در حال دیدن این عنوان: |
۳۳ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 27 -------------------------------------------- آيه وَاللَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ ويُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَ تِ أَنْ تَمِيلُواْ مَيْلاً عَظِيماً ------------------------------------------- ترجمه و خداوند مىخواهد شما را ببخشد (و از آلودگى پاك سازد،) ولى كسانى كه از هوسها پيروى مىكنند، مىخواهند كه شما به انحرافى بزرگ تمايل پيدا كنيد. ----------------------------------------- نکته ها آزادىهاى جنسى در ديد اوّل، نوعى لذّت و كامجويى است، ليكن با توجّه به عوارض فردى و اجتماعى آنها، بزرگترين سقوط و انحراف است. بىبند وبارى، جسم را ذوب، فكر را مشغول، اموال را تباه و اطمينان را سلب مىكند. ميل به تشكيل خانواده را از بين مىبرد، فرزندان نامشروع به جامعه تحويل مىدهد، امراض مقاربتى و روانى به ارمغان مىآورد و در يك كلمه، آزادى جنسى، بزرگترين اسارتها را به دنبال دارد. ------------------------------------------ پيام ها 1- محدوديّتها و قيودى كه در ازدواج مطرح است، رمز لطف خدا به انسان و جامعهى بشرى است. «واللّه يريدان يتوب عليكم» 2- در مسير شهوترانان گام ننهيد و از آنان تقليد نكنيد، كه دشمن شمايند. «يريد الّذين يتّبعون الشهوات...» 3- هوسبازان بىبند و بار، به چيزى جز غرق شدن شما در شهوات، قانع نمىشوند و مىخواهند شما رفيق راهشان باشيد. «ان تميلوا ميلاً عظيماً» 4- اخلاق جنسى در اسلام، معتدل و دور از افراط و تفريط است، ولى هوسپرستان راه افراطى را براى شما مىخواهند. «ميلاً عظيماً» 5 - در انتخاب راه دقّت كنيم. در آيه دوبار كلمه «يُريد» به كار رفته است؛ يك اراده از خداى عليم حكيم و يك اراده از هوسبازان بدخواه. به سراغ كدام ارادهها مىرويم. «واللّه يريد... يريد الّذين يتّبعون الشهوات» |
||
۱۸ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 28 ---------------------------------------- آيه يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُخَفِّفَ عَنْكُمْ وَخُلِقَ الإِنْسَنُ ضَعِيفاً -------------------------------------------- ترجمه خداوند مىخواهد (با آسان كردن قوانين ازدواج، بار تكليف) شما را سبك كند. و انسان، ضعيف آفريده شده است. --------------------------------------------- نکته ها در اين سه آيه اخير، گوشهاى از الطاف خداوند در امر ازدواج پى در پى نقل شده است. خداوند احكام را براى شما بيان مىكند، «ليبيّن لكم» راه نشان مىدهد، «يهديكم» لطف خود را به شما برمىگرداند، «يتوب عليكم» و بر شما آسان مىگيرد، «يخفّف عنكم» و اين همه به خاطر آن كه انسان در برابر طوفان غرايز، ناتوان، و قدرت صبر و خوددارى او اندك است. ---------------------------------------------- پيام ها 1- اسلام، دين آسانى است و بنبست ندارد. «يريداللّه ان يخفّف عنكم» 2- تكاليف دينى، براساس توان وطاقت انسان است. «يريداللّه ان يخفّف عنكم» 3- مشكلتراشى در ازدواج، خلاف خواست خداست. «يريد اللَّه ان يخفّف» 4- پيروى و پايبندى شما در احكام ازدواج، زمينهى سبكبارى و دورماندن جامعه از آفات و مشقات است. «يريد اللَّه ان يخفف عنكم» 5 - انسان در برابر غريزهى جنسى ضعيف است. «خلق الانسان ضعيفاً» 6- ميان تكوين و آفرينش انسان، و تشريع و احكام الهى هماهنگى است. «يخفّف... ضعيفاً» |
||
۱۸ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 29 -------------------------------------------- آيه يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَأْكُلُواْ أَمْوَ لَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَطِلِ إِلَّآ أَنْ تَكُونَ تِجَرَةً عَنْ تَرَاضٍ مِّنْكُمْ وَلَا تَقْتُلُواْ أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيماً -------------------------------------------- ترجمه اى كسانى كه ايمان آوردهايد! اموال يكديگر را در ميان خود به باطل نخوريد، مگر اينكه تجارتى با رضايت يكديگر باشد. و خود (و يكديگر) را نكشيد، همانا خداوند نسبت به شما همواره مهربان بوده است. ---------------------------------------------- نکته ها رمز اينكه نهى از قتل، «لاتقتلوا» بدنبال نهى از حرامخورى، «لاتأكلوا» آمده است، شايد آن باشد كه سيستم اقتصادى ناسالم، زمينهى قيام محرومان عليه زراندوزان و بروزدرگيرىها و پيدايش قتل و هلاكت جامعه است. امام صادقعليه السلام به هنگام تلاوت اين آيه فرمود: كسى كه قرض بگيرد و بداند كه نمىتواند بازپرداخت كند، مال باطل خورده است.[1] امام باقرعليه السلام در ذيل آيه فرمود: ربا، قمار، كمفروشى و ظلم از مصاديق باطل است.[2] رسول خداصلى الله عليه وآله درباره وضو و غسل با آب سرد، آنجا كه خطر جانى دارد فرمود: «و لاتقتلوا انفسكم انّ اللَّه كان بكم رحيماً».[3] امام صادقعليه السلام فرمود: اگر مسلمانى به تنهايى وارد منطقه كفّار شد و كشته شد، خودكشى كرده است.[4] كشتن رهبران معصوم يكى از مصاديق خودكشى و به هلاكت انداختن جامعه است، امام صادقعليه السلام دربارهى «لا تقتلوا انفسكم» فرمودند: يعنى اهلبيت پيامبر خود را نكشيد.[5] ____________________________ 1) كافى، ج 5، ص 95. 2) تفسير نورالثقلين. 3) تفسير نورالثقلين. 4) تفسير برهان، ج1، ص363. 5) تفسير فراتكوفى، ص101. ----------------------------------------- پيام ها 1- مالكيّت فردى محترم است و تصرّف در اموال ديگران، جز از راه معاملات صحيح و بر اساس رضايت، حرام است. «لاتأكلوا... الا... تجارة عن تراض» 2- جامعه، داراى روح واحد و سرنوشت مشترك است. اموال ديگران را همچون اموال خودتان محترم بدانيد. «اموالكم بينكم» 3- هر نوع تصرّفى كه بر مبناى «حقّ» نباشد، ممنوع است. «لاتأكلوا... بالباطل» 4- داد و ستدها بايد با رضايت طرفين باشد، نه با اجبار واكراه. «عن تراض منكم» 5 - جان انسان محترم است، لذا خودكشى ويا ديگركشى حرام است. «لاتقتلوا انفسكم» 6- احكام و مقرّرات اسلام پرتوى از رحمت خداوند است. «كان بكم رحيماً» |
||
۱۸ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 30 ------------------------------------------ آيه وَمَنْ يَفْعَلْ ذَ لِكَ عُدْوَ ناً وَظُلْماً فَسَوْفَ نُصْلِيهِ نَاراً وَكَانَ ذَ لِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيراً ----------------------------------------- ترجمه و هر كس از روى تجاوز و ستم چنان كند (و دست به مال و جان مردم دراز كرده، يا خودكشى و خونريزى كند) به زودى او را در آتشى (عظيم) وارد سازيم و اين كار، بر خداوند آسان است. ---------------------------------------- نکته ها شايد تفاوت «عدوان» و «ظلم» اين باشد كه عدوان، تجاوز به ديگران است،ظلم، شامل ستم بر خويش هم مىشود. كلمهى «صَلَو» به معناى ورود در رحمت و كلمهى «صَلَى» به معناى ورود در دوزخ است، بنابراين كلمه «نُصليه» به معناى آن است كه او را در آتش وارد مىكنيم. امام صادقعليه السلام فرمود: هر كس به عمد خودكشى كند، براى هميشه در دوزخ است. آنگاه اين آيه را تلاوت فرمودند.[1] ___________________________ 1) منلايحضر، ج3، ص364. ----------------------------------------- پيام ها 1- كارهايى كه از سر ظلم و عدوان از انسان سر نزند، قهر الهى ندارد. «و من يفعل ذلك عدواناً و ظلماً...» 2- قصد وانگيزه، نقش اصلى را در كيفر يا پاداش دارد. «مَنيفعلذلكعدواناًوظلماً» |
||
۱۸ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 31 ------------------------------------------ آيه إِنْ تَجْتَنِبُواْ كَبَآئِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَ نُدْخِلْكُمْ مُّدْخَلاً كَرِيماً --------------------------------------- ترجمه اگر از گناهان بزرگى كه از آن نهى مىشويد پرهيز كنيد، گناهان كوچكتان را بر شما مىپوشانيم و شما را در جايگاهى ارجمند وارد مىكنيم. ---------------------------------------- نکته ها از اين آيه استفاده مىشود كه گناهان، دو نوعند: صغيره و كبيره. در آيهى 49 سورهى كهف نيز مىخوانيم كه مجرمان در قيامت، با ديدن پروندهى اعمال خود مىگويند: اين چه نامهى عملى است كه هيچ گناه كوچك و بزرگى را فروگذار نكرده است. «لا يغادر صغيرةً و لا كبيرةً» از امام كاظمعليه السلام سؤال شد كه در اين آيه خداوند وعدهى مغفرت صغائر را در صورت اجتناب از كبائر داده است، پس شفاعت براى كجاست؟ امام فرمودند: شفاعت براى اهل كبائر امّت است.[1] گناه كبيره، طبق روايات، آن است كه خداوند وعدهى آتش به انجام دهندهاش داده است.[2] شايد وعده آتش در آيه قبل براى قتل يا خودكشى و تجاوز به مال مردم اشاره به همين باشد كه نمونه گناهان كبيرهاى كه وعده عذاب داده شده، تجاوز به مال و جان مردم است. تعداد گناهان كبيره در روايات، متعدّد و مختلف است و اين به خاطر آن است كه كبائر نيز درجاتى دارند و به بعضى از گناهان «اكبرالكبائر» گفته شده است. __________________________ 1) توحيد صدوق، ص 407. 2) كافى، ج2، ص276. ---------------------------------------- پيام ها 1- كسانى كه اصول فكرى و عملى آنان صحيح است، بايد نسبت به تخلّفات جزئى آنان، گذشت كرد. «ان تجتنبوا كبائر... نكفّر عنكم سيئاتكم» 2- پاداش كسانى كه گناهان بزرگ را ترك مىكنند، آن است كه خداوند از گناهان كوچكشان بگذرد. «ان تجتنبوا كبائر... نكفّر عنكم سيئاتكم» 3- تا از گناهان كبيره و صغيره پاك نشويم، به بهشت نخواهيم رفت. «نكفّر عنكم سيئاتكم و ندخلكم مدخلاً كريما» |
||
۱۸ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 32 ------------------------------------------- آيه وَلَا تَتَمَنَّوْاْ مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ لِّلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبُواْ وَلِلنِّسَآءِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبْنَ وَاسْئَلُواْ اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَىءٍ عَلِيماً ---------------------------------------- ترجمه و آنچه را كه خداوند سبب برترى بعضى از شما بر بعضى ديگر قرار داده آرزو نكنيد. براى مردان از آنچه بدست آوردهاند بهرهاى است و براى زنان نيز از آنچه كسب كردهاند بهرهاى مىباشد و (به جاى آرزو و حسادت) از فضل خداوند بخواهيد، كه خداوند به هر چيزى داناست. --------------------------------------- نکته ها آيات قبل، از حرام خوارى نهى فرمود، اين آيه به ريشهى حرامخوارى اشاره مىكند كه طمع، آرزو و رقابت است. عدالت، غير از تساوى است. عدالت همه جا ارزش است، ولى تساوى گاهى ارزش است و گاهى ظلم. مثلاً اگر پزشك به همه مريضها يك نوع دارو بدهد، يا معلّم به همه شاگردان يك نوع نمره بدهد، تساوى هست، امّا عدالت نيست. عدالت، آن است كه به هر كس بر اساس استحقاقش بدهيم، گرچه موجب تفاوت شود، زيرا تفاوت گذاشتن بر اساس لياقتها و كمالات حقّ است، امّا تبعيض باطل است. تبعيض آن است كه بدون دليل و براساس هواى نفس يكى را بر ديگرى ترجيح دهيم، ولى تفاوت آن است كه بر اساس معيارها يكى را بر ديگرى ترجيح دهيم. بنابراين بايد آرزوى عدالت داشت، ولى تمنّاى يكسان بودن همه چيز و همه كس نابجاست. اعضاى يك بدن و اجزاى يك ماشين از نظر جنس و شكل و كارايى متفاوتند، امّا تفاوت آنها حكيمانه است. اگر خداوند، همه را يكسان نيافريده، طبق حكمت اوست. بنابراين در امورى كه به دست ما نيست، مثل جنسيّت، زيبايى، استعداد، بيان، هوش، عمر و... بايد به تقسيم و تقدير الهى راضى بود. ما كه خدا را عادل و حكيم مىدانيم، اگر در جايى هم دليل و حكمت چيزى را نفهميديم نبايد قضاوت عجولانه و جاهلانه همراه با سوءظن يا توقّع نابجا به خداوند حكيم داشته باشيم و يا بر دارندگان اين نعمتها حسد ورزيم، چرا كه با فزونى هر نعمتى، مسئوليّت بيشتر مىشود و با آمدن هر نعمتى، غم از دست دادنش همراه است. اين حقيقت را در نهجالبلاغه مىخوانيم. در موارد اختيارى، بايد با كوشش و تلاش و پرهيز از كسالت و تنبلى، در رقابتى سالم به قوّت و كثرت و استقلال رسيد و اجازهى استثمار و استعمار به ديگران نداد و در مواردى كه بدست ما نيست، بايد تفاوها را دليل رشد و آزمايش و تحرك و تعاون و پيوستگى جامعه دانست، زيرا كه اگر همه مردم داراى امكانات يكسان باشند، صفات انسانى از قبيل سخاوت، شجاعت و ايثار در انسان رشد نمىكند. انسان در لابلاى فراز و نشيبها خود را نشان مىدهد، حركت مىكند و با ديگران به خاطر نيازش پيوند مىخورد. امام صادقعليه السلام در پاسخ از آيه فرمودند: كسى به همسر و فرزند ديگران چشم داشت نداشته باشد، ولى همانند آن را از خداوند بخواهد.[1] زمانى كه اين آيه نازل شد، اصحاب پيامبراكرم گفتند: مقصود از فضل در «واسئلوا اللّه من فضله» چيست؟ قرار شد تا علىعليه السلام اين موضوع را از پيامبر سؤال كند. پيامبرصلى الله عليه وآله در پاسخ فرمودند: خداوند ارزاق را در ميان مردم از طريق حلال تقسيم كرده وحرام را نيز عرضه كرده است. كسى كه حرام را تحصيل كند، به همان اندازه از رزق حلال خود كاسته است وبرحرام مورد محاسبه قرار مىگيرد.[2] ______________________________ 1) وسائل، ج 12، ص241. 2) تفسير عيّاشى، ج1، ص 215. ---------------------------------------------- پيام ها 1- به دادههاى الهى راضى باشيم و حسودانه، آرزوى برتريهاى ديگران را نداشته باشيم. «ولا تتمنوا» 2- در اسلام مسائل اقتصادى واخلاقى بهم آميخته است. «لاتأكلوا...بالباطل... ولاتتمنّوا» 3- تبعيضها وبرترىهاى استثمارگرانه و ظالمانه، از حساب برترىهاى خداداد، جداست. «فضلاللّه به بعضكم على بعض» 4- تفاوتهاى زن و مرد از نظر خلقت و طبيعت، از نمونههاى برترى دادن خداوند در آفرينش است. «فضل اللّه... للرجال... للنساء» 5 - هر يك از زن و مرد، نسبت به دستاوردهاى خود به طور مساوى مالكند. «للرّجال نصيب، للنساء نصيب» 6- به جاى تمنّاى آنچه ديگران دارند، در پى كسب وتلاش باشيم. «نصيبممّااكتسبوا...» 7- انسان، تنها مالك بخشى از دست رنج خود است. «ممااكتسبوا» بخش ديگر سهم فقرا و حكومت اسلامى است. 8 - هم كار، هم دعا. «اكتسبوا... واسئلوا اللّه» 9- به جاى چشمداشت به داشتههاى ديگران به فضل و لطف خدا چشم داشته باشيد. «ولا تتمنّوا... واسئلوا اللّه» 10- به خصلتها جهت صحيح بدهيم. آرزو در انسان هست، امّا جهت اين آرزو را درخواست نعمت از خدا قرار دهيم، نه سلب نعمت از ديگران. «لاتتمنّوا... و اسئلوا اللَّه من فضله» 11- اگر خداوند، چيزى به كسى داد يا از او گرفت، حكيمانه و آگاهانه است. «بكل شىء عليماً» (ايمان به علم خداوند سبب بازداشتن انسان از طمع و چشم داشت است.) |
||
۱۸ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 33 -------------------------------------------- آيه وَلِكُلٍّ جَعَلْنَا مَوَ لِىَ مِمَّا تَرَكَ الْوَ لِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ وَالَّذِينَ عَقَدَتْ أَيْمَنُكُمْ فََاتُوهُمْ نَصِيبَهُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَى كُلِّ شَىءٍ شَهِيداً ------------------------------------------ ترجمه و از آنچه پدر و مادر و خويشاوندان و كسانى كه با آنان پيمان بستهايد، برجا گذاشتهاند، براى هر يك وارثانى قرار دادهايم، پس سهم آنان را (از ارث) بپردازيد، زيرا كه خداوند بر هر چيز، شاهد و ناظر است. --------------------------------------- نکته ها «مَوالى» جمع «مولى» داراى معانى مختلفى است، ولىدراينجا مراد وارثان است. جملهى «عقدت ايمانكم» اشاره به قراردادهاى است كه پيش از اسلام، ميان دو نفر برقرار مىشد و اسلام، با اندكى تغيير، آن را پذيرفت و نامش در كتب فقهى، «ضمان جريره» است. متن قرارداد به اين صورت بوده كه دو نفر پيمان ببندند در زندگى، همديگر را يارى كنند و در پرداخت غرامتها، كمك هم باشند و از هم ارث برند. (چيزى شبيه قرارداد بيمه در امروز)، كه اگر خسارتى بر يكى وارد شد، همپيمان او، ديهى آنرا بپردازد. اسلام اين قرارداد را پذيرفت، ولى ارث بردن از ديگرى را مشروط به آن كرد كه انسان وارثى نداشته باشد. امام رضاعليه السلام دربارهى معناى «و الذين عقدت ايمانكم» فرمودند: مقصود پيمانى است كه مردم با رهبران الهى و معصوم بستهاند.[1] ____________________________ 1) وسائل، ج12، ص 241. ------------------------------------------- پيام ها 1- تعيين ميزان ارث، به فرمان خداست. «لكل جعلنا موالى» 2- خويشان نزديكتر، در ارث بردن اولويّت دارند. «الاقربون» 3- انسان حقّ دارد در شرايطى مالكيّت خود را از طريق پيمان و قرارداد به ديگرى واگذار كند. «عقدت ايمانكم» 4- تعهّدات انسان در زمان حياتش، پس از مرگ، محترم است. «والّذين عقدت ايمانكم فآتوهم نصيبهم» 5 - وفاى به پيمان و عهد، واجب است. «آتوهم نصيبهم» 6- بدهكاران بايد براى پرداخت بدهى، به سراغ طلبكاران بروند. «آتوهمنصيبهم» 7- ايمان به حضور خداوند، رمز تقوى و هشدار به كسانى است كه وفادار به پيمانهاى خود نيستند. «اناللّه كان على كل شىء شهيدا» |
||
۱۸ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 34 -------------------------------------------- آيه اَلرِّجَالُ قَوَّ مُونَ عَلَى النِّسَآءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَ بِمَآ أَنْفَقُواْ مِنْ أَمْوَ لِهِمْ فالصَّلِحَتُ قَنِتَتٌ حَفِظَتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ وَالَّتِى تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُواْ عَلَيْهِنَّ سَبِيلاً إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيّاً كَبِيراً -------------------------------------- ترجمه مردان داراى ولايت بر زنانند از آن جهت كه خدا بعضى از ايشان (مردان) را بر بعضى (زنان) برترى داده (قدرت بدنى، توليدى واراده بيشترى دارند) و از آن جهت كه از اموال خود نفقه مىدهند، پس زنانِ شايسته، فرمان بردارند و نگهدار آنچه خدا (براى آنان) حفظ كرده، (حقوق واسرار شوهر،) در غياب اويند. و(امّا) زنانى كه از سرپيچى آنان بيم داريد، پس (نخست) آنان را موعظه كنيد و(اگر مؤثّر نشد) در خوابگاه از آنان دورى كنيد و(اگر پند وقهر اثر نكرد،) آنان را بزنيد (وتنبيه بدنى كنيد)، پس اگر اطاعت شما را كردند، بهانهاى بر آنان (براى ستم وآزار) مجوييد. همانا خداوند بزرگوار و بزرگ مرتبه است. ------------------------------------------ نکته ها «قَوّام» به كسى گفته مىشود كه تدبير و اصلاح ديگرى را بر عهده دارد. «نشوز» از «نشز» بهمعناى زمين بلند وبه سركشى وبلندپروازى نيز گفته مىشود. شرط سرپرستى و مديريّت، لياقت تأمين و اداره زندگى است و به اين جهت، مردان نه تنها در امور خانواده، بلكه در امور اجتماعى، قضاوت و جنگ نيز بر زنان مقدّمند، «بما فضّلاللّه... و بما انفقوا» و به اين خاطر نفرمود: «قوّامون على ازواجهم»، زيرا كه مسئلهى زوجيّت مخصوص زناشويى است و خدا اين برترى را مخصوص خانه قرار نداده است. گرچه برخى زنان، در توان بدنى يا درآمد مالى برترند، ولى در قانون و برنامه، بايد عموم را مراعات كرد، نه افراد نادر را. براى جمله «حافظات للغيب بما حفظ اللَّه» معانى گوناگونى است: الف: زنان، آنچه را خدا خواهان حفظ آن است، حفظ نمايند. ب: زنان، حقوق شوهران را حفظ كنند، همانگونه كه خدا حقوق زنان را در سايه تكاليفى كه بر مرد نهاده، حفظ كرده است. ج: زنان حافظ هستند، ولى اين توفيق را از حفظ الهى دارند. وقتى راههاى مسالمت آميز سود نبخشيد، يا بايد دست از انجام وظيفه كشيد، يا بايد در صورت تأثير نداشتن موعظه و قهر، خشونت به خرج داد. به گفتهى روانشناسان، بعضى افراد، حالت مازوشيسم (آزار طلبى) پيدا مىكنند كه تنبيه مختصر بدنى، برايشان همچون مرهم است. در تنبيهات بدنى هم، اسلام سفارش كرده كه نبايد به مرحلهى كبودى جسم يا زخمى شدن بدن برسد. به علاوه، مرد متخلّف هم گاهى توسط قاضى تنبيه بدنى مىشود. رسول خداصلى الله عليه وآله فرمود: كتك شما نبايد به نحوى باشد كه اثر آن در جسم زن نمودى داشته باشد، يا كتك نشانه خودنمايى و اظهار قدرت مرد باشد كه زهره چشمى بگيرد. «ضرباً غير مبرّج»[1] امام صادقعليه السلام فرمودند: نشوز زن آن است كه در فراش (همبستر شدن) از شوهر تبعيت نكند و مقصود از «اضربوهنّ»، زدن با چوب مسواك و شبيه آن است، زدنى كه از روى رفق و دوستى باشد.[2] ____________________________ 1) تفسير طبرى، ج5، ص68 و درّالمنثور، ج2، ص522. 2) منلايحضرهالفقيه، ج3، ص521. ------------------------------------------- پيام ها 1- در يك اجتماع دو نفرى هم، يكى بايد مسئول و سرپرست باشد. مدير خانه مرد است. «الرّجال قوّامون علىالنساء» 2- در اداره امور زندگى، بايد تعقّل و تدبير، بر احساسات و عواطف حاكم باشد. «الرّجال قوّامون علىالنساء» 3- نظام حقوقى اسلام با نظام تكوين و آفرينش هماهنگ است. حقّ مديريّت مرد، به خاطر ساختار جسمى و روحى اوست. «الرّجال قوّامون علىالنساء» 4- برترىهاى طبيعى فضل الهى است. «بما فضّل اللَّه» 5 - هزينه زندگى، بر عهده مرد است. «بما انفقوا» 6- قانونگذار بايد در وضع قانون، به تفاوتهاى طبيعىِ زن و مرد در آفرينش، توجه داشته باشد. «الرّجال قوّامون... بما فضّل اللّه» 7- نشانه شايستگى زن اطاعت و تواضع او نسبت به شوهر است. «قانتات» 8 - نشانه همسر شايسته، حفظ خود در غياب شوهر است. «حافظات للغيب» 9- اطاعت زن از شوهر و حفظ حقوق وى، مشروط به تأمين زندگى او از سوى مرد است. «بما انفقوا...فالصالحات قانتات حافظات» 10- علاج واقعه را قبل از وقوع بايد كرد. پيش از آنكه زن ناشزه شود، چارهاى بينديشيد. «تخافون نشوزهنّ» 11- مرد هيچ حقّى در آزار همسر مطيع خود ندارد. «فان اطعنكم فلاتبغوا عليهنّ سبيلاً» 12- سه مرحله موعظه، ترك همخوابى وتنبيه، براى مطيع كردن زن است. پس اگر از راه ديگرى زن مطيع مىشود، مرد حقّ برخورد ندارد. جملهى «فان اطعنكم» نشانه آن است كه هدف اطاعت است، گرچه از طريق ديگرى باشد. 13- تواضع زن، ضعف نيست، ارزش است. «فالصالحات قانتات» 14- نشانهى همسر شايسته، رازدارى، حفظ مال و آبرو و ناموس شوهر در غياب اوست. «فالصالحات ... حافظات للغيب» 15- برخورد با منكرات بايد گام به گام و مرحله به مرحله باشد. موعظه، قهر تنبيه. «فعظوهنّ واهجروهنّ...» 16- تا موعظه مؤثر باشد، قهر و خشونت ممنوع و تا قهر و جدايى موقت اثر كند، تنبيه بدنى ممنوع است. «فعظوهنّ واهجروهنّ... واضربوهنّ» 17- برخورد خشن و تنبيه، تنها براى انجام وظيفه است، نه انتقام و كينه و بهانه. «فان اطعنكم فلاتبغوا عليهن» 18- برترى مردان، نبايد سبب غرور شود، چون خدا از همه برتر است. «ان اللّه كان علياً كبيراً» 19- توجّه به برترى خداوند، كليد تقوى و پرهيز از ستم بر همسران است. «ان اللَّه كان علياً» |
||
۱۸ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 35 ------------------------------------------- آيه وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُواْ حَكَماً مِّنْ أَهْلِهِ وَحَكَماً مِّنْ أَهْلِهَآ إِنْ يُرِيدَآ إِصْلَحاً يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُمَآ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيماً خَبِيراً ------------------------------------------- ترجمه و اگر از (ناسازگارى و) جدايى ميان آن دو (زن و شوهر) بيم داشتيد، پس داورى از خانوادهى شوهر، و داورى از خانوادهى زن برگزينيد (تا به اختلاف آن دو رسيدگى كنند) اگر اين دو بناى اصلاح داشته باشند خداوند ميان آن دو را به توافق مىرساند، زيرا خداوند، (از نيّات همه) با خبر و آگاه است. ------------------------------------------ نکته ها اين آيه، براى رفع اختلاف ميان زن و شوهر، و پيشگيرى از وقوع طلاق، يك دادگاه خانوادگى را با امتيازات زير مطرح مىكند: 1- داوران، از هردو فاميل باشند تا سوز، تعهّد وخيرخواهى بيشترى داشتهباشند. 2- اين دادگاه، نياز به بودجه ندارد. 3- رسيدگى به اختلاف در اين دادگاه، سريع، بدون تراكم پرونده و مشكلات كارِ ادارى است. 4- اسرار دادگاه به بيگانگان نمىرسد ومسائل اختلافى در ميان خودشان مىماند. 5 - چون داوران از خود فاميلند، مورد اعتماد طرفين مىباشند. براى حل همه مشكلات، انتخاب داور جايز است. امام باقرعليه السلام در پاسخ اعتراضى كه به پذيرش حكميّت در صفّين براى حضرت علىعليه السلام بود اين آيه را تلاوت فرمودند.[1] از امام صادقعليه السلام دربارهى «فابعثوا حَكماً...» سؤال شد، حضرت فرمود: حَكمين نمىتوانند به طلاق وجدايى حكم كنند، مگر آنكه از طرفين اجازه داشتهباشند. [2] ____________________________ 1) تفسير نورالثقلين و احتجاج طبرسى، ج2، ص58. 2) كافى، ج6، ص146. ------------------------------------------ پيام ها 1- علاج واقعه قبل از وقوع بايد كرد. نگرانى از شقاق و جدايى كافى است تا اقدام به گزينش داوران شود. «ان خفتم» 2- قبل از نگرانى از شقاق، در زندگى مردم دخالت نكنيم. «وان خفتم» 3- طلاق و جدايى، سزاوار ترس و نگرانى است. «خفتم شقاق» 4- زن و شوهر، يك روح در دو پيكرند. كلمه «شقاق» در جايى بكار مىرود كه يك حقيقت به دو قسمت تقسيم شود. 5 - اقدام براى اصلاح ميان زن و شوهر بايد سريع باشد. حرف «فاء» در جمله «فابعثوا» براى تسريع است. 6- جامعه در برابر اختلافات خانوادهها، مسئوليّت دارد. «وان خفتم... فابعثوا» 7- بستگان، در رفع اختلاف خانوادهها، مسئوليّت بيشترى دارند. «من اهله» 8 - زن ومرد در انتخاب داور، حقّ يكسان دارند. «حَكماً من اهله و حَكماً من اهلها» 9- در جامعه به افرادى اعتماد كنيم و داورى آنان را بپذيريم. «فابعثوا حكماً...» 10- مشكلات مردم را با كمك خود مردم حل كنيم. «فابعثوا حكماً من اهله» 11- از آشتى دادن نااميد و مأيوس و نسبت به آن بىتفاوت نباشيم. «فابعثوا» 12- بيش از نگرانى، موج ايجاد نكنيم، يك داور براى هر يك كافى است. «حَكماً من اهله و حَكماً من اهلها» 13- اسلام به مسائل شورايى وكدخدامنشى توجّه دارد. «حكماً من اهله و... اهلها» 14- همه مسائل را به قاضى و دادگاه نكشانيد، خودتان درونگروهى حل كنيد. «فابعثوا حكماً من اهله» 15- هرجا سخن از حقّ و حقوق است، طرفين بايد حضور داشته باشند. «حكماً من اهله و حَكماً من اهلها» 16- بايد زن و شوهر، داورى داوران انتخاب شده را بپذيرند. (لازمه انتخاب داور، اطاعت از حكم اوست.) 17- در انتخاب داور بايد به آگاهى، رازدارى واصلاحطلبى آنان توجّه كرد. «ان يريدا اصلاحاً» 18- هرجا حسن نيّت و بناى اصلاح باشد، توفيق الهى هم سرازير مىشود. «ان يريدا اصلاحاً يوفّق اللّه بينهما» 19- دلها بدست خداست. «يوفّق اللَّه بينهما» 20- به عقل و تدبير خود مغرور نشويد، توفيق را از خداوند بدانيد. «يوفّق اللّه» 21- طرح قرآن براى اصلاح خانواده برخاسته از علم و حكمت الهى است. «عليماً خبيراً» 22- بايد حسن نيّت داشت، چرا كه خداوند، به انگيزههاى همه آگاه است. «انّ اللّه كان عليماً خبيراً» |
||
۱۸ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 36 ----------------------------------------- آيه وَاعْبُدُواْ اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُواْ بِهِ شَيْئاً وَبِالْوَ لِدَينِ إِحْسَناً وَبِذِى الْقُرْبَى وَالْيَتَمَى وَالْمَسَكِينِ وَالْجَارِ ذِى الْقُرْبَى وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَنُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لَايُحِبُّ مَنْ كَانَ مُخْتَالاً فَخُوراً -------------------------------------------- ترجمه و خدا را بپرستيد و هيچ چيز را شريك او قرار ندهيد و به پدر و مادر نيكى كنيد و به بستگان و يتيمان و بينوايان و همسايهى نزديك و همسايهى دور و يار همنشين و در راه مانده و زيردستان و بردگانتان (نيز نيكى كنيد.) همانا خداوند، هر كه را متكبّر و فخرفروش باشد، دوست نمىدارد. ----------------------------------------- نکته ها اين آيه، از حقّ خدا «واعبدوااللَّه» تا حقّ بردگان «ملكت ايمانكم» را بيان كرده و اين نشانهى جامعيّت اسلام است. «الجار ذىالقربى والجار الجنب»، شامل همسايهى فاميل و غير فاميل، هم عقيده و غير هم عقيده نيز مىشود. به گفتهى روايات تا چهل خانه از هر طرف، همسايهاند.[1] يعنى در مناطق كوچك، همه همسايهاند. «الصاحب بالجنب»، شامل رفقاى دائمى يا موقّت، رفقاى سفر، يا آنان كه به اميد نفعى سراغ انسان مىآيند، مىشود. «ابنالسبيل»، ممكن است در وطن خود متمكن باشد و ما شناختى از او و بستگانش نداشته باشيم، فقط بدانيم كه درماندهى در سفر و فرزند راه است كه بايد مورد حمايت قرار گيرد. «مختال»، كسى است كه در دنياى خيال، خود را بزرگ مىپندارد و تكبر مىكند. اگر به اسب هم «خيل» مىگويند چون متكبّرانه راه مىرود. احسان به پدر و مادر، شامل محبّت، خدمت، كمك مالى، علمى، عاطفى و مشورت با آنان مىشود. شرط احسان به والدين خوب بودن آنان نيست، ولى اطاعت از والدين در صورتى است كه آنان به امرى بر خلاف رضاى خدا فرمان ندهند. امام صادقعليه السلام فرمودند: پيامبرصلى الله عليه وآله و علىعليه السلام پدران اين امّت هستند، زيرا در قرآن آمده: «اعبدوا اللّه... و بالوالدين احساناً»[2] __________________________ 1) وسائل، ج12، ص131. 2) تفسير عيّاشى، ج1، ص241. ----------------------------------------- پيام ها 1- تنها عبادت خدا كافى نيست، دورى از هرگونه شرك و ريا لازم است. «واعبدوا اللَّه ولاتشركوا...» 2- نيكى به پدر و مادر، در كنار بندگى خدا وتوحيد مطرح است. «واعبدوااللَّه... و بالوالدين احسانا» 3- خداپرست واقعى بايد نسبت به بستگان، محرومان و همسايگان خود، متعهّد و مسئول باشد. «اعبدوااللَّه... ذى القربى و اليتامى» 4- همسايگان دور نيز بر انسان حقّ دارند. «الجار الجنب» 5 - در احسان كردن به اولويّتها توجّه كنيد. نام والدين قبل از بستگان و نام آنان قبل از يتيمان آمده است. 6- بىتوجّهى به والدين و بستگان و يتيمان و محرومان جامعه، نشانهى تكبّر و فخر فروشى است. «ان اللّه لايحبّ من كان مختالاً فخوراً» 7- احسان، بايد همراه با تواضع باشد. در ابتداى آيه سفارش به احسان شده و در پايان از تكبّر نهى نموده است. «لايحبّ كلّ مختال» |
||
۱۸ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |