در حال دیدن این عنوان: |
۱۳ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده توضیحات سيماى سوره مائده اين سوره يكصد و بيست آيه دارد و چند ماه پيش از رحلت پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله نازل شده و هيچ يك از آيات آن نسخ نگشته است. اين سوره به خاطر دعاى حضرت عيسى عليه السلام براى نزول مائدهى آسمانى كه در آيهى 114 آمده، «مائده» ناميده شده است. البتّه به «عهد» و «عقود» نيز نامگذارى شده و در مجموع آياتِ اين سوره نسبت به يك پيمانشكنى مهم هشدار مىدهد. بيشترين خطاب «يا ايّها الّذين آمنوا» در اين سوره است. مثلاً در سوره بقره يازده مرتبه، ولى در اين سوره شانزده مرتبه آمده است. اين سوره شامل مسائلى از قبيل: ولايت و رهبرى، ردّ عقيده تثليث، وفاى به عهد و پيمانها، گواهى دادن به عدل، تحريم قتل، احكام خوردنىها، احكام وضو، غسل و تيمّم، سفارش به عدالت اجتماعى و احكام وصيّت، قصاص، سرقت، زنا و... مىباشد. چون از آخرين سورههايى است كه نازل شده، با جملهى «أوفوا بالعقود» در آغاز سوره، سفارش به انجام همهى تعهّدات و پيمانها دارد. |
||
۲۲ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 1 -------------------------------------- آيه يَأيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَوْفُواْ بِالْعُقُودِ أُحِلَّتْ لَكُم بَهِيمَةُ الْأَنْعَمِ إِلَّا مَا يُتْلَى عَلَيْكُمْ غَيْرَ مُحِلِّى الصَّيْدِ وَأَنْتُمْ حُرُمٌ إنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ مَا يُرِيدُ ------------------------------------- ترجمه اى كسانى كه ايمان آوردهايد! به عقد و پيمانها(ى خود، با خدا و مردم) وفا كنيد. (خوردن گوشت) چهارپايان براى شما حلال گشته، مگر آنها كه (حكم حرمتش) بر شما خوانده خواهد شد، و در حال احرام شكار را حلال نشمريد، همانا خداوند به هر چه خواهد (ومصلحت بداند) حكم مىكند. --------------------------------------- نکته ها كلمهى «بهيمة» در اينجا به معناى چهارپا و اعم از «اَنعام» است، «اَنعام» را به گاو و شتر و گوسفند مىگويند و «بهيمة الانعام» كه سه بار در قرآن آمده به معناى حلال بودن گوشت اين چهارپايان است. [1] امام صادقعليه السلام فرمودند: مراد از «بهيمة الانعام»، جنين حيوان ذبح شده است كه تزكيهى مادرش، تزكيهى او نيز به شمار مىرود. [2] مرحوم فيض در تفسير صافى مىفرمايد: ممكن است اين روايت بيان مصداق پنهان آن باشد و يا اينكه از شكم مادر به آنها «بهيمة» گفته مىشود، بنابراين منافاتى با تعميم ندارد. [3] پيامبر صلى الله عليه وآله فرمود: «لادين لمَن لاعهد له» [4] ، كسى كه وفا ندارد، دين ندارد. آرى، اگر به پيمانها عمل نشود، اساس جامعه واعتماد عمومى بهم مىريزد وهرج ومرج پيش مىآيد. قرآن، وفاى به پيمان حتّى با مشركان را لازم مىداند، «فأتمّوا اليهم عهدهم الى مدّتهم» [5] و طبق حديثى از امام صادقعليه السلام وفا به پيمان فاجران هم لازم است. [6] بر اساس روايتى ديگر، اگر يك مسلمان حتّى با اشاره، به دشمن كافر امان داد، بر ديگر مسلمانان رعايت اين پيمان اشارهاى، الزامى است. [7] كتب آسمانى، عهد خداوند هستند و بايد به آنها وفادار بود، عهد قديم (تورات)، عهد جديد (انجيل) و عهد اخير (قرآن). در حديث مىخوانيم: «القرآن عهداللّه» [8] __________________________ 1) تفسير مجمعالبيان. 2) كافى، ج6، ص234. 3) قاموس القرآن. 4) بحار، ج 16، ص 144. 5) توبه، 4. 6) كافى، ج2، ص162. 7) مستدرك، ج2، ص 250. 8) كافى، ج6، ص 198. ----------------------------------------- پيام ها 1- مسلمانان بايد به همهى پيمانها، (با هر كس و هر گروه،) پايبند باشند، چه قراردادهاى لفظى، چه كتبى و چه عملى ؛ پيمانهاى سياسى، اقتصادى، اجتماعى ويا خانوادگى ؛ با قوى يا ضيعف، با دوست يا دشمن، با خدا (مثل نذر و عهد) يا مردم، با فرد يا جامعه، با كوچك يا بزرگ، با كشورهاى منطقه يا قراردادهاى بين المللى. كلمهى «العقود» داراى الف و لام است كه شامل همهى قراردادها مىشود. «أوفوا بالعقود» 2- ايمان، ضامن وفا به عهد و پيمانهاست. «يا ايّها الّذين آمنوا اوفوا بالعقود» 3- آن گونه كه پيمانشكنى و ظلم، رمز محروميّت از نعمتها و الطاف الهى است، [9] پايبندى به عهد و پيمان، عامل بهرهگيرى از آنهاست. «أوفوا بالعقود احلّت لكم» (آرى، خوش قولى، رمز خوش روزى بودن است. در مَثَل است: آدم خوش حساب، شريك مال مردم است.) 4- حال كه خداوند انواع نعمتها را در اختيار ما گذاشته است، پس به پيمانهاى او وفادار باشيم. «أوفوا بالعقود احلّت لكم» 5 - يكى از پيمانهاى الهى، توجّه به احكام حلال وحرام در خوردنىهاست. «اوفوا بالعقود اُحلّت لكم» 6- اسلام، هم به مسائل اجتماعى و هم به مسائل اقتصادى توجّه دارد. (وفاى به عهد، مسئلهى اجتماعى وبهرهگيرى از حيوانات، از مسائل اقتصادى است.) «أوفوا بالعقود اُحِلّت لكم بهيمة الانعام» 7- مصرف گوشت گاو، شتر و گوسفندى كه مرده يا خفّه و... شده باشند، حرام است. «الاّ ما يتلى عليكم» 8 - همهى چهارپايان حلال نيستند. «الاّ ما يُتلى عليكم» (بنابر اينكه جمله، مربوط به انواع چهارپايان باشد.) 9- براى حفظ حرمت احرام بايد كمى هم محروميّت چشيد و از شكار، چشم پوشيد. «غير مُحلّى الصيد و انتم حُرُم» 10- عمل به محرّمات احرام، از جمله موارد وفاى به عهد و پيمان با خداست. «أوفوا بالعقود... غير مُحلّى الصيد و انتم حُرُم» 11- احرام، عهد و پيمان با خداوند است. «أوفوا بالعقود... و انتم حُرُم» 12- احرام، حالتى خاص و ويژه و داراى احترام است. «و انتم حُرُم» ___________________________ 9) اشاره به آيات 160 نساء و 146 انعام. |
||
۲۲ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 2 ------------------------------------- آيه يَأيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تُحِلُّواْ شَعَئِرَ اللَّهِ وَلَا الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَ لَاالْهَدْىَ وَلَا الْقَلَئِدَ وَلَا ءَآمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ رَّبِّهِمْ وَرِضْوَ ناً وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُواْ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنََانُ قَوْمٍ أَن صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَن تَعْتَدُواْ وَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدوَ نِ وَاتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ ------------------------------------- ترجمه اى كسانى كه ايمان آوردهايد! حرمت شعائر الهى، و ماه حرام، و قربانى حج و حيواناتى كه براى حج علامتگذارى شدهاند و راهيان خانه خدا، كه فضل و خشنودى پروردگارشان را مىطلبند نشكنيد، و هرگاه از احرام بيرون آمديد (و اعمال عمره را به پايان رسانديد) مىتوانيد شكار كنيد. و دشمنى با گروهى كه شما را از مسجدالحرام بازداشتند، شما را به بىعدالتى و تجاوز وادار نكند. و در انجام نيكىها و دورى از ناپاكىها يكديگر را يارى دهيد، و هرگز در گناه و ستم، به هم يارى نرسانيد، و از خداوند پروا كنيد، كه همانا خداوند، سخت كيفر است. ------------------------------------- نکته ها «هَدْى»، حيوان بىنشانى است كه براى قربانى در حج هديه مىشود، و «قلائِد» حيواناتى هستند كه پيش از مراسم حج، با آويختن چيزى به گردن آنها يا داغ زدن، علامتدار مىشوند تا در مناسك حج، قربانى شوند. خداوند در ابتداى اين آيه، احترام به همه شعائر را واجب و هتك حرمت آنها را حرام نموده است، ولى در ميان شعائر، چند مورد را به خصوص ذكر كرده است از جمله: چهار ماه رجب، ذيقعده، ذيحجّه و محرّم كه جنگ در آنها حرام است و ماه ذيحجّه كه حج در آن انجام مىشود، هَدْى كه قربانى بىنشان است و قلائد كه قربانى نشاندار است. در سال ششم هجرى، مسلمانان با طىّ هشتاد فرسخ راه از مدينه به مكّه آمده بودند تا حج بگذارند، ولى كافران مانع شدند و صلح حديبيه پيش آمد. اكنون كه مكّه فتح شده، نبايد دست به تجاوز بزنند. «صدّوكم عن المسجد الحرام» اگر تحصيل علم يك «بِرّ» است، زمينههاى آن چون: تأمين مدرسه، كتاب، كتابخانه، آزمايشگاه، وسيله نقليّه و استاد و... همه «تعاون بر بِرّ» است. هميارى در نيكى و پاكى در آيه 177 سورهى بقره، مواردى از «برّ» را بيان كرده است: «لكن البرّ مَن آمن باللّه واليوم الاخر و الملائكة والكتاب والنبيّين وآتى المال على حبّه ذوى القُربى واليتامى و... واولئك هم المتّقون» برّ، ايمان به خدا و قيامت و فرشتگان و كتاب آسمانى و انبيا و رسيدگى به محرومان جامعه و پايبندى به قراردادها و صبر در كارهاست. در روايات بسيارى به تعاون بر نيكىها ويارى رساندن به مظلومان ومحرومان، سفارش شده واز كمك ويارى به ستمگران نهى شده است و ما در اينجا چند حديث را براى تبرّك ذكر مىكنيم: * امام صادقعليه السلام فرمود: هر كس براى يارى رساندن به ديگران گامى بردارد، پاداش مجاهد و رزمنده دارد. [10] * تا زمانى كه انسان در فكر يارى رساندن به مردم است خداوند او را يارى مىكند. [11] * يارى كردن مسلمان، از يك ماه روزهى مستحبّى واعتكاف بهتر است. [12] * هر كس ظالمى را يارى كند خودش نيز ظالم است. [13] * حتّى در ساختن مسجد، ظالم را يارى نكنيد. [14] ___________________________ 10) وسائل، ج 8، ص 602. 11) وسائل، ج8، ص 586. 12) وسائل، ج11، ص345. 13) وسائل، ج11، ص 345. 14) وسائل، ج12، ص130. --------------------------------------- پيام ها 1- خداوند از مؤمنان، انتظار ويژهاى دارد. «يا ايّها الّذين آمنوا لاتحلّوا...» 2- احترام گذاردن به شعائر الهى، وظيفهى اهل ايمان است. «يا ايّها الّذين آمنوا لاتحلّوا شعائر اللّه» 3- هتك حرمت و قداست شعائرالهى، حرام است. «لاتحلّوا شعائر اللّه» 4- همهى زمانها يكسان نيستند. برخى روزها مثل ايّاماللّه و برخى ماهها مثل ماهِ حرام، احترام ويژهاى دارند. «ولا الشّهرالحرام» 5 - حيوانى هم كه در مسير هدف الهى قرار گيرد، احترام دارد. «و لا الهَدى و لاالقلائد» 6- راهيان خانهى خدا بايد مورد احترام قرار گيرند. «ولا آمّين البيت الحرام» (هر برنامهاى كه به احترام وامنيّت زائران خانه خدا ضربه بزند حرام است، خواه در سفر حج باشد يا عمره.) 7- هدف اصلى در حج، زيارت كعبه است. «آمّين البيت» 8 - حج و عمره، راهى براى تحصيل دنيا وآخرت است. «يبتغون فضلاً من ربّهم و رضواناً» 9- سراغ سود حلال رفتن يك ارزش است. قرآن، فضل پروردگار را كه همان سودِ كسب و كار است، در كنار رضوان وقرب الهى قرار داده است. «يبتغون فضلاً من ربّهم ورضواناً» 10- هر نوع فعّاليّت اقتصادى و تجارى در مكّه، براى كشورهاى اسلامى آزاد است. «يبتغون فضلاً من ربّهم» 11- بهرههاى مادّى، تفضّل الهى به انسان و از شئون ربوبيّت اوست. «فضلاً من ربّهم» 12- دشمنىهاى ديگران در يك زمان، مجوّز ظلم و تجاوز ما در زمانى ديگر نمىشود. «ولا يجرمنّكم... ان تعتدوا» 13- بىعدالتى وتجاوز از حدّ، حرام است حتّى نسبت به دشمنان. «شنئان قوم... أنتعتدوا» (در انتقام نيز عدالت را رعايت كنيد.) 14- احساسات دينى، بهانهى ظلم نشود. «صدّوكم عنالمسجد الحرام ان تعتدوا» 15- وفاى به پيمانها وحفظ حرمت و قداست شعائر الهى نياز به هميارى و تعاون دارد. «لاتحلّوا شعائراللّه... و تعاونوا» 16- چشمپوشى از خطاى ديگران، يكى از راههاى تعاون بر نيكى است. «لايجرمنّكم... تعاونوا» 17- حكومت و جامعهى اسلامى، بايد در صحنهى بينالمللى، از مظلوم و كارهاى خير حمايت و ظالم و بدىها را محكوم كند. «تعاونوا على البرّ و التّقوى و لاتعاونوا على الاثم و العدوان» 18- براى رشد همه جانبهى فضايل بايد زمينهها را آماده ساخت و در راه رسيدن به آن هدف، تعاون داشت. «تعاونوا على البرّ» 19- به جاى حمايت از قبيله، منطقه، نژاد و زبان، بايد از «حقّ» حمايت كرد و به «بِرّ» يارى رساند. «تعاونوا على البرّ» 20- در جامعهى اسلامى، نيكوكار تنها نيست و ستمگر ياور ندارد. «تعاونوا على البرّ... ولاتعاونوا على الاثم والعدوان» 21- كسانى كه قداست شعائر الهى را مىشكنند و به بدىها كمك مىكنند، بايد خود را براى عقاب شديد الهى آماده كنند. «واتّقوا اللّه انّ اللّه شديد العقاب» |
||
۲۲ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 3 -------------------------------------------- آيه حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنزِيرِ وَمَآ أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَآ أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُواْ بِالْأَزْلَمِ ذَ لِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِى وَ رَضِيتُلَكُمُ الْإِسْلَمَ دِيناً فَمَنِ اضْطُرَّ فِى مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍلِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ------------------------------------- ترجمه بر شما، (خوردن گوشت) مردار، خون، گوشت خوك و حيوانى كه به نام غير خدا ذبح شود، و حيوانى (حلال گوشت) كه بر اثر خفه شدن، يا كتك خوردن، يا پرت شدن، يا شاخ خوردن بميرد، و نيم خورده درندگان حرام شده است مگر آنكه (قبل از كشته شدن به دست درّنده،) به طور شرعى ذبح كرده باشيد. همچنين حرام است حيوانى كه براى بتها ذبح شده يا به وسيلهى چوبههاى قمار تقسيم مىكنيد. همهى اينها نافرمانى خداست. امروز، (روز هجده ذىالحجّه سال دهم هجرى كه حضرت علىعليه السلام به فرمان خدا به جانشينى پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله منصوب شد) كافران از (زوال) دين شما مأيوس شدند، پس، از آنان نترسيد و از من بترسيد. امروز دينتان را براى شما كامل كردم، و نعمت خود را بر شما تمام نمودم، و اسلام را به عنوان »دين« برايتان برگزيدم. پس هر كه در گرسنگى گرفتار شود، بىآنكه ميل به گناه داشته باشد، (مىتواند از خوردنىهاى تحريم شده بهره ببرد.) همانا خداوند، بخشنده و مهربان است. --------------------------------------- نکته ها در آيهى اوّل گذشت كه بهرهگيرى از گوشت چهارپايان، حلال است، مگر آنچه تحريم آن بعداً بيان شود. اين آيه، ده مورد از گوشتهاى حرام را بيان كرده است. «مُنخَنِقة»، حيوانى است كه خفه شده باشد، چه به دست انسان يا حيوان، يا خود بخود. «مَوقوذَة»، حيوانى است كه با ضرب و شكنجه جان دهد. رسم عرب آن بوده كه بعضى حيوانات را به احترام بتها آنقدر مىزدند تا جان دهد و اين كار را نوعى عبادت مىپنداشتند. [15] «متردّية»، حيوان پرت شده از بلندى و «نطيحة»، حيوانى كه بر اثر شاخخوردن مرده باشد. تحريم آنچه كه در اين آيه مطرح شده است، در سورههاى انعام و نحل و بقره آمده است ولى در اين آيه، نمونههاى مردار (خفّه شده، كتك خورده، شاخ خورده و...) بيان شده است. امام باقرعليه السلام فرمودند: ولايت، آخرين فريضه الهى است سپس آيهى «اليوم اكملت لكم دينكم» را تلاوت نمودند. [16] بتها، مجسمههايى بود كه شكل داشت، امّا «نُصُب»، سنگهاى بىشكلى بود كه اطراف كعبه نصب شده بود و در برابرش قربانى مىشد و خون قربانى را بر آن مىماليدند. غدير در قرآن دو مطلب جداى از هم در اين آيه بيان شده است، يك مطلب مربوط به تحريم گوشتهاى حرام، مگر در موارد اضطرارى و مطلب ديگر مربوط به كامل شدن دين و يأس كفّار كه اين قسمت كاملاً مستقلّ است، به چند دليل: الف: يأس كفّار از دين، به خوردن گوشت مردار يا نخوردن آن ارتباطى ندارد. ب: رواياتى كه از طريق شيعه و سنى در شأن نزول آيه آمده، در مقام بيان جملهى «اليوم يئس الّذين كفروا» و «أليوم اكملت لكم دينكم» است، نه مربوط به جملات قبل و بعد آن، كه درباره احكام مردار است. ج: طبق روايات شيعه وسنّى، اين قسمت از آيه: «اليوم اكملت...» پس از نصب علىّبن ابىطالبعليهما السلام به امامت در غديرخم نازل شده است. د: غير از دلائل نقلى، تحليل عقلى نيز همين را مىرساند، چون چهار ويژگى مهم براى آن روز بيان شدهاست: 1- روز يأس كافران، 2- روز كمالدين، 3- روز اتمامنعمت الهى بر مردم، 4- روزى كه اسلام به عنوان «دين» و يك مذهب كامل، مورد پسند خدا قرار گرفته است. حال اگر وقايع روزهاى تاريخ اسلام را بررسى كنيم، هيچ روز مهمى مانند بعثت، هجرت، فتح مكّه، پيروزى در جنگها و... با همهى ارزشهايى كه داشتهاند، شامل اين چهار صفت مهم مطرح شده در اين آيه نيستند. حتّى حجّةالوداع هم به اين اهميّت نيست، چون حج، جزئى از دين است نه همهى دين. * امّا بعثت، اوّلين روز شروع رسالت پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله است كه هرگز نمىتوان گفت روز اوّل بعثت، دين كامل شده است. * امّا هجرت، روز فرار پيامبرصلى الله عليه وآله به فرمان خداست، روز حملهى كفّار به خانه پيامبر است نه روز يأس آنان. * امّا روزهاى پيروزى در جنگ بدر وخندق و... تنها كفّارى كه در صحنهى نبرد بودند مأيوس مىشدند، نه همه كفار، در حالى كه قرآن مىفرمايد: «اليوم يئس الّذين كفروا...» همه كفار مأيوس شدند. * امّا حجّةالوداع كه مردم آداب حج را در محضر پيامبرصلى الله عليه وآله آموختند، تنها حج مردم با آموزش پيامبر كامل شد، نه همهى دين در حالى كه قرآن مىفرمايد: «اليوم اكملت لكم دينكم» * امّا غديرخم روزى است كه خداوند فرمان نصب حضرت على را به جانشينى پيامبرصلى الله عليه وآله صادر كرد، تنها آن روز است كه چهار عنوان ذكر شده در آيه «اكملت، اتممت، رضيت، يئس الّذين كفروا» با آن منطبق است. * امّا يأس كفّار، به خاطر آن بود كه وقتى تهمت وجنگ وسوءقصد بر ضد پيامبر، نافرجام ماند، تنها اميد آنها مرگ پيامبرصلى الله عليه وآله بود. نصب علىّبن ابىطالبعليهما السلام به همه فهماند كه اگر آن حضرت پسرى مىداشت، بهتر از على نبود وبا مرگ او دين او محو نمىشود، زيرا شخصى چون علىّبن ابىطالبعليهما السلام جانشين پيامبرصلى الله عليه وآله و رهبر امّت اسلام خواهد بود. اينجا بود كه همهى كفّار مأيوس شدند. * امّا كمال دين، به خاطر آن است كه اگر مقرّرات وقوانين كامل وضع شود، لكن براى امّت و جامعه، رهبرى معصوم وكامل تعيين نشود، مقرّرات ناقص مىماند. * امّا اتمام نعمت، به خاطر آن است كه قرآن بزرگترين نعمت را نعمت رهبرى وهدايت معرّفى كرده است، اگر پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله از دنيا برود ومردم را بىسرپرست بگذارد، كارى كرده كه يك چوپان نسبت به گله نمىكند. چگونه بدون تعيين رهبرى الهى نعمت تمام مىشود. * امّا رضايت خداوند، براى آن است كه هرگاه قانون كامل ومجرى عادل بهم گره بخورد رضايت پروردگار حاصل مىشود. اگر هر يك از اكمال دين، اتمام نعمت، رضايت حقّ و يأس كفّار به تنهايى در روزى اتفاق افتد، كافى است كه آن روز از ايّاماللّه باشد. تا چه رسد به روزى مثل غدير، كه همهى اين ويژگىها را يك جا دارد. به همين دليل در روايات اهلبيت عليهم السلام عيد غدير، از بزرگترين اعياد به شمار آمده است. آثار اشيا، گاهى مترتّب بر جمعبودن همه اجزاى آن است، مثل روزه، كه اگر يك لحظه هم پيش از اذان، افطار كنيم، باطل مىشود، از اين جهت كلمه «تمام» به كار رفته است: «اتمّوا الصيام الى الليل» و گاهى به گونهاى است كه هر جزء، اثر خود را دارد، مثل تلاوت آيات قرآن، كه كمالش در تلاوت همهى آن است و هر قدر هم خوانده شود، ثواب دارد. گاهى بعضى اجزا به گونهاى است كه اگر نباشد، يك مجموعه ناقص است، هر چند همهى اجزاى ديگر هم باشد، مثل خلبان و راننده كه هواپيما و ماشين بدون آنها بىثمر و بىفايده است. رهبرى و ولايتِ حقّ هم چنين است، چون انسان را با خدا گره مىزند و بدون آن، آفريدهها و نعمتها به نقمت تبديل مىشود وانسان را به خدا نمىرساند. در آيه 109 بقره، تمايل كفار نسبت به انحراف مسلمانان از راه خودشان مطرح شده است. خداوند فرمان داد: شما اغماض كنيد تا امر الهى برسد. پس مسلمانان منتظر حكم قاطعى بودند كه كفّار را مأيوس سازد، تا اينكه آيهى «اليوم اكملت...» نازل شد. نگاهى به تغذيه در اسلام اسلام مكتب عدل است، نه مثل غربىها افراط در مصرف گوشت را توصيه مىكند، و نه مثل بودايىها آن را حرام مىداند، و نه مثل چينىها خوردن گوشت هر حيوانى را به هر شكلى جايز مىداند. در اسلام براى مصرف گوشت، شرايط و حدودى است، از جمله: الف: گوشت حيوانات گوشتخوار را نخوريد وداراى آلودگىهاى مختلف ميكربى وانگلى و... هستند. ب: گوشت درندگان را نخوريد، كه روح قساوت و درندگى در شما پيدا مىشود. ج: گوشت حيواناتى كه موجب تنفر عمومى است، مصرف نكنيد. د: گوشت حيوانى كه هنگام ذبح، نام مبارك خدا بر آن گفته نشده، نخوريد. ه : گوشت مردار را نخوريد. چون هنگام مرگ حيوان، خون پيش از هر چيز ديگر فاسد شده و ايجاد نوعى مسموميّت مىكند، از اين رو حيواناتى كه خفّه شده، شاخ خورده، پرت شده، كتك خورده و دريده شده كه جان دادنشان همراه با بيرون آمدن كامل خون نيست، در اسلام خوردن آنان حرام است. [17] از همهى حيوانات حرام گوشت، فقط نام خوك در اين آيه آمده، چون مصرف آن رواج داشته است. امام صادق عليه السلام دربارهى گوشت مردار فرمود: كسى به آن نزديك نشد مگر آنكه ضعف ولاغرى وسستى وقطع نسل وسكته ومرگ ناگهانى او را گرفت. خونخوارى رسم جاهليّت بود. اين كار، سبب قساوت قلب و بىرحمى مىشود، تا حدّى كه خطر كشتن فرزند يا پدر و مادر را به همراه دارد. خونخوار، رفيق ودوست نمىشناسد. [18] لذا خوردن خون حرام است، امّا تزريق آن اشكالى ندارد. سؤال: آيا اجازهى كشتن حيوانات براى مصرف گوشت آنها، با رحمت الهى سازگار است؟ پاسخ: اساس آفرينش بر تبديل وتحوّل است. خاك، گياه مىشود، گياه، حيوان مىگردد و حيوان به انسان تبديل مىشود ونتيجهى اين تبديلها، رشد است. _____________________________ 15) تفسير قرطبى. 16) كافى، ج1، ص289. 17) تفسير نمونه، ج4، ص259. 18) تفسير الميزان. -------------------------------------------- پيام ها 1- اسلام، دينى جامع است و همهى نيازهاى طبيعى و روحى انسان را مورد توجّه قرار داده و نظر صريح مىدهد. «حُرّمت» 2- نقش غذا در سلامت جسم و روح، به حدّى است كه در قرآن، بارها بر آن تأكيد شده است. «حُرّمت عليكم...» 3- در نظام توحيدى، ذبح حيوان هم بايد رنگ الهى داشته باشد، وگرنه حرام مىشود. «و ما اُهل لغيراللّه به» 4- اگر حيوان مضروب يا شاخ خورده، يا پرت شده ودريده شده هنوز رمقى در بدن دارد و آن را ذبح كرديد حلال مىشود. «الاّ ما ذكّيتم» 5 - با همهى مظاهر شرك، در هر شكل، بايد مبارزه كرد. «و ما ذبح على النصب» 6- گرچه گوشتى كه از راه تيرها وچوبههاى قمار تقسيم مىشود حرام است، ولى به نظر مىرسد نه گوشت خصوصيّتى دارد ونه وسيله تقسيم وچوبههاى تير، بلكه هر درآمدى از راه قمار حرام است. «أن تستقسموا بالازلام» 7- مهمترين روزنهى اميد كفّار، مرگ پيامبر بود كه با تعيين حضرت علىعليه السلام به رهبرى، آن روزنه بسته شد. «اليوم يئس...» 8 - اگر رهبر غدير در جامعه باشد، مسلمانان نبايد ترسى داشته باشند. «فلاتخشوهم» 9- اگر دشمن خارجى هم شما را رها كند، دشمن داخلى وجود دارد كه بايد با خشيت از خدا به مقابله او رفت. «فلاتخشوهم واخشونِ» 10- اگر مسلمانان از خط رهبرى غدير دست برنمىداشتند، هيچ خطرى، از سوى كفّار متوجّه آنان نمىشد. «فلاتخشوهم» 11- كفّار، از دينِ كامل مىترسند، نه دينى كه رهبرش تسليم، جهادش تعطيل، منابعش تاراج و مردمش متفرّق باشند. «اليوم يئس... اليوم أكملت لكم دينكم» 12- اگر كفّار از شما مأيوس نشدهاند، چه بسا نقصى از نظر رهبرى در دين شماست. «اليوم يئس... اليوم اكملتُ» 13- دين بدون رهبر، كامل نيست. «أكملت لكم دينكم» 14- قوام مكتب به رهبرى صحيح است و تنها با وجود آن، كفّار مأيوس مىشوند، نه با چيز ديگر. «اليوم يئس الّذين كفروا... اليوم اكملت لكم دينكم» 15- همهى نعمتها بدون رهبرى الهى ناقص است. «اليوم...أتممت عليكم نعمتى» 16- نصب على عليه السلام به امامت، اتمام نعمت است، «اتممت عليكم نعمتى» و رها كردن ولايت او كفران نعمت و ناسپاسى نعمت، عواقب سوئى دارد. [19] «فكفرت بأنعم اللّه فأذاقها اللّه لباس الجوع والخوف بما كانوا يصنعون» 17- اسلام بىرهبر، مورد رضاى خدا نيست. «اليوم رضيتُ لكم الاسلام» 18- اضطرار غير اختيارى، مجوّز مصرف حرام است، پس انسان نبايد به اختيار خود را مضطر كند. «اُضطُرّ» (فعل مجهول است.) 19- قانونى كامل است كه به همهى حالات و شرايط انسان توجّه داشته باشد، مخصوصاً حالت اضطرار و مخمصه. آرى، در احكام اسلام، بنبست نيست. «فمن اضطرّ» 20- شرايط ويژهى اضطرار، نبايد زمينهساز گناه و آزاد سازى مطلق شود، بلكه بايد به همان مقدار رفع اضطرار اكتفا كرد. «غير متجانف لاثم» 21- از تسهيلاتى كه براى افراد مضطرّ قرار داده مىشود سوء استفاده نكنيم. «غير متجانف للاثم» امام باقرعليه السلام در تفسير اين جمله فرمودند: «غير متجانف» كسى است كه عمداً به سراغ گناه نرود. [20] _____________________________ 19) نحل، 112. 20) تفسير برهان، ج1، ص447. |
||
۲۲ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 4 ----------------------------------------- آيه يَسَْلُونَكَ مَاذَآ أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَتُ وَمَا عَلَّمْتُم مِّنَ الْجَوَارِحِ مُكَلِّبِينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَكُمُ اللَّهُ فَكُلُواْ مِمَّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ وَاذْكُرُواْ اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ وَاتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ ---------------------------------------- ترجمه (اى پيامبر!) از تو مىپرسند: چه چيزهايى براى آنان حلال شده است؟ بگو: تمام پاكيزهها براى شما حلال گشته است، و (نيز صيد) سگهاىِ شكارى آموزش ديده كه در پى شكار گسيل مىداريد و از آنچه خداوند به شما آموخته، به آنها ياد مىدهيد. پس، از آنچه براى شما گرفتهاند بخوريد و نام خدا را (هنگام فرستادن حيوان شكارى) بر آن ببريد و از خدا پروا كنيد، كه خداوند سريع الحساب است. -------------------------------------------- نکته ها «جَوارح»، جمع «جارحة»، از ريشهى «جَرْح»، به دو معناى كسب و زخم بكار مىرود. به حيوان صيّاد، جارحه گويند، چون شكار را زخمى مىكند، يا آنكه براى صاحبش، شكارى كسب مىكند. به اعضاى بدن هم كه وسيلهى كسب و تلاش است، جوارح گفته مىشود. با عنايت به كلمهى «مُكلّبين» از ريشهى «كلب»، به معناى سگ، تنها صيد سگهاى آموزش ديده حلال است، نه صيد حيوانات شكارى ديگر آن هم شكارى كه سگ، در پى آن گسيل شده و آن را نگهداشته است، نه آنكه براى خودش شكار كرده باشد كه خوردن آن حرام است. ----------------------------------------- پيام ها 1- پيامبران، پاسخگوى سؤالها و نيازهاى طبيعى جامعهاند. «يسألونك» 2- آنچه را نمىدانيم، بايد از انبيا و وارثانشان بپرسيم. «يسألونك» (مسلمين صدر اسلام، نسبت به يادگيرى احكام وتكاليف دينى، احساس مسئوليّت داشتند.) 3- سؤال، يك ارزش ونشانهى احساس مسئوليّت است. «يسئلونك» 4- سؤال، زمينهى نزول تدريجى آيات قرآن است. «يسئلونك» 5 - رابطهى امّت با پيامبر، بىواسطه است. «يسئلونك» 6- اسلام، به مسألهى تغذيه اهميّت داده است. «يسئلونك ماذا اُحلّ لهم» 7- هر غذايى كه حرام شده، به خاطر پليدى آشكار يا نهان آن است. «اُحلّ لكم الطيّبات» 8 - اصل و قانون كلى آن است كه همهى چيزهاى پاك و دلپسند، حلال باشد. «اُحلّ لكم الطيّبات» 9- چون اسلام دينى فطرى است، آنچه را كه دل بپسندد و فسادى نداشته باشد حلال مىكند. «اُحلّ لكم الطيّبات» (ميان تشريع وتكوين هماهنگى است.) 10- آموزش، منحصر به انسان نيست، حيوانات هم قابل تعليم و تسخيرند. «تعلّمونهنّ» 11- دانش، حتّى به سگ ارزش مىدهد و كارآيى آن را بيشتر مىكند. «تعلّمونهنّ» سگ با اندكى آموزش، يك عمر شكار خود را به معلّمش هديه مىكند. «أمسكن عليكم» ولى بعضى انسانها كه همه چيز را از خدا فرا گرفتهاند، «علّمكم اللّه» براى خدا چه مىكنند؟ 12- قسمتى از گوشتِ شكار، براى حيوان كه شكارچى است. «فكلوا ممّا امسكن عليكم» (حرف «مِن» يعنى بخشى از آن را بخوريد) 13- هنگام فرستادن سگ شكارى، نام خدا برده شود. «واذكروا اسم اللّه عليه» 14- رعايت مقرّرات الهى در مصرف گوشت جلوهاى از تقواست. «كلوا... واتّقوا» 15- در ميان حيوانات وحشى، بعضى حلال گوشت هستند. (شكار، نشانه وحشى بودن حيوان است) «فكلوا ممّا امسكن عليكم» 16- توجّه به معاد وحسابرسى سريع الهى، يكى از انگيزههاى تقواست. «اتّقوا اللّه انّ اللّه سريع الحساب» |
||
۲۲ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 5 ------------------------------------------- آيه ألْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَتُ وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَبَ حِلٌّ لَّكُمْ وَ طَعَامُكُمْ حِلٌّ لَّهُمْ وَالُْمحْصَنَتُ مِنَ الْمُؤْمِنَتِ وَالُْمحْصَنَتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكَتِبَ مِن قَبْلِكُمْ إِذَآ ءَاتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَفِحِينَ وَلَا مُتَّخِذِى أَخْدَانٍ وَمَن يَكُفُرْ بِالْإِيمَنِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِى الْأَخِرَةِ مِنَ الْخَسِرِينَ ------------------------------------------ ترجمه امروز، همهى چيزهاى پاك و دلپسند براى شما حلال شده است، و طعام اهل كتاب براى شما حلال است و طعام شما نيز براى آنان حلال است. و (ازدواج با) زنان پاكدامن و با ايمان و نيز زنان پاكدامن از كسانى كه پيش از شما به آنان كتاب آسمانى داده شده مانعى ندارد. در صورتى كه مهريه زنان را بپردازيد وپاكدامن باشيد نه زناكار، و نه دوست گيرندهى پنهانى (و نامشروع) و هر كس به ايمان خود كفر ورزد، قطعاً عمل او تباه شده و او در آخرت از زيانكاران است. --------------------------------------------- نکته ها اين آيه مىفرمايد: طعام اهل كتاب براى مسلمين حلال است، ولى با توجّه به اينكه در آيات قبل براى استفاده از گوشت، بردن نام خدا شرط حلال بودن ذكر شده است مىفهميم كه مراد از حلال بودن طعام يهود ونصارى براى مسلمين، طعامهاى غير گوشتى است. در روايات اهلبيتعليهم السلام هم منظور از طعام را گندم، جو وحبوبات دانستهاند. برخى لغتشناسان مانند ابنأثير و خليل نيز گفتهاند: در فرهنگ حجاز، به گندم هم طعام گفته مىشود. [21] چون اين آيه، راه را براى رفت و آمد و غذا خوردن و ازدواج با اقلّيتهاى دينى باز كرده و ممكن است مسلمانان براى رسيدن به دختران يهودى و مسيحى هر روز رفت و آمدشان را بيشتر، و كمكم تحت تأثير تفكّر و آداب آنان قرار بگيرند و از راه اسلام جدا شوند، آخر آيه هشدار مىدهد كه هر كس ايمان خود را ناديده بگيرد عمل او تباه است. «و من يكفر بالايمان فقد حبط عمله» «أخدان»، جمع «خِدْن»، به معناى دوست است، ولى معمولاً در مورد دوستىهاى پنهانى و نامشروع به كار مىرود. در مسألهى غذا، آيه به طرفين مسلمان و اهلكتاب، اجازه مىدهد كه از طعام يكديگر استفاده كنند، «اُحلّ لكم... حلّ لهم» ولى در ازدواج، تنها اجازهى زن گرفتن از اهل كتاب را مىدهد و اجازهى زن دادن را نمىدهد، «المحصنات من الّذين اوتوا الكتاب» (چون معمولاً زنان، به خاطر عواطفشان، تحت تأثير مردان قرار مىگيرند، لذا اگر زنان اهل كتاب به اسلام بگروند، رشد است، امّا زن مسلمان اگر به آنان گرايش يابد، سقوط است. از اين رو زن دادن به اهل كتاب، جايز نيست.) «مُحصِن» و«مُحصَنة»، به معناى عفيفبودن، آزادبودن، همسر داشتن ومسلمان بودن است. در اينجا مراد از «محصنات» زنان عفيف است وگرنه ازدواج با زن شوهردار قطعاً حرام است. مراد از جواز ازدواج با اهل كتاب در اين آيه، ازدواج موقّت است، [22] به دليل روايات متعدّد و به خاطر كلمهى «اُجورهنّ» كه بيشتر در مورد مهريهى ازدواج موقّت به كار مىرود. كسىكه به حقّانيّت چيزى اقرار كند ولى به آن عمل نكند، عملش تباه است. امامصادقعليه السلام ذيل آيه «و مَن يكفر بالايمان فقد حبط عمله» فرمودند: «تَرك العمل الّذى اقرّ به» [23] در روايت ديگرى امام صادقعليه السلام فرمودند: كمترين چيزى كه شخص به خاطر آن از ايمان خارج مىشود آن است كه نظرى را بر خلاف حقّ بيابد و بر همان نظر بنابگذارد و از آن دفاع كند، آنگاه حضرت اين آيه را تلاوت كردند: «و مَن يكفر بالايمان فقد حبط عمله» [24] ___________________________ 21) تفسير الميزان ؛ كافى، ج6، ص341. 22) در اين مسئله هركس بايد نظر مرجع تقليد خود را مطالعه نمايد. 23) تفسير نورالثقلين، ج1، ص 595. 24) وسائل، ج، 27، ص60. ----------------------------------------- پيام ها 1- در بيان احكام و قوانين، از عنصر زمان نبايد غافل بود. «اليوم» 2- قوانين تشريع با نظام تكوين هماهنگ است. (آنجا كه طبع سليم مىپسندد، قانون نيز حلال مىكند) «اُحلّ لكم الطيّبات» 3- پاكدامنى زن، در هر مذهبى كه باشد، يك ارزش است. «والمحصنات من المؤمنات و المحصنات من الّذين اُوتوا الكتاب» 4- پاكدامنى، هم براى مردان وهم براى زنان، شرط است. «المحصنات، محصِنين» 5 - در انتخاب همسر به اصل ايمان وپاكدامنى توجّه شود. «والمحصناتمنالمؤمنات» 6- اغفال و كلاهبردارى، حتّى نسبت به غير مسلمان ممنوع است. «آتيتموهنّ اُجورهنّ» (رعايت حقّ اقتصادى زن گرچه مسلمان نباشد واجب است) 7- زن، حقّ مالكيّت دارد، چه مسلمان و چه غير مسلمان. «اُجورهنّ» 8 - مهريه را بايد به خود زن داد. «آتيتموهنّ اجورهنّ» ونفرمود: «آتيتم اجورهنّ» 9- پرداخت اجرت به زن بايد به خاطر ازدواج باشد، نه به خاطر زنا و روابط نامشروع. «آتيتموهنّ اجورهنّ محصنين غير مسافحين ولا متّخذى اخدان» 10- ابتدا راه حلال را نشان دهيد سپس راه انحرافى را ببنديد. «و المحصنات من المؤمنات... محصنين غير مسافحين» 11- برقرارى روابط نامشروع و پنهانى، حتّى با غيرمسلمان ممنوع است. «و لامتّخذى أخدان» 12- خوردن طعام اهلكتاب وگرفتن همسر پاكدامن از آنان حلال است. جمله «احلّ لكم... والمحصنات من الذين اوتوا الكتاب من قبلكم» 13- اختلاط با اهلكتاب و زندگى در ميان آنان و سفر به كشورشان، يكى از لغزشگاههاست. از اين رو، در اين آيه، پس از جواز ارتباط، هشدار مىدهد كه مواظب باشيد روابط اقتصادى و خانوادگى، اعتقاد شما را عوض نكند و به خاطر رسيدن به همسر، ايمانتان را از دست ندهيد. «و من يكفر بالايمان» |
||
۲۲ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 6 ------------------------------------------ آيه يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَوةِ فَاغْسِلُواْ وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُواْ بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ وَإِن كُنتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُواْ وَإِن كُنتُم مَّرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَآءَ أَحَدٌ مِّنكُم مِّنَ الْغَآئِطِ أَوْ لَمَسْتُمُ النِّسَآءَ فَلَمْتَجِدُواْ مَآءً فَتَيَمَّمُواْ صَعِيداً طَيِّباً فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُم مِّنْهُ مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيْجَعْلَ عَلَيْكُم مِّنْ حَرَجٍ وَلَكِن يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَ لِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ------------------------------------------- ترجمه اى كسانىكه ايمان آوردهايد! هرگاه به نماز برخاستيد، پس صورت و دستهايتان تا آرنج را بشوييد و قسمتى از سر و پاهايتان را تا برآمدگى روى پا مسح كنيد. و اگر جُنُب بوديد، خود را پاك كنيد (و غسل نماييد)، و اگر بيمار يا در سفر بوديد، يا يكى از شما از محلّ گودى (محل قضاى حاجت) آمده يا با زنان تماس گرفتيد (و آميزش جنسى كرديد) و آبى (براى غسل يا وضو) نيافتيد، با خاك پاك تيمّم كنيد، پس (قسمتى از) صورت و دستانتان را از آن خاك (كه بر دستانتان مانده) مسح كنيد، خداوند نمىخواهد كه شما را در تنگى قرار دهد، بلكه مىخواهد شما را پاك كند و نعمتش را بر شما كامل سازد، شايد شما شكرگزار باشيد. --------------------------------------- نکته ها در آيهى 43 سوره نساء، به موضوع غسل و تيمّم اشاره شد، در اينجا علاوه بر آن دو، به مسألهى وضو هم اشاره شده است. واژهى «قيام»، هرگاه با حرف «الى» همراه شود، به معناى اراده كردن است. «اذا قُمتم الى الصّلاة» يعنى هرگاه تصميم به نماز خواندن گرفتيد. كلمهى «جُنب»، به زن و مرد، مفرد و جمع، بطور يكسان اطلاق مىشود. شايد در اين آيه، مراد از جنب شدن، تنها احتلام باشد و منظور از لمس زنان، آميزش جنسى. مراد از فرمان «فاطّهروا» انجام غسل است. به قرينه اينكه در آيهى 43 نساء به جاى «فاطّهّروا»، «تغتسلوا» فرموده است. قيد «الى المرافق»، براى بيان محدودهى شستن است، نه جهت شستن. از آنجا كه كلمهى «يَد» در زبان عربى، هم به دست، از انگشتان تا مچ و هم به دست، از انگشتان تا آرنج و هم به دست، از انگشتان تا كتف، اطلاق مىشود اين آيه مىفرمايد: در وضو، دست تا آرنج را بشوييد، نه كمتر و نه بيشتر. در تيمّم، روح بندگى نهفته است، چون دست به خاك زدن وماليدن آن به پيشانى كه بلندترين عضو بدن است همراه با قصد قربت، نوعى تواضع وخاكسارى در برابر خداست. آن گونه كه آب آلودگى را برطرف مىكند، خاك پاك هم خاصيّت ميكرب كشى دارد. چون در معرض تابش آفتاب و ريزش باران است. «صَعيد»، از «صعود» به معناى زمين بلند است. امام صادقعليه السلام در تفسير «صعيداً طيّباً» فرمودند: زمين بلندى كه آب از آن سرازير شود. [25] آرى، زمين گودى كه آب آلوده در آن جمع مىشود، براى تيمّم مناسب نيست، زيرا شرط تيمّم، خاك پاك است. در حديث مىخوانيم: «لا صلاة الاّ بطهور» [26] ، نماز جز با طهارت (وضو يا غسل يا تيمم) صحيح نيست. در حديث مىخوانيم: «اِبدأ بما بدء اللّه» [27] از همانجا آغاز كن كه خداوند در قرآن آغاز نموده است. همان گونه كه در قرآن اوّل شستن صورت، بعد دستها وبعد مسح سر وبعد مسح پا آمده است، ترتيب وضو نيز همين گونه است. از امام سؤال شد كه چرا در وضو بخشى از سر مسح مىشود؟ فرمودند: «لمكان الباء» به خاطر حرف «باء» در كلمهى «برؤسكم» زيرا معناى آن قسمتى از سر است واگر آيه «وامسحوا رؤسكم» بود در آن صورت بايد همهى سر را مسح مىكرديم. [28] امام صادقعليه السلام فرمود: مراد از «لامستم»، آميزش جنسى است، ولى خداوند آن را پوشانده و پوشاندن امورى را دوست دارد، لذا آن گونه كه شما نام مىبريد، نام نبرده است. [29] امام رضا عليه السلام دربارهى فلسفه وضو مىفرمايد: * «يكون العبد طاهراً اذا قام بين يدى الجبّار»، زمينه پاكى هنگام ايستادن در برابر خداست. * «مطيعاً له فيما أمره»، نشانهى بندگى و اطاعت است. * «نقيّاً من الادناس و النّجاسة»، عامل دورى از آلودگىها و نجاست است. * «ذهاب الكسل و طرد النّعاس»، مايهى دورى از كسالت و خواب آلودگى است. * «وتزكية الفؤاد للقيام»، آماده سازى و رشد روحى براى نماز است. [30] _________________________ 25) معانىالاخبار، ص283. 26) تهذيب، ج1، ص49. 27) تفسير نورالثقلين. 28) كافى، ج3، ص30. 29) كافى، ج5، ص 555. 30) وسائل، ج1، ص 367. -------------------------------------- پيام ها 1- نظافت و طهارت، لازمهى ايمان است. «يا ايّها الّذين آمنوا... فاغسلوا... فاطّهروا» 2- طهارت، شرط نماز است. «فاغسلوا» 3- همچنان كه تماس با قرآن مخصوص پاكان است، [31] ارتباط با خدا هم نياز به طهارت دارد.«فاغسلوا» 4- آلودگى جسم، مانع قرب به خداست. «اذا قمتم الى الصلوة فاغسلوا» 5 - اصل در كلام، رعايت حيا و عفّت و ادب است، خصوصاً در مسائل زناشويى. «لامستم النساء» البتّه در مسائل حقوقى، براى اين كه حقّى ضايع نشود، قانون روشن و بىپرده بيان مىشود. مثل آيه «دخلتم بهنّ» [32] كه در مورد مهريّه است، يا جملهى «احصنت فرجها» [33] كه در مورد رفع اتهام از حضرت مريم است. 6- شرايط و مقدّمات نماز، تخفيف بردار هست، ولى تعطيل بردار نيست. «فلم تجدوا ماءً فتيمموا» 7- براى پيدا كردن آبِ وضو و غسل بايد تلاش كرد، اگر پيدا نشد آنگاه نوبت به تيمّم مىرسد. («فلم تجدوا» در جايى است كه انسان تلاش كند ولى نيابد.) 8 - با آب يا خاك آلوده، نمىتوان با خداى پاك، ارتباط برقرار كرد. «صعيداً طيّباً» 9- هم خوردنىها بايد طيّب باشد، كه در دو آيه قبل به آن اشاره شد، هم تيمّم بايد به خاك طيّب باشد. «صعيداً طيّباً» 10- در احكام دين، حرج و دشوارى نيست. «ما يريد اللّه... من حرج» 11- هدف از وضو و غسل و تيمم، طهارت معنوى و آمادگى براى ارتباط با خداوند است. « ليطهّركم» 12- تكاليف الهى، براى انسان نعمت است. «ليتمّ نعمته عليكم» 13- انجام تكليف، يكى از مصاديق شكر خداست. «لعلّكم تشكرون» ______________________________ 31) لايمسّه الاّ المطهّرون». واقعه، 79. 32) نساء، 23. 33) انبياء، 91. |
||
۲۲ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 7 ------------------------------------------- آيه وَ اذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ مِيثَقَهُ الَّذِى وَاثَقَكُم بِهِ إِذ قُلْتُمْ سِمِعْنَا وَ أَطَعْنَا وَاتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ عِلِيمُ بِذَاتِ الصُّدُورِ ----------------------------------------- ترجمه و به ياد آوريد نعمتى را كه خداوند بر شما عطا كرده و پيمانى را كه بطور محكم با شما بست، آنگاه كه گفتيد: شنيديم و اطاعت كرديم. و از خداوند پروا كنيد، زيرا كه خدا از درون سينهها آگاه است. ----------------------------------------- نکته ها گرچه موضوع ياد نعمت و رعايت ميثاقِ مطرح در آيه، يك هشدار كلّى و عمومى است، ولى ممكن است به دلايلى مسألهى رهبرى جامعه اسلامى و اطاعت از او مراد باشد. آن دلايل عبارتند از: 1- رهبرى الهى، عهد وميثاق خدايى است. داستان حضرت ابراهيم و درخواست امامت براى نسل خويش و پاسخ خدا كه ظالمان به عهد من (امامت) نمىرسند، گواه بر اين مطلب است. «لاينال عهدى الظالمين» [34] 2- پس از تعيين حضرت على عليه السلام به امامت در غدير خم، آيه سوّم همين سوره نازل شد كه امروز نعمتم را بر شما تمام كردم. 3- مردم در غدير خم با على عليه السلام بيعت كردند و سمعاً و طاعةً گفتند. اين آيه بار ديگر مردم را به وفادارى و پايدارى نسبت به رهبرى فرا مىخواند. پيمان بر شنيدن و اطاعت كردن، «سمعنا و أطعنا» شامل همه پيمانهايى مىشود كه انسانها بطور طبيعى و فطرى به صورت قولى، يا عملى با انبيا داشتهاند، مثل بيعتها و شهادتهاى آنان به توحيد و نبوّت. _____________________________ 34) بقره، 124. -------------------------------------------- پيام ها 1- تأكيد اين آيه بر مفاهيمى چون نعمت، ميثاق، اطاعت، علم به ذات الصّدور، آن هم پس از آيه غدير خم، مىتواند اشاره به فراموشى محتواى آيه سوّم و تخلّف از خط غدير باشد. (چنانكه امام باقرعليه السلام فرمود. [35] ) «واذكروا نعمةاللَّه...» 2- ياد نعمتهاى الهى لازم است. «واذكروا نعمة اللَّه» 3- ياد و يادآورى نعمتها، ميثاقها، گفتهها و علم وآگاهى خدا، عامل و زمينهى تقواست. «واذكروا نعمة اللَّه...» 4- به فكر پيمانشكنى نباشيم كه خدا آگاه است. «اتّقوااللّه انّاللّهعليمبذاتالصّدور» _____________________________ 35) تفسير نورالثقلين. |
||
۲۲ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 8 ----------------------------------------- آيه يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ كُونُواْ قَوَّ مِينَ لِلَّهِ شُهَدَآءِ بِالْقِسْطِ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنََانُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرُ بِمَا تَعْمَلُونَ ----------------------------------------- ترجمه اى كسانى كه ايمان آوردهايد! همواره براى خدا با تمام وجود قيام كنيد و به انصاف و عدالت گواهى دهيد و هرگز دشمنى با قومى، شما را به بىعدالتى وادار نكند. به عدالت رفتار كنيد كه به تقوا نزديكتر است و از خداوند پروا كنيد كه همانا خدا به آنچه انجام مىدهيد آگاه است. ---------------------------------------- نکته ها مشابه اين آيه با اندكى تفاوت، در آيه 135 سورهى نساء آمده است، «قوّامين بالقسط شهداء للّه ولو على أنفسكم أو الوالدين والاقربين» قيام به عدالت كنيد و گواهان براى خدا باشيد. هر چند به زيان خود يا والدين و بستگان شما باشد. تفاوت ميان اين دو آيه آن است كه اين آيه سفارش مىكند: كينهها و دشمنىها شما را منحرف نكند، ولى آيه سوره نساء مىفرمايد: علاقهها و وابستگىها شما را از مرز عدالت خارج نكند. آرى، عوامل انحراف از عدالت يا بغض و كينه است، يا حبّ و دوستى كه هر آيه به يكى از آنها اشاره دارد. از آنجا كه ناديده گرفتن كينههاى درونى درباره مردم دشوار است، لذا در اين آيه چند فرمان و چند تشويق به كار رفته است. «لايجرمنّكم... اعدلوا... هو اقرب... اتّقوا اللّه...» ---------------------------------------- پيام ها 1- عدالت اجتماعى، تنها در سايه ايمان به خدا و معاد استقرار مىيابد. «يا أيها الّذين آمنوا... اعدلوا» 2- عدالت، تنها يك ارزش اخلاقى نيست. فرمان حتمى الهى است. «كونوا» 3- اگر انگيزهى انسان كينههاى او شد، اخلاصى در كار نيست، ولى اگر قيام براى خدا باشد، كينهها در اجراى عدالت بىاثر مىشود. «قوّامينللّه... لايجرمنّكم» 4- عدالت مستمر به صورت ملكه و عادت، ارزش است، نه عدالت لحظهاى. «كونوا... شهداء بالقسط...» 5 - مؤمنان، هم رابطه با خدا دارند. «قوّامين للّه» و هم در رابطه با مردم گواهى به عدل مىدهند. «شهداء بالقسط» 6- اگر باور كنيم كه خدا عملكرد ما را مىداند، به عدل رفتار خواهيم كرد. «شهداء بالقسط... انّ اللّه خبير بما تعملون» 7- انسانهاى كينهتوز و عقدهاى نمىتوانند عادل باشند. (براى رسيدن به عدالت بايد كينهها را كنترل كرد) «لا يجرمنّكم» 8 - احساسات بايد تحت الشعاع عدالت باشد. «لا يجرمنّكم... اعدلوا» 9- كينهجويى، از عوامل انحراف از عدالت است. «شنآن قوم على الاّ تعدلوا» 10- در سياستگذارىها و روابط داخلى و خارجى حتّى نسبت به دشمنان هم عادل باشيم. «شنآن قوم» 11- انسانهاى عادل و منصف، به تقوا نزديكترند. «اعدلوا هو اقرب للتّقوى» |
||
۲۲ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 9، 10 --------------------------------------- آيه وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ لَهُممَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ عَظِيمٌ وَالَّذِينَ كَفَرُواْ وَكَذَّبُواْ بَِايَتِنَآ أُوْلَئِكَ أَصْحَبُ ألجَحِيمِ -------------------------------------- ترجمه خداوند تنها به كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام دادهاند، وعدهى آمرزش و پاداشى بزرگ داده است. و آنان كه كفر ورزيده و آيات ما را تكذيب نمودند، همانان اهل دوزخند. ---------------------------------------- نکته ها در قرآن چند نوع أجر به كار رفته است: «اجر عظيم»، «اجر كبير» [36] ، «اجر كريم» [37] ، «اجر غير ممنون» [38] . بنابراين پاداشهاى الهى داراى درجاتى است. وعدههاى خداوند، «وعد اللّه...» تخلّف ناپذير است: «انّ اللّه لايخلف الميعاد» [39] «جحيم» به معناى شدّت برافروختگى آتش است. در داستان ابراهيمعليه السلام آمده كه او را در جحيم (آتش شعلهور) افكندند. «اصحاب الجحيم» يعنى آنان كه پيوسته در دوزخند. __________________________ 36) هود، 11. 37) يس، 11. 38) فصّلت، 8 . 39) آلعمران، 9. --------------------------------------- پيام ها 1- ايمان از عمل جدا نيست. «آمنوا وعملوا الصالحات» 2- ايمان و عمل شايسته، هم جبران كنندهى گذشته است «لهم مغفرة» و هم تأمين كننده آينده. «أجر عظيم» 3- توجّه به عاقبت كارها، در تصميمهاى انسان نقش مهمى دارد. «أجر عظيم... اصحاب الجحيم» 4- مغفرت، مقدّمهى دريافت پاداش است. «لهم مغفرة واجر» 5 - كيفر كافران و تكذيب كنندگان، دوزخ ابدى است. «والّذين كفروا... اصحاب الجحيم» 6- تشويق، انگيزهى عمل است. «لهم مغفرة واجر عظيم» همان گونه كه تهديد، از روشهاى تربيتى قرآن است. «اصحاب الجحيم» |
||
۲۲ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |