُعب در دل دشمنان است. «يرونهم مثليهم... و اللّه يؤيّد» 5 - جنگ بدر نشان داد كه اراده خداوند بر اراده خلق غالب، و تنها امكانات مادّى، عامل پيروزى نيست. «يؤيّد بنصره من يشاء» 6- گرچه خداوند هر كس را بخواهد يارى مىكند؛ «من يشاء» ولى شرط يارى آن است كه مردم در مقام نصرت دين او بپاخيزند.[1] «فى سبيل اللّه» 7- هدف از بيان تاريخ بايد عبرت و پندگيرى باشد. «لعبرة» 8 - گرچه حوادث براى همه مايهى پند و عبرت است؛ «كان لكم آية» ولى درس گرفتن از نشانهها، بصيرت وبينش مىخواهد. «لعبرة لأولى الأبصار» 9- كسانى كه از جنگ بدر درس نگيرند، صاحب بصيرت نيستند. «لعبرةلاولى الابصار» ____________________________ 1) در جاى ديگر نيز مىفرمايد: «ان تنصروا اللّه ينصركم» محمّد، 7. |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 14 ----------------------------------------- آيه زُيِّنَ لِّلنَّاسِ حُبُّ الْشَّهَوَتِ مِنَ الْنِّسَآءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الْذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَمِ وَالْحَرْثِ ذَ لِكَ مَتَعُ الْحَيَو ةِ الْدُّنْيَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمََابِ ------------------------------------------ ترجمه عشق وعلاقه به زنان وفرزندان پسر واموال زياد از طلا ونقره واسبان ممتاز وچهارپايان و كشتزارها كه همه از شهوات و خواستههاى نفسانى است، در نظر مردم جلوه يافته است، (در حالى كه) اينها بهرهاى گذرا از زندگانى دنياست و سرانجام نيكو تنها نزد خداوند است. -------------------------------------- نکته ها «قَناطير» جمع «قِنطار» به معناى مال زياد است وآمدن كلمهى «مُقَنطرة» به دنبال آن، براى تأكيد بيشتر است. نظير اينكه بگوييم: آلاف و اُلوف، هزاران هزار. «خَيل» به معناى اسب و اسب سوار، هردو آمده است و «مُسَوّمة» يعنى نشاندار. اسبهايى كه به خاطر زيبايى اندام و يا تعليمى كه مىديدند، داراى برجستگىهاى خاصّى مىشدند، به آنها «خَيل مُسوّمة» مىگفتند. جلوهكردن دنيا در نظر انسان، گاهى از طريق خيالات شخصى و گاهى از سوى شيطان و گاهى از جانب اطرافيان متملّق صورت مىگيرد. از طريق اوهام شخصى: «يحسبون انّهم يُحسِنون صُنعاً»[1] و «فرَآه حسَناً»[2] و از سوى شيطان: «زُيّن لهم الشيطان اعمالهم»[3] و از طرف اطرافيان متملّق «زُيّن لفرعون سوء عمَله»[4] مصاديق جلوههاى دنيا كه در آيه ذكر شده، با توجّه به زمان نزول آيه است و مىتواند در هر زمانى مصاديق جديدى داشته باشد. طلا و نقره، كنايه از ثروت اندوزى، و اسب كنايه از مركب و وسيلهى نقليّه است. سؤال: با اينكه خداوند زينت بودن مال و فرزند را پذيرفته است؛ «المال و البنون زينة الحيوة الدنيا»[5] پس چرا اين آيه در مقام انتقاد است؟ پاسخ: زينت بودن چيزى، غير از دلبستگى به آن است. در اين آيه انتقاد از دلبستگى شديد است كه از آن به «حبّ الشهوات» تعبير مىكند. كلمهى «بَنين» شامل دختران نيز مىشود، نظير اينكه مىگوييم: عابرين محترم از پيادهرو حركت كنند كه شامل زنان عابر نيز مىشود. امام صادقعليه السلام با استناد به «حبّ الشهوات من النساء...» فرمودند: مردم در دنيا و آخرت از چيزى بيشتر از زنان لذّت نمىبرند... اهل بهشت نيز بيش از هر چيز به نكاح تمايل دارند تا خوردنىها و آشاميدنىها.[6] اين روايت دليل تقدّم «النساء» را بر ديگر موارد بيان مىكند. __________________________ 1) كهف، 104. 2) فاطر، 8. 3) انعام، 43. 4) غافر، 37. 5) كهف، 46. 6) كافى، ج 5، ص321. ------------------------------------------ پيام ها 1- علاقهى طبيعى به مادّيات، در نهاد هر انسانى وجود دارد، آنچه خطرناك است فريب خوردن از زينتها وجلوههاى آن، وعدم كنترل دلبستگىهاست. «زُيّن للنّاس...» 2- جلوهى دنيا براى مردمِ عادّى است، نه افراد فرزانه.[1] «زُيّن للناس» 3- علاقهى بيش از حدّ به زن وفرزند، بيش از هر چيز مايهى دلبستگى انسان به دنيا مىگردد. «حبّ الشهوات من النساء والبنين» 4- مراقب باشيم كه زينتها وجلوههاى دنيا، مقدّمهى غفلت از آخرت است. «زُيّن للناس... واللّه عنده حسن المآب» 5 - يكى از عوامل بد عاقبت شدن، شيفتگى و دلبستگى به دنياست. زيرا عاقبت نيكو تنها نزد خداست. «زُيّن للناس... واللّه عنده حسن المآب» 6- يكى از شيوههاى تربيتى، تحقير مادّيات و بيان عظمت معنويات است. «ذلك متاع الحيوة الدنيا واللّه عنده حسن المآب» 7- بهترين راه براى كنترل علائق مخرّب، مقايسه آن با الطاف جاودانهى الهى است. «واللّه عنده حسن المآب» ____________________________ 1) در نظر همسر فرعون كه فرزانهى تاريخ است، كاخ و طلاى او بىارزش است. «نجّنى من فرعون و عمله». تحريم، 11. |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 15 ------------------------------------ آيه قُلْ أَؤُنَبِّئُكُمْ بِخَيْرٍ مِّنْ ذَ لِكُمْ لِلَّذِينَ اتَّقَوْاْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّتٌ تَجْرِى مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ خَلِدِينَ فِيهَا وَأَزْوَ جٌ مُّطَهَّرَةٌ وَرِضْوَ نٌ مِّنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ --------------------------------------- ترجمه بگو: آيا شمارا به بهتر از اينها (كه محبوب شماست) خبر دهم؟ براى كسانى كه تقوا داشته باشند، نزد پروردگارشان باغهايى (بهشتى) است كه از زير (درختان) آن نهرها جارى است. براى هميشه در آنجا (بهرهمند) هستند و همسرانى پاك (خواهند داشت) و رضا و خشنودى خداوند (شامل حالشان مىشود) و خداوند به حال بندگان بيناست. -------------------------------------- نکته ها در آخرين جمله از آيه قبل خوانديم كه عاقبتِ نيك نزد خداوند است؛ «واللّه عنده حسن المآب» اين آيه سيمايى از بهشت نيكوكاران را ترسيم مىكند. ----------------------------------------------- پيام ها 1- در دعوت مردم به حق، آنان را به مقايسهى دنيا و آخرت دعوت كنيم. «قل أؤنبّئكم بخير...» 2- دوام و ثباتِ بهشت، و رضايت خداوند كجا و لذائد موقّت و ناپايدار دنيا كجا؟ «ذلك متاع الحيوة الدنيا... قل أونبّئكم» 3- افراد با تقوا، شيفتهى زرق و برق دنيا نمىشوند. «متّقين» در اين آيه، در مقابل «ناس» در آيهى قبل بكار رفته است. 4- ملاك رسيدن به نعمتهاى آخرت، تقوى است. «للذين اتقوا» 5 - تشويق بايد هماهنگ با خواستههاى طبيعى وفطرى باشد. «انهار، ازواج، خالدين» 6- پاكدامنى و پاكيزگى، برترين ارزش است. «أزواج مطهرة» 7- لذّتهاى متّقين تنها محدود به لذايذ مادّى نيست، رضايت الهى بالاترين لذّت معنوى است. «رضوان من اللّه» 8 - ادّعاى تقوى را كم كنيم، خداوند بصير و داناست. «واللّه بصير بالعباد» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 16 ---------------------------------------- آيه قُلْ أَؤُنَبِّئُكُمْ بِخَيْرٍ مِّنْ ذَ لِكُمْ لِلَّذِينَ اتَّقَوْاْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّتٌ تَجْرِى مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ خَلِدِينَ فِيهَا وَأَزْوَ جٌ مُّطَهَّرَةٌ وَرِضْوَ نٌ مِّنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ --------------------------------------- ترجمه بگو: آيا شمارا به بهتر از اينها (كه محبوب شماست) خبر دهم؟ براى كسانى كه تقوا داشته باشند، نزد پروردگارشان باغهايى (بهشتى) است كه از زير (درختان) آن نهرها جارى است. براى هميشه در آنجا (بهرهمند) هستند و همسرانى پاك (خواهند داشت) و رضا و خشنودى خداوند (شامل حالشان مىشود) و خداوند به حال بندگان بيناست. ----------------------------------------- نکته ها در آخرين جمله از آيه قبل خوانديم كه عاقبتِ نيك نزد خداوند است؛ «واللّه عنده حسن المآب» اين آيه سيمايى از بهشت نيكوكاران را ترسيم مىكند. ------------------------------------------- پيام ها 1- در دعوت مردم به حق، آنان را به مقايسهى دنيا و آخرت دعوت كنيم. «قل أؤنبّئكم بخير...» 2- دوام و ثباتِ بهشت، و رضايت خداوند كجا و لذائد موقّت و ناپايدار دنيا كجا؟ «ذلك متاع الحيوة الدنيا... قل أونبّئكم» 3- افراد با تقوا، شيفتهى زرق و برق دنيا نمىشوند. «متّقين» در اين آيه، در مقابل «ناس» در آيهى قبل بكار رفته است. 4- ملاك رسيدن به نعمتهاى آخرت، تقوى است. «للذين اتقوا» 5 - تشويق بايد هماهنگ با خواستههاى طبيعى وفطرى باشد. «انهار، ازواج، خالدين» 6- پاكدامنى و پاكيزگى، برترين ارزش است. «أزواج مطهرة» 7- لذّتهاى متّقين تنها محدود به لذايذ مادّى نيست، رضايت الهى بالاترين لذّت معنوى است. «رضوان من اللّه» 8 - ادّعاى تقوى را كم كنيم، خداوند بصير و داناست. «واللّه بصير بالعباد» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 17 ----------------------------------------- آيه الْصَّبِرينَ وَالْصَّدِقِينَ وَالْقَنِتِينَ وَالْمُنْفِقِينَ وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحَارِ ----------------------------------------- ترجمه (پرهيزگاران، همان) صابران و راستگويان و فرمان برداران فروتن و انفاق كنندگان و استغفار كنندگان در سحرها هستند. ----------------------------------------- نکته ها افراد با تقوى داراى ويژگىهاى ذيل هستند: 1- صبر در برابر مشكلات، صبر بر ترك گناهان و صبر بر انجام واجبات. 2- صداقت در گفتار و رفتار. 3- خضوع وفروتنى در انجام دستورات، بدون غرور و خود برتربينى. 4- انفاق از هر چه خداوند به آنان روزى كرده است. 5 - مناجاتهاى سحرى و آمرزشخواهى از خداوند. آرى! سحر مناسبترين زمان براى دعاست.[1] در برخى روايات آمده است: اگر كسى يكسال به طور مداوم، در قنوت نماز شب هفتاد مرتبه استغفار كند، مشمول اين آيه مىشود.[2] ابىبصير از امام صادقعليه السلام دربارهى «المستغفرين بالسحار» پرسيد، حضرت فرمودند: رسول خداصلى الله عليه وآله در نماز وتر هفتاد مرتبه استغفار مىكرد.[3] مفضلبن عمر مىگويد به امام صادقعليه السلام عرض كردم: نماز شب من فوت مىشود و من بعد از نماز صبح آن را قضا مىكنم؟ حضرت فرمودند: اشكالى ندارد، ولى آن را براى خانوادهات آشكار نكن، چون آن را سنّت مىپندارند و در اين صورت عمل به گفتار خداوند: «المستغفرين بالاسحار» را ابطال مىكند.[4] __________________________ 1) امام صادقعليه السلام فرمود: مراد از استغفار در سحر، نماز در آن وقت است. تفسير مجمعالبيان. 2) تفسير اطيبالبيان ؛ منلايحضر، ج1، ص309. 3) تهذيبالاحكام، ج2، ص120. 4) مستدرك، حديث 3259. ---------------------------------------- پيام ها 1- هم رسيدگى به خلق، هم عبادت خالق. «والمنفقين و المستغفرين بالاسحار» 2- تقوا به معناى انزوا، بىخبرى و گوشهگيرى نيست، متقّى بايد جامع كمالات باشد. «الصابرين والصادقينو...» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |