در حال دیدن این عنوان: |
۷۴ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 80 ------------------------------------- آيه وَمَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ وَمَنْ تَوَلَّى فَمَآ أَرْسَلْنَكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً ------------------------------------------ ترجمه هر كس پيامبر را پيروى كند، بىشك خداوند را اطاعت كرده است و هر كه اعراض كند و سرباز زند، ما تو را بر آنان نگهبان نفرستادهايم. ------------------------------------------- پيام ها 1- سخن ورفتار پيامبر همچون قرآن، حجّت ولازمالاجراست. «منيطعالرسول...» 2- اطاعت از اوامر حكومتى پيامبر واجب است. (مراد از اطاعت رسول، فرمانهاى حكومتى اوست، وگرنه اطاعت از دستورات الهى كه با بيان رسول ابلاغ مىشود، اطاعت از خداست نه رسول.) «من يطع الرسول» 3- انبيا معصومند. «من يطعالرسول فقد اطاع اللّه» 4- اوامر پيامبر، پرتوى از اوامر الهى ودر طول آن است. «يطع الرسول فقد اطاع اللَّه» 5 - انسان، مختار است، نه مجبور. «من يطع... و من تولّى» 6- وظيفهى پيامبران، تبليغ است، نه تحميل. «و من تولى فما أرسلناك عليهم حفيظاً» |
||
۱۹ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 81 -------------------------------------------- آيه وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُواْ مِنْ عِنْدِكَ بَيَّتَ طَآئِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِى تَقُولُ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ وَكَفَى بِاللَّهِ وَكِيلاً ------------------------------------------- ترجمه (منافقان، به هنگام روز و در حضور تو) مىگويند: اطاعت! پس چون از نزد تو بيرون مىروند، گروهى از آنان در جلسات شبانه و بيتوتهها برخلاف گفتهى تو كار مىكنند، ولى خداوند، آنچه را در اين جلسات مىگذرد، مىنويسد. پس از آنان اعراض و بر خداوند توكّل كن، وكافى است كه خداوند، پشتيبان باشد. -------------------------------------------- پيام ها 1- به هر اظهار وفادارى و ايمانى دلگرم نباشيد، چرا كه منافقان با چرب زبانى خود را مطيع جلوه مىدهند. «يقولون طاعة» 2- منافقان، جلسات سرّى شبانه و تشكيلات گروهى دارند. «بيّت طائفة» 3- دشمنان از نقاط كور وتاريك استفاده مىكنند، از توطئههاى آنان غافل نباشيد. «بيّت» 4- قرآن، در انتقاد، همه را يكسان نمىداند. «طائفة منهم» 5 - خداوند، به حساب توطئهها وشيطنتهاى منافقان خواهد رسيد. «يكتب ما يبيّتون» 6- در برابر توطئههاى سرى منافقان تنها بر خدا بايد توكّل كرد، توكّل عامل موفقيّت است. «توكّل على اللّه» 7- خداوند، حامى مسلمانان و رسول اكرم صلى الله عليه وآله است و پرده از توطئههاى منافقان برداشته و با امدادهاى غيبى آنان را يارى مىكند. «و كفى بالله وكيلا» |
||
۱۹ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 82 ---------------------------------------- آيه أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْءَانَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدَواْ فِيهِ اخْتِلَفاً كَثِيراً ----------------------------------------- ترجمه چرا در معانى قرآن تدّبر نمىكنند؟ در حالى كه اگر اين قرآن، از طرف غير خدا بود قطعاً اختلافهاى بسيارى در آن مىيافتند. ------------------------------------------- نکته ها از تهمتهايى كه به پيامبر اسلام مىزدند، آن بود كه قرآن را شخص ديگرى به محمّد صلى الله عليه وآله ياد داده است: «يُعلّمه بشر»[1] اين آيه در پاسخ آنان نازل شده است. معمولاً در نوع سخنان و نوشتههاى افراد بشر در درازمدّت تغيير، تكامل و تضاد پيش مىآيد. امّا اين كه قرآن در طول 23 سال نزول، در شرايط گوناگون جنگ و صلح، غربت و شهرت، قوّت و ضعف، و در فراز و نشيبهاى زمان آن هم از زبان شخصى درس نخوانده، بدون هيچگونه اختلاف و تناقض بيان شده، دليل آن است كه كلام خداست، نه آموختهى بشر. فرمان تدبّر در قرآن براى همه و در هر عصر ونسلى، رمز آن است كه هر انديشمندى هر زمان، به نكتهاى خواهد رسيد. حضرت علىعليه السلام دربارهى بىكرانگى مفاهيم قرآن فرموده است: «بَحراً لايُدرك قَعره»[2] قرآن، دريايى است كه تهِ آن درك نمىشود. ___________________________ 1) نحل، 103. 2) نهجالبلاغه، خطبه 198. ---------------------------------------- پيام ها 1- انديشه نكردن در قرآن، مورد توبيخ و سرزنش خداوند است. «افلا يتدبرون» 2- تدبّر در قرآن داروى شفابخش نفاق است. «و يقولون طاعة... افلا يتدبرون...» 3- راه گرايش به اسلام و قرآن، انديشه و تدبر است نه تقليد. «افلا يتدبرون» 4- قرآن همه را به تدبّر فراخوانده است و فهم انسان به درك معارف آن مىرسد. «افلا يتدبّرون القرآن» 5 - پندار وجود تضاد و اختلاف در قرآن، نتيجهى نگرش سطحى و عدم تدبّر و دقّت است. «افلايتدبّرون» 6- قرآن، دليل حقّانيت رسالت پيامبر است. «لو كان من عند غير اللَّه...» 7- يكدستى و عدم اختلاف در آيات نشان آن است كه سرچشمهى آن، وجودى تغيير ناپذير است. «لو كان من عند غير اللّه» 8 - هرچه از طرف خداست حقّ و ثابت و دور از تضاد و پراكندگى و تناقض است. «لو كان من عند غير اللَّه لوجدوا...» 9- در قوانين غير الهى همواره تضاد و تناقض به چشم مىخورد. «لو كان من عند غير اللَّه لوجدوا...» 10- اختلاف، تغيير وتكامل، لازمهى نظريات انسان است. «لوجدوا فيه اختلافاً» 11- براى ابطال هر مكتبى، بهترين راه كشف و بيان تناقضهاى آن است. «لوجدوا فيه اختلافاً كثيراً» |
||
۱۹ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 83 ------------------------------------------- آيه وَإِذَا جَآءَهُمْ أَمْرٌ مِّنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُواْ بِهِ وَلَوْ رُدُّوهُ إلى الرَّسُولِ وَإِلَى أُولِى الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ وَ لَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّيْطَنَ إِلَّا قَلِيلاً ------------------------------------------- ترجمه هنگامى كه خبرى (و شايعهاى) از ايمنى يا ترس (پيروزى يا شكست) به آنان (منافقان) برسد، آن را فاش ساخته و پخش مىكنند، در حالى كه اگر آن را (پيش از نشر) به پيامبر و اولياى امور خود ارجاع دهند، قطعاً آنان كه اهل درك و فهم و استنباطند، حقيقت آن را در مىيابند. و اگر فضل و رحمت خداوند بر شما نبود، به جز اندكى، پيروى از شيطان مىكرديد. -------------------------------------- نکته ها نشر و پخش اخبار محرمانه و شايعات هميشه به مسلمانان ضربه زده است. نشر اخبار سرى معمولاً از روى سادگى، انتقام، ضربه زدن، آلت دست شدن، طمع مادّى، خودنمايى و اظهار اطلاعات صورت مىگيرد. اسلام به خاطر جامعيّتى كه دارد، به اين مسأله پرداخته و در اين آيه از افشاى رازهاى نظامى نكوهش مىكند و نقل اخبار پيروزى يا شكست را پيش از عرضه به پيشوايان، عامل غرور نابجا يا وحشت بىمورد از دشمن مىداند. و اگر هشدارها و عنايتهاى الهى نبود، مسلمانان بيشتر در اين مسير شيطانى (افشاى سر) قرار مىگرفتند. امام صادقعليه السلام فرمودند: كسى كه اسرار ما را فاش كند، همانند كسى است كه به روى ما شمشير كشيده باشد.[1] امام باقرعليه السلام مىفرمايد: مراد از اهلاستنباط در آيه، ائمّه معصومين هستند.[2] ___________________________ 1) وسائل، ج 27، ص 197. 2) وسائل، ج 27، ص200. ------------------------------------------ پيام ها 1- رازدارى و حفظ اخبار امنيّتى وظيفه مسلمانان است و افشاى اسرار آنها حرام است. «اذا جاءهم امر... اذاعوا به» 2- پخش شايعات، از حربههاى منافقان است. «اذاعوا» (با توجّه با آيات قبل) 3- اخبار جبهه و اسرار نظامى بايد به يك نقطه برسد و پس از ارزيابى و تشخيص به اندازهى مصلحت منتشر گردد. «ردّوه الى الرسول» 4- عوام و عموم مردم، بايد به اهل استنباط رجوع كنند. «ردوه الى الرسول...» 5 - اولى الامر بايد از ميان خودِ مؤمنين باشد. «اولىالامر منهم» 6- مسلمانان بايد داراى حكومت و تشكيلات و رهبرى باشند. اولى الامر صاحب دولت و حكومت و قدرت است. «الى اولىالامر منهم» 7- مسائل نظامى، سياسى و امنيّتى بايد تحت يك مديريّت داراى اجتهاد و استنباط باشد. «لعلمه الّذين يستنبطونه» 8 - كنترل و هدايت اخبار امنيّتى و اسرار اجتماعى، ايجاد تشكيلات خبرى براى جمعآورى و ارزيابى خبرهاى سرنوشتساز و عرضه آن به مردم از شئون رهبرى است. «لعلمه الّذين يستنبطونه» 9- بين ولايت و فقاهت رابطهى تنگاتنگ است. اولوالامر بايد اهل استنباط باشند. «اولى الامر... يستنبطونه» 10- استنباط، تنها مخصوص احكام فقهى نيست. «امر من الامن او الخوف... يستنبطونه» 11- خنثى سازى توطئه از راه قراردادن مراجع صلاحيّتدار در جريان اخبار و بررسى آنها، مصداق فضل ورحمت الهى است. «ردّوه الى الرسول... فضل اللّه» 12- تعيين رسول اللّه و اولوالامر بعنوان مرجع مردم، و رهانيدن مردم از پيروى شيطان بزرگترين فضل و رحمت خدا است. «و لولا فضل اللَّه عليكم و رحمته...» 13- مركزيّت صحيح مانع انحراف است و جامعهى بى رهبر در دام شيطان مىافتد. «لولا فضل اللّه لاتّبعتم» 14- انتشار اخبار نظامى و عدم مراجعه به رهبران الهى، پيروى از شيطان است. «لاتّبعتم الشيطان» 15- اكثر مردم فريب شايعات را مىخورند. «لاتّبعتم الشيطان الا قليلاً» |
||
۱۹ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 84 ---------------------------------------------- آيه فَقَتِلْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ لَاتُكَلَّفُ إِلّا نَفْسَكَ وَحَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَسَى اللَّهُ أَنْ يَكُفَّ بَأْسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَاللَّهُ أَشَدُّ بَأْسَاً وَأَشَدُّ تَنْكِيلاً -------------------------------------------- ترجمه پس در راه خدا پيكار كن، كه جز شخص تو (كسى بر آن) مكلّف نيست و مؤمنان را (به جهاد) ترغيب كن، باشد كه خداوند از گزند كافران جلوگيرى كند و خداوند قدرتمندتر و مجازاتش دردناكتر است. -------------------------------------------- نکته ها پس از پيروزى كفّار در احد ابوسفيان با غرور گفت: بار ديگر با مسلمانان در موسم بدر صغرى (محلّ برپايى بازارى در سرزمين بدر در ماه ذى قعده) روبرو خواهيم شد. هنگام رسيدن موعد، پيامبر مردم را به جهاد دعوت كرد. عدهاى به جهت شكست در احد روحيّهى حضور نداشتند. آيهى فوق نازل شد و پيامبر بار ديگر مردم را به جهاد دعوت كرد. هفتاد نفر حاضر شدند ولى درگيرى رخ نداد و مسلمانان سالم به مدينه برگشتند. «نكول»، به معناى امتناع كردن از روى ترس است. و «تنكيل»، انجام كارى است كه طرف را منصرف كند، همچون كيفر و مجازات. از امام صادقعليه السلام روايت شده است كه به هيچ پيامبر ديگرى فرمان نيامد كهاگر تنها شدى جهاد كن.[1] در زمان ما نيز امام خمينىقدس سره فرمود: ابرقدرتها بدانند اگر خمينى يكه وتنها بماند به راه خود ومبارزه با شرك و كفر ادامه خواهد داد. امام باقرعليه السلام فرمود: پس از نزول اين آيه پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله تمام جنگها را شخصاً فرماندهى مىكرد.[2] _______________________________ 1) تفسير صافى. 2) تفسير برهان، ج1، ص398 و عياشى، ج1، ص261. ----------------------------------------------- پيام ها 1- رهبر بايد پيشاهنگ ديگران باشد. «فقاتل» 2- اگر مسلمانان نسبت به نالهى مستضعفان بىتفاوت شدند، پيشوا بايد به تنهايى حركت كند. «الاّ نفسك» 3- رهبر بايد چنان قاطع باشد كه همراهى يا عدم همراهى مردم در جهاد، در او بىاثر باشد. «الاّ نفسك» 4- هر كس مسئول كار خويش است. «لاتكلّف الا نفسك» 5 - بايد دل به خدا بست، نه مردم. «الاّ نفسك» 6- وظيفهى پيامبران، تشويق و دعوت است، نه اجبار. «حرّض المؤمنين» 7- جبهه و جهاد، نياز به تبليغات قوى دارد. «حرّض المؤمنين» 8 - وظيفهى ما قيام و جهاد است، شكستِ دشمن كار خداست. «فقاتل... عسى اللّه ان يكفّ» 9- قدرت الهى، برترين قدرت و مايهى دلگرمى مؤمنان و تهديد متخلّفان است. «واللّه اشد بأساً» |
||
۱۹ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 85 ----------------------------------------- آيه مَّنْ يَشْفَعْ شَفَعَةً حَسَنَةً يَكُنْ لَّهُ نَصِيبٌ مِّنْهَا وَمَنْ يَشْفَعْ شَفَعَةً سَيِّئَةً يَكُنْ لَّهُ كِفْلٌ مِّنْهَا وَكَانَ اللَّهُ عَلَى كُلّ شَىْءٍ مُّقِيتاً ---------------------------------------- ترجمه هر كس وساطت نيكو كند، او هم سهمى از پاداش خواهد داشت و هر كس به كار بد وساطت كند، بهرهاى از كيفر خواهد داشت و خداوند بر هر چيزى نگهبان است. ---------------------------------------- نکته ها «مُقيت»، يعنى آنكه قوت ديگرى را مىدهد و حافظ جان اوست و بطور عام، به معناى حافظ و حسابرس به كار مىرود. در آيه پيش، هر كس مسئول كار خود بود، امّا اين آيه نقش دعوت و وساطت در كار نيك را، در بهره داشتن از پاداش و كيفر بيان مىكند. موعظه، آشتى دادن، تدريس، تشويق به جبهه، تعاون بر كار نيك، مصاديق «شفاعة حسنة» هستند، چنانكه در حديث، دعا در حقّ ديگران، امر به معروف، راهنمايى و حتّى اشاره به كار خير، از مصاديق «شفاعة حسنة» ذكر شده است.[1] غيبت، سخنچينى، كارشكنى، تهمت، فتنه، ترساندن از جبهه، وسوسه و توطئه، مصاديق «شفاعة سيئة» هستند. ___________________________ 1) تفسير صافى. ---------------------------------------- پيام ها 1- فردگرايى و انزوا در اسلام ممنوع است. «يشفع شفاعة حسنة» 2- دعوت به نيك و بد، شركت در پاداش و كيفر است. «نصيبٌ منها» 3- به خاطر محدوديّتها، نمىتوان در هر كارى دخالت مستقيم داشت، ولى با شفاعتهاى خير، مىتوان از آنها بهره برد. «نصيب منها» 4- به دلاّل بايد حقّى پرداخت شود، كسانى كه در امور خيريّه يا در تجارت واسطهگرى مىكنند حقّى دارند. «يشفع شفاعة حسنة يكن له نصيب منها» 5 - در وساطتها، بايد خدا را در نظر داشت. «كان اللّه على كل شىء مقيتاً» |
||
۱۹ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 86 ------------------------------------------- آيه وَإِذَا حُيِّيْتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّواْ بِأَحْسَنَ مِنْهَآ أَوْ رُدُّوهَآ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَى كُلِّ شَىْءٍ حَسِيباً --------------------------------------- ترجمه وهرگاه شما را به درودى ستايش گفتند، پس شما به بهتر از آن تحيّت گوييد يا (لااقّل) همانند آن را (در پاسخ) باز گوييد كه خداوند همواره بر هر چيزى حسابرس است. --------------------------------- نکته ها مراد از «تحيّت»، سلام كردن به ديگران، يا هر امر ديگرى است[339] كه با آرزوى حيات و سلامتى و شادى ديگران همراه باشد، همچون هديه دادن. چنانكه وقتى كنيزى به امام حسنعليه السلام دسته گلى هديه داد، امام او را آزاد كرد و در پاسخ سؤال مردم، همين آيه را قرائت فرمود. در اسلام، تشويق به سلام به ديگران شده، چه آنان را بشناسيم يا نشناسيم. و بخيل كسى شمرده شده كه در سلام بخل ورزد. و پيامبر به هر كس مىرسيد حتّى به كودكان، سلام مىداد. در نظام تربيتى اسلام، تحيّت تنها از كوچك نسبت به بزرگ نيست، خدا، پيامبر و فرشتگان، به مؤمنان سلام مىدهند.[340] (به آداب سلام در روايات مراجعه شود). _________________________ 1) تفسير قمى، ج1، ص 145. 2) سلام خدا. «سلام على نوح فى العالمين». صافّات، 79. سلام پيامبر. «اذا جاءك الّذين يؤمنون بآياتنا فقل سلام عليكم». انعام، 54. سلام فرشتگان. «تتوفّاهم الملائكة طيّبين يقولون سلام عليكم». نحل، 32. ------------------------------------ پيام ها 1- رابطهى عاطفى خود را نسبت به يكديگر گرمتر كنيد. «فحيّوا باَحسن» 2- ردّ احسانِ مردم نارواست، بايد آن را پذيرفت و به نحوى جبران كرد. «حيّوا باحسن منها» 3- پاسخ محبّتها و هدايا را نبايد تأخير انداخت. حرف فاء در كلمه «فحيوا» 4- پاداش بهتر در اسلام استحباب دارد. «فحيّوا باحسن منها» 5 - در پاسخ نيكىهاى ديگران، ابتدا به سراغ پاسخ بهتر رويد، اگر نشد، پاسخى مشابه. «باحسن منها او ردّوها» 6- در جنگ هم اگر دشمن پيشنهاد صلح كرد، شما با رحمت بيشترى بپذيريد، يا مقابله به مثل آن را بپذيريد. «حييتم بتحيّة فحيّوا باحسن منها» 7- از تحيّتهاى بىجواب نگران باشيد، كه اگر مردم پاسخ ندهند، خداوند حساب آن را دارد و نه عواطف مردم را بىجواب گذاريد، كه خداوند به حساب شما مىرسد. «انّ اللّه كان على كلّ شيىء حسيباً» |
||
۱۹ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 87 ------------------------------------------ آيه اللَّهُ لَآ إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَيَجْمَعَنَّكُمْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَمَةِ لَا رَيْبَ فِيهِ وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَدِيثاً -------------------------------------------- ترجمه خداوند كه معبودى جز او نيست، همه شما را در روز قيامت كه هيچ شكّى در آن نيست جمع مىكند، و راستگوتر از خدا در سخن كيست؟ ------------------------------------------ پيام ها 1- مبدأ و معاد هر دو به دست يك خداست. «اللّه لااله الا هو ليجمعنكم...» 2- قيامت روز جمع شدن همه براى حسابرسى است، پس بايد در راه جلب رضاى او كوشش كرد و تنها او را پرستيد. «ليجمعنّكم الى يوم القيامة» 3- با آن همه دلايل بر معاد (مثل عدالت خدا، حكمت او، نشانههاى رستاخيز در طبيعت و حيات آن پس از مرگ در زمستان، خواب و بيدارى، تجديد سلولهاى بدن و ...) جايى براى ترديد در قيامت نيست. «لاريب» 4- هرجا كه غفلت بيشتر باشد، مربّى بايد هشدارهاى قاطعترى دهد. (نشانههاى تأكيد در آيه: حرف لام، نون تأكيد ثقيله، جمله «لاريب»، جمله «اصدق حديثاً»، همه به خاطر غفلت انسان از قيامت است.) |
||
۱۹ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 88 ------------------------------------- آيه فَمَا لَكُمْ فِى الْمُنَفِقِينَ فِئَتَيْنِ وَاللَّهُ أَرْكَسَهُمْ بِمَاكَسَبُواْ أَتُرِيدُونَ أَنْ تَهْدُواْ مَنْ أَضَلَّ اللَّهُ وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبِيلاً ---------------------------------------- ترجمه چرا دربارهى منافقانى كه خداوند به خاطر اعمالشان، آنان را سرنگون كرده دو دسته شدهايد؟! آيا مىخواهيد كسانى را كه خداوند گمراه كرده، به راه آوريد؟ (مگر نمىدانيد) هر كه را خداوند گمراه كند، هرگز راهى براى نجاتش نخواهى يافت؟ ---------------------------------------- نکته ها كلمه «اِركاس» به معناى واژگون كردن است، و مراد از «اركسهم» در آيه واژگونى فكرى منافقان است. در چند آيهى قبل براى واسطه شدن و شفاعت در كار خير و شر آيهاى خوانديم. اين آيه نمونهاى از شفاعت براى منافقان را بيان مىكند. گروهى در مكّه به ظاهر مسلمان شدند، ولى هجرت نكردند و در عمل با مشركان بودند. بعدها كه هجرت كردند، (شايد هم براى جاسوسى) مؤمنان دربارهى آنان دو نظر داشتند. بعضى مىگفتند: چون به توحيد و معاد شهادت مىدهند، رفتار برادرانه با آنان داشته باشيم، وبعضى به خاطر ترك هجرت وهمكارى آنان با كفّار، طرفدار برخورد منفى با آنان بودند، كه اين آيه نازل شد. جملات قرآن را در كنار هم معنا كنيم. در اين آيه هم «اضل اللّه» داريم و هم «يضللاللّه»، ولى جمله «بما كسبوا» نيز هست. يعنى گمراه كردن الهى به خاطر عملكرد خود ماست. ----------------------------------------- پيام ها 1- با وجود رهبرى همچون پيامبر صلى الله عليه وآله، تشتت آراء ناپسند است. «فمالكم...» 2- براى برخورد با منافقان، قاطعيّت و يكپارچگى لازم است. «فمالكم...فئتين» 3- عامل سقوط انسان، اعمال خود اوست. «اركسهم بما كسبوا» 4- دايهى مهربانتر از مادر نباشيد. آنكه خود، مقدّمات سقوطش را فراهم كرده، چرا دلسوزى؟ «بماكسبوا...أتريدون» 5 - وقتى پيمانهى گناه پر شود، قهر خدا حتمى است. همهى عوامل در برابر قدرت خداوند بى اثر مىشوند. «ومن يضلل اللّه فلن تجد له سبيلاً» 6- كسى كه طبق نظام قانونمند الهى بخاطر عملكردش از گردونه خارج شد، حتى تو كه پيامبرى راهى براى نجاتش نمىيابى. «فلن تجد له سبيلا» |
||
۱۹ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 89 ------------------------------------------- آيه وَدُّواْ لَوْ تَكْفُرُونَ كَمَا كَفَرُواْ فَتَكُونُونَ سَوَآءً فَلَا تَتَّخِذُواْ مِنْهُمْ أَوْلِيَآءَ حَتَّى يُهَاجِرُواْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْاْ فَخُذُوهُمْ وَ اقْتُلُوهُمْ حَيْثُ وَجَدْتُّمُوهُمْ وَلَا تَتَّخِذُواْ مِنْهُمْ وَلِيّاً وَلَا نَصِيراً ------------------------------------------ ترجمه آنان (منافقان) دوست دارند كه شما همچون خودشان كافر شويد، تا با آنان برابر گرديد. پس از آنان دوستانى نگيريد تا آنكه (توبه كرده و) در راه خدا هجرت كنند. پس اگر سرباز زدند (و به همكارى با كفّار ادامه دادند) پس آنان را هر جا يافتيد بگيريد و بكشيد و از آنان هيچ دوست و ياورى نگيريد. ----------------------------------------- نکته ها روش برخورد با اهل نفاق، مراتبى دارد. اينگونه احكام شديد كه در اين آيه آمده، مربوط به گروهى از منافقان است كه با مشركان در توطئهها همكارى مىكردند. ----------------------------------------- پيام ها 1- خداوند از اسرار و خواستههاى درونى منافقان پرده برمىدارد. «ودّوا...» 2- منافقان و دشمنان، فكر و عقيدهى شما را مىخواهند. «ودّوا لو تكفرون» 3- جامعهى اسلامى بايد از منافقان تصفيه شود و پيوند دوستى و علاقه با آنان را قطع كند. «فلا تتخذوا منهم اولياء» 4- هجرت از منطقهى كفر و شرك و توطئه، واجب است. «حتى يهاجروا» 5 - نشانه ايمان واقعى، هجرت در راه خداست. «حتى يهاجروا فى سبيلالله» 6- راه توبه هميشه باز است. «حتى يهاجروا» 7- توبهى هر گناهى، جبران همان گناه است. توبه ترك هجرت، هجرت است. «حتى يهاجروا» 8 - منافقان كارشكن و توطئهگر، بايد اعدام و سركوب شوند و براى اين كار، جامعهى اسلامى بايد قدرتمند باشد. «خذوهم واقتلوهم» 9- اسلام در مبارزه با دشمن و تعقيب مفسدان، مرز نمىشناسد. «خذوهم واقتلوهم حيث وجدتموهم» 10- نبايد به امكانات مادّى و نيروى نظامى منافقان دل بست و بايد از كمك آنان چشم پوشيد. «لاتتّخذوا منهم وليّاً ولانصيراً» 11- هرگونه ارتباط قلبى، سياسى، نظامى، اقتصادى و فرهنگى با منافق در اسلام محكوم است. «لاتتّخذوا منهم وليّاً ولانصيراً» |
||
۱۹ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |