در حال دیدن این عنوان: |
۷۱ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 80 ---------------------------------------- آيه وَلَا يأْمُرَكُمْ أَنْ تَتَّخِذُواْ الْمَلَئِكَةَ وَالنَّبِيِّينَ أَرْبَاباً أَيَأْمُرُكُمْ بِالْكُفْرِ بَعْدَ إِذْ أَنْتُمْ مُّسْلِمُونَ ------------------------------------------ ترجمه و(خداوند) به شما فرمان نمىدهد كه فرشتگان وانبيا را ارباب خود قرار دهيد، آيا ممكن است پس از آنكه تسليم خدا شديد، او شما را به كفر فرمان دهد؟ ------------------------------------------- پيام ها 1- هرگونه دعوت به شرك از سوى هر كس كه باشد، ممنوع است. «ولايأمركم ان تتخذوا...» 2- كفر، تنها انكار خدا نيست؛ بلكه پذيرش هرگونه ربّ و مستقل دانستن هر مخلوقى، كفر است. «تتّخذوا الملائكة و النبييّن ارباباً أيأمركم بالكفر» |
||
۱۱ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 81، 82 ---------------------------------- آيه وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَقَ الْنَّبِيِّينَ لَمَآ ءَاتَيْتُكُمْ مِّنْ كِتَبٍ وَحِكْمَةٍ ثُمَّ جَآءَكُمْ رَسُولٌ مُّصَدِّقٌ لِّمَا مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنْصُرُنَّهُ قَالَ ءَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَى ذَلِكُمْ إِصْرِى قَالُواْ أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُواْ وَ أَنَاْ مَعَكُم مِّنَ الْشَّهِدِينَ فَمَنْ تَوَلَّى بَعْدَ ذَ لِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَسِقُونَ ---------------------------------- ترجمه و(بياد آور) هنگامى كه خداوند از پيامبرانِ (پيشين) پيمان گرفت كه هرگاه به شما كتاب و حكمتى دادم، سپس پيامبرى به سوى شما آمد كه آنچه را با شماست تصديق مىكرد، بايد به او ايمان آوريد واو را يارى كنيد. (سپس خداوند) فرمود: آيا به اين پيمان اقرار داريد و بار سنگين پيمان مرا (بر دوش) مىگيريد؟ (انبيا در جواب) گفتند: (بلى) اقرار داريم، (خداوند) فرمود: خود شاهد باشيد ومن هم با شما از جمله گواهانم. پس كسانى كه بعد از اين (پيمان محكم،) روى برگردانند، آنان همان فاسقانند. -------------------------------------- نکته ها تفاوت مكتب انبيا، مانند تفاوت برنامهى دو استاد يا دو استاندار است كه در اصول مسائل علمى و سياسى، داراى جهت واحدى هستند، ولى در مسائل جزئى، به جهت تفاوتهاى فردى دانش آموزان يا شرايط منطقهاى، برنامههاى گوناگون ارائه مىدهند.[1] حضرت علىعليه السلام فرمودند: خداوند از انبياى پيشين پيمان گرفت كه مردم را به بعثت پيامبر اسلام و صفات او خبر و بشارت دهند و به آنان فرمان تصديق آن حضرت را بدهند.[2] امام صادقعليه السلام فرمود: مراد از «جائكم رسول مصدّق» پيامبر اسلام است.[3] __________________________ 1) تفسير مراغى. 2) تفسير مجمعالبيان. 3) تفسير نورالثقلين. ---------------------------------------- پيام ها 1- در مديريّت الهى، لازمهى سپردن مسئوليّتها، گرفتن پيمان است. «اخذ اللّه ميثاق النبيين» 2- هر جا كار سخت است، پيمان گرفتن لازم است. دست برداشتن از آئين و سنّت موجود، و ايمان و حمايت از شخص نوظهور، ساده نيست. لذا خداوند ميثاق مىگيرد. «اخذ اللّه ميثاق...» 3- آمدن پيامبر خاتم صلى الله عليه وآله قطعى است، لذا از همهى انبيا پيمان گرفته شده، نه بعضى از آنها. «ميثاق النبيين... جائكم رسول» 4- جريان نبوّت، مايهى وحدت است، نه اسباب تفرقه و انشعاب. «رسول مصدّق لما معكم لتؤمننّ به» 5 - انبيا داراى هدفى مشترك هستند. لذا پيامبران قبلى، آمدن انبياى بعدى را بشارت مىدادند ونسبت به آنان پيمانِ ايمان ونصرت دارند، وپيامبران بعدى، انبياى قبل را تصديق مىكردند. «مصدّق لما معكم لتؤمننّ» 6- قديمىها، جديدىها را تحويل بگيرند، آنها را به مردم معرّفى كنند و زمينهى رشد بعدىها را فراهم آورند. «لتؤمننّ... لتنصرنّه» 7- ايمان به تنهايى كفايت نمىكند، بلكه حمايت نيز لازم است. «لتومنن به ولتنصرنه» 8 - در ميان انبيا، سلسله مراتب است و خاتمالنبيّين اشرف آنهاست، زيرا همهى انبيا بايد مؤمن به او و حامى او باشند. «لتؤمننّ به و لتنصرنّه» 9- وقتى انبياى پيشين موظّف به ايمان وحمايت از پيامبر اسلام هستند، پس پيروان آنها نيز بايد به او ايمان آورده و از او اطاعت كنند. «لتؤمننّ به و لتنصرنّه» 10- حمايتى ارزشمند است كه از ايمان سرچشمه گرفته باشد. «لتؤمننّ به ولتنصرنّه» 11- مهم، داشتن روح تسليم و پذيرفتن حقّ است، چه بسا در عمل، شرايط لازم به وجود نيايد. انبياى قبل، زمان پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله را درك نكردند، ولى اين روحيه را داشتند.[1] «لتؤمننّ به ولتنصرنّه» 12- پيمانشكن فاسق است. «فمن تولّى... هم الفاسقون» __________________________________ 1) مثلاً شهيد شدن يك مسأله است و آمادگى براى شهادت مسألهاى ديگر. چنانكه خداوند نمىخواهد خون اسماعيل ريخته شود، ولى مىخواهد ابراهيم آمادگى كامل براى قربانى كردن فرزند داشته باشد. ممكن است ما زمان ظهور حضرت مهدى عليه السلام را درك نكنيم، ولى انتظار ظهور، و عشق و علاقه و انس و آمادگى براى حضورش، مسألهاى است كه در دهها آيه و روايت سفارش شده است. |
||
۱۱ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 83 ------------------------------------ آيه أَفَغَيْرَ دِينِ اللَّهِ يَبْغُونَ وَلَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِى الْسَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ طَوْعَاً وَكَرْهاً وَإِلَيْهِ يُرْجَعُونَ ------------------------------------ ترجمه پس آيا آنها جز دين خدا (دينى) مىجويند؟ در حالى كه هر كه در آسمانها و زمين است، خواه ناخواه فقط تسليم اوست و به سوى او بازگردانده مىشوند. --------------------------------------- نکته ها موجودات آسمانها و زمين، همگى تسليم خدايند. حتّى اگر در حال عادّى اين سرسپردگى را كتمان كنند، در حال احساس خطر به ناچار دل به او مىسپارند. مؤمنان با ميل و رغبت تسليم او هستند، ولى همگان در زمان احساس خطر يا مرگ يا مغلوب شدن در جنگ و يا درماندن در استدلال، تسليم او مىشوند. همه ذرّات عالم، از كوچكترين اتم تا بزرگترين كرات، همه تابع همان قانونى هستند كه خداوند بر آنها حاكم كرده است و هر لحظه مىتواند آن را تغيير دهد.[1] امام صادقعليه السلام در مورد اين آيه فرمودند: زمانى كه قائمعليه السلام قيام كند، تمام سرزمينها شهادت «لااله الاّ اللّه و محمّد رسولاللّه» سر خواهند داد[2]. __________________________ 1) هنگام نوشتن اين جملات در يك لحظه بدون دليل خاصّى احساس كردم نصف سر و صورتم به شدّت درد گرفت. قلم را زمين گذاشتم، دست بر سر و محل درد كشيدم، لحظاتى گذشت يك مرتبه آرام شدم، با خود گفتم: آرى، تمام هستى در هر لحظهاى و به هر شكلى در دست خداست. حركت هر برگى و نوشتن هر كلمهاى بدون ارادهى او ممكن نيست. 2) تفسير عيّاشى، ج1، ص183. --------------------------------------- پيام ها 1- انتخاب راه غير خدا، با حركت هستى سازگار نيست. «أفغير دين اللّه يبغون و له اسلم» 2- حقيقت دين، تسليم است. «أفغير دين اللّه يبغون و له اسلم...» 3- انسان، دائماً در جستجوى راه و روشى است و گرايش به مكتب در نهاد او قرار دارد. (جمله «يبغون» دلالت بر خواست و تمايل دائمى دارد.) 4- اگر هستى تسليم اوست، چرا ما تسليم نباشيم؟ «لهاسلممنفىالسمواتوالارض» 5 - در آسمانها موجودات با شعور هستند. «من فى السموات»[1] 6- اگر پايان كار ما اوست، چرا از همان اوّل رو به سوى او نكنيم؟ «اليه يرجعون» _______________________________ 1) پيامبرصلى الله عليه وآله فرمودند: مراد از «من فى السموات» ملائكه مىباشند. درّالمنثور، ج2،ص 254. |
||
۱۱ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 84 ---------------------------------------- آيه قُلْ ءَامَنّا بِاللَّهِ وَمَآ أُنْزِلَ عَلَيْنَا وَمَآ أُنْزِلَ عَلَى إِبْرَ هِيمَ وَ إِسْمَعِيلَ وَ إِسْحَقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَمَآ أُوتِىَ مُوسَى وَ عِيْسَى وَالْنَّبِيُّونَمِنْ رَّبِّهِمْ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ ---------------------------------------- ترجمه بگو: به خدا و آنچه بر ما نازل شده و آنچه بر ابراهيم و اسماعيل و اسحق و يعقوب و اَسباط (پيامبران از نسل يعقوب) نازل گرديده وآنچه به موسى و عيسى وپيامبران ديگر، از طرف پروردگارشان داده شده (به همهى آنها) ايمان آوردهايم وميان هيچيك از آنها فرقى نمىگذاريم وما تنها تسليم (فرمان) او هستيم. ---------------------------------------- نکته ها اين آيه، به غير از يكى دو كلمه، كاملاً شبيه آيه 136 سوره بقره است. شكل كار اصل نيست، بلكه اصل، آن هدف غايى و نهايى است. در هر زمانى ممكن است شكل كار و دعوت انبيا فرق كند، مثلاً حضرت موسى به سراغ فرعون برود و يا حضرت سليمان، فرمانروايى مانند بلقيس را دعوت كند، ولى هدف نهايى يكى است. درست مانند حركتهاى گوناگون امامان معصومعليهم السلام. اگر از انبياى گذشته براى معرّفى و يارى پيامبر آينده پيمان گرفته شده، پيامبر آينده نيز مأمور است به نمايندگى از تمام پيروانش، ايمان خود را نسبت به پيامبران گذشته اعلام نمايد. ------------------------------------------- پيام ها 1- ايمان خود را اظهار كنيد. «قل» 2- ايمان به انبيا، در كنار ايمان به خداوند است. «آمنا باللّه و ما انزل... والنبيّون» 3- خدمات پيشينيان را ناديده نگيريم. «وما انزل على ابراهيم... و ما اوتى موسى» 4- آمدن انبيا، جلوهاى از ربوبيّت الهى است. «والنّبيّون من ربّهم» 5 - دين وهدايت الهى، همواره همراه بشر بوده است. انبيا همچون معلّمان يك مدرسهاند كه به طور زنجيرهاى مأمور ارشاد مردم هستند. «ابراهيم واسماعيلو...» 6- تمام انبيا، داراى هدف واحد هستند. «لانفرّق بين احد منهم» 7- برترى بعضى از انبيا بر برخى ديگر؛ «فضّلنا بعض النبييّن على بعض»[1] هرگز مانع ايمان ما به همهى آنها نيست. «لانفرّق بين احد منهم» 8 - پيامبر اسلام، با اظهار ايمان خود به ساير انبيا، پيروان آنها را به وحدت دعوت مىكند. «لانفرّق بين احد منهم» 9- پيامبر اسلام، تسليم مطلق حقّ است. «نحن له مسلمون» 10- كسى كه ميان انبيا فرق بگذارد، در حقيقت تسليم خدا نيست. «لا نفرّق... نحن له مسلمون» 11- مؤمنان، هماهنگ با تمام موجودات، تسليم خدا هستند. «له اسلم من فى السموات و الارض... و نحن له مسلمون» ____________________________ 1) اسراء، 55. |
||
۱۱ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 85 ---------------------------------------- آيه وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلمِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِى الْأَخِرَةِ مِنَ الْخَسِرِينَ --------------------------------------------- ترجمه و هر كس غير از اسلام به سراغ دينى ديگر برود، پس هرگز از او قبول نمىشود و او در قيامت از زيانكاران خواهد بود. ---------------------------------------------- نکته ها از جملهى «يَبتَغ»، استفاده مىشود كه مراد آيه، كسانى هستند كه اسلام به گوش آنها رسيده، ولى آن را رها كرده و به سراغ ديگر مكاتب رفتهاند. اين افراد در قيامت زيانكارند و دين آنها مورد پذيرش نيست. با توجّه به آيه 81، پذيرش دين اسلام، ميثاق خداوند از همهى پيامبران پيشين است ولذا با آمدن پيامبر اسلام، غير آن مورد قبول نيست. «فلن يقبل منه» در آيات گذشته، سيمايى از اصول مكتب اسلام ترسيم شد كه خطوط كلّى آن عبارتند از: 1- از تمام انبياى پيشين پيمان گرفته شده تا به پيامبر بعدى ايمان آورند. 2- تمام هستى تسليم خداست و نمىتوان غير دين الهى را پذيرفت. 3- پيروان اسلام، به تمام انبيا و كتب آسمانى ايمان دارند. و در اين آيه با صراحت اعلام مىكند: هركس غير اين دين را بپذيرد، قابل قبول نيست. آرى، بعد از دعوت، استدلال، مباهله واعلام همسويى با عقايد و كتب آسمانى ديگر، جاى صراحت و بىپرده سخن گفتن است. ------------------------------------------ پيام ها 1- اسلام، ناسخ همه اديان پيشين است. «ومَن يبتَغِ غير الاسلام ديناً فلن يُقبَل منه» 2- رها كردن مكتبى جامع، مايه خسارتى ابدى است. «مَن يبتغ... من الخاسرين» 3- آخرت، جلوگاه خسارتهاى واقعى است. «فى الاخرة من الخاسرين» 4- انتخاب اسلام، رمز و نشانه دورانديشى انسان است. «فى الاخرة من الخاسرين» |
||
۱۱ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 86 ---------------------------------------- آيه كَيْفَ يَهْدِى اللَّهُ قَوْماً كَفَرُواْ بَعْدَ إِيمَنِهِمْ وَشَهِدُواْ أَنَّ الْرَّسُولَ حَقٌّ وَجَآءَهُمُ الْبَيِّنَتُ وَاللَّهُ لَا يَهْدِى الْقَومَ الْظَّلِمِينَ ------------------------------------- ترجمه چگونه خداوند هدايت كند گروهى را كه بعد از ايمان و گواهى بر حقّانيت رسول و آمدن معجزات و دلايل روشن بر ايشان، باز هم كافر شدند، و خداوند گروه ستمكاران را هدايت نمىكند. ------------------------------------- پيام ها 1- هرچه دلايل هدايت، بيشتر و روشنتر باشد، كفر و بىاعتنايى به آنها خطرناكتر است. «كيف يهدى... لايهدى القوم الظالمين» 2- ايمان اوّليه كافى نيست، تداوم ايمان و حسن عاقبت لازم است. زيرا خطر ارتداد، همواره انسان را تهديد مىكند. «كفروا بعد ايمانهم» 3- گروهى از مسلمانان، در زمان پيامبر اكرم مرتدّ شدند. «كفروا بعد ايمانهم» 4- پشت كردن به حقّ، منطق و عقل، رسول و بيّنه، ظلم است و سبب خارج شدن از مدار الطاف الهى مىگردد. «لايهدى القوم الظالمين» 5 - سنّت خدا آن است كه ظالمان را هدايت نكند. «واللّه لايهدى القوم الظالمين» (جمله «لايهدى» نشانه استمرار و سنّت الهى است.) 6- توبه وبازگشت، براى مرتدّ بسيار مشكل است. «كفروا بعد ايمانهم... واللّه لايهدى...» 7- كافران ناآگاه، به هدايت نزديكتر از كفّارِ آگاهند. «جائهم البيّنات واللّه لايهدى القوم الظالمين» 8 - برخوردارى از هدايت الهى و يا محروم شدن از آن، بدست خودماست. «لايهدى القوم الظالمين» |
||
۱۱ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 87، 88 ---------------------------------------- آيه أُولئِكَ جَزَآؤُهُمْ أَنَّ عَلَيْهِمْ لَعْنَةَ اللَّهِ وَالْمَلَئِكَةِ وَالْنَّاسِ أَجْمَعِينَ خَلِدِينَ فِيهَا لَا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَلَا هُمْ يُنظَرُونَ ------------------------------------------ ترجمه آنان (كه با آن همه دلايل روشن وسابقهى ايمان، مرتدّ شدند،) كيفرشان آن است كه لعنت خدا و فرشتگان و عموم مردم بر آنان باشد. آنها همواره مورد لعن (خدا وفرشتگان ومردم) هستند، نه عذاب از آنان كاسته شود و نه به آنها مهلت داده شود. ------------------------------------------ نکته ها شايد نفرين تمام مردم حتّى كفّار، به افراد مرتدّ، بدان جهت باشد كه وجدانهاى آگاه و فطرتهاى سالم، اين اعراض و كفر آگاهانه را محكوم مىكند. شايد هم از آن رو باشد كه شعاعِ كفرِ آگاهانه، به نسلها و عصرها سرايت كرده و افراد زيادى را در آتش خود مىسوزاند. مشابه اين لعنت خدا و فرشتگان و مردم را در آيهى 159 سوره بقره نسبت به دانشمندانى كه حقايق را كتمان مىكنند، مىخوانيم. بنابراين گناه عالمى كه كتمان حق كند و مرتدّى كه آگاهانه دست از ايمان بردارد، يكسان است. --------------------------------------- پيام ها 1- ملائكه در برابر افكار واعمال زشت انسان، واكنش نشان مىدهند. «عليهم لعنة اللّه و الملائكة...» 2- مردم بايد در برابر افراد مرتدّ و منحرف، عكس العمل نشان بدهند. «عليهم لعنة... الناس» 3- علم و آگاهى در مقدار و كيفيّت عذاب الهى مؤثر است. «شهدوا انّ الرّسول حقّ و وجائهم البيّنات... لايخفّف عنهم العذاب و لاهم ينظرون» |
||
۱۱ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 89 ---------------------------------------- آيه إِلَّا الَّذِينَ تَابُواْ مِنْ بَعْدِ ذَلِكَ وَأَصْلَحُواْ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ---------------------------------------- ترجمه مگر كسانى كه پس از آن، (از كفر و ارتداد) توبه نمايند و (كردار و افكار خود را) اصلاح نمايند، كه همانا خداوند آمرزنده و مهربان است. ----------------------------------------- نکته ها اگر شخص كافرى مسلمان شود، قانونِ «الاسلامُ يَجُبّ ما قَبْله» تمام گذشتهها را پاك مىكند، ولى اگر مرتدّى توبه كند و بار ديگر مسلمان شود، بايد همهى وظايف بجا مانده را جبران كند و افكار و اعمال خود را اصلاح نمايد، ونمازها و روزههاى ترك شده را قضا كرده و بجاى آورد. --------------------------------------- پيام ها 1- راه توبه، بر همگان حتّى از دين برگشتگان باز است. «كفروا بعد ايمانهم... الاّ الّذين تابوا و اصلحوا» 2- نشانهى توبه واقعى، اصلاح مفاسد است. «تابوا... و اصلحوا» 3- خداوند نه تنها توبه را مىپذيرد و گناهان را مىبخشد، بلكه توبه كننده را نيز دوست مىدارد و مورد رحمت قرار مىدهد. «غفور رحيم» |
||
۱۱ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 90 ----------------------------------- آيه إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ بَعْدَ إِيمَنِهِمْ ثُمَّ ازْدَادُواْ كُفْراً لَّنْ تُقْبَلَ تَوْبَتُهُمْ وَ أُولئِكَ هُمُ الْضَّآلُّونَ ------------------------------------- ترجمه البتّه كسانى كه پس از ايمان آوردن، كافر شدند وسپس بر كفر خود افزودند، هرگز توبهى آنها پذيرفته نخواهد شد و آنها همان گمراهانند. ------------------------------------- نکته ها مرتدّين و از دين برگشتگان دو نوعند: الف: مرتدّ ملّى، كه پدر و مادر او هنگام انعقاد نطفه او كافر باشند، بعد از بلوغ اظهار كفر كند و سپس اسلام بياورد و پس از آن مجدداً از اسلام دست بردارد. چون اين شخص مسلمان زاده نيست، مجازاتش خفيف و سبك است. ب: مرتدّ فطرى، كه هنگام انعقاد نطفه او پدر يا مادرش مسلمان باشند، بعد از بلوغ اظهار اسلام كند و سپس از دين و آيين خويش دست بردارد و به اسلام پشت كند. اين چنين شخصى مجازات سنگينى همانند اعدام را در پيش رو دارد. گرچه راه توبه بر احدى بسته نيست، امّا نبايد گروهى از اين توبهى مقدّس سوءاستفاده كنند. كسانى كه از ايمان خود دست برداشته ودائماً بر كفر و لجاجت خود مىافزايند و جز لحظهى مرگ يا غلبهى مسلمين، حاضر به توبه نيستند، توبه اين گونه افراد قابل قبول نخواهد بود، زيرا توبه آداب و شرايط و شيوهاى دارد كه شامل حال اينها نمىشود. --------------------------------------- پيام ها 1- ايمانى ارزش دارد كه تا پايان عمر تداوم داشته باشد. ايمانى كه با كفر پايان پذيرد، كارساز نيست. «كفروا بعد ايمانهم» 2- انسان مختار است، مىتواند ايمان آورد و يا كفر ورزد. مىتواند بر ايمان خود پايدار و يا در كفر خود پافشارى كند. مىتواند توبه كند يا بر گناه اصرار بورزد. «كفروا بعد ايمانهم» 3- هر يك از كمالات و يا انحرافات، قابل افزايش ويا كاهش است. ازدياد علم مانند: «زدنى علما»[1] افزايش هدايت: «زادهم هدى»[2] افزايش گمراهى: «ازدادوا كفراً» 4- خداوند توبه پذير است، ولى گروهى زمينهها را از دست دادهاند. جرّاح هر چقدر هم لايق باشد، تا زمينهى پيوند در مريض نباشد كارى پيش نمىبرد. «لن تُقبَل توبتهم» 5 - اصرار و تداوم كفر، سبب محروميّت از پذيرفته شدن توبه است. «ازدادوا كفراً لن تُقبَل توبتهم» ______________________________ 2) طه، 114. 1) محمّد، 17. |
||
۱۱ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 91 ------------------------------------- آيه إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَمَاتُواْ وَهُمْ كُفَّارٌ فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْ أَحَدِهِمْ مِّلْءُ الْأَرْضِ ذَهَباً وَلَوِ افْتَدَى بِهِ أُولئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ وَمَا لَهُمْ مِّن نَّصِرِينَ --------------------------------------- ترجمه همانا كسانى كه كفر ورزيدند و در حال كفر (بدون توبه) مردند، اگر چه زمين را پر از طلا كرده و به عنوان فديه و باز خريد (از عذاب) بدهند، هرگز از هيچ يك از آنان پذيرفته نمىشود. آنان را عذابى دردناك است و برايشان هيچ ياورى نيست. ------------------------------------------ نکته ها دنيا و آخرت تفاوتهايى دارند، از جمله: 1- غم واندوه در دنيا از انسان به ديگران سرايت مىكند، ولى در آخرت چنين نيست. 2- در دنيا، انسان مىتواند با عذر يا كفّاره يا دروغ يا حيله يا توبه يا ناله مشكلش را حل كند، امّا در آخرت چنين نيست. 3- تلخىهاى دنيا قابل تخفيف است و اگر انسان با آن انس گرفت، از تلخى آن كاسته مىشود، ولى در آخرت چنين نيست. -------------------------------------------- پيام ها 1- كافر مردن، بزرگترين خطر است. «ماتوا و هم كفّار» ومسلمان مردن، آرزوى پيامبران است. «توفّنى مسلماً» 2- در قيامت، مال دنيا بىارزش است و ذرّهاى كارآيى ندارد. گرچه از جنس طلا و مقدار آن به اندازه ظرفيّت زمين باشد، باز هم پشيزى ارزش ندارد. «ملء الارض ذهباً» 3- ايمان، ارزشى فراتر از تمام مادّيات دارد. در قيامت تنها ايمان است كه مىتواند انسان را نجات دهد. «ملء الارض ذهباً» 4- مرگ در حال كفر، زمينهى شفاعت را از بين مىبرد. «مالهم من ناصرين» |
||
۱۱ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |