در حال دیدن این عنوان: |
۶۴ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 135 ------------------------------------------ آيه يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا كُونُوا قَوَّ مِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَى أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوَلِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ إِنْ يَكُنْ غَنِيّاً أَوْ فَقِيراً فَاللَّهُ أَوْلَى بِهِمَا فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَى أَنْ تَعْدِلُوا وَإِنْ تَلْوُواْ أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيراً ------------------------------------------ ترجمه اى كسانى كه ايمان آوردهايد! همواره بر پا دارندهى عدالت باشيد و براى خدا گواهى دهيد، گرچه به ضرر خودتان يا والدين و بستگان باشد. اگر (يكى از طرفين دعوا) ثروتمند يا فقير باشد، پس خداوند به آنان سزاوارتر است. پس پيرو هواى نفس نباشيد تا بتوانيد به عدالت رفتار كنيد.++396%% و اگر زبان بپيچانيد (و به ناحق گواهى دهيد) يا (از گواهى دادن به حقّ) اعراض كنيد، پس (بدانيد كه) خداوند به آنچه مىكنيد آگاه است. ----------------------------------------- نکته ها كلمهى «تلووا» از ريشهى «لىّ» به معناى پيماندن و تاب دادن است كه مراد از آن در اين آيه يا گرداندن زبان به ناحق و تحريف گواهى است و يا تاب دادن به اجراى عدالت و ايجاد تأخير در آن است. تمام كلمات و جملات اين آيه در راستاى تشويق و تأكيد بر عدالت است. قيام به عدالت و گواهى به عدالت ودورى از هرگونه فردگرايى، نژادگرايى و ياضعيفگرايى، معيار حقّ و عدالت است، نه فقر و غنى، يا خويش و خويشاوند. گواهى انسان چند حالت دارد: گاهى عليه ثروتمندان به خاطر روحيّهى ضدّ استكبارى. گاهى به نفع ثروتمندان بخاطر طمع به مال و مقام او. گاهى عليه فقير به خاطر بىاعتنايى به او. گاهى به نفع فقير به خاطر دلسوزى براى او. كه اين آيه همهى اين انگيزهها را باطل و تنها قيام به عدل را حقّ مىداند. امام صادق عليه السلام فرمود: مؤمن بر مؤمن هفت حقّ دارد كه واجبترين آنها گفتن حقّ است، گرچه به زيان خود و بستگانش تمام شود.[1] ___________________________ 1) تفسير الميزان. ---------------------------------------- پيام ها 1- به پاداشتن عدالت هم واجب است، هم لازمهى ايمان است. «يا ايها الذين امنوا كونوا قوّامين بالقسط» 2- قيام به عدالت، بايد خوى و خصلت مؤمن گردد. كلمه «قوّام» يعنى بر پا كننده دائمى قسط و عدل. 3- عدالت، حتّى نسبت به غير مسلمان نيز بايد مراعات شود. به اقتضاى اطلاق «كونوا قوّامين بالقسط» 4- عدالت بايد در تمام ابعاد زندگى باشد. در اقامه عدل نام مورد خاصّى برده نشده است. «قوّامين بالقسط» 5 - گواه شدن و گواهى دادن به حقّ، واجب است. «كونوا... شهداء للّه» 6- نبايد هدف از گواهى دادن، دستيابى به اغراض دنيوى باشد. «شهداء للَّه» 7- اقرار انسان عليه خودش معتبر است. «شهداء للّه و لو على انفسكم» 8 - ضوابط بر روابط مقدّم است. «ولو على انفسكم او الوالدين و الاقربين» 9- رعايت مصالح خود و بستگان و فقرا، بايد تحت الشعاع حقّ و رضاى خدا باشد. «شهداء للَّه و لو على انفسكم...» 10- سود و مصلحت واقعى فقرا و اغنيا از طريق شهادت به ناحقّ تأمين نخواهد شد. «ان يكن غنيّاً او فقيراً فاللَّه اولى بهما» 11- همه در برابر قانون مساويند. «غنياً او فقيراً» 12- پيروى از هواى نفس مانع اجراى عدالت است و ملاحظه فاميل و فقر و غنا نشانهى هوى پرستى است. «فلا تتّبعوا الهوى ان تعدلوا» 13- اداى شهادت واجب است وكتمان وتحريف آن ممنوع. «ان تلووا او تعرضوا» 14- هر نوع كارشكنى، تأخير وجلوگيرى از اجراى عدالت، حرام است. «ان تلووا» 15- ضامن اجراى عدالت، ايمان به علم الهى است. «فان الله كان بما تعملون خبيراً» |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 136 ------------------------------------------ آيه يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ ءَامِنُواْ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْكِتَبِ الَّذِي نَزَّلَ عَلَى رَسُولِهِ وَالْكِتَبِ الَّذِي أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَمَنْ يَكْفُرْ بِاللَّهِ وَ مَلئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ ورُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الْأَخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَلاً بَعِيداً ----------------------------------------- ترجمه اى كسانى كه ايمان آوردهايد! به خداوند و پيامبرش و كتابى كه بر پيامبرش نازل كرده و كتابى كه پيشتر فرستاده است، (به همهى آنها) ايمان (واقعى) بياوريد. و هر كس به خدا و فرشتگان و كتب آسمانى و پيامبرانش و روز قيامت كفر ورزد پس همانا گمراه شده است، گمراهى دور و درازى. ------------------------------------------ نکته ها مراد آيه يا آن است كه: اى مؤمنان! گامى فراتر نهيد وبه درجات بالاتر دست يابيد، يا آنكه بر ايمانتان براى هميشه استوار بمانيد و اندكى از آن عدول نكنيد. ايمان داراى درجاتى است، چنانكه در آيات ديگر نيز مىفرمايد: «والذين اهتدوا زادهم هدى»[1] كسانى كه هدايت شدند خداوند ب هدايت آنان بيافزايد، «ليزدادوا ايماناً مع ايمانهم»[2] تا ايمانى بر ايمان خويش بيافزايند. ___________________________ 1) محمّد، 17. 2) فتح، 4. ----------------------------------------- پيام ها 1- مؤمن، بايد تلاش كند تا خود را به مرتبهى بالاترى از ايمان برساند.[1] «يا ايها الذين آمَنوا آمِنوا» 2- اديان آسمانى، هدف و حقيقت واحدى دارند، همچون كلاسهاى يك مدرسه كه تحت نظارت يك مدير است. «الكتاب الذى نزل على رسوله والكتاب الذى انزل من قبل» 3- ايمان به همهى پيامبران و كتابهاى آسمانى، لازم است. «امنوا... و من يكفر... فقد ضلّ» ____________________________ 1) تفسير قمى، ج1، ص31. |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 137 ------------------------------------------- آيه إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ ءَامَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ ازْدَادُوا كُفْراً لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَلَا لِيَهْدِيَهُمْ سَبِيلاً ------------------------------------------- ترجمه آنان كه ايمان آوردند، سپس كافر شدند، بار ديگر ايمان آوردند و دوباره كفر ورزيدند، سپس بر كفر خود افزودند، قطعاً اميدى به آن نيست كه خداوند آنان را ببخشد و به راه حقّ هدايتشان كند. -------------------------------------------- نکته ها در صدر اسلام گروهى از اهل كتاب در حضور مسلمانان اظهار ايمان مىكردند و براى القاى شبهه دوباره كافر مىشدند و دليل كفر خود را نادرستى اسلام قلمداد مىكردند چنانكه قوم يهود ابتدا به موسى ايمان آوردند، سپس گوسالهپرست شدند، سپس توبه كرده و خداپرست گشتند، باز بر عيسىعليه السلام كفر ورزيدند و سپس با كفر خود به پيامبر اسلام، بر كفر خود افزودند. مشابه اين آيه قبلاً نيز گذشت، كه چنين كسانى توبهشان پذيرفته نيست و گمراهان واقعى مىباشند. «انّ الّذين كفروا بعد ايمانهم ثمّ ازدادوا كفراً لن تقبل توبتهم و اولئك هم الضالّون»[1] هر روز به رنگى درآمدن، يا به خاطر عدم تحقيق در پذيرش دين است، يا از روى توطئه و نقشه براى متزلزل كردن عقيدهى مؤمنان. در آيهى 72 آلعمران نيز از اين نقشه پرده برداشته كه آنان، طرف صبح ايمان مىآورند و آخر روز كافر مىشوند تا مسلمانان را متزلزل كنند. از مصاديق بارز اين آيه، كسانى همچون «شَبَثبن ربعى» هستند كه در تاريخ آوردهاند: او در زمان پيامبر مسلمان شد، پس از پيامبر مرتد شد، سپس توبه كرد و يار حضرت على گشت. امّا بعد فرمانده خوارج شد وجنگ نهروان را به راه انداخت. باز توبه كرد ويار امامحسن و امامحسينعليهما السلام شد واز كسانى بود كه به امام حسينعليه السلام نامه دعوت نوشت، امّا در كوفه با مسلم بىوفايى كرد. در كربلا جزء لشكر يزيد شد وبه شكرانه قتل امامحسينعليه السلام مسجدى در كوفه ساخت.[2] ____________________________ 1) آل عمران، 90. 2) كتاب مسلمبن عقيل آيةاللَّه كمرهاى، ص 178، قاموسالرجال تسترى، معجم رجالالحديث آيةاللَّه خويى. ---------------------------------------- پيام ها 1- خطر ارتداد و بازگشت از دين، هر مؤمنى را تهديد مىكند. «آمنوا ثمّ كفروا» 2- بىثباتى در عقيده، به گمراهى نهايى و عدم آمرزش الهى مىانجامد. «آمنوا ثمّ كفروا... لم يكن ليغفر لهم و لاليهديهم» |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 138، 139 -------------------------------------- آيه بَشِّرِ الْمُنَفِقِينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذَاباً أَلِيماً الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَفِرِينَ أَوْلِيَآءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَيَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعاً ------------------------------------------- ترجمه منافقان را بشارت ده كه برايشان عذابى دردناك است. آنان كه كافران را بجاى مؤمنان، سرپرست و دوست خود مىگيرند آيا عزّت را نزد آنان مىجويند؟ همانا عزتّ به تمامى از آن خداست. -------------------------------------------- نکته ها مضمون اين آيه كه انتقاد شديد از دوست و سرپرست گرفتن كفّار است، در آيهى 28 آلعمران نيز بيان شده است. در صدر اسلام، منافقان با يهود مدينه و مشركان مكّه رابطه داشتند تا اگر مسلمانان شكست خوردند، آنها ضررى نبينند و جايگاه خود را از دست ندهند. عزّت تنها به دست خداست. چون سرچشمهى عزّت يا علم است يا قدرت، و ديگران از علم و قدرت بىبهرهاند. در مناجات شعبانيّه مىخوانيم: «الهى بيدك لا بيد غيرك زيادتى و نقصى» خداوندا! زيادى و يا كاستى من تنها در دست توست، نه در دست ديگرى. -------------------------------------------- پيام ها 1- عزّت را در وابستگى به كفّار جستن، خصلتى منافقانه است. «الذين يتخذون الكافرين اولياء...» 2- كفّار، حقّ سرپرستى مؤمنان را ندارند و مؤمنان نيز نبايد ننگ سلطهى كفّار را بپذيرند. «يتخذون الكافرين اولياء» 3- در سياست خارجى، به جاى گسترش روابط با كشورهاى كفر، در فكر برقرارى روابط با كشورهاى اسلامى باشيم. «يتخذون الكافرين اولياء من دون المؤمنين» |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 140 --------------------------------------- آيه بَشِّرِ الْمُنَفِقِينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذَاباً أَلِيماً الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَفِرِينَ أَوْلِيَآءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَيَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعاً ------------------------------------- ترجمه منافقان را بشارت ده كه برايشان عذابى دردناك است. آنان كه كافران را بجاى مؤمنان، سرپرست و دوست خود مىگيرند آيا عزّت را نزد آنان مىجويند؟ همانا عزتّ به تمامى از آن خداست. ------------------------------------------ نکته ها مضمون اين آيه كه انتقاد شديد از دوست و سرپرست گرفتن كفّار است، در آيهى 28 آلعمران نيز بيان شده است. در صدر اسلام، منافقان با يهود مدينه و مشركان مكّه رابطه داشتند تا اگر مسلمانان شكست خوردند، آنها ضررى نبينند و جايگاه خود را از دست ندهند. عزّت تنها به دست خداست. چون سرچشمهى عزّت يا علم است يا قدرت، و ديگران از علم و قدرت بىبهرهاند. در مناجات شعبانيّه مىخوانيم: «الهى بيدك لا بيد غيرك زيادتى و نقصى» خداوندا! زيادى و يا كاستى من تنها در دست توست، نه در دست ديگرى. ------------------------------------------- پيام ها 1- عزّت را در وابستگى به كفّار جستن، خصلتى منافقانه است. «الذين يتخذون الكافرين اولياء...» 2- كفّار، حقّ سرپرستى مؤمنان را ندارند و مؤمنان نيز نبايد ننگ سلطهى كفّار را بپذيرند. «يتخذون الكافرين اولياء» 3- در سياست خارجى، به جاى گسترش روابط با كشورهاى كفر، در فكر برقرارى روابط با كشورهاى اسلامى باشيم. «يتخذون الكافرين اولياء من دون المؤمنين» |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 141 ---------------------------------------- آيه الَّذِينَ يَتَرَبَّصُونَ بِكُمْ فَإِنْ كَانَ لَكُمْ فَتْحٌ مِنَ اللَّهِ قَالُواْ أَلَمْ نَكُنْ مَّعَكُمْ وَإنْ كَانَ لِلْكَفِرِينَ نَصِيبٌ قَالُواْ أَلَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَيْكُمْ وَ نَمْنَعْكُمْ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيَمَةِ وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ للِكَفِرينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً ------------------------------------------- ترجمه (منافقان) كسانىاند كه پيوسته (از سر بدخواهى) مراقب شما هستند تا اگر از سوى خدا براى شما پيروزى باشد، گويند: آيا ما با شما نبوديم؟ (پس بايد در افتخارات و غنائم شريك شويم) اگر براى كفّار بهرهاى (از پيروزى) بود، (به كفّار) گويند: آيا ما مشوّق شما (براى جنگ با مسلمانان) و بازدارنده شما از گزند آنان و عدم تسليم در برابر) مؤمنان نبوديم؟ پس خداوند روز قيامت، ميان شما داورى خواهد كرد. و خداوند هرگز راهى براى سلطهى كفّار بر مسلمانان قرار نداده است. ---------------------------------------------- نکته ها قرآن، از پيروزى مسلمانان با كلمهى «فتح» و پيروزى كفّار با واژهى «نصيب» تعبير كرده است، تا بفهماند رونق كفر، زودگذر است و فرجام نيك و پيروزى واقعى، با حقّ است. «نَستَحوذ» از ريشهى «حوذ» به معناى عقبِ ران گرفته شده است. زيرا شتربان براى سوق و حركت دادن شتر، به آن قسمت ضربه مىزند و در اينجا مراد، تشويق كفّار به جنگ عليه مسلمانان است. فقها در مسائل مختلف فقهى، براى اثبات عدم تسلّط كفّار بر مؤمنان، به جملهى «لن يجعل الله» استناد مىكنند. البتّه رفت و آمد و كسب اطلاع و آموزش ديدن و تبادل فرهنگى و اقتصادى، اگر سبب سلطه كفّار و ذلّت مؤمنان نباشد مانعى ندارد. چون در روايات مىخوانيم: آموزش ببينيد، گرچه به قيمت مسافرت به كشور چين باشد. و يا پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله فرمود: هر كافر اسيرى، ده مسلمان را آموزش دهد او را آزاد مىكنم. و در زمان معصومينعليهم السلام معاملات ميان مسلمانان و ديگران انجام مىشده است. ---------------------------------------- پيام ها 1- منافقان فرصتطلبند واز هر پيشامدى به سود خود بهره مىگيرند. «يتربّصون بكم...» 2- منافقان جاسوسان كفّار، و مشوّق آنان براى جنگ با مسلمانانند. «نستحوذ» 3- روز قيامت، با داورى به حقّ خدا، همهى نيرنگها و نفاقها آشكار مىشود. «فالله يحكم بينكم يومالقيامة» 4- مؤمنان، حقِ پذيرفتن سلطهى كافران را ندارند، و سلطهپذيرى نشانه نداشتن ايمان واقعى است. «لن يجعلالله للكافرين على المؤمنين سبيلا» 5 - بايد كارى كرد كه كفّار از سلطه بر مؤمنان براى هميشه مأيوس باشند. «لن يجعل الله...» 6- هر طرح، عهد نامه، رفت و آمد و قراردادى كه راه نفوذ كفّار بر مسلمانان را باز كند حرام است. پس مسلمانان بايد در تمام جهات سياسى، نظامى، اقتصادى و فرهنگى از استقلال كامل برخوردار باشند. «لن يجعلالله للكافرين...» |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 142 ----------------------------------------- آيه إِنَّ الْمُنَفِقِينَ يُخَدِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَدِعُهُمْ وَإِذَا قَامُواْ إِلَى الصَّلَوةِ قَامُواْ كُسَالَى يُرَآءُونَ النَّاسَ وَلَا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِيلاً ------------------------------------------- ترجمه همانا منافقان با خدا مكر و حيله مىكنند در حالى كه خداوند (به كيفر عملشان) با آنان مكر مىكند. و هرگاه به نماز برخيزند با كسالت برخيزند، آن هم براى خودنمايى به مردم و خدا را جز اندكى ياد نمىكنند. ------------------------------------------ نکته ها منافق، كسى است كه در ظاهر احكام دينى را به جاى مىآورد، امّا انگيزههاى او الهى نيست. نماز مىخواند، امّا از روى رياكارى، كسالت و غفلت. او گمان مىكند با اين روش خدا را فريب مىدهد، در حالى كه نمىداند خودش را فريب داده و خداوند به درون او آگاه است و جزاى فريبكارى او را مىدهد. امام رضا عليه السلام مىفرمايد: چون خداوند، جزاى خدعه آنان را مىدهد، به اين كيفر الهى، خدعه گفته مىشود.[1] نماز مطلوب، عاشقانه، خالصانه و دائمى است. پيامبرصلى الله عليه وآله فرمودند: آنان كه نماز را به آخر وقت مىاندازند و فشرده مىخوانند، نماز منافقان را انجام مىدهند.[2] قرآن نسبت به مؤمنان جملهى «اقامواالصلوة» به كار مىبرد ولى دربارهى منافقين جملهى «قاموا الى الصلوة» و تفاوت ميان «اقاموا» و «قاموا» تفاوت ميان برپاداشتن و به پا خواستن است. __________________________ 1) تفسير نورالثقلين. 2) درّالمنثور، ج2، ص237. ---------------------------------------- پيام ها 1- فريبكارى، بى نشاطى در نماز، رياكارى و غفلت از ياد خدا، از نشانههاى نفاق است. «ان المنافقين يخادعون، يراؤون، لا يذكرون» 2- منافقان بدانند كه با خدا طرفند. «و هو خادعهم» 3- كيفر خدا متناسب با عمل است. «يخادعون الله و هو خادعهم» 4- نماز منافقان نه روحيّه دارد، نه انگيزه، نه مقدار. «كسالى، يراؤون، قليلاً» |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 143 ------------------------------------------ آيه مُذَبْذَبِينَ بَيْنَ ذَ لِكَ لَآ إِلَى هَؤْلَآءِ وَلَآ إِلَى هَؤْلَآءِ وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبِيلاً ----------------------------------------- ترجمه (منافقان) بين كفر و ايمان سرگشتهاند، نه با اين گروهاند و نه با آن گروه و خداوند هر كه را گمراه كند، براى او راه نجاتى نخواهى يافت. ----------------------------------------- نکته ها «تَذَبذُب» حركت چيزى است كه در هوا آويخته باشد و هيچ جايگاه و پايگاه محكم و استوارى در روى زمين نداشته باشد. ----------------------------------------- پيام ها 1- منافقان، استقلال فكر و عقيده ندارند به هر حركتى مىچرخند، به ديگران وابسته و بىهدف سرگردانند. «مذبذبين بين ذلك» 2- منافق، آرامش ندارد. چون پيوسته بايد موضع جديد، تصميم فورى و عجولانه بگيرد. «مذبذبين بين ذلك» 3- در مواضع اعتقادى و بينش فكرى، قاطعيّت لازم است. «مذبذبين بين ذلك» 4- منافق، مورد قهر خداوند است. «من يضلل الله» 5 - نفاق، درد بى درمان است. «فلن تجدله سبيلاً» |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 144 --------------------------------------- آيه يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ الْكَفِرينَ أَوْلِيَآءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَتُرِيدُونَ أَنْ تَجْعَلُواْ لِلَّهِ عَلَيْكُمْ سُلْطَناً مُّبِيناً ------------------------------------- ترجمه اى كسانى كه ايمان آوردهايد! كافران را به جاى مؤمنان دوست و سرپرست خود نگيريد، آيا مىخواهيد براى خداوند دليل و حجّت آشكار عليه خودتان قرار دهيد؟ ------------------------------------- نکته ها مؤمنان حقّ پذيرفتن ولايت كفّار را ندارند، ولى منافقان با كافران رابطهى تنگاتنگ دارند. قرآن، كفّار را شيطانهاى منافقان «خلوا الى شياطينهم»[1] و برادران منافقان معرفى مىكند «الذين نافقوا يقولون لاخوانهم الذين كفروا»[2] تعبيرات قرآن در آيات 139 و 141 مبين كيفيّت رابطهى آنان با كفّار بود. _________________________ 1) بقره، 17. 2) حشر، 11. --------------------------------------- پيام ها 1- پذيرش ولايت كفّار با ايمان سازگار نيست. يك دل، دو دوستى برنمىدارد. «يا ايها الّذين آمنوا لاتتّخذوا...» 2- تولّى و تبرّى، دوستى با مؤمنان و دورى از كافران، لازمهى ايمان است. «لاتتّخذوا الكافرين اولياء من دون المؤمنين» 3- از هر نوع اختلاط، رفاقت و قراردادى كه نتيجهاش به زيان مسلمانان باشد، بايد پرهيز كرد. «لاتتّخذوا الكافرين اولياء» 4- در سياست خارجى، روابط سياسى و اقتصادى، گزينشها و عزل و نصبها، هر اقدامى كه به سلطهى كفّار بر مسلمانان انجامد حرام و محكوم است. «لاتتّخذوا الكافرين اولياء» 5 - مسلمان ذلّت پذير، در برابر خداوند پاسخى ندارد. «اتريدون ان تجعلوالله ...» |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 145 --------------------------------------- آيه يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ الْكَفِرينَ أَوْلِيَآءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَتُرِيدُونَ أَنْ تَجْعَلُواْ لِلَّهِ عَلَيْكُمْ سُلْطَناً مُّبِيناً -------------------------------------------- ترجمه اى كسانى كه ايمان آوردهايد! كافران را به جاى مؤمنان دوست و سرپرست خود نگيريد، آيا مىخواهيد براى خداوند دليل و حجّت آشكار عليه خودتان قرار دهيد؟ ---------------------------------------- نکته ها مؤمنان حقّ پذيرفتن ولايت كفّار را ندارند، ولى منافقان با كافران رابطهى تنگاتنگ دارند. قرآن، كفّار را شيطانهاى منافقان «خلوا الى شياطينهم»[1] و برادران منافقان معرفى مىكند «الذين نافقوا يقولون لاخوانهم الذين كفروا»[2] تعبيرات قرآن در آيات 139 و 141 مبين كيفيّت رابطهى آنان با كفّار بود. ________________________ 1) بقره، 17. 2) حشر، 11. ------------------------------------- پيام ها 1- پذيرش ولايت كفّار با ايمان سازگار نيست. يك دل، دو دوستى برنمىدارد. «يا ايها الّذين آمنوا لاتتّخذوا...» 2- تولّى و تبرّى، دوستى با مؤمنان و دورى از كافران، لازمهى ايمان است. «لاتتّخذوا الكافرين اولياء من دون المؤمنين» 3- از هر نوع اختلاط، رفاقت و قراردادى كه نتيجهاش به زيان مسلمانان باشد، بايد پرهيز كرد. «لاتتّخذوا الكافرين اولياء» 4- در سياست خارجى، روابط سياسى و اقتصادى، گزينشها و عزل و نصبها، هر اقدامى كه به سلطهى كفّار بر مسلمانان انجامد حرام و محكوم است. «لاتتّخذوا الكافرين اولياء» 5 - مسلمان ذلّت پذير، در برابر خداوند پاسخى ندارد. «اتريدون ان تجعلوالله ...» |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |