در حال دیدن این عنوان: |
۶۸ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 157 ------------------------------------ آيه وَلَئِنْ قُتِلْتُمْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ أَوْ مُتُّمْ لَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرَحْمَةٌ خَيْرٌ مِّمَّا يَجْمَعُونَ ---------------------------------------- ترجمه و اگر در راه خدا كشته شويد و يا بميريد (زيان نكردهايد، زيرا) آمرزش و رحمت خداوند از آنچه (آنان در طول عمر خود) جمع مىكنند، بهتر است. ------------------------------------- نکته ها خداوند با بيان دو نكته، به شايعات دلسرد كنندهى منافقان كه در آيهى قبل مطرح شد پاسخ مىدهد: الف: مرگ وحيات بدست اوست. جبهه نرفتن، طول عمر را كم نمىكند. ب: كسى كه در راه خدا گام بردارد، بميرد يا شهيد شود، برنده است. زيرا او عمر داده، ولى مغفرت و رحمت گرفته است، پس چيزى را نباخته است. كسانى كه در راه سفر به جبهه، يا در راه تحصيل علم، يا سفر براى حج و زيارت، تبليغ و ارشاد و ساير اهداف مقدّس از دنيا بروند، مشمول رحمت و مغفرت الهى خواهند بود. ---------------------------------------- پيام ها 1- در جهان بينى الهى، مرگ و شهادت در راه خدا، از همهى دنيا و جمع كردنىهاى آن بهتر است. «ولئن قتلتم فى سبيل اللّه او متّم...» 2- مهم در راه خدا بودن است، خواه به شهادت بيانجامد يا مرگ. «قتلتم فى سبيل اللّه او متّم...» 3- اوّل بايد بخشيده شد، سپس رحمت الهى را دريافت نمود. كلمهى «لمغفرة» قبل از كلمه «رحمة» آمده است. 4- مغفرت و رحمت نتيجهاى ابدى دارد، ولى مال و ثروت آثارش موقّت است. «لمغفرة من اللّه و رحمة خير مما يجمعون» |
||
۱۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 158 ------------------------------------- آيه وَلَئِن مُّتُّمْ أَوْ قُتِلْتُمْ لَإِلَى اللَّهِ تُحْشَرُونَ ------------------------------------- ترجمه و اگر بميريد يا كشته شويد، قطعاً به سوى خداوند برانگيخته مىشويد. -------------------------------------- نکته ها در اين آيه عبارت «فى سبيل اللّه» نيامده است، تا بگويد: محشور شدن همهى كسانى كه بميرند يا كشته شوند در هر راهى كه باشند، به سوى خداست. اكنون كه مرگ براى همه حتمى است و حشرِ همه در محضر خداوند نيز حتمى است، پس چرا بهترين نوع رفتن را با رضايت پذيرا نباشيم؟ اگر مرگ و شهادت، هر دو بازگشت به سوى خداست، پس ديگر نگرانى از شهادت چرا؟ امام حسين عليه السلام مىفرمايند: فان تكن الابدان للموت انشئت فقتل امرء فى اللّه بالسّيف افضل اگر بدنها براى مرگ آماده شدهاند، پس شهادتِ مرد در راه خدا با شمشير بهترين مرگ است.[1] ______________________________ 1) بحار، ج44، ص374. |
||
۱۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 159 -------------------------------------- آيه فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظّاً غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِى الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ ----------------------------------------- ترجمه (اى رسول ما!) پس به خاطر رحمتى از جانب خدا (كه شامل حال تو شده،) با مردم مهربان گشتهاى و اگر خشن و سنگدل بودى، (مردم) از دور تو پراكنده مىشدند. پس از (تقصير) آنان درگذر و براى آنها طلب آمرزش كن و در امور با آنان مشورت نما، پس هنگامى كه تصميم گرفتى (قاطع باش و) بر خداوند توكّل كن. براستى كه خداوند توكّل كنندگان رادوست مىدارد. ------------------------------------------ نکته ها گرچه محتواى آيه دستورات كلّى است، لكن نزول آيه دربارهى جنگ اُحد است. زيرا مسلمانانى كه در جنگ احد فرار كرده و شكست خورده بودند، در آتش افسوس وندامت وپشيمانى مىسوختند. آنان اطراف پيامبر را گرفته وعذرخواهى مىنمودند، خداوند نيز با اين آيه دستور عفو عمومى آنان را صادر نمود. كلمهى «شُوْر» در اصل به معنى مكيدن زنبور، از شيرهى گلهاست. در مشورت كردن نيز انسان بهترين نظريهها را جذب مىكند. مولوى مىگويد: كاين خردها چون مصابيح، انور است بيست مصباح ،از يكى روشنتر است. -------------------------------------------- پيام ها 1- نرمش با مردم، يك هديهى الهى است. «فبما رحمة من اللّه لنت لهم» 2- افراد خشن و سختگير نمىتوانند مردمدارى كنند. «لانفضّوا من حولك» 3- نظام حكومتى اسلام، بر مبناى محبّت و اتصال به مردم است. «حولك» 4- رهبرى و مديريّت صحيح، با عفو و عطوفت همراه است. «فاعف عنهم» 5 - خطاكارانِ پشيمان و گنهكاران شرمنده را بپذيريدو جذب كنيد. «فاعف عنهم و استغفرلهم و شاورهم» 6- ارزش مشورت را با ناكامىهاى موسمى ناديده نگيريد.[1] «وشاورهم» 7- در مشورتِ پيامبر، تفقّد از نيروها، شكوفايى استعدادها، شناسايى دوستان از دشمنان، گزينش بهترين رأى، ايجاد محبّت و علاقه و درس عملى براى ديگران نهفته است. «وشاورهم» 8 - ظلمى را كه به تو كردند، عفو كن؛ «فاعف عنهم» براى گناهى كه نسبت به خدا مرتكب شدند، طلب آمرزش كن؛ «واستغفرلهم» در مسائل سياسى اجتماعى، آنان را طرف مشورت خود قرار ده. «وشاورهم» 9- استغفارِ پيامبر دربارهى امّتش، به دستور خداست. پس مورد قبول نيز هست. «واستغفر لهم» 10- مشورت، منافاتى با حاكميّت واحد و قاطعيّت ندارد. «وشاورهم... و اذا عزمتَ» 11- در كنار فكر و مشورت، توكّل بر خدا فراموش نشود. «فتوكّل» 12- ابتدا مشورت و سپس توكّل، راه چارهى كارهاست، خواه به نتيجه برسيم يا نرسيم. «شاورهم... فتوكّل... انّ اللّه يحبّ المتوكّلين» __________________________________ 1) هر چند نتيجهى مشورت در جنگ احد، مبنى بر مبارزه در بيرون شهر، به شكست انجاميد، ولى اين قبيل موارد نبايد ما را از اصل مشورت و فوايد آن باز دارد. |
||
۱۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 160 ---------------------------------------- آيه إِن يَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِي يَنْصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ وَعلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ---------------------------------------- ترجمه اگر خداوند شما را يارى كند، هيچ كس بر شما غالب نخواهد شد و اگر شما را خوار كند، پس چه كسى است كه بعد از آن بتواند شما را يارى كند؟ (بنابراين)مؤمنان فقط بايد بر خداوند توكّل كنند. ------------------------------------------- نکته ها در آيه قبل سفارش به توكّل شد و در اين آيه، دليل توكّل بر خدا را چنين مطرح مىكند كه عزّت و ذلّت تنها به دست اوست. در حديث آمده است كه رسول خدا صلى الله عليه وآله از جبرئيل پرسيد: توكّل بر خدا چيست؟ گفت: اينكه بدانى مخلوق، سود و زيانى به تو نمىرساند و از غير خدا كاملاً مأيوس شوى. اگر انسان به اين درجه رسيد، جز براى خدا كار نمىكند و از غير خدا نمىهراسد و جز به خدا اميد ندارد و اين حقيقت توكّل است.[1] امام صادقعليه السلام فرمودند: هرگاه ميان انسان و گناه، مانعى حائل نشد و انسان گرفتار معصيت گرديد، اين خذلان الهى است.[2] ___________________________ 1) بحار، ج71، ص 138. 2) تفسير برهان، ج1، ص323. ----------------------------------------- پيام ها 1- پيروزىهاى طبيعى تحتالشعاع عوامل ديگر واقع مىشوند، امّا نصرت و امداد الهى تحتالشعاع قرار نمىگيرد. «ان ينصركم اللّه فلا غالب لكم» 2- پيروزى و شكست هردو با ارادهى خداوند است. «ينصركم... يخذلكم» 3- ايمان، از توكّل بر خدا جدا نيست. «فليتوكّل المتوكّلون» |
||
۱۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 161 ----------------------------------- آيه وَمَا كَانَ لِنَبِىٍّ أَن يَغُلَّ وَمَن يَغْلُلْ يَأْتِ بِمَا غَلَّ يَوَمَ الْقِيَمَةِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ ------------------------------------- ترجمه و هيچ پيامبرى را نسزد كه خيانت كند و هر كس خيانت كند، آنچه را كه (در آن) خيانت نموده روز قيامت به همراه آورد، سپس به هر كس پاداشِ كاملِ آنچه كسب كرده، داده شود و آنها ستم نبينند. --------------------------------------- نکته ها شايد اين آيه، پاسخى به آنان باشد كه به خاطر جمع غنايم، منطقه حفاظتى اُحد را رها كردند. آنها به گمان اينكه از سهم غنيمت محروم نشوند، هشدارهاى فرمانده خود را كه مىگفت: سهم شما محفوظ است و از نظر رسول خدا صلى الله عليه وآله دور نخواهد بود، ناديده گرفتند. اين آيه مىفرمايد: پيامبر در سهم شما از غنيمت خيانت نخواهد كرد، پس مطمئن باشيد و به وظيفهى خود عمل كنيد. امام باقرعليه السلام فرمودند: جنسِ به سرقت رفته، در دوزخ در برابر چشم خائن مجسّم، و به او گفته مىشود به آتش داخل شو وآن را خارج كن.[1] غشّ، تقلّب، غصب و خيانت از موارد «غِلّ» است. شخصى كه مسئول جمعآورى زكات بود، خدمت رسول خدا صلى الله عليه وآله رسيد و گفت: اين مقدار از اموالى كه جمع كردهام زكات است و مربوط به شماست و اين مقدار نيز هداياى مردم به خود من است. حضرت بالاى منبر رفت و فرمود: آيا اگر اين شخص در خانهاش مىنشست كسى به او هديه مىداد؟! به خدا سوگند او با همين اموال حرام در قيامت محشور خواهد شد.[2] آنجا كه به انبيا بدبين مىشوند، شما چه انتظارى نسبت به خودتان داريد؟! از امام صادق عليه السلام نقل شده است كه فرمود: رضايت مردم به دست نمىآيد و زبانشان قابل كنترل نيست.[3] 1) تفسير نورالثقلين. 2) تفسير فرقان. 3) تفسير نورالثقلين. ------------------------------------- پيام ها 1- نه تنها پيامبر اسلام، بلكه همهى انبياى الهى امين هستند. «و ما كان لنبىّ...» نبوّت با خيانت سازگار نيست. كسى كه مىخواهد امين تربيت كند بايد خود اهل خيانت نباشد. گرچه در بين رهبران غير الهى، اهل خيانت كم نيست. 2- هيچ كس حتّى انبيا، از سوءظنّ مردم به دور نيست. «ما كان لنبىّ ان يَغُلّ» (ضعف ايمان از يكسو و حبّ دنيا از سوى ديگر، انسان را وادار مىكند به انبيا سوءظنّ ببرد.) 3- از حريم انسانهاى پاك و اولياى خدا دفاع كنيد. «و ما كان لنبىّ ان يغل...» 4- آوردن مال حرام در قيامت، نوعى مجازات است. و چه سخت است كه در قيامت، در برابر انبيا، شهدا وهمهى مردم، انسان را همراه با مالى كه خيانت كرده بياورند. «يأت بما غلّ» 5 - ياد قيامت، بازدارنده از خيانت است. «يأت بما غلّ» 6- خيانت، خيانت است و مقدار آن مهم نيست. كلمه «ما» در جملهى «يأت بما غلّ» شامل كم و زياد هر دو مىشود. 7- قيامت صحنهاى است كه نيكان، حسنات خود را مىآورند، «جاء بالحسنة»[1] و خائنين خيانتهاى خود را به همراه دارند. «يأت بما غلّ» 8 - خداوند عادل است. هم جزا را كامل مىدهد و هم ذرّهاى افراط نمىكند. «وهم لايظلمون» ___________________________ 1) انعام، 160. |
||
۱۷ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 162، 163 -------------------------------------- آيه أَفَمَنِ اتَّبَعَ رِضْوَ نَ اللَّهِ كَمَن بَآءَ بِسَخَطٍ مِّنَ اللَّهِ وَمَأْوَيهُ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ هُمْ دَرَجَتٌ عِنْدَ اللَّهِ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ ----------------------------------------- ترجمه آيا كسى كه در پى خشنودى خداوند است، مانند كسى است كه به خشم و غضب خدا دچار گشته و جايگاه او جهنّم است؟ و چه بد بازگشتگاهى است. آنان نزد خداوند (داراى) درجاتى هستند و خداوند به آنچه انجام مىدهند، بيناست. --------------------------------------- نکته ها در شأن نزول اين آيه آمده است كه وقتى رسول خدا صلى الله عليه وآله دستور حركت به سوى اُحد را صادر كردند، منافقان به بهانههاى مختلف در مدينه ماندند و گروهى از مسلمانان ضعيف الايمان نيز از آنها پيروى كرده و در جبهه حاضر نشدند. در آيهى 155 خوانديم كه خداوند كسانى را كه از جبهه فرار كرده و پشيمان شدند مىبخشد، امّا اين آيه مىفرمايد: مرفّهان و منافقان بهانهگير را نمىبخشد. در آياتى از قرآن اين تعبير آمده است كه براى مؤمنان درجاتى است: «لهم درجات عند ربّهم»[1]، «لهم الدّرجات العُلى»[2] امّا در اين آيه مىفرمايد: خود مؤمنان درجات مىشوند. همانگونه كه انسانهاى پاك همچون علىّبن ابيطالبعليهما السلام ابتدا طبق ميزان حركت مىكنند و سپس خود آنان ميزان مىشوند، ابتدا دور محور مىگردند، سپس خود آنان محور حقّ مىشوند. ________________________ 1) انفال، 4. 2) طه، 75. ----------------------------------- پيام ها 1- هدف مجاهدان واقعى، بدست آوردن رضاى خداست، نه پيروزى و غنائم و خودنمايى. «افمن اتّبع رضوان اللّه...» 2- در جامعه اسلامى، نبايد مجاهدان و مرفّهان يكسان ديده شوند. (با توجّه به شأن نزول) «افمن اتّبع رضوان اللّه... كمن باء...» 3- روى گردانى از جبهه و جنگ، بازگشت به غضب خداست. «كمن باء بسخط» 4- خشنودى يا خشم الهى بايد تنها ملاك عمل يك مسلمان باشد. «رضوان اللّه... بسخط من اللّه» |
||
۱۷ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 164 ------------------------------------- آيه لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً مِّنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُواْ عَلَيْهِمْ ءَايَتِهِ وَيُزَكِّيْهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَبَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُواْ مِنْ قَبْلُ لَفِى ضَلَلٍ مُّبِينٍ ------------------------------------ ترجمه همانا خداوند بر مؤمنان منّت گذاشت كه در ميان آنها پيامبرى از خودشان برانگيخت، تا آيات او را بر آنها تلاوت كند و ايشان را پاك كرده و رشد دهد و به آنان كتاب و حكمت بياموزد، هر چند كه پيش از آن، قطعاً آنها در گمراهى آشكار بودند. ---------------------------------- نکته ها «مَنّ»، به معناى سنگى است كه براى وزن كردن اشيا بكار مىرود. و اعطاى هر نعمت سنگين و گرانبهايى را منّت گويند. امّا سنگين و بزرگ جلوه دادنِ نعمتهاى كوچك، ناپسند است. بنابراين بخشيدن نعمت بزرگ، نيكو ولى بزرگ جلوه دادن نعمتهاى كوچك، ناپسند است.[1] بعثت انبيا از ميان مردم داراى بركاتى است: الف: مردم سابقه او را مىشناسند و به او اعتماد مىكنند. ب: الگوى مردم در اجراى دستورات و فرامين الهى هستند. ج: درد آشنا و شريك در غم و شادى مردمند. د: در دسترس مردم هستند. همچنان كه از فرمايشات حضرت على عليه السلام در نهج البلاغه استفاده مىشود، در دوره جاهليّت مردم نه فرهنگ سالم داشتند و نه از بهداشت بهرهمند بودند. برادر ايشان، جعفر طيّار نيز در هجرت به حبشه، در برابر نجاشى اوضاع دوره جاهلى را چنين ترسيم مىكند: «كنّا اهل الجاهليّة نعبد الاصنام و نأكل الميتة و نأتى الفواحش و نقطع الارحام و نُسىء الجوار، يأكل القوى منا الضعيف حتّى بعث اللّه رسولا...» ما بتپرستانى بوديم كه در آن روزها مردارخوار و اهل فحشا و فساد بوديم، با بستگان قطع رابطه و با همسايگان بد رفتارى مىكرديم، قدرتمندان ما حقوق ناتوانان را پايمال مىكردند تا اينكه خداوند پيامبرش را مبعوث كرد... .[2] _________________________ 1) تفسير نمونه. 2) كامل التاريخ، ج2، ص80. -------------------------------------- پيام ها 1- بعثت انبيا، بزرگترين هديهى آسمانى و نعمت الهى است. «لقد من اللّه» 2- گرچه بعثت براى همهى مردم است، ولى تنها مؤمنان شكرگزار اين نعمت هستند و از نور هدايت بهره مىگيرند. «لقد منّ اللّه على المؤمنين» 3- انبيا، مردمى بودند. «من انفسهم» 4- تلاوت آيات قرآن، وسيلهى تزكيه و تعليم است. «يتلوا... يزكّيهم و يعلمهم» 5 - تزكيه بر تعليم مقدّم است. «يزكيهم و يعلمهم» 6- تزكيه و تعليم در رأس برنامههاى انبياست. «يزكيهم و يعلمهم» 7- رشد و خودسازى بايد در سايهى مكتب انبيا و آيات الهى باشد. (رياضتها و رهبانيّتهايى كه سرچشمهاش آيات الهى و معلّمش انبيا نباشند، خود يك انحراف است). «يتلوا عليهم آياته و يزكيهم» 8 - براى شناخت بهتر نعمت بعثت انبيا، به تاريخِ مردمان قبل از آنان بايد مراجعه كرد. «ان كانوا من قبل لفى ضلال مبين» 9- در محيطهاى گناهآلود وگمراه نيز مىتوان كار كرد. «يزكيهم و يعلمهم... وان كانوا من قبل لفى ضلال مبين» 10- در مكتب انبيا، پرورش روحى و آموزش فكرى، در كنار بينش و بصيرت مطرح است. «يزكيهم و يعلمهم الكتاب و الحكمة» |
||
۱۷ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 165 --------------------------------- آيه أَوَلَمَّآ أَصَبَتْكُم مُّصِيبَةٌ قَدْ أَصَبْتُم مِّثْلَيْهَا قُلْتُمْ أَنَّى هَذَا قُلْ هُوَ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ --------------------------------- ترجمه آيا چون مصيبتى (در جنگ اُحد) به شما رسيد كه دو برابرش را (در جنگ بدر) به آنها (دشمن) وارد ساخته بوديد، گفتند: اين مصيبت از كجاست؟ (و چرا به ما رسيد؟) بگو: آن از سوى خودتان است. قطعاً خداوند بر هر كارى تواناست. ------------------------------------- نکته ها مسلمانان كه در احد هفتاد كشته دادند و شكست خوردند، از پيامبر مىپرسيدند: چرا ما شكست خورديم؟ خداوند خطاب به پيامبرش مىفرمايد كه به آنها بگو: شما دو برابر اين تعداد را در سال قبل، در جنگ بدر، به دشمن ضربه وارد كرديد. شما از آنها هفتاد كشته و هفتاد اسير گرفتيد، به علاوه شكست امسال به خاطر تفرقه و سستى و اطاعت نكردن خودتان از فرماندهى بوده است. ----------------------------------- پيام ها 1- هنگام قضاوت، تلخىها و شيرينىها را با هم در نظر بگيريد. تنها شكست اُحد را نبينيد، پيروزى بدر را هم ياد كنيد. «قد اصبتم مثلَيها» 2- در جستجوى عوامل شكست، ابتدا به سراغ عوامل درونى و روحى و فكرى خود برويد، سپس عوامل ديگر را پيگيرى كنيد. «قل هو من عند انفسكم» 3- خداوند بر هر چيزى قادر است، ولى ما بايد شرايط لازم و لياقت بهرهبردارى را به دست آوريم. «هو من عند انفسكم... ان اللَّه على كل شى قدير» 4- گمان نكنيد كه تنها مسلمان بودن براى پيروزى كافى است، تا در هر شكستى كلمهى «چرا وچطور» را بكار ببريد، بلكه علاوه بر ايمان، رعايت اصول و قوانين نظامى وسنّتهاى الهى لازم است. «قلتم اَنّى هذا قل هو من عند انفسكم» |
||
۱۷ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 166 ---------------------------------------- آيه وَمَآ أَصَبَكُمْ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ فَبِإِذْنِ اللَّهِ وَ لِيَعْلَمَ الْمُؤْمِنِينَ ------------------------------------------ ترجمه و آنچه روز مقابلهى دو گروه (كفر و ايمان در احد) به شما وارد شد، به اذن خدا بود (تا شما را آزمايش كند) و مؤمنان را مشخّص كند. ------------------------------------------ نکته ها خداوند براى هر كارى، علّتى را مقرّر كرده است و هر يك از شكست و پيروزى دليلى دارند. علّت شكست شما در اُحد اين بود كه سست شده و ناهماهنگى كرديد و براى جمع آورى غنائم حرص ورزيديد، كه در آيه قبل فرمود: «هو من عند انفسكم» اين آيه مىفرمايد: هر يك از انتخابهاى شما، ميان اتحاد يا تفرقه، جدّى بودن يا سست شدن، در مدار ارادهى الهى است. اوست كه به شما قدرت انتخاب مىدهد و هر راهى برگزينيد، به همان نتيجهاش مىرسيد. «ما اصابكم... فباذن اللَّه» ----------------------------------------- پيام ها 1- شكستها و پيروزىها، به ارادهى خداوند محقّق مىشود كه همان سنّتهاى اوست. «فباذن اللّه» 2- حوادث تلخ وشيرين، ميدان آزمايش وشناسايى انسانهاست. «ليعلم المؤمنين» |
||
۱۷ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 167 ---------------------------------------- آيه وَلِيَعْلَمَ الَّذِينَ نَافَقُواْ وَقِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْاْ قَتِلُواْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ أَوِ ادْفَعُواْ قَالُواْ لَوْ نَعْلَمُ قِتَالاً لَّاتَّبَعْنَكُمْ هُمْ لِلْكُفْرِ يَوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِلإِيمَنِ يَقُولُونَ بِأَفْوَهِهِم مَّا لَيْسَ فِى قُلُوبِهِمْ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا يَكْتُمُونَ --------------------------------------- ترجمه و چهرهى منافقان معلوم شود، (كسانى كه چون) به آنها گفته شد: بياييد شما (هم مثل ديگران) در راه خدا بجنگيد و يا (لااقل از حريم خود) دفاع كنيد، گفتند: اگر (فنون) جنگى را مىدانستيم، حتماً از شما پيروى مىكرديم. آنها در آن روز، به كفر نزديكتر بودند تا به ايمان. با دهانشان چيزى مىگويند كه در دلشان نيست و خداوند به آنچه كتمان مىكنند آگاهتر است. --------------------------------------- نکته ها براى جملهى «لو نعلم قتالا» سه معنا شده است: الف: حركت شما براى اُحد در خارج از شهر، جنگ برابر نيست، بلكه يك نوع خودكشى است و لذا ما اين را جنگ نمىدانيم و شركت نمىكنيم. ب: ما اگر فنون نظامى مىدانستيم شركت مىكرديم. ج: ما يقين داريم كه جنگى رخ نخواهد داد ولذا شركت در جبهه ضرورتى ندارد. -------------------------------------- پيام ها 1- جبههى جنگ، چهره منافقان را افشا مىسازد. «و ليعلم الّذين نافقوا» 2- رهبر بايد مردم را براى مقابله با دشمن بسيج كند. «تعالوا قاتلوا» 3- جهاد، گاهى ابتدايى و براى برداشتن طاغوتهاست و گاهى دفاعى و براى حفظ جان و مال مسلمانان است. «قاتلوا فى سبيل اللَّه او ادفعوا» 4- انگيزهها و درجات و ارزش آنها متفاوت است. «قاتلوا فى سبيل اللّه او ادفعوا» 5 - دفاع از وطن و جان، يك ارزش است. «او ادفعوا» 6- منافقان، موضعگيرىهاى خودشان را توجيه مىكنند. «لو نعلم قتالاً لاتبعناكم» 7- سر باز زدن از جبهه، نشانهى كفر است. «هم للكفر يومئذ اقرب منهم للايمان» 8 - ايمان انسان در شرايط و زمانهاى مختلف فرق مىكند. «هم للكفر يومئذ اقرب منهم للايمان» 9- همهى اصحاب پيامبر صلى الله عليه وآله عادل نبودند. «هم للكفر يومئذ أقرب منهم للايمان» 10- خداوند در بارهى منافقان، هم تهديد مىكند و هم افشاگرى. «هم للكفر يومئذ اقرب... يقولون بافواههم ما ليس فى قلوبهم» 11- آنچه در اُحد براى همه كشف شد، گوشهاى از نفاق بود، بخش بيشترش را خدا مىداند. «واللَّه اعلم بما يكتمون» |
||
۱۷ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |