در حال دیدن این عنوان: |
۷۶ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 18 ------------------------------------------- آيه شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَآ إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَِكَةُ وَأُوْلُواْ الْعِلْمِ قَآئِمَاً بِالْقِسْطِ لَآ إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمٌ ------------------------------------------- ترجمه خدايى كه همواره به عدل و قسط قيام دارد، گواهى داده كه معبودى جز او نيست و فرشتگان و صاحبان دانش (نيز به يگانگى او گواهى دادهاند) جز او كه مقتدر حكيم است، معبودى نيست. ------------------------------------------ نکته ها خداوند با ايجاد نظام واحد در هستى، بر يگانگى ذات خود گواهى مىدهد، يعنى هماهنگى و نظم موجود در آفرينش، همه گواه بر حاكميّت قدرتى يگانه بر هستى است، چنانكه در دعاى صباح مىخوانيم: «يا مَن دلّ على ذاته بذاته» آفتاب آمد دليل آفتاب گر دليلت بايد از وى رُخ متاب امام باقرعليه السلام فرمودند: مراد از «اولوا العلم» در آيه، انبيا واوصيا هستند.[1] هر كجا تعدّد هست، محدوديّت نيز هست. خانهى بىحدّ نمىتواند بيش از يكى باشد. اگر گفتيم: فلان چراغ، نور بىنهايت دارد، جايى براى چراغ دوّم باقى نمىماند. خدا بىنهايت است، زيرا اگر نهايت داشته باشد به نيستى برمىخورد و هيچ بىنهايتى قابل تعدّد نيست، لذا خداوند قابل تعدّد نيست واو يكتاست. ___________________________ 1) تفسير نورالثقلين. ---------------------------------------- پيام ها 1- شهادت عملى، بهترين نوع شهادت است. هماهنگى در ميان آفريدهها، بهترين نمونهى گواهى بر يكتايى خداست. «شهد اللّه انّه لااله الاّ هو» 2- راه ايمان به خدا، علم است وعلم واقعى، انسان را با سرچشمه هستى آشنا مىكند. «واولوا العلم» 3- دانشمندان، در كنار فرشتگان قرار مىگيرند. «والملائكة واولوا العلم» 4- عدل الهى، در كنار توحيد مطرح است. بر خلاف ديگر قدرتمندان كه هر كجا احساس يكتايى و نداشتن رقيب و شريك كنند، زور مىگويند، او يكتايى است كه به پا دارندهى عدل است. «لااله الاّ اللّه... قائماً بالقسط» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عران آیه 19 ----------------------------------------- آيه إِنَّ الْدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَمُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَبَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَآءَهُمْ الْعِلْمُ بَغْيَاً بَيْنَهُمْ وَمَنْ يَكْفُرْ بَِايَتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ ------------------------------------------ ترجمه همانا دين (مورد پذيرش) نزد خداوند، اسلام (وتسليم بودن در برابر فرمان خداوند) است و اهل كتاب اختلافى نكردند، مگر بعد از آنكه علم (به حقّانيت اسلام) برايشان حاصل شد، (اين اختلاف) از روى حسادت و دشمنى ميان آنان بود و هركس به آيات خداوند كفر ورزد، پس (بداند كه) همانا خداوند زود حساب است. ------------------------------------------- پيام ها 1- ايمان به يگانگى، عدالت، عزّت و حكمت خداوند (كه در آيه قبل بود،) زمينهى تسليم شدن انسان است. «ان الدّين عند اللّه الاسلام» 2- لازمهى تسليم بودن در برابر خداوند، پذيرش اسلام به عنوان آخرين دين الهى است. «ان الدّين عند اللّه الاسلام» 3- تجاوز از مرزهاى حق، سبب بروز اختلاف است. «وما اختلف الّذين... بغياً» 4- سرچشمهى بسيارى از اختلافات مذهبى، حسادتها و ظلمهاست؛ نه جهل و بىخبرى. «من بعد ما جائهم العلم» 5 - حسد، زمينهى كفر است. «بغياً... و من كفر» 6- كتاب وعلم، به تنهايى سبب نجات نمىگردند. «اوتوا الكتاب، جائهمالعلم، منيكفر» 7- كسانى كه آگاهانه ايجاد اختلاف مىكنند، بزودى سيلى مىخورند. «سريع الحساب» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 20 --------------------------------------------- آيه فَإِنْ حَآجُّوكَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهِىَ لِلَّهِ وَمَنِ اتَّبَعَنِ وَقُلْ لِّلَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَبَ وَالْأُمِّيِّينَ ءَأَسْلَمْتُمْ فَإِنْ أَسْلَمُواْ فَقَدِ اهْتَدَوْاْ وَإِنْ تَوَلَّوْاْ فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلَغُ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ --------------------------------------------- ترجمه (از اين رو) پس اگر با تو به گفتگو وستيز ومحاجّه برخاستند، (با آنها مجادله مكن و) بگو: من و پيروانم روى به خدا تسليم كردهايم. و به اهل كتاب (يهود و نصارى) و اُميّين (مشركان بىسواد مكّه) بگو: آيا شما هم (در برابر خدا) تسليم شدهايد، پس اگر تسليم شدند و اسلام آوردند همانا هدايت يافتهاند، و اگر سرپيچى كردند (نگران مباش، زيرا) وظيفهى تو فقط رساندن دعوت الهى است، (نه اجبار واكراه) و خداوند به حال بندگان بيناست. -------------------------------------------- نکته ها اينكه مىگويند: سخن كز دل برآيد، لاجرم بر دل نشيند، قانون كلّى نيست. زيرا سخن پيامبر از دل بود، ولى بر دل كفّار نمىنشست. با آنكه حضرت از عمق دل مىفرمود: «اَسلمتُ وجهى» من با تمام وجود تسليم خدا هستم، امّا گروهى اعراض مىكردند؛ «وان تولّوا» محور اصلى دين، اسلام به معناى تسليم حقّ بودن است كه در آيهى قبل و اين آيه چهار بار مطرح شده است. «الاسلام، اسلمت، اسلمتم، اسلموا» ---------------------------------------------- پيام ها 1- جدال و محاجّه، از خصلتهاى مخالفان انبياست. «فان حاجّوك» 2- ابلاغِ رسالت واستدلال آرى، ولى ستيز با افراد لجوج ممنوع. «فان حاجّوك فقل اسلمتُ» 3- به مجادلات بىنتيجه و بيهوده، پايان دهيد. «فان حاجّوك فقل اسلمتُ» 4- در گفتگوها، موضع خود وياران خود را صريح اعلام كنيم. «فان حاجّوك فقل اسلمتُ... ومن اتبعن» 5 - پيروان واقعى پيامبر، كسانى هستند كه تسليم خدا باشند. «اسلمتُ وجهى و من اتبعن» 6- آنچه انسان را در برابر گفتگوهاى مغرضانه حفظ مىكند، اتصال به خداوند است. «اسلمت وجهى للّه» 7- انبيا با تمام وجود و با عشق و نشاط به خدا دل بستهاند. «وجهى للّه» 8 - توجّه رهبر، بايد هم به افراد با فرهنگ باشد و هم به عوام مردم. «اوتوا الكتاب و الاميّين» 9- كتابهاى آسمانى، يك سند فرهنگى ارزشمند براى جوامع بشرى است. در آيه مردم به دو دسته تقسيم شدهاند؛ فرهنگيان وعوام. «اوتوا الكتاب و الاميّين» 10- هدايت واقعى، در سايهى تسليم بودن در برابر خداوند است. «فان اسلموا فقد اهتدوا» 11- انسان در انتخاب راه آزاد است، نه مجبور. «فان اسلموا... و ان تولّوا...» 12- علم و كتاب به تنهايى كافى نيست، چه بسا علم باشد، ولى تسليم نباشد. «اوتوا الكتاب... وان تولّوا» 13- ما مأمور انجام وظيفهايم، نه ضامن نتيجه. «انمّا عليك البلاغ» 14- خداوند از طريق پيامبران، با مردم اتمام حجّت مىكند. «فانما عليك البلاغ» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 21 --------------------------------------------- آيه إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بَِايَتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ الْنَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَ يَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ الْنَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ --------------------------------------------- ترجمه براستى كسانى كه به آيات خداوند كفر مىورزند و پيامبران را به ناحق مىكشند وكسانى از مردم را كه فرمان به عدالت مىدهند مىكشند، پس آنان را به عذابى دردناك بشارت ده. --------------------------------------------- نکته ها در تفسير كبير ومجمعالبيان وقرطبى مىخوانيم: بنىاسرائيل در اول روز آنهم در يك ساعت، چهل و سه نفر از پيامبران الهى و يكصد و دوازده نفر از آمران به معروف را به درجهى شهادت رساندند. البتّه ناگفته پيداست كه در زمان پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله گروهى كه انبيا را شهيد كنند نبودند، ولى چون زندهها به كار نياكان خود راضى بودند، خداوند در اين آيه، كسانى را كه به خاطر رضايت قلبى، شريك جرم نياكان هستند، با خطاب «بشّرهم» مورد انتقاد و تهديد قرار داده است. سؤال: از شرايط وجوب امر به معروف و نهى از منكر آن است كه خطرى در كار نباشد، ولى در اين آيه از كسانى كه براى نهى از منكر تا پاى جان ايستادهاند، ستايش شده است، علّت چيست؟ پاسخ: اوّلاً: شرايط افراد و نوع معروف ومنكر تفاوت مىكند؛ گاهى منكر، حكومت يزيد است كه امام حسينعليه السلام براى نهى از آن به كربلا مىرود وشهيد مىشود، مىفرمايد: هدف من از اين حركت و قيام، امر به معروف و نهى از منكر است، امّا گاهى منكر در اين حدّ نيست، بلكه گناهى است كه بايد ميان خطر ومفسدهى گناه و از دستدادن مال وجان وآبرو مقايسه و با توجّه به اهميّت و اولويّت عمل كرد. ثانياً: شايد مراد از كسانى كه در اين آيه مورد ستايش قرار گرفتهاند آنهايى باشند كه خود پيشبينى شهادت نمىكردند، ولى ستمكاران آنان را به شهادت رساندند. ------------------------------------------- پيام ها 1- از اعتقادات انحرافى و كفرآميز، اعمال خطرناكى همانند قتل و كشتار انبيا سر مىزند. «يكفرون بآيات اللّه ويقتلون النبيين...» 2- در شرايطى، اظهار حقّ لازم است؛ اگرچه به قيمت شهادت انبيا و اوليا باشد. 3- دشمنان براى حقپوشى، دست به كشتن پيامبران مىزنند. «يقتلون النبيّين» 4- گاهى طاغوتها براى كشتن فرزانگان با تبليغات و شايعات و توجيهات، كار خود را حقّ جلوه مىدهند. «بغير حقّ» 5 - نام كسانى كه به عدالت دعوت مىكنند وآمرين به معروف وناهيان از منكر، در رديف انبيا برده شده است. لذا كيفر قاتلان آنان نيز همچون قاتلان پيامبران است. «فبشرهم بعذاب اليم» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 22 -------------------------------------------- آيه أُولَئِكَ الَّذِينَ حَبِطَتْ أَعْمَلُهُمْ فِى الْدُّنْيَا وَالْأَخِرَةِ وَمَا لَهُمْ مِّنْ نَّصِرينَ -------------------------------------------- ترجمه آنان كسانى هستند كه اعمالشان در دنيا و آخرت تباه شده و هيچ ياورانى براى آنها نيست. --------------------------------------------- پيام ها 1- گاهى يك انحراف، تمام اعمال شخص را تباه مىكند. «حبطت اعمالهم» 2- براى گناهانى همچون پيامبركُشى، شفاعتى در كار نيست. «ما لهم من ناصرين» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 23 ------------------------------------------ آيه أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُواْ نَصِيباً مِّنَ الْكِتَبِ يُدْعَوْنَ إِلَى كِتَبِ اللَّهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ يَتَوَلَّى فَرِيقٌ مِنْهُمْ وَهُمْ مُّعْرِضُونَ ---------------------------------------------- ترجمه آيا نديدى كسانى را كه از كتاب آسمانى (تورات وانجيل) بهرهاى داده شدند، چون به كتاب الهى دعوت مىشوند تا ميانشان حكم كند، (وبه اختلافات پايان دهد) گروهى از آنان (باعلم و آگاهى) از روى اعراض روى بر مىگردانند؟ ----------------------------------------------- نکته ها در تفاسير آمده است كه زن و مردى از يهود، با داشتن همسر مرتكب زنا شدند. آنان مىبايست طبق قانون تورات سنگسار مىشدند، ولى چون از اشراف بودند سعى بر اين داشتند از اجراى دستور تورات بگريزند. آنها نزد پيامبراسلام آمدند تا ايشان حكم كنند، آن حضرت نيز فرمان سنگسار داده وفرمودند: حكم اسلام نيز همانند حكم تورات است. آنها منكر حكم تورات شدند. ابن صوريا كه از علماى يهود بود، از فدك به مدينه فراخوانده شد تا تورات را بخواند. ابن صوريا چون از ماجرا با خبر بود، هنگام خواندن آيات تورات، دستش را روى جملاتى مىگذاشت تا آيهى سنگسار ديده نشود. عبداللّه بن سلام كه در آن روز از علماى يهود بود ودر آن جلسه حضور داشت، ماجرا را فهميد و موضوع را بر ملا كرد.[1] اين آيه هشدارى به مسلمانان است كه مبادا شما هم مثل يهود به هنگام اجراى قانون قرآن، از دستور الهى رويگردان باشيد وميان مردم تبعيض قائل شويد. ____________________________ 1) حكم اعدام وسنگسار زناكار، در سِفر تثنيه باب 22 وسِفر لاويان باب 20 آمده است. ------------------------------------------ پيام ها 1- كتاب قانون وداورى و حكم، كتاب آسمانى است. «يُدعَون الى كتاب اللّه ليحكم» 2- اسلام، دين انصاف و احترام به ديگران است. از علماى ديگر اديان دعوت مىكند تا كتاب خودشان را داور قرار دهند. «يُدعَون الى كتاب اللّه ليحكم» 3- همهى علماى اهل كتاب بد نبودند. «يتولّى فريق منهم» 4- خطرناكتر از روىگردانى، قصد اعراض و لجاجت است. «يتولّى... معرضون» 5 - قانون بايد در مورد همهى افراد، بالسّويه اجرا شود. (با توجّه به شأن نزول) |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 24 -------------------------------------- آيه ذَ لِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ لَنْ تَمَسَّنَا الْنَّارُ إِلَّآ أَيَّاماً مَعْدُودَ تٍ وَغَرَّهُمْ فِى دِينِهِمْ مَّا كَانُواْ يَفْتَرُونَ ----------------------------------------- ترجمه اين (روى گردانى از حكم خدا) براى آن بود كه اهل كتاب گفتند: هرگز آتش دوزخ جز چند روزى به ما نمىرسد. و اين افتراها (و خيالبافىها) آنان را در دينشان فريفته ساخت. ---------------------------------------- نکته ها در قرآن، بارها شعارهاى پوچ وخيالهاى باطل يهود نقل شده است. آنها مىگفتند: ما نژاد برتر و محبوب خداييم و در قيامت جز آن چهل روزى كه اجداد ما گوسالهپرست بودند، عذابى به ما نخواهد رسيد. و همين خيالها سبب غرور و انحراف آنها شد. اسرائيلِ امروز نيز برترى نژادى خود را باور داشته و براى رسيدن به آن، از هيچ ظلمى خوددارى نمىكند. ----------------------------------------- پيام ها 1- سرچشمه اعراض، عقائد خرافى و بىاساس است. «هم معرضون ذلك بانّهم...» 2- خودبرتربينى، چه بر اساس دين و چه براساس نژاد، ممنوع و محكوم است. «لن تمسّنا النار» 3- احساس امنيّت ومصونيّت در برابر كيفر، مايهى گمراهى است. «لنتمسّنا النار» 4- يهود، قيامت و دوزخ را قبول و به گناهكارى خود اقرار داشتند. «لن تمسّنا النار الاّ ايّاماً معدودة» 5 - همهى مردم در دادگاه الهى يكسان هستند. «لن تمسّنا النار... غرّهم فى دينهم» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 25 ---------------------------------------------- آيه فَكَيْفَ إِذَا جَمَعْنَهُمْ لِيَوْمٍ لَّا رَيْبَ فِيهِ وَوُفِّيَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَ هُمْ لَا يُظْلَمُونَ ---------------------------------------------- ترجمه پس (كسانى كه گمان مىكنند از قهر خداوند دورند،) چگونه خواهد بود حالشان، آنگاه كه آنان را در روزى كه شكّى در آن نيست، گرد آوريم و به هر كس در برابر آنچه تحصيل كرده، پاداش يا كيفر داده شود و به آنان ستم نخواهد شد. ------------------------------------------- پيام ها 1- ياد قيامت باشيد وخرافات را كنار بگذاريد. «لن تمسّنا النار... فكيف اذا جمعنا» 2- كيفر و پاداش بر اساس عمل است، نه آرزو وگمان. «لن تمسّنا النار... وفيّت كل نفس ما كسبت» 3- هيچ عملى محو ونابود نمىشود، بلكه به صاحبش برگردانده مىشود. «وفيّت... ما كسبت» 4- دادگاه الهى بر اساس عدالت تشكيل مىشود وهركس به جزاى خود مىرسد. «وفيّت كل نفس... هم لا يظلمون» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 26 -------------------------------------------- آيه قُلِ اللَّهُمَّ مَلِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِى الْمُلْكَ مَنْ تَشَآءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَآءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَآءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَآءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَىءٍ قَدِيرٌ ------------------------------------------- ترجمه بگو: خداوندا! تو صاحب فرمان و سلطنتى. به هر كس (طبق مصلحت و حكمت خود) بخواهى حكومت مىدهى و از هر كس بخواهى حكومت را مىگيرى و هر كه را بخواهى عزّت مىبخشى و هر كه را بخواهى ذليل مىنمايى، همه خيرها تنها به دست توست. همانا تو بر هر چيز توانايى. --------------------------------------------- نکته ها در تفاسير مىخوانيم كه پيامبر اسلامصلى الله عليه وآله پس از آنكه مكّه را فتح نمود، وعدهى فتح ايران وروم را به مسلمانان داد. در آن موقع منافقان با تعجّب به يكديگر نگاه مىكردند كه اين آيه نازل شد. گروهى از مفسّران، نزول آيه را در موقع حفر خندق دانستهاند. آن زمان كه پيامبرصلى الله عليه وآله كلنگ را بر سنگ زد واز آن جرقهاى برخاست، فرمود: من در اين جرقهها فتح كاخهاى مدائن ويمن را از جبرئيل دريافت كردم. منافقان با شنيدن اين سخن، لبخند تمسخر مىزدند كه اين آيه نازل شد. آنچه در اين آيه در مورد اعطاى عزّت و ذلّت از جانب خداوند آمده، طبق قوانين و سنّت اوست وبدون جهت ودليل خداوند كسى را عزّت نمىبخشد ويا ذليل نمىسازد. مثلاً در روايات مىخوانيم: هر كس براى خداوند تواضع و فروتنى كند، خداوند او را عزيز مىكند وهر كس تكبّر نمايد، خدا او را ذليل مىگرداند.[1] بنابراين عزّت و ذلّت از خداست، ولى ايجاد زمينههاى آن به دست خود ماست. _____________________________ 1) بحار، ج16، ص 265. --------------------------------------- پيام ها 1- مالك واقعى تمامى حكومتها خداست. مُلك براى غير خدا، موقّتى و محدود است. «مالك الملك» 2- اكنون كه مالك اوست پس ديگران امانتدارى بيش نيستند و بايد طبق رضاى مالك اصلى عمل كنند. «مالك الملك» 3- اگر انسان مالك مُلك نيست چرا از داشتن آن مغرور و با از دست دادنش مأيوس شود! «مالك الملك» 4- خداوند به هر كس كه شايسته و لايق باشد، حكومت مىدهد. همان گونه كه به سليمان، يوسف، طالوت و ذوالقرنين عطا نمود. «تؤتى الملك من تشاء» 5 - حكومت و حاكميّت، دلبستگىآور است. «نزع» به معناى كندن است و نشانه يك نوع دلبستگى است. 6- عزّت و ذلّت به دست خداست، از ديگران توقّع عزّت نداشته باشيم.[1] «تعزّ من تشاء و تذلّ من تشاء» 7- توحيد در دعا و عبادت يك ضرورت است.[2] «بيدك الخير» 8 - آنچه از اوست، چه دادنها وگرفتنها، همه خير است، گرچه در قضاوتهاى عجولانهى ما فلسفهى آن را ندانيم. «بيدك الخير» 9- سرچشمهى بدىها عجز و ناتوانى است. از كسى كه بر هر كارى قدرت دارد چيزى جز خير سر نمىزند. «بيدك الخير انك على كل شىء قدير» _________________________ 1) قرآن از كسانى كه از غير خدا عزّت مىخواهند به شدّت انتقاد كرده و مىفرمايد: «أيبتغون عندهم العزّة فانّ العزّة للّه جميعاً» نساء، 139. 2) در مناجات شعبانيه مىخوانيم: «الهى بيدك لابيد غيرك زيادتى و نقصى». |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 27 ----------------------------------------- آيه تُولِجُ الَّيْلَ فِى الْنَّهَارِ وَتُولِجُ الْنَّهَارَ فِى الَّيْلِ وَتُخْرِجُ الْحَىَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَىِّ وَتَرْزُقُ مَنْ تَشَآءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ ------------------------------------------ ترجمه (خداوندا!) تو شب را به روز و روز را به شب درآورى وزنده را از مرده و مرده را از زنده بيرون آورى وهر كه را خواهى بىشمار روزى مىدهى. ------------------------------------------- نکته ها اين آيه وآيه، قبل دوازده مرتبه نشانههاى قدرت خدا را نام برده است تا روح توحيد را در انسان شكوفا كند. مراد از داخل كردن شب در روز ويا روز در شب، يا كم وزياد شدن طول ساعات شب وروز در فصلهاى مختلف است ويا غروب وطلوع تدريجى. البتّه معناى اوّل روشنتر است. نمونه قدرتنمايى خداوند در بيرون آوردن زنده از مرده، آفريدن سلّول زنده از مواد غذايى بىجان است. گاهى از كافران مرده دل، فرزندان مؤمن و زنده دل، و از مؤمنان زنده دل، فرزندانى كافر و مرده دل ظاهر مىشود[1] كه اين يكى از مصاديق آيه است. مراد از رزق بىحساب، رزق فراوان وبىشمار است، نه آنكه حسابش از دست او خارج باشد. و ممكن است مراد آن باشد كه رزق او خارج از محاسبات شماست، و او از راهى كه گمان نمىبريد رزق مىدهد. تفاوت مردم در رزق، يكى از حكمتهاى الهى است، تا مردم به يكديگر نيازمند بوده و تشكيل زندگى اجتماعى دهند و صفات سخاوت و ايثار و صبر و قناعت در آنان شكوفا شود. زيرا در صورت يكسان بودن، اين صفات شكوفا نمىشود. امّا اگر يكى نعمتى داشت و ديگرى كمتر داشت يا نعمتى ديگر داشت، مردم براى جبران كمبودها دور هم جمع مىشوند و صفات تعاون و سخاوت از طرف دارنده نعمت، و صفات قناعت و عفّت و صبر از سوى نادار شكوفا مىشود. ___________________________ 1) تفسير مجمعالبيان، ج2، ص 728. ----------------------------------------- پيام ها 1- تغييرات شب و روز و پيدايش فصلها يكى از بركات و الطاف الهى است. «بيدك الخير... تولج الليل فى النهار» 2- علاوه بر آفرينش، هرگونه تغيير وتدبير به دست اوست. «تولج الليل فى النهار» 3- قدرت خداوند محدود نيست. او از مرده، زنده و از زنده، مرده خارج مىسازد. «تخرج الحىّ من الميّت و تخرج الميّت من الحىّ» 4- سرچشمه لطف الهى بىانتهاست. رزق بىحساب، يعنى براى سرچشمه رزق محدوديّتى نيست. «ترزق من تشاء بغير حساب» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |