به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۶۹ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 157

------------------------------------
آيه
وَلَئِنْ قُتِلْتُمْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ أَوْ مُتُّمْ لَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرَحْمَةٌ خَيْرٌ مِّمَّا يَجْمَعُونَ‏
----------------------------------------
ترجمه
و اگر در راه خدا كشته شويد و يا بميريد (زيان نكرده‏ايد، زيرا) آمرزش و رحمت خداوند از آنچه (آنان در طول عمر خود) جمع مى‏كنند، بهتر است.
-------------------------------------
نکته ها
خداوند با بيان دو نكته، به شايعات دلسرد كننده‏ى منافقان كه در آيه‏ى قبل مطرح شد پاسخ مى‏دهد:
الف: مرگ وحيات بدست اوست. جبهه نرفتن، طول عمر را كم نمى‏كند.
ب: كسى كه در راه خدا گام بردارد، بميرد يا شهيد شود، برنده است. زيرا او عمر داده، ولى مغفرت و رحمت گرفته است، پس چيزى را نباخته است.
كسانى كه در راه سفر به جبهه، يا در راه تحصيل علم، يا سفر براى حج و زيارت، تبليغ و ارشاد و ساير اهداف مقدّس از دنيا بروند، مشمول رحمت و مغفرت الهى خواهند بود.
----------------------------------------
پيام ها
1- در جهان بينى الهى، مرگ و شهادت در راه خدا، از همه‏ى دنيا و جمع كردنى‏هاى آن بهتر است. «ولئن قتلتم فى سبيل اللّه او متّم...»
2- مهم در راه خدا بودن است، خواه به شهادت بيانجامد يا مرگ. «قتلتم فى سبيل اللّه او متّم...»
3- اوّل بايد بخشيده شد، سپس رحمت الهى را دريافت نمود. كلمه‏ى «لمغفرة» قبل از كلمه «رحمة» آمده است.
4- مغفرت و رحمت نتيجه‏اى ابدى دارد، ولى مال و ثروت آثارش موقّت است. «لمغفرة من اللّه و رحمة خير مما يجمعون»




۱۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 158

-------------------------------------
آيه
وَلَئِن مُّتُّمْ أَوْ قُتِلْتُمْ لَإِلَى اللَّهِ تُحْشَرُونَ‏
-------------------------------------
ترجمه
و اگر بميريد يا كشته شويد، قطعاً به سوى خداوند برانگيخته مى‏شويد.
--------------------------------------
نکته ها
در اين آيه عبارت «فى سبيل اللّه» نيامده است، تا بگويد: محشور شدن همه‏ى كسانى كه بميرند يا كشته شوند در هر راهى كه باشند، به سوى خداست. اكنون كه مرگ براى همه حتمى است و حشرِ همه در محضر خداوند نيز حتمى است، پس چرا بهترين نوع رفتن را با رضايت پذيرا نباشيم؟ اگر مرگ و شهادت، هر دو بازگشت به سوى خداست، پس ديگر نگرانى از شهادت چرا؟
امام حسين عليه السلام مى‏فرمايند:
فان تكن الابدان للموت انشئت‏ فقتل امرء فى اللّه بالسّيف افضل‏ اگر بدنها براى مرگ آماده شده‏اند، پس شهادتِ مرد در راه خدا با شمشير بهترين مرگ است.[1]
______________________________
1) بحار، ج‏44، ص‏374.




۱۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 159

--------------------------------------
آيه
فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظّاً غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِى الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ‏
-----------------------------------------
ترجمه
(اى رسول ما!) پس به خاطر رحمتى از جانب خدا (كه شامل حال تو شده،) با مردم مهربان گشته‏اى و اگر خشن و سنگدل بودى، (مردم) از دور تو پراكنده مى‏شدند. پس از (تقصير) آنان درگذر و براى آنها طلب آمرزش كن و در امور با آنان مشورت نما، پس هنگامى كه تصميم گرفتى (قاطع باش و) بر خداوند توكّل كن. براستى كه خداوند توكّل كنندگان رادوست مى‏دارد.
------------------------------------------
نکته ها
گرچه محتواى آيه دستورات كلّى است، لكن نزول آيه درباره‏ى جنگ اُحد است. زيرا مسلمانانى كه در جنگ احد فرار كرده و شكست خورده بودند، در آتش افسوس وندامت وپشيمانى مى‏سوختند. آنان اطراف پيامبر را گرفته وعذرخواهى مى‏نمودند، خداوند نيز با اين آيه دستور عفو عمومى آنان را صادر نمود.
كلمه‏ى «شُوْر» در اصل به معنى مكيدن زنبور، از شيره‏ى گل‏هاست. در مشورت كردن نيز انسان بهترين نظريه‏ها را جذب مى‏كند. مولوى مى‏گويد:
كاين خردها چون مصابيح، انور است‏ بيست مصباح ،از يكى روشنتر است.
--------------------------------------------
پيام ها
1- نرمش با مردم، يك هديه‏ى الهى است. «فبما رحمة من اللّه لنت لهم»
2- افراد خشن و سختگير نمى‏توانند مردم‏دارى كنند. «لانفضّوا من حولك»
3- نظام حكومتى اسلام، بر مبناى محبّت و اتصال به مردم است. «حولك»
4- رهبرى و مديريّت صحيح، با عفو و عطوفت همراه است. «فاعف عنهم»
5 - خطاكارانِ پشيمان و گنهكاران شرمنده را بپذيريدو جذب كنيد. «فاعف عنهم و استغفرلهم و شاورهم»
6- ارزش مشورت را با ناكامى‏هاى موسمى ناديده نگيريد.[1] «وشاورهم»
7- در مشورتِ پيامبر، تفقّد از نيروها، شكوفايى استعدادها، شناسايى دوستان از دشمنان، گزينش بهترين رأى، ايجاد محبّت و علاقه و درس عملى براى ديگران نهفته است. «وشاورهم»
8 - ظلمى را كه به تو كردند، عفو كن؛ «فاعف عنهم» براى گناهى كه نسبت به خدا مرتكب شدند، طلب آمرزش كن؛ «واستغفرلهم» در مسائل سياسى اجتماعى، آنان را طرف مشورت خود قرار ده. «وشاورهم»
9- استغفارِ پيامبر درباره‏ى امّتش، به دستور خداست. پس مورد قبول نيز هست. «واستغفر لهم»
10- مشورت، منافاتى با حاكميّت واحد و قاطعيّت ندارد. «وشاورهم... و اذا عزمتَ»
11- در كنار فكر و مشورت، توكّل بر خدا فراموش نشود. «فتوكّل»
12- ابتدا مشورت و سپس توكّل، راه چاره‏ى كارهاست، خواه به نتيجه برسيم يا نرسيم. «شاورهم... فتوكّل... انّ اللّه يحبّ المتوكّلين»
__________________________________
1) هر چند نتيجه‏ى مشورت در جنگ احد، مبنى بر مبارزه در بيرون شهر، به شكست انجاميد، ولى اين قبيل موارد نبايد ما را از اصل مشورت و فوايد آن باز دارد.




۱۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 160

----------------------------------------
آيه
إِن يَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِي يَنْصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ وَعلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ‏
----------------------------------------
ترجمه
اگر خداوند شما را يارى كند، هيچ كس بر شما غالب نخواهد شد و اگر شما را خوار كند، پس چه كسى است كه بعد از آن بتواند شما را يارى كند؟ (بنابراين)مؤمنان فقط بايد بر خداوند توكّل كنند.
-------------------------------------------
نکته ها
در آيه قبل سفارش به توكّل شد و در اين آيه، دليل توكّل بر خدا را چنين مطرح مى‏كند كه عزّت و ذلّت تنها به دست اوست.
در حديث آمده است كه رسول خدا صلى الله عليه وآله از جبرئيل پرسيد: توكّل بر خدا چيست؟ گفت: اينكه بدانى مخلوق، سود و زيانى به تو نمى‏رساند و از غير خدا كاملاً مأيوس شوى. اگر انسان به اين درجه رسيد، جز براى خدا كار نمى‏كند و از غير خدا نمى‏هراسد و جز به خدا اميد ندارد و اين حقيقت توكّل است.[1]
امام صادق‏عليه السلام فرمودند: هرگاه ميان انسان و گناه، مانعى حائل نشد و انسان گرفتار معصيت گرديد، اين خذلان الهى است.[2]
___________________________
1) بحار، ج‏71، ص 138.
2) تفسير برهان، ج‏1، ص‏323.
-----------------------------------------
پيام ها
1- پيروزى‏هاى طبيعى تحت‏الشعاع عوامل ديگر واقع مى‏شوند، امّا نصرت و امداد الهى تحت‏الشعاع قرار نمى‏گيرد. «ان ينصركم اللّه فلا غالب لكم»
2- پيروزى و شكست هردو با اراده‏ى خداوند است. «ينصركم... يخذلكم»
3- ايمان، از توكّل بر خدا جدا نيست. «فليتوكّل المتوكّلون»




۱۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 161

-----------------------------------
آيه
وَمَا كَانَ لِنَبِىٍّ أَن يَغُلَّ وَمَن يَغْلُلْ يَأْتِ بِمَا غَلَّ يَوَمَ الْقِيَمَةِ ثُمَّ تُوَفَّى‏ كُلُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ‏
-------------------------------------
ترجمه
و هيچ پيامبرى را نسزد كه خيانت كند و هر كس خيانت كند، آنچه را كه (در آن) خيانت نموده روز قيامت به همراه آورد، سپس به هر كس پاداشِ كاملِ آنچه كسب كرده، داده شود و آنها ستم نبينند.
---------------------------------------
نکته ها
شايد اين آيه، پاسخى به آنان باشد كه به خاطر جمع غنايم، منطقه حفاظتى اُحد را رها كردند. آنها به گمان اينكه از سهم غنيمت محروم نشوند، هشدارهاى فرمانده خود را كه مى‏گفت: سهم شما محفوظ است و از نظر رسول خدا صلى الله عليه وآله دور نخواهد بود، ناديده گرفتند. اين آيه مى‏فرمايد: پيامبر در سهم شما از غنيمت خيانت نخواهد كرد، پس مطمئن باشيد و به وظيفه‏ى خود عمل كنيد.
امام باقرعليه السلام فرمودند: جنسِ به سرقت رفته، در دوزخ در برابر چشم خائن مجسّم، و به او گفته مى‏شود به آتش داخل شو وآن را خارج كن.[1]
غشّ، تقلّب، غصب و خيانت از موارد «غِلّ» است. شخصى كه مسئول جمع‏آورى زكات بود، خدمت رسول خدا صلى الله عليه وآله رسيد و گفت: اين مقدار از اموالى كه جمع كرده‏ام زكات است و مربوط به شماست و اين مقدار نيز هداياى مردم به خود من است. حضرت بالاى منبر رفت و فرمود: آيا اگر اين شخص در خانه‏اش مى‏نشست كسى به او هديه مى‏داد؟! به خدا سوگند او با همين اموال حرام در قيامت محشور خواهد شد.[2]
آنجا كه به انبيا بدبين مى‏شوند، شما چه انتظارى نسبت به خودتان داريد؟! از امام صادق عليه السلام نقل شده است كه فرمود: رضايت مردم به دست نمى‏آيد و زبانشان قابل كنترل نيست.[3]
1) تفسير نورالثقلين.
2) تفسير فرقان.
3) تفسير نورالثقلين.
-------------------------------------
پيام ها
1- نه تنها پيامبر اسلام، بلكه همه‏ى انبياى الهى امين هستند. «و ما كان لنبىّ...» نبوّت با خيانت سازگار نيست. كسى كه مى‏خواهد امين تربيت كند بايد خود اهل خيانت نباشد. گرچه در بين رهبران غير الهى، اهل خيانت كم نيست.
2- هيچ كس حتّى انبيا، از سوءظنّ مردم به دور نيست. «ما كان لنبىّ ان يَغُلّ»
(ضعف ايمان از يكسو و حبّ دنيا از سوى ديگر، انسان را وادار مى‏كند به انبيا سوءظنّ ببرد.)
3- از حريم انسان‏هاى پاك و اولياى خدا دفاع كنيد. «و ما كان لنبىّ ان يغل...»
4- آوردن مال حرام در قيامت، نوعى مجازات است. و چه سخت است كه در قيامت، در برابر انبيا، شهدا وهمه‏ى مردم، انسان را همراه با مالى كه خيانت كرده بياورند. «يأت بما غلّ»
5 - ياد قيامت، بازدارنده از خيانت است. «يأت بما غلّ»
6- خيانت، خيانت است و مقدار آن مهم نيست. كلمه «ما» در جمله‏ى «يأت بما غلّ» شامل كم و زياد هر دو مى‏شود.
7- قيامت صحنه‏اى است كه نيكان، حسنات خود را مى‏آورند، «جاء بالحسنة»[1] و خائنين خيانت‏هاى خود را به همراه دارند. «يأت بما غلّ»
8 - خداوند عادل است. هم جزا را كامل مى‏دهد و هم ذرّه‏اى افراط نمى‏كند. «وهم لايظلمون»
___________________________
1) انعام، 160.




۱۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 162، 163

--------------------------------------
آيه
أَفَمَنِ اتَّبَعَ رِضْوَ نَ اللَّهِ كَمَن بَآءَ بِسَخَطٍ مِّنَ اللَّهِ وَمَأْوَيهُ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ
هُمْ دَرَجَتٌ عِنْدَ اللَّهِ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ‏
-----------------------------------------
ترجمه
آيا كسى كه در پى خشنودى خداوند است، مانند كسى است كه به خشم و غضب خدا دچار گشته و جايگاه او جهنّم است؟ و چه بد بازگشتگاهى است.
آنان نزد خداوند (داراى) درجاتى هستند و خداوند به آنچه انجام مى‏دهند، بيناست.
---------------------------------------
نکته ها
در شأن نزول اين آيه آمده است كه وقتى رسول خدا صلى الله عليه وآله دستور حركت به سوى اُحد را صادر كردند، منافقان به بهانه‏هاى مختلف در مدينه ماندند و گروهى از مسلمانان ضعيف الايمان نيز از آنها پيروى كرده و در جبهه حاضر نشدند.
در آيه‏ى 155 خوانديم كه خداوند كسانى را كه از جبهه فرار كرده و پشيمان شدند مى‏بخشد، امّا اين آيه مى‏فرمايد: مرفّهان و منافقان بهانه‏گير را نمى‏بخشد.
در آياتى از قرآن اين تعبير آمده است كه براى مؤمنان درجاتى است: «لهم درجات عند ربّهم»[1]، «لهم الدّرجات العُلى»[2] امّا در اين آيه مى‏فرمايد: خود مؤمنان درجات مى‏شوند. همان‏گونه كه انسان‏هاى پاك همچون علىّ‏بن ابيطالب‏عليهما السلام ابتدا طبق ميزان حركت مى‏كنند و سپس خود آنان ميزان مى‏شوند، ابتدا دور محور مى‏گردند، سپس خود آنان محور حقّ مى‏شوند.
________________________
1) انفال، 4.
2) طه، 75.
-----------------------------------
پيام ها
1- هدف مجاهدان واقعى، بدست آوردن رضاى خداست، نه پيروزى و غنائم و خودنمايى. «افمن اتّبع رضوان اللّه...»
2- در جامعه اسلامى، نبايد مجاهدان و مرفّهان يكسان ديده شوند. (با توجّه به شأن نزول) «افمن اتّبع رضوان اللّه... كمن باء...»
3- روى گردانى از جبهه و جنگ، بازگشت به غضب خداست. «كمن باء بسخط»
4- خشنودى يا خشم الهى بايد تنها ملاك عمل يك مسلمان باشد. «رضوان اللّه... بسخط من اللّه»





۱۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 164

-------------------------------------
آيه
لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً مِّنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُواْ عَلَيْهِمْ ءَايَتِهِ وَيُزَكِّيْهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَبَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُواْ مِنْ قَبْلُ لَفِى ضَلَلٍ مُّبِينٍ‏
------------------------------------
ترجمه
همانا خداوند بر مؤمنان منّت گذاشت كه در ميان آنها پيامبرى از خودشان برانگيخت، تا آيات او را بر آنها تلاوت كند و ايشان را پاك كرده و رشد دهد و به آنان كتاب و حكمت بياموزد، هر چند كه پيش از آن، قطعاً آنها در گمراهى آشكار بودند.
----------------------------------
نکته ها
«مَنّ»، به معناى سنگى است كه براى وزن كردن اشيا بكار مى‏رود. و اعطاى هر نعمت سنگين و گرانبهايى را منّت گويند. امّا سنگين و بزرگ جلوه دادنِ نعمت‏هاى كوچك، ناپسند است. بنابراين بخشيدن نعمت بزرگ، نيكو ولى بزرگ جلوه دادن نعمت‏هاى كوچك، ناپسند است.[1]
بعثت انبيا از ميان مردم داراى بركاتى است:
الف: مردم سابقه او را مى‏شناسند و به او اعتماد مى‏كنند.
ب: الگوى مردم در اجراى دستورات و فرامين الهى هستند.
ج: درد آشنا و شريك در غم و شادى مردمند.
د: در دسترس مردم هستند.
همچنان كه از فرمايشات حضرت على عليه السلام در نهج البلاغه استفاده مى‏شود، در دوره جاهليّت مردم نه فرهنگ سالم داشتند و نه از بهداشت بهره‏مند بودند.
برادر ايشان، جعفر طيّار نيز در هجرت به حبشه، در برابر نجاشى اوضاع دوره جاهلى را چنين ترسيم مى‏كند: «كنّا اهل الجاهليّة نعبد الاصنام و نأكل الميتة و نأتى الفواحش و نقطع الارحام و نُسى‏ء الجوار، يأكل القوى منا الضعيف حتّى بعث اللّه رسولا...» ما بت‏پرستانى بوديم كه در آن روزها مردارخوار و اهل فحشا و فساد بوديم، با بستگان قطع رابطه و با همسايگان بد رفتارى مى‏كرديم، قدرتمندان ما حقوق ناتوانان را پايمال مى‏كردند تا اينكه خداوند پيامبرش را مبعوث كرد... .[2]
_________________________
1) تفسير نمونه.
2) كامل التاريخ، ج‏2، ص‏80.
--------------------------------------
پيام ها
1- بعثت انبيا، بزرگ‏ترين هديه‏ى آسمانى و نعمت الهى است. «لقد من اللّه»
2- گرچه بعثت براى همه‏ى مردم است، ولى تنها مؤمنان شكرگزار اين نعمت هستند و از نور هدايت بهره مى‏گيرند. «لقد منّ اللّه على المؤمنين»
3- انبيا، مردمى بودند. «من انفسهم»
4- تلاوت آيات قرآن، وسيله‏ى تزكيه و تعليم است. «يتلوا... يزكّيهم و يعلمهم»
5 - تزكيه بر تعليم مقدّم است. «يزكيهم و يعلمهم»
6- تزكيه و تعليم در رأس برنامه‏هاى انبياست. «يزكيهم و يعلمهم»
7- رشد و خودسازى بايد در سايه‏ى مكتب انبيا و آيات الهى باشد. (رياضت‏ها و رهبانيّت‏هايى كه سرچشمه‏اش آيات الهى و معلّمش انبيا نباشند، خود يك انحراف است). «يتلوا عليهم آياته و يزكيهم»
8 - براى شناخت بهتر نعمت بعثت انبيا، به تاريخِ مردمان قبل از آنان بايد مراجعه كرد. «ان كانوا من قبل لفى ضلال مبين»
9- در محيطهاى گناه‏آلود وگمراه نيز مى‏توان كار كرد. «يزكيهم و يعلمهم... وان كانوا من قبل لفى ضلال مبين»
10- در مكتب انبيا، پرورش روحى و آموزش فكرى، در كنار بينش و بصيرت مطرح است. «يزكيهم و يعلمهم الكتاب و الحكمة»





۱۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 165

---------------------------------
آيه
أَوَلَمَّآ أَصَبَتْكُم مُّصِيبَةٌ قَدْ أَصَبْتُم مِّثْلَيْهَا قُلْتُمْ أَنَّى‏ هَذَا قُلْ هُوَ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلَى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ
---------------------------------
ترجمه
آيا چون مصيبتى (در جنگ اُحد) به شما رسيد كه دو برابرش را (در جنگ بدر) به آنها (دشمن) وارد ساخته بوديد، گفتند: اين مصيبت از كجاست؟ (و چرا به ما رسيد؟) بگو: آن از سوى خودتان است. قطعاً خداوند بر هر كارى تواناست.
-------------------------------------
نکته ها
مسلمانان كه در احد هفتاد كشته دادند و شكست خوردند، از پيامبر مى‏پرسيدند: چرا ما شكست خورديم؟ خداوند خطاب به پيامبرش مى‏فرمايد كه به آنها بگو: شما دو برابر اين تعداد را در سال قبل، در جنگ بدر، به دشمن ضربه وارد كرديد. شما از آنها هفتاد كشته و هفتاد اسير گرفتيد، به علاوه شكست امسال به خاطر تفرقه و سستى و اطاعت نكردن خودتان از فرماندهى بوده است.
-----------------------------------
پيام ها
1- هنگام قضاوت، تلخى‏ها و شيرينى‏ها را با هم در نظر بگيريد. تنها شكست اُحد را نبينيد، پيروزى بدر را هم ياد كنيد. «قد اصبتم مثلَيها»
2- در جستجوى عوامل شكست، ابتدا به سراغ عوامل درونى و روحى و فكرى خود برويد، سپس عوامل ديگر را پيگيرى كنيد. «قل هو من عند انفسكم»
3- خداوند بر هر چيزى قادر است، ولى ما بايد شرايط لازم و لياقت بهره‏بردارى را به دست آوريم. «هو من عند انفسكم... ان اللَّه على كل شى قدير»
4- گمان نكنيد كه تنها مسلمان بودن براى پيروزى كافى است، تا در هر شكستى كلمه‏ى «چرا وچطور» را بكار ببريد، بلكه علاوه بر ايمان، رعايت اصول و قوانين نظامى وسنّت‏هاى الهى لازم است. «قلتم اَنّى هذا قل هو من عند انفسكم»




۱۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 166

----------------------------------------
آيه
وَمَآ أَصَبَكُمْ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ فَبِإِذْنِ اللَّهِ وَ لِيَعْلَمَ الْمُؤْمِنِينَ‏
------------------------------------------
ترجمه
و آنچه روز مقابله‏ى دو گروه (كفر و ايمان در احد) به شما وارد شد، به اذن خدا بود (تا شما را آزمايش كند) و مؤمنان را مشخّص كند.
------------------------------------------
نکته ها
خداوند براى هر كارى، علّتى را مقرّر كرده است و هر يك از شكست و پيروزى دليلى دارند. علّت شكست شما در اُحد اين بود كه سست شده و ناهماهنگى كرديد و براى جمع آورى غنائم حرص ورزيديد، كه در آيه قبل فرمود: «هو من عند انفسكم» اين آيه مى‏فرمايد: هر يك از انتخاب‏هاى شما، ميان اتحاد يا تفرقه، جدّى بودن يا سست شدن، در مدار اراده‏ى الهى است. اوست كه به شما قدرت انتخاب مى‏دهد و هر راهى برگزينيد، به همان نتيجه‏اش مى‏رسيد. «ما اصابكم... فباذن اللَّه»
-----------------------------------------
پيام ها
1- شكست‏ها و پيروزى‏ها، به اراده‏ى خداوند محقّق مى‏شود كه همان سنّت‏هاى اوست. «فباذن اللّه»
2- حوادث تلخ وشيرين، ميدان آزمايش وشناسايى انسان‏هاست. «ليعلم المؤمنين»





۱۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 167

----------------------------------------
آيه
وَلِيَعْلَمَ الَّذِينَ نَافَقُواْ وَقِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْاْ قَتِلُواْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ أَوِ ادْفَعُواْ قَالُواْ لَوْ نَعْلَمُ قِتَالاً لَّاتَّبَعْنَكُمْ هُمْ لِلْكُفْرِ يَوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِلإِيمَنِ يَقُولُونَ بِأَفْوَهِهِم مَّا لَيْسَ فِى قُلُوبِهِمْ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا يَكْتُمُونَ‏
---------------------------------------
ترجمه
و چهره‏ى منافقان معلوم شود، (كسانى كه چون) به آنها گفته شد: بياييد شما (هم مثل ديگران) در راه خدا بجنگيد و يا (لااقل از حريم خود) دفاع كنيد، گفتند: اگر (فنون) جنگى را مى‏دانستيم، حتماً از شما پيروى مى‏كرديم. آنها در آن روز، به كفر نزديك‏تر بودند تا به ايمان. با دهانشان چيزى مى‏گويند كه در دلشان نيست و خداوند به آنچه كتمان مى‏كنند آگاه‏تر است.
---------------------------------------
نکته ها
براى جمله‏ى «لو نعلم قتالا» سه معنا شده است:
الف: حركت شما براى اُحد در خارج از شهر، جنگ برابر نيست، بلكه يك نوع خودكشى است و لذا ما اين را جنگ نمى‏دانيم و شركت نمى‏كنيم.
ب: ما اگر فنون نظامى مى‏دانستيم شركت مى‏كرديم.
ج: ما يقين داريم كه جنگى رخ نخواهد داد ولذا شركت در جبهه ضرورتى ندارد.
--------------------------------------
پيام ها
1- جبهه‏ى جنگ، چهره منافقان را افشا مى‏سازد. «و ليعلم الّذين نافقوا»
2- رهبر بايد مردم را براى مقابله با دشمن بسيج كند. «تعالوا قاتلوا»
3- جهاد، گاهى ابتدايى و براى برداشتن طاغوت‏هاست و گاهى دفاعى و براى حفظ جان و مال مسلمانان است. «قاتلوا فى سبيل اللَّه او ادفعوا»
4- انگيزه‏ها و درجات و ارزش آنها متفاوت است. «قاتلوا فى سبيل اللّه او ادفعوا»
5 - دفاع از وطن و جان، يك ارزش است. «او ادفعوا»
6- منافقان، موضع‏گيرى‏هاى خودشان را توجيه مى‏كنند. «لو نعلم قتالاً لاتبعناكم»
7- سر باز زدن از جبهه، نشانه‏ى كفر است. «هم للكفر يومئذ اقرب منهم للايمان»
8 - ايمان انسان در شرايط و زمان‏هاى مختلف فرق مى‏كند. «هم للكفر يومئذ اقرب منهم للايمان»
9- همه‏ى اصحاب پيامبر صلى الله عليه وآله عادل نبودند. «هم للكفر يومئذ أقرب منهم للايمان»
10- خداوند در باره‏ى منافقان، هم تهديد مى‏كند و هم افشاگرى. «هم للكفر يومئذ اقرب... يقولون بافواههم ما ليس فى قلوبهم»
11- آنچه در اُحد براى همه كشف شد، گوشه‏اى از نفاق بود، بخش بيشترش را خدا مى‏داند. «واللَّه اعلم بما يكتمون»





۱۷ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۵۸
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۲۱
پیام‌های جدید
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۵۰۱ پاسخ
۱۲,۴۱۴,۹۶۲ بازدید
۱۵ روز قبل
Greatest Ever
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۹ پاسخ
۹,۱۰۰,۸۳۷ بازدید
۱۸ روز قبل
armanshah
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۷ پاسخ
۵۸۵,۱۷۴ بازدید
۳ ماه قبل
مهدی
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۳۵۷,۴۳۶ بازدید
۶ ماه قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۷,۱۰۰ بازدید
۶ ماه قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۹۶۹ بازدید
۶ ماه قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۷۴,۶۲۲ بازدید
۶ ماه قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۵۹,۸۵۹ بازدید
۶ ماه قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۸۵,۱۰۱ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۳۷۴,۱۸۸ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
حاضرین در سایت
۴۷۳ کاربر آنلاین است. (۱۵۱ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۴۷۳

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!