در حال دیدن این عنوان: |
۲۵ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 32 ------------------------------------------ آيه مِنْ أَجْلِ ذَ لِكَ كَتَبْنَا عَلَى بَنِى إِسْرَ ءِيلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسَا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِى الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعاً وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَآ أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعاً وَلَقَدْ جَآءَتْهُمْ رُسُلُنَا بِالْبَيِّنَتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيراً مِّنْهُم بَعْدَ ذَ لِكَ فِى الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ ----------------------------------------- ترجمه به همين جهت، بر بنىاسرائيل نوشتيم كه هر كس انسانى را جز به قصاص يا به كيفر فساد در زمين بكشد پس چنان است كه گويى همهى مردم را كشته است، و هر كه انسانى را زنده كند (و از مرگ يا انحراف نجات دهد) گويا همهى مردم را زنده كرده است و البتّه رسولان ما دلايل روشنى را براى مردم آوردند، امّا (با اين همه) بسيارى از مردم بعد از آن (پيام انبيا) در روى زمين اسرافكار شدند. ----------------------------------------- نکته ها در اين آيه از كشتن يك نفر به منزلهى كشتن همه مردم مطرح شده است. براى توضيح اين حقيقت چند بيان و معنا مىتوان عرضه كرد: الف: قتل يك نفر، كيفرى همچون قتل همه مردم را دارد. ب: حرمت قتل يك نفر نزد خداوند، به منزله قتل همهى مردم نزد شماست. ج: قتل يك نفر، بىاعتنايى به مقام انسانيّت است. ه : قتل يك نفر، سلب امنيّت از همهى مردم است. و: چون انسانها به منزلهى اعضاى يك پيكرند، پس قتل يكى قتل همه است. ز: جايگاه دوزخى قاتل يك نفر، جايگاه كسى است كه قاتل همه باشد. [71] ح: قتل يك نفر، زمينهساز قتل همه است. ط: يك انسان مىتواند سرچشمهى يك نسل باشد، پس قتل او به منزلهى قتل يك نسل است. (به نظر مىرسد اين احتمال بهتر است) در روايات مىخوانيم: فانىشدن تمام دنيا نزد خداوند، از كشتن يكمؤمن آسانتر است. [72] امام صادقعليه السلام فرمودند: كسى كه در موضعى كه آب يافت نمىشود، تشنهاى را سيراب كند، مانند كسى است كه نفسى را زنده كرده باشد. [73] طبق آيات و روايات، هدايت وارشاد مردم به راه حقّ، نوعى احيا مىباشد و گمراه كردن مردم، نوعى قتل است. سوره انفال، آيه 24، دعوت پيامبر را مايهى حيات مردم مىخواند: «دعاكم لما يحييكم». امام صادقعليه السلام نيز فرمودند: «مَن اخرجها من ضلال الى هدى فكانّما أحياها ومن اخرجها من هدى الى الضلال فقد قتلها» هركس نفس منحرفى را هدايت كند او را زنده كرده و هر كس ديگرى را منحرف كند او را كشته است. [74] امام صادقعليه السلام فرمودند: «نجاها من غرق او حرق او سَبُع او عدوّ» مراد از احياى نفس، نجات گرفتاران از غرق وآتش سوزى ودرّنده يا دشمن است. [75] و در روايت ديگر آنمده است: كسى كه به گرسنهاى غذا ندهد، به منزلهى كشتن اوست وغذا دادن، به منزلهى زنده كردن اوست. [76] امام باقرعليه السلام فرمود: مسرفان همان كسانى هستند كه حرامها را حلال مىشمرند و خونها را مىريزند. [77] ___________________________ 71) كافى، ج7، ص271. 72) بحار، ج10، ص382. اين حديث را در شب جمعه آخر ماه رمضان 1379 مىنويسم كه روز جمعهاش روز قدس است و در حالى كه تلويزيونهاى دنيا صحنههاى دلخراشى از كشتن مسلمانان بىپناه فلسطين را به دست صهيونيستها نشان مىدهند. 73) مكارمالاخلاق، ص135. 74) كافى، ج2، ص210. 75) تفسير برهان. 76) كافى، ج2، ص204. 77) تفسير نورالثقلين. ------------------------------------ پيام ها 1- گاهى حوادث تاريخى، عامل صدور فرمانهاى الهى است. «من أجل ذلك» 2- انسانها و سرنوشتشان در طول تاريخ به هم پيوند دارند. «من أجل ذلك كتبنا على بنى اسرائيل» 3- احكام الهى حكمت دارد وگزاف نيست. «من اجل ذلك» 4- براى جلوگيرى از سنگدلى وپرهيز از تكرار حادثه، كيفر ومجازات لازم است. «من اجل ذلك كتبنا» 5 - جان همهى انسانها از هر نژاد و منطقه كه باشند، محترم است. «نفساً» 6- اعدام مفسد، در قانون بنىاسرائيل نيز بوده است. «كتبنا على بنىاسرائيل انّه من قتل نفساً بغير نفس او فساد فى الارض» 7- خودكشى و سقط جنين، از نمونههاى «قتل نفس» و حرام است. «من قتل نفساً...» 8 - جان كسى كه در زمين فساد مىكند يا براى جان مردم ارزشى قائل نيست و آنان را به قتل مىرساند، بىارزش است و بايد از بين برود. «بغير نفس او فساد» 9- كشتن انسان در دو مورد جايز است: الف: به عنوان قصاصِ قاتل. «بغير نفس» ب: براى از بين بردن مفسد. «او فساد» 10- ارزش عمل مربوط به انگيزه و هدف است. كشتن يك نفربه قصد تجاوز، به قتل رساندن يك جامعه است؛ «فكانّما قتل النّاس جميعاً» امّا كشتن به عنوان قصاص، حيات جامعه است. «ولكم فى القصاص حيوة» [78] 11- تجاوز به حقوق يك فرد، تهديد امنيّت جامعه است. «فكانّما قتل النّاس جميعاً» آنان كه كارشان نجات جان انسانهاست، مانند پزشكان، پرستاران، مأموران آتشنشانى، امدادگران، داروسازان و... بايد قدر خود وارزش كار خويش را بدانند. «فكانّما قتل النّاس جميعاً» 12- نشان جامعهى زنده، امداد رسانى به گرفتاران و نجات جانهاست. «من أحياها فكأنّما أحيى النّاس جميعاً» 13- عدم ايمان وعمل مردم به گفتار رسولان، در طول تاريخ بوده است. «و لقد جائتهم رسلنا بالبيّنات ثمّ انّ كثيراً منهم بعد ذلك فى الارض لمسرفون» 14- انسان مختار است، با آمدن پيامبران هم مىتواند راه خلاف برود. «و لقد جائتهم رسلنا بالبيّنات... بعد ذلك فى الارض لمسرفون» __________________________ 78) بقره، 179. |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 33 ------------------------------------------ آيه إِنَّمَا جَزَ ؤُاْ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِى الْأَرْضِ فَسَاداً أَن يُقَتَّلُواْ أَوْ يُصَلَّبُواْ أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيِهمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلَفٍ أَوْ يُنْفَوْاْ مِنَ الْأَرْضِ ذَ لِكَ لَهُمْ خِزْىٌ فِى الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِى الْأَخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ ---------------------------------------- ترجمه همانا كيفر آنان كه با خداوند و پيامبرش به محاربه برمىخيزند و (با سلاح و تهديد و غارت) در زمين به فساد مىكوشند، آن است كه كشته شوند، يا به دار آويخته شوند، يا دست و پايشان بطور مخالف بريده شود يا آنكه از سرزمين (خودشان) تبعيد شوند. اين كيفر ذلت بار دنيوى آنان است و در آخرت برايشان عذابى عظيم است. --------------------------------------- نکته ها در شأن نزول آيه آمده است كه جمعى از مشركانِ مكّه به مدينه آمده، مسلمان شدند. ولى چون بيمار بودند به فرمان پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله به منطقهى خوش آب و هوايى در بيرون مدينه رفته و اجازه يافتند از شير شترهاى زكات بهره ببرند. امّا چون سالم شدند، چوپانهاى مسلمان را گرفته، دست و پايشان را بريدند و چشمانشان را كور كرده، شتران را به غارت بردند و از اسلام هم دست كشيدند. رسول خداصلى الله عليه وآله دستور داد آنان را دستگير كنند و همان كارى را كه با چوپانان كرده بودند، بر سر خودشان آوردند. آيهى فوق نازل شد. كيفرهايى كه در آيه آمده، «حقّ اللّه» است و از جانب حكومت يا مردم قابل عفو و تبديل نيست. [79] ودر تفسير الميزان آمده است كه انتخاب يكى از چهار كيفر، با امام مسلمين است و اگر اولياى مقتول هم عفو كنند، بايد يكى از كيفرها اجرا شود. كلمهى «جزاء» به معناى كيفر وپاداش كافى است يعنى حدود و مجازاتهاى چهارگانه براى مجرم عادلانه وكافى است. [80] براى اصلاح جامعه، هم موعظه و ارشاد لازم است، هم شمشير و برخورد قاطع و انقلابى. (آيهى قبل، پيام وهشدار به قاتل بود، واين آيه عقوبت افراد محارب ومفسِد را بيان مىكند) عقوبت بايد همراه با عدالت باشد. چون فسادها و خصوصيّات مفسدان متفاوت است، كيفرها هم يكسان نيست. مثلا اگر فساد، فجيعانه بود، كيفرش قتل است ولى اگر سطحى بود، كيفر آن تبعيد است. اين معنا از روايات فهميده مىشود، از جمله آنكه: كيفر قتل، اعدام است، كيفر ارعاب، تبعيد است، كيفر راهزنى و سرقت، قطع دست و پا است و كيفر قتل و راهزنى وسرقت مسلحانه، قطع دست و پا و به دار آويختن است. [81] اجراى احكام و حدود الهى، در سايهى برپايى نظام و حكومت اسلامى ميسّر است، پس دين از سياست جدا نيست. آنان كه بر امام و رهبر مسلمين يا حكومت اسلامى خروج كنند، مشمول «يحاربون اللّه» مىشوند. [82] طبق آيه 279 سورهى بقره، رباخوار، «محارب» خدا و پيامبر است، «فأذنوا بحرب من اللّه و رسوله» چون امنيّت اقتصادى را به هم مىزند. همچنين در روايات، توهين به مسلمان، محاربهى با خدا به حساب آمده است: «من أهان لى ولياً فقد بارزنى بالمحاربة». [83] ______________________________ 79) تفسير اطيبالبيان. 80) تفسير راهنما. 81) تفسير صافى. 82) تفسير فىظلالالقرآن. 83) بحار، ج4ص65. --------------------------------------------- پيام ها 1- وظيفهى نظام و حكومت، حفظ امنيّت شهرها، روستاها، جادهها و برخورد با متخلّفان است. «انّما جزاء...» 2- جنگ با خلق خدا، جنگ با خداست وآنكه با مردم طرف شود، گويا با خداوند طرف است. «يحاربون اللّه» 3- نافرمانى از دستورات پيامبر و مبارزه با آنها، جنگ با خداوند است. «يحاربون اللّه و رسوله» 4- براى آنان كه امنيّت جامعه را بر هم مىزنند، چند نوع كيفر مقرر شده است: اعدام، تبعيد، قطع دست و پا، به دار آويختن. «يقتّلوا او يصلّبوا...» 5 - عقوبت سخت براى ستمپيشگان است، نه آنان كه به ندرت مرتكب مىشوند. «يحاربون، يسعون» (فعل مضارع، نشان استمرار كار است) 6- مخالفان ولايت رسول اللّه كه قصد براندازى دارند و با نظام الهى در جنگند، بايد به سختترين كيفر مجازات شوند.«يحاربون اللَّه و رسوله... ان يقتّلوا» |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 34 ------------------------------------------ آيه إِلَّا الَّذِينَ تَابُواْ مِن قَبْلِ أَن تَقْدِرُواْ عَلَيْهِمْ فَاعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ --------------------------------------- ترجمه مگر كسانى كه پيش از آنكه بر آنان دست يابيد توبه كرده باشند، پس بدانيد كه خداوند آمرزنده و مهربان است. ----------------------------------- نکته ها چون در روايات به كسى كه مسلمانان را تهديد كند وبه روى آنان اسلحه بكشد، گرچه قتلى صورت نگيرد نيز مفسد فى الارض گفته شده، اين آيه توبه آنان را مطرح مىكند. بنابراين توبهى محارب و مفسد، فقط كيفر تهديد و ارعاب را برمىدارد، نه كيفر قتل و سرقت را. يعنى توبه در «حقّ اللّه» اثر دارد، نه «حقّ الناس»، چون حق مردم مربوط به رضايت صاحبان حقّ است. عنوان محارب، حسابى دارد و عنوان قاتل و سارق، حسابى ديگر. [84] يعنى اگر محارب مرتكب قتل شده و توبه كرد، حكم قصاص او باقى است، ولى اگر فقط به تهديد و ارعاب دست زده و توبه كرد، كيفر محارب از او برداشته مىشود. مجازاتهاى الهى جنبهى تربيتى و اصلاح فرد و جامعه دارد، نه انتقام. از اين رو گناهكار بايد توبه كند و توبه او هم مؤثّر است. در رفع عقوبت، احراز توبهى واقعى لازم است. مثلاً از طريق تغييرى كه در اخلاق و رفتار و گفتار مجرم هويدا مىشود، يا به گواهى افراد عادل و مانند اينها توبه او ثابت شود. _________________________ 84) تفسير نمونه. ------------------------------------- پيام ها 1- راه توبه به روى همه باز است. «يحاربون اللَّه و رسوله... الا الّذين تابوا» 2- توبهاى أثر دارد كه پيش از دستگيرى و گرفتار شدن باشد. «من قبل ان تقدروا عليهم» (در ساير گناهان هم توبه تا قبل از مرگ مفيد است. [85]) 3- مغفرت خدا را باور كنيم. «فاعلموا انّ اللَّه غفور رحيم» 4- مغفرت خداوند همراه با رحمت است نه توبيخ و تحقير. «غفور رحيم» _________________________ 85) نساء، 18. |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 35 ------------------------------------------ آيه يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَابْتَغُواْ إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَهِدُواْ فِى سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ----------------------------------------- ترجمه اى كسانى كه ايمان آوردهايد! از خدا پروا كنيد و (براى تقرب) به سوى او وسيله بجوييد، و در راه او جهاد كنيد، باشد كه رستگار شويد. ---------------------------------------- نکته ها حضرت على عليه السلام مىفرمايد: بهترين وسيلهاى كه مىتوان با آن به خدا نزديك شد ايمان به خداوند و پيامبرش و جهاد در راه او و كلمهى اخلاص و اقامهى نماز و پرداخت زكات و روزه گرفتن ماه رمضان و حج و عمره و صلهى رحم و انفاقهاى پنهانى و آشكار و كارهاى نيك است. [86] اهل بيت عليهم السلام همان ريسمان محكم و وسيلهى تقرّب به خداوند هستند. «هم العروة الوثقى والوسيلة الى اللّه» [87] توسّل، موضوعى است كه در كتب بسيارى از اهل سنّت مثل «صواعق» ابن حجر، «سنن» بيهقى، «صحيح» دارمى و «وفاء الوفاء» درباره آن روايت نقل شده است. ضمناً آيات 64 نساء، 97 يوسف و 114 توبه نيز مىتواند سند توسّل باشد. ___________________________ 86) نهجالبلاغه، خطبه 110. 87) تفسير صافى. ---------------------------------------- پيام ها 1- ايمان «آمنوا»، تقوا «اتّقوا اللَّه»، شفاعت «وابتغوا اليه الوسيلة» و جهاد «وجاهدوا فى سبيله»، راه سعادت و رستگارى است. «لعّلكم تفلحون» 2- براى رسيدن به فلاح، هم بايد گناهان را ترك كرد، «اتّقوا اللَّه» هم بايد طاعات را انجام داد.«وابتغوا اليه الوسيلة» 3- كارهاى خير همه زمينه و وسيلهى سعادتند. (البتّه اگر با گناه خود آن زمينهها را از بين نبريم.) «لعلّكم تفلحون» |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 36، 37 ------------------------------------------ آيه إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَوْ أَنَّ لَهُم مَّا فِى الْأَرْضِ جَمِيعاً وَمِثْلَهُ مَعَهُ لِيَفْتَدُواْ بِهِ مِنْ عَذَابِ يَوْمِ الْقِيَمَةِ مَا تُقُبِّلَ مِنْهُمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ يُرِيدُونَ أَن يَخْرُجُواْ مِنَ النَّارِ وَمَا هُمْ بَخَرِجِينَ مِنْهَا وَلَهُمْ عَذَابٌ مُّقِيمٌ ---------------------------------------- ترجمه همانا كسانى كه كافر شدند، اگر تمام آنچه را در زمين است و همانند آن را دارا باشند تا براى نجات از عذاب روز قيامت فديه دهند، از آنان پذيرفته نمىشود و براى آنان عذابى دردناك است. آنان مىخواهند از آتش دوزخ بيرون آيند در حالى كه از آن بيرون آمدنى نيستند و برايشان عذابى دائم و پايدار است. ----------------------------------------- نکته ها همهى راههاى نجات در قيامت بسته است، كافران نه از رحمت الهى بهرهمند مىشوند، چون مخصوص اهل تقواست. «رحمتى وسعت كلّ شىء فساكتبها للّذين يتّقون» [88] ، و نه از شفاعت كامى مىگيرند، چون شفاعت مخصوص كسانى است كه خداوند از آنان راضى باشد. «لا تنفع الشفاعة الاّ من اذن له الرّحمن و رضى له قولاً» [89] ، به علاوه از مرگ خبرى نيست، زيرا پيوسته در آتشند و درخواست مرگشان پذيرفته نيست. «نادوا يا مالك ليقض علينا ربّك قال انّكم ماكثون» [90] _________________________ 88) اعراف، 156. 89) طه، 109. 90) زخرف، 77. ------------------------------------- پيام ها 1- كارآيى اموال، تنها در دنياست و در آخرت، ثروت بى ثمر است. «ما تُقبّل...» 2- روز قيامت در دستگاه عدل الهى، فديه پذيرفته نمىشود. «ليفتدوا... ما تُقبّل» 3- عامل اصلى سعادت، در درون انسان است (ايمان، تقوا وجهاد)، نه در بيرون (مال و ثروت). «لهم ما فى الارض جميعاً... ما تقبّل منهم» 4- عذاب كافران، نه با فديه دفع مىشود، نه با گذشت زمان قطع مىگردد. «و ما هم بخارجين» 5 - كسى كه در دنيا با آن همه برهان و ارشاد، ازظلمتهاى شرك و جهل بيرون نيايد، در آخرت هم از دوزخ بيرون نخواهد آمد. «لهم عذاب مقيم» |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 38 ------------------------------------------ آيه وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُواْ أَيْدِيَهُمَا جَزَآءً بِمَا كَسَبَا نَكَلاً مِّنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ----------------------------------------- ترجمه مرد و زن دزد را به جزاى كارى كه انجام دادهاند دستشان را قطع كنيد. اين كيفرى است از سوى خداوند و خداوند مقتدر حكيم است. ---------------------------------------- نکته ها كلمهى «نكال» به معناى امر بازدارنده است. قوانين جزايى اسلام براى بازدارندگى است، نه انتقامجويى. «نكال» به عقوبتى گفته مىشود كه مايهى عبرت ديگران باشد. [91] در اين آيه ابتدا مرد دزد، سپس زن دزد مطرح شده است، ولى در آيهى دوّم سورهى نور كه حكم زنا بيان شده، ابتدا زن زناكار، سپس مرد زناكار ياد شده است، شايد به خاطر آن كه در سرقت، نقش مردِ خلافكار بيشتر است و در زنا، نقش زنِ خلافكار. از مرحوم سيد مرتضى علمالهدى (از علماى هزار سال قبل) پرسيدند: چرا دستى كه پانصد مثقال طلا ديه دارد، به خاطر يك چهارم مثقال دزدى، قطع مىشود؟ پاسخ فرمود: «امانت»، قيمت دست را بالا مىبرد و «خيانت»، ارزش آن را مىكاهد. طبق روايات، مقدار قطع دست، چهار انگشت است و بايد انگشت شست و كف دست باقى بماند. مقدار مالى هم كه به خاطر آن دست دزد قطع مىشود، بايد حداقل به قيمت يك چهارم دينار (يك چهارم مثقال طلا) باشد. مال هم بايد در مكان حفاظت شده باشد، نه در مثل كاروانسرا، حمّام، مسجد و اماكن عمومى. سارق نيز بايد از قانون قطع دست مطلع باشد، وگرنه دست او قطع نمىشود. همچنين اگر كسى در سالهاى قحطى از روى اضطرار، مواد غذايى را سرقت كند دستش قطع نمىشود. البتّه در تمام مواردى كه دست قطع نمىشود كيفرهاى ديگرى در كار است كه تفصيل آن در كتب فقهى آمده است. [92] پيامبر اسلامصلى الله عليه وآله، بدترين نوع سرقت را سرقت از نماز و ناقص انجام دادن ركوع و سجود دانستهاند. [93] اجراى اين احكام، نياز به حكومت و قدرت و نظام و تشكيلات دارد، پس اسلام، دين حكومت و سياست است. اسلام، قبل از بريدن دست، بر اهميّت و لزوم كار و ادارهى زندگى فقرا از طريق بيتالمال و بستگان نزديك و قرضالحسنه و تعاون و... تأكيد مىكند، ولى با اين حال فقر، بهانه و مجوّز سرقت نيست. [94] سيستم جزايى دنيا، چون تنها به زندان و جريمهى مالى تكيه دارد، از مقابله با سرقت عاجز است. قطع دست، براى مجرم عامل هشدار دائمى و مايهى جلوگيرى از لغزش مجدّد او وديگران است. «فاقطعوا ايديهما» ____________________________ 91) قاموس قرآن. 92) تفسير صافى. 93) تفسير قرطبى. 94) تفسير فىظلالالقرآن. ----------------------------------------- پيام ها 1- كيفر زن و مرد دزد يكسان است. «السارق و السارقة» 2- بايد امنيّت جامعه را با قاطعيّت حفظ كرد. «فاقطعوا» 3- جريمه و كيفر سنگين، بازدارنده از دزدى است. «نكالا» 4- در قوانين كيفرى اسلام، علاوه بر تنبيه مجرم، عبرت ديگران هم مطرح است. «نكالاً» 5 - در اجراى حدود الهى، نبايد تحت تأثير عواطف قرار گرفت. «فاقطعوا» 6- با اينكه قطع دست از طرف قاضى وحاكم است، امّا خداوند به همه مؤمنين خطاب مىكند، «فاقطعوا ايديهما» تا آنان زمينهاجراى حدود الهى را فراهم كنند. 7- مالكيّت شخصى و امنيّت اجتماعى به قدرى مهم است كه به خاطر آن، بايد دست دزد قطع شود. «فاقطعوا» 8 - اعمال قدرت، بايد حساب شده باشد. «عزيز حكيم» 9- فرمان قطع دست دزد، جلوهاى از عزّت و قدرت خداوند است. «فاقطعوا... عزيز حكيم» |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 39 ------------------------------------------ آيه فَمَن تَابَ مِن بَعْدِ ظُلْمِهِ وَأَصْلَحَ فَإِنَّ اللَّهَ يَتُوبُ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ --------------------------------------- ترجمه پس هركه بعد از ظلمش توبه كند و (كارهاى فاسد خويش را) اصلاح نمايد، قطعاً خداوند توبه او را مىپذيرد، همانا خداوند، آمرزندهى مهربان است. ------------------------------------- نکته ها در اسلام، مجازات در كنار ارشاد و تربيت و رحمت است. در آيهى قبل، كيفر سارق بيان شد، اينجا دعوت به توبه به درگاه خداى غفور و اصلاح بدىهاست كه سبب مىشود تا خداوند لطفش را به بنده باز گرداند. اگر سارق پيش از دستگيرى توبه كند و مال را پس دهد، هم در دنيا بخشيده مىشود و هم در آخرت، [95] ولى پساز دستگيرشدن، حد اجرا مىشود ونقش توبه تنها براى قيامت است. در حديث آمده است: سارقى كه دستش قطع شده بود، از پيامبراكرم صلى الله عليه وآله پرسيد: آيا براى من راه توبه باز است؟ فرمود: آرى! تو امروز (كه حدّ بر تو جارى شد،) مثل همان روزى كه از مادر متولّد شدى هستى. [96] __________________________ 95) كافى، ج7، ص250. 96) تفسير الميزان. --------------------------------------- پيام ها 1- براى انسان خطاكار، هميشه راه بازگشت و اصلاح، باز است. «فمن تاب» 2- توبه، تنها يك ندامت درونى نيست، بلكه بايد همراه با جبران مفاسد گذشته باشد. «واصلح» 3- اگر انسان توبه كند، خداوند هم توبه او را مىپذيرد. «يتوب عليه» 4- سرقت، ظلم به خود و جامعه و تجاوز به امنيّت جامعه است. «بعد ظلمه» 5 - مجرمان را بايد به راه خدا دعوت و اميدوار كرد. «فانّ اللّه يتوب، غفور، رحيم» |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 40 ------------------------------------------ آيه أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ يُعَذِّبُ مَن يَشَآءُ وَ يَغْفِرُ لِمَن يَشَآءُ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ ------------------------------------- ترجمه آيا ندانستى كه حكومت و فرمانروايى آسمانها و زمين تنها از آن خداست، هركه را (طبق حكمت و عدالت خود) بخواهد عذاب مىكند و هركه را بخواهد مىآمرزد و خداوند بر هر چيزى تواناست. (محارب و مفسد و سارق را عذاب مىدهد، و تائب پشيمان را مىپذيرد و مىبخشايد). ------------------------------------- پيام ها 1- كسى كه بر هستى حاكم است، حقّ دارد قوانين هستى را وضع كند. «السارق و السارقة... له ملك السموات...» 2- مجرمان بدانند كه راه فرارى ندارند و بايد به سوى خدا بازگردند. «الم تعلم انّ اللّه له ملك السموات والارض» 3- خداوند نيازى به توبهى بندگان ندارد، چون همهى هستى از آن اوست. «له ملك السماوات والارض» 4- انسان بايد در حالتى ميان بيم و اميد باشد. «يعذّب من يشاء و يغفر لمن يشاء» 5 - عفو يا عذاب، هردو نمونهاى از قدرت اوست. «يعذّب...يغفر... على كلّشى قدير» |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 41 ------------------------------------------ آيه يَأَيُّهَا الرَّسُولُ لَا يَحْزُنكَ الَّذِينَ يُسَرِعُون فِى الْكُفْرِ مِنَ الَّذِينَ قَالُواْ ءَامَنَّا بِأَفْوَ هِهِمْ وَلَمْ تُؤْمِنْ قُلُوبُهُمْ وَمِنَ الَّذِينَ هَادُواْ سَمَّعُونَ لِلْكَذِبِ سَمَّعُونَ لِقَوْمٍ ءَاخَرِينَ لَمْ يَأْتُوكَ يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ مِن بَعْدِ مَوَاضِعِهِ يَقُولُونَ إِنْ أُوتِيتُمْ هَذَا فَخُذُوهُ وَإِن لَّمْتُؤْتَوْهُ فَاحْذَرُواْ وَمَن يُرِدِ اللَّهُ فِتْنَتَهُ فَلَن تَمْلِكَ لَهُ مِنَ اللَّهِ شَيْئاً أُوْلَئِكَ الَّذِينَ لَمْ يُرِدِ اللَّهُ أَن يُطَهِّرَ قُلُوبَهُمْ لَهُمْ فِى الدُّنْيَا خِزْىٌ وَ لَهُمْ فِى الْأَخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ --------------------------------------- ترجمه اى پيامبر! كسانى كه در كفر شتاب مىكنند، غمگينت نسازند، (خواه) آن گروه كه (منافقانه) به زبان گفتند: ايمان آوردهايم، ولى دلهايشان ايمان نياورده است. (و خواه) از يهوديان آنان كه براى دروغ سازى (و تحريف) با دقّت به سخنان تو گوش مىدهند و همچنين (به قصد جاسوسى) براى قوم ديگرى كه نزد تو نيامدهاند، به سخنان تو گوش مىدهند (و يا گوش به فرمان ديگرانى هستند كه نزد تو نيامدهاند) آنان كلمات (تورات يا پيامبر) را از جايگاه خود تحريف مىكنند و (به يكديگر) مىگويند: اگر اين مطلب (كه مطابق ميل ماست) به شما داده شد بگيريد و بپذيريد، ولى اگر (آنچه طبق خواستهى ماست) به شما داده نشد، دورى كنيد. (اى پيامبر!) هر كه را خداوند بخواهد آزمايش و رسوايش كند تو هرگز در برابر قهر الهى هيچ كارى نمىتوانى برايش بكنى. آنان كسانىاند كه خداوند نخواسته است دلهايشان را پاك كند. براى آنان در دنيا ذلّت و خوارى، و برايشان در آخرت، عذابى بزرگ است. --------------------------------------- نکته ها از آيه استفاده مىشود كه علماى يهود گروهى از يهوديان و منافقان را نزد پيامبر اسلام فرستادند و خودشان از مقابله و رويارويى دورى مىكردند «لم يأتوك» و هدفشان اين بود كه شايد دستورات و احكام اسلام مطابق چيزى باشد كه آنان از تورات تحريف كردهاند و سفارش مىكردند اگر گفتار پيامبر اسلام مطابق حرف ما بود بگيريد وگرنه رها كنيد. منافقان و هيئت اعزامى نزد حضرت آمدند و با دقّت گوش مىدادند تا بر سخنان حضرت، دروغ و شايعهاى ببندند. «سمّاعون للكذب» --------------------------------------- پيام ها 1- انبيا نسبت به گمراهان دلسوزند. «يا ايّها الرّسول لايحزنك» 2- كفر، ميدانى دارد كه گروهى در آن به سرعت پيش مىروند و هر لحظه به كفرشان اضافه مىشود. «يسارعون فى الكفر» 3- دشمنان، در كفر و نفاق شتاب دارند، چرا مسلمانان در راه حقّ بايد سستى كنند؟ «يسارعون فى الكفر» 4- نفاق، مايهى افزايش كفر است. «يسارعون فى الكفر من الّذين... بافواههم» 5 - ايمان، با پذيرش قلبى است، نه اظهار زبانى. «آمنّا بأفواههم و لمتؤمن قلوبهم» 6- ايمانى ارزش دارد كه در قلب، راسخ باشد. «و لم تؤمن قلوبهم» 7- قلب، مركز ايمان است. «لم تؤمن قلوبهم» 8 - منافقان ويهوديان، در كنار هم يك هدف را تعقيب مىكنند. «من الّذين قالوا آمنّا بافواههم... و من الّذين هادوا» 9- گوش دادن مهم نيست، انگيزهى آن مهم است. «سمّاعون للكذب» 10- كفّار، عوامل نفوذى و جاسوس در ميان مسلمانان دارند، مبلّغان دينى نبايد همهى شنوندگان را خوش نيّت بپندارند. «سمّاعون لقوم آخرين» 11- تحريف، خيانت فرهنگى يهود است. «يحرّفون الكلم» 12- گزارشگرى دور از تقوا، يكى از شغلهاى خطرناك است. «سمّاعون للكذب... يحرّفون...» 13- كلمات آسمانى هر يك جايگاه مخصوص دارد. «من بعد مواضعه » 14- ما بايد تسليم اوامر خدا باشيم، نه آنكه احكام الهى مطابق خواستههاى ما باشد. «فخذوه... فأحذروا» [97] 15- گناه، انسان را از لياقت براى هدايت مىاندازد. «و مَن يرد اللّه فتنته» 16- منافقان، از شفاعت پيامبر محرومند. «فلن تملك له من اللَّه شيئاً» 17- حتّى رسول اللّه براى متعصّبان لجوج و هوسباز، نقشى ندارد. «فلن تملك» 18- قهر الهى بدنبال سوء رفتار انسان است. «سمّاعون للكذب... لم يرد اللّه ان يطهّر قلوبهم» 19- قلب سرسخت و لجوج، از دريافت الطاف حقّ محروم است. «لم يرد اللَّه ان يطهّر قلوبهم» 20- عذاب دنيا نسبت به عذاب آخرت چيزى نيست. «فىالدّنيا خزى و لهم فى الاخرة عذاب عظيم» 21- منافقان، هم بدبختى دنيوى دارند، هم عذاب بزرگ قيامت در انتظارشان است. «لهم فى الاخرة عذاب عظيم» ____________________________ 97) بعضى مردم سراغ مرجع تقليد، عالم، دادگاه و قانونى مىروند كه طبق ميل آنان حكم كرده باشد. آيه از اين امر نهى مىكند. |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 42 ------------------------------------------ آيه سَمَّعُونَ لِلْكَذِبَ أَكَّلُونَ لِلسُّحْتِ فَإِن جَآءُوكَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ وَإِن تُعْرِضْ عَنْهمْ فَلَن يَضُرُّوكَ شَيْئاً وَإِنْ حَكَمْتَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُم بِالقِْسْطِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ ------------------------------------------ ترجمه آنان براى دروغ سازى به دقّت گوش مىدهند و همواره مال حرام (رشوه و ربا) مىخورند، پس اگر (براى داورى) نزد تو آمدند، يا ميانشان داورى كن يا از آنان روى بگردان. و اگر از آنان روى بگردانى پس هرگز هيچ زيانى به تو نخواهند رساند. و اگر داورى كنى، پس ميانشان به قسط و عدل قضاوت كن، همانا خداوند دادگران را دوست دارد. ---------------------------------------- نکته ها بعضى از يهود كه زناى محصنه كرده بودند، به اُميد نجات از كيفر سنگسار كه در دين يهود نيز آمده است، [98] براى داورى نزد پيامبر آمدند، غافل از آنكه حكم اسلام هم سنگساركردن زناكار است، چون ديدند حكم اسلام نيز همان است، حاضر به پذيرش حكم پيامبر نشدند. «سُحت» طبق روايات، رشوه و هدايايى است كه براى انجام كارى داده شود. [99] سُحت، در لغت، كار حرامى است كه مايهى ننگ صاحبش شود. [100] «سَمّاعون للكذِب» يا به معناى آن است كه سخنان را با دقّت مىشنوند ونيّت دروغ بستن و تحريفِ آن را دارند و يا به معناى آن است كه عوام يهود با علم به دروغگويى و تحريفگرى علماى خود، باز هم سخن آنان را گوش مىدهند و مىپذيرند. آيه خطاب به پيامبر مىفرمايد: گرچه علماى يهود در انديشه آسيبرسانى به تو هستند و تو براى مكتب و جامعه اسلامى دغدغه دارى ولى خداوند نويد مىدهد كه اگر مصلحت را در اعراض دانستى دغدغهاى نداشته باش. «وان تعرض عنهم فلنيضرّوك شيئاً» ___________________________ 98) در تورات، سِفر تثنيه، فصل 23، حكم زنا بيان شده است. 99) وسائل، ج17، ص95. 100) مفردات راغب. --------------------------------------- پيام ها 1- علماى يهود، رشوهخوار بودند، «أكّالون للسُّحت» و عوامشان مشتاق شنيدن دروغ. «سمّاعون للكذب» (تكرار «سمّاعون»، در دو آيه پىدرپى شايد اشاره باشد به اينكه اين روش، كمكم خصلت آنان شده است.) 2- همزيستى مسلمانان با اهل كتاب، تا حدّى بود كه آنان براى قضاوت، نزد پيامبر اسلام مىآمدند. «جاءوك» 3- پيامبرصلى الله عليه وآله غير از مسئوليّت نبوّت، مسئوليّت حكومت نيز داشت. «فاحكم بينهم أو أعرض عنهم» 4- پيامبران، در امر حكومت و داورى، از طرف خداوند اختياراتى دارند كه طبق صلاحديد عمل كنند. «فاحكم ... أو أعرض» 5 - شعاع حكومت اسلامى، اهل كتاب را نيز در برمىگيرد. «فاحكم بينهم بالقسط» 6- اگر حاكم اسلامى براى داورى بين كشورهاى غير اسلامى انتخاب شد، بايد عدالت، جرأت و صراحت را كاملاً مراعات كند. «فاحكم بينهم بالقسط» 7- مسائل نژادى، منطقهاى، تعصبهاى گروهى، تمايلات شخصى و تهديدها نبايد در قضاوتها تأثير بگذارد. «فاحكم بينهم بالقسط» 8 - عدالت هميشه و با هر گروه، يك ارزش خداپسند است. «فاحكم بينهم بالقسط انّ اللّه يحبّ المقسطين» |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |