در حال دیدن این عنوان: |
۶۵ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 70 ----------------------------------------- آيه يَأَهْلَ الْكِتَبِ لِمَ تَكْفُرُونَ بِاَيَتِ اللَّهِ وَأَنْتُمْ تَشْهَدُونَ -------------------------------------------- ترجمه اى اهلكتاب چرا به آيات خداوند (و نشانههاى نبوّت رسول خدا) كفر مىورزيد، در حالى كه خود (به درستى آن) گواهيد. ------------------------------------------- نکته ها ظاهراً اين آيه به بشارتهايى نظر دارد كه اهل كتاب در تورات و انجيل درباره حضرت محمد صلى الله عليه وآله خوانده بودند، ولى به خاطر حفظ موقعيّت اجتماعى و منافع مادّى، همهى آن نشانههاى الهى را ناديده گرفتند. ------------------------------------------- پيام ها 1- سؤال از وجدان، بهترين راه دعوت است. «لِمَ تكفرون...» 2- دانستن تنها كفايت نمىكند، پذيرفتن نيز لازم است. «تكفرون... تشهدون» |
||
۱۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 71 ------------------------------------------- آيه يَأَهْلَ الْكِتَبِ لِمَ تَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْبَطِلِ وَتَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ --------------------------------------------- ترجمه اى اهل كتاب! چرا حقّ را به باطل مشتبه مىسازيد و(يا) حقّ را كتمان مىكنيد، در حالى كه خود (به حقّانيت آن) آگاهيد. ------------------------------------------ نکته ها امام صادقعليه السلام دربارهى «و انتم تعلمون» فرمودند: يعنى اهل كتاب به صفات ذكر شده براى پيامبر در تورات آگاهند، (ولى آن را كتمان مىكنند).[1] بسيارى از تحريفگران، با نام اسلامشناس، مستشرق، مورّخ وجهانگرد، در كتابها و ثبت مكانها وزمانهاى تاريخى تصرّف كردند و در دائرةالمعارفها به عنوان محقّق چنان سيمايى از اسلام ترسيم كردند كه خواننده به فكر ايمان و تأمّل در عقايد اسلامى نيفتد. _________________________ 1) تفسير قمى، ج1، ص 105. -------------------------------------- پيام ها 1- تلبيس، مشتبه كردن وكتمان حق، دو اهرم نيرومند دشمن براى ايجاد انحراف در بين مؤمنان است. در دو آيه قبل فرمود: «يضلّونكم...» در اين آيه مىفرمايد: «تلبسون، تكتمون» 2- كتمان حقّ، حرام و اظهار آن واجب است. «تكتمون الحقّ...» |
||
۱۱ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 72 ---------------------------------------- آيه وَقَالَتْ طَّآئِفَةٌ مِّنْ أَهْلِ الْكِتَبِ ءَاِمِنُواْ بِالَّذِى أُنِْزلَ عَلَى الَّذِينَ ءَاَمَنُواْ وَجْهَ الْنَّهَارِ وَاكْفُرُواْ ءَاخِرَهُ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ ------------------------------------------ ترجمه وگروهى از اهل كتاب گفتند: به آنچه بر مؤمنان نازل شده است، در آغاز روز ايمان آوريد و در پايان روز كافر شويد، شايد (با اين حيله آنها از اسلام) باز گردند. ------------------------------------------ نکته ها دوازده نفر از دانشمندان يهود، تصميم گرفتند براى ايجاد تزلزل و ترديد در مسلمانان، صبحگاهان نزد حضرت محمّدصلى الله عليه وآله آمده و اظهار ايمان كنند، ولى در آخر روز از اسلام برگردند و بگويند: ما محمّد و آيين او را ديديم، ولى با آنچه در تورات وانجيل آمده است، مطابقت ندارد. آنها با اين نقشهى ماهرانه مىخواستند به همكيشان خود اين طور وانمود كنند كه اگر اسلام مكتب خوبى بود، اهل علم و كتاب از آن دست برنمىداشتند، با اين كار هم در مسلمانان ترديد بوجود آورند و هم ساير يهوديان را از مسلمان شدن بازدارند. خداوند متعال نيز با نزول اين آيه، نقشهى آنان را برملا ساخت. در روايتى از امام صادقعليه السلام آمده است: وقتى رسول خداعليه السلام فرمان تغيير قبله از بيتالمقدس به كعبه را در هنگام نماز ظهر ابلاغ كردند، يهود گفتند: به آنچه در آغاز روز بوده ايمان آوريد، ولى بدانچه در پايان روز آمده (تغيير قبله) كفر ورزيد تا آنان از آن قبله بازگردند و به طرف بيتالمقدس نماز بخوانند.[1] _________________________ 1) مستدرك، ج3، ص 169. -------------------------------------- پيام ها 1- دشمنان براى انحراف مسلمانان، برنامهريزى مىكنند. در آيه 69 خوانديم كه اهل كتاب دوست دارند شما را منحرف سازند، اين آيه به نقشهى آنان براى رسيدن به آن هدف مىپردازد. «يضلّونكم... قالت طائفة» 2- چه بسا گروهى با نام اسلام، در صفوف مسلمانان نفوذ كرده و از پشت خنجر بزنند، لذا بايد هشيار بود. «آمنوا... واكفروا... لعلّهم يرجعون» 3- مسلمان نبايد ساده انديش و زودباور بوده و به هر اظهار ايمانى، اعتماد كند. «آمنوا... واكفروا» 4- خداوند در مراحل حسّاس، از اسرار و توطئههاى دشمنان پرده برمىدارد. «آمنوا... واكفروا» 5 - بايد در مرحلهاى از ايمان قرار بگيريم كه بازگشت برخى مسلمانان از دين، مايهى تزلزل ما نگردد. «واكفروا آخره لعلهم يرجعون» 6- يكى از سياستهاى دشمن، ايجاد ارتباط و سپس قطع آن، به منظور ايجاد تزلزل در جامعه است. «لعلّهم يرجعون» |
||
۱۱ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 73 ------------------------------------------ آيه وَلَا تُؤْمِنُوا إِلَّا لِمَنْ تَبِعَ دِينَكُمْ قُلْ إِنَّ الْهُدَى هُدَى اللَّهِ أَنْ يُؤْتَى أَحَدٌ مِّثْلَ مَآ أُوتِيتُمْ أَوْ يُحَآجُّوكُمْ عِنْدَ رَبِّكُمْ قُلْ إِنَّ الْفَضْلَ بِيَدِ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَآءُ وَاللَّهُ وَسِعٌ عَلِيمٌ ---------------------------------------------- ترجمه (بزرگان يهود، براى جلوگيرى از گرايش يهود به اسلام، به آنان مىگفتند:) جز به كسى كه آيين شما را پيروى كند، ايمان نياوريد. (زيرا دينِ حقّ منحصر به ماست. اى پيامبر! به آنان) بگو: راه سعادت راهى است كه خدا بنمايد (ومانعى ندارد) كه به امّتى ديگر نيز همانند آنچه (از كتاب وشريعت) به شما داده شده، داده شود، تا در نزد پروردگار با شما احتجاج كنند. (همچنين اى پيامبر! به آنان) بگو: فضل ورحمت بدست خداست، او به هر كه بخواهد عطا مىكند وخداوند داراى رحمت وسيع وعلم بىانتهاست. ----------------------------------------- نکته ها اهل كتاب، از گرايش يهود به اسلام نگران بودند و براى پيشگيرى از آن تبليغ مىكردند. «لا تؤمنوا الا لمَن تبع دينكم» ----------------------------------------- پيام ها 1- دشمنان اسلام، در توطئههاى خود سفارش به پنهان كارى مىكنند و به غير خود نيز اعتماد ندارند. «لا تؤمنوا الا لمَن تبع دينكم»[1] 2- هدايت الهى، يك جريان مستمر در طول تاريخ بوده است و اختصاص به قوم خاصّى ندارد. «ان الهدى هدى اللّه» 3- تعصّب و خودبرتربينى، يكى از آفتهاى ديندارى است. «الاّ لمَن تبع دينكم» 4- الطاف پروردگار، در انحصار گروه خاصّى نيست. نبوّت و هدايت، فضل الهى است كه به هركس بخواهد مىدهد. «انّ الفضل بيد اللّه» 5 - گزينش پيامبران از سوى خداوند، بر اساس علم اوست. «واسع عليم» _______________________________ 1) يكى از معانى ايمان، اعتماد و اطمينان است. |
||
۱۱ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 74 ----------------------------------------- آيه يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشَآءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ ----------------------------------------- ترجمه (خداوند) هر كه را بخواهد به رحمت خويش اختصاص دهد و خداوند صاحب فضل بزرگ است. ----------------------------------------- نکته ها اين آيه، تصوّر غلط يهود را كه خداوند هيچ قومى را مانند يهود مورد لطف خويش قرار نمىدهد، نفى كرده و مىفرمايد: خداوند بهتر مىداند چه كسى را عهدهدار رسالت خويش بگرداند. او در ميان بندگانش لايقترين فرد را انتخاب نموده و مورد لطف خاص خويش قرار مىدهد. خداوند، هم لطفش توسعه دارد و هم حكمتش انتخابگر است. |
||
۱۱ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 75 ------------------------------------------ آيه وَمِنْ أَهْلِ الْكِتَبِ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِقِنْطَارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ وَمِنْهُمْ مَّنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِدِينَارٍ لَّا يُؤَدِّهِ إِلَيْكَإِلَّا مَادُمْتَ عَلَيْهِ قَآئِماً ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ لَيْسَ عَلَيْنَا فِى الْأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ وَيَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ ---------------------------------------- ترجمه واز اهل كتاب كسانى هستند كه اگر او را بر اموال بسيارى امين گردانى، به تو باز مىگرداند و بعضى از آنان (به قدرى نادرستند كه) اگر او را بر دينارى امين گردانى، آن را به تو برنمىگرداند، مگر آنكه (براى مطالبه آن) دائماً بالاى سر او بايستى، اين (خيانت در امانت،) به جهت آن است كه گفتند: دربارهى امّيّين (غير اهل كتاب) هرچه كنيم بر ما گناهى نيست، در حالى كه آنها آگاهانه بر خداوند دروغ مىبندند. ---------------------------------------- نکته ها در روايات آمده است كه امانت را به صاحبش برگردانيد، حتّى اگر صاحب امانت، فاسق باشد.[1] ___________________________ 1) تفسير مجمعالبيان، ج2، ص 778. ---------------------------------------- پيام ها 1- در مورد مخالفانِ خود، انصاف را مراعات كنيد و همه را خائن ندانيد. «من اهلالكتاب... يؤدّه اليك» 2- امانتدارى، ملاكى براى ارزشيابى افراد است. «يؤدّه... لايؤدّه» 3- ارزشهاى اخلاقى، ثبات دارند. حفظ امانت، در نزد همه نيكو، و خيانت در آن، نسبت به هر كسى باشد زشت است. ردّ امانت، يك ارزش است، گرچه از يهود باشد. «يؤدّه... لايؤدّه» 4- قيام ومقاومت، براى گرفتن حقّ لازم است. «لايؤدّه اليك الا ما دمت عليه قائماً» 5 - استثمار، استحمار و نژادپرستى، ممنوع است. «ليس علينا فى الاُمّيين سبيل» 6- يهود و نصارى، خود را انديشمند، و مسلمانان را بىسواد و امّى مىپنداشتند. «ليس علينا فىالاميّين سبيل» 7- بالاتر از گناه، توجيه گناه است. يهود اموال مردم را به ناحق مىخوردند و مىگفتند: خداوند به اين كار راضى است. «يقولون على اللّه الكذب» |
||
۱۱ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 76 --------------------------------------------- آيه بَلَى مَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ وَاتَّقَى فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ --------------------------------------------- ترجمه آرى، هر كس به عهد خويش وفا كند و تقوا داشته باشد، پس بىگمان خداوند پرهيزكاران را دوست مىدارد. ----------------------------------------------- نکته ها وفاى به عهد در تمام موارد زير لازم است: الف: عهدى كه خداوند از طريق فطرت يا انبيا با انسانها بسته است.[1] ب: عهدى كه انسان با خدا مىبندد.[2] ج: عهدى كه انسان با مردم مىبندد.[3] د: عهد رهبر با امّت و بالعكس.[4] ______________________________ 1) ألم أعهد اليكم يا بنى آدم...» يس، 60. 2) و منهم من عاهد اللّه لئن آتانا من فضله...» توبه، 75. 3) و الموفون بعهدهم اذا عاهدوا...» بقره، 177. 4) الذين عاهدت منهم ثم ينقضون عهدهم» انفال، 56. -------------------------------------------------- پيام ها 1- در برابر تفكّرات غلط، موضع بگيريد. «بلى»[1] 2- تقوى، انسان را از دروغ بستن به خدا و ضايع كردن حقّ مردم بيمه مىكند. «يقولون... الكذب... بلى من اوفى و اتّقى» 3- شعار، كار ساز نيست، عمل و تقوا لازم است. «اوفى واتّقى» 4- وفاى به عهد، از نشانههاى تقواست. «اوفى واتّقى» 5 - وفاى به عهد وتقوا، ملاك محبوبيّت است، نه اهلكتاب بودن. «يحبّ المتّقين» _________________________________ 1) كلمه «بلىغالباً در موردى بكار مىرود كه منطق و تفكّر قبلى را رد مىكند. |
||
۱۱ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 77 ------------------------------------------- آيه إِنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَأَيْمَنِهِمْ ثَمَناً قَلِيلاً أُوْلَئِكَ لَاخَلَقَ لَهُمْ فِى الْأَخِرَةِ وَلَا يُكَلِّمُهُمْ اللَّهُ وَلَا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَمَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ----------------------------------------------- ترجمه همانا كسانى كه پيمان خدا و سوگندهاى خودشان را به بهاى ناچيزى مىفروشند، آنان برايشان نصيبى در آخرت نيست و خداوند در قيامت با آنها سخن نمىگويد و به آنان نيز نظر (لطف) نمىكند، آنها را (از گناه) پاك نمىسازد و براى آنان عذابى دردناك است. ------------------------------------------------ نکته ها اين آيه، كسانى را كه پيمان شكنى مىكنند، به پنج نوع قهر الهى تهديد مىكند: بىبهرگى در آخرت، محروميّت از خطاب الهى، محروميّت از نظر لطف الهى، محروميّت از پاكى از گناه و گرفتارى به عذاب دردناك. در روايات شيعه و سنّى آمده است كه رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمودند: «لا ايمان لِمَن لااَمان له و لا دين لِمَن لاعهد له» كسى كه مراعات امانت نكند، ايمان ندارد و آن كسى كه به عهد خويش وفادار نباشد بىدين است.[1] در بعضى روايات آمده است كه مراد از «عهد اللّه»، حقايق مربوط به پيامبر اسلام در تورات است كه به دست عالمان يهود تحريف گشته است. مقايسه كنيم وضع كسانى را كه از جانب خداوند به آنها سلام داده مىشود؛ «سلامٌ قولاً من ربّ رحيم»[2] با كسانى كه خدا هيچ سخنى با آنان نگويد؛ «لايكلّمهم اللّه» واگر نالهاى سر دهند با جملهى «اخسئوا فيها ولاتكلمون»[3] خفه مىشوند. پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: هر كس با سوگند، مال و ثروت برادرش را به ناحق بخورد، مورد غضب الهى است. سپس اين آيه را تلاوت نمودند.[4] حضرت على عليه السلام فرمودند: مراد از نگاه خداوند در قيامت؛ «لاينظر اليهم» نگاه رحمت است، (نه نگاه با چشم).[5] _______________________________ 1) تفسير مراغى و نورالثقلين. 2) يس، 58. 3) مؤمنون، 108. 4) تفسير نورالثقلين. 5) تفسيربرهان، ج1، ص293. ------------------------------------------ پيام ها 1- امانت مردم نزد انسان، عهد الهى است. در آيات قبل خوانديم كه بعضى امانت مردم را بر نمىگردانند، در اين آيه به جاى امانت مردم، كلمهى «عهداللّه» بكار رفته است. 2- پيمان شكنى، از گناهان كبيره است. اين نوع تهديد پىدرپى، در باره هيچ گناهى در قرآن مطرح نشده است. «يشترون بعهد اللّه... لا خلاق لهم...» 3- سوگند دروغ، سبب محروميّت در قيامت مىشود. «يشترون... ايمانهم» 4- دنياپرستى، ريشهى پيمان شكنى است. «ثمناً» 5 - بهاى پيمان شكنى هرچه باشد، كم است. «ثمناً قليلاً» 6- كيفرهاى قيامت، متناسب با عملكرد خود ماست. بىاعتنايى ما به تعهّدات الهى، سبب بىاعتنايى خدا به ماست. «لا يكلّمهم، لا ينظر اليهم، لايزكّيهم» 7- عذابهاى اُخروى، هم جسمى است و هم روحى. هم تحقير است؛ «لايكلّمهم اللّه» و هم شكنجه و مجازات. «ولهم عذاب اليم» |
||
۱۱ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 78 ------------------------------------------------- آيه وَإِنَّ مِنْهُمْ لَفَرِيقاً يَلْوُُنَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالْكِتَبِ لِتَحْسَبُوهُ مِنَ الْكِتَبِ وَ مَا هُوَ مِنَ الْكِتَبِ وَيَقُولُونَ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَمَا هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَيَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ ------------------------------------------------- ترجمه وهمانا از ايشان (اهل كتاب) گروهى هستند كه زبان خود به خواندن كتاب (ودست نوشتهى خودشان چنان) مىچرخانند كه شما گمان كنيد آن از كتاب آسمانى است، در حالى كه از كتاب نيست و مىگويند: آن (چه ما مىخوانيم) از جانب خداست، در حالى كه از جانب خدا نيست وآنها آگاهانه بر خداوند دروغ مىبندند. ------------------------------------------------- نکته ها گناه علما و دانشمندانِ بىتقوا چند برابر است، زيرا: الف: مردم را به اشتباه مىاندازند. «لتحسبوه منالكتاب» ب: به خداوند دروغ مىبندند. «هو من عنداللّه» ج: تمام اين حركتها را آگاهانه انجام مىدهند. «وهم يعلمون» ------------------------------------------- پيام ها 1- در قضاوتها، انصاف داشته باشيم وهمه را به يك ديد نگاه نكنيم. «وانّ منهم لفريقاً...» 2- حضور دانشمندان خائن در ميان اهلكتاب، قطعى است. «لفريقاً» 3- عوام فريبى ولفّاظى، از گناهان دانشمندان است. «يلوون السنتهم» 4- نطق خوب، اگر در مسير حقّ نباشد، وسيلهاى براى انحراف است. «يلوون السنتهم» 5 - گمراه كنندگان، مقدّسات مذهبى و كتب آسمانى را دستاويز خود قرار مىدهند. «بالكتاب» 6- التقاط، يكى از حربههاى زهرآگين فرهنگى دشمن است. «لتحسبوه من الكتاب» 7- اگر دشمن زمينهى پذيرش انحراف را در شما ببيند، ادّعاهاى خطرناكترى مطرح مىكند. «لتحسبوه من الكتاب ...يقولون هو من عنداللّه» 8 - بزرگترين خيانت به فرهنگ وعقيدهى انسان، تحريفِ آگاهانه ومغرضانهى علما و خواصّ است. «يقولون علىاللّه الكذب و هم يعلمون» |
||
۱۱ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 79 ---------------------------------------------- آيه مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتَبَ وَالْحُكْمَ وَالْنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُواْ عِبَاداً لِّى مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلَكِنْ كُونُواْ رَبَّنِيِّينَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَبَ وَبِمَا كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ --------------------------------------------- ترجمه هيچ (پيامبر و) بشرى كه خداوند به او كتاب و حكم و نبوّت داده است، حقّ ندارد به مردم بگويد: به جاى خدا، بندگان من باشيد. بنابراين (شما دانشمندان اهلكتاب به طريق اولى چنين حقّى نداريد، بلكه بايد) به خاطر سابقهى آموزش كتاب و تدريسى كه داريد، ربّانى باشيد. --------------------------------------------- نکته ها امتياز پيامبران بر ديگران آن است كه هر قدر بر تعداد ياران و مقدار قدرتشان افزوده شود، مردم را بيشتر به بندگى خدا دعوت مىكنند، و هرگز راه توحيد را عوض نمىكنند و تأكيد و هشدارشان بيشتر مىشود. امّا دعوت كنندههاى سودجو، در ابتدا با قيافهاى مقدّس مآبانه ودلسوزانه كار را شروع مىكنند، ولى پس از رسيدن به مسند قدرت، استبداد و خودمحورى را پىريزى مىنمايند. در روايات آمده است كه به بردگان خود، «عَبدى» نگوييد، بلكه «فَتى» بگوييد و بردگان نيز به مولاى خود «ربّى» نگويند، بلكه «سَيّدى» بگويند.[1] اگر انبيا نبايد پرستش بشوند، حساب ديگران روشن است. اگر مواهب معنوى عامل عبوديّت نشود، حساب زرق و برق مادّى روشن است. «رَبّانيّين» جمع «رَبّانى» به كسى گفته مىشود كه پيوند او با خدا محكم باشد و در فكر اصلاح و تربيت ديگران باشد. رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمودند: درباره من دو گروه هلاك شدند: 1- پيروان افراطى، كه مرا از حدّ بشرى بالا بردند. 2- دشمنان بىانصاف، كه پيامبرى مرا قبول ندارند و من از هر دو گروه بيزارم. حضرت عيسى عليه السلام نيز اين هشدار را براى پيروان خود گوشزد كرده بود و نظير اين معنا را در نهجالبلاغه از حضرت على عليه السلام نيز شاهد هستيم. همچنين فرمودند: «لا تَرفعونى فَوق حقّى فاِنّ اللّه تعالى اِتّخذَنى عَبداً قبل اَن يَتّخذَنى نَبيّاً» مرا از آنچه هستم بالاتر نبريد، همانا خداوند پيش از آنكه مرا پيامبر قرار دهد، بنده آفريده است. سپس اين آيه را تلاوت فرمودند.[2] رسولخدا صلى الله عليه وآله دربارهى اين آيه فرمودند: هيچ مرد وزن مسلمان، آزاد يا بندهاى نيست مگر آنكه حقّ واجبى از خداوند بر گردن اوست و آن اينكه قرآن را فراگيرد و در آن تفكّر كند.[3] ____________________________ 1) تفسير قرطبى. 2) تفسير نورالثقلين. 3) مستدرك، ج4، ص 323. ------------------------------------------ پيام ها 1- سوء استفاده از موقعيّت، محبوبيّت ومسئوليّت، ممنوع است. «ما كان لبشر» 2- كتاب و حكمت و نبوّت، انسان را از بشر بودن خارج نمىكند. «ما كان لبشر» 3- هدف انبيا، تنها نجات بشر از شرك نيست، بلكه رشد او تا مرحلهى ربّانى شدن است. «كونوا ربّانيّين» 4- راه ربّانى شدن، علمِ دين و درس كتاب است، نه تصوّف و چلّه نشينى.[1] «ربّانيّين بما كنتم تعلّمون...» 5 - اگر تعليم و تعلّم و درس، انسان را ربّانى نكند، در واقع آن علم، علم نبوده است.[2] «ربّانيّين بما كنتم تعلّمون...» 6- علماى ربّانى، مفسّران واقعى قرآن هستند. «كنتم تعلّمون الكتاب بما كنتم تدرسون» 7- تعليم و تدريس كتب آسمانى، بايد هميشگى باشد. «كنتم تعلّمون... تدرسون» 8 - معلّمى، شغل انبياست. «تعلّمون الكتاب» _________________________________ 1) تفسير فىظلالالقرآن. 2) تفسير صافى. |
||
۱۱ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |