در حال دیدن این عنوان: |
۱۲ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 69، 70 --------------------------------------- آيه وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِّنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّديقِينَ وَالشُّهَدَآءِ وَالصَّلِحِينَ وَ حَسُنَ أُوْلَِكَ رَفِيقاً ذَ لِكَ الْفَضْلُ مِنَ اللَّهِ وَكَفَى بِاللَّهِ عَلِيماً ---------------------------------------- ترجمه و هر كس كه از خدا و پيامبر اطاعت كند، پس آنان (در قيامت) با كسانى همدم خواهند بود كه خداوند بر آنان نعمت داده است، مانند پيامبران، صدّيقان، شهيدان و صالحان و اينان چه همدمهاى خوبى هستند. اين همه تفضّل از سوى خداست و خداوند براى آگاه بودن بس است. ----------------------------------------- نکته ها در سورهى حمد در كنار صراط مستقيم، گروه «انعمت عليهم» آمده بود، و اين بار دوّم است كه در كنار آيهى صراط مستقيم، گروه «انعماللّه عليهم» مطرح است. گويا غير از انبيا و شهدا و صدّيقان و صالحان، ديگران بيراهه مىروند و راه مسقيم، منحصراً راه يكى از اين چهار گروه است. در روايات، بهترين نمونهى صدّيقان، امامان معصومعليهم السلام، و صديقه، فاطمهى زهراعليها السلام معرّفى شده است. مراد از «شهدا» هم، يا كشتگان ميدان جهادند، يا گواهان اعمال در قيامت. همنشينى با انبيا در دنيا براى همهى پيروان واقعى امكان ندارد، بنابراين مراد آيه همنشينى در آخرت است. -------------------------------------- پيام ها 1- قرار گرفتن در راه انبيا و شهدا و داشتن رفقاى خوب، جز با اطاعت از فرمان خدا و رسول به دست نمىآيد. «و من يطعاللّه و الرسول، فاولئك ...» 2- رفيق خوب، انبيا، شهدا، صدّيقان و صالحانند. رفقاى دنيايى را هم بايد با همين خصلتها گزينش كرد. «حَسُن اولئك رفيقاً» 3- اطاعت از رسول، پرتوى از اطاعت خدا و در طول آن است، پس با توحيد، منافاتى ندارد. «من يطع اللّه و الرسول» 4- پاداش اطاعت از پيامبر، همجوارى با همهى انبياست. چون همه يك نورند و يك هدف دارند و اطاعت از يكى، همراه شدن با همه است. «من يطع اللَّه و الرسول... مع... النّبيين» 5 - آگاه بودن خدا، بهترين عامل تشويق براى انجام وظيفه است. «باللّهعليماً» 6- مقام نبوّت از مقام صدّيقين و شهدا و صالحين بالاتر است (چون نام انبيا قبل از آنها برده شده است) «من النّبيين و الصدّيقين...» |
||
۱۹ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 71 ----------------------------------------------- آيه يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ خُذُواْ حِذْرَكُمْ فَانفِرُواْ ثُبَاتٍ أَوِ انفِرُواْ جَمِيعاً -------------------------------------------------- ترجمه اى كسانى كه ايمان آوردهايد! (در برابر دشمن هوشيار باشيد و به علامت آمادگى) سلاح خود را برداريد، پس به صورت دستههاى پراكنده و نامنظّم يا همه با هم بسوى دشمن حركت كنيد. --------------------------------------------------- نکته ها در آيهى پيش، اطاعت از خدا ورهبرى معصوم و حاكميّت پيامبر، و در اين آيه، ضرورت هوشيارى و آمادگى رزمى براى امّت اسلامى و رهبرى حقّ مطرح است. «حِذْر»، به معناى بيدارى، آماده باش و وسيله دفاع است. «ثُبات»، جمع «ثُبه»، به دستههاى پراكنده (شامل گروههاى پارتيزانى كه دشمن را گيج و تمركز فكرى او را سلب مىكند) مىگويند. مسلمانان بايد مرزهاى كشور خود را حفظ كنند. عمل به اين آيه، رمز عزّت و غفلت از آن، رمز سقوط و شكست مسلمانان مىباشد. -------------------------------------------- پيام ها 1- مسلمانان بايد در هر حال آماده و بيدار باشند، و از طرحها، نفرات، نوع اسلحه، روحيّه، همكارى داخلى و خارجى دشمنان آگاه باشند و متناسب با آنها طرح بريزند و عمل كنند. «يا ايها الّذين آمنوا خذوا حذركم» 2- آمادگى رزمى در سايهى ايمان ارزش دارد. «ياايّها الّذين آمنوا خذوا حذركم» 3- مسلمانان بايد بسيج شوند. «انفروا جميعاً» 4- مسلمانان بايد از تاكتيكهاى مختلف، براى مقابله با دشمن استفاده كنند. «ثبات او انفروا جميعاً» 5 - شيوه بسيج و مبارزه را خودتان تعيين كنيد. «ثبات او انفروا جميعاً» |
||
۱۹ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 72 -------------------------------------------- آيه وَإِنَّ مِنكُمْ لَمَنْ لَّيُبَطِّئَنَّ فَإِن أَصَبَتْكُم مُّصِيَبةٌ قَالَ قَدْ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَىَّ إِذْ لَمْ أَكُن مَّعَهُمْ شَهِيداً ------------------------------------------ ترجمه وهمانا از شما كسانىاند كه (هم خودشان سست مىباشند وهم) عامل كُندى و دلسردى رزمندگان مىشوند، چون به شما مشكلى برسد، مىگويد: خدا بر من منّت نهاده كه همراه آنان (در جبهه) حضور نيافتم (يا همراه آنان شهيد نشدم) ------------------------------------------- نکته ها در آيهى پيش، خطر دشمنان خارجى مطرح بود، اينجا خطر دشمنان داخلى و عوامل نفوذى و منافق مطرح است. «يُبطّئنّ» از ريشهى «بطو» به معناى كُندى است. به گفته اهل لغت، «بطوء» هم حركت كند است و هم ديگران را به كندى در حركت فراخواندن. ----------------------------------------- پيام ها 1- صحنههاى جنگ، وسيلهى خوبى براى شناخت افراد ضعيف الايمان و منافقان است. «و ان منكم...» 2- خداوند، از افكار و گفتار منافقان پرده برمىدارد. «و ان منكم ...» 3- منافقان، گاهى چنان به رنگ مؤمنان در مىآيند كه جزء آنان جلوه مىكنند. «منكم» 4- همه اصحاب پيامبر عادل و در خط حضرت نبودند. «منكم... ليُبطئنّ» 5 - منافقان، عامل تضعيف روحيّهى مسلمانانند «ليبطّئنّ» پس بايد آنان را شناخت و به جبهه نفرستاد. 6- منافقان، عدم شركت در جنگ، فرار از جبهه و نجات از مرگ را رمز موفّقيت و سعادت مىدانند. «انعم اللّه علىّ» 7- هر رفاهى، مصون ماندنى و لطف و نعمت خدا نيست. «اَنعم اللَّه علىّ» 8 - چشيدن سختىها در كنار مؤمنان، نعمت است، امّا رفاه جدا از مؤمنان نعمت نيست. «اصابتكم مصيبة... لم اكن معهم» |
||
۱۹ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 73 ------------------------------------------- آيه وَلَئِنْ أَصَبَكُمْ فَضْلٌ مِّنَ اللَّهِ لَيَقُولَنَّ كَأَن لَّمْ تَكُن بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُ مَوَدَّةٌ يَلَيْتَنِى كُنتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً ------------------------------------------- ترجمه واگر فضل وغنيمتى از سوى خداوند به شما برسد، آنچنان كه گويا ميان شما و او هرگز دوستى نبوده (تا نفع شما را نفع خود داند) خواهد گفت: اى كاش (در جهاد) با آنان بودم تا به رستگارى بزرگ (پيروزى وغنائم) مىرسيدم. ------------------------------------------- نکته ها در رسيدن فضل و غنيمت، نام خدا مطرح است، «فضل من اللّه» ولى در برخورد با سختىها كه در آيهى قبل مطرح بود، نامى از خدا نيست، «اصابتكم مصيبة» گويا اشاره به اين است كه از خداوند، جز فضل و رحمت، چيزى به ما نمىرسد. -------------------------------------------- پيام ها 1- پيروزى در جنگ و غنائم آن، از فضل خداست. «اصابكم فضل من اللّه» 2- به خاطر منافع دنيوى، منافقان عاطفه را از دست مىدهند. «كان لم تكن بينكم و بينه مودّة» 3- آرزوهاى منافق، صادقانه نيست. «لئن اصابكم فضل... ياليتنى» 4- منافق، نان به نرخ روز مىخورد. هنگام ناگواريها مىگويد: خدا لطف كرد كه ما نبوديم. «انعماللّه على» و هنگام فتح و غنيمت مىگويد: كاش مىبوديم. «ياليتنى كنت معهم» 5 - آنكه در غمهاى مؤمنان شريك نيست، ولى مىخواهد در بهرهها سهيم باشد، خصلتى از منافقان دارد. «لئن اصابكم فضل... ياليتنى كنت معهم» 6- در نظر منافقان، رستگارى، رسيدن به دنياست. «فوزاً عظيماً» |
||
۱۹ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 74 --------------------------------------- آيه فَلْيُقَتِلْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يَشْرُونَ الْحَيَو ةَ الدُّنْيَا بِالْأَخِرَةِ وَ مَنْ يُقَتِلْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ فَيُقْتَلْ أَوْ يَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْراً عَظِيماً ---------------------------------------- ترجمه پس بايد در راه خدا كسانى بجنگند كه زندگى دنيا را به آخرت مىفروشند و كسى كه در راه خدا مىجنگد، كشته شود يا پيروز گردد، بزودى پاداشى بزرگ به او خواهيم داد. ----------------------------------- پيام ها 1- هدف از جنگ در اسلام، فقط خداست، نه كشورگشايى، نه استثمار ونه انتقام. «فى سبيلاللّه» 2- جهاد، توفيقى است كه به همه داده نمىشود. «فليقاتل ... الّذين يشرونالحيوة الدنيا» دنياطلبان نه لياقت جبهه را دارند و نه شجاعت آن را. 3- جهاد اكبر و مبارزه با دنيا پرستى، مقدّمهى جهاد اصغر و مبارزه با دشمن است. «فليقاتل فى سبيلاللّه الّذين ...» 4- مجاهد فى سبيلاللَّه هرگز مغلوب نيست. (به جاى «يُغلب» مىفرمايد: «يقتل» 5 - در جبههى حقّ، فرار وشكست مطرح نيست، يا شهادت يا پيروزى. «يقتل او يغلب» 6- منافق، فقط غنائم را «فوز عظيم» مىداند (در آيهى قبل) ولى قرآن، هم براى پيروزى و هم براى شهادت، «اجر عظيم» قرار داده است. «اجراً عظيما» 7- وعدهى «اجر عظيم» تشويق براى عزيمت به جبهه است. 8 - زندگى آخرت برتر از زندگى دنياست و معامله دنيا با آخرت كار بزرگى است. «يشرون الحيوة الدنيا بالاخرة... اجراً عظيما» 9- پاداش شهيد و رزمنده پيروز يكسان است. «فيقتل او يغلب....اجراً عظيماً» |
||
۱۹ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوه نسا آیه 75 ---------------------------------------- آيه وَمَا لَكُمْ لَا تُقَتِلُونَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَ النِّسَآءِ وَالْوِلْدَ نِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَآ أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ وَلِيّاً وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ نَصِيراً ترجمه شما را چه شده كه در راه خدا و (در راه نجات) مردان و زنان و كودكان مستضعف نمىجنگيد، آنان كه مىگويند: پروردگارا! ما را از اين شهرى كه مردمش ستمگرند بيرون بر و از جانب خود رهبر و سرپرستى براى ما قرار ده و از سوى خودت، ياورى براى ما تعيين فرما. نکته ها آيه دربارهى مسلمانانى است كه تحت فشار و شكنجهى مردم مكّه قرار داشتند. و از كسانى كه جهاد در راه آزادى آنان را رها كردهاند، نكوهش مىكند. امام باقرعليه السلام فرمود: مقصود از مستضعفينى كه در تحت حكومت ظالمانند، ما هستيم. و امام صادقعليه السلام در پاسخ به اينكه مستضعفين چه كسانى هستند؟ فرمود: كسانى كه نه مؤمن هستند و نه كافر.[1] ____________________________ 1) تفسير عيّاشى، ج1، ص257. ------------------------------------------ پيام ها 1- مسلمانان بايد نسبت به هم، غيرت و تعصّب مكتبى داشته باشند و در برابر نالهها و استغاثهها بى تفاوت نباشند. «مالكم....» 2- از اهداف جهاد اسلامى، تلاش براى رهايى مستضعفان از سلطه ستمگران است. «فى سبيلاللّه و المستضعفين». 3- اسلام مرز نمىشناسد، هرجا كه مستضعفى باشد، جهاد هست. «والمستضعفين» 4- ارتش اسلام بايد به حدى مقتدر باشد كه نجات بخش تمام محرومان جهان باشد. «ما لكم لاتقاتلون» 5 - در شيوهى دعوت به جهاد، بايد از عواطف مردم كمك گرفت. «المستضعفين... الّذين يقولون ربّنا...» 6- سرپرستى و ولايت بر مسلمانان بايد از طرف خدا باشد. «من لدنك وليّاً» |
||
۱۹ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 76 ----------------------------------------- آيه الَّذِينَ ءَامَنُواْ يُقَتِلُونَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ كَفَرُواْ يُقَتِلُونَ فِى سَبِيلِ الطَّغُوتِ فَقَتِلُواْ أَوْلِيَآءَ الشَّيْطَنِ إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَنِ كَانَ ضَعِيفاً --------------------------------------- ترجمه كسانى كه ايمان آوردهاند، در راه خدا جهاد مىكنند و كسانى كه كافر شدهاند در راه طاغوت مىجنگند. پس با دوستان و ياران شيطان بجنگيد (و بيم نداشته باشيد) زيرا حيلهى شيطان ضعيف است. -------------------------------------- نکته ها گرچه نيرنگهاى شيطانى كفّار بزرگ است، «ومكروا مكراً كبّارا»[1] و نزديك است كوهها از مكر كفّار، از جا كنده شود، «و ان كان مكرهم لتزول منه الجبال»[2] ولى در برابر ارادهى خداوند، سست و ضعيف است. ___________________________ 1) نوح، 22. 2) ابراهيم، 46. ---------------------------------------- پيام ها 1- لازمهى ايمان، جهاد با كفّار است. «الّذين آمنوا يقاتلون» 2- جهاد اسلامى، در راه خدا و براى حفظ دين خداست، نه كشورگشايى يا انتقامگيرى. «يقاتلون فى سبيل اللّه» 3- جامعهى الهى و غير الهى را از نوع درگيرىهايشان مىتوان شناخت. «فى سبيل اللّه، فى سبيل الطاغوت» 4- درگيرى و تضاد هميشه بوده وهست، ولى در چه راهى وبراى چه هدفى؟ «فى سبيل اللّه...» 5 - مثلث كفر، طاغوت وشيطان، اتحاد محكمى دارند. «كفروا، الطاغوت، الشيطان» 6- با مقايسه ميان دو نوع مبارزه وهدف، به ارزش كار خود پى ببريد ودر جنگ بكوشيد. «فقاتلوا اولياء الشيطان» 7- گرچه دشمنان نقشهها دارند، ولى نترسيد، كه نقشههايشان ضعيف است. «انّ كيد الشيطان كان ضعيفاً» 8 - پايان خط طاغوت و راه شيطان، ناكامى است. «انّ كيد الشيطان كان ضعيفاً» |
||
۱۹ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 77 ---------------------------------------- آيه أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ قِيلَ لَهُمْ كُفُّواْ أَيْدِيَكُمْ وَأَقِيمُواْ الصَّلَوةَ وَءَاتُواْ الزَّكَوة فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ إِذَا فَرِيقٌ مِّنْهُمْ يَخْشَوْنَ النَّاسَ كَخَشْيَةِ اللَّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْيَةَ وَقَالُواْ رَبَّنَا لِمَ كَتَبْتَ عَلَيْنَا الْقِتَالَ لَوْلَآ أَخَّرْتَنَآ إِلَى أَجَلٍ قَرِيبٍ قُلْ مَتَعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ وَالْأَخِرَةُ خَيْرٌ لِّمَنِ اتَّقَى وَلَا تُظْلَمُونَ فَتِيلاً ---------------------------------------------------- ترجمه آيا نمىنگرى كسانى را كه (پيش از هجرت) به آنان گفته شد (اكنون) دست نگهداريد و نماز به پا داريد و زكات بپردازيد. ليكن چون جهاد (در مدينه) بر آنان مقرّر شد، گروهى از آنان از مردم (مشرك مكّه) چنان مىترسيدند كه گويا از خدا مىترسند، بلكه بيش از خدا (از كفّار مىترسيدند) و (از روى اعتراض) گفتند: پروردگارا! چرا جنگ را بر ما واجب كردى؟ چرا ما را تا سرآمدى نزديك (مرگ طبيعى) مهلت ندادى؟ بگو: برخوردارى دنيا اندك و ناچيز است و براى كسى كه تقوا پيشه كند آخرت بهتر است، و به اندازهى رشتهى ميان هسته خرما، به شما ستم نخواهد شد. ---------------------------------------------- نکته ها مسلمانان صدر اسلام در دوران سخت مكّه، از پيامبر اسلام اجازهى جنگ با مشركان را مىخواستند و مىگفتند: پيش از اسلام عزيز بوديم، اينك به خاطر اسلام گرفتار فشاريم، بگذار بجنگيم تا عزّت خود را به دست آوريم. پيامبرصلى الله عليه وآله كه آن هنگام مأمور به جنگ نبود، اجازه نمىداد، ولى پس از هجرت كه فرمان جهاد آمد، جمعى از همان جهاد طلبان، دست به اعتراض و بهانه جويى زدند و كفّار مكّه را بزرگ شمرده و از آنان به شدّت مىترسيدند. «خَشية» به ترسى گفته مىشود كه برخاسته از عظمت وبزرگ دانستن طرف باشد. امام صادقعليه السلام فرمود: مراد از «كُفّوا ايديكم»، «كفّوا السنتكم» است، گويا شعارهاى توخالى مىدادند كه آيه نازل شد، دست برداريد.[1] امام باقرعليه السلام يكى از نمونهها را صلح امام حسنعليه السلام معرّفى فرمودند كه آن صلح از آنچه خورشيد بر آن مىتابد براى امّت اسلام بهتر بود.[2] آرى، رهبر معصوم گاهى مثل امام حسنعليه السلام فرمان آتشبس مىدهد و گاهى مانند امام حسينعليه السلام جنگ و شهادت را لازم مىداند. در روايات متعددى مىخوانيم كه مراد از اجل قريب كه مردم تقاضاى تأخير جهاد را تا آن زمان دارند، قيام حضرت مهدىعليه السلام است.[3] يعنى افرادى مىگويند: تا زمان قيام امام زمانعليه السلام نبايد حكم قتال بيايد. ___________________________ 1) تفسير نورالثقلين ؛ كافى، ج2، ص114. 2) كافى، ج 8، ص 330. 3) تفسير عيّاشى، ج1، ص 257. ----------------------------------------- پيام ها 1- توجّه به تاريخ، سازنده است. «ألم تر...» 2- در آغاز هر انقلابى، تحمل مشكلات و سعهى صدر لازم است. «كفوا ايديكم» 3- بايد احساسات زودرس و شعارهاى توخالى را كنترل كرد. «كفوا ايديكم» 4- دستورهاى خداوند، طبق مصالح واقعى است، نه تقاضاى مردم. «كُفّوا ايديكم» (با توجّه به شأن نزول) 5 - هميشه و همه جا شمشير كارساز نيست. در شرايط بحرانى و عدم آمادگى، نبايد بهانه به دشمن قوى پنجه داد. «كُفّوا ايديكم» 6- از رسول خدا و فرمان خدا جلو نيفتيد و در امور دينى، اظهار سليقهى شخصى نكنيد. «كفّوا ايديكم» 7- با نماز كه ياد خداست، آرامش درونى كسب كنيد و با زكات، خلاهاى اقتصادى را پر كنيد. «اقيموا الصلوة و آتواالزكاة» 8 - مسائل عبادى اسلام با مسائل اقتصادى آن بهم پيوسته است. «الصلوة، الزكاة» 9- در ميان عبادات، نماز و زكات جايگاه ويژه دارد. «اقيموا الصلوة و آتوا الزكاة» 10- نماز بر زكات مقدّم است. (هر كجا نامى از اين دو است، اوّل نام نماز است) 11- فرمان نماز وزكات قبل از جهاد صادر وتشريع شده است. «كُفّوا ايديكم و اقيموا الصلوة...» 12 - خودسازى، مقدّم بر جامعه سازى است، آنكه اهل نماز و زكات نباشد، اهل اخلاص و ايثار هم نخواهد بود. «اقيموا الصلوة و آتواالزكاة» 13- آنان كه زود داغ مىشوند، زود هم سرد مىشوند. آرى هر داغى، سرد مىشود، ولى هيچ پختهاى خام نمىشود. «كفّوا ايديكم... فلما كتب... لِمَ كتبت» 14- انقلابى بودن مهم نيست، انقلابى ماندن مهم است. گاهى از شعار تا عمل فاصله زياد است. «فلما كتب...اذا فريق منهم يخشون» 15- فرمان جهاد، وسيلهى آزمايش مردم است. «كتب... القتال... فريقمنهم يخشون» 17- عامل مهم ترك جهاد، دلبستگىهاى دنيوى است. «لولااخرتنا الى اجل» 16- سرچشمه اعتراض به فرمان جهاد ترس است. «يخشون... لِمَ كتبت» 18- به فرمانهاى خدا و زمان صدور آنها اعتراض نكنيد. در برابر امر الهى، محاسبات زمانى و مكانى خود را كنار بگذاريد. «لولا اخّرتنا الى اجل قريب» 19- اعتراض به فرمان خدا نشانهى بىتقوايى است. «لِمَ كتبت... خيرٌ لمن اتّقى» 20- اگر چشم اندازتان را وسيعتر از اين جهان مادّى قرار دهيد، به متاع اندك دنيا دلبسته نمىشويد. «والاخرة خير» 21- كاميابان آخرت، تنها اهل تقوايند. «خير لمن اتّقى» |
||
۱۹ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 78 ----------------------------------- آيه أَيْنَمَا تَكُونُواْ يُدْرِككُّمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنتُمْ فِى بُرُوجٍ مُّشَيَّدَةٍ وَإِن تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُواْ هَذِهِ مِنْ عِندِ اللَّهِ وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُواْ هَذِهِ مِنْ عِندِكَ قُلْ كُلٌّ مِّنْ عِندِ اللَّهِ فَمَالِ هَؤُلَآءِ الْقَوْمِ لَايَكَادُونَ يَفْقَهُونَ حَدِيثاً ------------------------------------- ترجمه هر كجا باشيد، مرگ شما را درمىيابد هر چند در دژهاى مستحكم (يا ستارگان) باشيد. اگر به آنان (منافقان) نيكى وپيروزى برسد، مىگويند: اين از سوى خداست، و اگر بدى به ايشان رسد، مىگويند: اين از جانب تو است. بگو: همه چيز از سوى خداست. اين قوم را چه شده كه در معرض فهم هيچ سخنى نيستند؟ ------------------------------------ نکته ها اين آيه، هم تشويقى به جهاد و نترسيدن از مرگ در جبههى درگيرى است و هم پاسخى به فال بد زدنهاى منافقان است، كه بجاى بررسى و فهم درست مسائل، تلخىها و شكستها را به گردن پيامبر خدا مىاندازند. --------------------------------- پيام ها 1- با توجّه به قطعى و حتمى بودن مرگ، فرار از جنگ چرا؟ «اينما تكونوا...» 2- بدنام كردن رهبر، از شيوههاى منافقان است. «هذه من عندك» 3- نبايد با سلب مسئوليّت از خود، لغزشها را توجيه كرد و گناهان خود را به گردن ديگرى انداخت. «يقولوا هذه من عندك» 4- پيروزى و شكست، مرگ و حيات، تلخىها وشيرينىها همه در مدار مقدرات حكيمانه خداست. «كلّ من عنداللّه» 5 - منشأ همهى حوادث تلخ وشيرين خداست، نه آنچه ثنويّت مىگويد و اهريمن ويزدان را مطرح مىكند. «كلّ من عنداللّه» 6- منافقان عناد دارند و سخن حقّ را در نمىيابند. «لايكادون يفقهون حديثاً» 7- خداوند را محور همه چيز دانستن (توحيد افعالى) نيازمند تفكّر دقيق و عميق است. «يفقهون» 8 - كسى كه توحيد و محوريّت خدا را درك نكند، هيچ يك از معارف را درك نمىكند. «لايفقهون حديثاً» |
||
۱۹ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 79 -------------------------------------- آيه مَّآ أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَمَآ أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِن نَّفْسِكَ وَ أَرْسَلْنَكَ لِلنَّاسِ رَسُولاً وَكَفَى بِاللَّهِ شَهِيداً ---------------------------------------- ترجمه (اى انسان!) آنچه از نيكى به تو رسد از خداست و آنچه از بدى به تو برسد از نفس توست. و (اى پيامبر) ما تو را به رسالت براى مردم فرستاديم و گواهى خدا در اينباره كافى است. ------------------------------------------- نکته ها در بينش الهى، همه چيز مخلوق خداست «اللّه خالق كلّ شىء»[1] و خداوند، همه چيز را نيك آفريده است. «احسن كلّ شىء خلقه»[2] آنچه به خداوند مربوط است، آفرينش است كه از حُسن جدا نيست و ناگوارىها و گرفتارىهاى ما، اوّلاً فقدان آن كمالات است كه مخلوق خدا نيست، ثانياً آنچه سبب محروميّت از خيرات الهى است، كردار فرد يا جامعه است. به تعبير يكى از علما، زمين كه به دور خورشيد مىگردد، همواره قسمتى كه رو به خورشيد است، روشن است و اگر طرف ديگر تاريك است، چون پشت به خورشيد كرده وگرنه خورشيد، همواره نور مىدهد. بنابراين مىتوان به زمين گفت: اى زمين هر كجاى تو روشن است از خورشيد است و هر كجاى تو تاريك است از خودت مىباشد. در اين آيه نيز به انسان خطاب شده كه هر نيكى به تو رسد از خداست و هر بدى به تو رسد از خودت است. با آن همه ستايش قرآن از رسول اللّهصلى الله عليه وآله، بايد گفت: مراد از «من نفسك» نفس انسان است، نه شخص پيامبر. واللّه العالم در آيه قبل خوانديم كه خوبىها و بدىها همه از نزد خداست و در اين آيه مىخوانيم: تنها خوبىها از اوست و بدىها از انسان است و اين به خاطر آن است كه بدىها از آن جهت كه از انسان صادر مىشود به انسان نسبت داده شده و از آن جهت كه خود انسان و اراده او در تحت سيطره الهى است، به خدا نسبت داده مىشود. چنانكه اگر كارمند دولت خلاف كند، اين خلاف هم به خود كارمند نسبت داده مىشود، و هم به دليل آنكه او كارمند دولت است، به دولت نسبت داده مىشود. امام رضاعليه السلام مىفرمايد: خداوند به انسان خطاب مىكند كه اراده و خواست تو نيز از من است.[3] آرى، انسان با خواست خداوند مىتواند تصميم بگيرد. _____________________________ 1) زمر، 63. 2) سجده، 7. 3) تفسير عيّاشى، ج1، ص 258. --------------------------------------- پيام ها 1- در جهان بينى الهى، هر نيكى و زيبايى از خداست. «من حسنة فمن اللّه» 2- در برابر تضعيف روحيّهها، بايد تقويت روحيّه كرد. منافقان كه بدىها را از رسول اللّه مىدانستند، اين آيه در جبران آن مىگويد: «من سيّئة فمن نفسك» 3- رسالت پيامبر اسلام، جهانى است. «ارسلناك للناس» 4- انبيا براى همه مردم وسيلهى خير هستند. «للناس» |
||
۱۹ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |