در حال دیدن این عنوان: |
۶ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 169 --------------------------------------- آيه إِلَّا طَرِيقَ جَهَنَّمَ خَلِدِينَ فِيهَآ أَبَداً وَكَانَ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيراً -------------------------------------- ترجمه مگر به راه جهنّم، كه براى هميشه در آن ماندگارند و اين (عذاب و كيفر) بر خداوند آسان است. ---------------------------------------- نکته ها مراد از «ضلال بعيد» گمراهى مضاعف كافران است. كفر، يك گمراهى است و مانع شدن از ايمان ديگران، گمراهى دگر. كفر يك انحراف است و خود را بر حقّ دانستن، انحرافى بالاتر. كفر، ظلم به خويش است و مانع راه ديگران شدن، ظلم به تاريخ و نسل بشر. شايد مراد از «ظلم» در آيهى 168، همان مانع شدن از هدايت ديگران باشد. زيرا چه ظلمى بالاتر از ظلم فكرى و فرهنگى و اعتقادى؟ سختترين عذابها و بدترين تعبيرات، براى كافرانى بيان شده كه با انواع تبليغات، تهمتها و تهديدات، مانع رسيدن پيام حقّ به گوش حقّجويانند. (عدم مغفرت، عدم هدايت، دوزخى شدن و جهنّم ابدى) ------------------------------------------ پيام ها 1- باز دارندگان مردم از هدايت، خود در گمراهى سختى هستند. «ضلّوا ضلالا بعيدا» 2- كفر و ظلم، در كنار همند و نتيجهى آنها، محروميّت از آمرزش و هدايت الهى است. «كفروا و ظلموا... لا ليهديهم» 3- كيفر كافرانِ ظالم كه مانع هدايت مردمند، دوزخ ابدى است. «جهنّم خالدين فيها» |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 170 ---------------------------------------- آيه يَأَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَآءَكُمْ الرَّسُولُ بِالْحَقِّ مِنْ رَّبِّكُمْ فَامِنُواْ خَيْراً لَّكُمْ وَإِنْ تَكْفُرُواْ فَإِنَّ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيماً ------------------------------------------ ترجمه اى مردم! همانا پيامبر از سوى پروردگارتان همراه با حقّ (قرآن) براى شما آمده است. پس ايمان بياوريد كه براى شما بهتر است و اگر (ناسپاسى كرده و) كفر ورزيد پس (بدانيد كه) آنچه در آسمانها و زمين است از آن خداست و خداوند، دانا و حكيم است. ------------------------------------------- نکته ها اهل كتاب و حتّى مشركان در انتظار ظهور پيامبرى بودند و زمينهى ذهنى داشتند، لذا در اين آيه بجاى «رسولاً» مىفرمايد: «الرسول» يعنى همان پيامبرى كه انتظارش را مىكشيد، اكنون آمده است، پس به او ايمان بياوريد. ------------------------------------------- پيام ها 1- دعوت اسلام، جهانى است و اختصاص به قوم عرب ندارد. «يا ايّها النّاس» 2- عامل گسترش دعوت انبيا، حقّانيت آن است. «بالحق» 3- ايمان به نفع خود مردم است و نبايد با ايمان خود، بر خداوند منّت گذارند. بلكه خداوند منّت نهاده كه ما را هدايت كرده است. «فآمنوا خيرلكم» 4- نه كفر مردم به خدا زيان مىرساند و نه ايمانشان به او نفعى دارد. «فآمنوا خير لكم و ان تكفروا فانّ للّه ما فى السموات...» 5 - بعثت انبيا و محتواى دعوت آنان، بر اساس علم و حكمت الهى است. «كان اللّه عليماً حكيما» |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 171 ----------------------------------------- آيه يَأَهْلَ الْكِتَبِ لَا تَغْلُواْ فِى دِينِكُمْ وَلَا تَقُولُواْ عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ إِنَّمَا الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَكَلِمَتُهُ أَلْقَهَا إِلَى مَرْيَمَ وَرُوحٌ مِّنْهُ فََامِنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَلَا تَقُولُوا ثَلَثَةٌ انْتَهُوا خَيْراً لَكُمْ إِنَّمَا اللَّهُ إلَهٌ وَ حِدٌ سُبْحَنَهُ أَنْ يَكُونَ لَهُ وَلَدٌ لَهُ مَا فِى السَّمَوَتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ وَكَفَى بِاللَّهِ وَكِيلاً ------------------------------------------ ترجمه اى اهل كتاب! در دين خود غلوّ نكنيد و جز حقّ، به خداوند نسبتى ندهيد. همانا مسيح، عيسى پسر مريم، فرستادهى خداوند و كلمهى اوست كه به مريم القا نمود و روحى است از جانب او. پس به خداوند و پيامبرانش ايمان آوريد، و به تثليث قائل نشويد. (از اين حرف) دست برداريد كه به نفع شماست. جز اين نيست كه اللّه خدايى است يكتا، و از اينكه فرزندى داشته باشد منزّه است. آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است از آن اوست و خداوند براى تدبير و سرپرستى هستى كافى است. ------------------------------------------- نکته ها «كلمة اللّه» به انبيا و اوليا گفته مىشود، چون همانطور كه كلمه، بيانگر مطالبى است كه در ذهن گوينده است، پيامبران و اوليا بيانگر كمالات پروردگارند. چنانكه در حديث آمده است: «نحن كلمات اللّه التّامات» ما كلمات كامل الهى هستيم.[1] شايد هم مراد از كلمه، همان جملهى «كن فيكون» باشد كه قول خداوند است و مانند هر سخن ديگر، محصول آن كلمه است.[2] چنانكه در جاى ديگر، خداوند آفرينش عيسىعليه السلام را به آفرينش آدمعليه السلام تشبيه نموده و مىفرمايد: «انّ مثل عيسى عنداللّه كمثل آدم خلقه من تراب ثمّ قال له كن فيكون»[3] از امام صادقعليه السلام دربارهى «روح منه» سؤال شد، حضرت پاسخ دادند: مقصود روح خداست كه خداوند آن را در آدم و عيسىعليهما السلام قرار داد.[4] مسيحيان عقيده به تثليث دارند و اللّه را خداى پدر، مسيح را خداى پسر و جبرئيل را واسطهى اين دو خدا مىدانند، كه نوعى كفر است. قرآن هم مىفرمايد: «لقد كفر الّذين قالوا انّ اللّه ثالث ثلاثة»[5] آنانكه خدا را يكى از خدايان سهگانه مىدانند، كافرند. البتّه گروهى از آنان نيز حضرت مريم را به جاى جبرئيل، يكى از خدايان سهگانه مىدانند كه قرآن در اين باره مىفرمايد: «يا عيسىبن مريم ءانت قلت للناس اتّخذونى و امّى الهَين من دون اللّه»[6] اى عيسى! آيا تو به مردم گفتهاى كه مرا و مادرم را دو خدا قرار دهيد؟ در روايات، به غلوّ كنندگان نفرين شده و آنان از بدترين اقسام كفّار و مشركان به شمار آمدهاند.[7] اگر نداشتن پدر، دليل بر الوهيّت باشد، حضرت آدم بايد به طريق اولى الوهيّت داشته باشد، چون نه پدر داشت و نه مادر. ______________________________ 1) تفسير اطيبالبيان. 2) تفسير الميزان و فىظلالالقرآن. 3) آلعمران، 59. 4) كافى، ج1، ص 133. 5) مائده، 73. 6) مائده، 115. 7) ميزان الحكمة. ---------------------------------------- پيام ها 1- غلوّ نشانهى تعصّب نابجا است و در همهى اديان ممنوع مىباشد. يهود، «عُزير» را فرزند خدا مىدانستند و مسيحيان «عيسى» را. «لاتغلوا فى دينكم» 2- يكى از آفات اديان آسمانى، غلوّ درباره رهبران دينى است. «لاتغلوافىدينكم» 3- ميانه روى و اعتدال در همه جا لازم است و عشق به اولياى خدا نبايد سر از غلوّ درآورد. «لاتغلوا فى دينكم» 4- غلوّ كردن دربارهى انسانها، گرچه پيامبر باشند، توهين به خداوند و نسبت ناروا دادن به اوست. «لاتقولوا علىالله الاالحقّ» 5 - در قرآن و انجيل، حضرت عيسى پيامبر خدا معرفى شده است، نه خدا يا فرزند خدا.[438] «عيسىبن مريم رسول اللّه» 6- آفرينش غير طبيعى عيسى، آيه و نشانهى خداست، آن گونه كه كلمه، تابلو و نشانهى معناست. «كلمته القاها» 7- عيسى جزيى از خدا نيست، بلكه پرتوى از قدرت حيات بخش الهى است. «روح منه» 8 - قرآن، بيانگر عقيدهى صحيح ونافى عقايد باطل است. «لاتغلوا...لاتقولوا ثلاثة...» 9- خداوند جسم نيست تا فرزند داشته باشد. «سبحانه ان يكون له ولد» (تعبيراتى چون ثارالله، يدالله، كلمةالله كه در متون دينى آمده، تعبيرات مجازى است) 10- خدايى كه آسمانها ملك اوست، چه نيازى به فرزند و شريك دارد؟ «سبحانه ان يكون له ولد له ما فى السموات» 11- هر چيزى از خداست، پس بايد بندهى او بود و تنها به او توكّل كرد. «له ما فىالسموات و ما فى الارض و كفى باللّه وكيلا» 438) در قرآن 17 بار، عيسى به مريم نسبت داده شده تا فرزند خدا بودن را نفى كند. در اناجيل هم از او به عنوان فرستادهى خدا ياد شده است، نه خدا. در اناجيل، حضرت عيسىعليه السلام 80 بار خود را بنده و رسول خدا معرّفى كرده است. تفسير فرقان. |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 172 ---------------------------------------- آيه لَنْ يَسْتَنْكِفَ الْمَسِيحُ أَنْ يَكُونَ عَبْداً لِلَّهِ وَلَا الْمَلَِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ وَمَنْ يَسْتَنْكِفْ عَنْ عِبَادَتِهِ وَيَسْتَكْبِرْ فَسَيَحْشُرُهُمْ إِلَيْهِ جَمِيعاً ---------------------------------------- ترجمه و هرگز مسيح از اينكه بنده خدا باشد استنكاف ندارد و فرشتگان مقرّب نيز (سرپيچى ندارند) و هر كس از بندگى خداوند سرپيچى كند و تكبّر ورزد، پس (بداند كه) بزودى همه را به نزد خود محشور مىكند. --------------------------------------- نکته ها امام رضا عليه السلام به جاثليق رهبر مسيحيان آن زمان فرمود: همه چيزِ عيسى خوب بود، جز آنكه اهل عبادت نبود. جاثليق ناراحت شد و گفت: او بيشترين عبادت را انجام مىداد. حضرت پرسيد: چه كسى را مىپرستيد؟ جاثليق خاموش شد، چون فهميد كه هدف امام آن است كه بفهماند «عابد» نمىتواند «معبود» باشد. مردم نسبت به عبادت خداوند سه حالت دارند: گروهى مستكبر، گروهى تسليم و گروهى طالب. حضرت على عليه السلام مىفرمايد: «كفى بى عزّاً ان اكون لك عبداً و كفى بى فخراً ان تكون لى ربّا» برايم همين افتخار بس كه بندهى تو باشم.[1] ____________________________ 1) بحار، ج 94، ص92. ------------------------------------------ پيام ها 1- در امور دينى، كاسهى داغتر از آش نباشيد. عيسى خود را بندهى خدا مىداند، چرا شما او را فرزند خدا مىشناسيد؟! «لن يستنكف المسيح ان يكون عبداً لِلّه» 2- مسيح، نه تنها عبادت مىكند، بلكه «عبد» ويكپارچه بنده اوست. «عبداً لِلّه» 3- فرشتگان مقرّب (از جمله روحالقدس هم) بندگى خدا مىكنند، چرا روحالقدس را يكى از سه خدا مىدانيد؟ «ولاالملائكة المقرّبون» 4- سرچشمهى ترك عبادت، تكبّر است و اگر روح استكبارى شد، همه نوع خطر را در پى دارد. «و من يستنكف عن عبادته و يستكبر...» 5 - بازگشت همه به سوى خداست، پس از قيامت بترسيم و تكبّر نكنيم. «فسيحشرهم اليه جميعا» |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 173 --------------------------------------- آيه فَأَمَّا الَّذِينَ ءامَنُواْ وَعَمِلُوا الصَّلِحَتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ وَ يَزِيدُهُم مِّنْ فَضْلِهِ وَأَمَّا الَّذِينَ اسْتَنْكَفُواْ وَاسْتَكْبَرُواْ فَيُعَذِّبُهُمْ عَذَاباً أَلِيماً وَلَا يَجِدُونَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيّاً وَلَا نَصِيراً ------------------------------------- ترجمه پس آنان كه ايمان آورده وكارهاى شايسته انجام دادهاند، خداوند پاداش آنان را كامل مىدهد واز فضل خويش به ايشان افزونتر مىبخشد و امّا آنان كه سرپيچى كردند و تكبّر ورزيدند، خداوند آنان را به عذابى دردناك كيفرشان مىدهد و در برابر (قهر) خدا براى خود دوست و ياورى نخواهند يافت. --------------------------------------- نکته ها اهل كتاب، يا پيامبر خود را برتر مىدانستند و دربارهى او غلوّ مىكردند و يا خود را برتر مىدانستند و مىگفتند: «نحن ابناء اللّه»[1] و يا ديگران را تحقير مىكردند. «قالت اليهود ليست النصارى على شىء...»[2] در حالى كه در قيامت هيچكدام از اينها كارساز نيست و ايمان و عمل لازم است. __________________________ 1) مائده، 18. 2) بقره، 11. ---------------------------------------- پيام ها 1- راه نجات، ايمان و عمل صالح است. «آمنوا و عملوا الصالحات فيوفّيهم اجورهم» 2- ايمان مقدّم بر عمل است و اعمال بدون ايمان، مانند اسكناس بىپشتوانه است. «آمنوا و عملوا الصالحات فيوفّيهم اجورهم» 3- اگر مىخواهيد اخلاق الهى داشته باشيد، اجرت كارگر را كامل بپردازيد و چيزى هم اضافه دهيد. «فيوفّيهم اجورهم و يزيدهم من فضله» 4- بدون ايمان و عمل، انتظار هيچ شفاعتى از مسيح و ديگران نداشته باشيد. «لايجدون لهم من دون اللّه وليّاً ولانصيراً» |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 174 --------------------------------------- آيه يَأَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَآءَكُمْ بُرْهَنٌ مِنْ رَّبِّكُمْ وَأَنْزَلْنَآ إِلَيْكُمْ نُوراً مُّبِيْناً ------------------------------------------ ترجمه اى مردم! از سوى پروردگارتان براى شما برهان و حجّتى آمده است و نورى روشنگر (همچون قرآن) را به سوى شما فرود آورديم. ----------------------------------------- نکته ها طبق روايات، مراد از «برهان» شخص پيامبر و مراد از «نور مبين»، قرآن است. و به راستى كه پيامبر، برهان دين است، چرا كه كسى درس ناخوانده، چنين معارف و كتابى را آورده كه هرچه زمان مىگذرد و علوم رشد مىكند، حقّانيت دين و عمق تعاليمش روشنتر مىشود. ----------------------------------------- پيام ها 1- اسلام با همهى مردم و همهى نسلها و عصرها سخن مىگويد و پيامش جهانى است. «يا ايهاالناس» 2- فرستادن نور و برهان، از شئون ربوبيّت خداست. «من ربّكم» 3- قرآن كتاب استدلال، هدايت و نور است. «نوراً مبينا» |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 175 ------------------------------------- آيه فَأَمَّا الَّذِينَ ءامَنُواْ بِاللَّهِ وَاعْتَصَمُواْ بِهِ فَسَيُدْخِلُهُمْ فِى رَحْمَةٍ مِّنْهُ وَفَضْلٍ وَيَهْدِيهِمْ إِلَيْهِ صِرَ طاً مُّسْتَقِيماً --------------------------------------- ترجمه پس كسانى كه به خداوند ايمان آورده و به او توسّل جستند، به زودى آنان را در رحمت وفضل خويش وارد مىكند و آنان را به سوى خود در راه راست هدايت مىكند. ---------------------------------------- نکته ها ممكن است مراد از اعتصام به خداوند در اين آيه، اعتصام به اوليا و رهبران الهى باشد كه مانع تفرّق و تشتّت مىگردند. در زيارت جامعه مىخوانيم: «من اعتصم بكم فقد اعتصم بالله». در دو آيهى قبل، ايمان و عمل صالح وسيلهى دريافت لطف الهى عنوان شد و در اين آيه ايمان و اعتصام به خداوند. اين نشانهى آن است كه راه اعتصام به خدا و پيوستن به او، عمل صالح است. ---------------------------------------- پيام ها 1- پاداشهاى الهى، فضل ورحمت اوست، نه استحقاق ما.[1] «فىرحمةمنهوفضل» 2- گرچه خدا هركه را بخواهد هدايت مىكند، «يهدى من يشاء»[2] ولى زمينه و وسيله هدايت را خودمان با ايمان واعتصام بايد فراهم سازيم. «يهديهم اليه» 3- نياز به هدايت الهى، حتّى پس از ايمان و اعتصام هم باقى است و يك لحظه از هدايت او بى نياز نيستيم. «يهديهم اليه» 4- راه مستقيم، راهى است كه انسان را به خدا برساند. «يهديهم اليه صراطاً مستقيماً» ____________________________ 1) و همين كه اين رحمت و فضل خود را در آيات ديگر اجر و پاداش كار ما دانسته، خود لطفى ديگر است وگرنه مزد چند دقيقه كار ناقص، اين همه بهشت و قصر و رحمت نيست. 2) ابراهيم، 4. |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نسا آیه 176 ------------------------------------- آيه يَسْتَفْتُونَكَ قُلْ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ فِي الْكَللَةِ إِنِ امْرُؤٌاْ هَلَكَ لَيْسَ لَهُ وَلَدٌ وَلَهُ أُخْتٌ فَلَهَا نِصْفُ مَا تَرَكَ وَهُوَ يَرِثُهَا إِنْ لَمْ يَكُنْ لَهَا وَلَدٌ فَإِنْ كَانَتَا اثْنَتَيْنِ فَلَهَا الثُّلثَانِ مِمَّا تَرَكَ وَإِنْ كَانُوا إِخْوَةً رِجَالاً وَ نِسَاءً فَلِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ أَنْ تَضِلُّوا وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ---------------------------------------- ترجمه (اى پيامبر!) از تو فتوا مىخواهند، بگو: خداوند دربارهى (ارث) كلاله (برادر و خواهر پدرى يا پدر و مادرى) به شما چنين فتوا مىدهد كه: اگر مردى بميرد و فرزندى (يا پدر و مادرى) نداشته باشد ولى خواهرى داشته باشد، نصف آنچه به جا گذاشته از آنِ خواهر است و او نيز از خواهرش اگر فرزندى نداشته باشد همه اموال را ارث مىبرد و اگر دو خواهر باشند، دو سوّم دارايى به جامانده را ارث مىبرند (هر كدام يك سوّم) و اگر چند برادر و خواهر باشند مرد برابر سهم دو زن ارث مىبرد. خداوند احكام را براى شما بيان مىكند تا گمراه نشويد و خداوند به هر چيز دانا است. ---------------------------------------- نکته ها در آيه 12 همين سوره آمده بود كه خواهر و برادر از يكديگر يك ششم ارث مىبرند و اينجا مىفرمايد: نصف. اين به خاطر آن است كه در آنجا مراد، خواهر و برادر مادرى بود و در اينجا پدرى، يا پدر و مادرى.[1] ارث بردن خواهر و برادر از ميّت، وقتى است كه او فرزند يا پدر و مادر نداشته باشد. وگرنه نوبت به خواهر و برادر نمىرسد. سورهى نساء با مسائل خانواده آغاز شد و با مسائل خانواده به پايان رسيد. ___________________________ 1) تفسير نمونه. ----------------------------------------- پيام ها 1- وظيفهى مردم، براى يادگيرى مسائل و احكام دينى، رجوع به رهبران دينى است. «يستفتونك» 2- دين براى دنياى مردم برنامه دارد. موضوع ارث از يك جهت موضوعى اقتصادى و از جهتى موضوعى خانوادگى است و دين به لحاظ هر دو جهت، براى آن احكامى مقرّر داشته است. «قل اللّه يفتيكم» 3- رعايت اولويّتها در تقسيم ارث، بيانگر اولويّتها در رسيدگى به اعضاى فاميل است. پدر ومادر و فرزندان در يك رديفاند، امّا خواهران و برادران در مرحلهى بعدى. «ليس له ولد و له اخت» 4- دو برابر بودن سهم ارث مرد نسبت به زن، بر پايه علم الهى است، نه شرايط خاص اجتماعىِ زمان پيامبر كه زنان ضعيف شمرده مىشدند. «واللّه بكل شىء عليم» پايان نساء |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
توضيحات آيه 1 آيه 2 آيه 3 آيه 4 آيه 5 آيه 6 آيه 7 آيه 8 آيه 9 آيه 10 آيه 11 آيه 12 آيه 13 آيه 14 آيه 15 آيه 16 آيه 17 آيه 18 آيه 19 آيه 20 آيه 21 آيه22 آيه 23 آيه 24 آيه 25 آيه 26 آيه 27 آيه 28 آيه 29 آيه 30 آيه 31 آيه 32 آيه 33 آيه 34 آيه 35 آيه 36 آيه 37 آيه 38 آيه 39 آيه 40 آيه 41 آيه 42 آيه 43 آيه 44 آيه 45 آيه 46 آيه 47 آيه 48 آيه 49 آيه 50 آيه 51 آيه 52 آيه 53 آيه 54 آيه 55 و56 آيه 57 آيه 58 آيه 59 آيه 60 آيه 61 آيه 62 آيه 63 آيه 64 آيه 65 آیه 66 آیه 67، 68 آیه 60، 70 آیه 71 آیه 72 آیه 73 آیه 74 آیه 75 آیه 76 آیه 77 آیه 78 آیه 79 آیه 80 آیه 81 آیه 82 آیه 83 آیه 84 آیه 85 آیه 86 آیه 87 آیه 88 |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
آیه 89 آیه 90 آیه 91 آیه 92 آیه 93 آیه 94 آیه 95 آیه 96 آیه 97 آیه 98، 99 آیه 100 آیه 101 آیه 102 آیه 103 آیه 104 آیه 105،106 آیه 107 آیه 108 آیه 109 آیه 110 آیه 111 آیه 112 آیه 113 آیه 114 آیه 115 آیه 116 آیه 117 آیه 118، 119 آیه 120، 121 آیه 122 آیه 123 آیه 124 آیه 125 آیه 126 آیه 127 آیه 128 آیه 129 آیه 130 آیه 131، 132 آیه 133 آیه 134 آیه 135 آیه 136 آیه 137 آیه 138، 139 آیه 140 آیه 141 آیه 142 آیه 143 آیه 144 آیه 145 آیه 146 آیه 147 آیه 148 آیه 149 آیه 150، 151 آیه 152 آیه 153 آیه 154 آیه 155 آیه 156 آیه 157، 158 آیه 159 آیه 160 آیه 161 آیه 162 آیه 163 آیه 164 آیه 165 آیه 166 آیه 167، 168 آیه 169 آیه 170 آیه 171 آیه 172 آیه 173 آیه 174 آیه 175 آیه 176 |
||
۲۰ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |