به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲۱ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 54

------------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِى اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَفِرِينَ يُجَهِدُونَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَا ئِمٍ ذَ لِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَآءُ وَاللَّهُ وَسِعٌ عَلِيمٌ‏
------------------------------------------
ترجمه
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! هر كس از شما كه از دين خود برگردد (به خدا ضررى نمى‏زند، چون) خداوند در آينده قومى را خواهد آورد كه آنان را دوست دارد و آنان نيز خدا را دوست دارند. آنان نسبت به مؤمنان نرم و فروتن و در برابر كافران سرسخت و قاطعند، در راه خدا جهاد مى‏كنند و از ملامت هيچ ملامت‏كننده‏اى نمى‏هراسند. اين فضل خداست كه به هر كه بخواهد (وشايسته ببيند) مى‏دهد و خداوند وسعت‏بخش بسيار داناست.
---------------------------------------
نکته ها
در روايت است: چون اين آيه نازل شد، پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله دست به شانه سلمان فارسى زد و فرمود: هموطنان تو مصداق اين آيه‏اند. [115]
در آيات قبل، خطر سلطه كفار و منافقان مطرح بود، اينجا سخن از ارتداد است. شايد اشاره به اين باشد كه نفاق و دوستى و رابطه با كفّار و پذيرش سلطه آنان، به ارتداد مى‏انجامد.
امام باقرعليه السلام درباره‏ى «يحبّهم و يحبّونه» فرمود: مراد علىّ عليه السلام و شيعيان اويند. [116]
در روايات شيعه و سنّى آمده است كه پيامبر اسلام‏صلى الله عليه وآله در جنگ خيبر، پس از ناكامى فرماندهان در فتح قلعه‏هاى دشمن فرمود: به خدا سوگند فردا پرچم را به دست كسى مى‏دهم كه خدا و رسول او را دوست دارند، او هم، خدا و رسول را دوست دارد و پيروزى را به ارمغان مى‏آورد. آنگاه پرچم را به دست على عليه السلام داد. [117]
__________________________
115) تفسير نورالثقلين.
116) تفسير فرات‏كوفى، ص‏123.
117) احقاق‏الحقّ، ج 3، ص 200.
----------------------------------------
پيام ها
1- مؤمن بايد به فكر عاقبت خود باشد، چه بسا مؤمنانى كه مرتدّ شوند. «يا ايها الّذين آمنوا مَن يرتدّ»
2- رهبر روشن ضمير، بايد احتمال ارتداد و برگشت پيروان خود را بدهد. «مَن يرتدّ منكم»
3- كفر يا ارتداد گروهى از مؤمنان، ضربه به راه خدا نمى‏زند. «فسوف يأتى اللّه...»
4- ارتداد، ثمره‏ى نداشتن معرفت و محبّت نسبت به دين و خداست. «يأتى اللّه بقوم يحبّهم و يحبّونه»
5 - خداوند، نيازى به ايمان ما ندارد. «فسوف يأتى اللّه»
6- در راه ايمان و شكستن سنّت‏ها و عادات جاهلى نبايد از سرزنش‏ها و هوچى‏گرى‏ها و تبليغات سوء دشمن ترسى داشت و تسليم جوّ و محيط شد. «لا يخافون لومة لائم»
7- رفتار مسلمان، نرمش با برادران دينى و سرسختى در برابر دشمن است و هيچ يك از خشونت و نرمش، مطلق نيست. «اذلّة على المؤمنين أعزّة على الكافرين»
8 - فضل خدا تنها مال و مقام نيست، محبّت خدا و جهاد در راه او و قاطعيّت در دين هم از مظاهر لطف و فضل الهى است. «ذلك فضل اللَّه»
9- دوستى متقابل ميان بنده و خدا، از كمالات بشر است. «يحبّهم و يحبّونه»
10- با نويد جايگزينى ديگران، جلو يأس و ترس را بگيريد. «من يرتدّ... فسوف يأتى... و لايخافون»
11- مؤمن واقعى كسى است كه هم عاشق و هم محبوب خدا باشد. «يحبّهم و يحبّونه»
12- كسى كه ايمان واقعى دارد، هرگز در برابر كافران احساس حقارت نمى‏كند. «اعزّة على الكافرين»
13- دلى كه از محبّت خدا خالى شد بيمار و وابسته به كفّار مى‏شود، ولى دلى كه از مهر خدا پر است هرگز وابسته نمى‏شود. «فى قلوبهم مرض يسارعون فيهم... يحبّهم و يحبّونه... اعزّة على الكفارين»
14- اسلام رو به گسترش است، تنها به ريزش‏ها نگاه نكنيم به رويش‏ها نيز نگاه كنيم. «من يرتدّ... يأتى اللَّه»
15- پرچم اسلام را در آينده كسانى بدست خواهند گرفت كه عاشق خدا و مجاهد و با صلابت باشند. «يأتى اللَّه بقوم يحبّهم و يحبّونه... اعزّة على الكافرين يجاهدون فى سبيل اللّه»
16- جنگ روانى، در مؤمنين واقعى اثرى ندارد. «لا يخافون لومة لائم»
17- فضل خداوند، محدود نيست وبه هركس به قدر لياقتش عالمانه عطا مى‏كند. «واللَّه واسع عليم»
18- اگر خداوند به شخصى لطفى كرد، آگاهانه است. «واسع عليم»





۲۳ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 55

------------------------------------------
آيه
إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ ءَامَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَوةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكَوةَ وَهُمْ رَكِعُونَ
-----------------------------------------
ترجمه
ولىّ و سرپرست شما، تنها خداوند و پيامبرش و مؤمنانى هستند كه نماز را برپا مى‏دارند و در حال ركوع، زكات مى‏دهند.
-------------------------------------------
نکته ها
در شأن نزول آيه آمده است: سائلى وارد مسجد رسول خدا صلى الله عليه وآله شد و از مردم درخواست كمك كرد. كسى چيزى به او نداد. حضرت على عليه السلام در حالى كه به نماز مشغول بود، در حال ركوع، انگشتر خود را به سائل بخشيد. در تكريم اين بخشش، اين آيه نازل شد.
ماجراى فوق را ده نفر از اصحاب پيامبر مانند ابن عباس، عمّار ياسر، جابربن عبداللّه، ابوذر، اَنس‏بن مالك، بلال و... نقل كرده‏اند و شيعه و سنّى در اين شأن نزول، توافق دارند. [118] عمّار ياسر مى‏گويد: پس از انفاق انگشتر در نماز و نزول آيه بود كه رسول‏خداصلى الله عليه وآله فرمود: «مَن كنتُ مولاه فعلىّ مولاه». [119]
پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله در غديرخم، براى بيان مقام حضرت على عليه السلام اين آيه را تلاوت فرمود. [120] و خود على عليه السلام نيز براى حقّانيّت خويش، بارها اين آيه را مى‏خواند. [121] ابوذر كه خود شاهد ماجرا بوده است، در مسجد الحرام براى مردم داستان فوق را نقل مى‏كرد. [122]
كلمه‏ى «ولىّ» در اين آيه، به معناى دوست و ياور نيست، چون دوستى و يارى مربوط به همه مسلمانان است، نه آنان كه در حال ركوع انفاق مى‏كنند.
امام صادق‏عليه السلام فرمودند: منظور از «الّذين آمنوا...»، على‏عليه السلام و اولاد او، ائمّه‏عليهم السلام تا روز قيامت هستند. پس هركس از اولاد او به جايگاه امامت رسيد با اين ويژگى مثل اوست، آنان صدقه مى‏دهند در حال ركوع. [123]
مرحوم فيض كاشانى در كتاب نوادر، حديثى را نقل مى‏كند كه بر اساس آن ساير امامان معصوم نيز در حال نماز و ركوع به فقرا صدقه داده‏اند كه اين عمل با جمع بودن كلمات «يقيمون، يؤتون، الراكعون» سازگارتر است.
امام باقرعليه السلام فرمود: خداوند پيامبرش را دستور داد كه ولايت على‏عليه السلام را مطرح كند و اين آيه را نازل كرد. [124]
بهترين معرّفى آن است كه اوصاف وخصوصيّات كسى گفته شود ومخاطبان، خودشان مصداق آن را پيدا كنند. (آيه بدون نام بردن از على‏عليه السلام، اوصاف وافعال او را برشمرده است)
امام صادق عليه السلام فرمود: على عليه السلام هزاران شاهد در غدير خم داشت، ولى نتوانست حقّ خود را بگيرد، در حالى كه اگر يك مسلمان دو شاهد داشته باشد، حقّ خود را مى‏گيرد! [125]
ولايت فقيه در راستاى ولايت امام معصوم است. در مقبوله‏ى عمربن حنظله ازامام صادق‏عليه السلام مى‏خوانيم: بنگريد به آن كس كه حديث ما را روايت كند و در حلال وحرام ما نظر نمايد و احكام ما را بشناسد. پس به حكومت او راضى باشيد كه من او را بر شما حاكم قرار دادم. «فانّى قد جعلته عليكم حاكماً...». [126]
___________________________
118) الغدير، ج‏2، ص‏52، احقاق‏الحقّ، ج‏2، ص‏400 و كنزالعمّال، ج‏6، ص‏391.
119) تفسير الميزان.
120) تفسير صافى.
121) تفسير الميزان.
122) تفسير مجمع‏البيان.
123) كافى، ج‏1، ص 288.
124) تفسير نورالثقلين وكافى، ج‏1، ص‏281.
125) تفسير نورالثقلين.
126) كافى، ج‏1، ص‏67.
------------------------------------------
پيام ها
1- اسلام، هم دين ولايت است و هم دين برائت. هم جاذبه دارد و هم دافعه. آيات قبل، از پذيرش ولايت يهود و نصارى نهى كرد، اين آيه مى‏فرمايد: خدا و رسول و كسى را كه در ركوع انگشتر داد، ولىّ خود قرار دهيد. «يا ايّها الّذين آمنوا لا تتّخذوا... انّما وليّكم اللَّه...»
2- از اينكه به جاى «اوليائكم»، «وليّكم» آمده ممكن است استفاده شود كه روح ولايت پيامبر و على‏عليهما السلام، شعاع ولايت الهى است. «وليّكم»
3- معمولاً در قرآن نماز وزكات در كنار هم مطرح شده است، ولى در اين آيه، هر دو به هم آميخته‏اند. (دادن زكات در حال نماز) «الّذين يقيمون الصلوة و يؤتون الزكاة و هم راكعون»
4- كسانى كه اهل نماز و زكات نيستند، حقّ ولايت بر مردم را ندارند. «انّما وليّكم اللَّه...» («انّما»، نشانه‏ى انحصار ولايت در افراد خاصّ است)
5 - براى توجّه به محرومان، نماز هم مانع نيست. «يؤتون الزكاة و هم راكعون» (آرى، فقير نبايد از جمع مسلمانان دست خالى برگردد.)
6- ولايت از آنِ كسانى است كه نسبت به اقامه‏ى نماز وپرداخت زكات پايدار باشد. «يقيمون الصلوة ويؤتون...» («يقيمون» و«يؤتون» نشانه دوام است)
7- هرگونه ولايت، حكومت و سرپرستى كه از طريق خدا و رسول و امام نباشد، باطل است. «انّما وليّكم اللَّه...» (كلمه «انّما» علامت حصر است)
8 - توجّه به خلق براى خدا در حال نماز، با اقامه نماز منافات ندارد.«يؤتون الزكاة و هم راكعون»
9- كسى كه نسبت به فقرا بى‏تفاوت باشد، نبايد رهبر و ولىّ شما باشد. «انّما وليّكم اللَّه... و يؤتون الزكاة»
10- كارهاى جزئى (مثل انفاق انگشتر) نماز را باطل نمى‏كند. «يقيمون الصلوة و يؤتون الزكاة و هم راكعون»
11- در فرهنگ قرآن، به صدقه مستحبّى هم «زكات» گفته مى‏شود. «يؤتون الزكاة»
12- ولايت‏ها در طول يكديگرند، نه در برابر يكديگر. ولايت بر مسلمين، ابتدا از آنِ خداست، سپس پيامبر، آنگاه امام. «انّما وليّكم اللَّه و رسوله و الّذين آمنوا...»
13- حضرت على‏عليه السلام در زمان خود پيامبرصلى الله عليه وآله نيز ولايت داشته است. «انّما وليّكم اللَّه و رسوله» (ظاهر ولايت، ولايت بالفعل است، نه ولايت بالقوّه. زيرا ولايت در آيه يكبار بكار برده شده كه يا همه بالفعل است و يا همه بالقوّه مى‏باشد)





۲۳ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 56

------------------------------------------
آيه
وَ مَن يَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَلِبُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
و هركس كه خدا و پيامبرش وچنان مؤمنانى را (كه در آيه قبل بيان شد) ولىّ خود بگيرد (از حزب خداست) همانا حزب خدا پيروز است.
---------------------------------------
نکته ها
در آيه‏ى قبل بيان شد كه مراد از «الّذين آمنوا»، حضرت على‏عليه السلام و امامان معصوم‏عليهم السلام پس از او هستند.
اوصاف حزب اللّه در سوره‏ى مجادله آيه 22 چنين بيان شده است:
1- به مبدأ و معاد ايمان دارند.
2- با دشمن خدا، دوستى نمى‏كنند.
اين آيه كه لزوم پذيرش ولايت خدا و رسول و امامان را بيان مى‏كند، مى‏فهماند كه مراد از «وليّكم» در آيه قبل، سرپرست و حاكم است نه دوست و ياور، چون تعبير «حزب اللّه» و غالب بودن آنان، اشاره به نظام قدرتمند و حكومت دارد.
«حزب»، در لغت به معناى گروه با قدرت و با صلابت است. [127]
چون پيروزى، بدون تشكيلات، مديريّت، قدرت، وحدت، جرأت و... امكان ندارد، پس «حزب‏اللّه» براى حاكميّت وغلبه بايد اين صفات را داشته باشند.
حزب‏اللَّه نه تنها غالب و پيروزند، بلكه رستگار نيز هستند. «حزب اللّه هم الغالبون»، «حزب اللّه هم المفلحون» [128]
درآيه‏ى 52 همين سوره خوانديم كه گروهى از ترس حوادث، كفّار را ولّى خود مى‏گيرند، در اين آيه مى‏فرمايد: حزب اللَّه غالب است يعنى وابستگان به كفّار مغلوبند، پس به سراغ آنان نرويد. «فترى الّذين... يسارعون فيهم...»، «ومَن يتولّ اللَّه... هم الغالبون»
_________________________
127) معجم‏الوسيط.
128) مجادله، 22.
--------------------------------------
پيام ها
1- حزب اللّه، تنها كسانى‏اند كه ولايت خدا، پيامبر و اهل‏بيت‏عليهم السلام را پذيرفته باشند. «ومَن يتولّ اللَّه... فانّ حزب اللّه»
2- غلبه‏ى نهايى با كسانى است كه ولايت خدا، پيامبر و اهل‏بيت‏عليهم السلام را بپذيرند. «ومَن يتولّ... هم الغالبون»
3- چون خداوند غالب است، «واللّه غالب على أمره» [129] ، وابستگان به او هم غالبند. «حزب اللّه هم الغالبون»
4- با وعده‏هاى الهى، حزب اللَّه به آينده‏ى خود مطمئن است. «هم الغالبون»
__________________________
129) يوسف، 21.




۲۳ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 57

------------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ الَّذِينَ اتَّخَذُواْ دِينَكُمْ هُزُواً وَلَعِباً مِّنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَبَ مِن قَبْلِكُمْ وَالْكُفَّارَ أَوْلِيَآءَ وَاتَّقُواْ اللَّهَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ
------------------------------------------
ترجمه
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از كسانى كه دين شما را به مسخره و بازى مى‏گيرند، آنان كه پيش از شما كتاب (آسمانى) داده شده‏اند و(نيز) كفّار را ولىّ خود نگيريد و از خدا بپرهيزيد، اگر ايمان داريد.
-------------------------------------------
پيام ها
1- كيفر دنيوىِ توهين واستهزاى دين خدا و مقدّسات مذهبى، قطع رابطه است. «لا تتّخذوا...» (در روابط با ديگران، احترام مقدّسات يك شرط ضرورى است)
2- شرط ايمان، داشتن غيرت دينى و تبرى از نااهلان است. «يا ايّها الّذين امنوا لاتتّخذوا»
3- استهزاى دين، (با جنگ سرد و روانى) يكى از شيوه‏هاى مبارزاتى دشمنان است. «اتّخذوا دينكم هزوا»
4- تقواى الهى ايجاب مى‏كند از دشمنان نترسيم و آنان را ولىّ خود قرار ندهيم. «لا تتّخذوا... اولياء و اتّقوا اللَّه...»




۲۳ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 58

------------------------------------------
آيه
وَإِذَا نَادَيْتُمْ إِلَى الصَّلَوةِ اتَّخَذُوهَا هُزُواً وَلَعِباً ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَعْقِلُونَ
-----------------------------------------
ترجمه
و هرگاه كه شما (به وسيله‏ى اذان، مردم را) به نماز فرا مى‏خوانيد آن را به مسخره و بازى مى‏گيرند. اين به خاطر آن است كه آنان گروهى هستند كه نمى‏انديشند.
----------------------------------------
نکته ها
در شأن نزول آيه‏ى فوق آمده است كه جمعى از يهود و بعضى از نصارى، صداى مؤذّن را كه مى‏شنيدند و يا قيام مسلمانان را به نماز مى‏ديدند، شروع به مسخره و استهزاى آنان مى‏كردند. [130]
___________________________
130) تفسير نمونه.
----------------------------------------
پيام ها
1- از رابطه و دوستى با كسانى كه اذان (وشعائر دينى) را مسخره مى‏كنند بپرهيزيد. «لاتتّخذوا... و اذا ناديتم...»
2- نماز، چهره و مظهر دين است. (در آيه قبل، استهزاى دين مطرح شد و در اين آيه استهزاى نماز، يعنى نماز سيماى دين است) «اتّخذوا دينكم هزواً... و اذا ناديتم الى الصلوة اتّخذوها هزوا»
3- براى نماز، بايد ندا سر داد تا همه جمع شوند.«ناديتم» (نماز بايد علنى باشد)
4- در جامعه‏ى اسلامى، بايد براى نماز، فرياد زد و تبليغ كرد و هيچ كس نبايد مانع آن گردد. «ناديتم الى الصلوة»
5 - شيوه‏ى عاقلان، برخورد منطقى است ولى بى‏خردان، اهل استهزا هستند. «ذلك بانّهم قوم لا يعقلون»




۲۳ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 59

------------------------------------------
آيه
قُلْ يَأَهْلَ الْكِتَبِ هَلْ تَنقِمُونَ مِنَّآ إِلَّا أَنْ ءَامَنَّا بِاللَّهِ وَمَآأُنزِلَ‏إِلَيْنَا وَ مَآ أُنْزِلَ مِن قَبْلُ وَأَنَّ أَكْثَرَكُمْ فَسِقُونَ
----------------------------------------
ترجمه
بگو: اى اهل كتاب! آيا جز اين بر ما خورده و عيب مى‏گيريد كه به خداوند و به آنچه بر ما نازل شده و به‏آنچه از پيش (بر پيامبران گذشته) نازل گرديده، ايمان آورده‏ايم؟ همانا بيشتر شما از مرز حقّ بيرون رفته و فاسقيد.
-----------------------------------------
نکته ها
«تنقمون» از ماده «نقمت»، به معناى انكار چيزى است؛ با زبان باشد يا به وسيله‏ى قهر و كيفر و برخورد. [131]
اهل كتاب به مضامين تورات وانجيل وفادار نماندند، لذا شايستگى آن را ندارند كه كتب آسمانى به آنها انتساب داده شود.«و مانرل من قبل»
____________________________
131) مفردات راغب.
-------------------------------------------
پيام ها
1- با مخالفان هم بايد جدالى نيكو داشت. استدلال آميخته با سؤال‏هاى عاطفى. «هل تنقمون منّا»
2- دشمنى دشمنان با مؤمنان، فقط به خاطر ايمان آنهاست. «هل تنقمون منّا الاّ ان آمنّا باللّه»
3- ايمان مسلمانان به تمامى كتب آسمانى، از عوامل كينه و عداوت اهل‏كتاب با آنان است. «هل تنقمون منّا الا ّ ان آمنّا باللّه و انزل الينا و مانزل من قبل»
4- دشمنى اهل كتاب با مسلمانان، تاريخى وبا سابقه است. «هل تنقمون منّا»
5 - در برابر سختگيرى‏هاى دشمن، عدالت و انصاف را از كف ندهيم و همه را يكسان و فاسق مپنداريم. «اكثركم فاسقون»
6- انكار حقّ و آزار پيروان حقّ، فسق است. «فاسقون»





۲۳ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 60

------------------------------------------
آيه
قُلْ هَلْ أُنَبِّئُكُم بِشَرٍّ مِّن ذَ لِكَ مَثُوبَةً عِندَ اللَّهِ مَن لَّعَنَهُ اللَّهُ وَغَضِبَ عَلَيْهِ وَجَعَلَ مِنْهُمُ الْقِرَدَةَ وَالْخَنَازِيرَ وَعَبَدَ الطَّغُوتَ أُوْلَئِكَ شَرٌّ مَّكَاناً وَأَضَلُّ عَن سَوَآءِ السَّبِيلِ
-------------------------------------------
ترجمه
بگو: آيا شما را به بدتر از (صاحبان) اين كيفر در پيشگاه خدا خبر دهم؟ كسانى كه خداوند آنها را لعن و بر آنها غضب كرده و افرادى از آنان را به شكل بوزينه‏ها و خوك‏ها درآورده و طاغوت را پرستيدند (و اطاعت كردند)، جايگاه آنان نزد خداوندبدتراست و از راه راست گمراه‏ترند.
--------------------------------------------
نکته ها
«مَثُوبة» و«ثواب» در اصل به معناى رجوع و بازگشت به حالت اوّل است و به هرگونه سرنوشت يا جزا نيز گفته مى‏شود، ولى غالباً در مورد پاداشهاى نيك به كار مى‏رود. [132]
آنان كه دين و اسلام و نماز مسلمانان را مسخره مى‏كنند و مسلمين را به خاطر ايمانشان مى‏آزارند، چرا به گذشته تاريك و ننگين خود نگاه نمى‏كنند كه با قهر الهى مسخ شدند و رسوا گشتند. گرچه يهودِ زمان پيامبر، به صورت خوك و ميمون نبودند، ولى چون بنى‏اسرائيل خود را قوم واحد و داراى هويّت جمعى مى‏دانستند و افتخارات گذشته را به خود نسبت مى‏دادند، بيان رسوايى‏هاى پيشين، غرور آنان را مى‏شكند.
بسيارى از مفسّران معتقدند، يهوديانى كه با حيله‏هاى شرعى قداست روز شنبه را شكستند، به ميمون تبديل شدند و مسيحيانى كه مائده آسمانى عيسى را منكر شدند، به خوك تبديل گشتند. [133]
______________________________
132) تفسير نمونه.
133) تفسير راهنما.
---------------------------------------------
پيام ها
1- كيفرهاى الهى عادلانه است و اگر گروهى به ميمون و خوك تبديل مى‏شوند سزاى عملكردشان است. «مثوبةً»
2- اطاعت كنندگان از طاغوت، هم رديف مسخ شدگانند. «و جعل منهم القردة و الخنازير و عبد الطاغوت»
3- بيان سرنوشت شوم بدكاران تاريخ يكى از روش‏هاى ارشاد و تبليغ قرآن است. «جعل منهم...»
4- حرمت شكن، حرمت ندارد. «اولئك شرّ مكاناً و اضّل...»
5 - عقوبت سنگين براى انحراف سنگين است. «بشرٍّ من ذلك مثوبة... اضلّ عن سواء السبيل»






۲۳ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 61

------------------------------------------
آيه
وَإِذَا جَآءُوكُمْ قَالُواْ ءَامَنَّا وَقَد دَّخَلُواْ بِالْكُفْرِ وَهُمْ قَدْ خَرَجُواْ بِهِ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا كَانُواْ يَكْتُمُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
و هرگاه (منافقان يا بعضى از اهل كتاب) نزد شما آيند، مى‏گويند: ايمان آورديم، در حالى كه آنان با كفر بر شما وارد مى‏شوند و با همان كفر بيرون روند و خداوند به آنچه كتمان مى‏كردند آگاه‏تر است.
------------------------------------------
پيام ها
1- اظهار ايمان افراد، شما را فريب ندهد. «قالوا آمنّا... واللَّه اعلم» اظهار ايمان با زبان، نشانه‏ى رسوخ ايمان در قلب نيست.
2- خداوند، از خود انسان‏ها هم به ضميرشان آگاه‏تر است. «اللّه أعلم»
3- كسانى كه منافقانه اظهار ايمان مى‏كنند، بدانند كه خداوند از درون آنان آگاه است. «قالوا آمنّا و قد دخلوا بالكفر... واللَّه اعلم...»





۲۳ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 62

------------------------------------------
آيه
وَتَرَى‏ كَثِيراً مِّنْهُمْ يُسَرِعُونَ فِى الإِْثْمِ وَالْعُدْوَ نِ وَأَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ‏
------------------------------------------
ترجمه
و بسيارى از آنان (مدعيان ايمان) را مى‏بينى كه در گناه و ظلم و حرام‏خوارى شتاب مى‏كنند. به‏راستى چه زشت است آنچه انجام مى‏دهند.
------------------------------------------
نکته ها
در آيه‏ى گذشته، سخن از روحيّه‏ى كفر ونفاق اهل كتاب بود، در اينجا بيان فسادهاى اخلاقى و اجتماعى و اقتصادى آنان است.
«سُحت» در اصل به معناى جدا كردن پوست و نيز به معناى شدّت گرسنگى است، سپس به هر مال نامشروع مخصوصاً رشوه گفته شده است، زيرا اين گونه اموال، صفا و طراوت و بركت را از اجتماع انسانى مى‏برد. همان طور كه كندن پوستِ درخت باعث پژمردگى يا خشكيدن آن مى‏گردد. بنابراين «سُحت» معناى وسيعى دارد و اگر در بعضى روايات مصداق خاصّى از آن ذكر شده، دليل اختصاص نيست. [134]
_____________________________
134) تفسير نمونه.
---------------------------------------------
پيام ها
1- در انتقاد از منحرفان، بايد انصاف داشت. «كثيراً منهم» (نه تمام آنها)
2- سيماى جامعه اسلامى، سبقت در خيرات است، «يسارعون فى الخيرات» [135] ولى سيماى جامعه كفر و نفاق، سبقت در فساد است. «يسارعون فى الاثم والعدوان»
3- بدتر از فساد اخلاقى «اثم» و فساد اجتماعى «عدوان» و فساد ادارى «سُحت»، عادت به فساد و سرعت در آن است. «يسارعون فى الاثم...» («يسارعون»، دلالت بر استمرار دارد)
4- چه بسا مدّعيان ايمان كه به گناه، تجاوز و حرام‏خوارى شتاب مى‏كنند. «ترى‏... يسارعون...»
5 - بدتر از آلودگى به گناه، غرق شدن در گناه است. «فى الاثم»
6- با اينكه تجاوز و عدوان و حرام‏خوارى از نمونه‏هاى اثم و گناه است، ولى نام اين دو به خاطر اهميّت و خطر و يا به خاطر شيوع در ميان اهل كتاب، جداگانه آورده شده است. «يسارعون فى الاثم و العدوان و اكلهم السّحت»
_____________________________
135) مؤمنون، 61.





۲۳ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 63

------------------------------------------
آيه
لَوْلَا يَنْهَهُمُ الرَّبَّنِيُّونَ وَالْأَحْبَارُ عَن قَوْلِهِمُ الإِْثْمَ وَأَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَا كَانُواْ يَصْنَعُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
چرا علماى نصارى و يهود آنان را از سخنان گناه آلود وخوردن مال حرام بازنمى‏دارند؟ چه بد است آنچه انجام مى‏دهند.
--------------------------------------------
نکته ها
حضرت على عليه السلام در اواخر خطبه «قاصعه» [136] مى‏فرمايد: خداوند اقوام پيشين را مورد لعن قرار نداد مگر بخاطر ترك امر به معروف و نهى از منكر. خداوند عوام را به خاطر ارتكاب معاصى ودانشمندان را به‏خاطر ترك نهى از منكر لعنت كرد.
منظور از «ربّانيون» علماى مسيحى و منظور از «احبار» علماى يهود است.
امام حسين‏عليه السلام ذيل اين آيه فرمود: دليل سكوت علما و رها كردن امر به معروف و نهى از منكر، يا طمع به منافع ستمگران است و يا ترس از آنان «رغبة فيما كانوا ينالون منهم او رهبة مما يحذرون» [137]
آيه‏ى قبل درباره گناهكاران، جمله‏ى «ما كانوا يعملون» را آورد، ولى اينجا درباره‏ى سكوت علما جمله‏ى «ما كانوايصنعون» را بكار مى‏برد. مرحوم فيض كاشانى مى‏گويد: فرق ميان «يعملون» و «يصنعون» اين است كه صانع، كسى است كه با تجربه و زبر دستى كارآزموده شده و كار براى او به صورت خصلت و ملكه در آمده باشد.
_____________________________
136) نهج‏البلاغه، خطبه 192.
137) تفسير راهنما وبحار، ج‏100، ص‏79.
--------------------------------------------
پيام ها
1- مسئوليّت امر به معروف و نهى از منكر، در درجه اوّل متوجّه علماست. «لولاينهاهم الربانيون...»
2- سكوت و بى‏تفاوتى علما، زمينه‏ى ترويج فساد است. «ترى‏... يسارعون فى الاثم... لولا ينهاهم...»
3- علما بايد قدرت داشته باشند تا بتوانند علاوه بر موعظه و دعوت، جلوى مفاسد را بگيرند. «لولا ينهاهم»
4- اگر نهى از منكر، جلوى گناه را نگيرد، لااقل جلوى سرعت آن را مى‏گيرد. «يسارعون فى الاثم... لولا ينهاهم»
5 - علماى اهل كتاب، حتّى به حداقل وظيفه هم عمل نكردند. (در آيه قبل، اثم و عدوان و حرام‏خوارى، به عنوان گناه آنان شمرده شد. در اينجا كلمه عدوان نيامده، شايد اشاره باشد به اينكه اگر علماى اهل كتاب، قدرت جلوگيرى از عدوان را ندارند، چرا جلوى اثم و سحت را نگرفتند)؟!
6- زيبايى علم، در اظهار آن و زشتى‏اش در سكوت و كتمان است. «لبئس ما كانوا يصنعون»
7- سكوت عالم، بدتر از گناه خلافكار است. «لبئس ما كانوا يصنعون»
8 - تظاهر به گناه، كثرت گناهكار، سرعت در گناه، تنوّع در گناه و... هيچ يك دليل بر سكوت علما نيست. «ترى كثيراً منهم يسارعون فى الاثم و... لولا ينهاهم» (كلمه «تَرى‏» رمز تظاهر به گناه، كلمه «كثير» رمز جمعيّت زياد، كلمه «يسارعون» رمز سرعت در گناه و كلمه «اثم»، «عدوان» و «سُحت»، رمز تنوع گناه است)





۲۳ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۵۸
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۲۱
پیام‌های جدید
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۵۰۱ پاسخ
۱۲,۴۱۵,۶۵۹ بازدید
۱۵ روز قبل
Greatest Ever
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۹ پاسخ
۹,۱۰۱,۲۶۴ بازدید
۱۸ روز قبل
armanshah
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۷ پاسخ
۵۸۵,۱۹۰ بازدید
۳ ماه قبل
مهدی
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۳۵۷,۵۰۹ بازدید
۶ ماه قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۷,۱۰۰ بازدید
۶ ماه قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۹۷۱ بازدید
۶ ماه قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۷۴,۶۵۹ بازدید
۶ ماه قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۵۹,۸۷۱ بازدید
۶ ماه قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۸۵,۱۸۳ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۳۷۴,۲۴۰ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
حاضرین در سایت
۸۰۷ کاربر آنلاین است. (۷۱ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۸۰۷

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!