در حال دیدن این عنوان: |
۷۵ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 112 ------------------------------------------ آيه وَمَنْ يَكْسِبْ خَطِيئَةً أَوْ إِثْماً ثُمَّ يَرْمِ بِهِ بَرِيئاً فَقَدِ احْتَمَلَ بُهْتَناً وَإِثْماً مُّبِيْناً -------------------------------------- ترجمه و هر كس كه خطا يا گناهى مرتكب شود، سپس آن را به بىگناهى نسبت دهد، به يقين بار تهمت و گناه آشكارى را بر دوش گرفته است. -------------------------------------- نکته ها «خطا» به معناى لغزش است، عمدى يا غير عمدى، ولى «اِثم» گناه عمدى است. تهمت، از گناهان بسيار بزرگى است كه موجب ذوب شدن ايمان و محو عدالت و اعتماد در جامعه و سبب عذاب اخروى است. امام صادق عليه السلام فرمود: تهمت به بىگناه، از كوههاى عظيم سنگينتر است.[1] «بُهتان» به دروغى گفته مىشود كه انسان از شنيدن آن بهتزده مىشود. امام صادقعليه السلام فرمود: غيبت آن است كه دربارهى برادر دينى خود چيزى را كه خدا بر او پوشانده ابراز كنى، ولى اگر دربارهى او چيزى بگويى كه در او نيست، بُهتان است.[2] __________________________ 1) سفينة البحار، ماده «بهت» ؛ كافى ج2، باب التهمة. 2) وسائل، ج 13، ص286. -------------------------------------- پيام ها 1- تهمت، پرتاب تير به آبروى مردم است. «يَرم به» 2- تهمت به بى گناه از هر نژاد و مكتب و در هر سنّ و شرايطى كه باشد، حرام است. «يرم به بريئا» 3- تهمت زننده، بار سنگينى از گناه را به دوش مىكشد. «فقد احتمل»[1] _____________________________ 1) تنوين در دو كلمه «بهتاناً» و «اثماً» نشانهى عظمت گناه است. |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 113 ------------------------------------------- آيه وَلَولَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ وَرَحْمَتُهُ لَهَمَّتْ طَّآئِفَةٌ مِّنْهُمْ أَنْ يُضِلُّوكَ وَ مَا يُضِلُّونَ إِلَّآ أَنْفُسَهُمْ وَمَايَضُرُّونَكَ مِنْ شَىْءٍ وَأَنْزَلَ اللَّهُ عَلَيْكَ الْكِتَبَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُنْ تَعْلَمْ وَكَانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ عَظِيماً --------------------------------------- ترجمه و اگر فضل و رحمت خداوند بر تو نبود، گروهى از آنان تصميم داشتند كه تو را از مسير حقّ گمراه كنند، امّا جز خودشان را گمراه نمىكنند و به تو هيچ زيانى نمىزنند. و خداوند كتاب و حكمت را بر تو نازل كرد، و آنچه را نمىدانستى به تو آموخت. و فضل خداوند بر تو، بسى بزرگ بوده است. ----------------------------------- نکته ها ممكن است اين آيه، همانند آيه 105، مربوط به ماجراى تهمت سرقت به يك بىگناه و شهادت دادن جمعى به دروغ، بر سرقت باشد، كه پيامبر طبق گواهى آنان، داورى كرد. و ممكن است مربوط به گروهى باشد كه به ديدار پيامبر آمدند و گفتند: با دو شرط حاضريم با تو بيعت كنيم، يكى آنكه بتها را با دست خود نشكنيم و ديگر آنكه تا يك سال ديگر، بت «عُزّى» را پرستش كنيم. آيه نازل شد و اين خواسته را رد كرد. --------------------------------------- پيام ها 1- دشمنان، حتّى براى پيامبر و لغزاندن او طرح و برنامه دارند، پس رهبران جامعه بايد به هوش باشند. «يضلوك» 2- تصميم به منحرف ساختن ديگران، در حقيقت تصميم به منحرف كردن خود است. «و ما يضلون الا انفسهم» 3- خداوند، آنگونه كه قرآن را بيمه كرده[367]، پيامبرش را نيز بيمه مىكند. «و ما يضرّونك من شىء» 4- تعليم حكمت و فرستادن كتاب، نمونهى روشن فضل و لطف الهى و رمز عصمت پيامبر صلى الله عليه وآله است. «انزل اللّه عليك الكتاب و الحكمة و علّمك» 5 - خداوند به پيامبرش، علم غيب و اسرار را مىآموزد. «علمك مالم تكن تعلم» 6- از نشانههاى حقّانيت پيامبر، اين است كه مىگويد: تو بدون تعليم الهى امكان آگاهى از امورى را نداشتى. آرى، اگر قرآن ساخته پيامبر بود، هرگز به خودش نسبت جهل نمىداد.«علّمك مالم تكن تعلم» 7- خداوند معلّم پيامبر است، پس هيچ خطا واشتباهى در تعليم، رخ نمىدهد. «علّمك» 8 - مدار علم بشر حتّى پيامبر خدا، محدود است. «مالم تكن تعلم» ___________________________ 1) انّا نحن نزّلنا الذّكر و انّا له لحافظون» حجر، 9. |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 114 ------------------------------------ آيه لَا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِنْ نَجْوَيهُمْ إلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلَحٍ بَيْنَ النَّاسِ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللَّهِ فَسَوفَ نُؤْتِيهِ أَجْرَاً عَظِيماً ------------------------------------- ترجمه در بسيارى از (جلسات و) سخنان درگوشى آنان، خيرى نيست، مگر (سخن) كسى كه به صدقه يا كار نيك يا اصلاح و آشتى ميان مردم فرمان دهد و هر كس براى كسب رضاى خدا چنين كند پس به زودى او را پاداشى بزرگ خواهيم داد. ------------------------------------- نکته ها امام صادق عليه السلام فرمود: مراد از معروف در آيه، قرضالحسنة دادن است.[1] امام صادق عليه السلام فرمود: ايجاد خوشبينى و اصلاح ذاتالبين حتّى با دروغ، عملى پسنديده است.[2] ____________________________ 1) كافى، ج4، ص34. 2) كافى، ج2، ص341. ------------------------------------------ پيام ها 1- نجوا، جز در موارد استثنايى، ناپسند است، چون سبب سوء ظنّ ميان مؤمنان مىشود. «لا خير فى كثير من نجويهم» 2- در اظهار نظر، بايد منصفانه رفتار كرد. همهى نجواها را زير سؤال نبريم. «فى كثير من نجواهم» 3- گاهى آشتى دادن ميان مردم، ايجاب مىكند كه با هر يك از طرفين، مخفيانه گفتگو كنيم. «اصلاح بين الناس» 4- گاهى امر به معروف يا صدقهى آشكار، سبب شرمندگى و لجاجت طرف مىشود، بايد با نجوا و پنهانى عمل كرد. «اَو معروف» 5 - اهميّت آبروى مردم، تا حدّى است كه نجواى ناپسند، به خاطر حفظ آن پسنديده مىشود وصدقه و امر به معروف مخفيانه، زشتى نجوا را تحت الشعاع قرار مىدهد. «الا مَن امر بصدقة...» 6- ارزش كارها به اخلاص است. «ابتغاء مرضات الله» 7- انجام هر كار خير پنهانى و محرمانه، نشان اخلاص نيست، شايد خود تظاهر باشد. «و من يفعل ذلك ابتغاء مرضات الله» 8 - خدمت به جامعه، دعوت به نيكوكارى و همزيستى مسالمتآميز سبب دريافت اجر عظيم است. «نؤتيه اجراً عظيما» |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 115 ---------------------------------------- آيه وَمَنْ يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَى وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّى وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَ سَآءَتْ مَصِيراً ---------------------------------------- ترجمه و هركس پس از آنكه هدايت برايش آشكار شد با پيامبر مخالفت كند و راهى جز راه مؤمنان را پيروى كند، او را بدان سوى كه روى كرده بگردانيم و او را به دوزخ افكنيم كه سرانجام بدى است. ------------------------------------------ نکته ها اين آيه دربارهى كسانى است كه پس از پذيرش اسلام و رسالت پيامبر، به مخالفتِ آگاهانه با دستورات او مىپردازند و راهِ خود را از راه جماعت مسلمين جدا مىكنند. «مُشاقّه رسول» يعنى خودت را يك شِقّ و رسول اكرم صلى الله عليه وآله را شِقّ ديگر قرار دهى. به كارشكنى بپردازى و دست به مخالفت آگاهانه همراه با عداوت بزنى. شقاق و مخالفت با پيامبر خدا انواع مختلفى دارد، مانند: انكار كل دين، ايمان به بعضى و كفر به بعض ديگر، تحريف، توجيه و حيلههاى شرعى. در روايات آمده است دو نفر براى مسخره كردن، سوسمارى را مخاطب قرار داده و او را با لقب اميرالمومنين خواندند. حضرت على عليه السلام فرمود: «دَعْهما فهو امامهما يوم القيامة» يعنى آن دو استهزا كننده را به حال خود رها كنيد كه همين سوسمار در قيامت امام آن دو خواهد شد. سپس اين جمله را تلاوت فرمود: «نولّه ما تولّى»[1] حضرت على عليه السلام در نامه ششم نهجالبلاغه مىفرمايد: اگر مردم روى شخصى اتّفاق آرا داشتند و او را امام ناميدند رضاى خدا در آن است و اگر كسى با طعن يا بدعت از مدار اطاعت او خارج شد او را برگردانيد و اگر برنگشت با او بجنگيد كه راه مؤمنان را پيروى نكرده است.[2] ____________________________ 1) تفسير نورالثقلين. 2) فانْ َاجمعوا على رَجل و سَمّوه اماماً كان ذلك للّه رضا فانْ خَرج عن اَمرِهم خارج بِطَعن او بِدعَة رُدّوه الى ما خَرج منه فانْ اَبى قاتلوا على اتّباعه غَير سبيل المؤمنين ماتولّى». نهجالبلاغه نامه 6. ------------------------------------------ پيام ها 1- علم و شناخت مسئوليّتآور است و كيفر مخالفان پيامبر زمانى است كه حقّانيت پيامبر اكرم را فهميده باشند. «و من يشاقق الرسول من بعد ما تبيّن له... نصله جهنّم» 2- سيرهى عملى مسلمين به شرطى حجّت است كه با سنّت و راه رسولاللَّه مخالفتى نداشته باشد. «من يشاقق الرسول.... يتبع غير سبيل المؤمنين... نصله جهنّم» 3- پيامبر اسلام و مؤمنان در يك جبهه قرار دارند و مخالفت با جامعه اسلامى، مخالفت با پيامبر است. «يشاقق الرسول... و يتبع غير سبيل المؤمنين» 4- تسليم بودن در برابر رسول خداوند واجب و مخالفت با او حرام است. «و من يشاقق الرسول» 5 - تفرقهافكنى در صفوف مسلمين سبب دوزخ است. «يتبع غير سبيل المؤمنين... نصله جهنّم» 6- خداوند، كسى را بدون اتمام حجّت به دوزخ نمىبرد. «بعد ما تبين له الهدى» 7- حساب افراد قاصر و مستضعف كه صداى حقّ را نمىشنوند، يا قدرت تشخيص ندارند، از حساب افراد آگاه ولجوج، جداست. «بعدماتبيّنلهالهدى» 8 - مقدّمات سقوط انسان، به دست خود اوست. «من يشاقق الرسول ... نصله جهنّم» 9- هر راهى جز راه مؤمنان واقعى، به دوزخ منتهى مىشود. «يتبع غير سبيل المؤمنين... نصله جهنّم» 10- نتيجهى مخالفت با رسول خدا و امّت اسلامى، تحت ولايت غير خدا در آمدن و سقوط در جهنّم است. «نولّه ما تولّى» 11- خداوند، نعمتهاى خود را از منحرفان قطع نمىكند و هر كس را در مسيرى كه خودش انتخاب كرده است، يارى مىدهد. «نولّه ما تولى» |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 116 --------------------------------------- آيه إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ وَ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالاً بَعِيداً ---------------------------------------- ترجمه همانا خداوند از اينكه به او شرك ورزيده شود (بدون توبه) درنمىگذرد ولى پائينتر و كمتر از آن را براى هر كس كه بخواهد (و شايسته بداند) مىبخشد. و هركس به خداوند شرك ورزد حتماً گمراه شده است، گمراهى دور و دراز. ------------------------------------------ نکته ها اين آيه با اندك تفاوتى در آيهى 48 همين سوره گذشت. آرى، در هدايت و تربيت تكرار لازم است. تا ريشهى شرك كه يك مرض روحى عميق است قطع نشود، اخلاق و اعمال صالح سودى ندارد. توبه، درمان شرك است و مشرك بايد از مدار شرك بيرون آيد تا عفو و رحمت الهى شامل او شود. اين آيه، اميدبخشترين آيات قرآن است.[1] _________________________________ 1) تفسير أطيبالبيان. ----------------------------------------------- پيام ها 1- مخالفت با رسول خدا و شكستن وحدت مسلمين (كه در آيه قبل آمده بود) نوعى شرك است. «و من يشاقق... يشرك به» 2- شرك، بزرگترين گناه نابخشودنى است. «لايغفر ان يشرك به» 3- انسان بايد در حالتى بين بيم و اميد نسبت به مغفرت الهى باشد. «لمن يشاء» 4- شرك، مايهى گمراهى و دورى از هرگونه كمال است. «ضلالاً بعيداً» |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 117 ------------------------------------------ آيه إِنْ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ إِلَّا إِنَاثاً وَإِنْ يَدْعُونَ إِلَّا شَيْطاناً مَرِيداً ------------------------------------------- ترجمه (مشركان) به جاى خدا، جز معبودانى مؤنث (كه نام زن بر آنها نهادهاند مانند لات ومناة وعُزّى) نمىخوانند وجز شيطان سركش وطغيانگر را نمىخوانند. --------------------------------------------- نکته ها آيهى قبل، مشركان را در ضلالت و گمراهى دانست، اين آيه، علّت آن را پرستش بتها و پيروى از شيطان مىداند. مراد از معبودانِ مؤنث در آيه «اناثا»، يا بتهايى استكه مشركان نامهاى مؤنث چون لات و مناة و عُزّى بر آنها مىگذاشتند و يا فرشتگان كه به عقيدهى مشركان دختران خدا بودند. شايد هم مراد از «اناث» در آيه، موجود تأثيرپذير و ضعيف است و لذا صلاحيّت پرستش را ندارد. --------------------------------------------- پيام ها 1- معبودهاى غير الهى، يا ضعيفند يا طيغانگر. «الاّاناثاً... الاّ شيطاناً مريداً» 2- فرار از معبود حقّ، راهى جز پناه به معبودهاى باطل و شيطان ندارد. «الاّاناثاً... الاّ شيطاناً مريداً» 3- همهى راههاى انحرافى، به يك راه - پيروى از شيطان - منتهى مىشود. «ان يدعون الا شيطاناً مريداً» 4- پرستش هر معبودى جز خداوند در حقيقت شيطانپرستى است. «يدعون من دونه... شيطاناً مريداً» |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 118، 119 ------------------------------------------------- آيه لَعَنَهُ اللَّهُ وَقَالَ لأَتَّخِذَنَّ مِنْ عِبَادِكَ نَصِيباً مَفْرُوضاً وَلَأُضِلَّنَّهُمْ وَلَأُمَنِّيَنَّهُمْ وَلَأَمُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّكُنَّ ءَاذَانَ الأَنْعَمِ وَ لأَمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ وَمَنْ يَتَّخِذِ الْشَّيْطَنَ وَلِيّاً مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَاناً مُبِيناً ---------------------------------------------- ترجمه خداوند لعنتش كرده وقتى كه گفت: من حتماً از بندگان تو سهمى معيّن خواهم گرفت. (و گروهى را منحرف خواهم كرد) و حتماً آنان را گمراه مىكنم و قطعاً به آرزوها سرگرمشان مىسازم و دستورشان مىدهم كه گوش چهارپايان را بشكافند (تا علامت باشد كه اين حيوان سهم بتهاست) و به آنان فرمان مىدهم كه آفرينش خدا را دگرگون سازند. و هر كس به جاى خدا، شيطان را دوست و سرپرست خود بگيرد، بىگمان زيان كرده است، زيانى آشكار. ------------------------------------------ نکته ها جمله «لاُمنينّهم» به معناى القاى آرزوهاى پوچ و بيجا است. شكافتن گوش حيوان، از برنامههاى خرافى جاهليّت بود كه پس از آن، سوار شدن و ذبح و هر استفادهاى را از آن حيوان حرام مىپنداشتند. تأكيدهاى بسيار شيطان بر گمراه ساختن مردم، كه در اين دو آيه آمده، هشدارى بر صاحبان ايمان است. عبارت «من عبادك نصيباً مفروضاً» را دو گونه مىتوان معنا كرد: الف: بعضى از بندگان را گمراه مىكند. ب: از هر بندهاى لحظاتى را شيطانى مىكند. در روايتى مىخوانيم: جمله «فليغيّرنّ خلقاللّه» تغيير دين خدا را نيز شامل مىشود.[1] ______________________________ 1) تفسير برهان و عيّاشى. -------------------------------------------- پيام ها 1- شركورزيدن در دام شيطان قرار گرفتن است. «ان يدعون من دونه الاّ اناثا... لاتّخذن من عبادك» 2- ريشهى همهى شقاوتهاى شيطان، ملعون شدن اوست. «لعنه الله» 3- شيطان، دشمن ديرين انسان است، به هوش باشيم در دام او نيفتيم. «لاتّخذن» 4- شيطان براى گمراهى انسان، آخرين تلاش خود را مىكند. (تمام آيهى 119) 5 - شيطان، همه را نمىتواند گمراه كند. «لاتخذن من عبادك» 6- شيطان، خالقيّت خدا را قبول دارد. «عبادك» 7- خطر وسوسهها، جدّى و دائمى است، دشمن خود را بشناسيم. (حرف لام كه بر سر تمام افعال آمده است نشانه جدّى بودن خطر است). «لاتخذنّ...» 8 - شيطان، هر كس را به نحوى گمراه مىكند. بدعت در دين، تغيير در آفرينش. «لامنّينّهم، فليبتّكنّ، فليغيّرنّ» 9- آرزوهاى طولانى از القائات شيطان است. «لأمنّينّهم» 10- شيطان، ابتدا در فكر و روح انسان اثر مىگذارد، سپس او را تسليم خود مىگرداند. (جملهى گمراه كردن و آرزوى طولانى ابتدا مطرح شده، سپس فرمان دادن) «لاضلنّهم و لامنينّهم و لامرنّهم» 11- انسان فطرتاً در مسير حقّ است. كلمه «اضلال» در جايى بكار مىرود كه قبلاً مسير حقّ باشد. «لاضلنّهم» 12- شيطان مردم را به حرام كردن حلالهاى الهى دعوت مىكند. «فليبتّكنّ اذان الانعام» 13- آرزوها زمينه اطاعتپذيرى از شيطان است. «لاُمنينّهم و لامرنّهم» 14- خرافات، از القائات شيطانى است. «فليبتّكنّ اذان الانعام» 15- اسلام، اجازهى بىمصرف ماندن يك حيوان را نمىدهد تا چه رسد به بىمصرف ماندن انسانها. «فليبتّكنّ اذان الانعام» 16- تغيير مخلوقات (نظير زن را به مرد و مرد را به زن تبديل كردن) كار حرام و شيطانى است. «فليُغيّرنّ خلق اللَّه» 17- اطاعت از شيطان در حقيقت پذيرش ولايت اوست. «يتّخذ الشيطان وليّاً» 18- تنها خداوند شايسته ولايت بر انسان است. «و من يتّخذ الشيطان ولياً من دون اللَّه فقد خسر خسراناً مبيناً» |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 120، 121 -------------------------------------------- آيه يَعِدُهُمْ وَيُمَنِّيهِمْ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيطَنُ إِلَّا غُرُوراً أُوْلَِكَ مَأْوَيهُمْ جَهَنَّمُ وَلَا يَجِدُونَ عَنْهَا مَحِيصاً --------------------------------------------- ترجمه (شيطان) به آنان وعده مىدهد و ايشان را در آرزو مىافكند و شيطان جز فريب، وعدهاى به آنان نمىدهد. آنانند كه جايگاهشان دوزخ است و از آن راه گريزى نيابند. ------------------------------------------- نکته ها «مَحيص» از «حِيص» به معناى عدول و صرف نظر كردن است. وقتى آيهى 135 آلعمران در مورد بخشايش گناهان از سوى خداوند نازل شد ابليس با فريادى يارانش را جمع كرد و گفت: با توبهى انسان، همهى زحمات ما ناكام مىشود. هر يك سخنى گفتند. يكى از شياطين گفت: هر گاه كسى تصميم به توبه گرفت، او را گرفتار آرزوها و وعدهها مىكنم تا توبه را به تأخير اندازد. ابليس راضى شد.[1] هم خدا و هم شيطان وعده دادهاند، ولى وعدهى الهى راست «و لنيخلف الله وعده»[2] و وعدههاى شيطان جز دروغ و فريب چيز ديگرى نيست. «و ما يعدهم الشيطان الا غروراً» نشانهى وعدههاى شيطان، دعوت به تنگ نظرى و فساد است. در آيهى ديگر مىخوانيم: «الشيطان يعدكم الفقر و يأمركم بالفحشاء»[3] __________________________ 1) تفسير صافى. 2) حج، 47. 3) بقره، 268. --------------------------------------- پيام ها 1- دلبستگى به آرزوها، افتادن در دام فريب شيطان است. «يعدهم و يمنّيهم» 2- آنان كه به ديگران - حتّى به كودكان - وعدهى دروغ مىدهند، كارى شيطانى مىكنند. «و ما يعدهم...» 3- دوزخ، براى گروهى جايگاه ابدى و خلود است. «مأواهم جهنّم و...» 4- تهديد به كيفر، يكى از شيوههاى جلوگيرى از فساد است. «مأواهم جهنّم» 5 - از همهى ناگوارىهاى دنيا مىتوان گريخت، ولى از عذاب آخرت هرگز! «لا يجدون عنها محيصاً» 6- در آخرت، برگشت امكان ندارد، پس تا از دنيا نرفتهايم از بدىها برگرديم. «لايجدون...» |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 122 ------------------------------------------- آيه وَالَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّلِحَتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَداً وَعْدَ اللَّهِ حَقّاً وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ قِيلاً -------------------------------------------- ترجمه و كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كردهاند، به زودى آنان را در باغهايى كه از زير (درختان) آنها جوىها روان است وارد مىكنيم. هميشه در آن جاودانند. وعدهى الهى حقّ است. و چه كسى در سخن از خداوند، راستگوتر است؟ --------------------------------------------- پيام ها 1- ايمان از عمل جدا نيست. «آمنوا و عملوا» 2- اگر همهى اعمال صالح بود، كارساز خواهد گشت. كلمه «الصالحات» با الف و لام نشانه همه كارهاى نيك است. 3- تشويق در كنار تهديد، از شيوههاى تربيتى قرآن است. (آيهى قبل تهديد بود، اينجا تشويق است). «مأويهم حهنم... سندخلهم جنّات» 4- وعدهى الهى از ذات مقدّس توانا وبىنياز اوست. «سندخلهم جنات» ولى وعدههاى ديگران يا از روى جهل ونياز است، يا برخاسته از عجز وناتوانى. 5 - لذّتهاى دنيا، نگرانى از دست دادن دارد، امّا نعمتهاى بهشت، جاودانه است. «خالدين فيها» 6- با مقايسهى وعدههاى دروغ شيطان و وعدههاى راست خدا، به وعدهى الهى دل ببنديم. «وعداللّه حقّاً» |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 123 ------------------------------------- آيه لَيْسَ بِأَمَانِيِّكُمْ وَلَا أَمَانِيِّ أَهْلِ الْكِتَبِ مَنْ يَعْمَلْ سُوءاً يُجْزَ بِهِ وَ لَا يَجِدْ لَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيّاً وَلَا نَصِيراً ------------------------------------------- ترجمه (پاداش و عقاب و برترى) به آرزوهاى شما و آرزوهاى اهل كتاب نيست! هر كه بدى كند بدان كيفر داده مىشود و جز خداوند، براى خويش سرپرست و ياورى نيابد. ------------------------------------------ نکته ها مسلمانان به خاتميّت پيامبر اسلام واينكه بهترين امّتند افتخار مىكردند.[1] و اهلكتاب نيز به سابقهى خود مىباليدند ومىگفتند: جز ايّام معدودى در آتش نخواهيم بود.[2] اين آيه در تصحيح پندار هر دو گروه، ملاك را «عمل» قرار داد. در دوآيه قبل، امانىّ را از شيطان دانست، در اين آيه آرزوهاى باطل را ردّ مىكند. تعبير «يُجزَ به» شامل جزاى دنيوى، يا اخروى يا هر دو مىباشد. روايات، جزاى خلافكارى مؤمن را گرفتارىها و سختىهاى دنيا و برزخ معرّفى كرده است.[3] برخى مسلمانان انتظار داشتند كه پيامبرصلى الله عليه وآله در مشاجرات مسلمانان و اهلكتاب، از مسلمانان جانبدارى كند، در حالى كه اصل بر عدالت است، نه حمايت.[4] پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله در پاسخ كسى كه از جملهى «من يعمل سوء يجز به» به وحشت افتاده بود، فرمود: امراض جسمى و گرفتارىها، نوعى كيفر اعمال انسان است.[5] _________________________ 1) آلعمران، 110. 2) بقره، 80. 3) تفسير اطيبالبيان. 4) تفسير الميزان. 5) مستدرك، ج2، ص60. -------------------------------------- پيام ها 1- از خيالها و آرزوهاى بىاساس بپرهيزيد، كه كارآيى ندارد. «ليس بامانيكم» 2- در هر گروه و قشرى افراد پر توقّع و امتيازطلب پيدا مىشود. «ليس بامانيكم، اهل الكتاب» 3- در گفتار و داورى منصفانه عمل كنيد و اگر انتقاد مىكنيد از ضعف همه بگوييد. «ليس بأمانيّكم و لاأمانىّ أهل الكتاب» 4- در انتقاد يا رفع عيب، از خودتان شروع كنيد. جمله «ليس بأمانيّكم» قبل از جمله «أمانى اهل الكتاب» است. 5 - قاطعيّت بجا و ايستادگى در مقابل اميتازطلبىهاى پوچ، از بهترين شيوههاى تربيت است. «ليس بأمانيّكم» 6- اسلام بر واقعيّات استوار است، نه بر خيالات يا تمايلات افراد. «ليس بامانيّكم...» 7- خداوند عادل است و پاداش و كيفرش بر اساس عمل است. «من يعمل» 8 - در مكتب وحى، همه در برابر قانون برابرند. «من يعمل» (سوء استفاده و امتياز طلبى از نام و آرم ممنوع است) 9- اصل، عمل است نه شعار، ضابطه است نه رابطه! «من يعمل» 10- در اجراى حدود نسبت به مجرم، وساطت و شفاعت ممنوع است. «لايجد... وليّاً و لانصيراً» |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |