در حال دیدن این عنوان: |
۷۵ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 127 ----------------------------------------- آيه لِيَقْطَعَ طَرَفاً مِّنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ أَوْ يَكْبِتَهُمْ فَيَنْقَلِبُواْ خَآئِبِينَ --------------------------------------- ترجمه (امدادهاى الهى براى آن بود) تا بعضى از كفّار را ريشه كن كند يا ناكام و ذليلشان گرداند كه نااميد برگردند. ----------------------------------------- نکته ها كلمهى «طَرف» به معناى انتهاى يك چيز است، نه گوشهى آن. بنابراين آيه مىفرمايد: امدادهاى غيبى ما براى آن است كه ريشهى بعضى از كفّار قطع شود. البتّه بعضى مفسّران، «طَرف» را به معناى اَشراف گرفتهاند. يعنى هدف جنگ بدر، نابودى اَشراف كفّار بود. نظير آيهى «فقاتلوا ائمّة الكفر»[1] نااميدى بر دو گونه است؛ اگر كسى از اوّل نااميد باشد مىگويند: «يأس» دارد، ولى اگر بعد از اميدوارى، نااميد شود مىگويند: «خائب» است.[2] جنگ در اسلام، گاه دفاعى است و براى خنثى كردن تهاجم دشمن و گاه ابتدايى و آغازگرانه است. __________________________ 1) توبه، 12. 2) تفسير اطيب البيان و التحقيق فى كلمات القرآن. ---------------------------------------- پيام ها 1- سران كفر، يا بايد به كلّى ريشهكن شوند و يا خوار و ذليل و مأيوس گردند. با برخوردهاى ضعيف و موسمى و موضعى كه به ريشهى كفر لطمه نمىزند، دل خوش نباشيد. «ليقطع طرفاً من الّذين كفروا» 2- وحدت و قدرت و سياست و مديريّت مسلمانان، بايد به نوعى باشد كه دشمن به نااميدى كشيده شود. «فينقلبوا خائبين» |
||
۱۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 128 ------------------------------------ آيه لَيْسَ لَكَ مِنَ الْأَمْرِ شَيْءٌ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ أَوْ يُعَذِّبَهُمْ فَإِنَّهُمْ ظَلِمُونَ --------------------------------------- ترجمه هيچ امرى (از هدايت يا كيفر مردم) در اختيار تو نيست. (تنها خداوند است كه) يا لطف خود را بر آنها برمىگرداند يا عذابشان مىكند، زيرا آنان ستمكارند. ---------------------------------------- نکته ها وقتى رهبرى امّت صداقت كامل دارد، اينگونه عمل مىكند كه حتّى آياتى را كه از او سلب مسئوليّت مىكند، با كمال صداقت و شهامت براى مردم باز مىخواند، كه خداوند فرمود: تو كارهاى نيستى. در تفاسير شيعه و سنّى مىخوانيم كه در جنگ اُحد هنگامى كه دندان پيامبر شكست و خون جارى شد، حضرت فرمود: چگونه اين مردم رستگار خواهند شد؟ آيه نازل شد كه تو مسئول رستگارى مردم نيستى، ممكن است در آينده مورد عفو قرار بگيرند و ممكن است به حال خود رها شده و مجازات شوند. --------------------------------------- پيام ها 1- عفو يا عذاب بدست خداوند است. شفاعتِ اوليا هم بدون اذن او صورت نمىگيرد و هرگز پيامبران از پيش خود در برابر خداوند استقلالى ندارند. «ليس لك من الامر شىء» 2- راه توبه حتّى براى فراريان از جبهه حقّ و يا كفّارى كه بزرگترين صدمه را به مسلمانان زدهاند، بسته نيست. «او يتوب عليهم» 3- عذاب مردم بخاطر ظلم و ستم خودشان است. «يعذّبهم فانّهم ظالمون» |
||
۱۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 129 ------------------------------------ آيه وَلِلَّهِ مَا فِى الْسَّمَوَتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ يَغْفِرُ لِمَن يَشَآءُ وَيُعَذِّبُ مَن يَشَآءُ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ----------------------------------- ترجمه وآنچه در آسمانها و آنچه در زمين است، از آنِ اوست. او (طبق حكمت خود) هركس را بخواهد مىبخشد و هركس را بخواهد عذاب مىكند و خداوند بخشندهى مهربان است. --------------------------------------- نکته ها اين آيه تأكيدى بر آيه قبل است كه مجازات يا عفو، تنها به دست خداوند است. زيرا آفرينش و حاكميّت تمام هستى در دست اوست. جالب اينكه در آيه، افرادِ مورد قهر يا لطف معيّن نمىشوند، تا غرور يا يأس براى كسى پيدا نشود و همه در حالت خوف و رجا باشند. ناگفته پيداست كه عفو يا عذاب، براساس حكمت الهى و وابسته به زمينههايى است كه انسان در خود و يا جامعه بوجود مىآورد. ------------------------------------- پيام ها 1- حقّ عفو يا كيفر، تنها بدست كسى است كه حاكميّت آسمانها و زمين براى اوست. «للّه ما فى السموات... يغفر... ويعذّب» 2- در نظام الهى، اصل برعفو ومغفرت است. «يغفر» بر «يعذّب» مقدّم شده است. |
||
۱۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 130 -------------------------------------- آيه يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَأْكُلُواْ الْرِّبَواْ أَضْعَفاً مُّضَعَفَةً وَاتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ --------------------------------------- ترجمه اى كسانى كه ايمان آوردهايد! ربا (و بهرهى پول) را با افزودنهاى مكرّر نخوريد، از خدا پروا كنيد تا شايد رستگار شويد. ----------------------------------------- نکته ها اين آيه همراه با هشت آيهى بعد، در ميان آيات جنگ اُحد قرار گرفته است. شايد اين امر به اين جهت باشد كه مسائل اخلاقى و اقتصادى، در يك نظام دفاعى مؤثّر است. جامعهاى كه افرادش اهل اخلاص و ايثار، و سبقت در كارهاى خير، و اطاعت از رهبر باشند، در جنگ هم موفّق خواهند بود، ولى جامعهى پول پرست و بخيل و نافرمان و مصرّ بر ارتكاب گناه، يقيناً شكست خواهد خورد. آيات تحريم ربا، در چند مرحله و به صورت تدريجى نازل شده است. گام اوّل، انتقاد از رباخوارى يهود بود: «و اخذهم الرّبا وقد نهوا عنه»[1] گام دوّم اين آيه است كه منع از رباى چندين برابر مىكند و در گام سوّم، اسلام حتّى يك درهم ربا را تحريم و به منزلهى جنگ با خدا معرّفى كرده است. _________________________ 1) نساء، 161. ------------------------------------- پيام ها 1- ايمان، زير بناى عمل به دستورات است. «يا ايّها الّذين آمنوا لاتاكلوا الرّبا» 2- قبل از تحريم ربا، نمونههاى زشت وبرجسته آن تحريم شد. «اضعافاً مضاعفة» 3- رعايت تقوى در مسائل اقتصادى بشدّت لازم است. «لا تأكلوا الربا... اتقوا اللّه» 4- رستگارى با رباخوارى بدست نمىآيد، بلكه با تقوا حاصل مىشود. «لا تأكلوا الربا... واتّقوا اللّه لعلكم تفلحون» 5 - رباخوار، نه در دنيا رستگار است، (به خاطر تشديد اختلافات طبقاتى كه منجر به تفرقه و كينهى محرومان و انفجار آنها مىشود) و نه در آخرت. (به خاطر گرفتارى به قهر خداوند). «لا تأكلوا الربا... لعلّكم تفلحون» |
||
۱۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 131 ----------------------------------- آيه وَاتَّقُواْ الْنَّارَ الَّتِى أُعِدَّتْ لِلْكَفِريِنَ ------------------------------------- ترجمه و از آتشى كه براى كافران آماده شده است. بپرهيزيد. -------------------------------------- پيام ها 1- رباخوارى يك نوع كفر است. «لا تأكلوا الربا... اعدّت للكافرين» 2- مسلمان رباخوار، همان عذابى را مىبيند كه براى كافر فراهم شده است. «اعدّت للكافرين» 3- دوزخ، براى كافران فراهم شده و اگر مسلمانانى گرفتار آن شوند، بخاطر تشابه عملى آنان با كفّار است. «اعدّت للكافرين» 4- دوزخ هم اكنون موجود است. «اعدّت للكافرين» همانگونه كه بهشت براى نيكوكاران آماده است. «و أزلفت الجنّة للمتّقين»[1] ___________________________ 1) شعراء، 90. |
||
۱۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 132 ------------------------------------ آيه وَأَطِيعُواْ اللَّهَ وَالْرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ -------------------------------------- ترجمه و خدا و رسول را اطاعت كنيد، شايد مورد رحمت قرار گيريد. --------------------------------------- نکته ها دليل شكست مسلمانان در جنگ اُحد، نافرمانى از دستور رسول اكرم صلى الله عليه وآله بود. زيرا آن حضرت فرموده بود كه منطقه حفاظتى واقع در ميان درّههاى كوه احد را رها نكنند، ولى دسته محافظان بخاطر طمع ورزى و جمع آورى غنائم جنگى بر خلاف دستور، منطقه را رها كردند و دشمن از همان منطقه به مسلمانان ضربه زد. ----------------------------------- پيام ها 1- دستورات و فرامينِ حكومتى پيامبر صلى الله عليه وآله، همچون فرمان خدا واجب الاطاعة است. «واطيعوا اللّه و الرسول» 2- رباخوارى، عصيان وطغيان در برابر خدا و رسول است. «لاتاكلوا الربا... واطيعوا اللّه و الرسول» 3- كسى كه بخاطر اطاعت از فرمان خدا و رسول، دست از رباخوارى بر دارد و به مردم رحم كند، مورد رحمت قرار خواهد گرفت. «اطيعوا... تُرحمون» 4- پيروى از خدا و رسول، رمز نجات از دوزخ است. «اتّقوا النار... واطيعوا اللّه و الرسول» 5 - نتيجهى پيروى از خدا و رسول، به خود انسان برمى گردد، نه به خدا و رسول. «لعلّكم تُرحمون» 6- اطاعت از خدا، بىپاداش نيست، بلكه وسيله و بستر دريافت رحمت اوست. «اطيعوا... لعلكم تُرحمون» |
||
۱۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 133 --------------------------------- آيه وَسَارِعُواْ إِلَى مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا الْسَّمَوَتُ وَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ ---------------------------------- ترجمه براى نيل به آمرزشى از پروردگارتان وبهشتى كه وسعت آن به قدر آسمانها و زمين است و براى پرهيزكاران آماده گرديده، بشتابيد. ------------------------------------ نکته ها گروهى از دانشمندان اسلامى، عقيده دارند كه بهشت و دوزخ هم اكنون وجود دارند و يكى از دلايل آنان همين آيات «اُعدّت للمتّقين» يا «اُعدّت للكافرين» است. آمرزش گناه، كار الهى است و مراد از سرعت به سوى مغفرت، سرعت به سوى كارى است كه مغفرت را بدنبال داشته باشد. در اين آيه، كلمهى «عَرض» به معناى وسعت است، نه كلمهاى در برابر طول. حضرت على عليه السلام در تفسير اين آيه فرمودند: «سارِعُوا الى اداء الفَرائِض» به انجام تكاليف الهى سرعت كنيد.[1] _________________________ 1) تفسير مجمعالبيان. ------------------------------------- پيام ها 1- سرعت در كار خير، ارزش آن را بالا مىبرد. «سارعوا» 2- اوّل بخشيده شدن، سپس بهشت رفتن. «مغفرة... جنّة» 3- آمرزش گناه مردم، از شئون ربوبيّت الهى است. «مغفرة من ربّكم» 4- سرعت در توبه، لازم است. «سارعوا الى مغفرة» 5 - لازمهى سرعت به سوى بهشت متّقين، قرار گرفتن در زمرهى متّقين است. «جنّة... اُعدّت للمتقين» |
||
۱۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 134 ----------------------------------------- آيه الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِى الْسَّرَّآءِ وَالْضَّرَّآءِ وَالْكَظِمِينَ الْغَيْظَ وَ الْعَافِينَ عَنِ الْنَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ ----------------------------------------- ترجمه (متّقين) كسانى هستند كه در راحت ورنج انفاق مىكنند وخشم خود را فرو مىبرند و از (خطاى) مردم مىگذرند، و خداوند نيكوكاران را دوست مىدارد. ----------------------------------------- نکته ها اين آيه، بدنبال محكوم كردن ربا در آيات قبل، از انفاق و عفو و گذشت و تعاون تمجيد مىكند. يك واقعهى تاريخى آوردهاند: روزى يكى از خدمتكاران امام سجاد عليه السلام در موقع شستشوى سر و صورت آن حضرت، ظرف آب از دستش افتاد و سر امام عليه السلام را زخمى كرد. امام به او نگاهى كرد. او دريافت كه امام ناراحت شده است. بلافاصله گفت: «والكاظمين الغيظ»، امام فرمود: من خشم خود را فرو بردم. او دوباره گفت: «والعافين عن الناس»، امام فرمود: ترا عفو كردم. او گفت: «واللّه يحبّ المحسنين» امام فرمود: تو در راه خدا آزاد هستى.[1] امام صادقعليه السلام فرمود: هيچ بندهاى نيست كه خشم خود را فرو ببرد، مگر آنكه خداوند عزّت او را در دنيا و آخرت فزونى بخشد. خداوند فرمود: «و الكاظمين الغيظ... و اللّه يحبّ المحسنين» اين پاداش فروبردن آن خشم است.[2] ________________________ 1) تفسير مجمعالبيان و روحالبيان. 2) كافى، ج2، ص 110. ------------------------------------ پيام ها 1- تقوا، از انفاق جدا نيست. «اُعدّت للمتّقين الّذين ينفقون...» 2- انفاق، سخاوت مىخواهد نه ثروت. «فى السرّاء والضرّاء» 3- نه در حال رفاه از محرومان غافل باشيم، و نه در تنگدستى بگوييم كه ما خود گرفتاريم. «فى السرّاء والضرّاء» 4- متّقين محكوم غرايز نيستند، آنان حاكم ومالك خويشتناند. «الكاظمينالغيظ» 5 - تقوا، از سعهى صدر جدا نيست. «والعافين عن الناس» 6- متّقى، منزوى نيست، بلكه با مال و اخلاق خوب خود، با مردم معاشرت مىكند. «ينفقون، كاظمين، عافين» 7- در عفو خطاكار، ايمان او شرط نيست. «والعافين عن الناس» 8 - كسى كه مىخواهد محبوب خدا شود بايد از مال بگذرد و خشم وغضب را فرو برد. «واللّه يحبّ المحسنين» 9- انفاق به محرومان و گذشت از خطاى مردم، از مصاديق احسان و نيكوكارى است. «ينفقون، كاظمين، عافين، محسنين» |
||
۱۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 135 ---------------------------------------- آيه وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُواْ فَحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُواْ اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَ مَن يَغْفِرُ الْذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّواْ عَلَى مَا فَعَلُواْ وَهُمْ يَعْلَمُونَ ---------------------------------------- ترجمه (افراد با تقوا) كسانى هستند كه هرگاه كار زشتى انجام دهند و يا به خويشتن ستم كنند، خدا را ياد كرده و براى گناهان خود استغفار مىكنند. و جز خدا كيست كه گناهان را ببخشد؟ و (متّقين) چون به زشتى گناه آگاهند بر انجام آنچه كردهاند، پافشارى ندارند. ---------------------------------------- نکته ها بعضى مفسّران، مراد از «فاحشة» را زنا ومراد از «ظلم» را ساير گناهان دانستهاند و بعضى ديگر مراد از «فاحشة» را گناهان كبيره و «ظلم» را گناهان صغيره دانستهاند. در روايات مىخوانيم كه بىتوجّهى به گناهان گذشته و ترك توبه از آنها، به منزلهى اصرار بر گناه است.[1] امام صادقعليه السلام فرمودند: وقتى اين آيه نازل شد، ابليس همهى ياران خود را جمع كرد و چارهجويى نمود. شياطين پيشنهاداتى دادند كه پذيرفته نشد، وسواس خنّاس گفت: من چاره مىكنم! گفتند: چگونه؟ گفت: به آنها وعده مىدهم و به آرزوها گرفتارشان مىكنم تا دچار گناه شوند و وقتى گرفتار شدند، استغفار را از ياد آنها مىبرم.[2] ________________________ 1) هو ان يذنب الذنب فلايستغفر اللّه ولايحدث نفسه بتوبة فذلك الاصرار». كافى، ج2، ص287. 2) وسائل، ج 11، ص 66. ------------------------------------- پيام ها 1- گاهى از افراد متّقى نيز گناه صادر مىشود. «للمتّقين... الّذين اذا فعلوا فاحشة» 2- خطرناكتر از انجام گناه، غفلت از گناه و بىتوجّهى به زشتى آن است. متّقين اگر هم گناه كنند، بلافاصله استغفار مىنمايند. «اذا فعلوا فاحشة... ذكروا اللّه فاستغفروا» 3- نشانهى تقوا، توبه فورى از گناه است. «اذا فعلوا فاحشة... ذكروا اللّه فاستغفروا» 4- ياد خدا، رمز توبه است. «ذكروا اللّه فاستغفروا» 5 - تا ياد خدا در دل گناهكار زنده است، مىتواند در مدار متقين وارد شود. «اذا فعلوا فاحشة... ذكروا اللّه» 6- گناه، ظلم به خويشتن است. «ظلموا انفسهم» 7- تنها خداوند است كه گناهان را مىبخشد. «و من يغفر الذنوب الا اللّه» 8 - متّقى كسى است كه اصرار بر گناه نداشته باشد. زيرا اصرار بر گناه، نشانهى سبك شمردن آن و غفلت از ياد خداست. «ولم يصرّوا على ما فعلوا» 9- اصرار آگاهانه بر گناه، سبب محروميّت از مغفرت الهى است. «و من يغفر الذنوب الا اللّه و لم يصرّوا» |
||
۱۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمرن آیه 136 ------------------------------------ آيه أُولَئِكَ جَزَآؤُهُم مَّغْفِرَةٌ مِن رَّبِّهِمْ وَجَنَّتٌ تَجْرِى مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ خَلِدِينَ فِيهَا وَنِعْمَ أَجْرُ الْعَمِلِينَ ---------------------------------------- ترجمه پاداش آنان (متّقين) از طرف پروردگارشان، مغفرت و باغهايى است كه از زير درختان آنها نهرها جارى است و براى همشيه در آن (باغها) هستند و چه نيكوست پاداش اهل عمل. ---------------------------------------- نکته ها آمدن كلمات «مُتّقين»، «مُحسنين» و «عاملين» در پايانِ سه آيه پى درپى، نشانگر آن است كه تقوا يك حالت انزوا و عزلت و تنها كيفيّت روحى نيست، بلكه حضور در صحنه، همراه با عمل و احسان است. ---------------------------------------- پيام ها 1- تا انسان از گناه پاك نشود، شايستگى ورود به بهشت را ندارد. «مغفرة...جنّات» 2- عفو ومغفرت خداوند، براى تربيت انسان است. «مغفرة من ربّهم» 3- تنها با آرزو نمىتوان به الطاف خداوند رسيد، بلكه كار و عمل لازم است. «نعم اجر العاملين» |
||
۱۶ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |