در حال دیدن این عنوان: |
۱۵ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 43 ------------------------------------------ آيه وَكَيْفَ يُحَكِّمُونَكَ وَعِنْدَهُمُ التَّوْرَيةُ فِيهَا حُكْمُ اللَّهِ ثُمَّ يَتَوَلَّوْنَ مِن بَعْدِ ذَ لِكَ وَمَآ أُوْلَِكَ بِالْمُؤْمِنينَ ---------------------------------------- ترجمه و (يهوديان) چگونه تو را داور قرار مىدهند، در حالى كه تورات نزد ايشان است (و) در آن حكم خداست، پس بعد از آن (كه تو موافق آن كتاب حكم كردى) روى مىگردانند و آنان مؤمن نيستند. ---------------------------------------- نکته ها همان گونه كه در آيهى قبل گفتيم، دليل مراجعه يهوديان به پيامبر اسلام، پيدا كردن راهى براى تخفيف مجازات بود و آنان با اينكه به تورات دسترسى داشتند و پاسخگوى نيازهاى آنان بود، ولى دنبال قانون سادهترى مىگشتند. ------------------------------------------ پيام ها 1- همهى تورات تحريف نشده است. «عندهم التوراة فيها حكم اللّه» 2- كاش اهل كتاب، نسبت به احكام كتاب خودشان پايبند بودند. «و عندهم التوراة فيها حكم اللَّه» 3- آنچه براى گروهى مهم است، تخفيف در قانون است، نه ايمان به قانون و انجام وظيفه. (به همين دليل با داشتن قانون تورات براى پيدا كردن راه مجازات آسانترى نزد پيامبرصلى الله عليه وآله مىآمدند). «ثمّ يتولّون بعد ذلك» 4- علامت ايمان، تسليم بودن در برابر قانون است. «و ما اولئك بالمؤمنين» |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 44 ------------------------------------------ آيه إِنَّآ أَنزَلْنَا التَّوْرَيةَ فِيهَا هُدىً وَنُورٌ يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذِين أَسْلَمُواْ لِلَّذِينَ هَادُواْ وَالرَّبَّنِيُّونَ وَالْأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُواْ مِن كِتبِ اللَّهِ وَكَانُواْ عَلَيْهِ شُهَدَآءَ فَلَا تَخْشَوُاْ النَّاسَ وَاخْشَوْنِ وَلَا تَشْتَرُواْ بَِايَتِى ثَمَناً قَلِيلًا وَمَن لَّمْ يَحْكُمْ بِمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْكَفِرُونَ ---------------------------------------- ترجمه همانا ماتورات را نازل كرديم (كه) در آن هدايت و نور است. پيامبران الهى كه تسليم فرمان خدا بودند، بر طبق آن براى يهود حكم مىكردند، و (همچنين) مربّيان الهى و دانشمندان، بر طبق اين كتاب آسمانى كه حفاظت آن به آنان سپرده شده بود و بر آن گواه بودند، داورى مىكردند، پس (اى علما!) از مردم نترسيد (و احكام خدارا بيان كنيد) و از (مخالفت با) من بترسيد و آيات مرا به بهاى اندك نفروشيد. و كسانى كه طبق آنچه خداوند نازل كرده حكم نكنند پس آنان همان كافرانند. -------------------------------------- نکته ها «ربّانى» از «ربّان»، به معناى تربيت كننده است. به گفته بعضى، «ربّانى» كسى است كه با «ربّ العالمين» پيوند خورده، با علم وعمل، خدايى شده وتربيت مردم را بر عهده دارد. از حضرت على عليه السلام نقل شده كه فرمود: «أنَا ربّانىّ هذه الاُمّة» ربّانى اين امّت من هستم. [101] امام صادق عليه السلام نيز فرمود: ربّانيّون، اهلبيت پيامبرعليهم السلام مىباشند. [102] «حِبْر» به معناى اثر نيك است. چون عالمان در جامعه منشأ اثر نيكند، به آنان حِبْر و اَحبار گفته مىشود. به ابن عباس هم لقب «حِبر الاُمّة» دادهاند. رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: كسى كه حتّى به مقدار دو درهم قضاوت ناحقّ كند، مشمول جملهى آخر اين آيه مىشود. [103] «هم الكافرون» _____________________________ 101) تفسير مراغى. 102) تفسير صافى. 103) تفسير صافى ؛ كافى، ج7، ص408. ------------------------------------------- پيام ها 1- ضمن توجّه به تحريف تورات موجود، بايد از اصل كتب آسمانى تجليل كرد. «فيها هُدىً و نورٌ» 2- گرچه تورات بر موسى عليه السلام نازل شد، ولى همهى انبيا و علماى پس از او مأمور بودند طبق آن حكم كنند. «يحكم بها النبيّون» 3- قوانين مستند بر وحى را بايد پذيرفت. (لازمهى وجوب قضاوت بر انبيا و علما، قبول كردن مردم است) «يحكم بها النبيّون...» 4- انبيا، از پيش خود حكمى ندارند، بلكه تسليم حكم خدايند. «أسلموا» 5 - اسلام (تسليم خدا بودن)، دين همهى موحّدان است، انبياى بنىاسرائيل هم با جملهى «أسلموا» توصيف شدهاند. «النبيّون الّذين اسلموا» 6- علماى هر امت، مسئول اجراى احكام الهى در ميان مردم هستند. (ولايتفقيه، ريشه در تمام اديان دارد) «يحكم بها النبيّون... والربّانيّون والاحبار» 7- سلسله مراتب بايد مراعات شود. ابتدا انبيا، سپس امامان و آنگاه علما. «النبيّون... والربّانيّون والاحبار» 8 - يهود، انبياى متعدّد داشتند. «يحكم بها النبيّون...» 9- تورات، قوانين قضايى و حكومتى دارد و محور قضاوت بوده است. «يحكم بها النبيّون...» 10- نور و هدايت زمانى در جامعه جريان پيدا مىكند كه بر اساس كتاب آسمانى، قضاوت و حكومت شود. «فيها هدىً و نور يحكم بها» 11- راه حفظ كتب آسمانى، عمل و قضاوت و حكومت بر طبق آن است. «يحكم بها... بما استحفظوا» (بنابر اينكه مراد از استحفاظ، حفاظت همه جانبه آن باشد) 12- علما بايد محافظ مكتب باشند. «بما استحفظوا من كتاب اللَّه» 13- قضاوت، مسئوليّت عالمان است. «يحكم بها... الربّانيون و الاحبار بما استحفظوا من كتاب اللَّه» 14- عالمان و قضات، دو رسالت بزرگ بر دوش دارند: الف: حكم خدا را از ترس مردم تغيير ندهند. «فلا تخشوا النّاس» ب: به طمع مال دنيا، دچار كتمان و لغزش نشوند. «و لاتشتروا باياتى ثمناً قليلاً» 15- انحراف در قضاوت، كفر است. «ومن لميحكم بماانزل اللَّه فاولئك همالكافرون» 16- در قضاوت، صراحت، جرأت وقاطعيّت لازم است ونبايد تحت تأثير تهديد و جوّسازىها قرار گرفت. «فلاتخشوا النّاس» 17- خشيت الهى، ضامن قضاوت عادلانه است. «يحكم... فلاتخشوا النّاس واخشون» 18- تحريف، سكوت، كتمان و حكم به غير فرمان خدا، اگرچه به قيمت بدست آوردن همهى دنيا باشد خسارت است. «ولاتشتروا... ثمناً قليلا... فاولئك هم الكافرون» (چون كلّ دنيا «متاع قليل» است) [104] 19- با داشتن قانون آسمانى، سراغ قوانين شرق و غرب رفتن كفر است و چنين قوانينى اعتبارى ندارد. «و من لم يحكم بما أنزل اللّه فاولئك هم الكافرون» 20- كسى كه شرايط قضاوت به حقّ برايش فراهم شود، ولى خود را منزوى كند كفر ورزيده است. «و من لم يحكم بما انزل اللَّه فاولئك هم الكافرون» 21- سكوت و كتمان در برابر طاغوتها، دين فروشى در برابر سرمايهداران و عوامفريبى، از خطراتى است كه علما را تهديد مىكند. «فلاتخشوا النّاس... و لاتشتروا...» 22- علماى ترسو و حريص، در ديندارى و حفاظت از كتاب آسمانى سست هستند. «فلا تخشوا النّاس... و لاتشتروا باياتى ثمناً قليلاً» 23- درآمد حاصل از قضاوت ناحقّ، درآمدى نامشروع است. «لاتشتروا باياتى...» 24- ترس و حرص سبب انحراف در قضاوت و انحراف در قضاوت سبب كفر است. «فلاتخشوهم... ولاتشتروا....فاولئك هم الكافرون» _______________________________ 104) انّ الذين يفترون على اللَّه الكذب لايفلحون. متاع قليل ولهم عذاب اليم». نحل، 116 تا 117. |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 45 ------------------------------------------ آيه وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَآ أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَ الْأَنفَ بِالْأَنفِ وَ الْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ فَمَن تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَّهُ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّلِمُونَ ---------------------------------------- ترجمه و در آن (تورات) برايشان مقرر كرديم كه (در قصاص) جان در برابر جان و چشم در برابر چشم و بينى در برابر بينى و گوش در برابر گوش و دندان در برابر دندان باشد و همهى زخمها را (نيز به همان ترتيب و اندازه) قصاص است. پس هر كه آن را صدقه دهد، كفّارهى گناهانش محسوب شود و كسانى كه به آنچه خدا نازل فرموده حكم نكنند، پس آنان همان ستمگرانند. ------------------------------------------- نکته ها در آيهى قبل گفته شد كه تورات هدايت و نور است، در اين آيه، قانون قصاص مطرح شده و شايد نشان آن باشد كه قانون قصاص درجامعه، سبب نور وهدايت است. همانگونه كه در آيه ديگر مىخوانيم: «ولكمفىالقصاصحيوة» [105] براى شما در قصاص حيات وزندگى است. نام بردن از چشم وگوش در قانون قصاص از باب نمونه است وگرنه آسيب به هر عضوى قصاص دارد. [106] امام صادقعليه السلام دربارهى اين آيه فرمود: خداوند به اندازه آنچه از قصاص عفو شود، از گناهان او مىبخشد. [107] در تورات، «ديه» نيست، مجرم يا قصاص مىشود يا عفو. امّا در اسلام، ديه به عنوان راه سوّم مطرح است. [108] ____________________________ 105) بقره، 179. 106) تفسير اطيبالبيان. 107) كافى، ج7، ص 358. 108) تفسير قرطبى. ------------------------------------------ پيام ها 1- همهى انسانها، از هر نژاد و قبيله، فقير و غنى، در مقابل قانون يكسانند، و خون كسى رنگينتر از ديگرى نيست. [109] «النّفس بالنفس» 2- قصاص، در اديان پيشين هم بوده است. [110] «كتبنا عليهم فيها» (اسلام و اديان ديگر، قوانين مشابهى دارند.) 3- صدقه، تنها انفاق مالى نيست، عفو و گذشت از مجرم هم نوعى صدقه است. «فمن تصدّق به» 4- عفو ما از مجرم، عفو الهى را بدنبال دارد. «فهو كفّارة له» (شايد هم مراد اين باشد كه عفو ما، كفاره گناه مجرم باشد و او در قيامت، به خاطر عفو ما گرفتار عذاب نشود) [111] 5 - در اسلام همراه مسائل كيفرى، مسائل اخلاقى هم مطرح است. «وكتبنا عليهم فيها... قصاص فمن تصدّق به» 6- جريمهى مالى و حبس، به تنهايى نمىتواند عاملى براى بازداشتن مجرم از جرم باشد. «النّفس بالنّفس» 7- اگر حكم خدا جارى نشود، ظلم جامعه را فرا مىگيرد. «و من لم يحكم بما انزل اللّه فأولئك هم الظالمون» _____________________________ 109) البتّه ميان زن ومرد در حكم قصاص، تفاوتهاى حكيمانهاى در كتب فقهى بيان شده است. 110) تورات، سِفر خروج، فصل 21، 23 و 26. 111) تفسير الميزان. |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 46 ------------------------------------------ آيه وَقَفَّيْنَا عَلَى ءَاثَرِهِم بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَيةِ وَءَاتَيْنَهُ الْإِنْجِيلَ فِيهِ هُدىً وَنُورٌ وَمُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَيةِ وَهُدىً وَمَوْعِظَةً لِّلْمُتَّقِينَ ----------------------------------------- ترجمه و به دنبال آنان (پيامبران پيشين) عيسى پسر مريم را آورديم در حالى كه تورات را كه پيش از او بود تصديق مىكرد و به او انجيل داديم، كه در آن هدايت و نور است و تصديق كنندهى تورات قبل از آن است و براى پرواپيشگان مايهى هدايت و موعظه است. -------------------------------------------- نکته ها هم قرآن، هدايت كننده متّقين است، «هدىً للمتّقين» [112] هم انجيل مايهى هدايت و موعظه اهل پرواست. «هُدىً و موعظة للمتّقين» در اين آيه دو بار كلمهى «هدىً» آمده است، يكبار هدايت براى عموم و يكبار بهره گرفتن از هدايت كه مخصوص متّقين است. كلمهى «قفّينا» از «تقفيه»، به معناى چيزى را به دنبال چيزى آوردن است. ممكن است معناى «مصدّقاً» اين باشد كه خصوصيّات شخصى حضرت عيسىعليه السلام با نشانههايى كه در تورات دربارهى او آمده، منطبق است، پس خود حضرت عيسى و نشانهها، يكديگر را تصديق مىكنند. در انجيل متّى، (فصل 5، آيه 17) آمده است: گمان نكنيد كه آمدهام تا تورات يا صحف انبيا را باطل سازم، بلكه تا تمام كنم. تورات، انجيل و قرآن، هر سه «نور» به حساب آمدهاند. خداوند در آيه 15 اين سوره، فرمود: قرآن نور است. «قد جائكم من اللّه نور» در آيه 44 فرمود: تورات، نور است «انّا انزلنا التوراة فيها هدىً و نور» و در اين آيه، انجيل را نور دانسته است. «آتيناه الانجيل فيه هدىً و نور» _________________________ 112) بقره، 2. -------------------------------------- پيام ها 1- انبيا و كتابهاى آنان، همه از يك سرچشمه و براى يك هدفند و يكديگر را تصديق مىكنند. «مصدّقاً» 2- گرچه انبيا و كتابهاى آسمانى براى هدايت همه مردمند، ولى تنها اهل پروا و تقوا در پرتو اين نور، هدايت مىشوند. «هدىً و رحمة للمتّقين» |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 47 ------------------------------------------ آيه وَلْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنْجِيلِ بِمَآ أَنزَلَ اللَّهُ فِيهِ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَآ أَنزَلَ اللَّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَسِقُونَ ------------------------------------------ ترجمه و اهل انجيل، به آنچه خداوند در آن كتاب نازل كرده حكم كنند. و كسانى كه به آنچه خداوند نازل كرده حكم نكنند. پس آنان همان فاسقانند. ------------------------------------------ نکته ها درباره كسانى كه طبق قانون الهى حكم نمىكنند، در چند آيه پياپى، تعبير «ظالمون»، «فاسقون» و «كافرون» به كار رفته است. چون چنين كسانى، از جهت زير پا گذاشتن قانون خدا كافرند، و به خاطر خروج از مرز مسئوليّتشان فاسقند و به علّت آنكه در حقّ متّهمين ستم مىكنند، ظالمند. آيه 44 و 45 خطاب به يهود است، كه چون قانون خدا را تحريف مىكنند، دين را به بهاى اندك مىفروشند و به جاى خداترسى، از مردم مىترسند، آنان را ظالم و كافر مىشمارد، «اولئك هم الكافرون» و به حقوق افراد جامعه ظلم مىكنند. «اولئك هم الظالمون» ولى اين آيه درباره نصارى است كه تنها طبق انجيل حكم نمىكردند، (نه سكوت در قصاص و نه دينفروشى،) از اين رو فاسقند، چون از مرز حقّ بيرون رفتهاند. ----------------------------------------- پيام ها 1- معيار شناخت حقّ و باطل در اديان الهى، آن چيزى است كه از جانب خدا نازل شده است. «وليحكم اهل الانجيل بماانزل اللّه فيه» 2- در انجيل قوانين حكومتى وجود دارد. «وليحكم اهل الانجيل بماانزل اللّه فيه» 3- هر كس به هر انگيزهاى بر اساس قانون الهى حكم نكند و يا از داورى حقّ كنارهگيرى نمايد فاسق است. «من لم يحكم... فاؤلئك هم الفاسقون» |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 48 ------------------------------------------ آيه وَ أَنْزَلْنَآ إِلَيْكَ الْكِتَبَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَبِ وَ مُهَيْمِناً عَلَيْهِ فَاحْكُم بَيْنَهُمْ بِمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ وَ لَا تَتَّبِعْ أَهْوَآءَهُمْ عَمَّا جَآءَكَ مِنَ الحَقِّ لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنكُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهَاجاً وَ لَوْ شَآءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَ حِدَةً وَ لَكِن لِّيَبْلُوَكُمْ فِى مَآ ءَاتَكُمْ فَاسْتبِقُواْ الْخَيْرَ تِ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعاً فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتِلفُونَ ---------------------------------------- ترجمه و ما كتاب (قرآن) را به حقّ بر تو نازل كرديم، در حالى كه كتب آسمانى پيشين را تصديق مىكند و حاكم و حافظ آنها است. پس به آنچه خداوند نازل كرده، ميان آنان حكم كن و (با دور شدن) از حقّى كه براى تو آمده، از هوا و هوس آنان پيروى مكن، ما براى هر يك از شما آيين و طريقهى روشنى قرار داديم، و اگر خداوند مىخواست، همهى شما را يك امّت قرار مىداد (و همه يك قانون و آيين داشتيد). ولى (خداوند مىخواهد) تا شمارا در آنچه به شما داده بيازمايد، پس در كارهاى نيك سبقت بگيريد، (و بدانيد كه) بازگشت همهى شما به سوى خداست، پس او شمارا به آنچه در آن اختلاف مىكرديد آگاه خواهد ساخت. --------------------------------------- نکته ها «شرعة»، راهى است كه به نهر آب منتهى شود. «منهاج»، راه روشن است. ابنعباس مىگويد: «شرعة»، احكامى است كه در قرآن آمده، و «منهاج» سنّت پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله است. [113] كلمه «مهيمن» به معناى مراقب و محافظ است. تصديق آسمانى بودن كتاب تورات وانجيل، به معناى ابقاى آنها براى هميشه نيست، بلكه به معناى همسويى و هماهنگى محتواى همه كتب آسمانى است. «مصدّقاً لما بين يديه» اصول همه اديان يكى، ولى «شرايع» آنها متعدّد است، مثل دريايى كه نهرهاى ورودى به آن متعدّد است. دين و شريعت، راهى است كه ما را به حيات واقعى و انسانى مىرساند، ولى در هر زمان تنها يك شريعت پذيرفته است. ____________________________ 113) مفردات راغب. ------------------------------------------ پيام ها 1- قرآن، سراسر حقّ و پيراسته از هر باطلى است. «الكتاب بالحقّ» 2- قرآن در عصر پيامبر نيز به صورت مكتوب بوده است. «الكتاب» 3- قرآن، حافظ اصول كتابهاى آسمانى ديگر است. «مهيمناً عليه» 4- مىتوان ميان اهل كتاب، طبق قرآن حكم كرد. «فاحكم بينهم بما انزل اللّه» 5 - خطرى كه رهبران را تهديد مىكند، پيروى از تمايلات مردم و ناديده گرفتن حقّ است. «ولا تتّبع أهواءهم» 6- يكى از ابزار آزمايش الهى، آمدن شريعت جديد است، تا روشن شود چه كسى ايمان مىآورد وچه كسى كفر و تعصّب مىورزد. «لكلّ جعلنا منكم شرعة... ليبلوكم» 7- انسان در طول تاريخ به راهنمايى انبيا نيازمند بوده است. «لكلّ جعلنا منكم شرعة و منهاجاً» 8 - به جاى سرسختىهاى منفى، و پيش از آنكه فرصت را از دست بدهيم در كارهاى خير سبقت بجوييم. «فاستبقوا الخيرات» 9- محور و هدف مسابقات، بايد امور خير و معنوى باشد. «فاستبقوا الخيرات» 10- ايمان به معاد، عامل رفع اختلافات و سبقت در نيكىهاست. «فاستبقوا الخيرات... فينبّئكم بماكنتم فيه تختلفون» |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 49 ------------------------------------------ آيه وَأَنْ احْكُم بَيْنَهُم بِمَآ أَنزَلَ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَآءَهُمْ وَاحْذَرْهُمْ أَن يَفْتِنُوكَ عَن بَعْضِ مَآ أَنزَلَ اللَّهُ إِلَيْكَ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَاعْلَمْ أَنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ أن يُصِيبَهُم بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ وَإِنَّ كَثِيراً مِّنَ النَّاسِ لَفَسِقُونَ ------------------------------------------- ترجمه و اينكه ميان آنان طبق آنچه خداوند نازل كرده حكم كن، و از هوسهاى آنان پيروى مكن، و بر حذر باش از اين كه تو را از برخى از آنچه خداوند بر تو نازل كرده منحرف سازند. پس اگر آنان (از حكم و داورى تو) روىگرداندند، پس بدان كه خداوند مىخواهد آنان را به خاطر پارهاى از گناهانشان مجازات كند، بى شك بسيارى از مردم فاسقند. ---------------------------------------- نکته ها مراد از فتنه در «يفتنوك»، توطئهچينى براى انحراف پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله است. در شأن نزول آيه گفتهاند: جمعى از دانشمندان يهود، به رسول خدا صلى الله عليه وآله گفتند: اگر در فلان مسألهى اختلافى ميان ما و ديگران، به نفع ما داورى كنى، ما ايمان مىآوريم و در پى ما همهى يهود نيز ايمان خواهند آورد. اين آيه نازل شد و پيامبر را از اين توطئه آگاه ساخت. ---------------------------------------- پيام ها 1- داورى و قضاوت از شئون پيامبرى است. «و ان احكم بينهم» 2- اساس قضاوت و حكومت، قانون خداست. «وان احكم بينهم بما انزل اللَّه» 3- پيامبر اسلام علاوه بر مسلمانان، بر يهود ونصارى نيز ولايت دارد. «و ان احكم بينهم...» 4- در مسائل مهم وحياتى، تكرار تذكّر ضرورى است. (تنها به حكم خدا داورى كن واز هوسهاى مردم پيروى مكن» در اين آيه وآيه قبل تكرار شده است) 5 - توجّه به خواستههاى نفسانى مردم يكى از خطرهاى بزرگ براى قاضى و حاكم است. «و لاتتّبع اهواءهم» 6- هشدارهاى الهى، عامل مصونيّت و عصمت انبياست. «واحذرهم» 7- مراقب نفوذ فرهنگى دشمنان باشيم. «واحذرهم أن يفتنوك» 8 - وقتى رسول خدا صلى الله عليه وآله بايد از توطئههاى كفّار در بيم باشد، تكليف ديگران روشن است. «واحذرهم أن يفتنوك» 9- حتّى دستبرداشتن از بعضى احكام الهى نشانهى پيروى از هوسهاى مردم است. «أن يفتنوك عن بعض...» 10- مخالفان هم بعضى از دستورهاى الهى را مىپسندند. خطر اعراض و تحريف در بعضى احكام است. «عن بعض ما انزل اللّه» 11- بايد طبق وحى داورى كنيم، گرچه احتمال اِعراض مردم را بدهيم. «وان احكم بينهم بما انزل اللَّه... فان تولّوا» 12- هدف وسيله را توجيه نمىكند. نبايد به خاطر مسلمان شدن گروهى، از داورى و قضاوت ناروا كمك گرفت. (با توجّه به شأن نزول) 13- هشدارهاى تند همچون «لا تتّبع، احذرهم، يفتنوك ...» نشان صداقت پيامبرصلى الله عليه وآله در ابلاغ وحى الهى است وگرنه كسى به خودش اين همه تند خطاب نمىكند. 14- روىگردانى از داورى پيامبر، عامل سقوط و سبب عذاب الهى است. «ان يصيبهم ببعض ذنوبهم» 15- ريشهى اعراض كافران فسق است، وگرنه در آيين الهى نقصى نيست. «فان تولّوا فاعلم... لفاسقون» |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 50 ------------------------------------------ آيه أَفَحُكْمَ الْجَهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْماً لِّقَوْمٍ يُوقِنُونَ ----------------------------------------- ترجمه آيا آنان حكم جاهليّت را مىطلبند؟ براى اهل ايمان و يقين، داورى چه كسى از خدا بهتر است؟ ----------------------------------------- نکته ها بهترين قانون، آن است كه قانونگذار شرايط زير را داشته باشد: * از تمام اسرار هستى و انسان، در حال و آينده آگاه باشد. * هيچ هدف انتفاعى نداشته باشد. * هيچ لغزش عمدى و سهوى نداشته باشد. * از هيچ قدرتى نترسد. * خير خواه همه باشد. اين شرايط، تنها در خداوند متعال وجود دارد، لذا قرآن مىفرمايد: «مَن أحسن من اللّه حكماً» و هر قانون بشرى كه خلاف حكم خدا باشد، جاهلانه است. «أفحكم الجاهليّة» (چون اين قانونها غالباً بر اساس هوا و هوس، ترس، طمع، جهل، خطا وخيال و محدوديّت علمى وضع شده است) ------------------------------------------ پيام ها 1- بعضى از مردم (مشركان، اهل كتاب) خواستار داورى پيامبر بر اساس قوانين جاهليّت بودند. «افحكم الجاهليّة يبغون» 2- فسق و گناه، انسان را به سوى فرهنگ جاهلى سوق مىدهد. «وانّ كثيراً من النّاس لفاسقون... افحكم الجاهليّة» 3- آنان كه با داشتن احكام الهى از آن روى مىگردانند و سراغ قوانين بشرى مىروند، در مسير جاهليّت گام برمىدارند. «فان تولّوا... أفحكم الجاهليّة يبغون» 4- زمان جاهليّت، مخصوص يك دوران نيست، هرگاه كه مردم از خدا جدا شوند، دوران جاهليّت است. «افحكم الجاهليّة...» 5 - عقل و وجدان بهترين داور و دادگاه است. «و مَن احسن من اللّه حكماً» 6- آنان كه تنها چشم به قوانين بشرى دوختهاند و آن را راه كمال مىدانند، در ايمان و يقين خود شك كنند. «لقوم يوقنون» |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 51 ------------------------------------------ آيه يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ الْيَهُودَ وَالنَّصَرَى أَوْلِيَآءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَآءُ بَعْضٍ وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَايَهْدِى الْقَوْمَ الظَّلِمِينَ ------------------------------------------- ترجمه اى كسانى كه ايمان آوردهايد؟ يهوديان و مسيحيان را سرپرست و ياور نگيريد، (زيرا) بعضى از آنان يار و ياور بعض ديگرند و هر كس از شما كه آنان را ولىّ خود قرار دهد پس قطعاً از آنان است. همانا خداوند، قوم ستمگر را هدايت نمىكند. ----------------------------------------- نکته ها ذكر يهود و نصارى در آيه، از باب نمونه است، وگرنه شكّى نيست كه ولايت هيچ كافرى را هم نبايد پذيرفت. از آيات ديگر قرآن استفاده مىشود كه بهرهگيرى از غذاهاى غير گوشتى اهل كتاب، يا ازدواج موقّت با آنان، يا داد و ستد و زندگى مسالمتآميز با آنان جايز است. و هيچ يك از اين مسائل به معناى سلطهپذيرى آنان نيست. --------------------------------------- پيام ها 1- خداوند از بندگان مؤمنش، انتظارات خاصّى دارد. «يا أيّها الّذين آمنوا لاتتّخذوا...» 2- تبرّى از دشمن، از شرايط ايمان است. «يا أيّها الّذين آمنوا لاتتّخذوا...» 3- اسلام، دين سياست است و تنها به احكام فردى نمىپردازد. «لا تتّخذوا اليهود و النصارى اولياء» 4- وقتى يارى گرفتن از كفّار مورد نهى قرآن است، قطعاً در روابط و سياست خارجى، پذيرش ولايت وسلطه اهل كتاب وكفّار ممنوع است. «لاتتّخذوا» 5- ولايت كفّار و دشمنان را نپذيريم، چون آنان تنها به فكر هم مسلكان خويشند. «بعضهم أولياء بعض» 6 - با وجود اختلافات شديد ميان يهود و نصارى، پيوندشان به خاطر نابودى اسلام است. «بعضهم اولياء بعض» 7- كفّار تنها نسبت به تعهّدات ميان خودشان وفادارند، ولى نسبت به تعهّدات با مسلمانان پايبند نيستند. «لاتتّخذوا اليهود والنصارى اولياء... بعضهم اولياء بعض...» 8- آن دولتهاى اسلامى كه ولايت و سلطه كفّار را پذيرفتهاند، از كفّار محسوب مىشوند. «فانّه منهم» (دوستى با هركس وگروه، انسان را جزو آنان مىسازد.) 9 - نه كفّار را «ولىّ» خود گردانيد و نه با آنان كه ولايت كفّار را پذيرفتهاند، رابطه ولايت داشته باشيد. «فانّه منهم» 10- نتيجهى پذيرش ولايت كفّار، قطع ولايت خداست. «فانّه منهم انّ اللَّه لايهدى القوم الظالمين» 11- تكيه بر كفّار، ظلم است. «لا يهدى القوم الظالمين» |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 52، 53 ------------------------------------------ آيه فَتَرَى الَّذِينَ فِى قُلُوبِهِمْ مَّرَضٌ يُسَرِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشَى أن تُصِيبَنَا دَآئِرَةٌ فَعَسَى اللَّهُ أَن يَأْتِىَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِّنْ عِنْدِهِ فَيُصْبِحُواْ عَلَى مآ أَسَرُّواْ فِى أَنفُسِهِمْ نَدِمِينَ وَيَقُولُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَهَؤُلَا ءِ الَّذِينَ أَقْسَمُواْ بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمَنِهِمْ إِنَّهُمْ لَمَعَكُمْ حَبِطَتْ أَعْمَلُهُمْ فَأَصْبَحُواْ خَسِرِينَ --------------------------------------- ترجمه (با آن همه توصيه به نپذيرفتن ولايت كفّار) بيماردلان را مىبينى كه در دوستى با آنان (كافران)، سبقت مىگيرند (و در توجيه كارشان) مىگويند: مىترسيم كه حادثهاى بد برايمان پيش آيد (و ما نيازمند كمك آنان باشيم) پس اميد است كه خداوند، پيروزى يا امر ديگرى را از جانب خود (به نفع مسلمين) پيش آورد، آنگاه آنان از آنچه در دل پنهان داشتهاند پشيمان شوند. و كسانى كه ايمان آوردند (هنگام پيروزى مسلمين و رسوايى منافقان با تعجّب، به يكديگر) مىگويند: آيا اينان همانهايى هستند كه با تأكيد، به خدا قسم مىخوردند كه ما با شماييم؟ پس (چرا كارشان به اينجا كشيد؟) اعمالشان نابود شد و زيانكار شدند. ---------------------------------------- نکته ها بيماردلان كسانى هستند كه نسبت به حقّانيّت پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله و يا برخى از معارف دينى در شك بوده و ايمانى ضعيف دارند. [114] در مورد معناى آيه، سه احتمال وجود دارد: الف: در هنگام پيروزى مسلمين و رسوايى منافقان، مؤمنان با تعجّب مىگويند: آيا اين يهود و نصارى بودند كه سوگند جدّى بر يارى كردن شما مؤمنين خوردند؟ ب: برخى از مؤمنين واقعى بعد از پيروزى به يكديگر مىگويند: آيا اين بيماردلان بودند كه با سوگند مىگفتند ما با شما هستيم و ديديد كه نبودند؟ ج: اين بيماردلان كه سوگند ياد كردند ما با يهود و نصارى هستيم، آيا توانستند به شما اهلكتاب كمكى كنند؟ __________________________ 114) تفسير راهنما. --------------------------------------- پيام ها 1- پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله شاهد تلاشهاى آشكار و شتابزده افراد سست ايمان براى پيوستن به يهود و نصارى است. «فترى الّذين فى قلوبهم مرض يسارعون فيهم» 2- نمونهى روشن كسانى كه از هدايت الهى محروند، بيماردلانى هستند كه با سرعت براى پيوستن به كفّار تلاش مىكنند. «انّ اللَّه لايهدى القوم الظالمين... الّذين فى قلوبهم مرض» (حرف «فاء» نشانه آن است كه ظالمين آيه قبل، بيماردلان اين آيه هستند) 3- بيماردلان سست ايمان، با سرعت به سراغ طرح دوستى با دشمنان كافر مىروند. «فى قلوبهم مرض يسارعون فيهم» 4- افراد سست ايمان و منافق، مىخواهند كه جزو كفّار باشند. «يسارعون فيهم»، نه «اليهم». 5 - در برابر نص وفرمان صريح خداوند نبايد اجتهاد و مصلحتانديشى كرد. «لاتتّخذوا اليهود... اولياء... يقولون نخشى» 6- انگيزهى پذيرش رابطهى ذلّتبار با ابرقدرتها، ضعف ايمان و وحشت از غير خداست. «يقولون نخشى» 7- مسلمانان، به پيروزى و گسترش اسلام و افشاى منافقان اميدوار باشند. «فعسى اللّه أن يأتى بالفتح...» 8 - عزّت سياسى، قدرت اقتصادى و پيروزى نظامى همه از طرف خدا و در دست اوست. «أن يأتى بالفتح أو أمر من عنده» 9- با كفّار رابطه ولايت نداشته باشيد، تا امدادهاى غيبى خدا به سوى شما سرازير شود. «لا تتّخذوا... يأتى بالفتح او امر من عنده» 10- پايان نفاق و وابستگى به كفّار، حبط و رسوايى و شرمندگى است. «نادمين» 11- هر سوگندى نشانهى صداقت نيست، فريب سوگندها را نخوريد. «أهؤلاء الّذين اقسموا باللّه انّهم معكم» 12- وابستگى به بيگانگان، مورد ملامت مؤمنان است. «ويقولالّذينآمنواأهؤلاء... انّهم معكم» 13- نشانهى خسران انسان، از بين بردن كارهاى نيك است. «حبطت اعمالكم فاصبحوا خاسرين» |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |