به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۶۴ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 48

-------------------------------------------
آيه
وَيُعَلِّمُهُ الْكِتَبَ وَالْحِكْمَةَ وَالْتَّوْرَيةَ وَالْإِنْجِيلَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
و خداوند به او كتاب و حكمت و تورات و انجيل را مى‏آموزد.
---------------------------------------------
نکته ها
در تفاسير شيعه و سنّى مى‏خوانيم كه مراد از تعليم كتاب، آموزش خط و نوشتن است ومراد از حكمت، آگاهى برمصالح و مفاسد اشيا و افعال و اخلاق و عقايد است، خواه آثار دنيوى باشد، خواه اخروى.
---------------------------------------------
پيام ها
1- يكى از اصول و شرايط رهبرى الهى، داشتن آگاهى‏هاى لازم است. آگاهى براساس علم و حكمت وكتب آسمانى. «يعلّمه الكتاب و...»
2- رهبر هر زمانى بايد به حوادث و قوانين گذشته نيز آگاه باشد. خداوند به عيسى عليه السلام، تورات موسى عليه السلام را آموخت. «والتوراة»




۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 49

---------------------------------------
آيه
وَرَسُولاً إِلَى‏ بَنِى إِسْرَ ءِِيلَ أَنِّى قَدْ جِئْتُكُمْ بَِايَةٍ مِّنْ رَّبِّكُمْ أَنِّى أَخْلُقُ لَكُمْ مِّنَ الْطِّينِ كَهَيْئَةِ الْطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِ اللَّهِ وَأُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْىِ الْمَوْتَى‏ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أُنَبِّئُكُمْ بِمَا تَأْكُلُونَ وَمَا تَدَّخِرُونَ فِى بُيُوتِكُمْ إِنَّ فِى ذَ لِكَ لَأَيَةً لَّكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُّؤْمِنِينَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
و (عيسى را به) پيامبرى به سوى بنى‏اسرائيل (فرستاد تا بگويد) كه همانا من از سوى پروردگارتان براى شما نشانه‏اى آورده‏ام. من از گل براى شما (چيزى) به شكل پرنده مى‏سازم، پس در آن مى‏دمم، پس به اراده و اذن خداوند پرنده‏اى مى‏گردد. و همچنين با اذن خدا كور مادرزاد و مبتلايان به پيسى را بهبود مى‏بخشم و مردگان را زنده مى‏كنم واز آنچه مى‏خوريد و آنچه در خانه‏هايتان ذخيره مى‏كنيد به شما خبر مى‏دهم، براستى اگر ايمان داشته باشيد در اين معجزات براى شما نشانه و عبرتى است.
------------------------------------------
نکته ها
هرجا احساس خطر مى‏شود بايد توجّه بيشتر در كار باشد. در زنده‏كردن مردگان، شفا دادن كوران و ساير بيماران، خطر انحراف عقيده و غلوّ وجود دارد، لذا در اين آيه دو بار ودر آيه 110 سوره مائده، چهار مرتبه مسأله اذن خدا مطرح شده است.
رسالت عيسى عليه السلام كه همراه با لطف يا قهر الهى بوده، مخصوص بنى‏اسرائيل است؛ «رسولاً الى بنى‏اسرائيل» ولى نبوّت او كه مقام تبليغ و ارشاد بوده، براى تمام مردم است. همانند حضرت موسى كه به او خطاب مى‏شود: «اذهب الى فرعون انّه طغى»[1] ولى هنگامى كه ساحران شهر، معجزه حضرت موسى را مى‏بينند به او ايمان مى‏آورند. بنابراين حضرت موسى يك مأموريت ويژه نسبت به شخص فرعون داشت و مأموريت ديگر براى ارشاد عمومى همه‏ى مردم.[2]
هر پيامبرى بايد معجزه‏اى داشته و معجزه‏اش نيز بايد متناسب با شرايط وافكار مردم آن عصر باشد. امام رضاعليه السلام فرمود: عيسى‏عليه السلام در زمانى ظهور كرد كه بيمارى‏ها شيوع داشته و مردم به طبيب نياز داشتند.[3] لذا معجزات آن حضرت در جهت شفاى بيماران بود.
اگر ولىّ خدا از گِل پرنده‏اى مى‏سازد، پس زنده شدن مردگان در روز قيامت با قدرت الهى كار مشكلى نيست.
_______________________________
1) طه، 24.
2) تفسير الميزان ذيل آيه.
3) عيون اخبارالرضا، ج‏2، ص‏80.
---------------------------------------------
پيام ها
1- معجزه، جلوه‏اى از ربوبيّت خدا و در راستاى هدايت وتربيت انسان‏هاست. «جئتكم باية من ربّكم»
2- اولياى خداوند با اذن او قدرت تصرّف و تغيير در نظام آفرينش را دارند. «انفخ فيه فيكون طيراً باذن اللّه»
3- انبيا علم غيب دارند وحتى به جزئيات زندگى مردم آگاهند.[1] «انبئكم بما تأكلون و ما تدّخرون فى بيوتكم»
________________________________
1) امام صادق عليه السلام فرمودند: حضرت عيسى در سن هفت سالگى به آنچه مردم در خانه‏هايشان مصرف يا ذخيره مى‏كردند، خبر مى‏داد. بحار، ج 14، ص 251.




۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 50

---------------------------------------
آيه
وَمُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَىَّ مِنَ الْتَّوْرَيةِ وَلِأُحِلَّ لَكُمْ بَعْضَ الَّذِى حُرِّمَ عَلَيْكُمْ وَجِئْتُكُمْ بَِايَةٍ مِّنْ رَّبِّكُمْ فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ‏
----------------------------------------
ترجمه
(عيسى فرمود:) من تصديق كننده توراتى هستم كه پيش‏روى من است و (آمده‏ام) تا برخى از چيزهايى كه بر شما (به عنوان تنبيه) حرام شده بود برايتان حلال كنم. وازجانب پروردگارتان براى شما نشانه‏اى آورم. پس، از خداوند پروا و از من اطاعت كنيد.
-------------------------------------------
نکته ها
در اين آيه، احترام به قانون قبلى، بشارت به تخفيف تكليف، تأكيد به تقواى الهى و اطاعت از رهبرى، مطرح شده است.
در آيه 146 سوره انعام، خداوند مى‏فرمايد: به خاطر ستم يهوديان، آنان را تنبيه و هر حيوان ناخن‏دار را بر آنان تحريم كرديم و همچنين چربى و پيه گاو و گوسفند را جز مقدارى كه به استخوان و روده‏ها و كمر آنها چسبيده است، حرام ساختيم. شايد مراد از حرام‏هايى كه در اين آيه با آمدن عيسى عليه السلام حلال مى‏شود، همين موارد باشد.
هر كجا بناى اصلاح و ارشاد باشد، بايد نكاتى را مراعات كرد:
الف: اصول مشتركه و صحيح ديگران را پذيرفت. «مصدّقاً»
ب: حتّى المقدور به مقدّسات آنان احترام گذاشت. «من التوراة»
ج: فضاى باز و آزادى‏ها را بشارت داد. «لاحلّ لكم»
د: در چارچوب قوانين الهى حركت كرد. «فاتّقوا اللّه»
------------------------------------------
پيام ها
1- پيامبران، يكديگر را قبول دارند و تصديق مى‏كنند. «و مصدّقا...»
2- دين، يك جريان است نه يك جرقه، و همه‏ى انبيا داراى هدفى واحد هستند. «و مصدّقا لما بين يدىّ من التوراة»
3- وعده‏ى محروميّت زدايى، رفع محدوديّت‏ها و اعطاى آزادى‏هاى صحيح و معقول، رمز استقبال مردم است. «لاحلّ لكم بعض الّذى حرّم عليكم»
4- بعضى از محدوديّت‏ها در اديان سابق، جريمه‏ى موقّت الهى بوده‏اند، نه حكم دائمى الهى. «لاحلّ لكم بعض الّذى حرّم عليكم»
5 - انبيا همان گونه كه داراى ولايت تكوينى هستند و قدرت تصرّف در هستى را دارند؛ «اخلق لكم» صاحب ولايت تشريعى نيز هستند وقانون وضع مى‏كنند. «لاحلّ لكم...»
6- تنها كسى حقّ دارد قانون را عوض كند كه رسول خدا و داراى معجزه باشد. بعد از جمله «احلّ لكم» جمله «جئتكم بآية» آمده است.
7- معجزه از شئون ربوبيّت الهى و براى هدايت وتربيت مردم است. «آية من ربّكم»
8 - هر كس اهل تعصّب وتحجّر باشد و تغييرات بجا را نپذيرد، تقوا ندارد. «لاحلّ لكم... اتّقوا اللّه»
9- لازمه‏ى تقوا، اطاعت از پيامبر است. «فاتّقوا اللّه و اطيعون»




۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 51

-------------------------------------------
آيه
إِنَّ اللَّهَ رَبِّى وَرَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ‏
--------------------------------------------
ترجمه
به راستى كه خداوند، پروردگار من و پروردگار شماست، پس او را بپرستيد كه اين راه مستقيم است.
---------------------------------------------
نکته ها
برخلاف انجيل‏هاى تحريف شده كنونى، كه از خداوند به عنوان پدر عيسى‏عليه السلام نام مى‏برند، قرآن جمله‏ى «ربّى و ربّكم» را از زبان حضرت عيسى نقل مى‏كند، تا با هرگونه تفكّر غلط و ادّعاى الوهيّت درباره حضرت عيسى مبارزه كند. زيرا خداوند، پروردگار عيسى و ساير مردم است.
حال كه بناست راهى را طى كنيم، راه خدا و بندگى او را بپذيريم كه راهى مستقيم و بدون انحراف است. در حالى كه راههاى ديگران داراى لغزشگاه‏ها، محدوديّت‏ها و تابع هوس‏هاى درونى طاغوت‏هاست.
-----------------------------------------
پيام ها
1- فلسفه‏ى عبادت ما، ربوبيّت خداوند است. «انّ اللّه ربّى و ربّكم فاعبدوه»
2- عيسى‏عليه السلام در مخلوق بودن وتحت تربيت بودن، همانند ساير مردم است. «ربّى و ربّكم»
3- عبادت و بندگى خدا، راه مستقيم سعادت است. «فاعبدوه هذا صراط مستقيم»




۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 52

-----------------------------------------
آيه
فَلَمَّآ أَحَسَّ عِيَسى‏ مِنْهُمُ الْكُفْرَ قَالَ مَنْ أَنْصَارِى إِلىَ اللَّهِ قَالَ الْحَوَارِيُّونَ نَحْنُ أَنْصَارُ اللَّهِ ءَاَمَنَّا بِاللَّهِ وَاشْهَدْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ‏
---------------------------------------
ترجمه
پس چون عيسى از آنان (بنى‏اسرائيل) احساس كفر كرد، گفت: كيانند ياران من (در حركت) به سوى خدا؟ حواريّون (كه شاگردان مخصوص او بودند) گفتند: ما ياوران (دين) خدا هستيم كه به خداوند ايمان آورده‏ايم، و تو (اى عيسى!) گواهى ده كه ما تسليم (خدا) هستيم.
------------------------------------
نکته ها
با اينكه بنى‏اسرائيل، زنده كردن مردگان و شفادادن كوران را از حضرت عيسى‏عليه السلام ديدند، ولى باز هم لجاجت ورزيده و كفر مى‏گفتند، به گونه‏اى كه به فرموده‏ى امام صادق‏عليه السلام، عيسى سخنان كفرآميز آنان را مى‏شنيد.[1]
«حَواريّون» جمع «حَوارىّ» به معناى تغيير دهنده مسير است. حواريّون، كسانى بودند كه مسير انحرافى مردم را رها و به راه حقّ پيوستند.[2] تعداد آنان دوازده نفر بود واسامى آنان در انجيل مَتى‏ ولوقا آمده است. امام رضاعليه السلام فرمود: آنان افرادى بودند كه هم خود را پاك ونورانى كردند و هم براى پاك كردن ديگران كوشيدند.[3]
در كافى از امام صادق عليه السلام نقل شده است كه فرمود: حواريّون عيسى در مرحله عمل او را رها كردند، ولى حواريّون ما انواع بلاها را به جان مى‏خرند.[4]
__________________________
1) بحار، ج 14، ص‏373.
2) التحقيق‏فى‏كلمات‏القرآن.
3) تفسير نمونه.
4) كافى، ج 8، ص 268.
---------------------------------------
پيام ها
1- هوشيارى در شناخت افكار و عقايد مردم، شرط رهبرى است. «فلمّا أحسّ عيسى منهم الكفر»
2- نفَسِ عيسى، مرده را زنده مى‏كند، كور مادر زاد را شفا مى‏بخشد، امّا انسان‏هاى لجوج از آن بهره‏اى نمى‏برند. «فلما احس عيسى منهم الكفر...»
3- انبيا، گرفتار كفّار لجوج بودند و ياران اندك داشتند. «احسّ عيسى منهم الكفر»
4- بى‏تقوايى و عدم اطاعت از رهبرى، نوعى كفر است. «فاتّقوا اللّه واطيعون فلما احسّ عيسى منهم الكفر»
5 - شناخت نيروهاى وفادار وسازماندهى وتمركز آنان وجداسازى جبهه‏ى حقّ از باطل، براى رهبرى و ادامه حركت او ضرورى است. «من أنصارى الى اللّه»
6- تجديد بيعت با رهبرى، ارزش سياسى، اجتماعى ودينى دارا. «نحن انصاراللّه»
7- انبيا، مردم را براى خدا مى‏خواهند، نه خود. «من انصارى الى اللّه...نحن انصاراللّه»
8 - يارى كردن مناديان الهى، يارى خداوند است. «نحن انصار اللّه»
9- سبقت در حمايت از رهبران دينى، داراى ارزش است. با اينكه حضرت عيسى طرفدارانى داشت، ولى خداوند از ايمان حواريّون ستايش نموده، و اين به خاطر سبقت و صراحت آنان است. «من انصارى... نحن انصاراللّه»
10- مقام تسليم در برابر خداوند، پس از مرحله ايمان است. «امنَّا باللَّه... مسلمون»
11- انبيا، شاهدان و گواهان در قيامت هستند. «واشهد بانّا مسلمون»




۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 53

---------------------------------------
آيه
رَبَّنَآ ءَاَمَنَّا بِمَآ أَنْزَلْتَ وَاتَّبَعْنَا الْرَّسُولَ فَاكْتُبْنَا مَعَ الْشَّهِدِينَ‏
-----------------------------------------
ترجمه
پروردگارا! به آنچه نازل كرده‏اى ايمان آورده‏ايم و از پيامبر پيروى نموديم، پس ما را در زمره گواهان بنويس.
-------------------------------------------
نکته ها
در عبارت «مع الشاهدين» معناى حمايت است كه در عبارت «من الشاهدين» نيست. نظير تفاوت «آمنوا به» و«آمنوا معه». چون در آيه‏ى قبل حضرت عيسى به عنوان شاهد مطرح شد، پس با شاهدان بودن يعنى همراه و ياور انبيا بودن.
--------------------------------------------
پيام ها
1- لازمه‏ى ايمان، اطاعت از پيامبر است. «آمنّا... واتّبعنا الرسول»
2- ايمان به تمام دستورات الهى لازم است. «بما انزلت»
3- از خداوند بخواهيم كه ايمان ما را تثبيت كرده و مارا از حاميان انبيا قرار دهد. «فاكتبنا مع الشاهدين»




۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 54

------------------------------------------
آيه
وَمَكَرُواْ وَمَكَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَكِرِينَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
و (دشمنان عيسى) تدبير خود را (براى كشتن او) بكار بستند. خداوند نيز تدبير خود را (براى حفظ او) بكار برد و خداوند بهترين تدبير كننده است.
--------------------------------------------
نکته ها
امام رضاعليه السلام فرمود: مراد از مكر خدا، كيفرِ مكر است وگرنه او اهل مكر نيست.[1]
گرچه آيه به يكى از سنّت‏هاى الهى اشاره دارد، ولى با توجّه به آيات قبل كه حضرت عيسى كفر بنى‏اسرائيل را احساس كرد و با توجّه به آيه بعد كه خداوند عيسى‏عليه السلام را به آسمان بالا برد، استفاده مى‏شود كه مراد از مكر در اينجا، توطئه‏ى قتل حضرت عيسى است كه گروهى در زمان آن حضرت براى خاموش كردن دعوت او نقشه‏ها كشيده و تدبيرها نمودند، حتّى براى حبس و دستگيرى و معرّفى او جايزه تعيين و مقدّمات اعدام و به دار آويختن او را فراهم كردند. امّا خداوند نقشه‏ى آنها را نقش برآب كرد و او را به بهترين شكل نجات داد.
__________________________
1) عيون اخبارالرضا، ج‏1، ص‏126.
----------------------------------------
پيام ها
1- خداوند، پشتيبان اولياى خويش است. «ومكروا ومكر اللّه»
2- تدبير وحركت انسان، مقدّمه‏ى قهر يا لطف خداوند است. «ومكروا ومكر اللّه»
3- كيفرهاى الهى، با جرم بشر تناسب و سنخيّت دارد. «و مكروا و مكر اللّه»
4- اراده وتدبير خدا، بالاتر از هر تلاش، حركت وتدبير است. «واللّه خيرالماكرين»





۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 55

----------------------------------------------
آيه
إذْ قَالَ اللَّهُ يَعِيسى‏ إِنِّى مُتَوَفِّيكَ وَرَافِعُكَ إِلَىَّ وَمُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَجَاعِلُ الَّذِينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِينَ كَفَرُواْ إِلَى‏ يَوْمِ الْقِيَمَةِ ثُمَّ إِلَىَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فِيَما كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
(بياد آور) هنگامى كه خداوند فرمود: اى عيسى! من تو را (از زمين) برگرفته و به سوى خود بالا مى‏برم و تو را از كسانى كه كافر شده‏اند، پاك مى‏كنم و تا روز قيامت پيروان تو را بركافران برترى خواهم داد. سپس بازگشت شما به سوى من است، پس در آنچه اختلاف مى‏كرديد، ميان شما داورى خواهم كرد.
-----------------------------------------------
نکته ها
نمونه عينى و عملى تدبير الهى در برابر مكر دشمنان، در اين آيه بيان شده است.
امام باقرعليه السلام فرمود: معراج حضرت عيسى‏عليه السلام، در شب 21 ماه مبارك رمضان بوده است.[1]
___________________________
1) تفسير نورالثقلين.
----------------------------------------
پيام ها
1- براى ساير انبيا نيز معراج بوده است. «رافعك الىّ»
2- زندگى در ميان كفّار، مايه‏ى آلودگى، و دورى از آنها، مايه‏ى پاكى و طهارت است. «مطهّرك من الّذين كفروا»
3- پيشگويى غيبى غلبه‏ى مسيحيّت بر يهود، از معجزات قرآن است. «جاعل الّذين اتّبعوك فوق الّذين كفروا»
4- پيروى از انبيا، رمز پيروزى است. «جاعل الّذين اتّبعوك فوق الّذين كفروا»
5 - جهانى بودن اسلام، منافاتى با وجود اقليّت‏هاى مذهبى در پناه اسلام ندارد. از عبارت «الى يوم‏القيامة» استفاده مى‏شود كه يهود و نصارى تا قيامت مى‏باشند.
6- بازگشت همه به سوى خداست و او داور بى‏چون و چراست. «الىّ مرجعكم»




۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 56، 57

--------------------------------------------
آيه
فَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُواْ فَأُعَذِّبُهُمْ عَذَاباً شَدِيداً فِى الْدُّنْيَا وَالْأَخِرَةِ وَمَا لَهُمْ مِّن نَّصِرِينَ‏
وَأَمَّا الَّذِينَ ءَاَمِنُواْ وَعَمِلُواْ الْصَّلِحَتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْظَّلِمِينَ‏
------------------------------------------
ترجمه
و امّا گروهى كه كافر شدند، در دنيا و آخرت به عذابى سخت عذابشان مى‏كنم و براى آنها هيچ ياورانى نيست.
و امّا كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‏اند، پاداش‏هاى آنها را (خدا) بطور كامل خواهد داد و خداوند ستمگران را دوست نمى‏دارد.
------------------------------------------
نکته ها
در تفسير اطيب‏البيان، نمونه‏اى از عذاب‏هاى دنيوى بنى‏اسرائيل، اين‏گونه آمده است: 37 سال پس از حضرت مسيح، شخصى به نام طيطوس كه از قيصرهاى روم بود، بر يهود مسلّط شد وميليون‏ها نفر از آنان را كشته وهزاران نفر را به اسارت گرفت. او دستور داد اموال آنان را به آتش كشيده و يا غارت كنند و اسيران آنها را طعمه‏ى درندگان كند.
در كنار تهديد كفّار، تشويق اهل ايمان لازم است، چنانكه در كنار ايمان، انجام كارهاى نيك لازم است.
-----------------------------------------
پيام ها
1- سروكار كفّار با خودِ خداست. «فاعذبّهم»
2- هرچه اتمام حجّت بيشتر باشد، قهر خدا بر انكار كنندگان بيشتر خواهد بود. كسانى كه زنده كردن مرده را از عيسى مى‏بينند، ولى ايمان نمى‏آورند، مستحق هر نوع عذابى هستند. «فاعذبهم عذاباً اليماً»
3- گاهى خداوند در اين دنيا نيز مجازات مى‏دهد. «فى الدنيا و الاخرة»
4- در برابر قهر خدا، هيچ قدرتى نمى‏تواند مانع باشد. «و ما لهم من ناصرين»





۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 58

---------------------------------------
آيه
ذَ لِكَ نَتْلُوهُ عَلَيْكَ مِنَ الْأَيَتِ وَالْذِّكْرِ الْحَكِيمِ‏
---------------------------------------
ترجمه
(اى پيامبر!) آنچه بر تو مى‏خوانيم، آيه‏ها و اندرز حكمت آميز است.
---------------------------------------
پيام ها
1- براى رهبرى صحيح و قاطع، نشانه‏هاى الهى و بيان محكم و مستدل لازم است. «الايات والذكر الحكيم»





۱۰ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۵۸
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۲۱
پیام‌های جدید
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۵۰۱ پاسخ
۱۲,۴۱۵,۰۰۴ بازدید
۱۵ روز قبل
Greatest Ever
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۹ پاسخ
۹,۱۰۰,۸۷۶ بازدید
۱۸ روز قبل
armanshah
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۷ پاسخ
۵۸۵,۱۷۶ بازدید
۳ ماه قبل
مهدی
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۳۵۷,۴۴۶ بازدید
۶ ماه قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۷,۱۰۰ بازدید
۶ ماه قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۹۶۹ بازدید
۶ ماه قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۷۴,۶۲۵ بازدید
۶ ماه قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۵۹,۸۶۱ بازدید
۶ ماه قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۸۵,۱۲۷ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۳۷۴,۱۹۳ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
حاضرین در سایت
۵۰۷ کاربر آنلاین است. (۱۳۲ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۵۰۷

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!