در حال دیدن این عنوان: |
۶۶ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 92 --------------------------------- آيه لَنْ تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّى تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ شَىءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ ------------------------------------- ترجمه هرگز به نيكى دست نمىيابيد، مگر آنكه از آنچه دوست داريد، (در راه خدا) انفاق كنيد و بدانيد هر چه را انفاق كنيد، قطعاً خداوند به آن آگاه است. ------------------------------------ نکته ها كلمهى «بِرّ» به خير وبركت گسترده، وزمينى كه براى كشت و زراعت ويا سكونت مهيّاست، گفته مىشود. همچنين به گندم كه غذاى عموم انسانها وانواع حيوانات است، «بُرّ» گفته مىشود. با توجّه به اشتقاق لغوى «برّ» كه به معناى توسعه در خير است؛ در قرآن، ايمان و عمل صالح و جهاد و نماز و وفاى به عهد، از نمونههاى بِرّ معرفى شدهاند.[1] همگان توصيه شدهاند كه در انجام «برّ» همديگر را يارى كنند. «تعاونوا على البرّ» و در اين[2] آيه نيز مىفرمايد كه شما هرگز به اين گوهر گرانبها نمىرسيد، مگر آنكه از آنچه دلپسند شماست وآن را دوست مىداريد، انفاق كنيد. نمونههايى از انفاق مؤمنان 1- ابوطلحه انصارى، بيشترين درختان خرما را در مدينه داشت وباغ او محبوبترين اموالش بود. اين باغ كه روبروى مسجد پيامبر صلى الله عليه وآله واقع شده بود، آب زلالى داشت. رسولخداصلى الله عليه وآله گاه وبىگاه وارد آن باغ مىشد واز چشمهى آن مىنوشيد. اين باغِ زيبا و عالى، درآمد كلانى داشت كه مردم از آن سخن مىگفتند. وقتى آيه نازل شد كه «لنتنالوا البرّ حتى...» او خدمت پيامبر رسيد وعرض كرد: محبوبترين چيزها نزد من اين باغ است، مىخواهم آن را در راه خدا انفاق كنم. پيامبرصلى الله عليه وآله فرمود: تجارت خوبى است، آفرين بر تو، ولى پيشنهاد من آن است كه اين باغ را به فقراى فاميل و بستگان خويش دهى. او قبول كرد وباغ را بين آنان تقسيم نمود. 2- مه[3]مانى بر ابوذر وارد شد، ابوذر گفت: چون من گرفتارى دارم، شما خودتان يكى از شتران مرا نحر و غذا تهيه كنيد. آنها شتر لاغرى را انتخاب كردند. ابوذر ناراحت شد و پرسيد: چرا شتر فربه و چاق را نياورديد؟ گفتند: آن را براى نياز آينده تو گذاشتيم. ابوذر فرمود: روز نياز من روز قبر من است.[4] 3- وقتى فاطمه زهراعليها السلام را در شب عروسى به خانه شوهر مىبردند، فقيرى از حضرت پيراهن كهنهاى خواست. فاطمه زهرا عليها السلام به ياد اين آيه «لن تنالوا البر...» همان پيراهن نوى عروسيش را انفاق كرد. 4- عبداللّهبن جعفر، غلام سياهى را ديد كه در باغى كارگرى مىكند، به وقت غذا سگى وارد باغ شد و در برابر غلام نشست. غلام لقمهاى به او داد، باز سگ با نگاه خود تقاضاى غذا كرد، غلام غذاى خود را لقمه لقمه به او داد تا تمام شد. از او پرسيد: خودت چه مىخورى؟ گفت: من امروز سهمى ندارم. پرسيد: چرا اين كار را كردى؟ گفت: اين سگ از راه دور آمده و گرسنه بود. عبداللّه از فتوّت اين غلام تعجّب كرد. آن باغ و غلام را خريد، غلام را آزاد كرد و باغ را به او بخشيد.[5] در احاديث ذيل اين آيه مىخوانيم كه راه رسيدن به برّ، كمك به والدين است قبل از درخواست آنان، گرچه بىنياز باشند.[6] امام صادقعليه السلام به مفضلبن عمر فرمود: از پدرم شنيدم كه مىفرمود: كسى كه سال بر او بگذرد و از مال خود، كم يا زياد به ما نرساند، خداوند روز قيامت به او نظر نمىكند، مگر آنكه او را ببخشد. اى مفضل! اين تكليفى است كه خداوند آن را بر شيعيان لازم كرده آنگاه كه در كتاب خود مىفرمايد: «لن تنالوا البرّ...» پس ما برّ و تقوى و راه هدايت هستيم.[7] __________________________ 1) ليس البِرّ اَن تولّوا وُجوهكم قِبل المَشرق و المَغرب و لكنّ البِرّ مَن آمَنَ بِاللّه واليَومِ الآخَر و الملائِكة و الكتاب و النَبيّين و آتَى المالَ على حَبّه ذوِى القُربى و اليَتامى و المَساكين و ابنالسبيل و السائلين و فِى الرّقاب و اقامَ الصّلوة و آتَى الزّكوة و المُوفون بعَهدِهم اذا عاهَدوا و الصّابِرين فِى البَأساء و الضّرّاء و حينَ البَأس اولئك الّذين صَدَقوا و اولئك هم المتّقون» بقره، 177. 2) مائده، 2. 3) تفسير كبير ومجمعالبيان ؛ صحيحبخارى، ج2، ص81. 4) تفسير مجمعالبيان. 5) تفسير المنار، ج3، ص376 به نقل از احياءالعلوم. 6) كافى، ج2، ص 157. 7) تفسير عيّاشى، ج1، ص182. ------------------------------------ پيام ها 1- يگانه راه رسيدن به مقام نيكوكاران، انفاق خالصانه از امور مورد علاقه است، نه فقط ذكر و دعا. «لن تنالوا البرّ...» 2- در مكتب اسلام، هدف از انفاق تنها فقرزدايى نيست، بلكه رشد انفاق كننده نيز مطرح است. دل كندن از محبوبهاى خيالى وشكوفاشدن روح سخاوت، از مهمترين آثار انفاق براى انفاق كننده است. «لن تنالوا البرّ» 3- دلبستگى به دنيا سبب محروم شدن از رسيدن به مقام برّ است. «لن تنالوا البرّ» 4- سعادتِ فرد در سايه نگاه اجتماعى وكريمانه اوست. «لنتنالواالبرّحتّىتنفقوا» 5 - بهترين چيز دوست داشتنى براى انسان «جان» است. پس شهدا كه جان خود را در راه خدا مىدهند، به بالاترين مقام بِرّ مىرسند. «تنفقوا مما تحبّون» 6- آنچه را كه خود دوست مىدارى انفاق كن، نه آنچه را كه بينوايان دوست مىدارند. زيرا ممكن است فقرا به جهت شدّت فقر، به اشياى ناچيز نيز راضى باشند. «ممّا تحبّون»، نه «ممّايحبّون» 7- انسانى كه تربيت الهى يافته، اسير مال و ثروت نيست، بلكه حاكم بر آنهاست. «تنفقوا ممّا تحبّون» 8 - در انفاق، اصل كيفيّت است، نه كميّت. «ممّاتحبّون» 9- اسلام، مكتب انسان دوستى است نه مال دوستى. «تنفقون مما تحبون» 10- در انفاق نه افراط و نه تفريط، تنها بخشى از آنچه را دوست دارى، انفاق كن. «ممّا تحبّون» 11- محبّت به مال در نهاد هر انسانى هست: «ممّا تحبّون»آنچه خطرناك است، شدّت محبّت است كه مانع انفاق شود. «و انّه لحبّ الخير لشديد»[1] 12- مهم انفاق است حتّى اگر اندك باشد. «و ما تنفقوا من شىء» آرى يك برگ زرد روى آب، مىتواند كشتى صدها مورچه شود. 13- حال كه خداوند انفاق ما را مىبيند، چرا در كمّ و كيف آن كوتاهى كنيم؟ بياييد بهترينها را انفاق كنيم. «فان اللّه به عليم» ___________________________ 1) عاديات، 8. |
||
۱۱ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 93، 94 ---------------------------------- آيه كُلُّ الْطَّعَامِ كَانَ حِلّاً لِبَنى إِسْرَ ءِيلَ إِلّا مَا حَرَّمَ إِسْرَ ءِيلُ عَلَى نَفْسِهِ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُنَزَّلَ الْتَّوْرَيةُ قُلْ فَأْتُواْ بِالْتَّوْرَيةِ فَاتْلُوهَآ إِنْ كُنْتُمْ صَدِقِينَ فَمَنْ افْتَرى عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ مِنْ بَعْدِ ذَ لِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْظَّلِمُونَ --------------------------------------- ترجمه همهى غذاها و خواركىها براى بنىاسرائيل حلال بود، مگر آنچه را اسرائيل (يعقوب) پيش از نزول تورات بر خود حرام كرده بود، بگو: اگر راست مىگوييد (كه اينها از قبل در تورات حرام بوده است،) تورات را بياوريد و آن را تلاوت كنيد (تا ببينيد بسيارى از چيزها را بدون نزول وحى از پيش خود، بر خودتان حرام كردهايد). پس بعد از اين، هر كسى بر خدا به دروغ افترا ببندد، آنان ستمگران هستند. --------------------------------------- نکته ها در تفاسير آمده است كه بنىاسرائيل به پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله اشكال مىكردند كه اگر تعاليم او موافق تعاليم انبياى پيشين همچون ابراهيم، موسى و عيسىعليهم السلام است، پس چرا گوشت و شير شتر را حرام نمىداند؟! اين آيه در جواب آنها نازل شد، كه تمام غذاها براى بنىاسرائيل حلال بوده است وتنها حضرت يعقوب بعضى از غذاها را بر خود تحريم نموده بود. و دليل اين تحريم نيز چنانكه در بعضى تفاسير آمده، آن است كه وقتى حضرت يعقوب گوشت شتر را استفاده مىنمود، موجب ناراحتى جسمى او مىشد، او از اين غذا پرهيز مىكرد[1] و بنىاسرائيل گمان مىبردند كه اين يك تحريم شرعى وابدى است. «طَعام» به چيزى گفته مىشود كه به ذائقهى انسان طعم دارد و كلمهى «حِلّ» در برابر «عَقد»، به معناى آزادى و رهايى است. _________________________ 1) تفسير عيّاشى، ج1، ص184. -------------------------------------- پيام ها 1- حلال بودن غذاها، يك اصل ثابت در اديان آسمانى است. «كلّ الطعام كان حلاً» 2- بدون دليل و تحريم شرعى، حلالها را حرام نپنداريد. «حَرّم اسرائيلُ على نفسه» 3- بهترين نوع استدلال، استدلال بر اساس عقايد و كتاب آسمانى طرف مقابل است. «فأتوا بالتوراة» |
||
۱۱ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 95 --------------------------------------- آيه قُلْ صَدَقَ اللَّهُ فَاتَّبِعُواْ مِلَّةَ إِبْرَ هِيمَ حَنِيفاً وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ترجمه (اى پيامبر!) بگو: خداوند راستگو است، پس از آيين ابراهيم حقگرا پيروى كنيد كه او از مشركان نبود. ------------------------------------------- نکته ها «حَنيف» كسى است كه از گمراهى فاصله گرفته و به هدايت و راه راست، روى آورده است. ------------------------------------------- پيام ها 1- اهلكتاب كه خود را پيرو ابراهيم مىدانند، بايد موحّد باشند، زيرا او مشرك نبود. «فاتّبعوا ملّة ابراهيم... و ما كان من المشركين» 2- حقگرايى ابراهيم، آيين او را پايدار واستوار ساخت. «فاتّبعوا ملّةابراهيم حنيفاً» |
||
۱۱ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 96 ----------------------------------- آيه إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِى بِبَكَّةَ مُبَارَكاً وَهُدىً لِّلْعَلَمِينَ ------------------------------------- ترجمه همانا اوّلين خانهاى كه براى (عبادت) مردم مقرّر شد، همان است كه در سرزمين مكّه است، كه مايهى بركت و هدايت جهانيان است. ------------------------------------- نکته ها «بَكّة» به معناى محلّ ازدحام و اجتماع مردم است. يكى از ايرادهاى بنىاسرائيل اين بود كه چرا مسلمانان با توجّه به قدمت بيتالمقدّس كه هزار سال قبل از ميلاد توسط حضرت سليمان ساخته شده است، آن را كنار گذاشته و كعبه را قبلهى خود قرار دادهاند. اين آيه در پاسخ آنان مىفرمايد: كعبه از روز نخستين، اوّلين خانهى عبادت بوده و قدمت آن بيشتر از هر جاى ديگر است. امام صادقعليه السلام با توجّه به جملهى «اوّل بيت» فرمودند: چون مردم مكّه بعد از كعبه گرد آن جمع شدهاند، پس حقّ اولويّت با كعبه است و لذا براى توسعهى مسجدالحرام مىتوان خانههاى اطراف كعبه را به نفع حرم خراب كرد.[1] تفسير الميزان مىگويد: روايات «دَحوُ الارض»[2] بسيار است و هيچ دليل علمى كه مغاير آن باشد، پيدا نشده و با قرآن نيز مخالفتى ندارد. حضرت على عليه السلام در نهجالبلاغه خطبه 192 مىفرمايد: خداوند تمام مردم را از آدمعليه السلام تا آخرين نفر با همين سنگهاى كعبه آزمايش مىكند. امام باقر عليه السلام فرمود: حضرت آدم و سليمان و نوحعليهم السلام نيز دور همين كعبه، حج انجام دادهاند.[3] در قرآن، از كعبه تعابير متعدّدى شده است كه برخى از آنها را بازگو مىكنيم: 1- كعبه، اوّلين خانه است. «اوّل بيت» 2- مركز پايدارى و قيام مردم است. «قياماً للناس»[4] 3- خانه آزاد بدون مالك است. «البيت العتيق»[5] 4- محل تجمّع و خانه امن مردم است. «مثابة للنّاس وأمنا»[6] ____________________________ 1) وسائل، ج 13، ص 217. 2) دَحوُ الارض» به معنى گسترش زمين از زير خانهى كعبه است. كافى، ج4، ص 189. 3) تفسير برهان، ج1، ص 300. 4) مائده، 97. 5) حج، 29. 6) بقره 125. ------------------------------------- پيام ها 1- كعبه، اوّلين خانهاى است كه براى عبادت ونيايش مردم بنا نهاده شده است. «اوّل بيت وضع للناس» 2- سابقه تاريخى معابد، يكى از ملاكهاى ارزشى آن است. «انّ اوّل بيت وضع...» 3- خير و بركت كعبه، تنها براى مؤمنان يا نژاد خاصّى نيست، بلكه براى همگان است. «وضع للناس» 4- مردمى بودن براى كعبه، يك ارزش است. «وضع للناس» 5 - كعبه، مايهى هدايت مردم است. «هدى للعالمين» |
||
۱۱ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 97 ---------------------------------------- آيه فِيهِ ءَايَتٌ بَيِّنَتٌ مَّقَامُ إِبْرَ هِيمَ وَمَنْ دَخَلَهُ كَانَ ءَامِناً وَلِلَّهِ عَلَى الْنَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِّىٌ عَنِ الْعَلَمِينَ ---------------------------------------- ترجمه در آن (خانه) نشانههاى روشن، (از جمله) مقام ابراهيم است و هر كس به آن درآيد، درامان است وبراى خدا بر عهدهى مردم است كه قصد حج آن خانه را نمايند، (البتّه) هركه توانايى اين راه را دارد. وهركس كفر ورزد (وبا داشتن توانايى به حج نرود، بداند كه) همانا خداوند از همهى جهانيان بىنياز است. -------------------------------------- نکته ها مكّه وكعبه، نمايشگاهى از قدرت ونشانههاى الهى، وتاريخ آن مملوّ از خاطرات و سرگذشتهايى است كه توجّه به آنها درسآموز و عبرتانگيز مىباشد. در ساختن آن ابراهيم عليه السلام بنّايى، واسماعيل عليه السلام كارگرى مىكردهاند. سپاهيان فيلسوار ابرهه كه به قصد ويرانى آن آمدهاند، به قدرت الهى توسط پرندگان ابابيل نابود شدهاند. ديوار آن به هنگام تولّد علىّ عليه السلام براى مادرش شكافته مىشود تا در داخل آن، نوزادى متولد شود كه در آيندهاى نه چندان دور، بتهاى داخل آن را فرو ريزد. بلال، برده سياهپوست حبشى، در برابر چشمان حيرت زده اشراف مكّه بر بالاى آن اذان مىگويد و روزى نيز مىرسد كه آخرين حجّت الهى به ديوار آن تكيه زده و نداى نجات انسانها را سر مىدهد و عالم را به اسلام دعوت مىكند. مكّه، شهر أمن الهى است كه هر كس در آن وارد شود، در امان است. حتّى اگر جنايتكار وارد مسجدالحرام شود، نمىتوان متعرّض او شد، تنها مىتوان او را در مضيقه قرار داد تا خود مجبور به خارج شدن شود.[1] در كنار كعبه، مقام ابراهيم است. به گفته روايات، مقام ابراهيم سنگى است كه به هنگام ساختن كعبه و بالا بردن ديوارهاى آن، زير پاى ابراهيم عليه السلام قرار داشت و اثر پاى آن حضرت بر روى آن مانده است. بقاى اين سنگ و اثر پا روى آن، از قرنها پيش از عيسى وموسى عليهما السلام با آن همه تغيير وتحوّلى كه در كعبه واطراف آن در اثر حملهها، سيلها وخرابىها بوجود آمده، خود نشانهاى از قدرت الهى است. «حج» به معناى قصد همراه با حركت است و «مَحجّة» به راه صاف و مستقيم مىگويند كه انسان را به مقصد مىرساند. حج در اسلام به معناى قصد خانه خدا و انجام اعمال مربوط به آن است. پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله به علىّ عليه السلام فرمود: «تارك الحج و هو مستطيع كافر» هر توانمندى كه حج را انكار و ترك كند، كافر است. و كسى كه امروز و فردا كند تا بميرد، گويا يهودى و نصرانى از دنيا رفته است.[2] استطاعت مالى براى حج، لازم نيست از خود انسان باشد، بلكه اگر كسى ديگرى را ميهمان كند، يا هزينهى حجّ او را بپردازد، او مستطيع شده وحج بر او واجب است.[3] امام صادقعليه السلام دربارهى «آيات بيّنات» فرمودند: مقصود مقام ابراهيم، حجرالاسود و حجر اسماعيل است. و از آن حضرت پرسيدند مراد از «مَن دخله» كعبه است يا حرم؟ حضرت فرمودند: حرم.[4] شخصى از امام صادقعليه السلام دربارهى «مَن دخله كان آمنا» سؤال كرد: حضرت فرمودند: كسى كه اين خانه را قصد كند و بداند كه اين همان خانهاى است كه خداوند رفتن به آنرا فرمان داده، و اهلبيتعليهم السلام را نيز آنگونه كه بايد بشناسد، او در دنيا و آخرت درامان خواهد بود.[5] ___________________________ 1) كافى، ج4، ص 226. 2) من لايحضره الفقيه، ج4، ص368 ؛ كافى، ج4، ص 265. 3) كافى، ج4، ص 266. 4) كافىج4، ص223. 5) كافى، ج4، ص540. ------------------------------------ پيام ها 1- در خانهى خدا، نشانههاى روشن بسيار است. نشانههاى قداست و معنويّت، خاطرات انبيا از آدم تا خاتم، مطاف بودن براى انبيا و قبلهگاه براى همهى نمازگزاران. «فيه آيات بيّنات» 2- ابراهيم عليه السلام مقامى دارد كه جاى پاى او، به مكّه ارزش داده است. «مقام ابراهيم» 3- بر خلاف تفكّر وهابيّت، اگر جماد در جوار اولياى خدا قرار گيرد، قداست مىيابد. «مقام ابراهيم» 4- از امتيازات اسلام آن است كه يك منطقه از زمين را منطقهى امن قرار داده، تا ضعيف و قوى در كنار يكديگر مجتمع شوند. «مَن دخله كان آمنا» 5 - واجبات، يك نوع تعهّد الهى برگردن انسان است. «وللّه علىالنّاس حِجّالبيت» 6- حج، بايد خالصانه و تنها براى خدا باشد. «للّه على النّاس حِجّ البيت» 7- تكليف و وظيفه، به مقدار توان است. توان فرد از نظر مالى و بدنى، وفراهم بودن شرايط بيرونى. «من استطاع اليه سبيلاً» 8 - استطاعت شرط حج است.[1] «من استطاع اليه سبيلاً» 9- انكار حج و ترك آن، سبب كفر است. «و من كفر» 10- فايدهى انجام دستورات الهى، به خود انسان برمىگردد وگرنه خداوند نيازى به اعمال ما ندارد. «فان اللّه غنىّ عن العالمين» 11- خداوند دعوت مىكند، ولى منّت نمىكشد. «وللّه على النّاس حِجّ البيت... و من كفر فانّ اللّه غنىّ عنالعالمين» _________________________ 1) كافى، ج4، ص 267. |
||
۱۱ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 98 --------------------------------------- آيه قُلْ يَأَهْلَ الْكِتَبِ لِمَ تَكْفُرُونَ بِايَتِ اللَّهِ وَاللَّهُ شَهِيدٌ عَلَى مَا تَعْمَلُونَ --------------------------------------- ترجمه بگو: اى اهل كتاب، چرا به آيات خداوند كفر مىورزيد، با آنكه خداوند بر اعمال شما گواه است. -------------------------------------- پيام ها 1- سؤال همراه با توبيخ ولى بالحنى مؤدّبانه، بهترين شيوهى هشدار است. «يا اهل الكتاب لِمَتكفرون» 2- اگر خداوند را شاهد اعمال خود بدانيم، دست از مخالفت او بر مىداريم. «لِمَتكفرون... واللّه شهيد» 3- اهلكتاب، فعّاليتهاى پنهانى عليه مسلمانان داشتند. «واللّهشهيدعلىماتعملون» |
||
۱۱ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 99 --------------------------------------- آيه قُلْ يَأَهْلَ الْكِتَبِ لِمَ تَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ مَنْ ءَامَنَ تَبْغُونَهَا عِوَجاً وَأَنْتُمْ شُهَدَآءُ وَمَا اللَّهُ بِغَفِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ --------------------------------------- ترجمه بگو: اى اهلكتاب! چرا كسانى را كه ايمان آوردهاند از راه خدا باز مىداريد و مىخواهيد كه آن (طريقهى الهى) كج باشد، در حالى كه خود شما گواهيد (كه راه آنان درست است) و خداوند از آنچه انجام مىدهيد غافل نيست. ---------------------------------------- نکته ها در آيهى قبل، سؤال از كفر ورزى اهلكتاب بود؛ «لم تكفرون» و در اين آيه، انتقاد از اينكه اگر خودتان ايمان نمىآوريد و به آيات الهى كفر مىورزيد، به چه دليل مانع رفتن ديگران در راه خدا مىشويد؟! «لم تصدّون عن سبيل اللّه» ---------------------------------------- پيام ها 1- اهل كتاب براى پيشرفت اسلام، مانعتراشى واخلالگرى مىكنند. «لِمتصُدّون» 2- كجنشان دادن اسلام، از راههاى مبارزه با اسلام است. «تبغونها عوجا» 3- دشمنان، هر لحظه براى انحراف شما تلاش مىكنند. «تبغونها عوجاً» 4- دشمنان، بر حقّانيت آيين شما آگاه و گواهند. «و انتم شهداء» 5 - سرچشمهى فتنه، دانشمندان منحرفند. «وانتم شهداء» 6- اگر بدانيم كه لحظهاى از ما و رفتار ما غفلت نمىشود، دست از خطاكارى برمىداريم. «ما اللّه بغافل عمّا تعملون» |
||
۱۱ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 100 ---------------------------------------- آيه يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَاَمَنُواْ إِنْ تُطِيعُواْ فَرِيقاً مِّنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَبَ يَرُدُّوكُمْ بَعْدَ إِيمَنِكُمْ كَفِرِينَ ---------------------------------------- ترجمه اى كسانى كه ايمان آوردهايد! اگر از گروهى از اهل كتاب اطاعت كنيد، شما را بعد از ايمانتان به كفر باز مىگردانند. ----------------------------------------- نکته ها در تفاسير[1] مىخوانيم: شخصى از يهوديان به نام شاسبن قيس، وقتى صفا و صميميّت مسلمانان مدينه مخصوصاً دو قبيله اوس وخزرج را ديد بسيار ناراحت شد و با خود گفت: اين دو قبيله روزگارى با هم جنگ مىكردند، ولى حالا در سايه رهبرى ومديريّت محمّدصلى الله عليه وآله در كنار هم به صلح وصفا زندگى مىگذرانند، اگر اين وضع ادامه داشته باشد، كيان يهود در خطر است. او با برنامهريزى، گروهى را با خود همراه وجوانى را در ميان مسلمانان مأمور كرد تا با يادآورى خاطرات درگيرىهاى «بُغاث» - محلّى كه بين دو قبيله جنگ واقع شده بود - آنان را تحريك كند. اين جوان با اجراى اين برنامه، عواطف آنان را تحريك نموده و نزديك بود كه نزاع و درگيرى سختى شعلهور شود. رسول خدا صلى الله عليه وآله با سخنان آرامش بخش خويش به آنان هشدار داد و آنها را از توطئهى دشمن باخبر ساخت. آنها سلاح را بر زمين گذاشته، يكديگر را در آغوش گرفته واز عمل خود پشيمان شدند. به گفتهى مفسّران، در اين حادثه اين آيه و دو آيه قبل نازل شد كه متضمّن توبيخ و سرزنش اهل كتاب و هشدار به مسلمانان است. _____________________________ 1) تفاسير مجمعالبيان، روحالبيان، روحالمعانى، كبير، قرطبى، مراغى ونمونه. -------------------------------------- پيام ها 1- پيروى از دانشمندان منحرف، سبب ارتداد است. «ان تطيعوا فريقا...يردّوكم» 2- عمل، در عقيده اثر مىگذارد. اطاعت از منحرفان، سر از انحراف عقيده در مىآورد. «ان تطيعوا فريقا...يردّوكم» 3- چون اطاعت از كفّار منجر به كفر مىشود، پس تبرّى و برائت از آنان لازم است. «ان تطيعوا فريقا...يردّوكم» 4- نتيجه پيروى از بيگانگان، كفر وسوءعاقبت است. «يردّوكم بعدايمانكم كافرين» |
||
۱۱ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 101 ------------------------------------ آيه وَكَيْفَ تَكْفُرُونَ وَأَنْتُمْ تُتْلَى عَلَيْكُمْ ءَاَيَتُ اللَّهِ وَفِيكُمْ رَسُولُهُ وَمَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِىَ إِلَى صِرَطٍ مُّسْتَقِيمٍ ---------------------------------- ترجمه و چگونه شما كفر مىورزيد، در حالى كه آيات خدا بر شما تلاوت مىشود و رسول او در ميان شماست و هر كس به (دين وكتاب) خدا تمسّك جويد، پس قطعاً به راه مستقيم هدايت شده است. ---------------------------------------- پيام ها 1- زمينههاى انحراف و كفر، يا فقدان راه است و يا فقدان راهنما. امّا با وجود كتاب و سنّت و قوانين و رهبر الهى ديگر انحراف چرا؟ «كيف تكفرون و...» 2- وجود قانون به تنهايى براى جلوگيرى از كفر و انحراف كفايت نمىكند، رهبر نيز لازم است. «وفيكم رسوله...» 3- تكيه و توكّل به خداوند و استمداد از او، رمز مصونيّت از تمام وسوسهها و انحرافات است. «من يعتصم باللّه فقد هدى» 4- راه اعتصام به خداوند، به روى هر كسى باز است. «ومن يعتصم باللّه...» 5 - رو كردن به هر كس و هر مقامى غير از خداوند، انحراف است. «و من يعتصم باللّه فقد هدى الى صراط مستقيم» 6- آنچه مهمتر از حركت است، پيدا كردن راه مستقيم و حركت در آن است. «هدى الى صراط مستقيم» 7- هدايت، نتيجهى قطعى اعتصام به خداوند است. «فقد هدى» 8 - اعتصام به خداوند، يك حركت جدّى توأم با انتخاب آگاهانه است كه لازمهى آن رهسپارى با اولياى خداست.[1] «من يعتصم باللّه فقد هدى» _________________________ 1) در زيارت جامعهكبيره، امام هادى عليه السلام مىفرمايد: «مَن اِعتصَمَ بكم فقد اِعتَصَم باللّه» پناه بردن و توسّل به اولياى الهى، در حقيقت خود را در پناه و حمايت خدا قرار دادن است. |
||
۱۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 102 -------------------------------------- آيه يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلّا وَ أَنْتُم مُّسْلِمُونَ -------------------------------------- ترجمه اى كسانى كه ايمان آوردهايد! از خداوند پروا كنيد آن گونه كه سزاوار تقواى اوست و نميريد مگر اينكه مسلمان باشيد. --------------------------------------- نکته ها هر كمالى مثل ايمان، علم وتقوا داراى مراحلى است. مرحلهى ابتدايى ومراحل بالاتر، تا مرحله كمال مطلق. در قرآن مىخوانيم: «ربّ زدنى علماً»[1] خدايا! دانش مرا زياد كن. و يا در دعاى مكارمالاخلاق مىخوانيم: «بلّغ بايمانى اكمل الايمان» خداوندا! ايمان مرا به كمال برسان. در اين آيه نيز مىخوانيم: «اتّقوااللّه حقّ تُقاته» عالىترين درجه تقوا را پيشه كنيد. _______________________ 1) طه، 114. ---------------------------------- پيام ها 1- مؤمن، هر روز بايد مرحلهى بالاترى را بپيمايد. «آمنوا اتّقوا اللّه» 2- تقواى واقعى، در سايه ايمان به مبدأ ومعاد است. «ياايّها الّذين امنوا اتقّوا اللّه» 3- تقوا، رمز حسن عاقبت است. «اتّقوا اللّه... تموتنّ... مسلمون» 4- ايمان آوردن كافى نيست، با ايمان ماندن لازم است. شروع كار خيلى مهم نيست، پايان كار مهمتر است. «لاتموتنّ الاّ و انتم مسلمون» 5 - اسلام، نه تنها چگونه زيستن را به ما مىآموزد، بلكه چگونه مردن را نيز به ما آموزش مىدهد. «لاتموتنّ الاّ و انتم مسلمون» 6- انسان در سرنوشت وعاقبت خود نقش دارد. «لاتموتنّ الاّ و انتم مسلمون» 7- اسلام، هم به كيفيّت تقوا توجّه دارد وهم به تداوم آن تا پايان عمر. «حق تقاته و لاتموتنّ الاّ و انتم مسلمون» |
||
۱۳ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |