در حال دیدن این عنوان: |
۱۸ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 54 ------------------------------------------ آيه يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِى اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَفِرِينَ يُجَهِدُونَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَا ئِمٍ ذَ لِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَآءُ وَاللَّهُ وَسِعٌ عَلِيمٌ ------------------------------------------ ترجمه اى كسانى كه ايمان آوردهايد! هر كس از شما كه از دين خود برگردد (به خدا ضررى نمىزند، چون) خداوند در آينده قومى را خواهد آورد كه آنان را دوست دارد و آنان نيز خدا را دوست دارند. آنان نسبت به مؤمنان نرم و فروتن و در برابر كافران سرسخت و قاطعند، در راه خدا جهاد مىكنند و از ملامت هيچ ملامتكنندهاى نمىهراسند. اين فضل خداست كه به هر كه بخواهد (وشايسته ببيند) مىدهد و خداوند وسعتبخش بسيار داناست. --------------------------------------- نکته ها در روايت است: چون اين آيه نازل شد، پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله دست به شانه سلمان فارسى زد و فرمود: هموطنان تو مصداق اين آيهاند. [115] در آيات قبل، خطر سلطه كفار و منافقان مطرح بود، اينجا سخن از ارتداد است. شايد اشاره به اين باشد كه نفاق و دوستى و رابطه با كفّار و پذيرش سلطه آنان، به ارتداد مىانجامد. امام باقرعليه السلام دربارهى «يحبّهم و يحبّونه» فرمود: مراد علىّ عليه السلام و شيعيان اويند. [116] در روايات شيعه و سنّى آمده است كه پيامبر اسلامصلى الله عليه وآله در جنگ خيبر، پس از ناكامى فرماندهان در فتح قلعههاى دشمن فرمود: به خدا سوگند فردا پرچم را به دست كسى مىدهم كه خدا و رسول او را دوست دارند، او هم، خدا و رسول را دوست دارد و پيروزى را به ارمغان مىآورد. آنگاه پرچم را به دست على عليه السلام داد. [117] __________________________ 115) تفسير نورالثقلين. 116) تفسير فراتكوفى، ص123. 117) احقاقالحقّ، ج 3، ص 200. ---------------------------------------- پيام ها 1- مؤمن بايد به فكر عاقبت خود باشد، چه بسا مؤمنانى كه مرتدّ شوند. «يا ايها الّذين آمنوا مَن يرتدّ» 2- رهبر روشن ضمير، بايد احتمال ارتداد و برگشت پيروان خود را بدهد. «مَن يرتدّ منكم» 3- كفر يا ارتداد گروهى از مؤمنان، ضربه به راه خدا نمىزند. «فسوف يأتى اللّه...» 4- ارتداد، ثمرهى نداشتن معرفت و محبّت نسبت به دين و خداست. «يأتى اللّه بقوم يحبّهم و يحبّونه» 5 - خداوند، نيازى به ايمان ما ندارد. «فسوف يأتى اللّه» 6- در راه ايمان و شكستن سنّتها و عادات جاهلى نبايد از سرزنشها و هوچىگرىها و تبليغات سوء دشمن ترسى داشت و تسليم جوّ و محيط شد. «لا يخافون لومة لائم» 7- رفتار مسلمان، نرمش با برادران دينى و سرسختى در برابر دشمن است و هيچ يك از خشونت و نرمش، مطلق نيست. «اذلّة على المؤمنين أعزّة على الكافرين» 8 - فضل خدا تنها مال و مقام نيست، محبّت خدا و جهاد در راه او و قاطعيّت در دين هم از مظاهر لطف و فضل الهى است. «ذلك فضل اللَّه» 9- دوستى متقابل ميان بنده و خدا، از كمالات بشر است. «يحبّهم و يحبّونه» 10- با نويد جايگزينى ديگران، جلو يأس و ترس را بگيريد. «من يرتدّ... فسوف يأتى... و لايخافون» 11- مؤمن واقعى كسى است كه هم عاشق و هم محبوب خدا باشد. «يحبّهم و يحبّونه» 12- كسى كه ايمان واقعى دارد، هرگز در برابر كافران احساس حقارت نمىكند. «اعزّة على الكافرين» 13- دلى كه از محبّت خدا خالى شد بيمار و وابسته به كفّار مىشود، ولى دلى كه از مهر خدا پر است هرگز وابسته نمىشود. «فى قلوبهم مرض يسارعون فيهم... يحبّهم و يحبّونه... اعزّة على الكفارين» 14- اسلام رو به گسترش است، تنها به ريزشها نگاه نكنيم به رويشها نيز نگاه كنيم. «من يرتدّ... يأتى اللَّه» 15- پرچم اسلام را در آينده كسانى بدست خواهند گرفت كه عاشق خدا و مجاهد و با صلابت باشند. «يأتى اللَّه بقوم يحبّهم و يحبّونه... اعزّة على الكافرين يجاهدون فى سبيل اللّه» 16- جنگ روانى، در مؤمنين واقعى اثرى ندارد. «لا يخافون لومة لائم» 17- فضل خداوند، محدود نيست وبه هركس به قدر لياقتش عالمانه عطا مىكند. «واللَّه واسع عليم» 18- اگر خداوند به شخصى لطفى كرد، آگاهانه است. «واسع عليم» |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 55 ------------------------------------------ آيه إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ ءَامَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَوةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكَوةَ وَهُمْ رَكِعُونَ ----------------------------------------- ترجمه ولىّ و سرپرست شما، تنها خداوند و پيامبرش و مؤمنانى هستند كه نماز را برپا مىدارند و در حال ركوع، زكات مىدهند. ------------------------------------------- نکته ها در شأن نزول آيه آمده است: سائلى وارد مسجد رسول خدا صلى الله عليه وآله شد و از مردم درخواست كمك كرد. كسى چيزى به او نداد. حضرت على عليه السلام در حالى كه به نماز مشغول بود، در حال ركوع، انگشتر خود را به سائل بخشيد. در تكريم اين بخشش، اين آيه نازل شد. ماجراى فوق را ده نفر از اصحاب پيامبر مانند ابن عباس، عمّار ياسر، جابربن عبداللّه، ابوذر، اَنسبن مالك، بلال و... نقل كردهاند و شيعه و سنّى در اين شأن نزول، توافق دارند. [118] عمّار ياسر مىگويد: پس از انفاق انگشتر در نماز و نزول آيه بود كه رسولخداصلى الله عليه وآله فرمود: «مَن كنتُ مولاه فعلىّ مولاه». [119] پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله در غديرخم، براى بيان مقام حضرت على عليه السلام اين آيه را تلاوت فرمود. [120] و خود على عليه السلام نيز براى حقّانيّت خويش، بارها اين آيه را مىخواند. [121] ابوذر كه خود شاهد ماجرا بوده است، در مسجد الحرام براى مردم داستان فوق را نقل مىكرد. [122] كلمهى «ولىّ» در اين آيه، به معناى دوست و ياور نيست، چون دوستى و يارى مربوط به همه مسلمانان است، نه آنان كه در حال ركوع انفاق مىكنند. امام صادقعليه السلام فرمودند: منظور از «الّذين آمنوا...»، علىعليه السلام و اولاد او، ائمّهعليهم السلام تا روز قيامت هستند. پس هركس از اولاد او به جايگاه امامت رسيد با اين ويژگى مثل اوست، آنان صدقه مىدهند در حال ركوع. [123] مرحوم فيض كاشانى در كتاب نوادر، حديثى را نقل مىكند كه بر اساس آن ساير امامان معصوم نيز در حال نماز و ركوع به فقرا صدقه دادهاند كه اين عمل با جمع بودن كلمات «يقيمون، يؤتون، الراكعون» سازگارتر است. امام باقرعليه السلام فرمود: خداوند پيامبرش را دستور داد كه ولايت علىعليه السلام را مطرح كند و اين آيه را نازل كرد. [124] بهترين معرّفى آن است كه اوصاف وخصوصيّات كسى گفته شود ومخاطبان، خودشان مصداق آن را پيدا كنند. (آيه بدون نام بردن از علىعليه السلام، اوصاف وافعال او را برشمرده است) امام صادق عليه السلام فرمود: على عليه السلام هزاران شاهد در غدير خم داشت، ولى نتوانست حقّ خود را بگيرد، در حالى كه اگر يك مسلمان دو شاهد داشته باشد، حقّ خود را مىگيرد! [125] ولايت فقيه در راستاى ولايت امام معصوم است. در مقبولهى عمربن حنظله ازامام صادقعليه السلام مىخوانيم: بنگريد به آن كس كه حديث ما را روايت كند و در حلال وحرام ما نظر نمايد و احكام ما را بشناسد. پس به حكومت او راضى باشيد كه من او را بر شما حاكم قرار دادم. «فانّى قد جعلته عليكم حاكماً...». [126] ___________________________ 118) الغدير، ج2، ص52، احقاقالحقّ، ج2، ص400 و كنزالعمّال، ج6، ص391. 119) تفسير الميزان. 120) تفسير صافى. 121) تفسير الميزان. 122) تفسير مجمعالبيان. 123) كافى، ج1، ص 288. 124) تفسير نورالثقلين وكافى، ج1، ص281. 125) تفسير نورالثقلين. 126) كافى، ج1، ص67. ------------------------------------------ پيام ها 1- اسلام، هم دين ولايت است و هم دين برائت. هم جاذبه دارد و هم دافعه. آيات قبل، از پذيرش ولايت يهود و نصارى نهى كرد، اين آيه مىفرمايد: خدا و رسول و كسى را كه در ركوع انگشتر داد، ولىّ خود قرار دهيد. «يا ايّها الّذين آمنوا لا تتّخذوا... انّما وليّكم اللَّه...» 2- از اينكه به جاى «اوليائكم»، «وليّكم» آمده ممكن است استفاده شود كه روح ولايت پيامبر و علىعليهما السلام، شعاع ولايت الهى است. «وليّكم» 3- معمولاً در قرآن نماز وزكات در كنار هم مطرح شده است، ولى در اين آيه، هر دو به هم آميختهاند. (دادن زكات در حال نماز) «الّذين يقيمون الصلوة و يؤتون الزكاة و هم راكعون» 4- كسانى كه اهل نماز و زكات نيستند، حقّ ولايت بر مردم را ندارند. «انّما وليّكم اللَّه...» («انّما»، نشانهى انحصار ولايت در افراد خاصّ است) 5 - براى توجّه به محرومان، نماز هم مانع نيست. «يؤتون الزكاة و هم راكعون» (آرى، فقير نبايد از جمع مسلمانان دست خالى برگردد.) 6- ولايت از آنِ كسانى است كه نسبت به اقامهى نماز وپرداخت زكات پايدار باشد. «يقيمون الصلوة ويؤتون...» («يقيمون» و«يؤتون» نشانه دوام است) 7- هرگونه ولايت، حكومت و سرپرستى كه از طريق خدا و رسول و امام نباشد، باطل است. «انّما وليّكم اللَّه...» (كلمه «انّما» علامت حصر است) 8 - توجّه به خلق براى خدا در حال نماز، با اقامه نماز منافات ندارد.«يؤتون الزكاة و هم راكعون» 9- كسى كه نسبت به فقرا بىتفاوت باشد، نبايد رهبر و ولىّ شما باشد. «انّما وليّكم اللَّه... و يؤتون الزكاة» 10- كارهاى جزئى (مثل انفاق انگشتر) نماز را باطل نمىكند. «يقيمون الصلوة و يؤتون الزكاة و هم راكعون» 11- در فرهنگ قرآن، به صدقه مستحبّى هم «زكات» گفته مىشود. «يؤتون الزكاة» 12- ولايتها در طول يكديگرند، نه در برابر يكديگر. ولايت بر مسلمين، ابتدا از آنِ خداست، سپس پيامبر، آنگاه امام. «انّما وليّكم اللَّه و رسوله و الّذين آمنوا...» 13- حضرت علىعليه السلام در زمان خود پيامبرصلى الله عليه وآله نيز ولايت داشته است. «انّما وليّكم اللَّه و رسوله» (ظاهر ولايت، ولايت بالفعل است، نه ولايت بالقوّه. زيرا ولايت در آيه يكبار بكار برده شده كه يا همه بالفعل است و يا همه بالقوّه مىباشد) |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 56 ------------------------------------------ آيه وَ مَن يَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَلِبُونَ ------------------------------------------- ترجمه و هركس كه خدا و پيامبرش وچنان مؤمنانى را (كه در آيه قبل بيان شد) ولىّ خود بگيرد (از حزب خداست) همانا حزب خدا پيروز است. --------------------------------------- نکته ها در آيهى قبل بيان شد كه مراد از «الّذين آمنوا»، حضرت علىعليه السلام و امامان معصومعليهم السلام پس از او هستند. اوصاف حزب اللّه در سورهى مجادله آيه 22 چنين بيان شده است: 1- به مبدأ و معاد ايمان دارند. 2- با دشمن خدا، دوستى نمىكنند. اين آيه كه لزوم پذيرش ولايت خدا و رسول و امامان را بيان مىكند، مىفهماند كه مراد از «وليّكم» در آيه قبل، سرپرست و حاكم است نه دوست و ياور، چون تعبير «حزب اللّه» و غالب بودن آنان، اشاره به نظام قدرتمند و حكومت دارد. «حزب»، در لغت به معناى گروه با قدرت و با صلابت است. [127] چون پيروزى، بدون تشكيلات، مديريّت، قدرت، وحدت، جرأت و... امكان ندارد، پس «حزباللّه» براى حاكميّت وغلبه بايد اين صفات را داشته باشند. حزباللَّه نه تنها غالب و پيروزند، بلكه رستگار نيز هستند. «حزب اللّه هم الغالبون»، «حزب اللّه هم المفلحون» [128] درآيهى 52 همين سوره خوانديم كه گروهى از ترس حوادث، كفّار را ولّى خود مىگيرند، در اين آيه مىفرمايد: حزب اللَّه غالب است يعنى وابستگان به كفّار مغلوبند، پس به سراغ آنان نرويد. «فترى الّذين... يسارعون فيهم...»، «ومَن يتولّ اللَّه... هم الغالبون» _________________________ 127) معجمالوسيط. 128) مجادله، 22. -------------------------------------- پيام ها 1- حزب اللّه، تنها كسانىاند كه ولايت خدا، پيامبر و اهلبيتعليهم السلام را پذيرفته باشند. «ومَن يتولّ اللَّه... فانّ حزب اللّه» 2- غلبهى نهايى با كسانى است كه ولايت خدا، پيامبر و اهلبيتعليهم السلام را بپذيرند. «ومَن يتولّ... هم الغالبون» 3- چون خداوند غالب است، «واللّه غالب على أمره» [129] ، وابستگان به او هم غالبند. «حزب اللّه هم الغالبون» 4- با وعدههاى الهى، حزب اللَّه به آيندهى خود مطمئن است. «هم الغالبون» __________________________ 129) يوسف، 21. |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 57 ------------------------------------------ آيه يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ الَّذِينَ اتَّخَذُواْ دِينَكُمْ هُزُواً وَلَعِباً مِّنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَبَ مِن قَبْلِكُمْ وَالْكُفَّارَ أَوْلِيَآءَ وَاتَّقُواْ اللَّهَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ ------------------------------------------ ترجمه اى كسانى كه ايمان آوردهايد! از كسانى كه دين شما را به مسخره و بازى مىگيرند، آنان كه پيش از شما كتاب (آسمانى) داده شدهاند و(نيز) كفّار را ولىّ خود نگيريد و از خدا بپرهيزيد، اگر ايمان داريد. ------------------------------------------- پيام ها 1- كيفر دنيوىِ توهين واستهزاى دين خدا و مقدّسات مذهبى، قطع رابطه است. «لا تتّخذوا...» (در روابط با ديگران، احترام مقدّسات يك شرط ضرورى است) 2- شرط ايمان، داشتن غيرت دينى و تبرى از نااهلان است. «يا ايّها الّذين امنوا لاتتّخذوا» 3- استهزاى دين، (با جنگ سرد و روانى) يكى از شيوههاى مبارزاتى دشمنان است. «اتّخذوا دينكم هزوا» 4- تقواى الهى ايجاب مىكند از دشمنان نترسيم و آنان را ولىّ خود قرار ندهيم. «لا تتّخذوا... اولياء و اتّقوا اللَّه...» |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 58 ------------------------------------------ آيه وَإِذَا نَادَيْتُمْ إِلَى الصَّلَوةِ اتَّخَذُوهَا هُزُواً وَلَعِباً ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَعْقِلُونَ ----------------------------------------- ترجمه و هرگاه كه شما (به وسيلهى اذان، مردم را) به نماز فرا مىخوانيد آن را به مسخره و بازى مىگيرند. اين به خاطر آن است كه آنان گروهى هستند كه نمىانديشند. ---------------------------------------- نکته ها در شأن نزول آيهى فوق آمده است كه جمعى از يهود و بعضى از نصارى، صداى مؤذّن را كه مىشنيدند و يا قيام مسلمانان را به نماز مىديدند، شروع به مسخره و استهزاى آنان مىكردند. [130] ___________________________ 130) تفسير نمونه. ---------------------------------------- پيام ها 1- از رابطه و دوستى با كسانى كه اذان (وشعائر دينى) را مسخره مىكنند بپرهيزيد. «لاتتّخذوا... و اذا ناديتم...» 2- نماز، چهره و مظهر دين است. (در آيه قبل، استهزاى دين مطرح شد و در اين آيه استهزاى نماز، يعنى نماز سيماى دين است) «اتّخذوا دينكم هزواً... و اذا ناديتم الى الصلوة اتّخذوها هزوا» 3- براى نماز، بايد ندا سر داد تا همه جمع شوند.«ناديتم» (نماز بايد علنى باشد) 4- در جامعهى اسلامى، بايد براى نماز، فرياد زد و تبليغ كرد و هيچ كس نبايد مانع آن گردد. «ناديتم الى الصلوة» 5 - شيوهى عاقلان، برخورد منطقى است ولى بىخردان، اهل استهزا هستند. «ذلك بانّهم قوم لا يعقلون» |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 59 ------------------------------------------ آيه قُلْ يَأَهْلَ الْكِتَبِ هَلْ تَنقِمُونَ مِنَّآ إِلَّا أَنْ ءَامَنَّا بِاللَّهِ وَمَآأُنزِلَإِلَيْنَا وَ مَآ أُنْزِلَ مِن قَبْلُ وَأَنَّ أَكْثَرَكُمْ فَسِقُونَ ---------------------------------------- ترجمه بگو: اى اهل كتاب! آيا جز اين بر ما خورده و عيب مىگيريد كه به خداوند و به آنچه بر ما نازل شده و بهآنچه از پيش (بر پيامبران گذشته) نازل گرديده، ايمان آوردهايم؟ همانا بيشتر شما از مرز حقّ بيرون رفته و فاسقيد. ----------------------------------------- نکته ها «تنقمون» از ماده «نقمت»، به معناى انكار چيزى است؛ با زبان باشد يا به وسيلهى قهر و كيفر و برخورد. [131] اهل كتاب به مضامين تورات وانجيل وفادار نماندند، لذا شايستگى آن را ندارند كه كتب آسمانى به آنها انتساب داده شود.«و مانرل من قبل» ____________________________ 131) مفردات راغب. ------------------------------------------- پيام ها 1- با مخالفان هم بايد جدالى نيكو داشت. استدلال آميخته با سؤالهاى عاطفى. «هل تنقمون منّا» 2- دشمنى دشمنان با مؤمنان، فقط به خاطر ايمان آنهاست. «هل تنقمون منّا الاّ ان آمنّا باللّه» 3- ايمان مسلمانان به تمامى كتب آسمانى، از عوامل كينه و عداوت اهلكتاب با آنان است. «هل تنقمون منّا الا ّ ان آمنّا باللّه و انزل الينا و مانزل من قبل» 4- دشمنى اهل كتاب با مسلمانان، تاريخى وبا سابقه است. «هل تنقمون منّا» 5 - در برابر سختگيرىهاى دشمن، عدالت و انصاف را از كف ندهيم و همه را يكسان و فاسق مپنداريم. «اكثركم فاسقون» 6- انكار حقّ و آزار پيروان حقّ، فسق است. «فاسقون» |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 60 ------------------------------------------ آيه قُلْ هَلْ أُنَبِّئُكُم بِشَرٍّ مِّن ذَ لِكَ مَثُوبَةً عِندَ اللَّهِ مَن لَّعَنَهُ اللَّهُ وَغَضِبَ عَلَيْهِ وَجَعَلَ مِنْهُمُ الْقِرَدَةَ وَالْخَنَازِيرَ وَعَبَدَ الطَّغُوتَ أُوْلَئِكَ شَرٌّ مَّكَاناً وَأَضَلُّ عَن سَوَآءِ السَّبِيلِ ------------------------------------------- ترجمه بگو: آيا شما را به بدتر از (صاحبان) اين كيفر در پيشگاه خدا خبر دهم؟ كسانى كه خداوند آنها را لعن و بر آنها غضب كرده و افرادى از آنان را به شكل بوزينهها و خوكها درآورده و طاغوت را پرستيدند (و اطاعت كردند)، جايگاه آنان نزد خداوندبدتراست و از راه راست گمراهترند. -------------------------------------------- نکته ها «مَثُوبة» و«ثواب» در اصل به معناى رجوع و بازگشت به حالت اوّل است و به هرگونه سرنوشت يا جزا نيز گفته مىشود، ولى غالباً در مورد پاداشهاى نيك به كار مىرود. [132] آنان كه دين و اسلام و نماز مسلمانان را مسخره مىكنند و مسلمين را به خاطر ايمانشان مىآزارند، چرا به گذشته تاريك و ننگين خود نگاه نمىكنند كه با قهر الهى مسخ شدند و رسوا گشتند. گرچه يهودِ زمان پيامبر، به صورت خوك و ميمون نبودند، ولى چون بنىاسرائيل خود را قوم واحد و داراى هويّت جمعى مىدانستند و افتخارات گذشته را به خود نسبت مىدادند، بيان رسوايىهاى پيشين، غرور آنان را مىشكند. بسيارى از مفسّران معتقدند، يهوديانى كه با حيلههاى شرعى قداست روز شنبه را شكستند، به ميمون تبديل شدند و مسيحيانى كه مائده آسمانى عيسى را منكر شدند، به خوك تبديل گشتند. [133] ______________________________ 132) تفسير نمونه. 133) تفسير راهنما. --------------------------------------------- پيام ها 1- كيفرهاى الهى عادلانه است و اگر گروهى به ميمون و خوك تبديل مىشوند سزاى عملكردشان است. «مثوبةً» 2- اطاعت كنندگان از طاغوت، هم رديف مسخ شدگانند. «و جعل منهم القردة و الخنازير و عبد الطاغوت» 3- بيان سرنوشت شوم بدكاران تاريخ يكى از روشهاى ارشاد و تبليغ قرآن است. «جعل منهم...» 4- حرمت شكن، حرمت ندارد. «اولئك شرّ مكاناً و اضّل...» 5 - عقوبت سنگين براى انحراف سنگين است. «بشرٍّ من ذلك مثوبة... اضلّ عن سواء السبيل» |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 61 ------------------------------------------ آيه وَإِذَا جَآءُوكُمْ قَالُواْ ءَامَنَّا وَقَد دَّخَلُواْ بِالْكُفْرِ وَهُمْ قَدْ خَرَجُواْ بِهِ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا كَانُواْ يَكْتُمُونَ ------------------------------------------- ترجمه و هرگاه (منافقان يا بعضى از اهل كتاب) نزد شما آيند، مىگويند: ايمان آورديم، در حالى كه آنان با كفر بر شما وارد مىشوند و با همان كفر بيرون روند و خداوند به آنچه كتمان مىكردند آگاهتر است. ------------------------------------------ پيام ها 1- اظهار ايمان افراد، شما را فريب ندهد. «قالوا آمنّا... واللَّه اعلم» اظهار ايمان با زبان، نشانهى رسوخ ايمان در قلب نيست. 2- خداوند، از خود انسانها هم به ضميرشان آگاهتر است. «اللّه أعلم» 3- كسانى كه منافقانه اظهار ايمان مىكنند، بدانند كه خداوند از درون آنان آگاه است. «قالوا آمنّا و قد دخلوا بالكفر... واللَّه اعلم...» |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 62 ------------------------------------------ آيه وَتَرَى كَثِيراً مِّنْهُمْ يُسَرِعُونَ فِى الإِْثْمِ وَالْعُدْوَ نِ وَأَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ ------------------------------------------ ترجمه و بسيارى از آنان (مدعيان ايمان) را مىبينى كه در گناه و ظلم و حرامخوارى شتاب مىكنند. بهراستى چه زشت است آنچه انجام مىدهند. ------------------------------------------ نکته ها در آيهى گذشته، سخن از روحيّهى كفر ونفاق اهل كتاب بود، در اينجا بيان فسادهاى اخلاقى و اجتماعى و اقتصادى آنان است. «سُحت» در اصل به معناى جدا كردن پوست و نيز به معناى شدّت گرسنگى است، سپس به هر مال نامشروع مخصوصاً رشوه گفته شده است، زيرا اين گونه اموال، صفا و طراوت و بركت را از اجتماع انسانى مىبرد. همان طور كه كندن پوستِ درخت باعث پژمردگى يا خشكيدن آن مىگردد. بنابراين «سُحت» معناى وسيعى دارد و اگر در بعضى روايات مصداق خاصّى از آن ذكر شده، دليل اختصاص نيست. [134] _____________________________ 134) تفسير نمونه. --------------------------------------------- پيام ها 1- در انتقاد از منحرفان، بايد انصاف داشت. «كثيراً منهم» (نه تمام آنها) 2- سيماى جامعه اسلامى، سبقت در خيرات است، «يسارعون فى الخيرات» [135] ولى سيماى جامعه كفر و نفاق، سبقت در فساد است. «يسارعون فى الاثم والعدوان» 3- بدتر از فساد اخلاقى «اثم» و فساد اجتماعى «عدوان» و فساد ادارى «سُحت»، عادت به فساد و سرعت در آن است. «يسارعون فى الاثم...» («يسارعون»، دلالت بر استمرار دارد) 4- چه بسا مدّعيان ايمان كه به گناه، تجاوز و حرامخوارى شتاب مىكنند. «ترى... يسارعون...» 5 - بدتر از آلودگى به گناه، غرق شدن در گناه است. «فى الاثم» 6- با اينكه تجاوز و عدوان و حرامخوارى از نمونههاى اثم و گناه است، ولى نام اين دو به خاطر اهميّت و خطر و يا به خاطر شيوع در ميان اهل كتاب، جداگانه آورده شده است. «يسارعون فى الاثم و العدوان و اكلهم السّحت» _____________________________ 135) مؤمنون، 61. |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 63 ------------------------------------------ آيه لَوْلَا يَنْهَهُمُ الرَّبَّنِيُّونَ وَالْأَحْبَارُ عَن قَوْلِهِمُ الإِْثْمَ وَأَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَا كَانُواْ يَصْنَعُونَ ------------------------------------------- ترجمه چرا علماى نصارى و يهود آنان را از سخنان گناه آلود وخوردن مال حرام بازنمىدارند؟ چه بد است آنچه انجام مىدهند. -------------------------------------------- نکته ها حضرت على عليه السلام در اواخر خطبه «قاصعه» [136] مىفرمايد: خداوند اقوام پيشين را مورد لعن قرار نداد مگر بخاطر ترك امر به معروف و نهى از منكر. خداوند عوام را به خاطر ارتكاب معاصى ودانشمندان را بهخاطر ترك نهى از منكر لعنت كرد. منظور از «ربّانيون» علماى مسيحى و منظور از «احبار» علماى يهود است. امام حسينعليه السلام ذيل اين آيه فرمود: دليل سكوت علما و رها كردن امر به معروف و نهى از منكر، يا طمع به منافع ستمگران است و يا ترس از آنان «رغبة فيما كانوا ينالون منهم او رهبة مما يحذرون» [137] آيهى قبل درباره گناهكاران، جملهى «ما كانوا يعملون» را آورد، ولى اينجا دربارهى سكوت علما جملهى «ما كانوايصنعون» را بكار مىبرد. مرحوم فيض كاشانى مىگويد: فرق ميان «يعملون» و «يصنعون» اين است كه صانع، كسى است كه با تجربه و زبر دستى كارآزموده شده و كار براى او به صورت خصلت و ملكه در آمده باشد. _____________________________ 136) نهجالبلاغه، خطبه 192. 137) تفسير راهنما وبحار، ج100، ص79. -------------------------------------------- پيام ها 1- مسئوليّت امر به معروف و نهى از منكر، در درجه اوّل متوجّه علماست. «لولاينهاهم الربانيون...» 2- سكوت و بىتفاوتى علما، زمينهى ترويج فساد است. «ترى... يسارعون فى الاثم... لولا ينهاهم...» 3- علما بايد قدرت داشته باشند تا بتوانند علاوه بر موعظه و دعوت، جلوى مفاسد را بگيرند. «لولا ينهاهم» 4- اگر نهى از منكر، جلوى گناه را نگيرد، لااقل جلوى سرعت آن را مىگيرد. «يسارعون فى الاثم... لولا ينهاهم» 5 - علماى اهل كتاب، حتّى به حداقل وظيفه هم عمل نكردند. (در آيه قبل، اثم و عدوان و حرامخوارى، به عنوان گناه آنان شمرده شد. در اينجا كلمه عدوان نيامده، شايد اشاره باشد به اينكه اگر علماى اهل كتاب، قدرت جلوگيرى از عدوان را ندارند، چرا جلوى اثم و سحت را نگرفتند)؟! 6- زيبايى علم، در اظهار آن و زشتىاش در سكوت و كتمان است. «لبئس ما كانوا يصنعون» 7- سكوت عالم، بدتر از گناه خلافكار است. «لبئس ما كانوا يصنعون» 8 - تظاهر به گناه، كثرت گناهكار، سرعت در گناه، تنوّع در گناه و... هيچ يك دليل بر سكوت علما نيست. «ترى كثيراً منهم يسارعون فى الاثم و... لولا ينهاهم» (كلمه «تَرى» رمز تظاهر به گناه، كلمه «كثير» رمز جمعيّت زياد، كلمه «يسارعون» رمز سرعت در گناه و كلمه «اثم»، «عدوان» و «سُحت»، رمز تنوع گناه است) |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |