به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۷۶ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 135

------------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا كُونُوا قَوَّ مِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَى أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوَلِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ إِنْ يَكُنْ غَنِيّاً أَوْ فَقِيراً فَاللَّهُ أَوْلَى بِهِمَا فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَى‏ أَنْ تَعْدِلُوا وَإِنْ تَلْوُواْ أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيراً
------------------------------------------
ترجمه
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! همواره بر پا دارنده‏ى عدالت باشيد و براى خدا گواهى دهيد، گرچه به ضرر خودتان يا والدين و بستگان باشد. اگر (يكى از طرفين دعوا) ثروتمند يا فقير باشد، پس خداوند به آنان سزاوارتر است. پس پيرو هواى نفس نباشيد تا بتوانيد به عدالت رفتار كنيد.++396%% و اگر زبان بپيچانيد (و به ناحق گواهى دهيد) يا (از گواهى دادن به حقّ) اعراض كنيد، پس (بدانيد كه) خداوند به آنچه مى‏كنيد آگاه است.
-----------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «تلووا» از ريشه‏ى «لىّ» به معناى پيماندن و تاب دادن است كه مراد از آن در اين آيه يا گرداندن زبان به ناحق و تحريف گواهى است و يا تاب دادن به اجراى عدالت و ايجاد تأخير در آن است.
تمام كلمات و جملات اين آيه در راستاى تشويق و تأكيد بر عدالت است. قيام به عدالت و گواهى به عدالت ودورى از هرگونه فردگرايى، نژادگرايى و ياضعيف‏گرايى، معيار حقّ و عدالت است، نه فقر و غنى، يا خويش و خويشاوند.
گواهى انسان چند حالت دارد:
گاهى عليه ثروتمندان به خاطر روحيّه‏ى ضدّ استكبارى.
گاهى به نفع ثروتمندان بخاطر طمع به مال و مقام او.
گاهى عليه فقير به خاطر بى‏اعتنايى به او.
گاهى به نفع فقير به خاطر دلسوزى براى او.
كه اين آيه همه‏ى اين انگيزه‏ها را باطل و تنها قيام به عدل را حقّ مى‏داند.
امام صادق عليه السلام فرمود: مؤمن بر مؤمن هفت حقّ دارد كه واجب‏ترين آنها گفتن حقّ است، گرچه به زيان خود و بستگانش تمام شود.[1]
___________________________
1) تفسير الميزان.
----------------------------------------
پيام ها
1- به پاداشتن عدالت هم واجب است، هم لازمه‏ى ايمان است. «يا ايها الذين امنوا كونوا قوّامين بالقسط»
2- قيام به عدالت، بايد خوى و خصلت مؤمن گردد. كلمه «قوّام» يعنى بر پا كننده دائمى قسط و عدل.
3- عدالت، حتّى نسبت به غير مسلمان نيز بايد مراعات شود. به اقتضاى اطلاق «كونوا قوّامين بالقسط»
4- عدالت بايد در تمام ابعاد زندگى باشد. در اقامه عدل نام مورد خاصّى برده نشده است. «قوّامين بالقسط»
5 - گواه شدن و گواهى دادن به حقّ، واجب است. «كونوا... شهداء للّه»
6- نبايد هدف از گواهى دادن، دست‏يابى به اغراض دنيوى باشد. «شهداء للَّه»
7- اقرار انسان عليه خودش معتبر است. «شهداء للّه و لو على انفسكم»
8 - ضوابط بر روابط مقدّم است. «ولو على انفسكم او الوالدين و الاقربين»
9- رعايت مصالح خود و بستگان و فقرا، بايد تحت الشعاع حقّ و رضاى خدا باشد. «شهداء للَّه و لو على انفسكم...»
10- سود و مصلحت واقعى فقرا و اغنيا از طريق شهادت به ناحقّ تأمين نخواهد شد. «ان يكن غنيّاً او فقيراً فاللَّه اولى بهما»
11- همه در برابر قانون مساويند. «غنياً او فقيراً»
12- پيروى از هواى نفس مانع اجراى عدالت است و ملاحظه فاميل و فقر و غنا نشانه‏ى هوى پرستى است. «فلا تتّبعوا الهوى ان تعدلوا»
13- اداى شهادت واجب است وكتمان وتحريف آن ممنوع. «ان تلووا او تعرضوا»
14- هر نوع كارشكنى، تأخير وجلوگيرى از اجراى عدالت، حرام است. «ان تلووا»
15- ضامن اجراى عدالت، ايمان به علم الهى است. «فان الله كان بما تعملون خبيراً»





۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 136

------------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ ءَامِنُواْ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْكِتَبِ الَّذِي نَزَّلَ عَلَى رَسُولِهِ وَالْكِتَبِ الَّذِي أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَمَنْ يَكْفُرْ بِاللَّهِ وَ مَلئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ ورُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الْأَخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَلاً بَعِيداً
-----------------------------------------
ترجمه
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! به خداوند و پيامبرش و كتابى كه بر پيامبرش نازل كرده و كتابى كه پيشتر فرستاده است، (به همه‏ى آنها) ايمان (واقعى) بياوريد. و هر كس به خدا و فرشتگان و كتب آسمانى و پيامبرانش و روز قيامت كفر ورزد پس همانا گمراه شده است، گمراهى دور و درازى.
------------------------------------------
نکته ها
مراد آيه يا آن است كه: اى مؤمنان! گامى فراتر نهيد وبه درجات بالاتر دست يابيد، يا آنكه بر ايمانتان براى هميشه استوار بمانيد و اندكى از آن عدول نكنيد.
ايمان داراى درجاتى است، چنانكه در آيات ديگر نيز مى‏فرمايد: «والذين اهتدوا زادهم هدى»[1] كسانى كه هدايت شدند خداوند ب هدايت آنان بيافزايد، «ليزدادوا ايماناً مع ايمانهم»[2] تا ايمانى بر ايمان خويش بيافزايند.
___________________________
1) محمّد، 17.
2) فتح، 4.
-----------------------------------------
پيام ها
1- مؤمن، بايد تلاش كند تا خود را به مرتبه‏ى بالاترى از ايمان برساند.[1] «يا ايها الذين آمَنوا آمِنوا»
2- اديان آسمانى، هدف و حقيقت واحدى دارند، همچون كلاس‏هاى يك مدرسه كه تحت نظارت يك مدير است. «الكتاب الذى نزل على رسوله والكتاب الذى انزل من قبل»
3- ايمان به همه‏ى پيامبران و كتاب‏هاى آسمانى، لازم است. «امنوا... و من يكفر... فقد ضلّ»
____________________________
1) تفسير قمى، ج‏1، ص‏31.





۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 137

-------------------------------------------
آيه
إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ ءَامَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ ازْدَادُوا كُفْراً لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَلَا لِيَهْدِيَهُمْ سَبِيلاً
-------------------------------------------
ترجمه
آنان كه ايمان آوردند، سپس كافر شدند، بار ديگر ايمان آوردند و دوباره كفر ورزيدند، سپس بر كفر خود افزودند، قطعاً اميدى به آن نيست كه خداوند آنان را ببخشد و به راه حقّ هدايتشان كند.
--------------------------------------------
نکته ها
در صدر اسلام گروهى از اهل كتاب در حضور مسلمانان اظهار ايمان مى‏كردند و براى القاى شبهه دوباره كافر مى‏شدند و دليل كفر خود را نادرستى اسلام قلمداد مى‏كردند چنانكه قوم يهود ابتدا به موسى ايمان آوردند، سپس گوساله‏پرست شدند، سپس توبه كرده و خداپرست گشتند، باز بر عيسى‏عليه السلام كفر ورزيدند و سپس با كفر خود به پيامبر اسلام، بر كفر خود افزودند.
مشابه اين آيه قبلاً نيز گذشت، كه چنين كسانى توبه‏شان پذيرفته نيست و گمراهان واقعى مى‏باشند. «انّ الّذين كفروا بعد ايمانهم ثمّ ازدادوا كفراً لن تقبل توبتهم و اولئك هم الضالّون»[1]
هر روز به رنگى درآمدن، يا به خاطر عدم تحقيق در پذيرش دين است، يا از روى توطئه و نقشه براى متزلزل كردن عقيده‏ى مؤمنان. در آيه‏ى 72 آل‏عمران نيز از اين نقشه پرده برداشته كه آنان، طرف صبح ايمان مى‏آورند و آخر روز كافر مى‏شوند تا مسلمانان را متزلزل كنند.
از مصاديق بارز اين آيه، كسانى همچون «شَبَث‏بن ربعى» هستند كه در تاريخ آورده‏اند: او در زمان پيامبر مسلمان شد، پس از پيامبر مرتد شد، سپس توبه كرد و يار حضرت على گشت. امّا بعد فرمانده خوارج شد وجنگ نهروان را به راه انداخت. باز توبه كرد ويار امام‏حسن و امام‏حسين‏عليهما السلام شد واز كسانى بود كه به امام حسين‏عليه السلام نامه دعوت نوشت، امّا در كوفه با مسلم بى‏وفايى كرد. در كربلا جزء لشكر يزيد شد وبه شكرانه قتل امام‏حسين‏عليه السلام مسجدى در كوفه ساخت.[2]
____________________________

1) آل عمران، 90.
2) كتاب مسلم‏بن عقيل آيةاللَّه كمره‏اى، ص 178، قاموس‏الرجال تسترى، معجم رجال‏الحديث آيةاللَّه خويى.
----------------------------------------
پيام ها
1- خطر ارتداد و بازگشت از دين، هر مؤمنى را تهديد مى‏كند. «آمنوا ثمّ كفروا»
2- بى‏ثباتى در عقيده، به گمراهى نهايى و عدم آمرزش الهى مى‏انجامد. «آمنوا ثمّ كفروا... لم يكن ليغفر لهم و لاليهديهم»




۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 138، 139

--------------------------------------
آيه
بَشِّرِ الْمُنَفِقِينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذَاباً أَلِيماً
الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَفِرِينَ أَوْلِيَآءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَيَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعاً
-------------------------------------------
ترجمه
منافقان را بشارت ده كه برايشان عذابى دردناك است.
آنان كه كافران را بجاى مؤمنان، سرپرست و دوست خود مى‏گيرند آيا عزّت را نزد آنان مى‏جويند؟ همانا عزتّ به تمامى از آن خداست.
--------------------------------------------
نکته ها
مضمون اين آيه كه انتقاد شديد از دوست و سرپرست گرفتن كفّار است، در آيه‏ى 28 آل‏عمران نيز بيان شده است.
در صدر اسلام، منافقان با يهود مدينه و مشركان مكّه رابطه داشتند تا اگر مسلمانان شكست خوردند، آنها ضررى نبينند و جايگاه خود را از دست ندهند.
عزّت تنها به دست خداست. چون سرچشمه‏ى عزّت يا علم است يا قدرت، و ديگران از علم و قدرت بى‏بهره‏اند. در مناجات شعبانيّه مى‏خوانيم: «الهى بيدك لا بيد غيرك زيادتى و نقصى» خداوندا! زيادى و يا كاستى من تنها در دست توست، نه در دست ديگرى.
--------------------------------------------
پيام ها
1- عزّت را در وابستگى به كفّار جستن، خصلتى منافقانه است. «الذين يتخذون الكافرين اولياء...»
2- كفّار، حقّ سرپرستى مؤمنان را ندارند و مؤمنان نيز نبايد ننگ سلطه‏ى كفّار را بپذيرند. «يتخذون الكافرين اولياء»
3- در سياست خارجى، به جاى گسترش روابط با كشورهاى كفر، در فكر برقرارى روابط با كشورهاى اسلامى باشيم. «يتخذون الكافرين اولياء من دون المؤمنين»




۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 140

---------------------------------------
آيه
بَشِّرِ الْمُنَفِقِينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذَاباً أَلِيماً
الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَفِرِينَ أَوْلِيَآءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَيَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعاً
-------------------------------------
ترجمه
منافقان را بشارت ده كه برايشان عذابى دردناك است.
آنان كه كافران را بجاى مؤمنان، سرپرست و دوست خود مى‏گيرند آيا عزّت را نزد آنان مى‏جويند؟ همانا عزتّ به تمامى از آن خداست.
------------------------------------------
نکته ها
مضمون اين آيه كه انتقاد شديد از دوست و سرپرست گرفتن كفّار است، در آيه‏ى 28 آل‏عمران نيز بيان شده است.
در صدر اسلام، منافقان با يهود مدينه و مشركان مكّه رابطه داشتند تا اگر مسلمانان شكست خوردند، آنها ضررى نبينند و جايگاه خود را از دست ندهند.
عزّت تنها به دست خداست. چون سرچشمه‏ى عزّت يا علم است يا قدرت، و ديگران از علم و قدرت بى‏بهره‏اند. در مناجات شعبانيّه مى‏خوانيم: «الهى بيدك لا بيد غيرك زيادتى و نقصى» خداوندا! زيادى و يا كاستى من تنها در دست توست، نه در دست ديگرى.
-------------------------------------------
پيام ها
1- عزّت را در وابستگى به كفّار جستن، خصلتى منافقانه است. «الذين يتخذون الكافرين اولياء...»
2- كفّار، حقّ سرپرستى مؤمنان را ندارند و مؤمنان نيز نبايد ننگ سلطه‏ى كفّار را بپذيرند. «يتخذون الكافرين اولياء»
3- در سياست خارجى، به جاى گسترش روابط با كشورهاى كفر، در فكر برقرارى روابط با كشورهاى اسلامى باشيم. «يتخذون الكافرين اولياء من دون المؤمنين»




۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 141

----------------------------------------
آيه
الَّذِينَ يَتَرَبَّصُونَ بِكُمْ فَإِنْ كَانَ لَكُمْ فَتْحٌ مِنَ اللَّهِ قَالُواْ أَلَمْ نَكُنْ مَّعَكُمْ وَإنْ كَانَ لِلْكَفِرِينَ نَصِيبٌ قَالُواْ أَلَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَيْكُمْ وَ نَمْنَعْكُمْ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيَمَةِ وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ للِكَفِرينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً
-------------------------------------------
ترجمه
(منافقان) كسانى‏اند كه پيوسته (از سر بدخواهى) مراقب شما هستند تا اگر از سوى خدا براى شما پيروزى باشد، گويند: آيا ما با شما نبوديم؟ (پس بايد در افتخارات و غنائم شريك شويم) اگر براى كفّار بهره‏اى (از پيروزى) بود، (به كفّار) گويند: آيا ما مشوّق شما (براى جنگ با مسلمانان) و بازدارنده شما از گزند آنان و عدم تسليم در برابر) مؤمنان نبوديم؟ پس خداوند روز قيامت، ميان شما داورى خواهد كرد. و خداوند هرگز راهى براى سلطه‏ى كفّار بر مسلمانان قرار نداده است.
----------------------------------------------
نکته ها
قرآن، از پيروزى مسلمانان با كلمه‏ى «فتح» و پيروزى كفّار با واژه‏ى «نصيب» تعبير كرده است، تا بفهماند رونق كفر، زودگذر است و فرجام نيك و پيروزى واقعى، با حقّ است.
«نَستَحوذ» از ريشه‏ى «حوذ» به معناى عقبِ ران گرفته شده است. زيرا شتربان براى سوق و حركت دادن شتر، به آن قسمت ضربه مى‏زند و در اينجا مراد، تشويق كفّار به جنگ عليه مسلمانان است.
فقها در مسائل مختلف فقهى، براى اثبات عدم تسلّط كفّار بر مؤمنان، به جمله‏ى «لن يجعل الله» استناد مى‏كنند. البتّه رفت و آمد و كسب اطلاع و آموزش ديدن و تبادل فرهنگى و اقتصادى، اگر سبب سلطه كفّار و ذلّت مؤمنان نباشد مانعى ندارد. چون در روايات مى‏خوانيم: آموزش ببينيد، گرچه به قيمت مسافرت به كشور چين باشد. و يا پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله فرمود: هر كافر اسيرى، ده مسلمان را آموزش دهد او را آزاد مى‏كنم. و در زمان معصومين‏عليهم السلام معاملات ميان مسلمانان و ديگران انجام مى‏شده است.
----------------------------------------
پيام ها
1- منافقان فرصت‏طلبند واز هر پيشامدى به سود خود بهره مى‏گيرند. «يتربّصون بكم...»
2- منافقان جاسوسان كفّار، و مشوّق آنان براى جنگ با مسلمانانند. «نستحوذ»
3- روز قيامت، با داورى به حقّ خدا، همه‏ى نيرنگ‏ها و نفاق‏ها آشكار مى‏شود. «فالله يحكم بينكم يوم‏القيامة»
4- مؤمنان، حقِ پذيرفتن سلطه‏ى كافران را ندارند، و سلطه‏پذيرى نشانه نداشتن ايمان واقعى است. «لن يجعل‏الله للكافرين على المؤمنين سبيلا»
5 - بايد كارى كرد كه كفّار از سلطه بر مؤمنان براى هميشه مأيوس باشند. «لن يجعل الله...»
6- هر طرح، عهد نامه، رفت و آمد و قراردادى كه راه نفوذ كفّار بر مسلمانان را باز كند حرام است. پس مسلمانان بايد در تمام جهات سياسى، نظامى، اقتصادى و فرهنگى از استقلال كامل برخوردار باشند. «لن يجعل‏الله للكافرين...»




۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 142

-----------------------------------------
آيه
إِنَّ الْمُنَفِقِينَ يُخَدِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَدِعُهُمْ وَإِذَا قَامُواْ إِلَى الصَّلَوةِ قَامُواْ كُسَالَى يُرَآءُونَ النَّاسَ وَلَا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِيلاً
-------------------------------------------
ترجمه
همانا منافقان با خدا مكر و حيله مى‏كنند در حالى كه خداوند (به كيفر عملشان) با آنان مكر مى‏كند. و هرگاه به نماز برخيزند با كسالت برخيزند، آن هم براى خودنمايى به مردم و خدا را جز اندكى ياد نمى‏كنند.
------------------------------------------
نکته ها
منافق، كسى است كه در ظاهر احكام دينى را به جاى مى‏آورد، امّا انگيزه‏هاى او الهى نيست. نماز مى‏خواند، امّا از روى رياكارى، كسالت و غفلت. او گمان مى‏كند با اين روش خدا را فريب مى‏دهد، در حالى كه نمى‏داند خودش را فريب داده و خداوند به درون او آگاه است و جزاى فريبكارى او را مى‏دهد.
امام رضا عليه السلام مى‏فرمايد: چون خداوند، جزاى خدعه آنان را مى‏دهد، به اين كيفر الهى، خدعه گفته مى‏شود.[1]
نماز مطلوب، عاشقانه، خالصانه و دائمى است. پيامبرصلى الله عليه وآله فرمودند: آنان كه نماز را به آخر وقت مى‏اندازند و فشرده مى‏خوانند، نماز منافقان را انجام مى‏دهند.[2]
قرآن نسبت به مؤمنان جمله‏ى «اقامواالصلوة» به كار مى‏برد ولى درباره‏ى منافقين جمله‏ى «قاموا الى الصلوة» و تفاوت ميان «اقاموا» و «قاموا» تفاوت ميان برپاداشتن و به پا خواستن است.
__________________________
1) تفسير نورالثقلين.
2) درّالمنثور، ج‏2، ص‏237.
----------------------------------------
پيام ها
1- فريبكارى، بى نشاطى در نماز، رياكارى و غفلت از ياد خدا، از نشانه‏هاى نفاق است. «ان المنافقين يخادعون، يراؤون، لا يذكرون»
2- منافقان بدانند كه با خدا طرفند. «و هو خادعهم»
3- كيفر خدا متناسب با عمل است. «يخادعون الله و هو خادعهم»
4- نماز منافقان نه روحيّه دارد، نه انگيزه، نه مقدار. «كسالى، يراؤون، قليلاً»




۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 143

------------------------------------------
آيه
مُذَبْذَبِينَ بَيْنَ ذَ لِكَ لَآ إِلَى هَؤْلَآءِ وَلَآ إِلَى هَؤْلَآءِ وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبِيلاً
-----------------------------------------
ترجمه
(منافقان) بين كفر و ايمان سرگشته‏اند، نه با اين گروه‏اند و نه با آن گروه و خداوند هر كه را گمراه كند، براى او راه نجاتى نخواهى يافت.
-----------------------------------------
نکته ها
«تَذَبذُب» حركت چيزى است كه در هوا آويخته باشد و هيچ جايگاه و پايگاه محكم و استوارى در روى زمين نداشته باشد.
-----------------------------------------
پيام ها
1- منافقان، استقلال فكر و عقيده ندارند به هر حركتى مى‏چرخند، به ديگران وابسته و بى‏هدف سرگردانند. «مذبذبين بين ذلك»
2- منافق، آرامش ندارد. چون پيوسته بايد موضع جديد، تصميم فورى و عجولانه بگيرد. «مذبذبين بين ذلك»
3- در مواضع اعتقادى و بينش فكرى، قاطعيّت لازم است. «مذبذبين بين ذلك»
4- منافق، مورد قهر خداوند است. «من يضلل الله»
5 - نفاق، درد بى درمان است. «فلن تجدله سبيلاً»




۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 144

---------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ الْكَفِرينَ أَوْلِيَآءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَتُرِيدُونَ أَنْ تَجْعَلُواْ لِلَّهِ عَلَيْكُمْ سُلْطَناً مُّبِيناً
-------------------------------------
ترجمه
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! كافران را به جاى مؤمنان دوست و سرپرست خود نگيريد، آيا مى‏خواهيد براى خداوند دليل و حجّت آشكار عليه خودتان قرار دهيد؟
-------------------------------------
نکته ها
مؤمنان حقّ پذيرفتن ولايت كفّار را ندارند، ولى منافقان با كافران رابطه‏ى تنگاتنگ دارند. قرآن، كفّار را شيطان‏هاى منافقان «خلوا الى شياطينهم»[1] و برادران منافقان معرفى مى‏كند «الذين نافقوا يقولون لاخوانهم الذين كفروا»[2] تعبيرات قرآن در آيات 139 و 141 مبين كيفيّت رابطه‏ى آنان با كفّار بود.
_________________________
1) بقره، 17.
2) حشر، 11.
---------------------------------------
پيام ها
1- پذيرش ولايت كفّار با ايمان سازگار نيست. يك دل، دو دوستى برنمى‏دارد. «يا ايها الّذين آمنوا لاتتّخذوا...»
2- تولّى و تبرّى، دوستى با مؤمنان و دورى از كافران، لازمه‏ى ايمان است. «لاتتّخذوا الكافرين اولياء من دون المؤمنين»
3- از هر نوع اختلاط، رفاقت و قراردادى كه نتيجه‏اش به زيان مسلمانان باشد، بايد پرهيز كرد. «لاتتّخذوا الكافرين اولياء»
4- در سياست خارجى، روابط سياسى و اقتصادى، گزينش‏ها و عزل و نصب‏ها، هر اقدامى كه به سلطه‏ى كفّار بر مسلمانان انجامد حرام و محكوم است. «لاتتّخذوا الكافرين اولياء»
5 - مسلمان ذلّت پذير، در برابر خداوند پاسخى ندارد. «اتريدون ان تجعلوالله ...»




۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 145

---------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ الْكَفِرينَ أَوْلِيَآءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَتُرِيدُونَ أَنْ تَجْعَلُواْ لِلَّهِ عَلَيْكُمْ سُلْطَناً مُّبِيناً
--------------------------------------------
ترجمه
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! كافران را به جاى مؤمنان دوست و سرپرست خود نگيريد، آيا مى‏خواهيد براى خداوند دليل و حجّت آشكار عليه خودتان قرار دهيد؟
----------------------------------------
نکته ها
مؤمنان حقّ پذيرفتن ولايت كفّار را ندارند، ولى منافقان با كافران رابطه‏ى تنگاتنگ دارند. قرآن، كفّار را شيطان‏هاى منافقان «خلوا الى شياطينهم»[1] و برادران منافقان معرفى مى‏كند «الذين نافقوا يقولون لاخوانهم الذين كفروا»[2] تعبيرات قرآن در آيات 139 و 141 مبين كيفيّت رابطه‏ى آنان با كفّار بود.
________________________
1) بقره، 17.
2) حشر، 11.
-------------------------------------
پيام ها
1- پذيرش ولايت كفّار با ايمان سازگار نيست. يك دل، دو دوستى برنمى‏دارد. «يا ايها الّذين آمنوا لاتتّخذوا...»
2- تولّى و تبرّى، دوستى با مؤمنان و دورى از كافران، لازمه‏ى ايمان است. «لاتتّخذوا الكافرين اولياء من دون المؤمنين»
3- از هر نوع اختلاط، رفاقت و قراردادى كه نتيجه‏اش به زيان مسلمانان باشد، بايد پرهيز كرد. «لاتتّخذوا الكافرين اولياء»
4- در سياست خارجى، روابط سياسى و اقتصادى، گزينش‏ها و عزل و نصب‏ها، هر اقدامى كه به سلطه‏ى كفّار بر مسلمانان انجامد حرام و محكوم است. «لاتتّخذوا الكافرين اولياء»
5 - مسلمان ذلّت پذير، در برابر خداوند پاسخى ندارد. «اتريدون ان تجعلوالله ...»




۲۰ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۵۸
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۲۱
پیام‌های جدید
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۵۰۱ پاسخ
۱۲,۴۱۴,۹۲۷ بازدید
۱۵ روز قبل
Greatest Ever
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۹ پاسخ
۹,۱۰۰,۸۲۱ بازدید
۱۸ روز قبل
armanshah
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۷ پاسخ
۵۸۵,۱۷۰ بازدید
۳ ماه قبل
مهدی
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۳۵۷,۴۳۲ بازدید
۶ ماه قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۷,۱۰۰ بازدید
۶ ماه قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۹۶۹ بازدید
۶ ماه قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۷۴,۶۱۹ بازدید
۶ ماه قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۵۹,۸۵۹ بازدید
۶ ماه قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۸۵,۰۸۶ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۳۷۴,۱۸۴ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
حاضرین در سایت
۴۶۵ کاربر آنلاین است. (۱۳۳ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۴۶۵

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!