در حال دیدن این عنوان: |
۷۶ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 37 ----------------------------------------- آيه الَّذِينَ يَبْخَلُونَ وَيَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ وَيَكْتُمُونَ مَآ ءَاتَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاَعْتَدْنَا لِلْكَفِرِينَ عَذَاباً مُّهِيناً ----------------------------------------- ترجمه (متكبّران خود برتربين) كسانى هستند كه (هم خود) بخل مىورزند و (هم) مردم را به بخل فرمان مىدهند و آنچه را كه خداوند از فضل خود به آنان بخشيده پنهان مىدارند. و ما براى كفران كنندگان نعمتها عذابى خواركننده آماده كردهايم. ---------------------------------------- نکته ها بخل، علاوه بر بخل ورزيدن در اموال و نبخشيدن به ديگران، شامل بخل نسبت به علم، آبرو، قدرت و امكانات نيز مىشود. --------------------------------------- پيام ها 1- امراض روحى انسان، گسترش يافتنى است. افراد بخيل و مريض، دوست دارند ديگران هم بخيل باشند. «يبخلون و يأمرون الناس بالبخل» 2- بخيل از محبّت خدا محروم است. «لا يحبّ كلّ مختال...الّذين يبخلون» 3- از نشانههاى تكبّر و فخرفروشى، بخل كردن است. «مختال فخور الّذين يبخلون» 4- اظهار نعمتهاى الهى نوعى شكر، و كتمان آن يك نوع ناسپاسى و كفران است. «يكتمون ما اتاهم اللَّه» 5 - بخيل، براى ترك احسان فقرنمايى مىكند. «يبخلون و يكتمون» 6- نعمتها فضل خداست، نه تنها نتيجهى تلاش وتدبير ما. «آتاهماللّه منفضله» 7- اگر بدانيم نعمتها از اوست بخل نمىكنيم. «اتاهم اللَّه من فضله» 8 - بخل، گاهى مىتواند زمينه ساز كفر باشد.[1] «يبخلون ... كافرين» 9- كيفر تكبر در دنيا تحقير در آخرت است. «مختال - مهين» ______________________________ 1) در آيهاى ديگر آمده است: «و ويل للمشركين الّذين لايؤتون الزكاة». فصّلت، 7. |
||
۱۸ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 38 --------------------------------------------- آيه وَالَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَ لَهُمْ رِئَآءَ النَّاسِ وَلَا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَا بِالْيَوْمِ الْأَخِرِ وَمَنْ يَكُنِ الشَّيْطَنُ لَهُ قَرِيناً فَسَآءَ قَرِيناً ---------------------------------------- ترجمه و (متكبّران خودبرتربين) كسانى هستند كه اموال خود را از روى ريا و براى نشان دادن به مردم انفاق مىكنند و به خدا و روز قيامت ايمان ندارند و هر كس كه شيطان همدم او باشد، پس چه بد همدمى است. ---------------------------------------- نکته ها شيطان، گاهى از دور چيزى را به افراد القا و وسوسه مىكند و گاهى از نزديك همدم آنان مىشود. مؤمنان از وسوسهها و القائات شيطان مىگريزند، امّا آنگونه كه در آيهى 36 سورهى زخرف مىخوانيم: «من يعش عن ذكر الرّحمان نقيّض له شيطاناً فهو له قرين» هركه از ياد خدا رخ برتافت، شيطانى براى او برمىانگيزيم تا يار و همنشين دائمى او باشد. --------------------------------------- پيام ها 1- هم بخل وترك انفاق بد است، هم انفاق ريايى. در آيهى پيش از بخل نكوهش شد و در اينجا از بخششهاى رياكارانه. «يبخلون، ينفقون... رئاء الناس» 2- عامل ريا، عدم ايمان واقعى به خدا و قيامت است. «رئاء الناس و لايؤمنون باللّه و لا باليوم الآخر» 3- هدف از انفاق، تنها سير كردن گرسنگان نيست، چون اين هدف با رياكارى هم تأمين مىشود. بلكه هدف، رشد معنوى انفاق كننده نيز مىباشد. «ينفقون اموالهم رئاء الناس» 4- خداوند رياكاران را دوست ندارد. «لايحبّ كلّ مختال... والّذين ينفقون رئاء الناس» 5 - دل كه از خدا تهى شد، جايگاه هميشگى شيطان مىشود. «لايؤمنون باللَّه... يكن الشيطان له قريناً» |
||
۱۸ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 39 ---------------------------------------- آيه وَمَاذَا عَلَيْهِمْ لَوْ ءَامَنُواْ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْأَخِرِ وَأَنْفَقُواْ مِمَّا رَزَقَهُمُ اللَّهُ وَكَانَ اللَّهُ بِهِمْ عَلِيماً --------------------------------------- ترجمه و بر ايشان چه مىشد، اگر به خداوند و روز قيامت ايمان مىآوردند و از آنچه خداوند، روزى آنان كرده (از روى اخلاص، نه ريا) انفاق مىكردند؟ و خداوند به نيّت آنان داناست. -------------------------------------- پيام ها 1- اظهار تأسف بر حال منحرفان، يكى از راههاى هشدار وتبليغ است. «و ماذا عليهم...» 2- لازمهى ايمان به خدا، انفاق به محرومان است. «آمنوا... انفقوا» 3- انفاق فقط در اموال نيست، بلكه از هرچه كه خداوند داده، (علم، آبرو، مقام...) پسنديده است. «ممّا رزقهم اللّه» 4- اگر بدانيم كه نعمتها از خداوند است، روحيّهى انفاق در ما قوى مىشود. «رزقهم اللَّه» 5 - افراد بخيل، يا رياكار بدانند كه زير نظر خدايند. «كاناللّه بهم عليما» |
||
۱۸ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 40 ----------------------------------------- آيه إِنَّ اللَّهَ لَا يَظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ وَإِنْ تَكُ حَسَنَةً يُضَعِفْهَا وَيُؤْتِ مِنْ لَّدُنْهُ أَجْراً عَظِيماً -------------------------------------- ترجمه همانا خداوند، به مقدار ذرّهاى هم ستم نمىكند و اگر كار نيكى باشد آن را دوچندان مىكند و از جانب خويش نيز پاداش بزرگى عطا مىكند. --------------------------------------- نکته ها معمولاً ريشهى ظلم، يا جهل است يا ترس، يا نياز، يا حرص و... ولى خداوند غنى و دانا و منزّه است، پس ظلم نمىكند. به علاوه خداوند خود به عدل و احسان فرمان داده، چگونه ظلم مىكند؟ البتّه پاداش خداوند، چند برابر (ده برابر تا هفتصد برابر) است واين احسان و لطف اوست. ------------------------------------- پيام ها 1- خداوند عادل است ومجازاتهاى او عكسالعمل كردارهاى خودماست. «ان اللّه لايظلم...» 2- كيفرهاى الهى مطابق جرم، ولى پاداشهاى الهى چند برابر است. «يضاعف» 3- خداوند، علاوه بر افزايش حسنات، از جانب خود نيز اجر عظيم مىدهد. «من لدنه اجراً عظيماً» |
||
۱۸ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 41 ------------------------------------------- آيه فَكَيْفَ إِذَا جِئْنَا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِيدٍ وَجِئْنَا بِكَ عَلَى هَؤُلَآءِ شَهِيداً ----------------------------------------- ترجمه پس چگونه خواهد بود آنگاه كه از هر امّتى گواهى (از خودشان) بيآوريم و تو را نيز بر آنان گواه آوريم؟! ------------------------------------------ نکته ها مضمون اين آيه كه گواه بودن رسول خداصلى الله عليه وآله بر اعمال امّت را بيان مىكند، در موارد ديگرى هم آمده است.[1] وقتى ابن مسعود، اين آيه را در ضمن تلاوتش بر پيامبر مىخواند، اشك آن حضرت جارى مىشد.[2] گرچه خداوند نيازى به آوردن شاهد ندارد، ولى انسان به گونهاى است كه هرچه بيشتر حضور شاهدان را حس كند، براى تربيت و تقوايش مؤثّرتر است. كسى كه در تلويزيون براى ميليونها نفر صحبت مىكند، چون همه او را مىبينند، وقتى عطسهاى يا اشتباهى مىكند، بيشتر خجالت مىكشد. به نقل آيات قرآن، شهود در قيامت بسيارند؛ از جمله خداوند،[3] پيامبران، امامان مع[4]صوم،[5] فرشتگان،[6] زمين،[7] زمان،[8] اعضاى بدن[9] و قيامت، روز اقامهى شاهدان است. «يوم يقوم الاشهاد»[10] سنّت الهى بر آن است كه پيامبر هر امّتى شاهد آنان باشد. پس از رحلت پيامبراكرمصلى الله عليه وآله نيز بايد كسى كه در صفات، همچون پيامبر است، شاهد بر مردم باشد. امام صادق عليه السلام فرمود: در هر قرنى (زمانى) امامى از ما اهلبيت، شاهد بر مردم است و رسول خدا صلى الله عليه وآله شاهد بر ماست.[11] حضرت علىعليه السلام بعد از تلاوت اين آيه فرمود: «هو - محمّد - شهيد على الشهداء و الشهداء هم الرّسل».[12] _____________________________ 1) بقره، 143 ؛ نحل، 89 ؛ حج، آيه آخر. 2) تفسير كبير فخررازى و تفسير مراغى به نقل از صحيح بخارى و ترمذى و نسائى. 3) انّ اللّه على كلّ شىء شهيد». حج، 17. 4) جئنا من كلّ امّة بشهيد». نساء، 41. 5) وكذلك جعلناكم امّة وسطا لتكونوا شهداء على النّاس». بقره، 143. 6) وجاءت كلّ نفس معها سائق و شهيد». ق، 21. 7) يومئذ تحدّث اخبارها». زلزال، 4. 8) در حديث است: هر «روز» جديد، به انسان خطاب مىكند: «اَنا يوم جديد و اَنا عليك لشهيد، اشهد به يومالقيامة». تفسير نورالثقلين، ج 5، ص112. 9) تشهد عليهم السنتهم و ايديهم و ارجلهم». نور، 24. 10) غافر، 51. 11) نورالثقلين، ج1، ص399. 12) تفسير برهان، ج1، ص 370 و عيّاشى، ج1، ص242. ---------------------------------------------- پيام ها 1- پيامبران، اسوهى مردم در دنيا و شاهد بر مردم در آخرتند. «من كلّ اُمّة بشهيد» 2- لازمهى گواه بودن، علم داشتن است، پس انبيا از كارهاى ما آگاهند. «بشهيدٍ» 3- پيامبر اسلام اشرف انبياست، چون انبيا بر اعمال اُمّت خود گواهند، ولى پيامبر اسلام بر اعمال انبيا گواه است. «جئناك بك على هؤلاء شهيدا» |
||
۱۸ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 42 ------------------------------------ آيه يَوْمَئِذٍ يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَعَصَوُاْ الرَّسُولَ لَوْ تُسَوَّى بِهمْ الْأَرْضُ وَلَا يَكْتُمُونَ اللَّهَ حَدِيثاً ------------------------------------- ترجمه در چنين روز، كسانى كه كفر ورزيدند و پيامبر را نافرمانى كردند، آرزو مىكنند كهاى كاش با زمين يكسان مىشدند و هيچ سخنى را نمىتوانند از خدا كتمان كنند. ------------------------------------- نکته ها كفّار معصيتكار، پيش از اقامهى شهود، منكر گناه و فساد خود مىشوند و در پى راه فرارند و مىگويند: «واللّه ربّنا ما كنّا مشركين»[1] به خدا سوگند ما مشرك نبوديم. ولى وقتى گواهان حقايق را گفتند، ديگر جايى براى كتمان نيست. در آيات قرآن، آرزوهاى حسرتبار گناهكاران به اين گونه مطرح است: كاش خاك بودم. كاش در خاك محو بودم. كاش با فلانى دوست نمىشدم. كاش در دنيا اهل تعقّل و فكر بودم. كاش با همان مرگ، فانى شده بودم... _______________________ 1) انعام، 23. ----------------------------------- پيام ها 1- نافرمانى از دستورهاى حكومتى پيامبر، در رديف كفر به خداست. «كفروا و عصوا الرسول» 2- روز قيامت، روز حسرت و آرزوست. «يودّ... لوتسوّى» 3- روز قيامت، هيچ سخن و مطلبى پوشيده نمىماند. «لايكتمون اللّه حديثا» |
||
۱۸ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 43 -------------------------------------------- آيه يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَقْرَبُواْ الصَّلَو ةَ وَأَنْتُمْ سُكَرَى حَتَّى تَعْلَمُواْ مَا تَقُولُونَ وَلَا جُنُباً إلَّا عَابِرِى سَبِيلٍ حَتَّى تَغْتَسِلُواْ وَإِنْ كُنْتُمْ مَّرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَآءَ أَحَدٌ مِّنْكُمْ مِّنَ الْغَآئِطِ أَوْ لَمَسْتُمْ النِّسَآءَ فَلَمْ تَجِدُواْ مَآءً فَتَيَمَّمُواْ صَعِيداً طَيِّباً فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَفُوّاً غَفُوراً ----------------------------------------- ترجمه اى كسانى كه ايمان آوردهايد! در حال مستى به نماز نزديك نشويد، تا آنكه بدانيد چه مىگوييد. و نيز در حال جنابت نزديك (مكان) نماز، (مسجد) نشويد، مگر به طور عبورى (و بىتوقّف) تا اينكه غسل كنيد. و اگر بيمار يا در سفر بوديد، يا يكى از شما از جاى گودى (كنايه از قضاى حاجت) آمد، يا تماسى (و آميزش جنسى) با زنان داشتيد و (در اين موارد) آب نيافتيد، پس بر زمين (و خاك) پاك و دلپسندى تيمّم كنيد، (دو كف دست بر خاك زنيد) آنگاه صورت و دستهايتان را مسح كنيد، همانا خداوند، بخشنده و آمرزنده است. ---------------------------------------- نکته ها چون تحريم شراب، در صدر اسلام به صورت تدريجى انجام گرفت. ابتدا شراب به عنوان نوشابه نامطلوب معرّفى شد؛ «ومن الثمرات النخيل و الاعناب تتّخذون منه سَكراً و رزقاً حسنا»[1] سپس اين آيه نازل شد[2] ونماز در حال مستى را نهى كرد، آنگاه زيان آن را بيش از منافعش دانست، «يسئلونك عن الخمر و الميسر قل فيهما اثم كبير و منافع للنّاس و اثمهما اكبر من نفعهما»[3] سپس از مصرف آن به عنوان عنصرى پليد و شيطانى نهى شد. «انّما الخمر و الميسر... رجس من عمل الشيطان»[4] در روايات[5] آمده كه از نماز در حالت خواب آلودگى و كسالت و سنگينى پرهيز كنيد. آيات ديگر نيز، نماز از روى كسالت را از نشانههاى منافقان دانسته است.[6] «غائط» يعنى مكان گود. چون در قديم گودالهايى براى قضاى حاجت فراهم مىكردند، غائط كنايه از رفتن براى تخلّى است. امام صادقعليه السلام فرمود: «صَعيد»، موضع بلندى است كه آب از آنجا جارى شود. ام[7]ام صادقعليه السلام فرمود: مقصود از «لامستم» جماع است، ولى خداوند ستّار است و ستر را دوست دارد.[8] ____________________________ 1) نحل، 67. 2) تفسير عيّاشى، ج1، ص242. 3) بقره، 219. 4) مائده، 90. 5) كافى، ج3، ص371. 6) نساء، 142 و توبه، 54. 7) بحار، ج 76، ص347. 8) وسائل، ج20، ص133. ---------------------------------------- پيام ها 1- مقام نماز به حدى رفيع است كه شرابخوار نبايد به آن نزديك شود. «لاتقربوا الصلوة و انتم سُكارى» 2- در نماز، تنها اذكار وحركات كافى نيست، توجّه وشعور لازم است. «حتىتعلموا...» 3- عبادات ناآگاهانه، بىارزش است، گرچه تكليف را ساقط مىكند. «حتى تعلموا ما تقولون» 4- در مسجد، نبايد با حالت جنابت وارد شد. «ولا جنبا...» 5 - در غسل، شستن تمام بدن لازم است. چون در آيه نام عضو خاصّى برده نشده است. «تغتسلوا» 6- احتمال خطر وضرر، يا تكليف را از انسان برمىدارد و يا سبب تخفيف تكليف مىشود. «و ان كنتم مرضى... فتيمّموا» 7- در تعبيرات و گفتار، بايد ادب را رعايت كرد. (تعبير برگشت از گودى براى قضاى حاجت و لمس زنان، كنايه از آميزش جنسى است وگرنه تنها لمس سبب وضو نمىشود.)[1] «من الغائط او لامستم النار» 8 - احكام خدا، ترخيص دارد ولى تعطيل ندارد. اگر آب نبود، بايد تيمم كرد. «فلم تجدوا ماءً فتيمّموا» 9- شرط ارتباط با خدا از طريق نماز، طهارت و پاكى است، وضو يا تيمّم. «فلمتجدوا ماء فتيمّموا» 10- تيمّم بايد بر خاك پاك باشد. «صعيداً طيّباً» 11- تخفيف احكام، نمودى از رحمت و مغفرت الهى است. «فلمتجدوا ماءً فتيمّموا... غفوراً رحيماً» ____________________________ 1) تهذيبالاحكام، ج1، ص22. |
||
۱۸ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 44 -------------------------------------- آيه أَلَمْ تَرَ إِلَى الذَّيِنَ أُوتُواْ نَصِيباً مِّن الكِتَبِ يَشْتَرُونَ الضَّلَلَةَ وَ يُرِيدُونَ أَن تَضِلُّواْ السَّبِيلَ --------------------------------------- ترجمه آيا نديدى آنان را كه بهرهاى از كتاب خدا به آنان داده شده بود (به جاى آنكه هدايت كسب كنند) گمراهى مىخرند و مىخواهند شما (نيز) راه را گم كنيد. -------------------------------------- پيام ها 1- علم به كتاب آسمانى، به تنهايى براى هدايت كافى نيست. «اُتوا نصيباً من الكتاب... يشترون الضّلالة» 2- آگاهى علماى اهل كتاب از تعاليم الهى ناقص است و همين نقص زمينهى انحراف مىشود. «نصيباً من الكتاب يشترون الضّلالة» 3- دانشمندان منحرف، از علم و مقام خود سوء استفاده كرده و در كمين انحراف و گمراهى ديگرانند. «يريدون ان تضلّوا السبيل» |
||
۱۸ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 45 ---------------------------------------- آيه وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِأَعْدَآئكُمْ وَكَفَى بِاللَّهِ وَلِيَّاً وَكَفَى بِاللَّهِ نَصِيراً ------------------------------------- ترجمه و خداوند به دشمنان شما داناتر است و كافى است كه خدا سرپرست شما باشد و كافى است كه خدا ياور شما باشد. ------------------------------------- پيام ها 1- ممكن است ما در شناخت دشمن اشتباه كنيم، ولى خداوند دشمنان واقعى ما را بهتر مىشناسد. «واللّه أعلم باعدائكم» 2- با وعدههاى الهى مبنى بر ولايت ونصرت مؤمنان، نبايد از توطئهها و دشمنىها ترسيد. «و كفى باللَّه وليّاً» 3- ولايت بايد همراه با قدرت و نصرت باشد. «وليّاً و كفى باللَّه نصيراً» |
||
۱۸ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 46 ----------------------------------------- آيه مِنَ الَّذِينَ هَادُواْ يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَن مَّوَاضِعِه وَيَقُولُونَ سَمِعْنَا وَ عَصَيْنَا وَاسْمَعْ غَيْرَ مُسْمَعٍ وَرَ عِنَا لَيّاً بِأَلْسِنَتِهِمْ وَطَعْناً فِى الدِّينِ وَلَوْ أَنَّهُمْ قَالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَاسْمَعْ وَانُظرْنَا لَكَانَ خَيْراً لَّهُمْ وَأَقْوَمَ وَلَكِن لَّعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ فَلَا يُؤْمِنُونَ إِلَّا قَلِيلاً ------------------------------------------- ترجمه بعضى از يهوديان، سخنان را از جايگاهش تحريف مىكنند (و بجاى آنكه بگويند: شنيديم و اطاعت كرديم) مىگويند: شنيديم و نافرمانى كرديم (و بىادبانه به پيامبر اسلام مىگويند:) بشنو كه هرگز نشنوى و ما را تحميق كن، (اينگونه مىگويند) تا با زبان خود حقايق را بگردانند و در دين شما طعنه زنند و اگر مىگفتند: (كلام خدا) را شنيديم و اطاعت كرديم و (كلام ما را) بشنو و به حال ما بنگر (تا حقايق را بهتر درك كنيم) برايشان بهتر بود و با منطق سازگارتر، ولى خداوند آنان را به خاطر كفر و سرسختىشان لعن كرد، پس جز اندكى توفيق ايمان نيافتند. ------------------------------------------ نکته ها تعبير «سَمِعنا و عَصَينا» مثل آن است كه در فارسى از روى مسخره مىگويند: از تو گفتن و از ما گوش نكردن. كلمهى «راعِنا را مسلمانان به رسول خدا مىگفتند، و منظورشان اين بود كه مراقب و متوجّه ما باش، امّا يهود با تحريف اين كلمه، معناى زشتى را اراده مىكردند. چون كلمهى «راعِنا» را اگر از ريشهى «رعى» بگيرند، معنايش مراعات كردن است و اگر از «رعونت» گرفته شود و با تشديد نون «راعنّا» خوانده شود، به معناى آن است كه ما را احمق كن. يهود با پيچيدن زبانشان و جابجا كردن كلمات و حروف، مسلمانان را تحقير و پيامبر را مسخره مىكردند. ---------------------------------------------- پيام ها 1- گناه عدّهاى از يك گروه را نبايد به گردن همهى آنان انداخت. «مِن الّذين...» 2- تحريف در مفاهيم لغات و فرهنگ، از گناهان كليدى و زمينهساز گناهان ديگر و تضعيف مكتب است. «ليّاً بالسنتهم و طعناً فىالدين» 3- توهين به مقدّسات و شكستن حريمها، حربهى هميشگى كافران است. «واسمع غير مسمع» 4- اجابت دعوت انبيا، مايهى نيكى و استوارى است. «خيراً لهم و اَقوَم» 5 - سرنوشت انسان، نتيجهى انتخاب و عملكرد خود اوست. «لعنهماللّه بكفرهم» |
||
۱۸ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |