به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۷۳ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 69، 70

---------------------------------------
آيه
وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِّنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّديقِينَ وَالشُّهَدَآءِ وَالصَّلِحِينَ وَ حَسُنَ أُوْلَِكَ رَفِيقاً
ذَ لِكَ الْفَضْلُ مِنَ اللَّهِ وَكَفَى بِاللَّهِ عَلِيماً
----------------------------------------
ترجمه
و هر كس كه از خدا و پيامبر اطاعت كند، پس آنان (در قيامت) با كسانى همدم خواهند بود كه خداوند بر آنان نعمت داده است، مانند پيامبران، صدّيقان، شهيدان و صالحان و اينان چه همدم‏هاى خوبى هستند.
اين همه تفضّل از سوى خداست و خداوند براى آگاه بودن بس است.
-----------------------------------------
نکته ها
در سوره‏ى حمد در كنار صراط مستقيم، گروه «انعمت عليهم» آمده بود، و اين بار دوّم است كه در كنار آيه‏ى صراط مستقيم، گروه «انعم‏اللّه عليهم» مطرح است. گويا غير از انبيا و شهدا و صدّيقان و صالحان، ديگران بيراهه مى‏روند و راه مسقيم، منحصراً راه يكى از اين چهار گروه است.
در روايات، بهترين نمونه‏ى صدّيقان، امامان معصوم‏عليهم السلام، و صديقه، فاطمه‏ى زهراعليها السلام معرّفى شده است. مراد از «شهدا» هم، يا كشتگان ميدان جهادند، يا گواهان اعمال در قيامت.
همنشينى با انبيا در دنيا براى همه‏ى پيروان واقعى امكان ندارد، بنابراين مراد آيه همنشينى در آخرت است.
--------------------------------------
پيام ها
1- قرار گرفتن در راه انبيا و شهدا و داشتن رفقاى خوب، جز با اطاعت از فرمان خدا و رسول به دست نمى‏آيد. «و من يطع‏اللّه و الرسول، فاولئك ...»
2- رفيق خوب، انبيا، شهدا، صدّيقان و صالحانند. رفقاى دنيايى را هم بايد با همين خصلتها گزينش كرد. «حَسُن اولئك رفيقاً»
3- اطاعت از رسول، پرتوى از اطاعت خدا و در طول آن است، پس با توحيد، منافاتى ندارد. «من يطع اللّه و الرسول»
4- پاداش اطاعت از پيامبر، همجوارى با همه‏ى انبياست. چون همه يك نورند و يك هدف دارند و اطاعت از يكى، همراه شدن با همه است. «من يطع اللَّه و الرسول... مع... النّبيين»
5 - آگاه بودن خدا، بهترين عامل تشويق براى انجام وظيفه است. «باللّه‏عليماً»
6- مقام نبوّت از مقام صدّيقين و شهدا و صالحين بالاتر است (چون نام انبيا قبل از آنها برده شده است) «من النّبيين و الصدّيقين...»




۱۹ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 71

-----------------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ خُذُواْ حِذْرَكُمْ فَانفِرُواْ ثُبَاتٍ أَوِ انفِرُواْ جَمِيعاً
--------------------------------------------------
ترجمه
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! (در برابر دشمن هوشيار باشيد و به علامت آمادگى) سلاح خود را برداريد، پس به صورت دسته‏هاى پراكنده و نامنظّم يا همه با هم بسوى دشمن حركت كنيد.
---------------------------------------------------
نکته ها
در آيه‏ى پيش، اطاعت از خدا ورهبرى معصوم و حاكميّت پيامبر، و در اين آيه، ضرورت هوشيارى و آمادگى رزمى براى امّت اسلامى و رهبرى حقّ مطرح است.
«حِذْر»، به معناى بيدارى، آماده باش و وسيله دفاع است. «ثُبات»، جمع «ثُبه»، به دسته‏هاى پراكنده (شامل گروه‏هاى پارتيزانى كه دشمن را گيج و تمركز فكرى او را سلب مى‏كند) مى‏گويند.
مسلمانان بايد مرزهاى كشور خود را حفظ كنند. عمل به اين آيه، رمز عزّت و غفلت از آن، رمز سقوط و شكست مسلمانان مى‏باشد.
--------------------------------------------
پيام ها
1- مسلمانان بايد در هر حال آماده و بيدار باشند، و از طرحها، نفرات، نوع اسلحه، روحيّه، همكارى داخلى و خارجى دشمنان آگاه باشند و متناسب با آنها طرح بريزند و عمل كنند. «يا ايها الّذين آمنوا خذوا حذركم»
2- آمادگى رزمى در سايه‏ى ايمان ارزش دارد. «ياايّها الّذين آمنوا خذوا حذركم»
3- مسلمانان بايد بسيج شوند. «انفروا جميعاً»
4- مسلمانان بايد از تاكتيك‏هاى مختلف، براى مقابله با دشمن استفاده كنند. «ثبات او انفروا جميعاً»
5 - شيوه بسيج و مبارزه را خودتان تعيين كنيد. «ثبات او انفروا جميعاً»




۱۹ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 72

--------------------------------------------
آيه
وَإِنَّ مِنكُمْ لَمَنْ لَّيُبَطِّئَنَّ فَإِن أَصَبَتْكُم مُّصِيَبةٌ قَالَ قَدْ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَىَّ إِذْ لَمْ أَكُن مَّعَهُمْ شَهِيداً
------------------------------------------
ترجمه
وهمانا از شما كسانى‏اند كه (هم خودشان سست مى‏باشند وهم) عامل كُندى و دلسردى رزمندگان مى‏شوند، چون به شما مشكلى برسد، مى‏گويد: خدا بر من منّت نهاده كه همراه آنان (در جبهه) حضور نيافتم (يا همراه آنان شهيد نشدم)
-------------------------------------------
نکته ها
در آيه‏ى پيش، خطر دشمنان خارجى مطرح بود، اينجا خطر دشمنان داخلى و عوامل نفوذى و منافق مطرح است.
«يُبطّئنّ» از ريشه‏ى «بطو» به معناى كُندى است. به گفته اهل لغت، «بطوء» هم حركت كند است و هم ديگران را به كندى در حركت فراخواندن.
-----------------------------------------
پيام ها
1- صحنه‏هاى جنگ، وسيله‏ى خوبى براى شناخت افراد ضعيف الايمان و منافقان است. «و ان منكم...»
2- خداوند، از افكار و گفتار منافقان پرده برمى‏دارد. «و ان منكم ...»
3- منافقان، گاهى چنان به رنگ مؤمنان در مى‏آيند كه جزء آنان جلوه مى‏كنند. «منكم»
4- همه اصحاب پيامبر عادل و در خط حضرت نبودند. «منكم... ليُبطئنّ»
5 - منافقان، عامل تضعيف روحيّه‏ى مسلمانانند «ليبطّئنّ» پس بايد آنان را شناخت و به جبهه نفرستاد.
6- منافقان، عدم شركت در جنگ، فرار از جبهه و نجات از مرگ را رمز موفّقيت و سعادت مى‏دانند. «انعم اللّه علىّ»
7- هر رفاهى، مصون ماندنى و لطف و نعمت خدا نيست. «اَنعم اللَّه علىّ»
8 - چشيدن سختى‏ها در كنار مؤمنان، نعمت است، امّا رفاه جدا از مؤمنان نعمت نيست. «اصابتكم مصيبة... لم اكن معهم»




۱۹ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 73

-------------------------------------------
آيه
وَلَئِنْ أَصَبَكُمْ فَضْلٌ مِّنَ اللَّهِ لَيَقُولَنَّ كَأَن لَّمْ تَكُن بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُ مَوَدَّةٌ يَلَيْتَنِى كُنتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً
-------------------------------------------
ترجمه
واگر فضل وغنيمتى از سوى خداوند به شما برسد، آن‏چنان كه گويا ميان شما و او هرگز دوستى نبوده (تا نفع شما را نفع خود داند) خواهد گفت: اى كاش (در جهاد) با آنان بودم تا به رستگارى بزرگ (پيروزى وغنائم) مى‏رسيدم.
-------------------------------------------
نکته ها
در رسيدن فضل و غنيمت، نام خدا مطرح است، «فضل من اللّه» ولى در برخورد با سختى‏ها كه در آيه‏ى قبل مطرح بود، نامى از خدا نيست، «اصابتكم مصيبة» گويا اشاره به اين است كه از خداوند، جز فضل و رحمت، چيزى به ما نمى‏رسد.
--------------------------------------------
پيام ها
1- پيروزى در جنگ و غنائم آن، از فضل خداست. «اصابكم فضل من اللّه»
2- به خاطر منافع دنيوى، منافقان عاطفه را از دست مى‏دهند. «كان لم تكن بينكم و بينه مودّة»
3- آرزوهاى منافق، صادقانه نيست. «لئن اصابكم فضل... ياليتنى»
4- منافق، نان به نرخ روز مى‏خورد. هنگام ناگواريها مى‏گويد: خدا لطف كرد كه ما نبوديم. «انعم‏اللّه على» و هنگام فتح و غنيمت مى‏گويد: كاش مى‏بوديم. «ياليتنى كنت معهم»
5 - آنكه در غمهاى مؤمنان شريك نيست، ولى مى‏خواهد در بهره‏ها سهيم باشد، خصلتى از منافقان دارد. «لئن اصابكم فضل... ياليتنى كنت معهم»
6- در نظر منافقان، رستگارى، رسيدن به دنياست. «فوزاً عظيماً»




۱۹ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 74

---------------------------------------
آيه
فَلْيُقَتِلْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يَشْرُونَ الْحَيَو ةَ الدُّنْيَا بِالْأَخِرَةِ وَ مَنْ يُقَتِلْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ فَيُقْتَلْ أَوْ يَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْراً عَظِيماً
----------------------------------------
ترجمه
پس بايد در راه خدا كسانى بجنگند كه زندگى دنيا را به آخرت مى‏فروشند و كسى كه در راه خدا مى‏جنگد، كشته شود يا پيروز گردد، بزودى پاداشى بزرگ به او خواهيم داد.
-----------------------------------
پيام ها
1- هدف از جنگ در اسلام، فقط خداست، نه كشورگشايى، نه استثمار ونه انتقام. «فى سبيل‏اللّه»
2- جهاد، توفيقى است كه به همه داده نمى‏شود. «فليقاتل ... الّذين يشرون‏الحيوة الدنيا» دنياطلبان نه لياقت جبهه را دارند و نه شجاعت آن را.
3- جهاد اكبر و مبارزه با دنيا پرستى، مقدّمه‏ى جهاد اصغر و مبارزه با دشمن است. «فليقاتل فى سبيل‏اللّه الّذين ...»
4- مجاهد فى سبيل‏اللَّه هرگز مغلوب نيست. (به جاى «يُغلب» مى‏فرمايد: «يقتل»
5 - در جبهه‏ى حقّ، فرار وشكست مطرح نيست، يا شهادت يا پيروزى. «يقتل او يغلب»
6- منافق، فقط غنائم را «فوز عظيم» مى‏داند (در آيه‏ى قبل) ولى قرآن، هم براى پيروزى و هم براى شهادت، «اجر عظيم» قرار داده است. «اجراً عظيما»
7- وعده‏ى «اجر عظيم» تشويق براى عزيمت به جبهه است.
8 - زندگى آخرت برتر از زندگى دنياست و معامله دنيا با آخرت كار بزرگى است. «يشرون الحيوة الدنيا بالاخرة... اجراً عظيما»
9- پاداش شهيد و رزمنده پيروز يكسان است. «فيقتل او يغلب....اجراً عظيماً»




۱۹ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوه نسا
آیه 75

----------------------------------------
آيه
وَمَا لَكُمْ لَا تُقَتِلُونَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَ النِّسَآءِ وَالْوِلْدَ نِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَآ أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ وَلِيّاً وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ نَصِيراً
ترجمه
شما را چه شده كه در راه خدا و (در راه نجات) مردان و زنان و كودكان مستضعف نمى‏جنگيد، آنان كه مى‏گويند: پروردگارا! ما را از اين شهرى كه مردمش ستمگرند بيرون بر و از جانب خود رهبر و سرپرستى براى ما قرار ده و از سوى خودت، ياورى براى ما تعيين فرما.
نکته ها
آيه درباره‏ى مسلمانانى است كه تحت فشار و شكنجه‏ى مردم مكّه قرار داشتند. و از كسانى كه جهاد در راه آزادى آنان را رها كرده‏اند، نكوهش مى‏كند.
امام باقرعليه السلام فرمود: مقصود از مستضعفينى كه در تحت حكومت ظالمانند، ما هستيم. و امام صادق‏عليه السلام در پاسخ به اينكه مستضعفين چه كسانى هستند؟ فرمود: كسانى كه نه مؤمن هستند و نه كافر.[1]
____________________________
1) تفسير عيّاشى، ج‏1، ص‏257.
------------------------------------------
پيام ها
1- مسلمانان بايد نسبت به هم، غيرت و تعصّب مكتبى داشته باشند و در برابر ناله‏ها و استغاثه‏ها بى تفاوت نباشند. «مالكم....»
2- از اهداف جهاد اسلامى، تلاش براى رهايى مستضعفان از سلطه ستمگران است. «فى سبيل‏اللّه و المستضعفين».
3- اسلام مرز نمى‏شناسد، هرجا كه مستضعفى باشد، جهاد هست. «والمستضعفين»
4- ارتش اسلام بايد به حدى مقتدر باشد كه نجات بخش تمام محرومان جهان باشد. «ما لكم لاتقاتلون»
5 - در شيوه‏ى دعوت به جهاد، بايد از عواطف مردم كمك گرفت. «المستضعفين... الّذين يقولون ربّنا...»
6- سرپرستى و ولايت بر مسلمانان بايد از طرف خدا باشد. «من لدنك وليّاً»




۱۹ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 76

-----------------------------------------
آيه
الَّذِينَ ءَامَنُواْ يُقَتِلُونَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ كَفَرُواْ يُقَتِلُونَ فِى سَبِيلِ الطَّغُوتِ فَقَتِلُواْ أَوْلِيَآءَ الشَّيْطَنِ إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَنِ كَانَ ضَعِيفاً
---------------------------------------
ترجمه
كسانى كه ايمان آورده‏اند، در راه خدا جهاد مى‏كنند و كسانى كه كافر شده‏اند در راه طاغوت مى‏جنگند. پس با دوستان و ياران شيطان بجنگيد (و بيم نداشته باشيد) زيرا حيله‏ى شيطان ضعيف است.
--------------------------------------
نکته ها
گرچه نيرنگ‏هاى شيطانى كفّار بزرگ است، «ومكروا مكراً كبّارا»[1] و نزديك است كوهها از مكر كفّار، از جا كنده شود، «و ان كان مكرهم لتزول منه الجبال»[2] ولى در برابر اراده‏ى خداوند، سست و ضعيف است.
___________________________
1) نوح، 22.
2) ابراهيم، 46.
----------------------------------------
پيام ها
1- لازمه‏ى ايمان، جهاد با كفّار است. «الّذين آمنوا يقاتلون»
2- جهاد اسلامى، در راه خدا و براى حفظ دين خداست، نه كشورگشايى يا انتقام‏گيرى. «يقاتلون فى سبيل اللّه»
3- جامعه‏ى الهى و غير الهى را از نوع درگيرى‏هايشان مى‏توان شناخت. «فى سبيل اللّه، فى سبيل الطاغوت»
4- درگيرى و تضاد هميشه بوده وهست، ولى در چه راهى وبراى چه هدفى؟ «فى سبيل اللّه...»
5 - مثلث كفر، طاغوت وشيطان، اتحاد محكمى دارند. «كفروا، الطاغوت، الشيطان»
6- با مقايسه ميان دو نوع مبارزه وهدف، به ارزش كار خود پى ببريد ودر جنگ بكوشيد. «فقاتلوا اولياء الشيطان»
7- گرچه دشمنان نقشه‏ها دارند، ولى نترسيد، كه نقشه‏هايشان ضعيف است. «انّ كيد الشيطان كان ضعيفاً»
8 - پايان خط طاغوت و راه شيطان، ناكامى است. «انّ كيد الشيطان كان ضعيفاً»




۱۹ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 77

----------------------------------------
آيه
أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ قِيلَ لَهُمْ كُفُّواْ أَيْدِيَكُمْ وَأَقِيمُواْ الصَّلَوةَ وَءَاتُواْ الزَّكَوة فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ إِذَا فَرِيقٌ مِّنْهُمْ يَخْشَوْنَ النَّاسَ كَخَشْيَةِ اللَّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْيَةَ وَقَالُواْ رَبَّنَا لِمَ كَتَبْتَ عَلَيْنَا الْقِتَالَ لَوْلَآ أَخَّرْتَنَآ إِلَى‏ أَجَلٍ قَرِيبٍ قُلْ مَتَعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ وَالْأَخِرَةُ خَيْرٌ لِّمَنِ اتَّقَى وَلَا تُظْلَمُونَ فَتِيلاً
----------------------------------------------------
ترجمه
آيا نمى‏نگرى كسانى را كه (پيش از هجرت) به آنان گفته شد (اكنون) دست نگهداريد و نماز به پا داريد و زكات بپردازيد. ليكن چون جهاد (در مدينه) بر آنان مقرّر شد، گروهى از آنان از مردم (مشرك مكّه) چنان مى‏ترسيدند كه گويا از خدا مى‏ترسند، بلكه بيش از خدا (از كفّار مى‏ترسيدند) و (از روى اعتراض) گفتند: پروردگارا! چرا جنگ را بر ما واجب كردى؟ چرا ما را تا سرآمدى نزديك (مرگ طبيعى) مهلت ندادى؟ بگو: برخوردارى دنيا اندك و ناچيز است و براى كسى كه تقوا پيشه كند آخرت بهتر است، و به اندازه‏ى رشته‏ى ميان هسته خرما، به شما ستم نخواهد شد.
----------------------------------------------
نکته ها
مسلمانان صدر اسلام در دوران سخت مكّه، از پيامبر اسلام اجازه‏ى جنگ با مشركان را مى‏خواستند و مى‏گفتند: پيش از اسلام عزيز بوديم، اينك به خاطر اسلام گرفتار فشاريم، بگذار بجنگيم تا عزّت خود را به دست آوريم. پيامبرصلى الله عليه وآله كه آن هنگام مأمور به جنگ نبود، اجازه نمى‏داد، ولى پس از هجرت كه فرمان جهاد آمد، جمعى از همان جهاد طلبان، دست به اعتراض و بهانه جويى زدند و كفّار مكّه را بزرگ شمرده و از آنان به شدّت مى‏ترسيدند.
«خَشية» به ترسى گفته مى‏شود كه برخاسته از عظمت وبزرگ دانستن طرف باشد.
امام صادق‏عليه السلام فرمود: مراد از «كُفّوا ايديكم»، «كفّوا السنتكم» است، گويا شعارهاى توخالى مى‏دادند كه آيه نازل شد، دست برداريد.[1]
امام باقرعليه السلام يكى از نمونه‏ها را صلح امام حسن‏عليه السلام معرّفى فرمودند كه آن صلح از آنچه خورشيد بر آن مى‏تابد براى امّت اسلام بهتر بود.[2]
آرى، رهبر معصوم گاهى مثل امام حسن‏عليه السلام فرمان آتش‏بس مى‏دهد و گاهى مانند امام حسين‏عليه السلام جنگ و شهادت را لازم مى‏داند.
در روايات متعددى مى‏خوانيم كه مراد از اجل قريب كه مردم تقاضاى تأخير جهاد را تا آن زمان دارند، قيام حضرت مهدى‏عليه السلام است.[3] يعنى افرادى مى‏گويند: تا زمان قيام امام زمان‏عليه السلام نبايد حكم قتال بيايد.
___________________________
1) تفسير نورالثقلين ؛ كافى، ج‏2، ص‏114.
2) كافى، ج 8، ص 330.
3) تفسير عيّاشى، ج‏1، ص 257.
-----------------------------------------
پيام ها
1- توجّه به تاريخ، سازنده است. «ألم تر...»
2- در آغاز هر انقلابى، تحمل مشكلات و سعه‏ى صدر لازم است. «كفوا ايديكم»
3- بايد احساسات زودرس و شعارهاى توخالى را كنترل كرد. «كفوا ايديكم»
4- دستورهاى خداوند، طبق مصالح واقعى است، نه تقاضاى مردم. «كُفّوا ايديكم» (با توجّه به شأن نزول)
5 - هميشه و همه جا شمشير كارساز نيست. در شرايط بحرانى و عدم آمادگى، نبايد بهانه به دشمن قوى پنجه داد. «كُفّوا ايديكم»
6- از رسول خدا و فرمان خدا جلو نيفتيد و در امور دينى، اظهار سليقه‏ى شخصى نكنيد. «كفّوا ايديكم»
7- با نماز كه ياد خداست، آرامش درونى كسب كنيد و با زكات، خلاهاى اقتصادى را پر كنيد. «اقيموا الصلوة و آتواالزكاة»
8 - مسائل عبادى اسلام با مسائل اقتصادى آن بهم پيوسته است. «الصلوة، الزكاة»
9- در ميان عبادات، نماز و زكات جايگاه ويژه دارد. «اقيموا الصلوة و آتوا الزكاة»
10- نماز بر زكات مقدّم است. (هر كجا نامى از اين دو است، اوّل نام نماز است)
11- فرمان نماز وزكات قبل از جهاد صادر وتشريع شده است. «كُفّوا ايديكم و اقيموا الصلوة...»
12 - خودسازى، مقدّم بر جامعه سازى است، آنكه اهل نماز و زكات نباشد، اهل اخلاص و ايثار هم نخواهد بود. «اقيموا الصلوة و آتواالزكاة»
13- آنان كه زود داغ مى‏شوند، زود هم سرد مى‏شوند. آرى هر داغى، سرد مى‏شود، ولى هيچ پخته‏اى خام نمى‏شود. «كفّوا ايديكم... فلما كتب... لِمَ كتبت»
14- انقلابى بودن مهم نيست، انقلابى ماندن مهم است. گاهى از شعار تا عمل فاصله زياد است. «فلما كتب...اذا فريق منهم يخشون»
15- فرمان جهاد، وسيله‏ى آزمايش مردم است. «كتب... القتال... فريق‏منهم يخشون»
17- عامل مهم ترك جهاد، دلبستگى‏هاى دنيوى است. «لولااخرتنا الى اجل»
16- سرچشمه اعتراض به فرمان جهاد ترس است. «يخشون... لِمَ كتبت»
18- به فرمان‏هاى خدا و زمان صدور آنها اعتراض نكنيد. در برابر امر الهى، محاسبات زمانى و مكانى خود را كنار بگذاريد. «لولا اخّرتنا الى اجل قريب»
19- اعتراض به فرمان خدا نشانه‏ى بى‏تقوايى است. «لِمَ كتبت... خيرٌ لمن اتّقى»
20- اگر چشم اندازتان را وسيعتر از اين جهان مادّى قرار دهيد، به متاع اندك دنيا دلبسته نمى‏شويد. «والاخرة خير»
21- كاميابان آخرت، تنها اهل تقوايند. «خير لمن اتّقى»




۱۹ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 78

-----------------------------------
آيه
أَيْنَمَا تَكُونُواْ يُدْرِككُّمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنتُمْ فِى بُرُوجٍ مُّشَيَّدَةٍ وَإِن تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُواْ هَذِهِ مِنْ عِندِ اللَّهِ وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُواْ هَذِهِ مِنْ عِندِكَ قُلْ كُلٌّ مِّنْ عِندِ اللَّهِ فَمَالِ هَؤُلَآءِ الْقَوْمِ لَايَكَادُونَ يَفْقَهُونَ حَدِيثاً
-------------------------------------
ترجمه
هر كجا باشيد، مرگ شما را درمى‏يابد هر چند در دژهاى مستحكم (يا ستارگان) باشيد. اگر به آنان (منافقان) نيكى وپيروزى برسد، مى‏گويند: اين از سوى خداست، و اگر بدى به ايشان رسد، مى‏گويند: اين از جانب تو است. بگو: همه چيز از سوى خداست. اين قوم را چه شده كه در معرض فهم هيچ سخنى نيستند؟
------------------------------------
نکته ها
اين آيه، هم تشويقى به جهاد و نترسيدن از مرگ در جبهه‏ى درگيرى است و هم پاسخى به فال بد زدنهاى منافقان است، كه بجاى بررسى و فهم درست مسائل، تلخى‏ها و شكست‏ها را به گردن پيامبر خدا مى‏اندازند.
---------------------------------
پيام ها
1- با توجّه به قطعى و حتمى بودن مرگ، فرار از جنگ چرا؟ «اينما تكونوا...»
2- بدنام كردن رهبر، از شيوه‏هاى منافقان است. «هذه من عندك»
3- نبايد با سلب مسئوليّت از خود، لغزشها را توجيه كرد و گناهان خود را به گردن ديگرى انداخت. «يقولوا هذه من عندك»
4- پيروزى و شكست، مرگ و حيات، تلخى‏ها وشيرينى‏ها همه در مدار مقدرات حكيمانه خداست. «كلّ من عنداللّه»
5 - منشأ همه‏ى حوادث تلخ وشيرين خداست، نه آنچه ثنويّت مى‏گويد و اهريمن ويزدان را مطرح مى‏كند. «كلّ من عنداللّه»
6- منافقان عناد دارند و سخن حقّ را در نمى‏يابند. «لايكادون يفقهون حديثاً»
7- خداوند را محور همه چيز دانستن (توحيد افعالى) نيازمند تفكّر دقيق و عميق است. «يفقهون»
8 - كسى كه توحيد و محوريّت خدا را درك نكند، هيچ يك از معارف را درك نمى‏كند. «لايفقهون حديثاً»




۱۹ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 79

--------------------------------------
آيه
مَّآ أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَمَآ أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِن نَّفْسِكَ وَ أَرْسَلْنَكَ لِلنَّاسِ رَسُولاً وَكَفَى بِاللَّهِ شَهِيداً
----------------------------------------
ترجمه
(اى انسان!) آنچه از نيكى به تو رسد از خداست و آنچه از بدى به تو برسد از نفس توست. و (اى پيامبر) ما تو را به رسالت براى مردم فرستاديم و گواهى خدا در اين‏باره كافى است.
-------------------------------------------
نکته ها
در بينش الهى، همه چيز مخلوق خداست «اللّه خالق كلّ شى‏ء»[1] و خداوند، همه چيز را نيك آفريده است. «احسن كلّ شى‏ء خلقه»[2] آنچه به خداوند مربوط است، آفرينش است كه از حُسن جدا نيست و ناگوارى‏ها و گرفتارى‏هاى ما، اوّلاً فقدان آن كمالات است كه مخلوق خدا نيست، ثانياً آنچه سبب محروميّت از خيرات الهى است، كردار فرد يا جامعه است.
به تعبير يكى از علما، زمين كه به دور خورشيد مى‏گردد، همواره قسمتى كه رو به خورشيد است، روشن است و اگر طرف ديگر تاريك است، چون پشت به خورشيد كرده وگرنه خورشيد، همواره نور مى‏دهد. بنابراين مى‏توان به زمين گفت: اى زمين هر كجاى تو روشن است از خورشيد است و هر كجاى تو تاريك است از خودت مى‏باشد. در اين آيه نيز به انسان خطاب شده كه هر نيكى به تو رسد از خداست و هر بدى به تو رسد از خودت است.
با آن همه ستايش قرآن از رسول اللّه‏صلى الله عليه وآله، بايد گفت: مراد از «من نفسك» نفس انسان است، نه شخص پيامبر. واللّه العالم
در آيه قبل خوانديم كه خوبى‏ها و بدى‏ها همه از نزد خداست و در اين آيه مى‏خوانيم: تنها خوبى‏ها از اوست و بدى‏ها از انسان است و اين به خاطر آن است كه بدى‏ها از آن جهت كه از انسان صادر مى‏شود به انسان نسبت داده شده و از آن جهت كه خود انسان و اراده او در تحت سيطره الهى است، به خدا نسبت داده مى‏شود. چنانكه اگر كارمند دولت خلاف كند، اين خلاف هم به خود كارمند نسبت داده مى‏شود، و هم به دليل آنكه او كارمند دولت است، به دولت نسبت داده مى‏شود.
امام رضاعليه السلام مى‏فرمايد: خداوند به انسان خطاب مى‏كند كه اراده و خواست تو نيز از من است.[3] آرى، انسان با خواست خداوند مى‏تواند تصميم بگيرد.
_____________________________
1) زمر، 63.
2) سجده، 7.
3) تفسير عيّاشى، ج‏1، ص 258.
---------------------------------------
پيام ها
1- در جهان بينى الهى، هر نيكى و زيبايى از خداست. «من حسنة فمن اللّه»
2- در برابر تضعيف روحيّه‏ها، بايد تقويت روحيّه كرد. منافقان كه بدى‏ها را از رسول اللّه مى‏دانستند، اين آيه در جبران آن مى‏گويد: «من سيّئة فمن نفسك»
3- رسالت پيامبر اسلام، جهانى است. «ارسلناك للناس»
4- انبيا براى همه مردم وسيله‏ى خير هستند. «للناس»




۱۹ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۵۸
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۲۱
پیام‌های جدید
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۵۰۱ پاسخ
۱۲,۴۱۴,۹۶۳ بازدید
۱۵ روز قبل
Greatest Ever
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۹ پاسخ
۹,۱۰۰,۸۴۱ بازدید
۱۸ روز قبل
armanshah
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۷ پاسخ
۵۸۵,۱۷۵ بازدید
۳ ماه قبل
مهدی
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۳۵۷,۴۳۶ بازدید
۶ ماه قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۷,۱۰۰ بازدید
۶ ماه قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۹۶۹ بازدید
۶ ماه قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۷۴,۶۲۲ بازدید
۶ ماه قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۵۹,۸۵۹ بازدید
۶ ماه قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۸۵,۱۰۲ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۳۷۴,۱۸۹ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
حاضرین در سایت
۴۷۸ کاربر آنلاین است. (۱۵۰ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۴۷۸

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!