به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۷۳ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 157، 158

--------------------------------------
آيه
وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيْسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُواْ فِيهِ لَفِى شَكٍّ مِّنْهُ مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ وَمَا قَتَلُوهُ يَقِيناً
بَلْ رَّفَعَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزاً حَكِيماً
---------------------------------------
ترجمه
و (عذاب ولعنت ما آنان را فرا گرفت، به خاطر) سخنى كه (مغرورانه) مى‏گفتند: «ما عيسى بن مريم، فرستاده‏ى خدا را كشتيم» در حالى كه آنان عيسى را نه كشتند و نه به دار آويختند، بلكه كار بر آنان مشتبه شد (و كسى شبيه به او را كشتند) و كسانى كه درباره‏ى عيسى اختلاف كردند خود در شك بودند و جز پيروى از گمان، هيچ يك به گفته‏ى خود علم نداشتند و به يقين او را نكشته‏اند.
بلكه خداوند او را به سوى خود بالا برد و خداوند عزيز و حكيم است.
-----------------------------------------
نکته ها
امام صادق‏عليه السلام در پيرامون جمله‏ى «و ما قتلوه و ما صلبوه و لكن شبّه» فرمودند: غيبت حضرت قائم‏عليه السلام نيز همين طور است، همانا امّت آن را به خاطر طولانى شدن انكار مى‏كنند، برخى مى‏گويند: قائم متولّد نشده است، برخى مى‏گويند: متولّد شده ومرده است، وبرخى ديگر مى‏گويند: يازدهمين ما عقيم بوده و...[1]
عوامل و نشانه‏هاى مشتبه شدن امر و به دار آويختن شخصى ديگر به جاى حضرت عيسى به اين صورت بود:
1- مأموران دستگير كننده، رومى وغريب بودند وعيسى‏عليه السلام را نمى‏شناختند.[2]
2- اقدام براى دستگيرى عيسى، شبانه بود.
3- شخص دستگير شده، از خداوند شكايت كرد. كه اين شكايت با مقام نبوّت سازگار نيست.
4- همه انجيل‏هاى مسيحيان كه فدا شدن عيسى وبه دارآويختن او را با آب وتاب نقل كرده‏اند، سالها پس از عيسى نوشته شده وامكان خطا در آنها بسيار است.
5 - گروه‏هايى از مسيحيان مسأله صليب را قبول ندارند و در اناجيل هم تناقضاتى است كه موضوع را مبهم مى‏كند.
____________________________
1) الغيبة طوسى، ص‏170.
2) احتمالاً كسى كه بناى خيانت داشت و با گرفتن پول، عيسى را به مخالفان معرفى كرد، خود به شكل حضرت تبديل شد و گرفتار گشت. تفسير فرقان.
------------------------------------------
پيام ها
1- گاهى سقوط اخلاقى انسان تا آنجاست كه به پيامبر كشى افتخار مى‏كند. «انا قتلنا المسيح»
2- در برابر ادعاهاى باطل، صراحت لازم است. «و ما قتلوه و ماصلبوه»
3- حضرت عيسى هم تولّدش، هم رفتنش از اين جهان بطور غير طبيعى بود. عروج كرد تا ذخيره‏اى براى آينده باشد. «بل رَفعه اللّه اليه»
4- معراج، براى غير از پيامبر اسلام هم بوده است. «بل رَفعه اللّه اليه»
5 - عيسى، مهمان خداست. «رفعه الله اليه»
6- در آسمان‏ها امكان زيستن انسان وجود دارد. «بل رفعه الله»
7- اراده‏ى الهى همه‏ى توطئه‏ها را خنثى مى‏كند. «كان الله عزيزاً حكيماً»




۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 159

-----------------------------------------
آيه
وَإِنْ مِّنْ أَهْلِ الْكِتَبِ إِلَّا لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَيَوْمَ الْقِيَمَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهِيداً
-----------------------------------------
ترجمه
و هيچ كس از اهل كتاب نيست مگر آنكه پيش از مرگش به او (مسيح) ايمان مى‏آورد و او روز قيامت، بر آنان گواه خواهد بود.
-----------------------------------------
نکته ها
شايد معنا اين باشد: قبل از مرگ مسيح‏عليه السلام، تمام اهل‏كتاب به او ايمان مى‏آورند. چون طبق روايات شيعه وسنّى، عيسى‏عليه السلام در آخرالزمان از آسمان فرود آمده و پشت سر امام زمان‏عليه السلام نماز مى‏خواند و مدّت‏ها زيسته، سپس از دنيا مى‏رود. آن روز، مسيحيان به او ايمان صحيح مى‏آورند، نه ايمانى كه او را پسر خدا بدانند.[1]
____________________________
1) تفسير الميزان.
------------------------------------------
پيام ها
1- همه‏ى كافران و منحرفان، در آستانه‏ى مرگ كه پرده‏ها كنار مى‏رود، به هوش مى‏آيند و ايمان مى‏آورند، ولى سودى ندارد. «و ان من اهل الكتاب...»
2- مرگ، يك سنّت قطعى براى همه است. حتّى براى عيسى كه قرنها در بهترين شرايط مهمان خدا و فرشتگان بوده است.[424] «قبل موته»
3- انبيا، گواهان و شاهدان بر انسان‏هايند. «يكون عليهم شهيدا»
424) اگر مراد از «قبل موته» مرگ حضرت عيسى باشد.




۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 160

------------------------------------------
آيه
فَبِظُلْمٍ مِنَ الَّذِينَ هَادُواْ حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ طَيِّبَتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ وَ بِصَدِّهِمْ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ كَثِيراً
------------------------------------------
ترجمه
و به خاطر ستمى كه يهوديان روا داشتند و به خاطر آن كه بسيارى از مردم را از راه خدا باز مى‏داشتند، ما چيزهاى پاك و دلپسندى را كه قبلاً برايشان حلال بود، بر آنان حرام كرديم.
-------------------------------------------
نکته ها
شايد مراد از طيباتى كه بر يهود حرام شد، همان باشد كه در آيه‏ى 146 انعام آمده است «و على الّذين هادوا حَرّمنا كلّ ذى ظُفرٍ و من البقر و الغنم» اين تحريم در تورات كنونى نيز وجود دارد.[1]
حالات و اعمال فرد و جامعه، در برخوردارى از نعمت‏هاى الهى يا زوال آنها نقش اصلى دارد. در سوره‏ى فجر آيه 17 مى‏خوانيم كه گاهى دليل محروميّت، بى‏توجّهى به يتيمان است. «كلاّ بل لاتكرمون اليتيم» و در آيه‏ى 96 سوره اعراف مى‏خوانيم: اگر اهل قريه‏ها ايمان و تقوا داشته باشند از بركات آسمان بهره‏مند مى‏شوند. «و لو ان اهل القرى آمنوا و اتقوا لفتحنا عليهم بركات من السماء»
چنانكه در حديث مى‏خوانيم: كسانى كه محصولات كشاورزى آنان نامرغوب مى‏شود، به خاطر ظلمى است كه از آنان سرزده است.[2]
_________________________
1) تورات، سِفر لاويان، فصل‏11.
2) مستدرك، ج 13، ص 473.
--------------------------------------
پيام ها
1- ظلم، زمينه‏ى محروميّت از نعمت‏هاست. «فبظلمٍ... حرّمنا»
2- گاهى محروميّت‏هاى اقتصادى و تنگناهاى مادّى نشانه‏ى قهر وكيفر الهى است. «فبظلمٍ... حرّمنا»
3- حرام‏ها هميشه به خاطر رعايت مسائل بهداشتى نيست. «فبظلمٍ... حرّمنا»
4- گرچه مجازات اصلى در قيامت است، ولى كيفرهاى دنيوى حالت هشدار دارد وبراى خلاف‏كاران، كيفر وبراى صالحان آزمايش است. «فبظلمٍ... حرّمنا»
5 - بستن راه خدا به هر طريق (تحريف، كتمان، بدعت، فساد، انحراف و...) عامل محروميّت از نعمت‏هاست. «و بصدهم عن سبيل الله»




۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 161

-------------------------------------------
آيه
وَأَخْذِهِمْ الرِّبَواْ وَقَدْ نُهُواْ عَنْهُ وَأَكْلِهِمْ أَمْوَلَ النَّاسِ بِالْبَطِلِ وَ أَعْتَدْنَا لِلكَفِرِينَ مِنْهُمْ عَذَاباً أَلِيماً
------------------------------------------
ترجمه
و به خاطر ربا گرفتن، كه از آن نهى شده بودند وخوردن مال مردم به ناحقّ (طيّبات را بر آنان حرام كرديم) و براى كافرانِ از ايشان عذاب دردناكى فراهم ساخته‏ايم.
-------------------------------------------
نکته ها
حكم تحريم ربا در تورات، سِفر تثنيه، فصل‏23، جملات 19 و20 آمده است.[1]
___________________________
1) تفسير نمونه.
-----------------------------------------
پيام ها
1- رباخوارى گرچه به ظاهر منبع درآمد و عامل كاميابى است، ولى در واقع زمينه‏ى محروميّت وعذاب است. «حرّمنا عليهم طيّبات... اخذهم‏الربا... عذاباً اليما»
2- همه‏ى اديان آسمانى، نسبت به روابط مالى انسان‏ها و چگونگى دخل و خرج، سخن و حساسيّت دارند. «اخذهم الربا و قد نهوا عنه و اكلهم... بالباطل»
3- تا ظلم و ربا و حرام‏خوارى، انسان را در مدار كفر قرار نداده، راه بازگشت آسان است. وگرنه اين گونه گناهان زمينه‏ى كفر و عذاب است. «اخذهم الربا... اعتدنا للكافرين»




۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 162

---------------------------------------
آيه
لَكِنِ الرَّ سِخُونَ فِى الْعِلْمِ مِنْهُمْ وَالْمُؤْمِنُونَ يُؤمِنُونَ بِمَآ أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَالْمُقِيمِينَ الصَّلَو ةَ وَالْمُؤْتُونَ الزَّكَو ةَ وَ الْمُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْأَخِرِ أُوْلَئِكَ سَنُؤْتِيهِمْ أَجْراً عَظِيماً
-----------------------------------------
ترجمه
ولى راسخان در علم از يهود و مؤمنان، به آنچه بر تو و آنچه پيش از تو نازل شده است ايمان دارند. و به ويژه برپا دارندگان نماز، و اداكنندگان زكات، و ايمان آورندگان به خدا و قيامتند. بزودى آنان را پاداش بزرگى خواهيم داد.
------------------------------------------
نکته ها
از اينكه بارها در قرآن جمله‏ى «و ما انزل من قبلك» آمده و يك بار هم عبارت «من بعدك» نيامده است، خاتميّت دين اسلام را مى‏توان فهميد.
در حديث آمده است: آنكه زكات نمى‏پردازد، نمازش قبول نيست. پيامبرصلى الله عليه وآله نيز نمازگزارانى را كه اهل پرداخت زكات نبودند، از مسجد بيرون مى‏كرد. و به فرموده‏ى قرآن، نمازگزار واقعى بخيل نيست. «اذا مسّه الخير منوعاً، الاّ المُصلّين»[1]
______________________________
1) معارج، 21 - 22.
---------------------------------------------
پيام ها
1- در انتقاد بايد انصاف داشت. در اين آيه مؤمنانِ يهود از ظالمان و حرام‏خواران استثنا شده‏اند. «لكن الراسخون... منهم»
2- دانشى ارزشمند است كه ريشه ورسوخ در جان داشته باشد. «الراسخون فى العلم»
3- هدف و باورهاى مشترك مهم است، نه نژاد و قبيله و زبان. «الراسخون فى العلم منهم و المؤمنون»
4- ايمان به همه‏ى اصول در همه‏ى اديان الهى لازم است. «ما انزل اليك و ما انزل من قبلك»
5 - با آنكه نماز و زكات، در همه‏ى اديان بوده‏اند، ولى به خاطر اهمّيت جداگانه ذكر شده‏اند. «ما انزل اليك و ما انزل من قبلك و المقيمين الصلاة و...»
6- نماز از زكات جدا نيست و اهل نماز بايد اهل انفاق‏هاى مالى هم باشند. «المقيمين الصلوة و المؤتون الزكوة»
7- نماز جايگاه مخصوص دارد. (همه‏ى جملات آيه با واو و نون آمده «راسخون، مؤمنون، مؤتون»، ولى درباره نماز به جاى «مقيمون» كلمه‏ى «مقيمين» بكار رفته كه در زبان عربى، نشانه‏ى برجستگى آن است.)





۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 163

-------------------------------------
آيه
إِنَّا أَوْحَيْنَآ إِلَيْكَ كَمَآ أَوْحَيْنَآ إِلَى نُوحٍ وَالنَّبِيِّينَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَوْحَيْنَآ إِلَى‏ إِبْرَاهِيمَ وإِسْمَعِيلَ وَإِسْحَقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَ عِيسَى‏ وَأَيُّوبَ وَيُونُسَ وَهَرُونَ وَسُلَيَْمنَ وءَاتَيْنَا دَاوُدَ زَبُوراً
------------------------------------
ترجمه
(اى پيامبر!) ما به تو وحى كرديم، آن‏گونه كه به نوح و پيامبران پس از او وحى كرديم. و (همچنين) به ابراهيم، اسماعيل، اسحاق، يعقوب، اسباط ( فرزندان يعقوب)، عيسى، ايوب، يونس، هارون و سليمان وحى كرديم و به داود، «زبور» داديم.
------------------------------------
نکته ها
در تمام قرآن نام 25 نفر از پيامبران آمده است. نام يازده تن از آنان در اين آيه ذكر شده و نام بقيه آنان عبارت است از:
آدم، ادريس، هود، صالح، لوط، يوسف، شعيب، ذى‏الكفل، موسى، الياس، يسع، زكريا، يحيى و عُزير.
در حديث آمده است: آنچه بر انبياى پيشين وحى شده بود، بر پيامبر اسلام وحى شده است.[1]
«اَسباط» جمع «سِبط» به معناى نوه، عنوان فرزندانى از يعقوب است كه به پيامبرى رسيدند.
«زَبور» در لغت به معناى كتاب است، ولى در اصطلاح به كتاب حضرت داود گفته مى‏شود. «مزامير داود» از كتب عهد قديم (تورات) است و 150 فصل دارد كه هر كدام يك «مزمور» است.
______________________
1) تفسير نورالثقلين.
----------------------------------
پيام ها
1- وحى و نبوّت، يك جريان و سنّت خلل ناپذير در تاريخ انسان است. «اوحينا الى نوح و...»
2- بيان نمونه‏هاى تاريخى از يك موضوع (مثل وحى بر پيامبران پيشين،) از شيوه‏هاى اثبات مدعاست و آگاهى از آنها زمينه‏ى پذيرش. «اوحينا اليك كما اوحينا الى نوح...»
3- هدف، شيوه و كلّيات محتواى اديان الهى، يكى است. زيرا سرچشمه‏ى همه آنها خداوند است. «انا اوحينا...»
4- با آنكه در تاريخ، بارها وحى الهى نازل شده است، چرا اهل كتاب، نبوّت پيامبر را نمى‏پذيرند و ميان او و ديگر انبيا فرق گذاشته، توقّعات اضافى دارند؟ «اوحينا اليك كما اوحينا الى نوح...»




۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 164

--------------------------------------
آيه
وَرُسُلاً قَدْ قَصَصْنَهُمْ عَلَيْكَ مِنْ قَبْلُ وَرُسُلاً لَّمْ نَقْصُصْهُمْ عَلَيْكَ وَكَلَّمَ اللَّهُ مُوسَى تَكْلِيماً
--------------------------------------
ترجمه
وبه پيامبرانى كه پيش از اين داستان آنان را برايت باز گفته‏ايم وپيامبرانى كه ماجراى آنان را براى تو نگفته‏ايم نيز وحى كرديم و خداوند با موسى سخن گفت، سخن گفتنى ويژه.
---------------------------------------
نکته ها
در ميان سوره‏هاى قرآن، سوره‏هاى هود و شُعرا، در بيان قصص انبيا، جامعيّت بيشترى دارند.
همه‏ى پيامبران طرف سخن خدايند، ولى در اين ميان تنها حضرت موسى‏عليه السلام «كليم اللّه» شده است. شايد براى آنكه حضرت موسى در مبارزه با فرعون و تحمّل لجاجت و سرسختى بنى‏اسرائيل، لازم بود بيشتر و پى درپى با خداوند مرتبط باشد و پيام بگيرد، از اين رو كليم اللّه شد.
---------------------------------------
پيام ها
1- آشنايى با تاريخ انبيا، چنان مفيد و درس آموز است كه خداوند هم به آن پرداخته است. «رسلاً قد قصصناهم عليك»
2- تعداد انبيا بيش از آن است كه در قرآن آمده است. «و رسلاً لم نقصصهم»
3- نه عمر انسان براى شنيدن همه‏ى تاريخ كافى است و نه نيازى به شنيدن همه‏ى تاريخ است. بايد به مقدار عبرت شنيد. «رسلاً لم نقصصهم»
4- گاهى نقل يك حادثه، بارها در قرآن تكرار مى‏شود و از برخى حوادث، اصلاً ذكرى به ميان نمى‏آيد، اين نشان مى‏دهد كه قرآن، كتاب هدايت و تربيت است، نه داستان سرايى. «لم نقصصهم»





۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 165

-------------------------------------
آيه
رُّسُلاً مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزاً حَكِيماً
------------------------------------
ترجمه
پيامبرانى (را فرستاديم) كه بشارت دهنده و بيم دهنده بودند، تا پس از پيامبران، براى مردم بر خداوند حجّتى نباشد و خداوند همواره شكست‏ناپذير و حكيم است.
------------------------------------
نکته ها
اين آيه، كلّيات دعوت انبيا و شيوه‏ى كار و هدف از بعثت آنان را بيان مى‏كند.
عقل همچون وحى، حجّت الهى است، ولى چون مدار ادراكاتش محدود است، به تنهايى كافى نيست و حجّت تمام نيست. لذا انبيا از دانستنى‏هاى غيبى و ملكوتى و اخروى كه دست عقل از آن كوتاه است خبر مى‏دهند.
قرآن در جاى ديگر مى‏فرمايد: «و لو انا اهلكناهم بعذاب من قبله لقالوا ربنا لولا ارسلت الينا رسولاً»[1] اگر ما پيش از فرستادن رسولان، عذابشان كنيم، مى‏گويند: چرا براى ما رسولى بيانگر و هشدار دهنده نفرستادى؟
___________________________
1) طه، 134.
-----------------------------------------
پيام ها
1- شيوه تبليغ انبيا بر دو محور بيم و اميد استوار است. «مبشّرين و منذرين»
2- فلسفه‏ى بعثت پيامبران، اتمام حجّت خدا بر مردم است، تا نگويند: رهبر و راهنما نداشتيم و نمى‏دانستيم. «لئلا يكون للناس على اللّه حجّة»
3- انبيا از نظر صفات شخصى و جسمى، و سوابق زندگى و موقعيّت اجتماعى، سياسى و خانوادگى، و نيز از جهت داشتن معجزه، بيان صريح و برخوردارى از امدادهاى غيبى، بايد در مرحله‏اى باشند كه كسى نتواند در هيچ زمينه بهانه‏اى بر آنان بگيرد. «لئلايكون للناس على‏اللّه حجّة بعد الرسل»
4- چون خداوند عزيز وحكيم است، هيچ كس حجّتى بر او ندارد.«عزيزاًحكيما»




۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 166

-----------------------------------------
آيه
لَكِنِ اللَّهُ يَشْهَدُ بِمَآ أَنْزَلَ إِلَيْكَ أَنْزَلَهُ بِعِلْمِهِ وَالْمَلِكَةُ يَشْهَدُونَ وَكَفَى‏ بِاللَّهِ شَهِيداً
-------------------------------------------
ترجمه
(گرچه كفّار، بهانه مى‏گيرند) ولى خداوند، به آنچه بر تو نازل كرده گواهى مى‏دهد، كه به علم خود بر تو نازل كرد و فرشتگان نيز (بر حقّانيت تو) شهادت مى‏دهند و گواهى خداوند (براى تو) كافى است.
-----------------------------------------
نکته ها
اين كه معارف والاى قرآن از زبان شخص درس ناخوانده‏اى، در منطقه‏ى جهل و شرك و دشمنى بيان شده، و مردم تحوّل يافتند و از تفرقه به وحدت، از بخل به ايثار، از شرك به توحيد، از جهل به علم، و از سقوط به عروج معنوى و تشكيل «امّت اسلامى» رسيدند، گواهى خداوند بر لطفى است كه به پيامبر ودين او دارد.
-----------------------------------------
پيام ها
1- در برابر تضعيف‏هاى ناحقّ، بايد تقويت‏هاى بجا صورت گيرد. «لكن الله يشهد»
2- انبيا هم در مسير دعوت، نياز به پشتيبانى خدا دارند. «لكن الله يشهد»
3- بهترين تكيه‏گاه ونقطه‏ى اميد هر مبلّغ دين، بايد خدا باشد. «لكن اللّه يشهد»
4- سرچشمه‏ى وحى علم بى‏نهايت الهى است. «انزله بعلمه» از اين رو با پيشرفت علوم، هر روز از معارف قرآن پرده‏اى برداشته مى‏شود.
5 - اگر در گوشه‏اى از زمين، گنهكاران لجوج بهانه مى‏گيرند، ولى همه‏ى فرشتگان هستى، به نفع تو گواهى مى‏دهند. «والملائكه يشهدون»




۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 167، 168

-----------------------------------------
آيه
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَصَدُّواْ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ قَدْ ضَلُّواْ ضَلَلاً بَعِيداً
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَظَلَمُواْ لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَلَا لِيَهْدِيَهُمْ طَرِيقاً
-----------------------------------------
ترجمه
قطعاً كسانى كه كافر شدند و (با القاى شبهه و تهمت و تحقير) مردم را از راه خدا باز داشتند، به تحقيق گمراه شدند، گمراهى دور (از نجات).
همانا كسانى كه كافر شدند و ستم كردند، خداوند بر آن نيست كه آنان را بيامرزد و به راهى هدايتشان كند.




۲۰ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۵۸
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۲۱
پیام‌های جدید
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۵۰۱ پاسخ
۱۲,۴۱۴,۹۲۷ بازدید
۱۵ روز قبل
Greatest Ever
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۹ پاسخ
۹,۱۰۰,۸۲۱ بازدید
۱۸ روز قبل
armanshah
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۷ پاسخ
۵۸۵,۱۷۰ بازدید
۳ ماه قبل
مهدی
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۳۵۷,۴۳۲ بازدید
۶ ماه قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۷,۱۰۰ بازدید
۶ ماه قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۹۶۹ بازدید
۶ ماه قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۷۴,۶۱۹ بازدید
۶ ماه قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۵۹,۸۵۹ بازدید
۶ ماه قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۸۵,۰۸۶ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۳۷۴,۱۸۴ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
حاضرین در سایت
۴۶۱ کاربر آنلاین است. (۱۳۰ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۴۶۱

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!