به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۷۴ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 90

--------------------------------------------
آيه
إِلَّا الَّذِينَ يَصِلُونَ إِلَى قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ مِّيثَقٌ أَوْ جَآءُوكُمْ حَصِرَتْ صُدُورُهُمْ أَنْ يُقَتِلُوكُمْ أَوْ يُقَتِلُوا قَوْمَهُمْ وَلَوْ شَآءَ اللَّهُ لَسَلَّطَهُمْ عَلَيْكُمْ فَلَقَتَلُوكُمْ فَإِن اعْتَزَلُوكُمْ فَلَمْ يُقَتِلُوكُمْ وَ أَلْقَوْاْ إِلَيْكُمُ السَّلَمَ فَمَا جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ عَلَيْهِمْ سَبِيلاً
----------------------------------------------
ترجمه
مگر كسانى (از منافقان) كه به قومى پيوسته‏اند كه ميان شما و آن قوم پيمانى است، يا (كسانى كه) نزد شما مى‏آيند در حالى كه سينه‏هاشان از جنگ با شما يا قوم خودشان به تنگ آمده است (و اصلاً حال جنگ با هيچ طرفى را ندارند و اين بى‏حوصلگى آنها لطف خداست) زيرا اگر خداوند مى‏خواست آنان را بر شما مسلّط مى‏كرد و آنان با شما مقاتله مى‏كردند. پس اگر آنان از شما كناره گرفته و با شما نجنگيدند و پيشنهاد صلح و سازش دادند، خداوند براى شما راهى براى تعرّض و جنگ با آنان قرار نداده است.
----------------------------------------------
پيام ها
1- به پيمان‏هاى نظامى حتّى با كفّار، بايد احترام گذاشت. «بينكم و بينهم ميثاق»
2- در جنگ‏ها، به كسانى كه اعلام بى‏طرفى مى‏كنند، متعرّض نشويد. «حصرت صدورهم ان يقاتلوكم او يقاتلوا قومهم»
3- مسلمانان بايد چنان قدرتمند باشند كه مخالفان در فكر هجوم نباشند. «حصرت صدورهم ان يقاتلوكم»
4- توجّه به قدرت الهى داشته باشيد تا دچار غرور نشويد. «لوشاءالله لسلّطهم»
5 - با اراده ومشيّت الهى، منافقان و كفّار از جنگ با شما باز ماندند. مبادا ضعف آنان را به حساب قدرت خود بگذاريد. «و لو شاء اللَّه لَسلّطهم عليكم»
6- جهاد اسلام براى سلطه و تحميل عقيده نيست، بلكه براى دفع شرّ و موانع است. پس اكنون كه آنان از شما دست برداشته‏اند شما تعرّض بر آنان نكنيد و اگر متعرّض شويد ممكن است خداوند به آنان نيرو دهد و شما را قلع و قمع نمايند. «و لو شاء اللَّه.... لسلطهم....»
7- به انگيزه‏هاى صلح‏طلبانه و تقاضاى آتش بس، احترام بگذاريد. چون در اسلام، صلح اصل است و جنگ، در صورت ضرورت مجوّز دارد. «فان اعتزلوكم فلم يقاتلوكم... فما جعل‏الله لكم عليهم سبيلاً»
8 - تنها پيشنهاد صلح از سوى دشمن كافى نيست، براى اطمينان، ترك جنگ و القاى سلام لازم است. «فلم يقاتلوكم والقوا اليكم السلم»
9- ملاك و معيار و ضوابط جنگ و صلح را بايد خدا تعيين كند. «فما جعل اللَّه لكم عليهم سبيلاً»




۱۹ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 91

----------------------------------------
آيه
سَتَجِدُونَ ءَاخَرِينَ يُرِيدُونَ أَنْ يَأْمَنُوكُمْ وَيَأْمَنُواْ قَوْمَهُمْ كُلَّ مَا رُدُّواْ إِلَى الْفِتْنَةِ أُرْكِسُواْ فِيْهَا فَإِنْ لَّمْ يَعْتَزِلُوكُمْ وَيُلْقُواْ إِلَيْكُمْ السَّلَمَ وَيَكُفُّواْ أَيْدِيَهُمْ فَخُذُوهُمْ وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَ أُوْلَِكُمْ جَعَلْنَا لَكُمْ عَلَيْهِمْ سُلْطَناً مُّبِيناً
-----------------------------------------
ترجمه
بزودى گروهى ديگر را خواهيد يافت كه مى‏خواهند از شما (با اظهار اسلام) در امان باشند و از قوم خود نيز (با اظهار كفر) ايمن باشند. آنان هر بار به سوى فتنه (و بت‏پرستى) برگردند، در آن فرو مى‏افتند. پس اگر از درگيرى با شما كناره نگرفتند و به شما پيشنهاد صلح ندادند و دست از شما برنداشتند، آنان را هر جا يافتيد، بگيريد و بكشيد كه آنانند كسانى كه ما براى شما بر ايشان قدرت و تسلّطى آشكار قرار داده‏ايم.
---------------------------------------------
نکته ها
گروهى از مكّيان، براى حفظ جان خود، نزد پيامبر آمده و منافقانه اظهار اسلام مى‏كردند و هنگامى كه به مكّه برمى‏گشتند، سراغ بت‏پرستى مى‏رفتند تا دچار شكنجه‏ى كافران نشوند و با اين روش، از منافع هر دو گروه بهره‏مند مى‏شدند و از خطرات هر دو جناح، در امان بودند و البتّه گرايش آنان به كفر بيشتر بود.
-------------------------------------------
پيام ها
1- خداوند مسلمانان را از افكار وحركات آينده دشمن آگاه مى‏كند. «ستجدون»
2- مسلمانان بايد انواع دشمنان خود را شناخته، با هر يك برخوردى متناسب داشته باشند. «ستجدون ءاخرين...»
3- به اظهارات هر كس اطمينان نكنيد. «يريدون ان يأمنوكم»
4- هدف منافقان، رفاه وزندگى آسوده است. «يريدون ان‏يأمنوكم ويأمنوا قومهم»
5 - محيطها و زمينه‏هاى مناسب، خصلت‏هاى درونى افراد را بروز مى‏دهد. «كلّما ردّوا الى الفتنة اُركسوا فيها»
6- عقربه‏ى روح منافقان به سوى كفر است و با مساعد ديدن زمينه، در آن فرو مى‏روند. «كلّما ردّوا الى الفتنة اُركسوا فيها»
7- برخورد شديد و سركوبگرانه، با منافقانى است كه حركت‏هاى براندازى عليه نظام اسلامى مى‏دارند. «لم يعتزلوكم...يكفّوا ايديهم»
8 - شناخت منافقان نياز به آگاهى و تحقيق و اطلاعات دقيق دارد. «ثقفتموهم» از «ثقافه» به معناى فرهنگ و علم است.
9- مسلمانان بايد از هر جهت بر كفّار سلطه يابند. «سلطاناً مبيناً»
10- حكومت اسلامى در سركوب منافقان توطئه‏گر و تصفيه‏ى جامعه، دستش باز است و ولايت دارد. «جعلنا لكم عليهم سلطاناً مبيناً»




۱۹ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 92

------------------------------------------
آيه
وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ أَنْ يَقْتُلَ مُؤْمِناً إلَّا خَطَاً وَمَنْ قَتَلَ مُؤْمِناً خَطَاً فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ وَدِيَةٌ مُّسَلَّمَةٌ إِلَى‏ أَهْلِهِ إِلَّآ أَنْ يَصَّدَّقُواْ فَإِنْ كَانَ مِنْ قَوْمٍ عَدُوٍّ لَّكُمْ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ وَإِنْ كَانَ مِنْ قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ مِّيثَقٌ فَدِيَةٌ مُّسَلَّمَةٌ إِلَىْ أَهْلِهِ وَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ فَمَنْ لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ تَوْبَةً مِّنَ اللَّهِ وَ كَانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيماً
--------------------------------------
ترجمه
و هيچ مؤمنى را نسزد كه مؤمن ديگر را بكُشد، مگر از روى اشتباه، و هر كس مؤمنى را به خطا كشت، پس بايد برده‏ى مؤمنى را آزاد كند و خونبهاى كشته را به خانواده‏اش تسليم كند، مگر آنكه (خانواده‏ى مقتول، از ديه‏ى قاتل) بگذرد و اگر (مقتول) با آنكه مؤمن است، از قومى است كه با شما دشمن است (جريمه‏اش فقط) آزاد كردن يك برده‏ى مؤمن است و اگر (مقتول) از قومى باشد كه ميان شما و آنان پيمان است، ديه‏ى او را به خانواده‏اش تسليم كند و برده‏ى مؤمنى را آزاد سازد. و اگر (برده‏اى براى آزاد كردن، يا پولى براى خريد برده) نيافت، پس دو ماه پياپى روزه بگيرد. اين، (تخفيف و) بازگشتى از سوى خدا (به مردم) است، و خداوند دانا و حكيم است.
-------------------------------------------
نکته ها
مسلمانى به نام «عيّاش‏بن ابى ربيعه» كه سالها در مكّه به دست «حارث» شكنجه شده بود، روزى پس از هجرت مسلمانان به مدينه، حارث را در مدينه ديد و بى‏خبر از مسلمان شدنش، او را به عنوان كافر شكنجه‏گر كشت. خبر به پيامبر دادند، و اين آيه نازل شد.
پرداخت ديه آثارى دارد:
الف: مرهمى براى بازماندگان مقتول است.
ب: جلوگيرى از بى مبالاتى مردم است، تا نگويند قتل خطايى، بها ندارد.
ج: احترام به جان افراد و امنيّت اجتماعى است.
د: جبران خلأ اقتصادى است كه در اثر قتل پيدا مى‏شود.
در جايى كه بستگان مقتول، از دشمنان مسلمين باشند، خونبها به آنان داده نمى‏شود، تا بنيه‏ى مالى دشمنان اسلام تقويت نشود. به علاوه اسلام، ارتباط مقتول مؤمن با خانواده‏ى كافرش را بريده است، پس جايى براى جبران نيست.
امام صادق عليه السلام فرمود: آزاد كردن برده، پرداخت حقّ خدا و ديه دادن پرداخت حقّ اولياى مقتول است.[341]
يك ديه و خونبهاى كامل، به اندازه‏ى متوسط درآمد يك فرد عادّى است. هزار مثقال طلا يا صد شتر و يا دويست گاو.[342]
در آيه مقدار ديه بيان نشده، تا نياز به مفسران واقعى قرآن و سنّت پيامبر و اهل‏بيت بيشتر احساس شود.
ديه‏ى پرداختى به خانواده مقتول مسلمان، اوّل آزادى برده مطرح شده، سپس خونبها، «تحرير رقبة و دية» ولى در بستگان كافر، اوّل سخن از خونبهاست، سپس آزادى برده. «فدية مسلّمة... وتحرير رقبة» شايد چون خويشانِ غير مسلمان، توجّهشان بيشتر به مادّيات است ويا آنكه پرداخت ديه، در حفظ وبقاى پيمان مؤثّرتر است.
______________________________
1) نور الثقلين، ج‏1، ص‏530.
2) تفسير الميزان.
---------------------------------------------
پيام ها
1- قتل بى‏گناه، در اسلام حرام است. «وما كان لمؤمن ان يقتل»
2- قتل، با ايمان ناسازگار است. «وما كان لمؤمن ان يقتل»
3- مؤمن، جايزالخطاست، بايد مواظب باشد. «و من قتل مؤمناً خطأ»
4- احترام جان مسلمان تا حدّى است كه از قتل خطايى هم نمى‏توان به آسانى گذشت. «و من قتل مؤمناً خطأ فتحرير»
5 - خطا، يكى از ملاك‏هاى رفع تكليف يا تخفيف در كيفر است. «فتحرير رقبة»
6- جبران فقدان مؤمن، با آزاد كردن انسان با ايمان است. «تحرير رقبة مؤمنة»
7- آزادى، نوعى حيات است. وقتى حيات يك نفر گرفته مى‏شود، به جبرانش بايد يك نفر را آزاد كرد.[1] «تحرير رقبة»
8 - آزادى بردگان، در لابلاى برنامه‏هاى اسلام گنجانده شده است. «فتحرير رقبةٍ»
9- تسليم ديه، مشروط به درخواست خانواده مقتول نيست، بلكه وظيفه‏ى قاتل پرداخت آن است. «مُسلّمة الى اهله»
10- به هركس نبايد ديه داد، بايد به خانواده مقتول داد تا حقّ به حق‏دار برسد. «مسلّمة الى اهله»
11- خانواده‏ى مقتول، مالك خونبها مى‏شود. «مسلّمة الى اهله»
12- تعيين ديه‏ى خطاكار، رمز وجود جريمه در نظام اسلامى است. «ديةٌ مسلّمة»
13- در حالات هيجانى هم، عواطف و رحم نبايد فراموش شود و عفو از خطاكار، يك صدقه‏ى پسنديده است. «الاّ ان يصّدقوا»
14- ارزش پيمان تا آنجاست كه گاهى كافر را در رديف مؤمن قرار مى‏دهد. خونبها را به كافرى كه هم پيمان است بايد داد. «فَديةٌ مسلّمة... و تحرير رقبة»
15- نوع جريمه‏ها بايد از يك سو به نفع افراد مؤمن باشد، «فتحرير رقبة مؤمنة» و از سوى ديگر سبب تقويت جامعه‏ى كفّار نگردد. لذا پرداخت ديه و خونبها به دشمن حربى، ممنوع است. «فان كان من قوم عدوٍّ لكم و هو مؤمن فتحرير رقبة»
16- شرط ايمان براى آزاد كردن برده، تشويقى است براى بردگان كه به سراغ پذيرش اسلام بروند. «رقبة مؤمنة»
17- در اسلام و قوانينش، بن‏بست نيست. احكام اسلامى تعطيل نمى‏شود، ولى تخفيف دارد. «فمن لم يجد»
18- در اسلام، جريمه به مقدار توان جسمى و مالى افراد است. «فمن لم يجد»
19- روزه‏هاى پياپى، وسيله‏اى براى پاكسازى روح است. «صيام شهرين متتابعين»
20- اسلام، به بعد ايمانى افراد تكيه دارد. آزاد كردن برده و پرداخت ديه، ديدنى است، ولى روزه گرفتن، ديدنى نيست و به اين وسيله، انسان وجدان دينى و اخلاقى خود را جريمه مى‏كند. «فصيام شهرين متتابعين»
21- جان مؤمن بسيار مهم است، و كفّارات، نوعى تخفيف و ارفاق الهى است. «توبة من الله»
22- قتل غير عمدى نيز انسان را از لطف خدا دور مى‏كند و پرداخت ديه و آزاد كردن برده راهى است براى برگرداندن لطف الهى به قاتل. «توبة من اللَّه»
23- قوانين الهى، بر اساس علم و حكمت و با ملاحظه‏ى همه‏ى جوانب مسأله است. «كان الله عليماً حكيما»
_____________________________
1) تفسير الميزان.




۱۹ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 93

---------------------------------------------
آيه
وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُّتَعَمِّداً فَجَزَآؤُهُ جَهَنَّمُ خَلِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً
---------------------------------------------
ترجمه
و هر كس به عمد مؤمنى را بكشد پس كيفرش دوزخ است كه هميشه در آن خواهد بود، و خداوند بر او غضب و لعنت كرده و براى او عذابى بزرگ آماده ساخته است.
------------------------------------------
نکته ها
در شرايط بحرانى جنگ احد، يكى از مسلمانان، مسلمان ديگرى را به خاطر خصومت‏هاى شخصى دوران جاهليّت كشت. پيامبر اكرم از طريق وحى آگاه شد و در بازگشت از اُحد، در محلّه‏ى «قُبا» به قصاص قتل مؤمن دستور داد، آن مسلمان قاتل را بكشند و به پشيمانى او توجّهى نكرد.[1]
اسلام براى جان مسلمان و حفظ امنيّت افراد، اهميّت بسيار قائل شده و كيفر عذاب ابدى را براى آن مقرّر داشته تا جلوى قتل و جرائم سنگين گرفته شود. تعبيراتى كه در اين آيه براى «قتل عمدى مؤمن» به كار رفته، درباره‏ى هيچ گناهى نيامده است. امام صادق عليه السلام فرمود: توبه‏ى كسى كه از روى عمد مؤمنى را بكشد قصاص است.[2]
«تعمّد» از «عمود» است واز آنجا كه ستون كارها نيّت است، به كارى كه با انگيزه‏ى قبلى باشد، عمدى گويند.
در روايات متعدّدى به بزرگى گناه قتل تصريح شده، از جمله:
1- در قيامت، قتل بى‏گناهان اوّلين مسأله‏اى است كه از آن سؤال مى‏شود.
2- ياغى‏ترين افراد، كسى است كه انسانى را بكشد يا بزند.
3- علاوه بر گناه قتل، گناهان مقتول هم به دوش قاتل مى‏افتد.
4- اگر اهل آسمان و زمين در قتل مؤمنى شريك شوند، همه عذاب مى‏شوند.
5 - اگر همه دنيا فنا شود، آسان‏تر از قتل يك بى‏گناه است.[3]
______________________________
1) مغازى، ج‏1، ص‏304، به نقل از: پيامبرى و جهاد، ص‏327.
2) تفسير نورالثقلين ؛ كافى، ج‏7، ص‏276.
3) به وسائل، جلد 19، صفحه 2 به بعد، رجوع شود.
--------------------------------------------
پيام ها
1- در نظام اسلامى، هيچ مقامى حقّ قتل و اعدام بى جهت ديگران را ندارد.[1] «من يقتل... متعمّداً»
2- ارزش انسان به افكار و عقايد صحيح اوست. «مؤمناً»
3- در كيفر، حساب لغزشهاى آگاهانه و مغرضانه جداست. «متعمداً»
4- قتل و خونريزى از گناهان كبيره است. «فجزاؤه جهنّم»
5 - مجازات و كيفر سنگين، از عوامل بازدارنده فساد در جامعه و عامل ايجاد و حفظ امنيّت اجتماعى است. «من يقتل... فجزاؤه جهنّم»
_______________________________
1) ولى در نظام طاغوتى شعار «انَا اُحيى و اُميت» هست. بقره، 258.




۱۹ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 94

-------------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا ضَرَبْتُمْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ فَتَبَيَّنُواْ وَ لَاتَقُولُواْ لِمَنْ أَلْقَى‏ إِلَيْكُمْ السَّلَمَ لَسْتَ مُؤْمِناً تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَيَوةِ الدُّنْيَا فَعِنْدَ اللَّهِ مَغانِمُ كَثِيرَةٌ كَذَ لِكَ كُنْتُمْ مِّنْ قَبْلُ فَمَنَّ اللَّهُ عَلَيْكُم فَتَبَيَّنُواْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيراً
---------------------------------------
ترجمه
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! هرگاه در راه خدا (براى جهاد) گام برداشتيد پس (در كار دشمن) تحقيق كنيد و به كسى كه نزد شما (با كلامى يا عملى يا سلامى يا پيشنهادى) اظهار اسلام و صلح مى‏كند، نگوييد: تو مؤمن نيستى، تا بدين بهانه كالاى زندگى دنيا و غنائم بدست آوريد. زيرا كه غنائم بسيار، نزد خداوند است. شما نيز خودتان قبلاً اين گونه بوديد، پس خداوند بر شما منّت نهاد (تا ايمان در جانتان نفوذ كرد) پس تحقيق كنيد (و زود دست به اسلحه نبريد) كه خداوند همواره به آنچه انجام مى‏دهيد، به خوبى آگاه است.
----------------------------------------
نکته ها
پس از نبرد خيبر، رسول خداصلى الله عليه وآله «اُسامة بن زيد» را همراه گروهى از مسلمانان به سوى يهوديان در يكى از روستاهاى فدك اعزام كرد تا آنان را به اسلام يا قبول شرايط ذمّه دعوت كنند. يكى از يهوديان به نام «مرداس» با آگاه شدن از آمدن سپاه اسلام، اموال و خانواده‏ى خود را در پناه كوهى قرار داد و در حالى كه به توحيد و نبوّت پيامبر گواهى مى‏داد، به استقبال مسلمانان آمد. اُسامه به خيال آنكه او از روى ترس اظهار اسلام مى‏كند، او را كشت و اموالش را به غنيمت گرفت. پيامبر خدا از اين رفتار كه به كشتن يك مسلمان انجاميد، ناراحت شد.
انگيزه‏ى مادّى و كسب غنائم در جهاد، چيزى است كه اسلام آن را نكوهش كرده و از اقدام شتابزده و كشتن بى تحقيق، زير عنوان حركت انقلابى و قاطعيّت، انتقاد نموده است.
جمله‏ى «كذلك كنتم من قبل» هم مى‏تواند اشاره به اين باشد كه شما خودتان هم در آغاز، به ظاهر ادّعاى اسلام مى‏كرديد و هم مى‏تواند (آن گونه كه در الميزان آمده است) اشاره به اين باشد كه خود شما نيز در جاهليّت با انگيزه‏هاى مادّى و براى رسيدن به غنائم مى‏جنگيديد و اسلام آن انگيزه‏ها را از ميان برد.
ممكن است مراد از «القى اليكم السلام» اظهار اسلام وگفتن شهادتين باشد كه با شأن نزول موافق است ويا مراد از القاء سلام، پيشنهاد آتش‏بس و ترك جنگ و تسليم باشد نه اسلام آوردن، كه معناى آيه اين مى‏شود: به كسى كه پيشنهاد عدم تعرّض مى‏كند و اظهار تسليم و ترك جنگ دارد، نگوييد: تو به حرفت ايمان ندارى ودروغ مى‏گويى تا بتوانيد او را بكشيد و غنائمى به دست آوريد.[1]
البتّه ممكن است مراد از جمله «تبيّنوا» در آخر آيه، تحقيق در تاريخ جاهليّت باشد. يعنى شما قبل از اسلام براى دنيا جنگ مى‏كرديد پس تحقيق كنيد يعنى تاريخ را بررسى كنيد كه چگونه اسلام به شما رشد داد، پس از تازه مسلمانان توقّع بالا نداشته باشيد.[2]
_____________________________
1) تفسير راهنما.
2) تفسير راهنما ذيل آيه.
--------------------------------------------
پيام ها
1- جهاد بايد بر اساس اطلاعات وآگاهى از وضعيّت واهداف دشمن باشد. «فتبيّنوا»
2- كسانى را كه اظهار اسلام مى‏كنند، با آغوش باز بپذيريد. «لاتقولوا... لست مؤمناً»
3- در جبهه‏ى جهاد، از قدرت خود سوء استفاده نكنيد. «لا تقولوا... لستَ مؤمناً»
4- بر چسبِ بى‏دينى به ديگران زدن و عجله در نسبت دادن كفر به افراد مشكوك ممنوع. «لا تقولوا... لستَ مؤمناً»
5 - ما مأمور به ظاهريم، نه درون افراد، اگر گفتارشان را نمى‏پذيريم، فورى هم ردّ نكنيم. «لا تقولوا... لستَ مؤمناً»
6- نه تنها ادّعا دليل مى‏خواهد، بلكه ردّ مطلب نيز دليل مى‏خواهد. «لاتقولوا... لستَ مؤمناً»
7- با انگيزه‏هاى مادّى ديگران را تكفير نكنيد. «تبتغون عرض الحياة الدنيا»
8 - در جنگ‏ها، اهداف مادّى را كنار بگذاريد و قداست جهاد را با غنيمت طلبى نشكنيد. «تبتغون عرض الحياة الدنيا»
9- جاذبه‏ى دنيا، رزمندگان جان بر كف را هم رها نمى‏كند. «اذا ضربتم فى سبيل اللّه... تبتغون عرض الحياة الدنيا»
10- هدف از جهاد، پيوستن ديگران به اسلام است، نه كسب غنائم. پس به خاطر غنائم، ديگران را متّهم به بى‏دينى نكنيم. «لا تقولوا... لستَ مؤمناًتبتغون عرض الحياة الدنيا»
11- خطر عوض شدن انگيزه‏ها در جهاد، بسيار مهم است.«تبتغون»
12- دنيا، عارضى، ناپايدار و زودگذر است. «عرض الحياة الدينا»
13- زهد و بى‏اعتنايى به دنيا، بايد اخلاق رزمنده‏ى مؤمن باشد. «تبتغون عرض الحياة الدنيا»
14- شما بى‏تحقيق و بى‏پروا گام برنداريد، خداوند مسائل مادّى را حل مى‏كند. «فعنداللّه مغانم كثيرة»
15- ياد پاداش‏هاى الهى، دنيا را در نظر كوچك مى‏كند. «فعنداللَّه مغانم كثيرة»
16- نعمت‏هاى مادّى را هم از خدا بخواهيم. «فعندالله مغانم»
17- انسان فطرتاً دنبال منافع مادّى است و بايد به نحوى تأمين شود، چه بهتر كه با شناساندن ارزشهاى بهتر و جهت دادن به اين خواسته فطرى او را از سقوط در ورطه سودهاى كم و ناروا باز داريم. «فعندالله مغانم كثيرة»
18- دنياگرايى، خصلتى جاهلى است. «كذلك كنتم من قبل»
19- خود را به جاى ديگران بگذاريد، بعد قضاوت كنيد. شما هم روزى چنين بوديد. «كذلك كنتم من قبل»
20- مغرور نشويد، كه ايمانتان از خداست. «فمنّ الله عليكم»
21- هدايت‏هاى الهى، منّت خداوند بر ماست. «فمنّ الله عليكم»
22- نعمت‏ها مسئوليّت آورند. «منّ اللهّ عليكم فتبيّنوا»
23- خطر و ضرر قتل نابجا، بيش از احتمال نفاق از سوى دشمنان و از دست دادن غنائم است. عهده‏داران مال و جان و آبروى مردم، بايد اصل احتياط و تحقيق را فراموش نكنند. «فتبيّنوا... فتبيّنوا»
24- نه ساده‏انديش باشيد، نه زود باور. نه بد انديش و نه كينه‏توز. «فتبيّنوا»
25- در حوادث جنگ كه زمينه و بهانه براى قتل بى گناهان است، با عقل و حوصله برخورد كنيد، نه با احساسات، كه خداوند، آگاه و بيناست. «ان اللّه كان بما تعملون خبيراً»




۱۹ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 95

--------------------------------------
آيه
لَا يَسْتَوِى الْقَعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُوْلِى الضَّرَرِ وَ الْمُجَهِدُونَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَلِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَهِدِينَ بِأَمْوَ لِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقَعِدِينَ دَرَجَةً وَكُلّاً وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَى وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَهِدِينَ عَلَى الْقَعِدِينَ أَجْراً عَظِيماً
-------------------------------------
ترجمه
مؤمنانى كه بدون عذر و ضرر (مثل بيمارى و معلوليّت) از جهاد بازنشسته‏اند، با مجاهدانى كه با اموال و جانهاى خويش در راه خدا جهاد مى‏كنند، يكسان نيستند. خداوند، جهادگران با اموال و جانشان را بر وانشستگان (از جنگ) به درجه‏اى برترى داده است. خداوند همه مؤمنان را وعده‏ى (پاداش) نيك‏تر داده است، ولى خداوند مجاهدان را بر وانشستگان، با پاداش بزرگى برترى داده است.
--------------------------------------
نکته ها
كسانى كه به جبهه‏ى جهاد نمى‏روند، چند گروهند: منافقان بى‏ايمان، مسلمانان ترسو، رفاه‏طلبان، شكّاكان، بى‏همّتان كه مى‏گويند: با مال و بيان و قلم و دعا، رزمندگان را دعا و حمايت مى‏كنيم، و جهاد، براى ما واجب عينى نيست. اين آيه، به اين گروه آخر مربوط مى‏شود و از آنان انتقاد مى‏كند. زيرا گروه‏هاى ديگر در موارد متعدّد به شدّت مورد انتقاد قرار گرفته‏اند و هيچ‏گونه مقام و درجه‏اى ندارند تا مجاهدان يك درجه بالاتر از آنان باشند.
در روايات آمده است، كسانى كه به خاطر بيمارى نمى‏توانند بجنگند ولى دلشان همراه رزمندگان است، با آنان در ثواب جهاد برابرند.[1]
آيه مربوط به واجب كفايى است و اگر جهاد واجب عينى بود، از قاعدان به عنوان متخلّف ياد مى‏شد.
___________________________
1) تفسير صافى.
----------------------------------------
پيام ها
1- شيوه‏ى تبليغ و تشويق، بايد مرحله‏اى باشد. (ابتدا فرمود: «لايستوى»، سپس فرمود: «درجة» و در آخر: «اجراً عظيما»
2- با هر كس بايد به نحوى سخن گفت: قرآن با مؤمنان جبهه نرفته و منافقان و ترسوها و رفاه طلبان برخورد متفاوت دارد. تنها با كلمه «قاعدين» از مؤمنان جبهه نرفته ياد كرده است.
3- آنان كه مشكلات جسمى دارند از جهاد معافند. «غير اولى الضرر»
4- جهاد مالى در كنار جهاد با جان مطرح است، چون بدون پشتوانه‏ى مالى، جبهه ضعيف مى‏شود. «باموالهم و انفسهم»
5 - كمك‏هاى داوطلبانه‏ى مردم، از جمله منابع تأمين بودجه‏هاى دفاعى است. «باموالهو و انفسهم»
6- هر كجا خطر ناباورى مردم محتمل است، اصرار و تكرار لازم است. (در اين آيه و آيه بعد جمله‏ى «فضل‏اللَّه» و «درجة» تكرار شده است.)
7- خدمات و تلاش هر كس محترم است و به خاطر شركت كسانى در جبهه، نبايد ارزش‏هاى ديگران ناديده گرفته شود. برترى مجاهدان آرى، امّا طرد ديگران هرگز. «كلاً وعدالله الحسنى»
8 - هر كس در هر موقعيّت و مقام و خدمتى كه باشد، بايد بداند مقام رزمندگان مخلص از او بالاتر است. «فضّل اللّه المجاهدين»
9- اگر خداوند به رزمندگان فضيلت داده است، پس جامعه هم بايد براى مجاهدان و شهدا در اجتماع، گزينش‏ها و برخوردها حساب خاصى باز كند. (البتّه به شرطى كه براى رزمنده نيز توقّعات نابجا پيدا نشود و گرفتار سوء عاقبت نگردد). «فضّل اللّه المجاهدين»




۱۹ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 96

----------------------------------------------
آيه
دَرَجَتٍ مِّنْهُ وَمَغْفِرَةً وَرَحْمَةً وَكَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِيماً
-----------------------------------------------
ترجمه
(آن پاداش بزرگ) درجاتِ (مهم و متعدّد) همراه با آمرزش و رحمتى از جانب اوست و خداوند همواره آمرزنده و مهربان است.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- تفاوت مبارزان با قاعدان اندك نيست، بلكه فاصله بسيار است. «درجاتٍ»
2- شرط دريافت و برخوردارى از رحمت الهى، پاك بودن و پاك شدن است. ابتدا «مغفرة» آمده، سپس «رحمة»
3- خداوند، غفور و رحيم است، امّا شرط برخوردارى از اين غفران و رحمت، جبهه رفتن و جهاد است. «مغفرة و رحمة... غفوراً رحيماً»




۱۹ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 97

------------------------------------------
آيه
إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَهُمُ الْمَلَئِكَةُ ظَالِمِى أَنْفُسِهِمْ قَالُواْ فِيمَ كُنْتُمْ قَالُواْ كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِى الْأَرْضِ قَالُواْ أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَ سِعَةً فَتُهَاجِرُواْ فِيَها فَأُولَِكَ مَأْوَيهُمْ جَهَنَّمُ وَسَآءَتْ مَصِيراً
------------------------------------------
ترجمه
همانا كسانى كه فرشتگان، جانشان را مى‏گيرند، در حالى كه بر خويشتن ستم كرده‏اند، از آنان مى‏پرسند: شما در چه وضعى بوديد؟ گويند: ما در زمين مستضعف بوديم (و به ناچار در جبهه‏ى كافران قرار داشتيم) فرشتگان (در پاسخ) گويند: مگر زمين خداوند گسترده نبود تا در آن هجرت كنيد؟ آنان، جايگاهشان دوزخ است و بد سرانجامى است.
-------------------------------------------
نکته ها
پيش از جنگ بدر، كفّار مكّه مردم آن شهر را به جنگ با مسلمانان فراخواندند و تهديد كردند كه همه بايد شركت كنند و هر كس تخلّف كند، خانه‏اش ويران و اموالش مصادره خواهد شد. برخى از مسلمانان هم كه ساكن مكّه بودند و هنوز هجرت نكرده بودند، از ترس جان، همراه كفّار به جبهه‏ى جنگ با مسلمانان آمدند و در «بدر» كشته شدند، آيه نازل شد و آنان را كه با ماندن در محيط كفر و ترك هجرت، به خويش ستم كرده بودند، توبيخ كرد و مقصر دانست.
در روايات آمده است: كسى كه به خاطر حفظ دين خود، حتّى يك قدم هجرت كند، اهل بهشت و همنشين حضرت محمّد صلى الله عليه وآله و ابراهيم عليه السلام است.[1]
__________________________
1) تفسير صافى ذيل آيه.
---------------------------------------
پيام ها
1- فرشتگان به كارهاى انسان آگاهند. «الملائكه ... قالوا فيم كنتم قالوا»
2- ترك هجرت واز دست‏دادن هدف وعقيده، ظلم به خويش است. (شعار «خواهى نشوى رسوا، همرنگ جماعت شو» از نظر قرآن مردود است.) «ظالمى‏انفسهم»
3- بازخواست گناه «ترك هجرت» پيش از هر چيز ديگر آغاز مى‏شود. فرشتگان مأمور قبض روح در لحظه جان گرفتن ابتدا از آن بازخواست مى‏كنند. «فيم كنتم»
4- هجرت از محيط كفر واجب و سياهىِ لشكر كفّار شدن حرام است. «كنا مستضعفين... الم تكن ارض اللّه واسعة»
5 - اگر مى‏توانيد، محيط را تغيير دهيد، وگرنه از آنجا هجرت كنيد تا مؤاخذه نشويد. «ألم تكن ارض اللَّه واسعة فَتهاجروا فيها»
6- توجيه گناه پذيرفته نمى‏شود. «كنا مستضعفين ...»
7- محيط و جوّ اكثريّت بر انسان مؤثر است، لذا انسان بايد با هجرت، فشار محيط را در هم بشكند. «فتهاجروا»
8 - اصل، خداپرستى است نه وطن‏پرستى. «ألم‏تكن ارض اللَّه واسعة فتهاجروا»
9- هجرت، يكى از درمان‏هاى استضعاف فكرى و عقيدتى است. «كنا مستضعفين... ألم‏تكن ارض اللَّه واسعة»




۱۹ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 98، 99

----------------------------------------------
آيه
إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَآءِ وَالْوِلْدَ نِ لَا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَلَا يَهْتَدُونَ سَبِيلاً
فَأُوْلَِكَ عَسَى اللَّهُ أَنْ يَعْفُوَ عَنْهُمْ وَكَانَ اللَّهُ عَفُوَّاً غَفُوراً
---------------------------------------
ترجمه
مگر مردان و زنان و كودكان مستضعف (و زيردستى) كه قدرت تدبير و چاره‏جويى ندارند و راهى (براى هجرت) نمى‏يابند.
پس آنانند كه اميد است خداوند از آنان درگذرد و خداوند همواره آمرزنده و بخشاينده است.
--------------------------------------
نکته ها
آنان كه نه تدبيرى براى دفع كفر دارند و نه راهى براى تسليم حقّ، مستضعفند و تكليف از آنان برداشته شده است.[1]
امام باقر عليه السلام: مردان و زنانى كه عقلشان مثل كودكان است، مستضعف هستند.[2]
__________________________
1) تفسير صافى.
2) نورالثقلين، ج‏1، ص‏537 ؛ معانى الاخبار، ص‏201.
----------------------------------------
پيام ها
1- قدرت، شرط تكليف است. «الاّ المستضعفين...»
2- هجرت حتّى بر زنان و كودكانى كه در سيطره كفرند و توان هجرت دارند، واجب است. «و النساء والولدان لا يستطعيون»
3- مستضعف واقعى كسى است كه توانايى هجرت و گريز از سيطره كفّار و مشركين را نداشته باشد. «لايستطيعون حيلة و لايهتدون»
4- نا آگاهى از معارف دينى با وجود امكان يادگيرى، گناه و ظلم به خويشتن است. «ظالمى انفسهم.... الاّ المستضعفين.... لا يهتدون سبيلاً»
5 - عذرهاى واقعى پذيرفته است، نه عذرتراشى‏ها و بهانه‏جويى‏ها. «لايستطيعون... لايهتدون»
6- ترك هجرت، به قدرى مهم است كه بخشوده شدن اين گونه افراد گرفتار و عاجز، با «شايد» مطرح شده است، نه به صورت قطعى. «عسى اللّه»




۱۹ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 100

-----------------------------------------
آيه
وَمَنْ يُهَاجِرْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِى الْأَرْضِ مُرَ غَماً كَثِيراً وَ سَعَةً وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِراً إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ وَكَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِيماً
------------------------------------------
ترجمه
و هر كه در راه خداوند هجرت كند، اقامتگاه‏هاى بسيار همراه با گشايش خواهد يافت و هر كه از خانه‏اش هجرت‏كنان به سوى خدا و پيامبرش خارج شود، سپس مرگ، او را دريابد حتماً پاداش او بر خداوند است و خداوند آمرزنده‏ى مهربان است.
---------------------------------------
نکته ها
يكى از مسلمانان مكّه بيمار شد گفت مرا از مكّه بيرون ببريد تا جزء مهاجران باشم. همين كه او را بيرون بردند، در راه درگذشت. سپس اين آيه نازل شد.
همه‏ى هجرت‏هاى مقدّس، مثل هجرت براى جهاد، تحصيل علم، تبليغ و ... مصداق اين آيه است.
امام صادق‏عليه السلام فرمودند: كسى كه براى معرفت امام زمان خود از خانه و شهر خود خارج شود، ولى اجل به او مهلت ندهد، از مصاديق اين آيه است.[1]
____________________________
1) كافى، ج‏1، ص 378.
------------------------------------------
پيام ها
1- هجرت، زمينه‏ساز گشايش و توسعه است. «من يهاجر... يجد فى الارض مراغماً» نابرده رنج، گنج ميسّر نمى‏شود.
2- ما مكلّف به وظيفه‏ايم، نه نتيجه. مهم خروج از منزل است، نه وصول به مقصد. «و من يخرج من بيته»
3- راه خدا و رسول را برويد، نگران مرگ و حيات نباشيد. «ثم يدركه الموت»
4- پاداش «مهاجر» با خداست و بالاتر از بهشت است. «وقع اجره على اللّه»




۱۹ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۵۸
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۲۱
پیام‌های جدید
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۵۰۱ پاسخ
۱۲,۴۱۴,۹۲۲ بازدید
۱۵ روز قبل
Greatest Ever
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۹ پاسخ
۹,۱۰۰,۸۱۹ بازدید
۱۸ روز قبل
armanshah
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۷ پاسخ
۵۸۵,۱۷۰ بازدید
۳ ماه قبل
مهدی
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۳۵۷,۴۳۲ بازدید
۶ ماه قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۷,۱۰۰ بازدید
۶ ماه قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۹۶۹ بازدید
۶ ماه قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۷۴,۶۱۹ بازدید
۶ ماه قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۵۹,۸۵۹ بازدید
۶ ماه قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۸۵,۰۸۲ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۳۷۴,۱۸۴ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
حاضرین در سایت
۴۷۶ کاربر آنلاین است. (۱۲۸ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۴۷۶

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!