در حال دیدن این عنوان: |
۱۹ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 11 ------------------------------------ آيه يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ هَمَّ قَوْمٌ أَن يَبْسُطُواْ إِلَيْكُمْ أَيْدِيَهُمْ فَكَفَّ أَيْدِيَهُمْ عَنكُمْ وَاتَّقُواْ اللَّهَ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ------------------------------------- ترجمه اى كسانى كه ايمان آوردهايد! نعمت خداوند را بر خودتان ياد كنيد، آنگاه كه جمعى (از دشمنان) قصد داشتند به سوى شما دست تعدّى دراز كنند (و شما را نابود سازند)، امّا خداوند دست آنان را از شما كوتاه كرد و از خدا بترسيد، و مؤمنان بايد تنها بر خداوند توكّل كنند. -------------------------------------- نکته ها در اينكه آيه، ناظر به كدام واقعهى تاريخى است اختلاف است، ولى مىتوان آنرا شامل همه مواردى دانست كه مسلمانان، در مقابل سوء قصد يا تهاجم دشمن، با تكيه بر خداوند پيروز شده و نجات يافتهاند. --------------------------------------- پيام ها 1- ياد نعمتهاى خدا بر مؤمنين لازم است «يا ايّها الّذين آمنوا اُذكروا نعمة اللّه» (زيرا هم نوعى شكر است، هم غرور و غفلت را از انسان دور مىنمايد و هم عشق انسان را به پروردگار مىافزايد.) 2- دفع خطرات دشمن، از مهمترين نعمتهاى خداست. «كفّ ايديهم عنكم» 3- با تقوا و توكّل و ايمان، لطف خدا را به خود جلب، و خطر دشمنان را دفع كنيم. «كفّ ايديهم عنكم و اتّقواللّه وعلى اللّه فليتوكّل المؤمنون» (همان گونه كه به خاطر گناه، خداوند دشمن را بر انسان مسلط مىكند، توجّه به خدا هم موجب دفع دشمنان است). 4- دشمنان شما براى دستيابى بر شما در تلاشند. «هَمّ َقوم» 5 - لازمهى ايمان و تقوا تكيه بر خداست. «واتّقوا اللّه وعلى اللّه فليتوكّل المؤمنون» 6- تقوا وتوكّل داشتن، اثر ياد خداوند و ايمان است. «اذكروا نعمة اللّه... واتّقوا اللّه... فليتوكّل المؤمنون» |
||
۲۲ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 12 --------------------------------------- آيه وَلَقَدْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَقَ بَنِى إِسْرَ ءِيلَ وَبَعَثْنَا مِنْهُمُ اثْنَىْ عَشَرَ نَقِيباً وَقَالَ اللَّهُ إِنِّى مَعَكُمْ لِئِنْ أَقَمْتُمُ الصَّلَو ةَ وَءَاتَيْتُمُ الزَّكَو ةَ وَ ءَامَنْتُم بِرُسُلِى وَعَزَّرْتُمُوهُمْ وَأَقْرَضْتُمُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً لَّأُكَفِّرَنَّ عَنكُمْ سَيِّاتِكُمْ وَلَأُدْخِلَنَّكُمْ جَنَّتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ فَمَن كَفَرَ بَعْدَ ذَ لِكَ مِنكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَآءَ السَّبِيلِ ----------------------------------------- ترجمه و به تحقيق خداوند از بنىاسرائيل پيمان گرفت، و از ميان آنان دوازده سرپرست (براى دوازده طايفه) برانگيختيم، و خداوند (به آنان) فرمود: من با شمايم، اگر نماز به پا داريد و زكات بپردازيد و به پيامبرانم ايمان آورده و يارىشان كنيد وبه خداوند وامى نيكو دهيد، قطعاً گناهانتان را مىپوشانم و شمارا به باغهايى وارد مىكنم كه نهرها زير (درختان) آن جارى است. پس از اين، هر كس از شما كافر شود، به راستى از راه راست منحرف گشته است. ---------------------------------------- نکته ها «عزّرتموهم» از «عَزّر»، به معناى يارى كردن همراه با احترام است. «سواء السبيل»، به وسط راه را مىگويند كه انحراف از آن، سقوط را به همراه دارد. نقباى بنىاسرائيل، وزراى حضرت موسى عليه السلام و سرپرستان دوازده طايفه از آنان بودند. از رسول خدا صلى الله عليه وآله روايت است كه فرمود: خلفاى پس از من دوازده نفرند، به تعداد نقباى بنىاسرائيل. [40] مخالفان راه اهلبيت، بسيار كوشيدند كه اين عدد را بر خلفاى راشدين، خلفاى بنىاميّه و خلفاى بنىعبّاس منطبق سازند، با اينكه با هيچ كدام جور در نمىآيد. و اين تلاش بيهوده در حالى است كه دهها حديث از زبان پيامبر خداصلى الله عليه وآله كه نام اين دوازده تن را در بردارد، در كتب معتبر شيعه و سنّى به چشم مىخورد كه نخستين آنان علىعليه السلام و آخرينشان حضرت مهدى عليه السلام است. ____________________________ 40) مسند احمدبن حنبل، ج 1، ص 398. ------------------------------------------ پيام ها 1- نماز، زكات، يارى انبيا و انفاق، در برنامههاى اديان الهى ديگر نيز بوده است. «ميثاق بنىاسرائيل...» 2- همراهى خداوند با ما چند شرط دارد: نماز، زكات، ايمان، نصرت انبيا، انفاق. «انّى معكم لئن اقمتم الصّلوة و...» 3- ايمان به انبيا به تنهايى كافى نيست، يارى آنان هم لازم است. «و عزّرتموهم» 4- انجام همهى واجبات كارساز است، نه فقط بعضى از آنها. «لئن اقمتم الصلوة... و اقرضتم اللَّه» 5 - كمك به خلق خدا، كمك به خداست. «أقرضتم اللّه» به جاى «اقرضتم النّاس» 6- قرض دادن بايد به شيوهاى نيكو باشد. (از مال خوب با نيّت خوب با سرعت و بدون منّت.) «قرضاً حسناً» 7- قرار گرفتن موضوع قرض در كنار امورى مانند: نماز و زكات و ايمان به رُسل و يارى انبيا، وترتّب مغفرت وپاداش الهى بر آن، نشانگر اهميّت فوقالعادهى آن است. (قرض، شامل عموم كمكها مىشود كه نمونهى روشن و معمولى آن، وام دادن به مردم است.) 8 - رهبر جامعه بايد از سوى خدا تعيين شود، و برگزيدگان انبيا هم بايد به فرمان خداوند باشند. «بعثنا منهم اثنى عشر نقيبا» 9- نماز و زكات و انفاق، در كنار پذيرش و يارى رهبران الهى مفهوم دارد. «اقمتم الصلوة و آتيتم الزّكاة وآمنتم برسلى و عزّرتموهم» 10- رهبر، اگر از خود مردم باشد، موفّق است. «بعثنا منهم» 11- بهشت را به «بها» دهند، نه بهانه. اگر نماز، زكات، ايمان، امداد و انفاق بود، بهشت هم هست. «لئن اقمتم الصّلوة... لاُدخلنّكم جنّات» 12- بهشت، جاى آلودگان نيست، ابتدا بايد پاك شد، آنگاه به بهشت رفت. «لاكفّرنّ... لاُدخلنّكم» 13- راه دستيابى به عفو خدا، ايمان و عمل صالح است. «لئن آمنتم... واقرضتم... لاكفّرنّ» 14- بعد از اخذ ميثاق و اتمام حجّت و بيان شرايط دريافت الطاف الهى، راه عذر و بهانه براى كسى نيست. «فمن كفر بعد ذلك منكم فقد ضلّ سواء السبيل» 15- هركس به دستورهاى الهى كفر ورزد، از مسير اعتدال خارج شده است. «فمن كفر... فقد ضلّ سواء السبيل» (آرى، اقامهى نماز، پرداخت زكات، ايمان به انبيا و وفادارى به پيمانها، راه ميانه است كه نافرمانان آن را گم كردهاند.) |
||
۲۲ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 13 ----------------------------------------- آيه فَبَِما نَقْضِهِم مِّيثقَهُمْ لَعَنَّهُمْ وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَسِيَةً يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَن مَّوَاضِعِهِ وَنَسُواْ حَظَّاً مِّمَّا ذُكِّرُواْ بِهِ وَلَا تَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَى خَآئِنَةٍ مِّنْهُمْ إِلَّا قَلِيلاً مِّنْهُمْ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاصْفَحْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ ------------------------------------------- ترجمه پس (بنىاسرائيل را) به خاطر شكستن پيمانشان لعنت كرديم (و از رحمت خويش دور ساختيم) و دلهايشان را سخت گردانيديم. آنان كلمات (الهى) را از جايگاههاى خود تحريف مىكنند، و بخشى از آنچه را به آنان تذكّر داده شده بود فراموش كردند، و تو همواره بر خيانتى از آنان آگاه مىشوى (هر روز توطئه و خيانتى تازه دارند) مگر اندكى از ايشان (كه سنگدل و تحريفگر و خائن نيستند). پس، از آنان درگذر و از لغزشهايشان چشم بپوش. همانا خداوند نيكوكاران را دوست مىدارد. ------------------------------------------ نکته ها در اوّلين آيهى اين سوره، وفاى به پيمانها، و در آيهى قبل، پيمان خداوند با بنىاسرائيل آمده است. اين آيه آثار خلف وعده و پيمانشكنى را مطرح مىكند. نسيان گاهى به معناى فراموشى غير اختيارى است كه انتقادى بر آن نيست، ولى گاهى به معناى بىاعتنايى وبىتوجّهى است كه قابل انتقاد است مانند موردى كه در اين آيه آمده است. «نسوا حظّاً» ---------------------------------------- پيام ها 1- از پيمانشكنى بنىاسرائيل و عواقب آن عبرت بگيريم. «فبما نقضهم... لعنّاهم» 2- پيمانشكنى، عامل محروميّت از لطف الهى و زمينهى پيدايش سنگدلى است. «لعنّاهم... جعلنا قلوبهم قاسية» در آيه 77 سورهى توبه نيز پيمانشكنى، سبب پيدايش نفاق است. «فاعقبهم نفاقاً فى قلوبهم» 3- گروهى از بنىاسرائيل، همواره اهل خيانت بودند. «لاتزال تطّلع على خائنة منهم» 4- پيامبر صلى الله عليه وآله دائماً بر اعمال ورفتار يهود ناظر بودند. «لاتزال تطّلع» 5 - در برخورد با دشمن، انصاف را فراموش نكنيم. («الاّ قليلاً» يعنى همهى بنىاسرائيل توطئهگر نبودند.) 6- عفو و صفح، از مصاديق احسان است. «فاعف عنهم و اصفح... المحسنين» 7- عفو وگذشت از كافر نيز احسان ونيكى است. «فاعف عنهم... انّ اللّه يحبّ المحسنين» 8 - نيكوكار، محبوب خداست. «انّ اللّه يحبّ المحسنين» |
||
۲۲ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 14 --------------------------------------- آيه وَمِنَ الَّذِينَ قَالُواْ إِنَّا نَصَرَى أَخَذْنَا مِيثَقَهُمْ فَنَسُواْ حَظّاً مِّمَّا ذُكِّرُواْ بِهِ فَأَغْرَيْنَا بَيْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَآءَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَمَةِ وَ سَوْفَ يُنَبِّئُهُمُ اللَّهُ بِمَا كَانُواْ يَصْنَعُونَ ---------------------------------------- ترجمه و از كسانى كه گفتند ما مسيحى هستيم پيمان گرفتيم، پس آنان (نيز همچون بنىاسرائيل) بخشى از آنچه را تذكّر داده شده بودند فراموش كردند، پس دشمنى و كينه را تا روز قيامت در ميانشان قرار داديم و خداوند به زودى آنان را به آنچه انجام مىدهند آگاه خواهد ساخت. ---------------------------------------- نکته ها «نصارى»، جمع «نصرانى» است، شايد هم چون شعار ياران حضرت عيسى «نحن انصار اللّه» [41] بود، مسيحيان را نصارا گفتهاند. «بَغضاء»، دشمنى در قلب، و «عداوت»، بروز ظاهرى آن است. فراموشى بخشى از تذكّرات، اين است كه مسيحيان از مرز توحيد گذشته به تثليث رسيدند و به جاى پذيرش حضرت محمّد صلى الله عليه وآله نشانههاى او را كتمان كردند. «أغرينا» در اصل به معناى چسباندن چيزى است، يعنى مايه اتّصال آنها عداوت است. __________________________ 41) صف، 14. ---------------------------------------- پيام ها 1- ادّعا بسيار است، امّا عمل اندك. «قالوا انّا نصارى... فنسوا حظّاً مما ذكّروا...» 2- هركس ادّعايى دارد بايد مسئوليّتى را بپذيرد. «قالوا انّا نصارى اخذنا ميثاقهم» 3- نتيجهى فراموشى تذكّرات الهى و بشارات عَهدَين، تفرقه و عداوت است. «فنسوا... اغرينا بينهم العداوة» 4- از پيامدهاى تلخ پيمان شكنى ديگران عبرت بگيريم. (از نصارا پيمان گرفتيم، چون فراموش كردند گرفتار بدبختى شدند). «اخذنا ميثاقهم... فنسوا... فاغرينا» 5 - يهود و نصارا تا قيامت باقىاند و منقرض نمىشوند. «الى يوم القيامة» 6- تفرقه و دشمنى، از عذابهاى الهى است. «نسوا... فأغرينا» 7- همهى كارها زير نظر خداوند است و پاداش و كيفر خواهد داشت. «ينبئهم اللّه بما كانوا يصنعون» |
||
۲۲ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 15 --------------------------------------- آيه يَأَهْلَ الْكِتَبِ قَدْ جَآءَكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ كَثِيراً مِّمَّا كُنتُمْ تُخْفُونَ مِنَ الْكِتَبِ وَيَعْفُواْ عَن كَثِيرٍ قَدْ جَآءَكُم مِّنَ اللَّهِ نُورٌ وَ كِتَبٌ مُّبِينٌ -------------------------------------- ترجمه اى اهل كتاب! همانا پيامبر ما به سويتان آمد، در حالى كه بسيارى از آنچه را شما از كتاب (آسمانى) پنهان مىكرديد براى شما بيان مىكند و از بسيارى (خلافها يا حقايقى كه شما پنهان كردهايد و فعلاً نيازى به آنها نيست) درمىگذرد. قطعاً از سوى خداوند، نور و كتاب آشكار برايتان آمده است. --------------------------------------- نکته ها بيان مطالب كتمان شده، نشانهى علم غيب و يكى از راههاى شناخت پيامبر است. «يبيّن لكم... تخفون من الكتاب» [42] __________________________ 42) تفسير الميزان. ---------------------------------------- پيام ها 1- اسلام، دينى جهانى است و همه اديان را به حقّ دعوت مىكند. «يا أهل الكتاب قد جائكم رسولنا» 2- در ارشاد ودعوت مردم، حتّى از اهلكتاب هم مأيوس نشويم. «يا أهلالكتاب» 3- جهان منهاى قرآن، تاريك است. «قد جاءكم من اللّه نور» 3- برخى حقايق تورات و انجيل، كتمان شده است. «كثيراً ممّا كنتم تخفون» 4- از شيوههاى ارشاد، بيان مطالب به قدر ضرورت است. «ويعفو عن كثير» 5 - پيامبر وقرآن، بسيار با عظمت هستند. (كلمهى «نور» [43] و«كتاب»، به صورت نكره آمده كه نشانهى بزرگى وعظمت است.) «نورٌ و كتابٌ مبين» ____________________________ 43) بنا بر اينكه منظور از »نور« پيامبرصلى الله عليه وآله باشد. تفسير الميزان. |
||
۲۲ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 16 --------------------------------------- آيه يَهْدِى بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَ نَهُ سُبُلَ السَّلَمِ وَيُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَيَهْدِيِهمْ إِلَى صِرَ طٍ مُّسْتَقِيمٍ -------------------------------------- ترجمه خداوند به وسيلهى آن (كتاب) كسانى را كه بدنبال رضاى الهىاند، به راههاى امن و عافيت هدايت مىكند، و آنان را با خواست خود از تاريكىها به روشنايى درمىآورد، و به راه راست هدايت مىكند. --------------------------------------- نکته ها هدايت داراى مراتبى است: يك مرحله، هدايت عمومى براى همه انسانهاست، خواه پيروى كنند يا نكنند ونوع ديگر مخصوص كسانى است كه هدايت عمومى را پذيرفته باشند. اين آيه نوع دوّم را بيان مىكند. سلام، يكى از نامهاى خداست، «السّلام المؤمن المهيمن...» [44] و يكى از نامهاى بهشت هم «دارالسّلام» [45] است. پس راههاى سلام، يعنى راه خدا و بهشت كه رسيدن به آن دو از «سُبل السلام» و صراط مستقيم مىگذرد. «سُبل السّلام»، شامل راههاى سلامت فرد و جامعه، خانواده و نسل، فكر، روح و ناموس و... مىشود. مصداق روشن پيروان رضوان خدا در «مَن اتّبع رضوانه»، پويندگان خط «غدير خم»اند، چون آيهى «رضيت لكم الاسلام ديناً» بعد از نصب علىّبن ابىطالبعليهما السلام به مقام جانشينى پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله نازل شد. [46] _____________________________ 44) حشر، 23. 45) انعام، 127. 46) تفسير اطيبالبيان. -------------------------------------------- پيام ها 1- كسانى قابل هدايتند كه در پى تحصيل رضاى حقّ باشند، نه دنبال مقام و مال و هواى نفس و انتقام. «يهدى به اللّه مَن اتّبع رضوانه» 2- انسان، خود زمينهساز هدايت خويش است. «يهدى به اللّه من اتّبع رضوانه» 3- هدايت به راههاى سلامت و سعادت، در گرو كسب رضاى خداست و هر كس در پى راضى كردن غير او باشد، در انحراف است. «يهدى به اللّه من اتّبع رضوانه سبل السلام» 4- راه حقّ يكى و راههاى باطل (شرك، كفر، نفاق و تفرقه و...) متعدّد است. (كلمهى «نور»، مفرد ولى «ظلمات» جمع است. آرى، همهى نيكىها و پاكىها در پرتو نور توحيد، يك حالت وحدت و يگانگى به خود مىگيرد، امّا ظلمت هميشه مايهى تفرقه و پراكندگى صفوف است.) 5 - هدف، يكى است ولى راههاى رسيدن به آن متعدّد است. «سبل السلام» 6- مكتب وحى، سلامت و سعادت فرد و جامعه و روح و جسم را تضمين كرده است. «سبل السلام» 7- بشر در سايه قرآن، به همزيستى و صفا در زندگى مىرسد. «سبل السلام» 8 - «سبل السلام» به «صراط مستقيم» منتهى مىشود، و همهى كسانى كه با انجام تكاليف گوناگون در شرايط مختلف، در پى كسب رضاى خداوند مىباشند، به صراط مستقيم مىرسند. «يهدى... سبل السّلام... يهديهم الى صراط مستقيم» 9- براى رسيدن به صراط مستقيم، تنها پيامبر و كتاب كافى نيست، لطف و ارادهى خدا هم لازم است. «باذنه» 10- نه جبر، نه تفويض بلكه امر بين الامرين. انسان انتخابگر است؛ «اتّبع رضوانه» امّا رسيدن به هدف بدون اراده خدا نمىشود. «باذنه» 11- قرآن، داروى شفابخش همه ظلمات است. تاريكىهاى جهل، شرك، تفرقه، توحّش، شبهات، شهوات، خرافات، جنايات واضطرابها را به نور علم، توحيد، وحدت، تمدن، يقين، حقّ، صفا وآرامش تبديل مىكند. «يخرجهم من الظلمات الى النور» |
||
۲۲ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 17 --------------------------------------- آيه لَّقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُواْ إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ قُلْ فَمَن يَمْلِكُ مِنَ اللَّهِ شَيْئاً إِنْ أَرَادَ أَن يُهْلِكَ الْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَأُمَّهُ وَمَن فِى الْأَرْضِ جَمِيعاً وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَو تِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا يَخْلُقُ مَا يَشَآءُ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ ------------------------------------- ترجمه آنان كه گفتند: خدا، همان مسيح پسر مريم است، قطعاً كافر شدند. (اى پيامبر! به آنان) بگو: اگر خداوند اراده كند كه مسيح پسر مريم و مادرش و هر كس در زمين است، همگى را هلاك كند، چه كسى در برابر (قهر) او از خود چيزى دارد؟ حكومت آسمانها و زمين و آنچه ميان آن دو است از آن خداست، هر چه را بخواهد مىآفريند و خداوند بر هر چيز تواناست. -------------------------------------- نکته ها مسيحيان چند ادّعاى بىاساس درباره خدا دارند كه قرآن به آنها اشاره مىكند: 1- اعتقاد به خدايان سه گانه. «لا تقولوا ثلاثة ...» [47] 2- اعتقاد به اينكه خداى آفريدگار، يكى از خدايان سه گانه است (خداى پدر). «قالوا ان اللّه ثالث ثلاثة...» [48] 3- انحصار الوهيّت در مسيح كه اين آيه آن را ردّ مىكند. «يخلق ما يشاء» به خلقت حضرت عيسى بدون داشتن پدر، و آفرينش حضرت آدم بدون داشتن پدر و مادر اشاره دارد. اگر حضرت مسيح خداست، پس چگونه (به عقيدهى مسيحيان) كشته شد و صليب، آرم مظلوميّت او گشت؟ خدا كه نبايد مورد سوء قصد قرار گيرد! ___________________________ 47) نساء، 171. 48) مائده، 73. ----------------------------------------- پيام ها 1- اسلام، با كفر، شرك و خرافه در هر مكتبى كه باشد مخالف است. (غلوّ هم نوعى كفر است). «كفر الّذين قالوا انّ اللّه هو المسيحبن مريم» 2- پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله مأمور گفتگوى منطقى با مخالفان است. «قل فمن يملك...» 3- اگر مسيح خدا باشد، خدا كه در شكم زن قرار نمىگيرد. «المسيحبن مريم» 4- احتمال فنا و نيست شدن، با خدايى سازگار نيست. «ان اراد ان يهلك المسيح» 5 - عيسى، مادرش و همه مردم زمين در انسان بودن و ناتوان بودن در برابر قدرت خداوند، يكسان مىباشند. «المسيحبن مريم و أمّه ومن فى الارض جميعاً» 6- ادّعاى خدايى براى غير خدا نظير مسيح، نشانه عدم شناخت واقعى مسيحيان نسبت به خداوند است. «قالوا انّ اللّه هو المسيح... وللّه ملك السموات والارض» 7- قدرت الهى، محدود به نظام خاصى نيست و مىتواند حتّى بدون پدر هم، فرزند خلق كند. «و اللّه على كل شىء قدير» |
||
۲۲ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 18 --------------------------------------- آيه وَقَالَتِ الْيَهُودُ وَالنَّصَرَى نَحْنُ أَبْنَؤُاْ اللَّهِ وَأَحِبَّؤُهُ قُلْ فَلِمَ يُعَذِّبُكُم بِذُنُوبِكُم بَلْ أَنتُم بَشَرٌ مِّمَّنْ خَلَقَ يَغْفِرُ لِمَن يَشَآءُ وَ يُعَذِّبُ مَن يَشَآءُ وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَ إِلَيْهِ الْمَصِيرُ ---------------------------------------- ترجمه ويهوديان ومسيحيان گفتند: ما پسران خدا ودوستان (خاص) اوييم. بگو: پس چرا شما را به (كيفر) گناهانتان عذاب مىكند؟! (چنين نيست) بلكه شما نيز انسانهايى از مخلوقات اوييد (وامتيازى نداريد). (خداوند) هر كه را بخواهد (وشايسته بداند) مىآمرزد و هر كه را بخواهد عذاب مىكند، وحكومت آسمانها وزمين و آنچه ميان آن دو است از آن خداوند است، و بازگشت و سرانجام تنها به سوى اوست. --------------------------------------- نکته ها هنگامى كه رسول خدا صلى الله عليه وآله جمعى از يهوديان را به اسلام دعوت كرد، گفتند: ما فرزندان و دوستان خداييم. [49] يهود و نصارا خود را پسران واقعى خدا نمىدانستند، بلكه نوعى فرزند خواندگى تشريفاتى براى خود تصوّر مىكردند. قتل انبيا، كتمان بشارتها به آمدن پيامبر اسلام، پيمان شكنى، تحريف كتب آسمانى، گوسالهپرستى، بهانهجويى، شكمپرستى، نمونههايى از جنايات بنىاسرائيل است و كنده شدن كوه از جاى خود، چهل سال آوارگى، مسخ و ذلّت، نمونههايى از كيفر الهى نسبت به آنان است. «يعذّبكم بذنوبكم» ___________________________ 49) ادّعاى فرزند خدا و دوست خدا بودن، در انجيل يوحنّا، باب 8، جمله 41 نيز آمده است. تفسير نمونه. ----------------------------------------- پيام ها 1- نژادپرستى، امتيازطلبى و حقّ را منحصر در خود و حزب و گروه خود دانستن، ممنوع است. «بل أنتم بشر ممّن خلق» 2- هيچ فرد، قوم، نژاد و امّتى، نبايد مطمئن به آمرزش خدا باشد، چنانكه نبايد از رحمت او مأيوس باشد. «يغفر لمن يشاء ويعذّب من يشاء» |
||
۲۲ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 19 --------------------------------------- آيه يَأَهْلَ الْكِتَبِ قَدْ جَآءَكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ عَلَى فَتْرَةٍ مِّنَ الرُّسُلِ أَن تَقُولُواْ مَا جَآءَنَا مِن بَشِيرٍ وَلَا نَذِيرٍ فَقَدْ جَآءَكُم بَشِيرٌ وَ نَذِيرٌ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ ----------------------------------------- ترجمه اى اهل كتاب! همانا رسول ما در دورانى كه پيامبرانى نبودند به سوى شما آمد تا (حقايق را) براى شما بيان كند، تا مبادا بگوييد: مارا بشارت دهنده و بيمدهندهاى نيامد، براستى بشير و نذير برايتان آمد، و خداوند بر هر چيز تواناست. -------------------------------------- نکته ها فترت و فاصلهى زمانى ميان حضرت مسيحعليه السلام تا حضرت محمد صلى الله عليه وآله حدود ششصد سال است. البتّه در دورههايى كه پيامبرى مبعوث نمىشود، زمين خالى از حجت خدا نيست، چون اوصياى پيامبران بودهاند. به تعبير حضرت على عليه السلام : هرگز زمين خالى از حجّت نيست، چه قدرت داشته باشد يا نه، چون راه خدا نبايد براى پويندگان مخفى بماند. [50] پس ايّام فترت، به معناى رها كردن مردم نيست. فترتها و فاصلههاى كوتاه مدت يا دراز مدت، حكمتهايى دارد واز برنامههاى مفيد در نظام تربيتى الهى است. نمونههايش در تاريخ، جدا شدن حضرت موسىعليه السلام از مردم، اعتكاف انبيا، قطع وحى از پيامبر و غيبت صغرى و كبراى امام مهدىعليه السلام مىباشد. __________________________ 50) نهج البلاغه، كلمات قصار 147. --------------------------------------- پيام ها 1- اسلام اهلكتاب را به سوى ايمان فرا مىخواند. «يا اهل الكتاب قد جائكم» 2- بيان حقايقى كه كتمان يا تحريف و يا فراموش شدهاند، يكى از رسالتهاى انبياست. «يبيّن لكم» 3- احكام الهى، نياز به تبيين پيامبران دارد. «رسولنا يُبيّن لكم» 4- بعثت، راه عذر و بهانه را به روى انسان مىبندد. «ان تقولوا ماجائنا من بشير» 5 - بشارت و انذار، از شيوههاى تبليغى انبياست. «جائكم بشير ونذير» 6- انسان در انتخاب راه آزاد است، انبيا فقط بشارت و هشدار مىدهند واجبار و اكراهى ندارند. «فقد جائكم بشير ونذير» 7- نمىتوان گفت كه چگونه يك پيامبر درس نخوانده مىتواند بيانگر معارف كتمان شده و تحريفهاى صورت گرفته در دين باشد، چون خداوند بر هر كارى تواناست. «واللّه على كل شى قدير» |
||
۲۲ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 20 --------------------------------------- آيه وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ يَقَوْمِ اذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ جَعَلَ فِيكُمْ أَنبِيَآءَ وَجَعَلَكُم مُّلُوكاً وَءَاتَكُمْ مَّا لَمْ يُؤْتِ أَحَداً مِّنَ الْعَلَمِينَ --------------------------------------- ترجمه و (به ياد آوريد) زمانى كه موسى به قوم خود گفت: اى قوم من! نعمت خدا را بر خود ياد آوريد، هنگامى كه در ميان شما پيامبرانى قرار داد و شما را پادشاهان قرار داد (كه صاحب اختيار مال و جان و ناموس و حكومت شديد) و به شما چيزهايى داد كه به هيچ يك از جهانيان نداده بود. --------------------------------------- نکته ها ياد نعمتها، عامل عشق به خدا، شكر نعمتهاى او و تعبّد و تسليم در برابر دستورات اوست. «اذكروا نعمة اللّه علكيم» «ملِك» در لغت هم به معناى حاكم و زمامدار و هم به معناى صاحب و مالك آمده است و در روايتى از پيامبرصلى الله عليه وآله نقل شده است: هر كس از بنىاسرائيل كه داراى همسر، خدمتكار و مَركب بود به او ملك مىگفتند. [51] ضمناً اگر ملوك به معناى سلاطين باشد، همهى مردم نمىتوانند پادشاه باشند. بنابراين ملك، به معناى صاحب اختيار است. نعمتهايى چون: عبور از رود نيل، نزول منّ و سلوى و جوشيدن دوازده چشمهى آب از نعمتهاى ويژهى بنىاسرائيل بود كه اين آيه با جملهى «آتاكم ما لم يؤت احداً» به آن اشاره مىكند. __________________________ 51) تفسيرالميزان. --------------------------------------- پيام ها 1- براى دعوت مردم، بايد از اهرم عاطفه استفاده كرد. «ياقوم» 2- بايد پيش از دستورات الهى، مردم را با ذكر الطاف الهى، آماده كنيم. «اذكروا نعمة اللَّه...» (در اين آيه ذكر نعمتهاست و در آيهى بعد يك فرمان مهم صادر شده است) 3- از بزرگترين نعمتها، نعمت نبوّت، حكومت و قدرت است. «اذ جَعل فيكم انبياء و جَعلكم ملوكاً...» 4- از وظايف انبيا، يادآورى نعمتهاى الهى به مردم است. «اذكروا نعمة اللّه» 5 - قبل از حضرت موسى نيز در ميان بنىاسرائيل پيامبرانى وجود داشته كه حضرت موسى وجود آنان را به عنوان نعمت يادآورى مىكند. «جَعل فيكم انبياء» 6- انبيا از زمينهسازان حاكميّت و استقلال بودهاند. (جمله «جَعل فيكم انبياء» قبل از جمله «جعلكم ملوكاً» آمده است.) 7- از تاريخ عبرت بگيريم. قوم موسى پس از برخوردارى از لطف ويژه الهى و رسيدن به حكومت، گرفتار ذلت و مسكنت شدند. «لم يؤت احداً منالعالمين» به «باؤا بغضب من اللّه» [52] تبديل شد. _____________________________ 52) بقره، 61. |
||
۲۲ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |