در حال دیدن این عنوان: |
۷۸ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 38 ------------------------------------------- آيه هُنَالِكَ دَعَا زَكَرِيَّا رَبَّهُ قَالَ رَبِّ هَبْ لِى مِنْ لَّدُنكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الْدُّعَآءِ ------------------------------------------- ترجمه در اين هنگام زكريّا (كه اين همه كرامت و مائده آسمانى را ديد) پروردگارش را خواند و گفت: پروردگارا! از جانب خود نسلى پاك و پسنديده به من عطا كن كه همانا تو شنونده دعائى. ------------------------------------------ نکته ها چنانكه قبلاً ذكر شد، مادر مريم با همسر زكريّا خواهر بودند و هر دو عقيم و نازا. مادر مريم با ديدن صحنهى غذا دادن پرنده به جوجههايش منقلب شد و به درگاه خدا دعا كرد، خداوند نيز به او مريم را عطا كرد. در اينجا هم وقتى حضرت زكريّا مقام ومرتبهى مريم را ديد، از خداوند طلب فرزند نمود. ------------------------------------------- پيام ها 1- حالات انسان وساعات دعا، در استجابت آن مؤثّر است. «هنالك دعا زكريّا» 2- غبطه خوردن كمال، ولى حسد ورزيدن نقص است. زكريّا عليه السلام با ديدن مقام مريم عليها السلام شيفته شد و غبطه خورد و دست به دعا برداشت. «هنالك دعا» 3- زن مىتواند پيامبر خدا را تحت تأثير قرار دهد. «هنالك دعا زكريّا» 4- مشاهدهى كمالات ديگران، زمينهى درخواست كمالات و توجّه انسان به خداوند است. «هنالك دعا زكريّا» 5 - درخواست فرزند ونسل پاك، سنّت و روش انبياست. «هب لى... ذرّية طيّبة» 6- ارزش ذريّه و فرزندان، به پاكى آنهاست. «ذُرّيّةً طيّبةً» 7- در دعا بايد از خداوند تجليل كرد. «انّك سميع الدعاء» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 39 -------------------------------------------- آيه هُنَالِكَ دَعَا زَكَرِيَّا رَبَّهُ قَالَ رَبِّ هَبْ لِى مِنْ لَّدُنكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الْدُّعَآءِ -------------------------------------------- ترجمه در اين هنگام زكريّا (كه اين همه كرامت و مائده آسمانى را ديد) پروردگارش را خواند و گفت: پروردگارا! از جانب خود نسلى پاك و پسنديده به من عطا كن كه همانا تو شنونده دعائى. ---------------------------------------------- نکته ها چنانكه قبلاً ذكر شد، مادر مريم با همسر زكريّا خواهر بودند و هر دو عقيم و نازا. مادر مريم با ديدن صحنهى غذا دادن پرنده به جوجههايش منقلب شد و به درگاه خدا دعا كرد، خداوند نيز به او مريم را عطا كرد. در اينجا هم وقتى حضرت زكريّا مقام ومرتبهى مريم را ديد، از خداوند طلب فرزند نمود. ------------------------------------------- پيام ها 1- حالات انسان وساعات دعا، در استجابت آن مؤثّر است. «هنالك دعا زكريّا» 2- غبطه خوردن كمال، ولى حسد ورزيدن نقص است. زكريّا عليه السلام با ديدن مقام مريم عليها السلام شيفته شد و غبطه خورد و دست به دعا برداشت. «هنالك دعا» 3- زن مىتواند پيامبر خدا را تحت تأثير قرار دهد. «هنالك دعا زكريّا» 4- مشاهدهى كمالات ديگران، زمينهى درخواست كمالات و توجّه انسان به خداوند است. «هنالك دعا زكريّا» 5 - درخواست فرزند ونسل پاك، سنّت و روش انبياست. «هب لى... ذرّية طيّبة» 6- ارزش ذريّه و فرزندان، به پاكى آنهاست. «ذُرّيّةً طيّبةً» 7- در دعا بايد از خداوند تجليل كرد. «انّك سميع الدعاء» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 40 ------------------------------------------- آيه قَالَ رَبِّ أَنَّى يَكُونُ لِى غُلَمٌ وَقَدْ بَلَغَنِىَ الْكِبَرُ وَامْرَأَتِى عَاقِرٌ قَالَ كَذَ لِكَ اللَّهُ يَفْعَلُ مَا يَشَآءُ --------------------------------------------- ترجمه (زكريّا) گفت: پروردگارا! چگونه براى من پسرى خواهد بود، در حالى كه پيرىِ من فرا رسيده و همسرم نازاست؟! (خداوند) فرمود: اين چنين خداوند هر چه را بخواهد انجام مىدهد. ---------------------------------------------- پيام ها 1- در نوميدى بسى اميد است. «انّى يكون لى غلام... كذلك يفعل ما يشاء» 2- در بيان ضعفها از خود شروع كنيم. «بلغنى الكبر و امرأتى عاقر» 3- ارادهى خداوند، فوق وسائل و اسباب طبيعى است. «يفعل ما يشاء» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 41 --------------------------------------- آيه قَالَ رَبِّ اجْعَلْ لِّى ءَايَةً قَالَ ءَايَتُكَ أَلَّا تُكَلِّمَ الْنَّاسَ ثَلَثَةَ أَيَّامٍ إِلَّا رَمْزاً وَاذْكُر رَّبَّكَ كَثِيراً وَسَبِّحْ بِالْعَشِىِّ وَالْإِبْكَرِ ------------------------------------- ترجمه (زكريّا) گفت: پروردگارا! براى من نشانهاى قرار ده (تا علم من به يقين و اطمينان تبديل شود. خداوند) فرمود: نشانهى تو آن است كه تا سه روز با مردم سخن نگويى، مگر از طريق اشاره. (البتّه به هنگام ذكر خدا زبانت باز مىشود. پس) پروردگار خود را (به شكرانهى اين نعمت) بسيار ياد كن و هنگام شب و صبح او را تسبيح گوى. ------------------------------------- پيام ها 1- خدايى كه مىتواند زبان را هنگام تكلّم با مردم ببندد و هنگام ذكر خدا باز كند، مىتواند از پدرى پير و مادرى عقيم نيز فرزندى به دنيا بياورد. «كذلك اللّه يغعل ما يشاء... الاّ تكلّم الناس» 2- انبيا، به دنبال رسيدن به مقام يقين و شهود هستند. «اجعل لى آية» 3- آنجا كه خداوند بخواهد، سبب را از كار مىاندازد و زبان قدرت حرف زدن را از دست مىدهد. «لاتكلّم الناس» 4- هر چه لطف الهى بيشتر مىشود بايد ياد او نيز بيشتر شود. «واذكر ربّك كثيراً» 5 - ذكر خدا هر چه بيشتر، بهتر. «واذكر ربّك كثيراً» 6- در ميان ذكرهاى خداوند، تسبيح جايگاه خاصّى دارد. «واذكر ربّك... و سبّح» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 42 -------------------------------------- آيه وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَئِكَةُ يَمَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَكِ عَلَى نِسَآءِ الْعَلَمِينَ --------------------------------------- ترجمه و(بياد آور) هنگامى را كه فرشتگان گفتند: اى مريم! همانا خداوند تو را برگزيده وپاك ساخته وبر زنان جهانيان برترى داده است. ---------------------------------------- نکته ها كلمه «اِصطفى»، هر جا همراه حرف «على» باشد، به معناى مقدّمبودن و سرآمدشدن است و هر جا بدون آن باشد، به معناى انتخاب است. در تفاسير المنار، قرطبى، مراغى، روح البيان و كبير مىخوانيم كه سرآمد زنان جهان چهار نفرند: مريم، آسيه، خديجه و فاطمهعليهم السلام. در روايات اهلبيت عليهم السلام نيز آمده است كه مريم سرآمد زنانِ زمان خود بود، ولى فاطمه عليها السلام سرآمد زنان در طول تاريخ است.[1] البتّه خداوند حكيم هرگاه شخصى را بر مىگزيند، به جهت لياقتها و قابليّتهاى ويژهى اوست. ____________________________ 1) تفسير نورالثقلين. ------------------------------------------- پيام ها 1- فرشتگان، با غير انبيا نيز سخن مىگويند. «قالت الملائكة يا مريم» 2- زن مىتواند به مقام وليّة اللّهى برسد و خداوند براى او پيام بفرستد. «انّ اللّه اصطفاكِ» 3- حضرت مريم، هم در كمالات برگزيده شد و هم بر ساير زنان برترى يافت. به همين جهت جمله «اصطفاكِ» دوباره تكرار شده است. 4- حضرت مريم معصوم بوده است. «طهّركِ» 5 - حضرت مريم الگوى زنان است. «اصطفاكِ على نساء العالمين» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 43 -------------------------------------- آيه يَمَرْيَمُ اقْنُتِى لِرَبِّكِ وَاسْجُدِى وَارْكَعِى مَعَ الْرَّ كِعِينَ ------------------------------------------ ترجمه اى مريم! (به شكرانه اين همه نعمت،) براى پروردگارت خضوع كن و سجده بجاى آور و با ركوع كنندگان ركوع نما. ------------------------------------------- نکته ها در آيهى قبل، خداوند سه كمال داده شده به مريم عليها السلام را ياد نمود: گزينش الهى؛ «اصطفاكِ» تطهير الهى؛ «طهّركِ» و سرآمد ديگران شدن؛ «اصطفاكِ على نساء العالمين» در اين آيه سه مسئوليّت از او مىخواهد: قنوت؛ «اُقنُتى» سجده؛ «اُسجُدى» و ركوع؛ «اِركعى» پس هر نعمتى مسئوليّتى را بدنبال دارد. ------------------------------------------ پيام ها 1- افراد برجسته بايد تواضع و عبادتشان بيشتر باشد. «يا مريم اقنتى...» (براى اولياى خدا، عبادات ويژهاى سفارش شده است، همانگونه كه براى پيامبرصلى الله عليه وآله نماز شب واجب بود.) 2- نماز، ركوع و سجود، بهترين راه شكر است. در آيه قبل برگزيدگى خداوند مطرح شد كه سزاوار شكر است. «اصطفاك... اقنتى» 3- عبادت بايد تنها براى پروردگار باشد. «لربّك» 4- عبادت، مايهى تربيت انسان است. «ربّك» 5 - نمازجماعت وعبادت دستهجمعى، قبل از اسلام نيز بوده است.«مع الراكعين» 6- حضور زن در اجتماعات عبادى واجتماعاتى كه مردان نيز حضور دارند سفارش شده است. «مع الراكعين» به شرط آنكه زنان، مريمگونه رفتار نمايند. 7- منتخبين وبرگزيدگان، بايد همراه تودهها و در متن جامعه باشند، نه جدا و منزوى از مردم. «اركعى مع الراكعين» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 44 ------------------------------------------- آيه ذَ لِكَ مِنْ أَنْبَآءِ الْغَيْبِ نُوحِيهِ إِلَيْكَ وَمَا كُنتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يُلْقُونَ أَقْلَمَهُمْ أَيُّهُمْ يَكْفُلُ مَرْيَمَ وَمَا كُنْتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يَخْتَصِمُونَ ------------------------------------------- ترجمه اينها از خبرهاى غيبى است كه ما به تو وحى مىكنيم، حال آنكه تو نزد آنان نبودى، آنگاه كه قلمهاى خود را (براى قرعه كشى) مىافكندند تا (به وسيله قرعه معلوم شود كه كداميك) كفالت مريم را بر عهده بگيرد ونزد آنها نبودى آنگاه كه (براى گرفتن سرپرستى مريم) با هم كشمكش مىكردند. -------------------------------------------- نکته ها همانگونه كه اشاره شد، پيش از تولّد مريم مادرش نذر كرده بود كه فرزندش خادم مسجد بيتالمقدّس باشد. لذا پس از تولّد، نوزاد را در پارچهاى پيچيده به مسجد آورد و به بزرگان بنىاسرائيل گفت: اين كودك نذر مسجد است. چون اين مادر از خانوادهاى بزرگ و محترم بود، بر سر گرفتنِ سرپرستى نوزاد، نزاع سختى[1] در گرفت و بنا بر قرعه شد. ________________________________ 1) از تكرار جمله «ما كنت لديهم...» استفاده مىشود كه نزاع سخت بوده است. -------------------------------------------------- پيام ها 1- انبيا از طرف خدا بر گوشهاى از غيب آگاه مىشوند. «من انباء الغيب»[1] 2- حكايتهاى قرآن، تنها از طريق وحى براى رسول خدا كشف شد و قبل از آن نه در كتابى بود و نه در سينهاى. «من انباء الغيب» 3- يكى از راههاى شناخت تاريخ پيشينيان، وحى است. «ذلك من انباء الغيب» 4- يكى از راههاى حلّ اختلاف، قرعه است. «يلقون اقلامهم»[2] 5 - يك گذشت از مادر واين همه كرامت براى فرزند.[3] «نذرت... ايّهم يكفل مريم» 6- بزرگان، در قبول مسئوليّتهاى مقدّس با هم رقابت مىكنند. «ايّهم يكفل مريم» ____________________________ 1) يكى از جلوههاى اعجاز قرآن، گزارشات غيبى و نقل نهفتههاى تاريخ است. 2) امام باقر عليه السلام فرمود: اوّلين كسى كه مورد قرعه قرار داده شد مريمعليها السلام بوده، و اين قرعهكشى در زمان يتيمى آن حضرت بوده است. (من لايحضر، ج3، ص 51 ؛ بحار، ج 14، ص 192.) 3) مادرِ مريم با آنكه سالها صاحب فرزند نمىشد، ولى به خاطر نذرى كه كرده است از فرزند دلبندش مىگذرد، ودر مقابل بزرگان بنىاسرائيل براى سرپرستى او سر ودست مىشكنند. |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 45 -------------------------------------- آيه إِذْ قَالَتِ الْمَلَئِكَةُ يَمَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِّنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهاً فِى الْدُّنْيَا وَ الْأَخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ --------------------------------------- ترجمه (بياد آور) آنگاه كه فرشتگان گفتند: اى مريم! همانا خداوند تو را به كلمه و نشانهاى از سوى خويش به نام مسيح، عيسى پسر مريم، بشارت مىدهد. او كه در دنيا و آخرت آبرومند و از مقرّبان است. ----------------------------------------- نکته ها در قرآن، از حضرت عيسى به «كلمة» ياد شده است كه در فرهنگ قرآن، به معناى «مخلوق» مىباشد. نظير آيه 109 سوره كهف كه مىفرمايد: «قل لو كان البحر مداداً لكلمات ربّى لَنَفد البحر قبل ان تنفد كلمات ربّى» اگر درياها براى نوشتن كلمات الهى مُركّب شوند، درياها تمام مىشوند، ولى كلمات الهى به پايان نمىرسد. وصف «وجيهاً فى الدنيا و الآخرة» در قرآن تنها براى حضرت عيسى عليه السلام آمده و در مورد شخص ديگرى اين صفت گفته نشده است. -------------------------------------------- پيام ها 1- مقام زن بدانجا مىرسد كه خداوند از طريق فرشتگان با وى سخن مىگويد. «اذ قالت الملائكة يا مريم» 2- فرزند، نعمت است. «يبشّرك» 3- عيسى فرزند خدا نيست، مخلوق خداست، ولى مخلوقى بس بزرگ و ناشناخته.[1] «كلمة منه» 4- خداوند براى اولياى خود قبل از تولّدشان نامگذارى مىكند. «اسمه المسيح» 5 - كسى كه از مريم متولّد شده و دوران جنينى را طى كرده است، چگونه مىتواند فرزند خدا باشد؟ «عيسىبن مريم» 6- وجاهت دنيوى نيز يك ارزش است وكسب آن مانعى ندارد. «وجيهاً فى الدنيا» ___________________________ 1) كلمة» به صورت نكره آمده كه رمز عظمت و ناشناختگى است. |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 46 --------------------------------------------- آيه وَيُكَلِّمُ الْنَّاسَ فِى الْمَهْدِ وَكَهْلاً وَمِنَ الْصَّلِحِينَ ---------------------------------------------- ترجمه (آن فرزندى كه به تو بشارت داده شد) در گهواره، (به اعجاز) و در ميانسالى (به وحى) با مردم سخن مىگويد و از شايستگان است. --------------------------------------------- نکته ها سخن گفتن در گهواره، هم پيشگويى از آينده و هم معجزهى حضرت مسيح است كه در گهواره با مردم سخن گفت. گفتگو در بزرگى، پيشگويى ديگرى است كه او تا بزرگى زنده خواهد بود. همان گونه كه خبر از شايستگى و وارستگى او نيز يك پيشگويى و بشارت است. --------------------------------------------- پيام ها 1- كسى كه مىتواند به مريم، بدون داشتن همسر فرزند دهد، مىتواند در گهواره، زبان كودك او را به سخن گفتن باز كند. «يكلّم النّاس فى المهد» 2- آنجا كه خدا بخواهد پاكدامنى را از اتهام پاك نمايد، زبان بستهى كودك را باز مىكند. «يكلّم النّاس فى المهد» 3- در كودكى نيز مىتوان پيام الهى را به ديگران رساند.[1] «يكلّم النّاس فى المهد» 4- آنجا كه خدا بخواهد، كودك همانند بزرگسالان سخن مىگويد. «فىالمهد وكهلا» 5 - از مادرى صالحه چون مريم، فرزندى مثل عيسى پديد مىآيد. «منالصالحين» _______________________________ 1) بعضىامامان همچون امامجواد، امامهادى وامامزمانعليهم السلام دركودكىبهمقامامامترسيدهاند. |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 47 --------------------------------------- آيه قَالَتْ رَبِّ أَنَّى يَكُونُ لِى وَلَدٌ وَلَمْ يَمْسَسْنِى بَشَرٌ قَالَ كَذَ لِكَ اللَّهُ يَخْلُقُ مَا يَشَآءُ إِذَا قَضَى أَمْراً فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ ---------------------------------------- ترجمه (مريم) گفت: پروردگارا! چگونه براى من فرزندى باشد، در حالى كه هيچ انسانى با من تماس نداشته است؟ خداوند فرمود: چنين است (كار) پروردگار، او هر چه را بخواهد مىآفريند. هرگاه اراده كارى كند، فقط به آن مىگويد: باش، پس (همان لحظه) موجود مىشود. ---------------------------------------- نکته ها ارادهى خداوند سبب پيدايش وآفرينش موجودات است و مىتواند بدون اسباب و وسيله مادّى نيز بيافريند. او سببساز و سبب سوز است، گاهى تأثير چيزى را از آن مىگيرد و گاهى به چيزى اثر مىبخشد. پيدايش وبقا و آثار همه چيز بسته به اراده و خواست اوست. خداوند در پاسخ زكريّا فرمود: «يفعل مايشاء» و در جواب مريم فرمود: «يخلق مايشاء» شايد رمزش اين باشد كه فرزند براى بانوى بىشوهر شگفت آورتر از فرزند براى پيرمرد باشد. ------------------------------------------ پيام ها 1- ريشه سؤال و تعجّب، اگر انكار و لجاجت نباشد مانعى ندارد. «أَنّى يكون لى ولد» اولياى خدا نيز اراده خداوند در امور جهان را بر پايهى اسباب و علل طبيعى مىدانند و لذا اگر بشارت ويژهاى بر خلاف آن آمد، چگونگى آن را از خداوند مىپرسند. 2- آفرينش خداوند از راه غير معمول، كار تازهاى نيست و عوامل طبيعى نيز منحصر در امور شناخته شده نيستند. «كذلك» 3- دست خداوند براى آفرينش باز است. آفريدن از راه اسباب طبيعى و غير طبيعى براى خداوند يكسان است. «يخلق ما يشاء» 4- شرط آفرينش، ارادهى حتمى الهى است. «قضى امراً... كن فيكون» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |