در حال دیدن این عنوان: |
۷۱ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 48 ------------------------------------------- آيه وَيُعَلِّمُهُ الْكِتَبَ وَالْحِكْمَةَ وَالْتَّوْرَيةَ وَالْإِنْجِيلَ ------------------------------------------- ترجمه و خداوند به او كتاب و حكمت و تورات و انجيل را مىآموزد. --------------------------------------------- نکته ها در تفاسير شيعه و سنّى مىخوانيم كه مراد از تعليم كتاب، آموزش خط و نوشتن است ومراد از حكمت، آگاهى برمصالح و مفاسد اشيا و افعال و اخلاق و عقايد است، خواه آثار دنيوى باشد، خواه اخروى. --------------------------------------------- پيام ها 1- يكى از اصول و شرايط رهبرى الهى، داشتن آگاهىهاى لازم است. آگاهى براساس علم و حكمت وكتب آسمانى. «يعلّمه الكتاب و...» 2- رهبر هر زمانى بايد به حوادث و قوانين گذشته نيز آگاه باشد. خداوند به عيسى عليه السلام، تورات موسى عليه السلام را آموخت. «والتوراة» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 49 --------------------------------------- آيه وَرَسُولاً إِلَى بَنِى إِسْرَ ءِِيلَ أَنِّى قَدْ جِئْتُكُمْ بَِايَةٍ مِّنْ رَّبِّكُمْ أَنِّى أَخْلُقُ لَكُمْ مِّنَ الْطِّينِ كَهَيْئَةِ الْطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِ اللَّهِ وَأُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْىِ الْمَوْتَى بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أُنَبِّئُكُمْ بِمَا تَأْكُلُونَ وَمَا تَدَّخِرُونَ فِى بُيُوتِكُمْ إِنَّ فِى ذَ لِكَ لَأَيَةً لَّكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُّؤْمِنِينَ ---------------------------------------------- ترجمه و (عيسى را به) پيامبرى به سوى بنىاسرائيل (فرستاد تا بگويد) كه همانا من از سوى پروردگارتان براى شما نشانهاى آوردهام. من از گل براى شما (چيزى) به شكل پرنده مىسازم، پس در آن مىدمم، پس به اراده و اذن خداوند پرندهاى مىگردد. و همچنين با اذن خدا كور مادرزاد و مبتلايان به پيسى را بهبود مىبخشم و مردگان را زنده مىكنم واز آنچه مىخوريد و آنچه در خانههايتان ذخيره مىكنيد به شما خبر مىدهم، براستى اگر ايمان داشته باشيد در اين معجزات براى شما نشانه و عبرتى است. ------------------------------------------ نکته ها هرجا احساس خطر مىشود بايد توجّه بيشتر در كار باشد. در زندهكردن مردگان، شفا دادن كوران و ساير بيماران، خطر انحراف عقيده و غلوّ وجود دارد، لذا در اين آيه دو بار ودر آيه 110 سوره مائده، چهار مرتبه مسأله اذن خدا مطرح شده است. رسالت عيسى عليه السلام كه همراه با لطف يا قهر الهى بوده، مخصوص بنىاسرائيل است؛ «رسولاً الى بنىاسرائيل» ولى نبوّت او كه مقام تبليغ و ارشاد بوده، براى تمام مردم است. همانند حضرت موسى كه به او خطاب مىشود: «اذهب الى فرعون انّه طغى»[1] ولى هنگامى كه ساحران شهر، معجزه حضرت موسى را مىبينند به او ايمان مىآورند. بنابراين حضرت موسى يك مأموريت ويژه نسبت به شخص فرعون داشت و مأموريت ديگر براى ارشاد عمومى همهى مردم.[2] هر پيامبرى بايد معجزهاى داشته و معجزهاش نيز بايد متناسب با شرايط وافكار مردم آن عصر باشد. امام رضاعليه السلام فرمود: عيسىعليه السلام در زمانى ظهور كرد كه بيمارىها شيوع داشته و مردم به طبيب نياز داشتند.[3] لذا معجزات آن حضرت در جهت شفاى بيماران بود. اگر ولىّ خدا از گِل پرندهاى مىسازد، پس زنده شدن مردگان در روز قيامت با قدرت الهى كار مشكلى نيست. _______________________________ 1) طه، 24. 2) تفسير الميزان ذيل آيه. 3) عيون اخبارالرضا، ج2، ص80. --------------------------------------------- پيام ها 1- معجزه، جلوهاى از ربوبيّت خدا و در راستاى هدايت وتربيت انسانهاست. «جئتكم باية من ربّكم» 2- اولياى خداوند با اذن او قدرت تصرّف و تغيير در نظام آفرينش را دارند. «انفخ فيه فيكون طيراً باذن اللّه» 3- انبيا علم غيب دارند وحتى به جزئيات زندگى مردم آگاهند.[1] «انبئكم بما تأكلون و ما تدّخرون فى بيوتكم» ________________________________ 1) امام صادق عليه السلام فرمودند: حضرت عيسى در سن هفت سالگى به آنچه مردم در خانههايشان مصرف يا ذخيره مىكردند، خبر مىداد. بحار، ج 14، ص 251. |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 50 --------------------------------------- آيه وَمُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَىَّ مِنَ الْتَّوْرَيةِ وَلِأُحِلَّ لَكُمْ بَعْضَ الَّذِى حُرِّمَ عَلَيْكُمْ وَجِئْتُكُمْ بَِايَةٍ مِّنْ رَّبِّكُمْ فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ ---------------------------------------- ترجمه (عيسى فرمود:) من تصديق كننده توراتى هستم كه پيشروى من است و (آمدهام) تا برخى از چيزهايى كه بر شما (به عنوان تنبيه) حرام شده بود برايتان حلال كنم. وازجانب پروردگارتان براى شما نشانهاى آورم. پس، از خداوند پروا و از من اطاعت كنيد. ------------------------------------------- نکته ها در اين آيه، احترام به قانون قبلى، بشارت به تخفيف تكليف، تأكيد به تقواى الهى و اطاعت از رهبرى، مطرح شده است. در آيه 146 سوره انعام، خداوند مىفرمايد: به خاطر ستم يهوديان، آنان را تنبيه و هر حيوان ناخندار را بر آنان تحريم كرديم و همچنين چربى و پيه گاو و گوسفند را جز مقدارى كه به استخوان و رودهها و كمر آنها چسبيده است، حرام ساختيم. شايد مراد از حرامهايى كه در اين آيه با آمدن عيسى عليه السلام حلال مىشود، همين موارد باشد. هر كجا بناى اصلاح و ارشاد باشد، بايد نكاتى را مراعات كرد: الف: اصول مشتركه و صحيح ديگران را پذيرفت. «مصدّقاً» ب: حتّى المقدور به مقدّسات آنان احترام گذاشت. «من التوراة» ج: فضاى باز و آزادىها را بشارت داد. «لاحلّ لكم» د: در چارچوب قوانين الهى حركت كرد. «فاتّقوا اللّه» ------------------------------------------ پيام ها 1- پيامبران، يكديگر را قبول دارند و تصديق مىكنند. «و مصدّقا...» 2- دين، يك جريان است نه يك جرقه، و همهى انبيا داراى هدفى واحد هستند. «و مصدّقا لما بين يدىّ من التوراة» 3- وعدهى محروميّت زدايى، رفع محدوديّتها و اعطاى آزادىهاى صحيح و معقول، رمز استقبال مردم است. «لاحلّ لكم بعض الّذى حرّم عليكم» 4- بعضى از محدوديّتها در اديان سابق، جريمهى موقّت الهى بودهاند، نه حكم دائمى الهى. «لاحلّ لكم بعض الّذى حرّم عليكم» 5 - انبيا همان گونه كه داراى ولايت تكوينى هستند و قدرت تصرّف در هستى را دارند؛ «اخلق لكم» صاحب ولايت تشريعى نيز هستند وقانون وضع مىكنند. «لاحلّ لكم...» 6- تنها كسى حقّ دارد قانون را عوض كند كه رسول خدا و داراى معجزه باشد. بعد از جمله «احلّ لكم» جمله «جئتكم بآية» آمده است. 7- معجزه از شئون ربوبيّت الهى و براى هدايت وتربيت مردم است. «آية من ربّكم» 8 - هر كس اهل تعصّب وتحجّر باشد و تغييرات بجا را نپذيرد، تقوا ندارد. «لاحلّ لكم... اتّقوا اللّه» 9- لازمهى تقوا، اطاعت از پيامبر است. «فاتّقوا اللّه و اطيعون» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 51 ------------------------------------------- آيه إِنَّ اللَّهَ رَبِّى وَرَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ -------------------------------------------- ترجمه به راستى كه خداوند، پروردگار من و پروردگار شماست، پس او را بپرستيد كه اين راه مستقيم است. --------------------------------------------- نکته ها برخلاف انجيلهاى تحريف شده كنونى، كه از خداوند به عنوان پدر عيسىعليه السلام نام مىبرند، قرآن جملهى «ربّى و ربّكم» را از زبان حضرت عيسى نقل مىكند، تا با هرگونه تفكّر غلط و ادّعاى الوهيّت درباره حضرت عيسى مبارزه كند. زيرا خداوند، پروردگار عيسى و ساير مردم است. حال كه بناست راهى را طى كنيم، راه خدا و بندگى او را بپذيريم كه راهى مستقيم و بدون انحراف است. در حالى كه راههاى ديگران داراى لغزشگاهها، محدوديّتها و تابع هوسهاى درونى طاغوتهاست. ----------------------------------------- پيام ها 1- فلسفهى عبادت ما، ربوبيّت خداوند است. «انّ اللّه ربّى و ربّكم فاعبدوه» 2- عيسىعليه السلام در مخلوق بودن وتحت تربيت بودن، همانند ساير مردم است. «ربّى و ربّكم» 3- عبادت و بندگى خدا، راه مستقيم سعادت است. «فاعبدوه هذا صراط مستقيم» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 52 ----------------------------------------- آيه فَلَمَّآ أَحَسَّ عِيَسى مِنْهُمُ الْكُفْرَ قَالَ مَنْ أَنْصَارِى إِلىَ اللَّهِ قَالَ الْحَوَارِيُّونَ نَحْنُ أَنْصَارُ اللَّهِ ءَاَمَنَّا بِاللَّهِ وَاشْهَدْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ --------------------------------------- ترجمه پس چون عيسى از آنان (بنىاسرائيل) احساس كفر كرد، گفت: كيانند ياران من (در حركت) به سوى خدا؟ حواريّون (كه شاگردان مخصوص او بودند) گفتند: ما ياوران (دين) خدا هستيم كه به خداوند ايمان آوردهايم، و تو (اى عيسى!) گواهى ده كه ما تسليم (خدا) هستيم. ------------------------------------ نکته ها با اينكه بنىاسرائيل، زنده كردن مردگان و شفادادن كوران را از حضرت عيسىعليه السلام ديدند، ولى باز هم لجاجت ورزيده و كفر مىگفتند، به گونهاى كه به فرمودهى امام صادقعليه السلام، عيسى سخنان كفرآميز آنان را مىشنيد.[1] «حَواريّون» جمع «حَوارىّ» به معناى تغيير دهنده مسير است. حواريّون، كسانى بودند كه مسير انحرافى مردم را رها و به راه حقّ پيوستند.[2] تعداد آنان دوازده نفر بود واسامى آنان در انجيل مَتى ولوقا آمده است. امام رضاعليه السلام فرمود: آنان افرادى بودند كه هم خود را پاك ونورانى كردند و هم براى پاك كردن ديگران كوشيدند.[3] در كافى از امام صادق عليه السلام نقل شده است كه فرمود: حواريّون عيسى در مرحله عمل او را رها كردند، ولى حواريّون ما انواع بلاها را به جان مىخرند.[4] __________________________ 1) بحار، ج 14، ص373. 2) التحقيقفىكلماتالقرآن. 3) تفسير نمونه. 4) كافى، ج 8، ص 268. --------------------------------------- پيام ها 1- هوشيارى در شناخت افكار و عقايد مردم، شرط رهبرى است. «فلمّا أحسّ عيسى منهم الكفر» 2- نفَسِ عيسى، مرده را زنده مىكند، كور مادر زاد را شفا مىبخشد، امّا انسانهاى لجوج از آن بهرهاى نمىبرند. «فلما احس عيسى منهم الكفر...» 3- انبيا، گرفتار كفّار لجوج بودند و ياران اندك داشتند. «احسّ عيسى منهم الكفر» 4- بىتقوايى و عدم اطاعت از رهبرى، نوعى كفر است. «فاتّقوا اللّه واطيعون فلما احسّ عيسى منهم الكفر» 5 - شناخت نيروهاى وفادار وسازماندهى وتمركز آنان وجداسازى جبههى حقّ از باطل، براى رهبرى و ادامه حركت او ضرورى است. «من أنصارى الى اللّه» 6- تجديد بيعت با رهبرى، ارزش سياسى، اجتماعى ودينى دارا. «نحن انصاراللّه» 7- انبيا، مردم را براى خدا مىخواهند، نه خود. «من انصارى الى اللّه...نحن انصاراللّه» 8 - يارى كردن مناديان الهى، يارى خداوند است. «نحن انصار اللّه» 9- سبقت در حمايت از رهبران دينى، داراى ارزش است. با اينكه حضرت عيسى طرفدارانى داشت، ولى خداوند از ايمان حواريّون ستايش نموده، و اين به خاطر سبقت و صراحت آنان است. «من انصارى... نحن انصاراللّه» 10- مقام تسليم در برابر خداوند، پس از مرحله ايمان است. «امنَّا باللَّه... مسلمون» 11- انبيا، شاهدان و گواهان در قيامت هستند. «واشهد بانّا مسلمون» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 53 --------------------------------------- آيه رَبَّنَآ ءَاَمَنَّا بِمَآ أَنْزَلْتَ وَاتَّبَعْنَا الْرَّسُولَ فَاكْتُبْنَا مَعَ الْشَّهِدِينَ ----------------------------------------- ترجمه پروردگارا! به آنچه نازل كردهاى ايمان آوردهايم و از پيامبر پيروى نموديم، پس ما را در زمره گواهان بنويس. ------------------------------------------- نکته ها در عبارت «مع الشاهدين» معناى حمايت است كه در عبارت «من الشاهدين» نيست. نظير تفاوت «آمنوا به» و«آمنوا معه». چون در آيهى قبل حضرت عيسى به عنوان شاهد مطرح شد، پس با شاهدان بودن يعنى همراه و ياور انبيا بودن. -------------------------------------------- پيام ها 1- لازمهى ايمان، اطاعت از پيامبر است. «آمنّا... واتّبعنا الرسول» 2- ايمان به تمام دستورات الهى لازم است. «بما انزلت» 3- از خداوند بخواهيم كه ايمان ما را تثبيت كرده و مارا از حاميان انبيا قرار دهد. «فاكتبنا مع الشاهدين» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 54 ------------------------------------------ آيه وَمَكَرُواْ وَمَكَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَكِرِينَ ------------------------------------------- ترجمه و (دشمنان عيسى) تدبير خود را (براى كشتن او) بكار بستند. خداوند نيز تدبير خود را (براى حفظ او) بكار برد و خداوند بهترين تدبير كننده است. -------------------------------------------- نکته ها امام رضاعليه السلام فرمود: مراد از مكر خدا، كيفرِ مكر است وگرنه او اهل مكر نيست.[1] گرچه آيه به يكى از سنّتهاى الهى اشاره دارد، ولى با توجّه به آيات قبل كه حضرت عيسى كفر بنىاسرائيل را احساس كرد و با توجّه به آيه بعد كه خداوند عيسىعليه السلام را به آسمان بالا برد، استفاده مىشود كه مراد از مكر در اينجا، توطئهى قتل حضرت عيسى است كه گروهى در زمان آن حضرت براى خاموش كردن دعوت او نقشهها كشيده و تدبيرها نمودند، حتّى براى حبس و دستگيرى و معرّفى او جايزه تعيين و مقدّمات اعدام و به دار آويختن او را فراهم كردند. امّا خداوند نقشهى آنها را نقش برآب كرد و او را به بهترين شكل نجات داد. __________________________ 1) عيون اخبارالرضا، ج1، ص126. ---------------------------------------- پيام ها 1- خداوند، پشتيبان اولياى خويش است. «ومكروا ومكر اللّه» 2- تدبير وحركت انسان، مقدّمهى قهر يا لطف خداوند است. «ومكروا ومكر اللّه» 3- كيفرهاى الهى، با جرم بشر تناسب و سنخيّت دارد. «و مكروا و مكر اللّه» 4- اراده وتدبير خدا، بالاتر از هر تلاش، حركت وتدبير است. «واللّه خيرالماكرين» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 55 ---------------------------------------------- آيه إذْ قَالَ اللَّهُ يَعِيسى إِنِّى مُتَوَفِّيكَ وَرَافِعُكَ إِلَىَّ وَمُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَجَاعِلُ الَّذِينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِينَ كَفَرُواْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَمَةِ ثُمَّ إِلَىَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فِيَما كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ ----------------------------------------------- ترجمه (بياد آور) هنگامى كه خداوند فرمود: اى عيسى! من تو را (از زمين) برگرفته و به سوى خود بالا مىبرم و تو را از كسانى كه كافر شدهاند، پاك مىكنم و تا روز قيامت پيروان تو را بركافران برترى خواهم داد. سپس بازگشت شما به سوى من است، پس در آنچه اختلاف مىكرديد، ميان شما داورى خواهم كرد. ----------------------------------------------- نکته ها نمونه عينى و عملى تدبير الهى در برابر مكر دشمنان، در اين آيه بيان شده است. امام باقرعليه السلام فرمود: معراج حضرت عيسىعليه السلام، در شب 21 ماه مبارك رمضان بوده است.[1] ___________________________ 1) تفسير نورالثقلين. ---------------------------------------- پيام ها 1- براى ساير انبيا نيز معراج بوده است. «رافعك الىّ» 2- زندگى در ميان كفّار، مايهى آلودگى، و دورى از آنها، مايهى پاكى و طهارت است. «مطهّرك من الّذين كفروا» 3- پيشگويى غيبى غلبهى مسيحيّت بر يهود، از معجزات قرآن است. «جاعل الّذين اتّبعوك فوق الّذين كفروا» 4- پيروى از انبيا، رمز پيروزى است. «جاعل الّذين اتّبعوك فوق الّذين كفروا» 5 - جهانى بودن اسلام، منافاتى با وجود اقليّتهاى مذهبى در پناه اسلام ندارد. از عبارت «الى يومالقيامة» استفاده مىشود كه يهود و نصارى تا قيامت مىباشند. 6- بازگشت همه به سوى خداست و او داور بىچون و چراست. «الىّ مرجعكم» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 56، 57 -------------------------------------------- آيه فَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُواْ فَأُعَذِّبُهُمْ عَذَاباً شَدِيداً فِى الْدُّنْيَا وَالْأَخِرَةِ وَمَا لَهُمْ مِّن نَّصِرِينَ وَأَمَّا الَّذِينَ ءَاَمِنُواْ وَعَمِلُواْ الْصَّلِحَتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْظَّلِمِينَ ------------------------------------------ ترجمه و امّا گروهى كه كافر شدند، در دنيا و آخرت به عذابى سخت عذابشان مىكنم و براى آنها هيچ ياورانى نيست. و امّا كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام دادهاند، پاداشهاى آنها را (خدا) بطور كامل خواهد داد و خداوند ستمگران را دوست نمىدارد. ------------------------------------------ نکته ها در تفسير اطيبالبيان، نمونهاى از عذابهاى دنيوى بنىاسرائيل، اينگونه آمده است: 37 سال پس از حضرت مسيح، شخصى به نام طيطوس كه از قيصرهاى روم بود، بر يهود مسلّط شد وميليونها نفر از آنان را كشته وهزاران نفر را به اسارت گرفت. او دستور داد اموال آنان را به آتش كشيده و يا غارت كنند و اسيران آنها را طعمهى درندگان كند. در كنار تهديد كفّار، تشويق اهل ايمان لازم است، چنانكه در كنار ايمان، انجام كارهاى نيك لازم است. ----------------------------------------- پيام ها 1- سروكار كفّار با خودِ خداست. «فاعذبّهم» 2- هرچه اتمام حجّت بيشتر باشد، قهر خدا بر انكار كنندگان بيشتر خواهد بود. كسانى كه زنده كردن مرده را از عيسى مىبينند، ولى ايمان نمىآورند، مستحق هر نوع عذابى هستند. «فاعذبهم عذاباً اليماً» 3- گاهى خداوند در اين دنيا نيز مجازات مىدهد. «فى الدنيا و الاخرة» 4- در برابر قهر خدا، هيچ قدرتى نمىتواند مانع باشد. «و ما لهم من ناصرين» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 58 --------------------------------------- آيه ذَ لِكَ نَتْلُوهُ عَلَيْكَ مِنَ الْأَيَتِ وَالْذِّكْرِ الْحَكِيمِ --------------------------------------- ترجمه (اى پيامبر!) آنچه بر تو مىخوانيم، آيهها و اندرز حكمت آميز است. --------------------------------------- پيام ها 1- براى رهبرى صحيح و قاطع، نشانههاى الهى و بيان محكم و مستدل لازم است. «الايات والذكر الحكيم» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |