در حال دیدن این عنوان: |
۶۵ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 168 ------------------------------------ آيه الَّذِينَ قَالُواْ لإِخْوَنِهِمْ وَقَعَدُواْ لَوْ أَطَاعُونَا مَا قُتِلُواْ قُلْ فَادْرَءُواْ عَنْ أَنْفُسِكُمُ الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَدِقِينَ -------------------------------------------- ترجمه منافقان كسانى هستند كه (بعد از پايان جنگ اُحد، دست به تبليغات يأس آور زده و در حالى كه خود از جنگ سر باز زده و در خانههاى) خود نشستهاند و در حقّ برادران خود گفتند: اگر از ما پيروى مىكردند كشته نمىشدند. به آنان بگو: اگر راست مىگوييد، مرگ را از خودتان باز داريد. ---------------------------------------------- پيام ها 1- منافقان به هنگام حركت مردم به جبههها، در خانهها مىنشينند. «و قعدوا» 2- منافقان، روحيهى خانوادههاى شهدا را تضعيف مىكنند. «لو اطاعونا ما قتلوا» 3- منافقان، خود را رهبر فكرى ديگران مىدانند. «لو اطاعونا» 4- در جهانبينى منافقان، اصالت با زندگى مادّى و رفاه است. «و قعدوا لو اطاعونا ما قتلوا» 5 - ايمان به مقدّر بودن مرگ، سبب شجاعت و پذيرش رفتن به جبهه است و در بينش منافقان، شهادت و سعادت اُخروى جايگاه ندارد. «لو اطاعونا ما قتلوا» 6- بايد با تبليغات سوء منافقان برخورد كرد. «قل فادرؤا عن انفسكم الموت» 7- انسان نمىتواند مرگ را از خود دفع كند. «فادرؤا عن انفسكم الموت» 8 - مرگ به دست خداست، جبهه يا خانه در مرگ نقش اصلى را ندارند. «فادرؤا عن انفسكم الموت و ان كنتم صادقين» |
||
۱۷ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 169 ------------------------------------ آيه وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَتاً بَلْ أَحْيَآءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ ------------------------------------- ترجمه و هرگز گمان مبر آنها كه در راه خدا كشته شدهاند، مردگانند؛ بلكه آنها زندگانى هستند كه نزد پروردگارشان روزى داده مىشوند. -------------------------------------- نکته ها ما بر مبناى قرآن كه شهيدان را زنده مىداند، به شهداى راه اسلام و خصوصاً شهداى كربلا سلام كرده، با آنان حرف مىزنيم و توسل مىجوييم. ابوسفيان در پايان جنگ اُحد با صداى بلند فرياد مىزد: اين هفتاد كشتهى مسلمانان در احد، به عوض هفتاد كشتهى ما در جنگ بدر. ولى رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: كشتههاى ما در بهشت جاى دارند، ولى كشتگان شما در دوزخند.[1] نكاتى پيرامون شهيد و شهادت 1- در روايات آمده است كه شهيد، هفت ويژگى اعطايى از جانب خداوند دارد: اوّلين قطرهى خونش، موجب آمرزش گناهانش مىگردد. سر در دامن حورالعين مىنهد. به لباسهاى بهشتى آراسته مىگردد. معطّر به خوش بوترين عطرها مىشود. جايگاه خود را در بهشت مشاهده مىكند. اجازهى سير و گردش در تمام بهشت به او داده مىشود. پردهها كنار رفته و به وجه خدا نظاره مىكند.[2] 2- پيامبر صلى الله عليه وآله از شخصى شنيد كه در دعا مىگويد: «اسئلك خير ما تسئل» خدايا! بهترين چيزى كه از تو درخواست مىشود به من عطا كن، فرمود: اگر اين دعا مستجاب شود، در راه خدا شهيد مىشود.[3] 3- در روايت آمده است: بالاتر از هر نيكى، نيكوترى هست، مگر شهادت كه هرگاه شخصى شهيد شود، بالاتر از آن خيرى متصوّر نيست.[4] 4- در روز قيامت، شهيد مقام شفاعت دارد.[5] 5 - از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه فرمود: در قيامت لغزشهاى شهيدبه خودش نيز نشان داده نمىشود.[6] 6- شهداى صف اوّلِ حمله و خط شكن، مقامشان برتر است.[7] 7- مجاهدان از درب مخصوص وارد بهشت مى شوند[8] و قبل از همه به بهشت مىروند[9] و در بهشت جايگاه مخصوصى دارند.[10] 8 - تنها شهيد است كه آرزو مىكند به دنيا بيايد و دوباره شهيد شود.[11] 9- بهترين و برترين مرگها، شهادت است.[12] 10- هيچ قطرهاى محبوبتر از قطرهى خونى كه در راه خدا ريخته شود، در نزد خداوند نيست.[13] 11- در قيامت، شهيد سلاح به دست، با لباس رزم و بوى خوش به صحنه مىآيد و فرشتگان به او درود مىفرستند.[14] 12- امامان ما شهيد شدند. بسيارى از انبيا ورهروان وپيروان آنان نيز شهيد شدند. «وكايّن من نبىّ قاتل معه ربّيّون كثيرا»[15]، «يقتلون النبيين بغير حق»[16] 13- حضرت على عليه السلام با داشتن دهها فضيلت اختصاصى، تنها وقتى كه در آستانهى شهادت قرار گرفت فرمود: «فزت و ربّ الكعبة» او اوّل كسى بود كه ايمان آورد، جاى پيامبر صلى الله عليه وآله خوابيد، برادر پيامبر شد، تنها خانهى او به مسجد پيامبر درب داشت، پدر امامان و همسر زهراعليها السلام بود. بتشكن بود، ضربت روز خندق او، از عبادت ثقلين افضل شد. امّا در هيچ يك از موارد مذكور نفرمود: «فُزت» 14- على عليه السلام مىفرمود: قسم به خدايى كه جان فرزند ابوطالب در دست اوست، تحمّل هزار ضربه شمشير در راه خدا، آسانتر از مرگ در رختخواب است.[17] 15- على عليه السلام در جنگ احد ناراحت بود كه چرا به شهادت نرسيده است تا اينكه مژده شهادت در آينده را از پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله دريافت نمود. 16- شهيد مطهرى در كتاب حماسه حسينى مىنويسد: سخاوتمند، هنرمند و عالم؛مال، هنر و علم خود را كه بخشى از وجود اوست جاودانه مىكند، امّا شهيد، خودش را جاودانه مىكند.[18] 17- در عالم حيوانات نيز گوسفندِ مرده بىارزش است، گوسفندى كه به سوى قبله و با نام خدا ذبح شود، ارزش دارد. 18- همان گونه كه كور، مفهوم بينايى را درك نمىكند، زندگان دنيا حيات شهدا را درك نمىكنند. 19- وقتى انفاق مال در راه خدا، قابليّت رشد تا هفتصد برابر و بيشتر را دارد، دادن خون و جان، در راه خدا چگونه است؟ ____________________________ 1) تفسير مجمعالبيان. 2) وسائل، ج 11، ص 10. 3) مستدرك، ج2، ص243. 4) بحار، ج 74، ص 61. 5) بحار، ج 2، ص 15. 6) وسائل، ج11، ص9. 7) ميزان الحكمة. 8) بحار، ج 97، ص 8. 9) بحار، ج97، ص 11. 10) تفسير نورالثقلين، ج2، ص 241. 11) كنزالعمّال، ج4،ص290. 12) بحار، ج 100، ص 8. 13) وسائل، ج 11، ص6. 14) بحار، ج 97، ص13. 15) آلعمران، 146. 16) بقره، 61. 17) نهج البلاغه. 18) حماسه حسينى، ج3، ص40. ------------------------------------------ پيام ها 1- شهادت، پايان زندگى نيست، آغاز حيات است. بسيارى از زندگان مردهاند، ولى كشتگان راه خدا زندهاند. «بل أحياءٌ» 2- شهادت، باختن و از دست دادن نيست؛ بلكه يافتن و به دست آوردن است. «بل أحياء... يرزقون» 3- كشته شدن، آنگاه ارزشمند است كه در راه خدا باشد. «قتلوا فى سبيل اللَّه» 4- تصوّر هلاكت و يا خسارت براى شهيد، تفكّرى انحرافى است كه بايد اصلاح شود. «لا تحسبنّ» |
||
۱۷ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 170 ------------------------------------ آيه فَرِحِينَ بِمَآ ءَاتَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُواْ بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ ----------------------------------- ترجمه آنان بخاطر آنچه خداوند از فضلش به آنها داده، شادمانند و به كسانى كه به دنبال ايشانند، ولى هنوز به آنها ملحق نشدهاند، مژده مىدهند كه نه ترسى بر آنها است و نه غمى خواهند داشت. ----------------------------------- نکته ها در روايات آمده است: مؤمنان واقعى كه قرآن و اهلبيت پيامبرعليهم السلام را با هيچ كتاب و رهبر ديگرى عوض نمىكنند، مشمول بشارت اين آيه هستند. همچنين استفاده مىشود كه زندگى برزخى يك زندگى واقعى داراى رزق و حيات و شادى و بشارت است. و مراد از آن تنها باقى ماندن نام نيك در تاريخ نيست. ---------------------------------------- پيام ها 1- شادى شهدا به الطاف الهى است، نه عملكرد خودشان. «فرحين بما اتاهم اللّه» 2- شهدا الطاف الهى را تفضّل الهى مىدانند، نه پاداش خون خود. «من فضله» 3- شهدا از همرزمان خود دل نمىكنند و آينده خوب را به آنها بشارت مىدهند. «يستبشرون بالّذين لم يلحقوا بهم» 4- شهدا زندگى جمعى دارند، به يكديگر ملحق مىشوند و در انتظار ملحق شدن ديگران هستند. «يستبشرون بالّذين لم يلحقوا بهم» 5 - علاقه به سعادت ديگران و ملحق شدن آنان به كاروان عزّت و شرف، يك ارزش است. «و يستبشرون بالّذين لم يلحقوا» 6- كاميابى شهدا، هميشگى است و هرگز غم از دست دادن نعمتى را ندارند. «لاخوف عليهم و لا هم يحزنون» |
||
۱۷ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 171 ------------------------------------- آيه يَسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَفَضْلٍ وَأَنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِينَ --------------------------------------- ترجمه به نعمت و فضل خدا و اينكه خداوند پاداش مؤمنان را تباه نمىكند، (آيندگان را) مژده مىدهند. ---------------------------------------- پيام ها 1- در عالم برزخ، بشارت وشادمانى وجود دارد. «يستبشرون» 2- شهدا به نعمت و فضلى مىرسند كه براى ما شناخته نيست. كلمه «نعمة» و «فضل» نكره آمده است. 3- پاداش عملكرد مؤمنان، بيمه شده است. «لايضيع اجر المحسنين» 4- وعدهى تضمين پاداش، انگيزه عمل است. «لايضيع» |
||
۱۷ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 172 -------------------------------------- آيه أَلَّذِينَ اسْتَجَابُواْ لِلَّهِ وَالْرَّسُولِ مِن بَعْدِ مَآ أَصَابَهُمُ الْقَرْحُ لِلَّذِينَ أَحْسَنُواْ مِنْهُمْ وَاتَّقَوْاْ أَجْرٌ عَظِيمٌ -------------------------------------- ترجمه آنان كه دعوت خدا و رسول را (براى شركتِ دوباره در جهاد عليه كفّار) پذيرفتند، با آنكه جراحاتى به آنان رسيده بود، براى نيكوكاران و پرهيزكارانِ آنها، پاداش بزرگى است. ------------------------------------------- نکته ها كفّار قريش، پس از پيروزى در احد بسوى مكّه بازگشتند. در بين راه به اين فكر افتادند كه چه بهتر است به مدينه بازگرديم و باقيمانده مسلمانان را نيز از بين ببريم، تا كار اسلام يكسره شود. اين خبر به پيامبر صلى الله عليه وآله رسيد. آن حضرت فرمان بسيج داد و فرمود: شركت كنندگان در احد حركت كنند. مسلمانان آماده شدند. ابوسفيان وقتى از بسيج عمومى مسلمانان آگاه شد، گمان كرد كه لشكر تازه نفسى مهيّا شده است تا شيرينى پيروزى احد را بر كام آنان تلخ كند، لذا از حملهى مجدّد منصرف شد و به سرعت به طرف مكّه حركت نمود. در تاريخ مىخوانيم كه در جنگ احد حضرت على عليه السلام بيش از شصت زخم و جراحت برداشت، ولى لحظهاى دست از يارى پيامبر برنداشت. در تفسير كنزالدقائق آمده است كه اين آيه دربارهى حضرت على عليه السلام و نه نفر ديگر نازل شده است. ---------------------------------------- پيام ها 1- مؤمنان واقعى، در سختترين شرايط نيز دست از يارى اسلام برنمىدارند. «استجابوا... من بعد ما اصابهم القرح» 2- شركت مجروحان در جبهه، مايهى تشويق و تقويت روحيّه افراد سالم است. «استجابوا... من بعد ما اصابهم القرح» 3- اطاعت از رسول خدا، همچون اطاعت از خداست. «استجابوا للَّه و الرّسول» 4- شركت مجروحان در جبهه، نشانهى وفادارى و عشق و معرفت كامل آنان به مكتب و رهبر و هدف است. «من بعد ما اصابهم القرح» 5 - گاهى شرايط جنگ به گونهاى است كه حتّى مجروحان نيز بايد حاضر شوند. «استجابوا... من بعد ما اصابهم القرح» 6- هرچه عمل دشوارتر باشد، قابل ستايش بيشترى است. «استجابوا... من بعد ما اصابهم القرح» 7- حضور در جبهه و مجروح شدن، اگر همراه با تقوى نباشد بىارزش است. «للذين احسنوا منهم واتّقوا» 8 - برخى از اصحاب پيامبر كه در جبهه هم شركت كردهاند، از سلامت فكر و تقوى دور شدند. «للذين احسنوا منهم واتّقوا» 9- رزمندهاى قابل ستايش است كه: الف: از جنگ خسته نشود. «استجابوا... من بعد ما اصابهم القرح» ب: اهل كار نيك باشد. «للذين احسنوا منهم» ج: از فرمان خدا و رسول تخلّف نكند. «واتّقوا» |
||
۱۷ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 173 ------------------------------------ آيه أَلَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَناً وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ ------------------------------------ ترجمه مؤمنان كسانى هستند كه (چون) مردم (منافق) به ايشان گفتند: بى شك مردم (كافر مكّه) بر ضد شما گرد آمده (و بسيج شده)اند، پس از آنان بترسيد، (آنها به جاى ترس) بر ايمانشان بيافزود و گفتند: خداوند ما را كفايت مىكند و او چه خوب نگهبان و ياورى است. ------------------------------------- نکته ها عوامل تبليغاتى دشمن و برخى از مردمان ساده انديش و ترسو، به رزمندگان و مجاهدان تلقين و نصيحت مىكنند كه دشمن قوى است و كسى نمىتواند حريف آنان بشود، پس بهتر است درگير جنگ نشويد. امّا مسلمانان واقعى، بدون هيچ ترس و هراسى، با آرامش خاطر و با توكّل به خداوند، به آنان پاسخ مىگويند. امام صادقعليه السلام فرمودند: تعجّب مىكنم از كسى كه مىترسد، چرا به گفتهى خداوند «حسبنا الّه و نعم الوكيل» پناه نمىبرد.[1] _________________________ 1) منلايحضرهالفقيه، ج4،ص392. -------------------------------------- پيام ها 1- در برابر تبليغاتِ توخالى دشمن نهراسيد. «فاخشوهم فزادهم ايمانا» 2- در جبههها، مواظب افراد نفوذى دشمن باشيد. «فاخشوهم» 3- قوىترين اهرم در برابر تهديدات دشمن، ايمان و توكّل به خداست. «حسبنا اللّه و نعم الوكيل» 4- مؤمن وقتى در گرداب بلا قرار مىگيرد، توكّل و اتصال خود را با خدا بيشتر مىكند. «زادهم ايماناً» 5 - هم حركت وتلاش لازم است، هم ايمان وتوكّل. «استجابوا... حسبنا اللَّه ونعمالوكيل» |
||
۱۷ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 174 ------------------------------------ آيه فَانْقَلَبُواْ بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَفَضْلٍ لَّمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَاتَّبَعُواْ رِضْوَنَ اللَّهِ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَظِيمٍ ----------------------------------------- ترجمه پس (اين مجروحينى كه براى بار دوّم آماده دفاع شدند؛ بدون رخ دادن عملياتى) با نعمت و فضل خداوند (به مقرّ خود) بازگشتند، در حالى كه هيچ گزندى به آنها نرسيد و (همچنان) از رضاى پروردگار پيروى كردند و خداوند صاحب فضل بزرگى است. ----------------------------------------- نکته ها پس از آنكه مجروحان جنگ اُحد، به فرمان رسول خدا صلى الله عليه وآله بار ديگر براى دفاع از اسلام بسيج شده و تا منزلگاه حمراءالاسد در تعقيب دشمن رفتند، دشمنان از آمادگى و روحيّهى مسلمانان به هراس افتاده، از هجوم مجدّد منصرف شده و بازگشتند. اين آيه در تقدير از رزمندگان مجروح و مخلص جنگ احد است. --------------------------------------- پيام ها 1- حركت در مسير انجام وظيفه، همراه با توكّل به خدا، سبب تبديل مشكلات به آسانى مىشود. «فانقلبوا بنعمة....» 2- چه بسيار كسانى كه در راه خدا، به استقبال خطر رفته و سالم برگشتهاند. «لم يمسسهم سوء» 3- براى مردان خدا اصل رضايت الهى است، نه شهادت. «لم يمسّهم سوء واتّبعوا رضوان اللّه» 4- فضلِ بزرگ خدا، نصيب شركت كننده در جبهه است. «واللّه ذوفضل عظيم» |
||
۱۷ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 175 ------------------------------------ آيه إِنَّمَا ذَلِكُمُ الشَّيْطَنُ يُخَوِّفُ أَوْلِيَآءَهُ فَلَا تَخَافُوهُمْ وَخَافُونِ إِنْ كُنْتُم مُّؤْمِنِينَ ------------------------------------ ترجمه اين شيطان است كه دوستان خويش را (از قدرت كفّار) مىترساند، پس اگر ايمان داريد از آنان نترسيد و فقط از (مخالفت) من بترسيد. ------------------------------------- پيام ها 1- هرگونه شايعهاى كه مايهى ترس و يأس مسلمانان گردد، شيطانى است. «انما ذلكم الشيطان يخوّف اوليائه» 2- شيوهى ارعاب و تهديد، سياست دائمى قدرتهاى شيطانى است. «يخوّف» 3- افراد ترسوى ميدانهاى نبرد، يار شيطان وتحت نفوذ شيطانند. «يخوّف اوليائه» 4- مؤمنان شجاع، از ولايت شيطان دورند. «الشيطان يخوّف اوليائه» 5 - ترس از خدا، زمينهى فرمانپذيرى و ترس از غير خدا، زمينهى فرمانگريزى است. «فلا تخافون و خافون» (با توجّه به آيات قبل) 6- مؤمن واقعى از غير خدا نمىترسد و مىداند كه ايمان از شجاعت جدا نيست. «و خافون ان كنتم مومنين» |
||
۱۷ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 176 ---------------------------------- آيه وَلَا يَحْزُنْكَ الَّذِينَ يُسَرِعُونَ فِى الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لَن يَضُرُّواْ اللَّهَ شَيْئاً يُرِيدُ اللَّهُ أَلَّا يَجْعَلَ لَهُمْ حَظّاً فِى الْأَخِرَةِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ------------------------------------ ترجمه و (اى پيامبر!) كسانى كه در كفر مىشتابند، ترا اندوهگين نكنند. آنان هرگز به خداوند ضررى نمىزنند. خداوند خواسته است كه براى آنها هيچ بهرهاى در قيامت قرار ندهد و براى آنان عذابى بزرگ است. ------------------------------------ نکته ها گويا شركت كنندگان در جنگ اُحد، از همديگر مىپرسيدند: حال كه ما شكست خورديم و كفّار پيروزمندانه به مكّه برگشتند، چه خواهد شد؟ آيه در پاسخ آنان مىفرمايد: ناراحت نباشيد، اين مهلت الهى است تا پيمان كفرشان پر شود و ديگر حظّى در آخرت نداشته باشند. ---------------------------------- پيام ها 1- آرامش خود را حفظ كنيد، كه تلاشهاى كفّار در محو اسلام بىاثر است. «لايحزنك... انهم لن يضرّوا اللّه» 2- كفر انسانها، اندك ضررى به ساحت قدس خدا نمىزند. «لنيضرّوا اللّه شيئاً» 3- حضور در ميدان كفر، انسان را از قابليّت توبه و دريافت رحمت الهى محروم مىكند. «الاّ يجعل لهم حظّاً فى الاخرة» 4- مهلت دادن به كفّار، سنّت الهى است، نه آنكه نشانهى ناآگاهى و يا ناتوانى خداوند باشد. «يريداللّه الاّ يجعل لهم حظّاً فى الاخرة» 5 - محروميّت انسان در آخرت، ناشى از عملكرد او در دنياست. «يسارعون فى الكفر... الا يجعل لهم حظّاً فى الاخرة» 6- هم فضل الهى بزرگ است و هم قهر او. (در دو آيه قبل، نسبت به مجروحانى كه به فرمان رسول خدا صلى الله عليه وآله به جبهه رفتند، از فضل عظيم الهى بشارت داد و در اين آيه نسبت به كفّار سرسخت، عذاب عظيم را يادآور مىشود). «لهم عذاب عظيم» |
||
۱۷ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره آل عمران آیه 177 ------------------------------------- آيه إِنَّ الَّذِينَ اشْتَرَوُاْ الْكُفْرَ بِالْإِيمَنِ لَّن يَضُرُّواْ اللَّهَ شَيْئاً وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ -------------------------------------- ترجمه قطعاً كسانى كه ايمان را با كفر معامله كردند، هرگز به خداوند ضررى نمىرسانند و براى آنان عذاب دردناكى است. -------------------------------------- نکته ها در قرآن مسألهى خريد و فروش و سود و زيان سرمايه عمر، بارها تكرار شده است. قرآن، دنيا را بازار مىداند و مردم را فروشنده و عقايد و اعمال انسان را در طول عمر، كالاى اين بازار. در اين بازار، فروش اجبارى است ولى انتخاب مشترى با انسان است. يعنى ما نمىتوانيم آنچه را داريم، از قدرت و عمل و عقيده رها بگذاريم، ولى مىتوانيم مسير عقايد و كردار را سودبخش يا زيان آور قرار دهيم. در قرآن از عدّهاى ستايش شده كه جان خود را با خدا معامله مىكنند و در عوض بهشت و رضوان مىگيرند، و از عدّهاى انتقاد شده كه بخاطر انحراف و انتخاب سوء يا سودى نمىبرند؛ «فما ربحت تجارتهم»[1] و يا دچار خسارت مىشوند؛ «انّ الانسان لفى خُسر» و در بعضى از آيات همچون آيهى فوق، كسانى كه ايمان خود را با كفر معامله مىكنند، تحقير مىشوند و در مقابل به مؤمنان دلدارى داده مىشود كه ارتداد آنها، به خدا و راه خدا هيچ ضررى نمىزند. ___________________________ 1) بقره، 16. ------------------------------------------ پيام ها 1- سرمايه اصلى انسان، ايمان ويا زمينههاى فطرى ايمان است. «اشتروا الكفر بالايمان» 2- در يك انقلاب عقيدتى و فرهنگى، از ريزشهاى جزئى نگران مباشيد. «اشتروا الكفر... لن يضرّوا اللَّه» |
||
۱۷ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |