در حال دیدن این عنوان: |
۷۳ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 59 ----------------------------------------------- آيه إِنَّ مَثَلَ عِيسَى عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ ءَادَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ ------------------------------------------------ ترجمه همانا مَثلِ (آفرينش) عيسى نزد خداوند، همچون مَثلِ (آفرينش) آدم است كه او را از خاك آفريد و سپس به او فرمود: باش، پس موجود شد. ----------------------------------------------- نکته ها گروهى از نصارى وارد مدينه شده و به حضور پيامبر صلى الله عليه وآله رسيدند. آنان در گفتگو با پيامبر صلى الله عليه وآله ولادت عيسى عليه السلام را بدون داشتن پدر، نشانه و دليل الوهيّت او عنوان كردند. اين آيه نازل شد وجواب آنان را چنين بيان نمود: اگر تولّد بدون پدر، دليل خدا يا فرزند خدا بودن است، خلقت حضرت آدم كه مهمتر است، چون نه پدر داشت و نه مادر. پس چرا شما آدم را خدا يا فرزند خدا نمىدانيد؟! ---------------------------------------------- پيام ها 1- مخالفان را از همان راهى كه پذيرفتهاند، به حقّ دعوت كنيم. مسيحيان پذيرفتهاند كه آدم مخلوق خداست، با اينكه پدر و مادر نداشت. «مَثَل عيسى... كمَثل آدم» 2- استناد به تاريخ و تجربههاى گذشته و ارائه نمونههاى عينى بهترين راه دعوت است. «انّ مَثَل عيسى عنداللّه كمَثل آدم» 3- قدرت خداوند در خلقت، محدود نيست. «كن فيكون» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 60 -------------------------------------------- آيه الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَلَا تَكُن مِّنَ الْمُمْتَرِينَ --------------------------------------------- ترجمه حق، همان است كه از جانب پروردگار توست، پس از ترديد كنندگان مباش. --------------------------------------------- نکته ها كلمهى «مُمتَرين» از «مِرْية» به معناى شك و ترديد است. عين اين آيه در سورهى بقره آيه 147 نيز آمده است. با اين آيه روشن مىشود كه سخن حقّ و پايدار تنها از جانب خدايى است كه خود حقّ و ثابت است وگرنه از انسانهايى كه در طوفان هوسها و غرايز ثباتى ندارند، قانون و سخن پايدار را نمىتوان انتظار داشت. ---------------------------------------------- پيام ها 1- بيان حق، رمز ربوبيّت وتربيت است. «الحقّ من ربّك» 2- ثبات و حقّانيت، جز در راه خدا، كلام خدا و قانون خداوند، وجود ندارد. «الحقّ من ربّك» 3- تعداد زياد مخالفان، تلاش و فعّاليت آنان، و ثروت و تبليغاتشان، نبايد در حقّانيّت راه و عقايد ما تأثير گذارد. «فلا تكن من الممترين» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 61 -------------------------------------- آيه فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَآءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَآءَنَا وَأَبْنَآءَكُمْ وَنِسَآءَنَا وَنِسَآءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَذِبِينَ ------------------------------------------ ترجمه پس هر كه با تو، بعد از علم و دانشى كه به تو رسيده است، درباره او (عيسى) به ستيز و محاجّه برخيزد (و از قبول حقّ شانه خالى كند) بگو: بيائيد پسرانمان وپسرانتان وزنانمان وزنانتان وخودمان را (كسى كه به منزله خودمان است) وخودتان را بخوانيم، سپس (به درگاه خدا) مباهله و زارى كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم. ---------------------------------------- نکته ها واژهى «نَبتَهل» از ريشهى «اِبتهال» به معناى بازكردن دستها و آرنجها براى دعا، به سوى آسمان است واين آيه به دليل اين واژه، به آيهى مباهله معروف گشته است. مباهله، يعنى توجّه و تضرّع دو گروه مخالف يكديگر، به درگاه خدا و تقاضاى لعنت و هلاكت براى طرف مقابل كه از نظر او اهل باطل است.[1] در تفاسير شيعه و سنى و برخى كتب حديث و تاريخ مىخوانيم كه در سال دهم هجرى، افرادى از سوى رسول خدا صلى الله عليه وآله مأمور تبليغ اسلام در منطقه نجران از بلاد يمن شدند. مسيحيانِ نجران نيز هيئتى را به نمايندگى از سوى خود براى گفتگو با پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله به مدينه گسيل داشتند. با وجود گفتگوهايى كه ميان آنان و پيامبر صلى الله عليه وآله ردّ وبدل شد، باز هم آنان بهانهجويى كرده و در حقّانيّت اسلام ابراز ترديد مىكردند. اين آيه نازل شد و خطاب به پيامبر فرمود: به كسانى كه با تو محاجّه و جدال كرده، و از قبول حقّ شانه خالى مىكنند، بگو: بياييد با فراخواندن فرزندان و زنان و خودمان، خدا را بخوانيم و با حالت تضرّع و ابتهال بر دروغگويان نفرين كنيم و هر نفرينى كه دامن گروه مقابل را گرفت، معلوم مىشود كه راه او باطل است و با اين وسيله به اين گفتگو و جدال پايان دهيم. هنگامى كه نمايندگان مسيحيان نجران، پيشنهاد مباهله را از رسول اكرمصلى الله عليه وآله شنيدند، به يكديگر نگاه كرده و متحيّر ماندند. آنان مهلت خواستند تا در اين باره فكر و انديشه و مشورت كنند. بزرگِ نصارى به آنها گفت: شما پيشنهاد را بپذيريد و اگر ديديد كه پيامبر با سر وصدا و جمعيّتى انبوه براى نفرين مىآيد، نگران نباشيد و بدانيد كه خبرى نيست، ولى اگر با افراد معدودى به ميدان آمد، از انجام مباهله صرفنظر و با او مصالحه كنيد. روز مباهله، آنها ديدند كه پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله همراه با دو كودك و يك جوان و يك زن بيرون آمدند. آن دو كودك، حسن و حسينعليهما السلام و آن جوان، علىّبن ابىطالبعليهما السلام و آن زن فاطمهى زهراعليها السلام دختر پيامبر صلى الله عليه وآله بودند. اُسقف مسيحيان گفت: من چهرههايى را مىبينم كه اگر از خداوند بخواهند كوه از جا كنده شود، كنده مىشود. اگر اين افراد نفرين كنند، يك نفر مسيحى روى زمين باقى نمىماند. لذا از مباهله اعلام انصراف كرده و حاضر به مصالحه شدند.[2] اين ماجرا، علاوه بر تفاسير شيعه، در منابع معتبر اهل سنّت نيز آمده است.[3] روز مباهله، بيست وچهارم يا بيست و پنجم ماه ذىالحجّه بوده و محل آن در روزگار پيامبر صلى الله عليه وآله در بيرون شهر مدينه بوده كه اكنون داخل شهر قرار گرفته و در آن محل، مسجدى به نام «مسجد الاجابة» ساخته شده است. فاصلهى اين مسجد تا مسجدالنّبى تقريباً دو كيلومتر است. «الّلهم ارزقنا زيارته و شفاعته» بر اساس روايتى در تفسير الميزان، دعوت به مباهله مخصوص نصارى نبوده و پيامبر صلى الله عليه وآله از يهوديان نيز براى مباهله دعوت كردند. مباهله، خاصّ زمان پيامبرصلى الله عليه وآله نبوده است، بلكه براساس برخى از روايات، ديگر مؤمنان نيز مىتوانند مباهله كنند. امام صادقعليه السلام در اينباره دستوراتى دادهاند.[4] سؤال: در اين ماجرا تنها فاطمه زهراعليها السلام حضور داشت، پس چرا قرآن كلمهى جمع «نسائنا» را بكار برده است؟ پاسخ: در قرآن مواردى است كه خداوند از يك نفر به صورت «جمع» ياد مىكند، مانند آيه 181 سوره آلعمران كه يك نفر از روى توهين گفت: خدا فقير است، ولى آيه به صورت جمع مىفرمايد: «الّذين قالوا انّ اللّه فقير» چنانكه قرآن درباره حضرت ابراهيمعليه السلام مىفرمايد: ابراهيم يك امّت است، با آنكه يكنفر بيشتر نبود. گرچه پيامبر مىتوانست خود شخصاً نفرين كند وكارى به علىّ، فاطمه، حسن و حسينعليهم السلام نداشته باشد، ولى خدا و رسول، با اين عمل به ما فهماندند كه اين افراد، ياران و شريكان رسول خدا در دعوت به حقّ و هدف او هستند و همراه او آمادهى استقبال از خطر بوده و تداومگر حركت او مىباشند. ____________________________ 1) التحقيق فى كلمات القرآن. 2) پيامبر صلى الله عليه وآله فرمودند: سوگند به كسى كه مرا پيامبر حقّ قرار داد، اگر مباهله انجام مىگرفت، آن وادىآتش را بر آنان فرو مىريخت. تفسير مجمعالبيان ؛ مناقب ابنمغازى، ص 263. 3) صاحب تفسير الميزان در جلد سوّم صفحه 257 آورده است كه ماجراى مباهله را 51 نفر از صحابه به اتّفاق نظر نقل كردهاند. تفاسير كبير، آلوسى ومراغى ذيل آيه، در كتاب الكامل ابناثير جلد دوّم صحفه 293، مستدرك حاكم جلد سوّم صفحه 150، مسند احمد حنبل جلد اوّل صفحه 185 و همچنين تفاسير روحالبيان، المنار و ابنكثير و بسيارى از منابع شيعى و سنّى ديگر، اين واقعه را ضبط و نقل كردهاند. در كتاب اِحقاقالحق جلد سوّم صفحه 46 نيز نام شصت نفر از بزرگان اهل سنّت را آورده است كه همگى گفتهاند: اين آيه در عظمت پيامبر و اهلبيت عليهم السلام اوست. 4) تفسيرنورالثقلين ج1، ص351 ؛ اصول كافى، ج2، باب مباهله. ----------------------------------------- پيام ها 1- اگر انسان ايمان به هدف داشته باشد، حاضر است خود و نزديكترين بستگانش را در معرض خطر قرار دهد. «من بعد ما جائك من العلم» 2- آخرين برگ برنده و سلاح برنده مؤمن، دعاست. «فقل تعالوا ندع» 3- فرزند دخترى، همچون فرزند پسرى، فرزند خود انسان است. «ابنائنا» بنابراين امام حسن وامام حسين عليهما السلام فرزندان پيامبرند. 4- زن و مرد در صحنههاى مختلف دينى، در كنار همديگر مطرحند. «نسائنا» 5 - در دعا، حالات اهل دعا مهم است، نه تعداد آنها. گروه مباهله كننده پنج نفر بيشتر نبودند. «ابنائنا، نسائنا، انفسنا» 6- علىّبن ابىطالبعليهما السلام، جان رسول اللَّهصلى الله عليه وآله است. «انفسنا» 7- در مجالس دعا، كودكان را نيز با خود ببريم. «ابنائنا» 8 - اهلبيت پيامبرعليهم السلام مستجاب الدعوة هستند. «ابنائنا، نسائنا، انفسنا» 9- استمداد از غيب، پس از بكارگيرى توانايىهاى عادّى است. «نبتهل» 10- كسى كه منطق و استدلال و معجزه، او را به پذيرش حقّ تسليم نمىكند، بايد با او مباهله كرد. «تعالوا... نبتهل» 11- اگر مؤمنان محكم بايستند، دشمن به دليل باطل بودنش عقب نشينى مىكند. «ندع... نبتهل» 12- استدلال را بايد با استدلال پاسخ داد، ولى مجادله و لجاجت بايد سركوب شود. «لعنة اللّه على الكاذبين» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 62، 63 -------------------------------------- آيه إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ وَمَا مِنْ إِلَهٍ إِلَّا اللَّهُ وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ فَإِنْ تَوَلَّوْاْ فَإِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِالْمُفْسِدِينَ ----------------------------------------- ترجمه به راستى، داستانِ درستِ (زندگى مسيح) همين است و هيچ معبودى جز خداوند نيست وهمانا خداست مقتدر حكيم. پس اگر از حقّ روى گردان شدند، همانا خداوند به (كار و حال) مفسدين آگاه است. ------------------------------------------ نکته ها داستانهايى كه بر سر زبانهاست، بر سه نوعند: 1- رمانها، افسانهها و اساطيرى كه بر پايه خيال بوده وغير واقعى هستند. 2- داستانهاى تاريخى كه گاهى راست ومستند وگاهى آميخته با دروغ وامور نادرست هستند. 3- رويدادهايى كه از زبان وحى به ما رسيدهاند، براساس حقّ هستند. داستانهاى قرآنى، همه از اين نوع هستند ودر آنها وهم، خيال، دروغ و نادرستى راه ندارد. -------------------------------------- پيام ها 1- اگر قرآن نبود، چهرهى واقعى حضرت مسيح، آلوده با خرافات و مشوّه باقى مىماند. «انّ هذا لهو القصص الحق» 2- تكرار شعار توحيد و پايدارى در برابر خرافات، لازم است. «ما من اله الاّ اللَّه» 3- هر داستانى درباره پيامبران، كه با توحيد منافات داشته باشد، ساختگى و باطل است. «لهو القصص الحق و ما من اله الا اللّه» 4- روىگردانى انسان از كلام حق، نشانهى اختيار اوست. «فان تولّوا» 5 - اعراض از حق، نمونهاى از فساد است، و اعراض كننده مفسد مىباشد. «تولّوا... مفسدين» 6- علم خداوند به كارهاى مفسدان، بزرگترين هشدار است. «عليم بالمفسدين» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 64 -------------------------------------- آيه قُلْ يَأَهْلَ الْكِتَبِ تَعَالَوْا إِلى كَلِمَةٍ سَوَآءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَاباً مِّنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْاْ فَقُولُواْ اشْهَدُواْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ ------------------------------------------- ترجمه بگو: اى اهلكتاب! به سوى سخنى بياييد كه ميان ما و شما مشترك است. جز آنكه خداوند را نپرستيم وچيزى را شريك او قرار ندهيم و بعضى از ما بعضى ديگر را بجاى خدا ارباب نگيرد. پس اگر (از اين پيشنهاد) سرباز زدند، بگوييد: گواه باشيد كه ما مسلمان و تسليم خدائيم. ------------------------------------------ نکته ها دعوت به سوى توحيد وحقّ، لازم است. خواه با استدلال، خواه با مباهله و خواه از طريق دعوت به مشتركات. در تفسير مراغى آمده است: عدىّبن حاتم بعد از اسلام آوردن، به پيامبر صلى الله عليه وآله عرض كرد: ما زمانى كه مسيحى بوديم، هرگز يكديگر را «ربّ» خود قرار نمىداديم، پس مراد از جملهى «لايتّخذ بَعضُنا بَعضاً ارباباً» چيست؟ پيامبرصلى الله عليه وآله فرمودند: آيا علماى شما احكام خدا را تغيير نمىدادند؟ گفت: چرا! فرمودند: پيروى از عالمى كه قانون خدا را تغيير دهد، يك نوع بندگى وبردگى اوست. ------------------------------------------- پيام ها 1- مسلمانان بايد بر سر مشتركات، با اهل كتاب به توافق برسند. «قل يا اهلالكتاب تعالوا الى كلمة...» 2- بايد در دعوت به وحدت، پيش قدم بود. «قل يا اهل الكتاب» 3- اگر به تمام اهدافِ حقّ خود دست نيافتيد، از تلاش براى رسيدن به بعضى از آن خوددارى نكنيد. «تعالوا الى كلمة...» 4- يكى از مراحل تبليغ، دعوت به مشتركات است. «كلمة سواء بيننا و بينكم» قرآن مىتواند محور مشترك خوبى براى دعوت باشد، زيرا هم تاريخ انبيا را دارد و هم از تحريف به دور بوده است. 5 - در تبليغ و دعوت ديگران، بايد به عقايد حقّه و مقدّسات طرف مقابل، احترام گذارد. «كلمة سواء بيننا و بينكم» 6- يگانه پرستى و بيزارى از شرك، از مشتركات تمام اديان آسمانى است. «كلمة سواء... الاّ نعبد الاّ اللّه» 7- توحيد، سبب تعالى انسان است. «تعالوا» در جايى بكار مىرود كه دعوت به رشد و بالا آمدن باشد. «تعالوا... الاّ نعبد الاّ اللّه» 8 - اطاعت بىچون و چرا از ديگر انسانها، نشانهى پذيرش نوعى ربوبيّت براى آنها ويك نوع عبوديّت براى ماست. در حالى كه همهى انسانها با يكديگر مساوى هستند. «لايتّخذ بعضنا بعضاً ارباباً» 9- انديشهى آزاد و شخصيّت مستقل، شعار قرآن است. «لايتخذ بعضنا بعضاً ارباباً» 10- اعراض و سرپيچى مخالفان نبايد در اراده و ايمان ما اثر بگذارد. «فان تولّوا فقولوا اشهدوا بانّا مسلمون» 11- هر مبلّغى بايد سرپيچى و اعراض مردم را پيش بينى كند تا مأيوس نشود. «فان تولّوا فقولوا اشهدوا...» 12- پس از استدلال و برهان، جَدل را قطع كنيد. «فان تولّوا فقولوا...» 13- بندگى خدا، نفى شرك و طرد حاكميّت غير خداوند، از ويژگىهاى يك مسلمان واقعى است. «اشهدوا بانّا مسلمون» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 65 ---------------------------------------------- آيه يَأَهْلَ الْكِتَبِ لِمَ تُحَآجُّونَ فِى إِبْرَهِيمَ وَمَآ أُنِزلَتِ الْتَّوْرَيةُ وَ الْإِنْجِيلُ إِلَّا مِنْ بَعْدِهِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ ---------------------------------------------- ترجمه اى اهل كتاب! چرا دربارهى ابراهيم گفتگو و نزاع مىكنيد؟ (و هر كدام او را پيرو آيين خود مىدانيد،) در حالى كه تورات وانجيل، پس از او نازل شده است، چرا تعقّل نمىكنيد؟ -------------------------------------------- نکته ها هر يك از يهود و نصارى، ابراهيم عليه السلام را از خود مىدانستند و به قدرى بازار اين ادّعا داغ بود كه قرآن در دو آيهى بعد مىفرمايد: «ما كان ابراهيم يهوديّا ولا نصرانيّا» اين آيه براى پوچى ادّعاى آنها مىگويد: چگونه شما ابراهيم را كه قبل از تورات و انجيل بوده، تابع آن دو كتاب مىدانيد؟ كتابى كه هنوز نازل نشده است، پيرو ندارد. آيا حاضر نيستيد اين مقدار هم فكر كنيد كه لااقل حرف شما با تاريخ منطبق باشد. ---------------------------------------- پيام ها 1- هنگام موعظه، از القاب متين وعناوين فرهنگى مخاطبين استفاده شود. «يا اهل الكتاب» 2- علم و كتاب، از چنان ارزشى برخوردارند كه منسوبين به آن نيز محترمند. اهلكتاب، اهل قلم، اهل علم. «يا اهل الكتاب» 3- سعى نكنيد با انتساب شخصيّتها به خود، حقّانيت خود را اثبات كنيد. «لِمَتحاجّون فى ابراهيم» به جاى نزاع در انتساب شخصيّتهاى والا، از فكر آنان پيروى كنيد. 4- ادّعاهاى خود را مستند و هماهنگ با منطق و فطرت و تاريخ قرار دهيد. «و ما اُنزلت التورات» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 66 ------------------------------------------ آيه هَأَنْتُمْ هؤُلَآءِ حَجَجْتُمْ فِيَما لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ فَلِمَ تُحَآجُّونَ فِيمَا لَيْسَ لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ ---------------------------------------- ترجمه هان (اى اهل كتاب!) شما همانان هستيد كه درباره (حضرت عيسى و) آنچه بدان علم داشتيد محاجّه و نزاع كرديد، پس چرا درباره (ابراهيم و) آنچه بدان علم نداريد نزاع مىكنيد؟ در حالى كه خداوند مىداند و شما نمىدانيد. ---------------------------------------- نکته ها اين آيه تذكّر و هشدارى است به اهلكتاب، كه شما در مورد آنچه بدان علم و آگاهى داريد، اشكالتراشى و سؤالات بىجا مىكنيد. با آنكه شما زندگى طبيعى حضرت عيسى ونياز او به غذا ومسكن ولباس را ديدهايد، ولى باز هم در مورد او به گفتگو نشستهايد. گروهى او را دروغگو وگروهى فرزند خدا مىپنداريد.[1] و يا در شناخت محمّدصلى الله عليه وآله كه نشانههايش در تورات وانجيل آمده وبراى شما شناخته شده است، به بحث وگفتگو مىپردازيد.[2] شما كه درباره معلومات، اهل جدال و بحث هستيد و به نقطهى توافقى نمىرسيد، ديگر چه كار به مسألهاى داريد كه در مورد آن علم نداريد؟ مثل اينكه مذهب حضرت ابراهيم چه بوده است؟ ____________________________ 1) تفاسير الميزان، فى ظلال، مراغى و المنار. 2) تفاسير مجمعالبيان و قرطبى. ------------------------------------------ پيام ها 1- افراد مغرور و لجوج را تحقير كنيد. «هاانتم هؤلاء» 2- افراد لجوج، حتّى در امور روشن به نزاع مىنشينند. «حاججتم فيمالكم به علم» 3- اگر سرچشمهى مباحثات، تحقيق باشد ارزش دارد، ولى اگر براى طفره رفتن باشد، مورد انتقاد است. «حاججتم فيما لكم به علم» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 67 -------------------------------------------- آيه مَا كَانَ إِبْرَهِيمُ يَهُودِيّاً وَلَا نَصْرَانِيّاً وَلَكِنْ كَانَ حَنِيفاً مُّسْلِماً وَ مَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ------------------------------------------- ترجمه (برخلاف ادّعاى يهوديان و مسيحيان،) ابراهيم نه يهودى بود و نه نصرانى، بلكه او فردى حقگرا و تسليم خدا بود و هرگز از مشركان نبود. ------------------------------------------ نکته ها «حَنَف»، به معناى گرايش به حقّ است و در مقابل آن واژهى «جَنَف»، معنى گرايش و تمايل به باطل را مىدهد. بنابراين «حَنيف» به كسى گفته مىشود كه در مسير باشد، ولى بتپرستان آن را در مورد خود بكار مىبردند و مشركان نيز «حُنفاء» خوانده مىشدند. اين آيه، با آوردن كلمهى «مسلماً» در كنار كلمهى «حنيفاً»، هم دامن ابراهيم را از لوث شرك پاك كرده است و هم دامن اين كلمهى مقدّس را از لوث مشركان.[1] امام صادقعليه السلام در تفسير عبارت «حنيفاً مسلماً» فرمودند: «خالصاً مخلصاً ليس فيه شىء من عبادة الاوثان» يعنى ابراهيم شخصى خالص و برگزيده بود كه در او ذرهاى از پرستش بتها نبود.[2] _______________________________ 1) حضرت علىعليه السلام فرمودند: دين ابراهيم همان دين محمّدصلى الله عليه وآله بود. بحار، ج12، ص11. 2) تفسير نورالثقلين ؛ كافى، ج2، ص 15.. |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 68 -------------------------------------- آيه إِنَّ أَوْلَى الْنَّاسِ بِإِبْرَهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَهَذَا الْنَّبِىُّ وَالَّذِينَ ءَاَمَنُواْ وَاللَّهُ وَلِىُّ الْمُؤْمِنِينَ ----------------------------------------- ترجمه همانا سزاوارترين افراد به ابراهيم، كسانى هستند كه از او پيروى كردند و (نيز) اين پيامبر و كسانى كه (به او) ايمان آوردهاند، و خداوند سرور و سرپرست مؤمنان است. ----------------------------------------- نکته ها از اين آيه معلوم مىشود كه نسبت ايمانى، فراتر و محكمتر از نسبت خويشاوندى است و افرادى كه همفكر و هم خط و هم هدف باشند، به همديگر نزديكتر از كسانى هستند كه در ظاهر قوم و خويشند، ولى به لحاظ فكرى و اعتقادى از همديگر جدايند. امام صادق عليه السلام به يكى از ياران با وفايش فرمود: «انتم واللّه من آل محمّد» به خدا سوگند كه شما از آلمحمّد صلى الله عليه وآله هستيد. و سپس آيه فوق را تلاوت فرمود.[1] رسول اكرم صلى الله عليه وآله نيز در مورد سلمان فارسى فرمودند: «سلمان منّا اهل البيت»[2] با اينكه آيه فرمود: نزديكترين مردم به ابراهيم، پيروان او هستند، لكن نام پيامبر اسلام و مسلمانان را جداگانه برد، تا بهترين نمونهى پيروى را در وجود حضرت محمّد صلى الله عليه وآله و مسلمانان، به دنيا نشان دهد. در روايتى آمده است: «انّ ولىّ محمّد مَن اطاع اللّه و انْ بَعُدتْ لَحمَته، و انّ عدوّ محمّد مَن عَصى اللّه و انْ قَرُبتْ قَرابته»[3] دوست و طرفدار محمّدصلى الله عليه وآله كسى است كه خدا را اطاعت كند، هرچند به لحاظ فاميلى از او دور باشد و دشمن پيامبر كسى است كه خدا را نافرمانى كند، هرچند با پيامبر نسبت و نزديكى داشته باشد. امام صادقعليه السلام فرمود: مراد از «الذّين آمنوا» در آيه، امامان و پيروان آنها هستند.[4] ___________________________ 1) تفسير مجمعالبيان. 2) بحار، ج10، ص123. 3) تفسير مجمعالبيان. 4) كافى، ج1، ص 416. ----------------------------------------- پيام ها 1- پيوند مردم با رهبر، پيوند مكتبى است، نه پيوند قبيلهاى، زبانى، منطقهاى و نژادى. «انّ أولَى النّاس بابراهيم لَلّذين اتّبعوه» 2- ملاك قُرب به انبيا، اطاعت از آنان است. «أولَى النّاس بابراهيم لَلّذين اتّبعوه» 3- پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله و مسلمانان، در خط ابراهيم و هم مرام و هم هدف با او هستند. «أولَى النّاس بابراهيم... وهذا النّبى» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 69 -------------------------------------------------- آيه وَدَّتْ طَآئِفَةٌ مِّنْ أَهْلِ الْكِتَبِ لَوْ يُضِلُّونَكُمْ وَمَا يُضِلُّونَ إِلَّآ أَنْفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ --------------------------------------------------- ترجمه گروهى از اهل كتاب دوست دارند كه شما را گمراه كنند، ولى جز خودشان را گمراه نمىكنند و (اين را) نمىفهمند. --------------------------------------------------- نکته ها سيماى تهاجم فرهنگى و توطئههاى دشمن براى بىدين كردن مسلمانان را در اين آيه و سه آيه بعد مىبينيم. اين آيه خبر از كينههاى مكتبى، آيه بعد خبر از لجاجت و كفر، آيه هفتاد و يكم خبراز شيوه حقپوشى و كتمان آگاهانه، و آيه هفتاد و دوّم خبر از تاكتيك فريبندهى دشمن مىدهد كه مجموعاً يك تهاجم فرهنگى برخاسته از باطن تاريك، بكارگيرى شيوههاى كتمان، زير سؤال بردن و تضعيف و تزلزل عقايد تودهى مردم است. -------------------------------------------- پيام ها 1- خداوند، نقشههاى دشمنان دين را افشا وآنان را رسوا مىكند. «ودّت طائفة...» 2- شناخت دشمن وبرنامههاى او، لازمهى درامان ماندن از آسيبهاى احتمالى است. «ودّت طائفة...» 3- خطر تهاجم فكرى و فرهنگى، جدّى است. «ودّت طائفة...» 4- به اظهاراتِ منافقانهى مخالفان اعتماد نكنيد، آنها قلباً خواستار انحراف شما هستند. «ودّت طائفة...» 5 - در قضاوتها، انصاف را فراموش نكنيد. گروهى از اهل كتاب، چنين آرزويى دارند، نه همهى آنها. «ودّت طائفة من اهل الكتاب» 6- بايد كارى كنيد كه دشمن آرزوى انحراف شما را به گور ببرد. كلمه «لو» در موارد ناشدنى بكار مىرود. «لو يضلّونكم» 7- كسانى كه در صدد انحراف ديگران هستند، ابتدا خود مرتكب حيله، نفاق، كينه، تهمت وتوطئه مىشوند. «و مايضلّون الاّ انفسهم» 8 - ميل به انحراف ديگران، خود يك انحراف بزرگ اخلاقى است. «ودّت... و مايضلّون الاّ انفسهم» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |