در حال دیدن این عنوان: |
۶۹ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 146 --------------------------------------- آيه إِلَّا الَّذِينَ تَابُواْ وَأَصْلَحُواْ وَاعْتَصَمُواْ بِاللَّهِ وَأَخْلَصُواْ دِينَهُمْ لِلَّهِ فَأُوْلَِكَ مَعَ الْمُؤْمِنِينَ وَسَوْفَ يُؤْتِ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ أَجْراً عَظِيماً ---------------------------------------- ترجمه مگر آنان كه توبه كرده و (گذشتهى خود را) اصلاح نموده و به (دامن لطف) خدا پناه برده و براى خدا از روى اخلاص به دين گرويدهاند، پس اينان در زمرهى مؤمنان هستند وبزودى خداوند به مؤمنان، پاداشى بزرگ خواهد داد. --------------------------------------- پيام ها 1- راه توبه، براى همه حتّى منافقان باز است و آنان را از «درك اسفل» به بهشت اعلا مىرساند. «الاّ الّذين تابوا» 2- انسان آزاد است و مىتواند آگاهانه تغيير جهت دهد. «تابوا» 3- همراه با شديدترين تهديدها، به مردم اميد هم بدهيد. «فى الدرك الاسفل... الا الذين تابوا» 4- توبه تنها يك اظهار پشيمانى نيست، بلكه بازسازى همه جانبه است. «اصلحوا، اعتصموا، اخلصوا» 5 - توبهى هر گناهى، به شكلى است. توبهى نفاق، اصلاح به جاى تخريب، اعتصام به خداوند به جاى وابستگى به اين و آن، و اخلاص به جاى ناخالصى است. «اصلحوا و اعتصموا و اخلصوا» 6- التقاط در عقايد و انديشه، ممنوع است. «اخلصوا دينهم لله» 7- منافقانِ توّاب، در جدا شدن از همفكرانشان احساس غربت نكنند. چون دوستان بهترى مىيابند. «فاولئك مع المؤمنين» 8 - مؤمنان، از توبه كنندگان واقعى استقبال كنند و آنان را از خود بدانند. «فاولئك مع المؤمنين» |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 147 ------------------------------------------- آيه مَّا يَفْعَلُ اللَّهُ بِعَذَابِكُمْ إِنْ شَكَرْتُمْ وَءامَنْتُمْ وَكَانَ اللَّهُ شَاكِراً عَلِيماً ---------------------------------------------- ترجمه اگر شكر گزاريد و ايمان آوريد، خداوند مىخواهد با عذاب شما چه كند؟ در حالى كه خداوند همواره حقّ شناس داناست. --------------------------------------------- پيام ها 1- كيفرهاى الهى، بر پايهى عدالت اوست، نه انتقام و قدرتنمايى. عامل عذاب، خود انسانهايند. «مايفعلالله بعذابكم ان شكرتم» 2- شناخت نعمتهاى او و شكر آنها، زمينهى قبول دعوت و ايمان است. «شكرتم و آمنتم» 3- ايمان به خداوند، بارزترين جلوه شكرگزارى است. «ان شكرتم و آمنتم» 4- شكر، هم مايهى نجات از قهر، هم سبب دريافت لطف بيشتر است. «مايفعل اللّه بعذابكم، كان الله شاكراً» 5 - اگر شما شكر كنيد، خداوند هم نسبت به شما شاكر است. «كان الله شاكراً» 6- خداوند، با آنكه بى نياز است، ولى از بندهى كوچكش تشكّر مىكند. چرا ما شكر او را به جا نياوريم؟! «ان شكرتم، كان الله شاكراً» |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 148 ----------------------------------------- آيه لَا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعاً عَلِيماً ----------------------------------------- ترجمه خداوند، آشكار كردن گفتار بد را دوست نمىدارد، مگر از كسى كه به او ستم شده باشد و خداوند، شنواى داناست. ------------------------------------------ نکته ها اين آيه به مظلوم، اجازه دادخواهى و فرياد مىدهد، نظير آيهى 41 سوره شورى كه مىفرمايد: «و لِمَن انتَصر بعد ظلمِه فَاولئك ما عَليهم مِن سبيل» و هركس پس از ستم ديدن، يارى جويد و انتقام گيرد، راه نكوهشى بر او نيست. افشاى زشتىها را بارها قرآن منع كرده واز گناهان كبيره شمرده و وعده عذاب داده است. از جمله آيه 19 سوره نور كه علاقه به افشاى زشتىهاى مؤمنان را گناه مىداند: «انّ الذين يحبّون انتشيع الفاحشة فىالّذين آمنوالهم عذاباليم فىالدنيا والاخرة» در تعبير «من ظُلم» چند احتمال است: 1- به معناى «ممن ظلم» باشد، يعنى فرياد كسىكه مورد ظلم قرارگرفته، جايز است. 2- به معناى «لمن ظلم»، يعنى فرياد به نفع مظلوم، هر چند خودش مظلوم نباشد. 3- به معناى «على من ظلم»، يعنى فرياد اعتراضآميز به مظلومى كه ساكت نشسته و ذلّت مىپذيرد. البتّه احتمال اوّل، نزديكترين وجوه است. آنچه حرام است، افشاى عيوب مردم در برابر ديگران است، نه بازگويى عيوب افراد به خود آنان. چون پيامبر خدا فرموده است: مؤمن، آيينهى مؤمن است.[1] امام صادقعليه السلام دربارهى اين آيه فرمودند: كسى كه افرادى را مهمان كند، ولى از آنان به صورت ناشايست پذيرائى كند، از كسانى است كه ستم كرده و بر مهمان باكى نيست كه درباره او چيزى بگويند.[2] __________________________ 1) بحار، ج74، ص233. 2) وسائل، ج12، ص 289. --------------------------------------- پيام ها 1- قانون كلّى و اصلى، حرمت افشاگرى و بيان عيوب مردم است، مگر در موارد خاص. «لايحبّ اللّه الجهر بالسوء» 2- افشاى عيوب مردم، به هر نحو باشد حرام است. (با شعر، طنز، تصريح، تلويح، حكايت، شكايت و ...) «لايحب الله الجهر بالسوء من القول» 3- نشانهى جامعه اسلامى آن است كه مظلوم بتواند با آزادى كامل، عليه ظالم فرياد بزند. «الجهر بالسوء من القول الا من ظُلم» 4- غيبت مظلوم از ظالم جايز است. «الجهر بالسوء من القول الا من ظُلم» 5 - اسلام، حامى ستمديدگان است. «الاّ من ظُلم» 6- سوء استفاده از قانون ممنوع است. ستمگران بدانند كه حرمت غيبت، راه ستمگرى را برايشان نمىگشايد. «الا من ظُلم» 7- تنها مظلوم، اجازهى غيبت از ظالم را دارد، آن هم در مورد ظلم او، نه عيوب ديگرش.[1] «الاّ من ظُلم» 8 - ظالم، در جامعهى اسلامى احترام ندارد، بايد محكوم و به مردم معرفى شود. «لايحبّ الله الجهر بالسوء... الا من ظُلم» 9- در تزاحم ارزشهاى انسانى، بايد اهم و مهم رعايت شود. ارزش دفاع از مظلوم، بيش از ارزش حيا وسكوت است. «لايحبّاللهالجهربالسوء... الاّ من ظُلم» 10- در موارد جواز افشاى عيوب، از مرز حقّ تجاوز نكنيد، چون خداوند شنوا و داناست. «سميعاً عليماً» ____________________________ 1) تفسير الميزان. |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 149 -------------------------------------------- آيه إِنْ تُبْدُواْ خَيْراً أَوْ تُخْفُوهُ أَوْ تَعْفُواْ عَنْ سُوءٍ فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ عَفُوَّاً قَدِيراً ----------------------------------------- ترجمه اگر كار نيكى را آشكارا يا پنهان انجام دهيد، يا از لغزش و بدى ديگران درگذريد، بدانيد كه قطعاً خداوند بخشاينده تواناست. ------------------------------------------ نکته ها هرجا كه مظلوم در موضع قدرت قرار گرفت وعفوِ ظالم اثر تربيتى دارد، بايد عفو كرد و هرجا كه سكوت، موجب ذلّت مظلوم وتقويت ظلم است بايد فرياد زد. انتقام و قصاص، «حقّ» است و عفو و گذشت، «فضل». به فرمودهى حضرت علىعليه السلام، بخشودن دشمن، سپاس چيره شدن بر اوست. «اذا قدرت على عدوّك فاجعل العفو عنه شكراً للقدرة عليه»[1] __________________________ 1) نهجالبلاغه، قصار10. --------------------------------------- پيام ها 1- بايد نسبت به خوبىها مشوق بود و نسبت به بدىها، بخشاينده. «ان تبدوا خيراً... او تعفوا عن سوء» 2- گاهى ظلم ستيزى وفرياد، ارزش است و گاهى عفو وبخشش. «تعفوا عن سوء» 3- عفو از موضع قدرت، ارزشمند است. «عفوّاً قديراً» |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 150، 151 ------------------------------------- آيه إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيُرِيدُونَ أَنْ يُفَرِّقُواْ بَيْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَيَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَيُرِيدُونَ أَنْ يَتَّخِذُواْ بَيْنَ ذَلِكَ سَبِيلاً أُوْلَِكَ هُمُ الْكَفِرُونَ حَقّاً وَأَعْتَدْنَا لِلْكَفِرِينَ عَذَاباً مُّهِيناً ------------------------------------- ترجمه قطعاً كسانى كه به خداوند و پيامبرانش كفر مىورزند و مىخواهند ميان خدا و پيامبرانش جدايى بيفكنند و مىگويند: به بعضى ايمان مىآوريم و به بعضى كافر مىشويم، و مىخواهند در اين ميانه راهى در پيش گيرند، (كه مطابق هوس باشد، نه عقل و استدلال) به حقيقت كافر همينهايند ومابراى كافران عذاب خواركننده آماده ساختهايم. ---------------------------------------- نکته ها آيه 150 به منزلهى مبتدا و آيهى 151 به منزلهى خبر آن است. يهوديان و مسيحيان، به خاطر هوسها و تعصّبات جاهلانه و تنگ نظرىهاى بىدليل، برخى انبيا را قبول داشتند و به برخى كافر بودند. ---------------------------------------- پيام ها 1- نبوّت، يك جريان وسنّت دائمى الهى و همچون زنجير بهم پيوسته است. پس بايد به همهى اين جريان اعتقاد داشت.[1] «يريدون ان يفرّقوا بين اللّه و رسله» 2- خدا و رسول، جبههى واحدند و جدايى در كار نيست. «يفرّقوا بين اللّه ورسله» 3- كفر به خدا و رسولان، يا ايمان به خدا و كفر به همهى پيامبران، يا ايمان به خدا و كفر نسبت به بعضى انبيا، ممنوع است. راه حقّ، ايمان به خدا و همهى پيامبران است. «يكفرون، يقرّقوا، يقومون، هم الكافرون حقّا» 4- همه اديان آسمانى بايد به رسميّت شناخته شوند. (البتّه در مرز تاريخى خود) «يقولون نؤمن ببعض و نكفر ببعض» 5 - پذيرش قوانين مخالف اسلام، نوعى تبعيض در دين و ممنوع است. «نؤمن ببعض و نكفر ببعض» 6- التقاط و راه جديدى در برابر راه انبيا گشودن، كفر است. «يتخذوا بين ذلك سبيلاً اولئك هم الكافرون» __________________________ 7- جهنّم، هم اكنون نيز موجود و آفريده شده است. «اعتدنا» 1) نسبت به «امامت» نيز عقيده به همهى امامان لازم است. پذيرش بعضى و انكار بعضى يا توقّف، به منزلهى كفر به همه ائمه است. |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 152 ---------------------------------------- آيه وَالَّذِينَ ءامَنُواْ بِاللَّهِ وَرُسُلُهِ وَلَمْ يُفَرِّقُواْ بَيْنَ أَحَدٍ مِّنْهُمْ أُوْلَِكَ سَوْفَ يُؤْتِيهِمْ أُجُورَهُمْ وَكَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِيماً ---------------------------------------- ترجمه و كسانى كه به خدا و پيامبرانش ايمان آورده و ميان هيچ يك از آنان جدايى نيفكندهاند، اينانند كه بزودى پاداششان را به آنان خواهد داد و خداوند، همواره بخشاينده و مهربان است. ----------------------------------------- پيام ها 1- بايد به خداوند وتمام پيامبرانش ايمان داشت. با اينكه درجات انبيا و شعاع مأموريّت آنها متفاوت است، ولى ايمان به همهى آنها ضرورى است. «آمنوا باللّه و رسله» 2- با اينكه هستى ما و توفيقات ما و تمام امكانات و ابزارهاى ما از اوست، ولى باز هم به ما پاداش مىدهد. «اجورهم» 3- خداوند در پاداش خود، كوتاهىها و تقصيرات ما را به حساب نمىآورد. «يؤتيهم اجورهم و كان اللّه غفوراً رحيما» |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 153 --------------------------------------- آيه يَسئلُكَ أَهلُ الْكِتَبِ أَنْ تُنَزِّلَ عَلَيْهِمْ كِتَباً مِنَ السَّمَآء فَقَدْ سَأَلُواْ مُوسَى أَكْبَرَ مِنْ ذَلِكَ فَقَالُوا أَرِنَا اللَّهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْهُمُ الصَّعِقَةُ بِظُلْمِهِمْ ثُمَّ اتَّخَذُواْ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِ مَا جَآءَتْهُمُ الْبَيِّنَتُ فَعَفَونَا عَنْ ذَلِكَ وَءاتَيْنَا مُوسَى سُلْطَناً مُّبِيناً ----------------------------------------- ترجمه اهل كتاب از تو مىخواهند كه كتاب ونوشتهاى از آسمان برايشان فرود آورى، بىگمان از موسى بزرگتر از آن را خواستند كه گفتند: خدا را آشكارا به ما نشان بده! پس به سزاى ظلمشان صاعقه آنان را فراگرفت، سپس بعد از آنكه معجزههاى روشن براى آنان آمد، گوسالهپرستى را پيش گرفتند، پس (بعد از توبه) ما از آن (گناه) هم درگذشتيم و عفو كرديم و به موسى حجّتى آشكار داديم. --------------------------------------- نکته ها خواستهى يهود از پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله آن بود كه قرآن هم مانند تورات يكجا نازل شود و اين بهانهاى بيش نبود. خداوند در پاسخ آنان مىفرمايد: حتّى اگر قرآن را يكجا در نامهاى قابل لمس فرود آوريم، كافران آن را جادو مىپندارند، «ولو نزّلنا عليك كتاباً فى قِرطاس فلمسوه بايديهم لقال الّذين كفروا انْ هذا الاّ سحرٌ مبين»[1] بهانههاى كفّار، براى ايمان نياوردن، شبيه به هم است. مشركان نيز همين تقاضا را از رسول خدا داشتند و مىگفتند: «لن نؤمن لرقيّك حتّى تنزّل علينا كتاباً نقرؤه»[2] ___________________________ 1) انعام، 7. 2) اسراء، 93. ----------------------------------------- پيام ها 1- اعمال و افكار و اخلاق ناپسند نياكان، براى آيندگان، سوء سابقه مىشود. «فقد سألوا...» 2- بنىاسرائيل در پى حقّ نبودند. وگرنه پس از آن همه معجزات، چرا گوساله پرست شدند؟ «اتخذوا العجل من بعد ما جائتهم البينات» 3- از ايمان نياوردن كفّار، نگران وناراحت نباشيد، چون در برابر همه انبيا افراد لجوج بودهاند. «سألوا موسى اكبر من ذلك» 4- خداوند با چشم ديده نمىشود و درخواست ديدن او بدين صورت ظلم و ستمگرى است. «ارنا اللّه جهرة فاخذتهم الصاعقة بظلمهم» 5 - انكار حقّ و انحراف فكرى، قهر خداوند را در همين دنيا به دنبال دارد. «اخذتهم الصاعقة بظلمهم» 6- رحمت الهى حتّى گناه گوساله پرستى را هم مىبخشايد. «فعفونا» 7- انبيا مورد حمايت پروردگارند. «و آتينا موسى سلطاناً مبيناً» |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 154 ------------------------------------------ آيه وَرَفَعْنَا فَوْقَهُمُ الطُّورَ بِمِيثَقِهِمْ وَقُلْنَا لَهُمْ ادْخُلُواْ الْبَابَ سُجَّداً وَ قُلْنَا لَهُمْ لَا تَعْدُواْ فِى السَّبْتِ وَأَخَذْنَا مِنْهُمْ مِيثَقاً غَلِيظاً -------------------------------------- ترجمه ما كوه طور را به خاطر پيمان گرفتن از آنان (بنىاسرائيل) بالاى سرشان قرار داديم و به ايشان گفتيم: سجدهكنان از آن در وارد شويد و به آنان گفتيم: در روز شنبه (به احكام خدا) تعدّى نكنيد و از آنان پيمانى محكم گرفتيم. --------------------------------- نکته ها مشابه اين آيه، در سورهى بقره آيات 63 و93 ونيز اعراف آيهى 171 آمده است. منظور از پيمان خدا با بنىاسرائيل، همان است كه در آيات 40 و 84 سورهى بقره و 12 مائده آمده است. مكانهاى مقدّس، آداب ويژهاى دارد: «ادخلوا الباب سجّدا» نسبت به كوه طور، در قرآن آمده است: «فاخلع نعليك»[1] در مورد خانههاى پيامبر: «لاتدخلوا بيوت النبى حتّى يؤذن لكم»[2] دربارهى مساجد: «خذوا زينتكم عند كل مسجد»[3] دربارهى مسجد الحرام: «فلايقربوا المسجد الحرام»[4] دربارهى كعبه: «طهّرا بيتى»[5] و آداب ديگرى كه نسبت به مساجد در كتب فقهى و منابع حديثى آمده است. __________________________ 1) طه، 12. 2) احزاب، 53. 3) اعراف، 31. 4) توبه، 28. 5) بقره، 125. --------------------------------------- پيام ها 1- در تربيت گاهى لازم است از اهرم ترس وارعاب استفاده شود. «و رفعنا فوقهم الطور» 2- اشتغال به كار هنگام تعطيلى وعبادت، نوعى تعدّى از مرز است. «لاتعدوا فى السّبت» |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 155 ----------------------------------------- آيه فَبَِما نَقْضِهِمْ مِّيثَقَهُمْ وَكُفْرِهِمْ بِايَتِ اللَّهِ وَقَتْلِهِم الْأَنْبِيَآءَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَقَوْلِهِمْ قُلُوبُنَا غُلْفٌ بَلْ طَبَعَ اللَّهُ عَلَيْهَا بِكُفْرِهِمْ فَلَايُؤْمِنُونَ إِلَّا قَلِيلاً ---------------------------------------- ترجمه و به خاطر پيمان شكنى، و كفر آنان به آيات خدا و كشتن پيامبران به ناحقّ، و گفتن اين سخن كه بر دلهاى ما پرده افتاده است (آنان را عقوبت كرديم) بلكه خداوند بر دلهاى آنان به خاطر كفرشان مهر زد و جز اندكى، ايمان نمىآورند. --------------------------------------- نکته ها بنىاسرائيل زمان پيامبرصلى الله عليه وآله انبيا را نكشته بودند، ولى پدران و اجداد آنان مرتكب چنين جنايتى شده بودند. امّا بدان جهت كه فرزندان به كار اجداد خود راضى بودند، جنايات به آنان نيز نسبت داده شده است.[1] ____________________________ 1) تفسير قمّى، ج1، ص 157. ------------------------------------------- پيام ها 1- پيمان شكنى، گناهى در رديف كفر، بلكه زمينه ساز آن است. «نقضهم ميثاقهم و كفرهم» 2- ناسپاسى نعمت تا جايى است كه آزاد شدگان به دست انبيا، قاتل انبيا مىشوند. «قتلهم الانبياء بغير حقّ» 3- انسان با كفر ولجاجت، زمينهى سقوط خود را فراهم مىكند. «طبع... بكفرهم» 4- ايمان آوردن افراد اندك در برابر كفر اكثر مردم، دليل بر آن است كه انسان، قدرت انتخاب و تصميم دارد. پس دوستان، محيط و نظام فاسد، نبايد ارادهى انسان را در راه حقّ عوض كنند. «فلا يؤمنون الا قليلا» |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 156 -------------------------------------- آيه وَبِكُفْرِهِمْ وَقَوْلِهِمْ عَلَى مَرْيَمَ بُهْتَناً عَظِيماً --------------------------------------- ترجمه و به خاطر كفرشان وسخنانشان كه تهمت بزرگى به مريم زدند وگناه عظيمى مرتكب شدند، (قهر ما آنان را فراگرفت.) ----------------------------------------- نکته ها تهمت به حضرت مريم، در آيهى 27 سورهى مريم نيز مطرح شده است. نسبت زنا به حضرت مريم، در واقع نسبت زنازادگى به حضرت عيسى و ناشايستگى او براى هدايت و رهبرى هم بود و همين تهمت، دليل كفرشان به عيسى عليه السلام بود. پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله به على عليه السلام فرمود: تو مثل عيسى عليه السلام هستى. گروهى نسبت ناروا به مادر عيسى دادند. گروهى هم او را خدا پنداشتند.[1] شايد از آن جهت به تهمت، بهتان گفته مىشود كه افراد پاكدامن، با شنيدن آن نسبتها، بهتشان مىزند. بهتان عظيم، عذاب عظيم دارد. در سورهى نور، آيه 23 آمده است: آنان كه به زنان پاكدامن نسبت ناروا مىدهند، عذاب عظيم دارند. __________________________ 1) دّرالمنثور، ج2 ص 238. --------------------------------------- پيام ها 1- بهتان، در رديف كفر قرار دارد. «بكفرهم و قولهم... بهتانا» 2- در جامعهى فاسد، گاهى به پاكترين افراد، زشتترين نسبتها را مىدهند. «قولهم على مريم بهتانا» |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |