به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
توضیحات


سيماى سوره مائده‏
اين سوره يكصد و بيست آيه دارد و چند ماه پيش از رحلت پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله نازل شده و هيچ يك از آيات آن نسخ نگشته است.
اين سوره به خاطر دعاى حضرت عيسى عليه السلام براى نزول مائده‏ى آسمانى كه در آيه‏ى 114 آمده، «مائده» ناميده شده است. البتّه به «عهد» و «عقود» نيز نام‏گذارى شده و در مجموع آياتِ اين سوره نسبت به يك پيمان‏شكنى مهم هشدار مى‏دهد.
بيشترين خطاب «يا ايّها الّذين آمنوا» در اين سوره است. مثلاً در سوره بقره يازده مرتبه، ولى در اين سوره شانزده مرتبه آمده است.
اين سوره شامل مسائلى از قبيل: ولايت و رهبرى، ردّ عقيده تثليث، وفاى به عهد و پيمان‏ها، گواهى دادن به عدل، تحريم قتل، احكام خوردنى‏ها، احكام وضو، غسل و تيمّم، سفارش به عدالت اجتماعى و احكام وصيّت، قصاص، سرقت، زنا و... مى‏باشد.
چون از آخرين سوره‏هايى است كه نازل شده، با جمله‏ى «أوفوا بالعقود» در آغاز سوره، سفارش به انجام همه‏ى تعهّدات و پيمان‏ها دارد.





۲۲ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 1

--------------------------------------
آيه
يَأيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَوْفُواْ بِالْعُقُودِ أُحِلَّتْ لَكُم بَهِيمَةُ الْأَنْعَمِ إِلَّا مَا يُتْلَى‏ عَلَيْكُمْ غَيْرَ مُحِلِّى الصَّيْدِ وَأَنْتُمْ حُرُمٌ إنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ مَا يُرِيدُ
-------------------------------------
ترجمه
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! به عقد و پيمان‏ها(ى خود، با خدا و مردم) وفا كنيد. (خوردن گوشت) چهارپايان براى شما حلال گشته، مگر آنها كه (حكم حرمتش) بر شما خوانده خواهد شد، و در حال احرام شكار را حلال نشمريد، همانا خداوند به هر چه خواهد (ومصلحت بداند) حكم مى‏كند.
---------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «بهيمة» در اينجا به معناى چهارپا و اعم از «اَنعام» است، «اَنعام» را به گاو و شتر و گوسفند مى‏گويند و «بهيمة الانعام» كه سه بار در قرآن آمده به معناى حلال بودن گوشت اين چهارپايان است. [1] امام صادق‏عليه السلام فرمودند: مراد از «بهيمة الانعام»، جنين حيوان ذبح شده است كه تزكيه‏ى مادرش، تزكيه‏ى او نيز به شمار مى‏رود. [2] مرحوم فيض در تفسير صافى مى‏فرمايد: ممكن است اين روايت بيان مصداق پنهان آن باشد و يا اينكه از شكم مادر به آنها «بهيمة» گفته مى‏شود، بنابراين منافاتى با تعميم ندارد. [3]
پيامبر صلى الله عليه وآله فرمود: «لادين لمَن لاعهد له» [4] ، كسى كه وفا ندارد، دين ندارد. آرى، اگر به پيمان‏ها عمل نشود، اساس جامعه واعتماد عمومى بهم مى‏ريزد وهرج ومرج پيش مى‏آيد.
قرآن، وفاى به پيمان حتّى با مشركان را لازم مى‏داند، «فأتمّوا اليهم عهدهم الى مدّتهم» [5] و طبق حديثى از امام صادق‏عليه السلام وفا به پيمان فاجران هم لازم است. [6]
بر اساس روايتى ديگر، اگر يك مسلمان حتّى با اشاره، به دشمن كافر امان داد، بر ديگر مسلمانان رعايت اين پيمان اشاره‏اى، الزامى است. [7]
كتب آسمانى، عهد خداوند هستند و بايد به آنها وفادار بود، عهد قديم (تورات)، عهد جديد (انجيل) و عهد اخير (قرآن). در حديث مى‏خوانيم: «القرآن عهداللّه» [8]
__________________________
1) تفسير مجمع‏البيان.
2) كافى، ج‏6، ص‏234.
3) قاموس القرآن.
4) بحار، ج 16، ص 144.
5) توبه، 4.
6) كافى، ج‏2، ص‏162.
7) مستدرك، ج‏2، ص 250.
8) كافى، ج‏6، ص 198.
-----------------------------------------
پيام ها
1- مسلمانان بايد به همه‏ى پيمان‏ها، (با هر كس و هر گروه،) پايبند باشند، چه قراردادهاى لفظى، چه كتبى و چه عملى ؛ پيمان‏هاى سياسى، اقتصادى، اجتماعى ويا خانوادگى ؛ با قوى يا ضيعف، با دوست يا دشمن، با خدا (مثل نذر و عهد) يا مردم، با فرد يا جامعه، با كوچك يا بزرگ، با كشورهاى منطقه يا قراردادهاى بين المللى. كلمه‏ى «العقود» داراى الف و لام است كه شامل همه‏ى قراردادها مى‏شود. «أوفوا بالعقود»
2- ايمان، ضامن وفا به عهد و پيمان‏هاست. «يا ايّها الّذين آمنوا اوفوا بالعقود»
3- آن گونه كه پيمان‏شكنى و ظلم، رمز محروميّت از نعمت‏ها و الطاف الهى است، [9] پايبندى به عهد و پيمان، عامل بهره‏گيرى از آنهاست. «أوفوا بالعقود احلّت لكم» (آرى، خوش قولى، رمز خوش روزى بودن است. در مَثَل است: آدم خوش حساب، شريك مال مردم است.)
4- حال كه خداوند انواع نعمت‏ها را در اختيار ما گذاشته است، پس به پيمان‏هاى او وفادار باشيم. «أوفوا بالعقود احلّت لكم»
5 - يكى از پيمان‏هاى الهى، توجّه به احكام حلال وحرام در خوردنى‏هاست. «اوفوا بالعقود اُحلّت لكم»
6- اسلام، هم به مسائل اجتماعى و هم به مسائل اقتصادى توجّه دارد. (وفاى به عهد، مسئله‏ى اجتماعى وبهره‏گيرى از حيوانات، از مسائل اقتصادى است.) «أوفوا بالعقود اُحِلّت لكم بهيمة الانعام»
7- مصرف گوشت گاو، شتر و گوسفندى كه مرده يا خفّه و... شده باشند، حرام است. «الاّ ما يتلى عليكم»
8 - همه‏ى چهارپايان حلال نيستند. «الاّ ما يُتلى عليكم» (بنابر اينكه جمله، مربوط به انواع چهارپايان باشد.)
9- براى حفظ حرمت احرام بايد كمى هم محروميّت چشيد و از شكار، چشم پوشيد. «غير مُحلّى الصيد و انتم حُرُم»
10- عمل به محرّمات احرام، از جمله موارد وفاى به عهد و پيمان با خداست. «أوفوا بالعقود... غير مُحلّى الصيد و انتم حُرُم»
11- احرام، عهد و پيمان با خداوند است. «أوفوا بالعقود... و انتم حُرُم»
12- احرام، حالتى خاص و ويژه و داراى احترام است. «و انتم حُرُم»
___________________________
9) اشاره به آيات 160 نساء و 146 انعام.




۲۲ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 2

-------------------------------------
آيه
يَأيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تُحِلُّواْ شَعَئِرَ اللَّهِ وَلَا الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَ لَاالْهَدْىَ وَلَا الْقَلَئِدَ وَلَا ءَآمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ رَّبِّهِمْ وَرِضْوَ ناً وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُواْ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنََانُ قَوْمٍ أَن صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَن تَعْتَدُواْ وَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى‏ وَلَا تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدوَ نِ وَاتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ‏
-------------------------------------
ترجمه
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! حرمت شعائر الهى، و ماه حرام، و قربانى حج و حيواناتى كه براى حج علامت‏گذارى شده‏اند و راهيان خانه خدا، كه فضل و خشنودى پروردگارشان را مى‏طلبند نشكنيد، و هرگاه از احرام بيرون آمديد (و اعمال عمره را به پايان رسانديد) مى‏توانيد شكار كنيد. و دشمنى با گروهى كه شما را از مسجدالحرام بازداشتند، شما را به بى‏عدالتى و تجاوز وادار نكند. و در انجام نيكى‏ها و دورى از ناپاكى‏ها يكديگر را يارى دهيد، و هرگز در گناه و ستم، به هم يارى نرسانيد، و از خداوند پروا كنيد، كه همانا خداوند، سخت كيفر است.
-------------------------------------
نکته ها
«هَدْى»، حيوان بى‏نشانى است كه براى قربانى در حج هديه مى‏شود، و «قلائِد» حيواناتى هستند كه پيش از مراسم حج، با آويختن چيزى به گردن آنها يا داغ زدن، علامت‏دار مى‏شوند تا در مناسك حج، قربانى شوند.
خداوند در ابتداى اين آيه، احترام به همه شعائر را واجب و هتك حرمت آنها را حرام نموده است، ولى در ميان شعائر، چند مورد را به خصوص ذكر كرده است از جمله: چهار ماه رجب، ذيقعده، ذيحجّه و محرّم كه جنگ در آنها حرام است و ماه ذيحجّه كه حج در آن انجام مى‏شود، هَدْى كه قربانى بى‏نشان است و قلائد كه قربانى نشان‏دار است.
در سال ششم هجرى، مسلمانان با طىّ هشتاد فرسخ راه از مدينه به مكّه آمده بودند تا حج بگذارند، ولى كافران مانع شدند و صلح حديبيه پيش آمد. اكنون كه مكّه فتح شده، نبايد دست به تجاوز بزنند. «صدّوكم عن المسجد الحرام»
اگر تحصيل علم يك «بِرّ» است، زمينه‏هاى آن چون: تأمين مدرسه، كتاب، كتابخانه، آزمايشگاه، وسيله نقليّه و استاد و... همه «تعاون بر بِرّ» است.
هميارى در نيكى و پاكى
در آيه 177 سوره‏ى بقره، مواردى از «برّ» را بيان كرده است: «لكن البرّ مَن آمن باللّه واليوم الاخر و الملائكة والكتاب والنبيّين وآتى المال على حبّه ذوى القُربى‏ واليتامى و... واولئك هم المتّقون» برّ، ايمان به خدا و قيامت و فرشتگان و كتاب آسمانى و انبيا و رسيدگى به محرومان جامعه و پايبندى به قراردادها و صبر در كارهاست.
در روايات بسيارى به تعاون بر نيكى‏ها ويارى رساندن به مظلومان ومحرومان، سفارش شده واز كمك ويارى به ستمگران نهى شده است و ما در اينجا چند حديث را براى تبرّك ذكر مى‏كنيم:
* امام صادق‏عليه السلام فرمود: هر كس براى يارى رساندن به ديگران گامى بردارد، پاداش مجاهد و رزمنده دارد. [10]
* تا زمانى كه انسان در فكر يارى رساندن به مردم است خداوند او را يارى مى‏كند. [11]
* يارى كردن مسلمان، از يك ماه روزه‏ى مستحبّى واعتكاف بهتر است. [12]
* هر كس ظالمى را يارى كند خودش نيز ظالم است. [13]
* حتّى در ساختن مسجد، ظالم را يارى نكنيد. [14]
___________________________
10) وسائل، ج 8، ص 602.
11) وسائل، ج‏8، ص 586.
12) وسائل، ج‏11، ص‏345.
13) وسائل، ج‏11، ص 345.
14) وسائل، ج‏12، ص‏130.
---------------------------------------
پيام ها
1- خداوند از مؤمنان، انتظار ويژه‏اى دارد. «يا ايّها الّذين آمنوا لاتحلّوا...»
2- احترام گذاردن به شعائر الهى، وظيفه‏ى اهل ايمان است. «يا ايّها الّذين آمنوا لاتحلّوا شعائر اللّه»
3- هتك حرمت و قداست شعائرالهى، حرام است. «لاتحلّوا شعائر اللّه»
4- همه‏ى زمان‏ها يكسان نيستند. برخى روزها مثل ايّام‏اللّه و برخى ماهها مثل ماهِ حرام، احترام ويژه‏اى دارند. «ولا الشّهرالحرام»
5 - حيوانى هم كه در مسير هدف الهى قرار گيرد، احترام دارد. «و لا الهَدى و لاالقلائد»
6- راهيان خانه‏ى خدا بايد مورد احترام قرار گيرند. «ولا آمّين البيت الحرام»
(هر برنامه‏اى كه به احترام وامنيّت زائران خانه خدا ضربه بزند حرام است، خواه در سفر حج باشد يا عمره.)
7- هدف اصلى در حج، زيارت كعبه است. «آمّين البيت»
8 - حج و عمره، راهى براى تحصيل دنيا وآخرت است. «يبتغون فضلاً من ربّهم و رضواناً»
9- سراغ سود حلال رفتن يك ارزش است. قرآن، فضل پروردگار را كه همان سودِ كسب و كار است، در كنار رضوان وقرب الهى قرار داده است. «يبتغون فضلاً من ربّهم ورضواناً»
10- هر نوع فعّاليّت اقتصادى و تجارى در مكّه، براى كشورهاى اسلامى آزاد است. «يبتغون فضلاً من ربّهم»
11- بهره‏هاى مادّى، تفضّل الهى به انسان و از شئون ربوبيّت اوست. «فضلاً من ربّهم»
12- دشمنى‏هاى ديگران در يك زمان، مجوّز ظلم و تجاوز ما در زمانى ديگر نمى‏شود. «ولا يجرمنّكم... ان تعتدوا»
13- بى‏عدالتى وتجاوز از حدّ، حرام است حتّى نسبت به دشمنان. «شنئان قوم... أن‏تعتدوا» (در انتقام نيز عدالت را رعايت كنيد.)
14- احساسات دينى، بهانه‏ى ظلم نشود. «صدّوكم عن‏المسجد الحرام ان تعتدوا»
15- وفاى به پيمان‏ها وحفظ حرمت و قداست شعائر الهى نياز به هميارى و تعاون دارد. «لاتحلّوا شعائراللّه... و تعاونوا»
16- چشم‏پوشى از خطاى ديگران، يكى از راه‏هاى تعاون بر نيكى است. «لايجرمنّكم... تعاونوا»
17- حكومت و جامعه‏ى اسلامى، بايد در صحنه‏ى بين‏المللى، از مظلوم و كارهاى خير حمايت و ظالم و بدى‏ها را محكوم كند. «تعاونوا على البرّ و التّقوى و لاتعاونوا على الاثم و العدوان»
18- براى رشد همه جانبه‏ى فضايل بايد زمينه‏ها را آماده ساخت و در راه رسيدن به آن هدف، تعاون داشت. «تعاونوا على البرّ»
19- به جاى حمايت از قبيله، منطقه، نژاد و زبان، بايد از «حقّ» حمايت كرد و به «بِرّ» يارى رساند. «تعاونوا على البرّ»
20- در جامعه‏ى اسلامى، نيكوكار تنها نيست و ستمگر ياور ندارد. «تعاونوا على البرّ... ولاتعاونوا على الاثم والعدوان»
21- كسانى كه قداست شعائر الهى را مى‏شكنند و به بدى‏ها كمك مى‏كنند، بايد خود را براى عقاب شديد الهى آماده كنند. «واتّقوا اللّه انّ اللّه شديد العقاب»




۲۲ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 3

--------------------------------------------
آيه
حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنزِيرِ وَمَآ أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَآ أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُواْ بِالْأَزْلَمِ ذَ لِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِى وَ رَضِيتُ‏لَكُمُ الْإِسْلَمَ دِيناً فَمَنِ اضْطُرَّ فِى مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ‏لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ‏
-------------------------------------
ترجمه
بر شما، (خوردن گوشت) مردار، خون، گوشت خوك و حيوانى كه به نام غير خدا ذبح شود، و حيوانى (حلال گوشت) كه بر اثر خفه شدن، يا كتك خوردن، يا پرت شدن، يا شاخ خوردن بميرد، و نيم خورده درندگان حرام شده است مگر آنكه (قبل از كشته شدن به دست درّنده،) به طور شرعى ذبح كرده باشيد. همچنين حرام است حيوانى كه براى بت‏ها ذبح شده يا به وسيله‏ى چوبه‏هاى قمار تقسيم مى‏كنيد. همه‏ى اينها نافرمانى خداست. امروز، (روز هجده ذى‏الحجّه سال دهم هجرى كه حضرت على‏عليه السلام به فرمان خدا به جانشينى پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله منصوب شد) كافران از (زوال) دين شما مأيوس شدند، پس، از آنان نترسيد و از من بترسيد. امروز دينتان را براى شما كامل كردم، و نعمت خود را بر شما تمام نمودم، و اسلام را به عنوان »دين« برايتان برگزيدم. پس هر كه در گرسنگى گرفتار شود، بى‏آنكه ميل به گناه داشته باشد، (مى‏تواند از خوردنى‏هاى تحريم شده بهره ببرد.) همانا خداوند، بخشنده و مهربان است.
---------------------------------------
نکته ها
در آيه‏ى اوّل گذشت كه بهره‏گيرى از گوشت چهارپايان، حلال است، مگر آنچه تحريم آن بعداً بيان شود. اين آيه، ده مورد از گوشت‏هاى حرام را بيان كرده است.
«مُنخَنِقة»، حيوانى است كه خفه شده باشد، چه به دست انسان يا حيوان، يا خود بخود. «مَوقوذَة»، حيوانى است كه با ضرب و شكنجه جان دهد. رسم عرب آن بوده كه بعضى حيوانات را به احترام بت‏ها آنقدر مى‏زدند تا جان دهد و اين كار را نوعى عبادت مى‏پنداشتند. [15] «متردّية»، حيوان پرت شده از بلندى و «نطيحة»، حيوانى كه بر اثر شاخ‏خوردن مرده باشد.
تحريم آنچه كه در اين آيه مطرح شده است، در سوره‏هاى انعام و نحل و بقره آمده است ولى در اين آيه، نمونه‏هاى مردار (خفّه شده، كتك خورده، شاخ خورده و...) بيان شده است.
امام باقرعليه السلام فرمودند: ولايت، آخرين فريضه الهى است سپس آيه‏ى «اليوم اكملت لكم دينكم» را تلاوت نمودند. [16]
بت‏ها، مجسمه‏هايى بود كه شكل داشت، امّا «نُصُب»، سنگ‏هاى بى‏شكلى بود كه اطراف كعبه نصب شده بود و در برابرش قربانى مى‏شد و خون قربانى را بر آن مى‏ماليدند.
غدير در قرآن
دو مطلب جداى از هم در اين آيه بيان شده است، يك مطلب مربوط به تحريم گوشت‏هاى حرام، مگر در موارد اضطرارى و مطلب ديگر مربوط به كامل شدن دين و يأس كفّار كه اين قسمت كاملاً مستقلّ است، به چند دليل:
الف: يأس كفّار از دين، به خوردن گوشت مردار يا نخوردن آن ارتباطى ندارد.
ب: رواياتى كه از طريق شيعه و سنى در شأن نزول آيه آمده، در مقام بيان جمله‏ى «اليوم يئس الّذين كفروا» و «أليوم اكملت لكم دينكم» است، نه مربوط به جملات قبل و بعد آن، كه درباره احكام مردار است.
ج: طبق روايات شيعه وسنّى، اين قسمت از آيه: «اليوم اكملت...» پس از نصب علىّ‏بن ابى‏طالب‏عليهما السلام به امامت در غديرخم نازل شده است.
د: غير از دلائل نقلى، تحليل عقلى نيز همين را مى‏رساند، چون چهار ويژگى مهم براى آن روز بيان شده‏است: 1- روز يأس كافران، 2- روز كمال‏دين، 3- روز اتمام‏نعمت الهى بر مردم، 4- روزى كه اسلام به عنوان «دين» و يك مذهب كامل، مورد پسند خدا قرار گرفته است.
حال اگر وقايع روزهاى تاريخ اسلام را بررسى كنيم، هيچ روز مهمى مانند بعثت، هجرت، فتح مكّه، پيروزى در جنگ‏ها و... با همه‏ى ارزشهايى كه داشته‏اند، شامل اين چهار صفت مهم مطرح شده در اين آيه نيستند. حتّى حجّةالوداع هم به اين اهميّت نيست، چون حج، جزئى از دين است نه همه‏ى دين.
* امّا بعثت، اوّلين روز شروع رسالت پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله است كه هرگز نمى‏توان گفت روز اوّل بعثت، دين كامل شده است.
* امّا هجرت، روز فرار پيامبرصلى الله عليه وآله به فرمان خداست، روز حمله‏ى كفّار به خانه پيامبر است نه روز يأس آنان.
* امّا روزهاى پيروزى در جنگ بدر وخندق و... تنها كفّارى كه در صحنه‏ى نبرد بودند مأيوس مى‏شدند، نه همه كفار، در حالى كه قرآن مى‏فرمايد: «اليوم يئس الّذين كفروا...» همه كفار مأيوس شدند.
* امّا حجّةالوداع كه مردم آداب حج را در محضر پيامبرصلى الله عليه وآله آموختند، تنها حج مردم با آموزش پيامبر كامل شد، نه همه‏ى دين در حالى كه قرآن مى‏فرمايد: «اليوم اكملت لكم دينكم»
* امّا غديرخم روزى است كه خداوند فرمان نصب حضرت على را به جانشينى پيامبرصلى الله عليه وآله صادر كرد، تنها آن روز است كه چهار عنوان ذكر شده در آيه «اكملت، اتممت، رضيت، يئس الّذين كفروا» با آن منطبق است.
* امّا يأس كفّار، به خاطر آن بود كه وقتى تهمت وجنگ وسوءقصد بر ضد پيامبر، نافرجام ماند، تنها اميد آنها مرگ پيامبرصلى الله عليه وآله بود. نصب علىّ‏بن ابى‏طالب‏عليهما السلام به همه فهماند كه اگر آن حضرت پسرى مى‏داشت، بهتر از على نبود وبا مرگ او دين او محو نمى‏شود، زيرا شخصى چون علىّ‏بن ابى‏طالب‏عليهما السلام جانشين پيامبرصلى الله عليه وآله و رهبر امّت اسلام خواهد بود. اينجا بود كه همه‏ى كفّار مأيوس شدند.
* امّا كمال دين، به خاطر آن است كه اگر مقرّرات وقوانين كامل وضع شود، لكن براى امّت و جامعه، رهبرى معصوم وكامل تعيين نشود، مقرّرات ناقص مى‏ماند.
* امّا اتمام نعمت، به خاطر آن است كه قرآن بزرگ‏ترين نعمت را نعمت رهبرى وهدايت معرّفى كرده است، اگر پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله از دنيا برود ومردم را بى‏سرپرست بگذارد، كارى كرده كه يك چوپان نسبت به گله نمى‏كند. چگونه بدون تعيين رهبرى الهى نعمت تمام مى‏شود.
* امّا رضايت خداوند، براى آن است كه هرگاه قانون كامل ومجرى عادل بهم گره بخورد رضايت پروردگار حاصل مى‏شود.
اگر هر يك از اكمال دين، اتمام نعمت، رضايت حقّ و يأس كفّار به تنهايى در روزى اتفاق افتد، كافى است كه آن روز از ايّام‏اللّه باشد. تا چه رسد به روزى مثل غدير، كه همه‏ى اين ويژگى‏ها را يك جا دارد. به همين دليل در روايات اهل‏بيت عليهم السلام عيد غدير، از بزرگ‏ترين اعياد به شمار آمده است.
آثار اشيا، گاهى مترتّب بر جمع‏بودن همه اجزاى آن است، مثل روزه، كه اگر يك لحظه هم پيش از اذان، افطار كنيم، باطل مى‏شود، از اين جهت كلمه «تمام» به كار رفته است: «اتمّوا الصيام الى الليل» و گاهى به گونه‏اى است كه هر جزء، اثر خود را دارد، مثل تلاوت آيات قرآن، كه كمالش در تلاوت همه‏ى آن است و هر قدر هم خوانده شود، ثواب دارد. گاهى بعضى اجزا به گونه‏اى است كه اگر نباشد، يك مجموعه ناقص است، هر چند همه‏ى اجزاى ديگر هم باشد، مثل خلبان و راننده كه هواپيما و ماشين بدون آنها بى‏ثمر و بى‏فايده است.
رهبرى و ولايتِ حقّ هم چنين است، چون انسان را با خدا گره مى‏زند و بدون آن، آفريده‏ها و نعمت‏ها به نقمت تبديل مى‏شود وانسان را به خدا نمى‏رساند.
در آيه 109 بقره، تمايل كفار نسبت به انحراف مسلمانان از راه خودشان مطرح شده است. خداوند فرمان داد: شما اغماض كنيد تا امر الهى برسد. پس مسلمانان منتظر حكم قاطعى بودند كه كفّار را مأيوس سازد، تا اينكه آيه‏ى «اليوم اكملت...» نازل شد.
نگاهى به تغذيه در اسلام
اسلام مكتب عدل است، نه مثل غربى‏ها افراط در مصرف گوشت را توصيه مى‏كند، و نه مثل بودايى‏ها آن را حرام مى‏داند، و نه مثل چينى‏ها خوردن گوشت هر حيوانى را به هر شكلى جايز مى‏داند. در اسلام براى مصرف گوشت، شرايط و حدودى است، از جمله:
الف: گوشت حيوانات گوشتخوار را نخوريد وداراى آلودگى‏هاى مختلف ميكربى وانگلى و... هستند.
ب: گوشت درندگان را نخوريد، كه روح قساوت و درندگى در شما پيدا مى‏شود.
ج: گوشت حيواناتى كه موجب تنفر عمومى است، مصرف نكنيد.
د: گوشت حيوانى كه هنگام ذبح، نام مبارك خدا بر آن گفته نشده، نخوريد.
ه : گوشت مردار را نخوريد. چون هنگام مرگ حيوان، خون پيش از هر چيز ديگر فاسد شده و ايجاد نوعى مسموميّت مى‏كند، از اين رو حيواناتى كه خفّه شده، شاخ خورده، پرت شده، كتك خورده و دريده شده كه جان دادنشان همراه با بيرون آمدن كامل خون نيست، در اسلام خوردن آنان حرام است. [17]
از همه‏ى حيوانات حرام گوشت، فقط نام خوك در اين آيه آمده، چون مصرف آن رواج داشته است.
امام صادق عليه السلام درباره‏ى گوشت مردار فرمود: كسى به آن نزديك نشد مگر آنكه ضعف ولاغرى وسستى وقطع نسل وسكته ومرگ ناگهانى او را گرفت.
خونخوارى رسم جاهليّت بود. اين كار، سبب قساوت قلب و بى‏رحمى مى‏شود، تا حدّى كه خطر كشتن فرزند يا پدر و مادر را به همراه دارد. خونخوار، رفيق ودوست نمى‏شناسد. [18] لذا خوردن خون حرام است، امّا تزريق آن اشكالى ندارد.
سؤال: آيا اجازه‏ى كشتن حيوانات براى مصرف گوشت آنها، با رحمت الهى سازگار است؟
پاسخ: اساس آفرينش بر تبديل وتحوّل است. خاك، گياه مى‏شود، گياه، حيوان مى‏گردد و حيوان به انسان تبديل مى‏شود ونتيجه‏ى اين تبديل‏ها، رشد است.
_____________________________
15) تفسير قرطبى.
16) كافى، ج‏1، ص‏289.
17) تفسير نمونه، ج‏4، ص‏259.
18) تفسير الميزان.
--------------------------------------------
پيام ها
1- اسلام، دينى جامع است و همه‏ى نيازهاى طبيعى و روحى انسان را مورد توجّه قرار داده و نظر صريح مى‏دهد. «حُرّمت»
2- نقش غذا در سلامت جسم و روح، به حدّى است كه در قرآن، بارها بر آن تأكيد شده است. «حُرّمت عليكم...»
3- در نظام توحيدى، ذبح حيوان هم بايد رنگ الهى داشته باشد، وگرنه حرام مى‏شود. «و ما اُهل لغيراللّه به»
4- اگر حيوان مضروب يا شاخ خورده، يا پرت شده ودريده شده هنوز رمقى در بدن دارد و آن را ذبح كرديد حلال مى‏شود. «الاّ ما ذكّيتم»
5 - با همه‏ى مظاهر شرك، در هر شكل، بايد مبارزه كرد. «و ما ذبح على النصب»
6- گرچه گوشتى كه از راه تيرها وچوبه‏هاى قمار تقسيم مى‏شود حرام است، ولى به نظر مى‏رسد نه گوشت خصوصيّتى دارد ونه وسيله تقسيم وچوبه‏هاى تير، بلكه هر درآمدى از راه قمار حرام است. «أن تستقسموا بالازلام»
7- مهم‏ترين روزنه‏ى اميد كفّار، مرگ پيامبر بود كه با تعيين حضرت على‏عليه السلام به رهبرى، آن روزنه بسته شد. «اليوم يئس...»
8 - اگر رهبر غدير در جامعه باشد، مسلمانان نبايد ترسى داشته باشند. «فلاتخشوهم»
9- اگر دشمن خارجى هم شما را رها كند، دشمن داخلى وجود دارد كه بايد با خشيت از خدا به مقابله او رفت. «فلاتخشوهم واخشونِ»
10- اگر مسلمانان از خط رهبرى غدير دست برنمى‏داشتند، هيچ خطرى، از سوى كفّار متوجّه آنان نمى‏شد. «فلاتخشوهم»
11- كفّار، از دينِ كامل مى‏ترسند، نه دينى كه رهبرش تسليم، جهادش تعطيل، منابعش تاراج و مردمش متفرّق باشند. «اليوم يئس... اليوم أكملت لكم دينكم»
12- اگر كفّار از شما مأيوس نشده‏اند، چه بسا نقصى از نظر رهبرى در دين شماست. «اليوم يئس... اليوم اكملتُ»
13- دين بدون رهبر، كامل نيست. «أكملت لكم دينكم»
14- قوام مكتب به رهبرى صحيح است و تنها با وجود آن، كفّار مأيوس مى‏شوند، نه با چيز ديگر. «اليوم يئس الّذين كفروا... اليوم اكملت لكم دينكم»
15- همه‏ى نعمت‏ها بدون رهبرى الهى ناقص است. «اليوم...أتممت عليكم نعمتى»
16- نصب على عليه السلام به امامت، اتمام نعمت است، «اتممت عليكم نعمتى» و رها كردن ولايت او كفران نعمت و ناسپاسى نعمت، عواقب سوئى دارد. [19] «فكفرت بأنعم اللّه فأذاقها اللّه لباس الجوع والخوف بما كانوا يصنعون»
17- اسلام بى‏رهبر، مورد رضاى خدا نيست. «اليوم رضيتُ لكم الاسلام»
18- اضطرار غير اختيارى، مجوّز مصرف حرام است، پس انسان نبايد به اختيار خود را مضطر كند. «اُضطُرّ» (فعل مجهول است.)
19- قانونى كامل است كه به همه‏ى حالات و شرايط انسان توجّه داشته باشد، مخصوصاً حالت اضطرار و مخمصه. آرى، در احكام اسلام، بن‏بست نيست. «فمن اضطرّ»
20- شرايط ويژه‏ى اضطرار، نبايد زمينه‏ساز گناه و آزاد سازى مطلق شود، بلكه بايد به همان مقدار رفع اضطرار اكتفا كرد. «غير متجانف لاثم»
21- از تسهيلاتى كه براى افراد مضطرّ قرار داده مى‏شود سوء استفاده نكنيم. «غير متجانف للاثم» امام باقرعليه السلام در تفسير اين جمله فرمودند: «غير متجانف» كسى است كه عمداً به سراغ گناه نرود. [20]
_____________________________
19) نحل، 112.
20) تفسير برهان، ج‏1، ص‏447.




۲۲ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 4

-----------------------------------------
آيه
يَسَْلُونَكَ مَاذَآ أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَتُ وَمَا عَلَّمْتُم مِّنَ الْجَوَارِحِ مُكَلِّبِينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَكُمُ اللَّهُ فَكُلُواْ مِمَّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ وَاذْكُرُواْ اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ وَاتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ
----------------------------------------
ترجمه
(اى پيامبر!) از تو مى‏پرسند: چه چيزهايى براى آنان حلال شده است؟ بگو: تمام پاكيزه‏ها براى شما حلال گشته است، و (نيز صيد) سگ‏هاىِ شكارى آموزش ديده كه در پى شكار گسيل مى‏داريد و از آنچه خداوند به شما آموخته، به آنها ياد مى‏دهيد. پس، از آنچه براى شما گرفته‏اند بخوريد و نام خدا را (هنگام فرستادن حيوان شكارى) بر آن ببريد و از خدا پروا كنيد، كه خداوند سريع الحساب است.
--------------------------------------------
نکته ها
«جَوارح»، جمع «جارحة»، از ريشه‏ى «جَرْح»، به دو معناى كسب و زخم بكار مى‏رود. به حيوان صيّاد، جارحه گويند، چون شكار را زخمى مى‏كند، يا آنكه براى صاحبش، شكارى كسب مى‏كند. به اعضاى بدن هم كه وسيله‏ى كسب و تلاش است، جوارح گفته مى‏شود.
با عنايت به كلمه‏ى «مُكلّبين» از ريشه‏ى «كلب»، به معناى سگ، تنها صيد سگ‏هاى آموزش ديده حلال است، نه صيد حيوانات شكارى ديگر آن هم شكارى كه سگ، در پى آن گسيل شده و آن را نگهداشته است، نه آنكه براى خودش شكار كرده باشد كه خوردن آن حرام است.
-----------------------------------------
پيام ها
1- پيامبران، پاسخگوى سؤال‏ها و نيازهاى طبيعى جامعه‏اند. «يسألونك»
2- آنچه را نمى‏دانيم، بايد از انبيا و وارثانشان بپرسيم. «يسألونك» (مسلمين صدر اسلام، نسبت به يادگيرى احكام وتكاليف دينى، احساس مسئوليّت داشتند.)
3- سؤال، يك ارزش ونشانه‏ى احساس مسئوليّت است. «يسئلونك»
4- سؤال، زمينه‏ى نزول تدريجى آيات قرآن است. «يسئلونك»
5 - رابطه‏ى امّت با پيامبر، بى‏واسطه است. «يسئلونك»
6- اسلام، به مسأله‏ى تغذيه اهميّت داده است. «يسئلونك ماذا اُحلّ لهم»
7- هر غذايى كه حرام شده، به خاطر پليدى آشكار يا نهان آن است. «اُحلّ لكم الطيّبات»
8 - اصل و قانون كلى آن است كه همه‏ى چيزهاى پاك و دلپسند، حلال باشد. «اُحلّ لكم الطيّبات»
9- چون اسلام دينى فطرى است، آنچه را كه دل بپسندد و فسادى نداشته باشد حلال مى‏كند. «اُحلّ لكم الطيّبات» (ميان تشريع وتكوين هماهنگى است.)
10- آموزش، منحصر به انسان نيست، حيوانات هم قابل تعليم و تسخيرند. «تعلّمونهنّ»
11- دانش، حتّى به سگ ارزش مى‏دهد و كارآيى آن را بيشتر مى‏كند. «تعلّمونهنّ» سگ با اندكى آموزش، يك عمر شكار خود را به معلّمش هديه مى‏كند. «أمسكن عليكم» ولى بعضى انسان‏ها كه همه چيز را از خدا فرا گرفته‏اند، «علّمكم اللّه» براى خدا چه مى‏كنند؟
12- قسمتى از گوشتِ شكار، براى حيوان كه شكارچى است. «فكلوا ممّا امسكن عليكم» (حرف «مِن» يعنى بخشى از آن را بخوريد)
13- هنگام فرستادن سگ شكارى، نام خدا برده شود. «واذكروا اسم اللّه عليه»
14- رعايت مقرّرات الهى در مصرف گوشت جلوه‏اى از تقواست. «كلوا... واتّقوا»
15- در ميان حيوانات وحشى، بعضى حلال گوشت هستند. (شكار، نشانه وحشى بودن حيوان است) «فكلوا ممّا امسكن عليكم»
16- توجّه به معاد وحسابرسى سريع الهى، يكى از انگيزه‏هاى تقواست. «اتّقوا اللّه انّ اللّه سريع الحساب»






۲۲ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 5

-------------------------------------------
آيه
ألْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَتُ وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَبَ حِلٌّ لَّكُمْ وَ طَعَامُكُمْ حِلٌّ لَّهُمْ وَالُْمحْصَنَتُ مِنَ الْمُؤْمِنَتِ وَالُْمحْصَنَتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكَتِبَ مِن قَبْلِكُمْ إِذَآ ءَاتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَفِحِينَ وَلَا مُتَّخِذِى أَخْدَانٍ وَمَن يَكُفُرْ بِالْإِيمَنِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِى الْأَخِرَةِ مِنَ الْخَسِرِينَ‏
------------------------------------------
ترجمه
امروز، همه‏ى چيزهاى پاك و دلپسند براى شما حلال شده است، و طعام اهل كتاب براى شما حلال است و طعام شما نيز براى آنان حلال است. و (ازدواج با) زنان پاكدامن و با ايمان و نيز زنان پاكدامن از كسانى كه پيش از شما به آنان كتاب آسمانى داده شده مانعى ندارد. در صورتى كه مهريه زنان را بپردازيد وپاكدامن باشيد نه زناكار، و نه دوست گيرنده‏ى پنهانى (و نامشروع) و هر كس به ايمان خود كفر ورزد، قطعاً عمل او تباه شده و او در آخرت از زيانكاران است.
---------------------------------------------
نکته ها
اين آيه مى‏فرمايد: طعام اهل كتاب براى مسلمين حلال است، ولى با توجّه به اينكه در آيات قبل براى استفاده از گوشت، بردن نام خدا شرط حلال بودن ذكر شده است مى‏فهميم كه مراد از حلال بودن طعام يهود ونصارى براى مسلمين، طعام‏هاى غير گوشتى است. در روايات اهل‏بيت‏عليهم السلام هم منظور از طعام را گندم، جو وحبوبات دانسته‏اند. برخى لغت‏شناسان مانند ابن‏أثير و خليل نيز گفته‏اند: در فرهنگ حجاز، به گندم هم طعام گفته مى‏شود. [21]
چون اين آيه، راه را براى رفت و آمد و غذا خوردن و ازدواج با اقلّيت‏هاى دينى باز كرده و ممكن است مسلمانان براى رسيدن به دختران يهودى و مسيحى هر روز رفت و آمدشان را بيشتر، و كم‏كم تحت تأثير تفكّر و آداب آنان قرار بگيرند و از راه اسلام جدا شوند، آخر آيه هشدار مى‏دهد كه هر كس ايمان خود را ناديده بگيرد عمل او تباه است. «و من يكفر بالايمان فقد حبط عمله»
«أخدان»، جمع «خِدْن»، به معناى دوست است، ولى معمولاً در مورد دوستى‏هاى پنهانى و نامشروع به كار مى‏رود.
در مسأله‏ى غذا، آيه به طرفين مسلمان و اهل‏كتاب، اجازه مى‏دهد كه از طعام يكديگر استفاده كنند، «اُحلّ لكم... حلّ لهم» ولى در ازدواج، تنها اجازه‏ى زن گرفتن از اهل كتاب را مى‏دهد و اجازه‏ى زن دادن را نمى‏دهد، «المحصنات من الّذين اوتوا الكتاب» (چون معمولاً زنان، به خاطر عواطفشان، تحت تأثير مردان قرار مى‏گيرند، لذا اگر زنان اهل كتاب به اسلام بگروند، رشد است، امّا زن مسلمان اگر به آنان گرايش يابد، سقوط است. از اين رو زن دادن به اهل كتاب، جايز نيست.)
«مُحصِن» و«مُحصَنة»، به معناى عفيف‏بودن، آزادبودن، همسر داشتن ومسلمان بودن است. در اينجا مراد از «محصنات» زنان عفيف است وگرنه ازدواج با زن شوهردار قطعاً حرام است.
مراد از جواز ازدواج با اهل كتاب در اين آيه، ازدواج موقّت است، [22] به دليل روايات متعدّد و به خاطر كلمه‏ى «اُجورهنّ» كه بيشتر در مورد مهريه‏ى ازدواج موقّت به كار مى‏رود.
كسى‏كه به حقّانيّت چيزى اقرار كند ولى به آن عمل نكند، عملش تباه است. امام‏صادق‏عليه السلام ذيل آيه «و مَن يكفر بالايمان فقد حبط عمله» فرمودند: «تَرك العمل الّذى اقرّ به» [23]
در روايت ديگرى امام صادق‏عليه السلام فرمودند: كمترين چيزى كه شخص به خاطر آن از ايمان خارج مى‏شود آن است كه نظرى را بر خلاف حقّ بيابد و بر همان نظر بنابگذارد و از آن دفاع كند، آنگاه حضرت اين آيه را تلاوت كردند: «و مَن يكفر بالايمان فقد حبط عمله» [24]
___________________________
21) تفسير الميزان ؛ كافى، ج‏6، ص‏341.
22) در اين مسئله هركس بايد نظر مرجع تقليد خود را مطالعه نمايد.
23) تفسير نورالثقلين، ج‏1، ص 595.
24) وسائل، ج، 27، ص‏60.
-----------------------------------------
پيام ها
1- در بيان احكام و قوانين، از عنصر زمان نبايد غافل بود. «اليوم»
2- قوانين تشريع با نظام تكوين هماهنگ است. (آنجا كه طبع سليم مى‏پسندد، قانون نيز حلال مى‏كند) «اُحلّ لكم الطيّبات»
3- پاكدامنى زن، در هر مذهبى كه باشد، يك ارزش است. «والمحصنات من المؤمنات و المحصنات من الّذين اُوتوا الكتاب»
4- پاكدامنى، هم براى مردان وهم براى زنان، شرط است. «المحصنات، محصِنين»
5 - در انتخاب همسر به اصل ايمان وپاكدامنى توجّه شود. «والمحصنات‏من‏المؤمنات»
6- اغفال و كلاهبردارى، حتّى نسبت به غير مسلمان ممنوع است. «آتيتموهنّ اُجورهنّ» (رعايت حقّ اقتصادى زن گرچه مسلمان نباشد واجب است)
7- زن، حقّ مالكيّت دارد، چه مسلمان و چه غير مسلمان. «اُجورهنّ»
8 - مهريه را بايد به خود زن داد. «آتيتموهنّ اجورهنّ» ونفرمود: «آتيتم اجورهنّ»
9- پرداخت اجرت به زن بايد به خاطر ازدواج باشد، نه به خاطر زنا و روابط نامشروع. «آتيتموهنّ اجورهنّ محصنين غير مسافحين ولا متّخذى اخدان»
10- ابتدا راه حلال را نشان دهيد سپس راه انحرافى را ببنديد. «و المحصنات من المؤمنات... محصنين غير مسافحين»
11- برقرارى روابط نامشروع و پنهانى، حتّى با غيرمسلمان ممنوع است. «و لامتّخذى أخدان»
12- خوردن طعام اهل‏كتاب وگرفتن همسر پاكدامن از آنان حلال است. جمله «احلّ لكم... والمحصنات من الذين اوتوا الكتاب من قبلكم»
13- اختلاط با اهل‏كتاب و زندگى در ميان آنان و سفر به كشورشان، يكى از لغزشگاه‏هاست. از اين رو، در اين آيه، پس از جواز ارتباط، هشدار مى‏دهد كه مواظب باشيد روابط اقتصادى و خانوادگى، اعتقاد شما را عوض نكند و به خاطر رسيدن به همسر، ايمانتان را از دست ندهيد. «و من يكفر بالايمان»




۲۲ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 6

------------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَوةِ فَاغْسِلُواْ وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُواْ بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ وَإِن كُنتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُواْ وَإِن كُنتُم مَّرْضَى‏ أَوْ عَلَى‏ سَفَرٍ أَوْ جَآءَ أَحَدٌ مِّنكُم مِّنَ الْغَآئِطِ أَوْ لَمَسْتُمُ النِّسَآءَ فَلَمْ‏تَجِدُواْ مَآءً فَتَيَمَّمُواْ صَعِيداً طَيِّباً فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُم مِّنْهُ مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيْجَعْلَ عَلَيْكُم مِّنْ حَرَجٍ وَلَكِن يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَ لِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
اى كسانى‏كه ايمان آورده‏ايد! هرگاه به نماز برخاستيد، پس صورت و دستهايتان تا آرنج را بشوييد و قسمتى از سر و پاهايتان را تا برآمدگى روى پا مسح كنيد. و اگر جُنُب بوديد، خود را پاك كنيد (و غسل نماييد)، و اگر بيمار يا در سفر بوديد، يا يكى از شما از محلّ گودى (محل قضاى حاجت) آمده يا با زنان تماس گرفتيد (و آميزش جنسى كرديد) و آبى (براى غسل يا وضو) نيافتيد، با خاك پاك تيمّم كنيد، پس (قسمتى از) صورت و دستانتان را از آن خاك (كه بر دستانتان مانده) مسح كنيد، خداوند نمى‏خواهد كه شما را در تنگى قرار دهد، بلكه مى‏خواهد شما را پاك كند و نعمتش را بر شما كامل سازد، شايد شما شكرگزار باشيد.
---------------------------------------
نکته ها
در آيه‏ى 43 سوره نساء، به موضوع غسل و تيمّم اشاره شد، در اينجا علاوه بر آن دو، به مسأله‏ى وضو هم اشاره شده است.
واژه‏ى «قيام»، هرگاه با حرف «الى» همراه شود، به معناى اراده كردن است. «اذا قُمتم الى الصّلاة» يعنى هرگاه تصميم به نماز خواندن گرفتيد.
كلمه‏ى «جُنب»، به زن و مرد، مفرد و جمع، بطور يكسان اطلاق مى‏شود. شايد در اين آيه، مراد از جنب شدن، تنها احتلام باشد و منظور از لمس زنان، آميزش جنسى.
مراد از فرمان «فاطّهروا» انجام غسل است. به قرينه اينكه در آيه‏ى 43 نساء به جاى «فاطّهّروا»، «تغتسلوا» فرموده است.
قيد «الى المرافق»، براى بيان محدوده‏ى شستن است، نه جهت شستن. از آنجا كه كلمه‏ى «يَد» در زبان عربى، هم به دست، از انگشتان تا مچ و هم به دست، از انگشتان تا آرنج و هم به دست، از انگشتان تا كتف، اطلاق مى‏شود اين آيه مى‏فرمايد: در وضو، دست تا آرنج را بشوييد، نه كمتر و نه بيشتر.
در تيمّم، روح بندگى نهفته است، چون دست به خاك زدن وماليدن آن به پيشانى كه بلندترين عضو بدن است همراه با قصد قربت، نوعى تواضع وخاكسارى در برابر خداست.
آن گونه كه آب آلودگى را برطرف مى‏كند، خاك پاك هم خاصيّت ميكرب كشى دارد. چون در معرض تابش آفتاب و ريزش باران است.
«صَعيد»، از «صعود» به معناى زمين بلند است. امام صادق‏عليه السلام در تفسير «صعيداً طيّباً» فرمودند: زمين بلندى كه آب از آن سرازير شود. [25] آرى، زمين گودى كه آب آلوده در آن جمع مى‏شود، براى تيمّم مناسب نيست، زيرا شرط تيمّم، خاك پاك است.
در حديث مى‏خوانيم: «لا صلاة الاّ بطهور» [26] ، نماز جز با طهارت (وضو يا غسل يا تيمم) صحيح نيست.
در حديث مى‏خوانيم: «اِبدأ بما بدء اللّه» [27] از همانجا آغاز كن كه خداوند در قرآن آغاز نموده است. همان گونه كه در قرآن اوّل شستن صورت، بعد دست‏ها وبعد مسح سر وبعد مسح پا آمده است، ترتيب وضو نيز همين گونه است.
از امام سؤال شد كه چرا در وضو بخشى از سر مسح مى‏شود؟ فرمودند: «لمكان الباء» به خاطر حرف «باء» در كلمه‏ى «برؤسكم» زيرا معناى آن قسمتى از سر است واگر آيه «وامسحوا رؤسكم» بود در آن صورت بايد همه‏ى سر را مسح مى‏كرديم. [28]
امام صادق‏عليه السلام فرمود: مراد از «لامستم»، آميزش جنسى است، ولى خداوند آن را پوشانده و پوشاندن امورى را دوست دارد، لذا آن گونه كه شما نام مى‏بريد، نام نبرده است. [29]
امام رضا عليه السلام درباره‏ى فلسفه وضو مى‏فرمايد:
* «يكون العبد طاهراً اذا قام بين يدى الجبّار»، زمينه پاكى هنگام ايستادن در برابر خداست.
* «مطيعاً له فيما أمره»، نشانه‏ى بندگى و اطاعت است.
* «نقيّاً من الادناس و النّجاسة»، عامل دورى از آلودگى‏ها و نجاست است.
* «ذهاب الكسل و طرد النّعاس»، مايه‏ى دورى از كسالت و خواب آلودگى است.
* «وتزكية الفؤاد للقيام»، آماده سازى و رشد روحى براى نماز است. [30]
_________________________
25) معانى‏الاخبار، ص‏283.
26) تهذيب، ج‏1، ص‏49.
27) تفسير نورالثقلين.
28) كافى، ج‏3، ص‏30.
29) كافى، ج‏5، ص 555.
30) وسائل، ج‏1، ص 367.
--------------------------------------
پيام ها
1- نظافت و طهارت، لازمه‏ى ايمان است. «يا ايّها الّذين آمنوا... فاغسلوا... فاطّهروا»
2- طهارت، شرط نماز است. «فاغسلوا»
3- همچنان كه تماس با قرآن مخصوص پاكان است، [31] ارتباط با خدا هم نياز به طهارت دارد.«فاغسلوا»
4- آلودگى جسم، مانع قرب به خداست. «اذا قمتم الى الصلوة فاغسلوا»
5 - اصل در كلام، رعايت حيا و عفّت و ادب است، خصوصاً در مسائل زناشويى. «لامستم النساء» البتّه در مسائل حقوقى، براى اين كه حقّى ضايع نشود، قانون روشن و بى‏پرده بيان مى‏شود. مثل آيه «دخلتم بهنّ» [32] كه در مورد مهريّه است، يا جمله‏ى «احصنت فرجها» [33] كه در مورد رفع اتهام از حضرت مريم است.
6- شرايط و مقدّمات نماز، تخفيف بردار هست، ولى تعطيل بردار نيست. «فلم تجدوا ماءً فتيمموا»
7- براى پيدا كردن آبِ وضو و غسل بايد تلاش كرد، اگر پيدا نشد آنگاه نوبت به تيمّم مى‏رسد. («فلم تجدوا» در جايى است كه انسان تلاش كند ولى نيابد.)
8 - با آب يا خاك آلوده، نمى‏توان با خداى پاك، ارتباط برقرار كرد. «صعيداً طيّباً»
9- هم خوردنى‏ها بايد طيّب باشد، كه در دو آيه قبل به آن اشاره شد، هم تيمّم بايد به خاك طيّب باشد. «صعيداً طيّباً»
10- در احكام دين، حرج و دشوارى نيست. «ما يريد اللّه... من حرج»
11- هدف از وضو و غسل و تيمم، طهارت معنوى و آمادگى براى ارتباط با خداوند است. « ليطهّركم»
12- تكاليف الهى، براى انسان نعمت است. «ليتمّ نعمته عليكم»
13- انجام تكليف، يكى از مصاديق شكر خداست. «لعلّكم تشكرون»
______________________________
31) لايمسّه الاّ المطهّرون». واقعه، 79.
32) نساء، 23.
33) انبياء، 91.





۲۲ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 7

-------------------------------------------
آيه
وَ اذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ مِيثَقَهُ الَّذِى وَاثَقَكُم بِهِ إِذ قُلْتُمْ سِمِعْنَا وَ أَطَعْنَا وَاتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ عِلِيمُ بِذَاتِ الصُّدُورِ
-----------------------------------------
ترجمه
و به ياد آوريد نعمتى را كه خداوند بر شما عطا كرده و پيمانى را كه بطور محكم با شما بست، آنگاه كه گفتيد: شنيديم و اطاعت كرديم. و از خداوند پروا كنيد، زيرا كه خدا از درون سينه‏ها آگاه است.
-----------------------------------------
نکته ها
گرچه موضوع ياد نعمت و رعايت ميثاقِ مطرح در آيه، يك هشدار كلّى و عمومى است، ولى ممكن است به دلايلى مسأله‏ى رهبرى جامعه اسلامى و اطاعت از او مراد باشد. آن دلايل عبارتند از:
1- رهبرى الهى، عهد وميثاق خدايى است. داستان حضرت ابراهيم و درخواست امامت براى نسل خويش و پاسخ خدا كه ظالمان به عهد من (امامت) نمى‏رسند، گواه بر اين مطلب است. «لاينال عهدى الظالمين» [34]
2- پس از تعيين حضرت على عليه السلام به امامت در غدير خم، آيه سوّم همين سوره نازل شد كه امروز نعمتم را بر شما تمام كردم.
3- مردم در غدير خم با على عليه السلام بيعت كردند و سمعاً و طاعةً گفتند. اين آيه بار ديگر مردم را به وفادارى و پايدارى نسبت به رهبرى فرا مى‏خواند.
پيمان بر شنيدن و اطاعت كردن، «سمعنا و أطعنا» شامل همه پيمان‏هايى مى‏شود كه انسان‏ها بطور طبيعى و فطرى به صورت قولى، يا عملى با انبيا داشته‏اند، مثل بيعت‏ها و شهادت‏هاى آنان به توحيد و نبوّت.
_____________________________
34) بقره، 124.
--------------------------------------------
پيام ها
1- تأكيد اين آيه بر مفاهيمى چون نعمت، ميثاق، اطاعت، علم به ذات الصّدور، آن هم پس از آيه غدير خم، مى‏تواند اشاره به فراموشى محتواى آيه سوّم و تخلّف از خط غدير باشد. (چنانكه امام باقرعليه السلام فرمود. [35] ) «واذكروا نعمةاللَّه...»
2- ياد نعمت‏هاى الهى لازم است. «واذكروا نعمة اللَّه»
3- ياد و يادآورى نعمت‏ها، ميثاق‏ها، گفته‏ها و علم وآگاهى خدا، عامل و زمينه‏ى تقواست. «واذكروا نعمة اللَّه...»
4- به فكر پيمان‏شكنى نباشيم كه خدا آگاه است. «اتّقوااللّه انّ‏اللّه‏عليم‏بذات‏الصّدور»
_____________________________
35) تفسير نورالثقلين.





۲۲ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 8

-----------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ كُونُواْ قَوَّ مِينَ لِلَّهِ شُهَدَآءِ بِالْقِسْطِ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنََانُ قَوْمٍ عَلَى‏ أَلَّا تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى‏ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرُ بِمَا تَعْمَلُونَ‏
-----------------------------------------
ترجمه
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! همواره براى خدا با تمام وجود قيام كنيد و به انصاف و عدالت گواهى دهيد و هرگز دشمنى با قومى، شما را به بى‏عدالتى وادار نكند. به عدالت رفتار كنيد كه به تقوا نزديكتر است و از خداوند پروا كنيد كه همانا خدا به آنچه انجام مى‏دهيد آگاه است.
----------------------------------------
نکته ها
مشابه اين آيه با اندكى تفاوت، در آيه 135 سوره‏ى نساء آمده است، «قوّامين بالقسط شهداء للّه ولو على أنفسكم أو الوالدين والاقربين» قيام به عدالت كنيد و گواهان براى خدا باشيد. هر چند به زيان خود يا والدين و بستگان شما باشد. تفاوت ميان اين دو آيه آن است كه اين آيه سفارش مى‏كند: كينه‏ها و دشمنى‏ها شما را منحرف نكند، ولى آيه سوره نساء مى‏فرمايد: علاقه‏ها و وابستگى‏ها شما را از مرز عدالت خارج نكند. آرى، عوامل انحراف از عدالت يا بغض و كينه است، يا حبّ و دوستى كه هر آيه به يكى از آنها اشاره دارد.
از آنجا كه ناديده گرفتن كينه‏هاى درونى درباره مردم دشوار است، لذا در اين آيه چند فرمان و چند تشويق به كار رفته است. «لايجرمنّكم... اعدلوا... هو اقرب... اتّقوا اللّه...»
----------------------------------------
پيام ها
1- عدالت اجتماعى، تنها در سايه ايمان به خدا و معاد استقرار مى‏يابد. «يا أيها الّذين آمنوا... اعدلوا»
2- عدالت، تنها يك ارزش اخلاقى نيست. فرمان حتمى الهى است. «كونوا»
3- اگر انگيزه‏ى انسان كينه‏هاى او شد، اخلاصى در كار نيست، ولى اگر قيام براى خدا باشد، كينه‏ها در اجراى عدالت بى‏اثر مى‏شود. «قوّامين‏للّه... لايجرمنّكم»
4- عدالت مستمر به صورت ملكه و عادت، ارزش است، نه عدالت لحظه‏اى. «كونوا... شهداء بالقسط...»
5 - مؤمنان، هم رابطه با خدا دارند. «قوّامين للّه» و هم در رابطه با مردم گواهى به عدل مى‏دهند. «شهداء بالقسط»
6- اگر باور كنيم كه خدا عملكرد ما را مى‏داند، به عدل رفتار خواهيم كرد. «شهداء بالقسط... انّ اللّه خبير بما تعملون»
7- انسان‏هاى كينه‏توز و عقده‏اى نمى‏توانند عادل باشند. (براى رسيدن به عدالت بايد كينه‏ها را كنترل كرد) «لا يجرمنّكم»
8 - احساسات بايد تحت الشعاع عدالت باشد. «لا يجرمنّكم... اعدلوا»
9- كينه‏جويى، از عوامل انحراف از عدالت است. «شنآن قوم على الاّ تعدلوا»
10- در سياستگذارى‏ها و روابط داخلى و خارجى حتّى نسبت به دشمنان هم عادل باشيم. «شنآن قوم»
11- انسان‏هاى عادل و منصف، به تقوا نزديكترند. «اعدلوا هو اقرب للتّقوى»




۲۲ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 9، 10

---------------------------------------
آيه
وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ لَهُم‏مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ عَظِيمٌ‏
وَالَّذِينَ كَفَرُواْ وَكَذَّبُواْ بَِايَتِنَآ أُوْلَئِكَ أَصْحَبُ ألجَحِيمِ
--------------------------------------
ترجمه
خداوند تنها به كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‏اند، وعده‏ى آمرزش و پاداشى بزرگ داده است.
و آنان كه كفر ورزيده و آيات ما را تكذيب نمودند، همانان اهل دوزخند.
----------------------------------------
نکته ها
در قرآن چند نوع أجر به كار رفته است: «اجر عظيم»، «اجر كبير» [36] ، «اجر كريم» [37] ، «اجر غير ممنون» [38] . بنابراين پاداش‏هاى الهى داراى درجاتى است.
وعده‏هاى خداوند، «وعد اللّه...» تخلّف ناپذير است: «انّ اللّه لايخلف الميعاد» [39]
«جحيم» به معناى شدّت برافروختگى آتش است. در داستان ابراهيم‏عليه السلام آمده كه او را در جحيم (آتش شعله‏ور) افكندند. «اصحاب الجحيم» يعنى آنان كه پيوسته در دوزخند.
__________________________
36) هود، 11.
37) يس، 11.
38) فصّلت، 8 .
39) آل‏عمران، 9.
---------------------------------------
پيام ها
1- ايمان از عمل جدا نيست. «آمنوا وعملوا الصالحات»
2- ايمان و عمل شايسته، هم جبران كننده‏ى گذشته است «لهم مغفرة» و هم تأمين كننده آينده. «أجر عظيم»
3- توجّه به عاقبت كارها، در تصميم‏هاى انسان نقش مهمى دارد. «أجر عظيم... اصحاب الجحيم»
4- مغفرت، مقدّمه‏ى دريافت پاداش است. «لهم مغفرة واجر»
5 - كيفر كافران و تكذيب كنندگان، دوزخ ابدى است. «والّذين كفروا... اصحاب الجحيم»
6- تشويق، انگيزه‏ى عمل است. «لهم مغفرة واجر عظيم» همان گونه كه تهديد، از روشهاى تربيتى قرآن است. «اصحاب الجحيم»





۲۲ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۵۸
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۲۱
پیام‌های جدید
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۵۰۱ پاسخ
۱۲,۴۱۵,۶۵۷ بازدید
۱۵ روز قبل
Greatest Ever
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۹ پاسخ
۹,۱۰۱,۲۶۳ بازدید
۱۸ روز قبل
armanshah
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۷ پاسخ
۵۸۵,۱۹۰ بازدید
۳ ماه قبل
مهدی
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۳۵۷,۵۰۹ بازدید
۶ ماه قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۷,۱۰۰ بازدید
۶ ماه قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۹۷۱ بازدید
۶ ماه قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۷۴,۶۵۹ بازدید
۶ ماه قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۵۹,۸۷۱ بازدید
۶ ماه قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۸۵,۱۸۳ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۳۷۴,۲۴۰ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
حاضرین در سایت
۷۸۱ کاربر آنلاین است. (۷۴ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۷۸۱

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!