در حال دیدن این عنوان: |
۲۰ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 64 ------------------------------------------ آيه وَقَالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْدِيِهمْ وَلُعِنُواْ بِمَا قَالُواْ بَلْ يَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ يُنفِقُ كَيْفَ يَشَآءُ وَلَيَزِيدَنَّ كَثِيراً مِّنْهُم مَّآ أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ طُغْيَناً وَكُفْراً وَأَلْقَيْنَا بَيْنَهُمُ الْعَدَ وَةَ وَ الْبَغْضَآءَ إِلَى يَوْمِ الْقَيَمَةِ كُلَّمَآ أَوْقَدُواْ نَاراً لِّلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ وَ يَسْعَوْنَ فِى الْأَرْضِ فَسَاداً وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ ---------------------------------------- ترجمه و يهود گفتند: دست خدا بسته است. دستهايشان بسته باد و به سزاى اين گفتار، از لطف خدا دور شوند. بلكه دو دست (قدرت) خدا گشوده است، هرگونه بخواهد انفاق مىكند و البتّه آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده، كفر و طغيان بسيارى از آنان را مىافزايد و ما تا روز قيامت دشمنى و كينه در ميانشان افكنديم. هر بار كه براى جنگ، آتش افروزى كردند، خداوند آن را خاموش ساخت. آنان همواره در زمين، به فساد و تبهكارى مىكوشند، و خداوند مفسدان را دوست نمىدارد. --------------------------------------- نکته ها آيه قبل، اشاره به سخنان خلاف و نامربوط يهود «و قولهم الاثم» و جلوگيرى نكردن علما از آنها بود، «لولا ينهاهم...» در اين آيه نمونهاى بيان شده كه يهود مىگفتند: دست خدا بسته است وديگر نمىتواند به ما قدرت وشوكت بدهد، آنگونه كه در گذشته قدرت داشتيم. در روايات آمده است كه اين آيه، عقيدهى يهود را نسبت به قضا و قدر و سرنوشت بيان مىكند. چون يهود مىپنداشتند در آغاز آفرينش دست خدا باز بود، امّا پس از آنكه همه چيز را آفريد، دست او بسته شد. امام صادقعليه السلام در توضيح اين آيه فرمود: عقيدهى يهود اين بود كه خداوند بعد از آفرينش، از تدبير امور كنارهگيرى كرده است و چيزى را كم يا زياد نمىكند. »قد فرغ من الامر فلايزيد و لاينقص». [138] در زبان عربى كلمهى «يَد» و در فارسى كلمهى «دست»، كنايه از قدرت و نفوذ است. مثلاً مىگوييم: فلانى در منطقه يا اداره دست دارد. دست فلانى قطع شد. دست ما به فلانى نمىرسد. در روايات هم آمده است كه اولياى خدا دست خدايند. يعنى واسطه لطف او نسبت به مردمند. امام باقرعليه السلام دربارهى «كلمّا اوقدوا ناراً...» فرمودند: هرگاه جبّارى بخواهد آلمحمّدعليهم السلام را نابود كند، خداوند او را درهم مىشكند. [139] به گفته علامه طباطبايى: هرگاه فقر، گرسنگى و قحطى پيش مىآمد، يا آيات قرض دادن به خداوند نازل مىشد، مىگفتند: اين قحطى و اين سفارش به قرض الحسنه، نشانهى بسته بودن دست خداست. ____________________________ 138) تفسير نورالثقلين و توحيد صدوق، ص167. 139) تفسير عيّاشى. ------------------------------------------ پيام ها 1- رضايت به گناه ديگران، شركت در آن است. «قالت اليهود» (گرچه بعضى از يهود، نسبتِ دست بسته بودن به خدا مىدادند، ولى چون ديگران هم راضى بودند، اين تفكّر انحرافى به همه نسبت داده شده است.) 2- بىلياقتى و نااهلى خود را توجيه نكنيم. (شيطان، تكبّر خود را به اغواى الهى نسبت داد). «ربّ بما أغويتنى ...» [140] ، يهود هم محروميّتهاى خود را با بخيل بودن خدا توجيه مىكردند. «يد اللّه مغلولة» 3- پاسخِ شبهه را بايد قوىتر از شبهه داد. «يد اللّه مغلولة، يداه مبسوطتان» (آنان گفتند: دست خدا بسته است. آيه مىفرمايد: بلكه هر دو دست خدا باز است، يعنى كمال قدرت دارد) 4- توبيخ بايد مناسب با عمل باشد. «يد اللّه مغلولة، غلّت أيديهم» 5 - همان گونه كه قرآن براى افراد متّقى، نور و هدايت است، براى افراد لجوج، طغيان و كفر مىآورد. «وليزيدنّ... طغياناً و كفرا» 6- طغيان و كفر، زمينهساز دشمنى و كينه است. «وألقينا بينهم العداوة...» 7- يهوديان، همواره فتنه مىكنند، ولى شكست مىخورند. «كلّما أوقدوا ناراً للحرب أطفأها اللَّه» 8 - هم القاى كينه و دشمنى به عنوان كيفر از جانب خداست، هم خاموش ساختن آتش جنگ از اوست. «ألقينا، أطفأها اللَّه» 9- دستيابى به محبّت يا قهر الهى، در اثر عملكرد ماست. «واللَّه لايحبّ المفسدين» ___________________________ 140) حجر، 39. |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 65 ------------------------------------------ آيه وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتَبِ ءَامَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَكَفَّرْنَا عَنْهُمْ سَيَِّاتِهِمْ وَ لَأَدْخَلْنَهُمْ جَنَّتِ النَّعِيمِ ------------------------------------------- ترجمه و اگر اهل كتاب (يهوديان و مسيحيان) ايمان آورده و تقوا پيشه مىكردند قطعاً ما گناهانشان را مىبخشيديم و آنان را به باغهاى پر نعمت بهشت، وارد مىكرديم. ------------------------------------------- پيام ها 1- اهل كتاب در عصر پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله مردمى بىايمان و بىتقوى بودند. «و لو انّ اهل الكتاب آمنوا و اتّقوا» 2- ايمان و تقوا، كيفر انحرافهاست و مسائل قبلى را محو مىكند. «لكفّرنا» (در حديث آمده است: «الاسلام يَجُبّ ماقبله») [141] 3- ايمان منهاى تقوا، كارساز نيست. «آمنوا واتّقوا» 4- براى دريافت الطاف الهى، بايد ابتدا از گناهان پاك شد. «كفّرنا، أدخلنا» 5 - خداوند، علاوه بر عفو، لطف هم دارد. «كفّرنا، ادخلنا» ___________________________ 141) بحار، ج6، ص22. |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 66 ------------------------------------------ آيه وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُواْ التَّوْرَيةَ وَالْإِنْجِيلَ وَمَآ أُنزِلَ إِلَيْهِم مِّنْ رَّبِّهِمْ لَأَكَلُواْ مِن فَوْقِهِمْ وَمِن تَحْتِ أَرْجُلِهِم مِّنْهُمْ أُمَّةٌ مُّقْتَصِدَةٌ وَكَثِيرٌ مِّنْهُمْ سَآءَ مَا يَعْمَلُونَ ----------------------------------------- ترجمه و اگر آنان (يهود و نصارا) تورات و انجيل و آنچه را از سوى پروردگارشان بر آنان نازل شده، برپا مىداشتند، از بالاى سرشان (آسمان) و از زير پاهايشان (زمين) روزى مىخوردند. بعضى از آنان ميانهرو هستند، ولى بسيارى از آنان آنچه انجام مىدهند بد است. -------------------------------------- نکته ها در آيهى قبل، نقش ايمان در سعادت معنوى و اخروى مطرح بود، در اين آيه نقش آن در سعادت دنيوى و رفاه اقتصادى بيان شده است. اگر پيروان كتب آسمانى ديگر در برابر قرآن تسليم مىشدند و تسليم در مقابل قرآن را تسليم نژاد بنىاسرائيل در برابر نژاد عرب نمىپنداشتند و مىدانستند كه اصول تعاليم انبيا يكى است و ايمان به آنچه پس از تورات و انجيل نازل شده، راه يافتن به كلاس بالاتر است نه باطل ساختن دستورهاى پيشين، در اين صورت، علاوه بر بهرههاى اخروى در قيامت، در همين دنيا نيز انواع نعمتها به سويشان سرازير مىشد. در آيهى قبل، از عقيدهى يهود در مورد بسته بودن دست خدا صحبت شد، در اين آيه مىفرمايد: شما به كتابهاى آسمانى روى آوريد، سپس قضاوت كنيد كه دست خدا بسته است يا نه. اگر عظمت شما به ذلّت تبديل شده، به خاطر كفر و پشت كردن شما به دستورهاى آسمانى است، نه به خاطر عجز و دست بسته بودن خداوند. آيه 96 سورهى اعراف نيز مشابه اين آيه است: «و لو انّ اهل القُرى آمنوا و اتّقوا لفتحنا عليهم بركات من السماء و الارض» و اگر ساكنان آبادىها ايمان آورند و تقوا پيشه كنند، همانا درهاى بركات آسمان و زمين را بر آنها مىگشاييم. سؤال: آيا به پا داشتن كتب آسمانى، سبب توسعهى رزق است؟ پاسخ: يا خداوند به خاطر پاداش، رزق و روزى را توسعه مىدهد يا در خود كتب آسمانى راههاى طبيعى توسعهى رزق آمده است كه اگر آنان كتاب آسمانى را بر پا دارند به آن راهها دست خواهند يافت. پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله فرمود: يهود 71 فرقه و نصارى 72 فرقه مىشوند كه تنها يك فرقه آنان بهشتى هستند، هرگاه حضرت علىعليه السلام اين حديث را از رسول اكرمصلى الله عليه وآله نقل مىفرمود، اين آيه را نيز تلاوت مىكردند. [142] _________________________ 142) تفسير نورالثقلين. -------------------------------------- پيام ها 1- اهل كتاب، به همهى كتب آسمانى ايمان ندارند. «و لو انّهم» (كلمه «لو» براى امتناع است) 2- كتب آسمانى (تحريف نشده)، قانون اساسى و محور و راهنماى همه حركتهاست و مانند پرچم بايد همواره برپا داشته شود. «اقاموا» 3- براى دعوت ديگران به اسلام، به اعتقادات و مقدّسات صحيح آنان لطمه نزنيم. «اقاموا التوراة ...» 4- تنها تلاوت كتاب آسمانى كافى نيست، اقامهى آن نيز لازم است. «أقاموا التوراة و الانجيل» 5 - همهى كتب آسمانى، محترم است. «اقاموا التوراة والانجيل و ما انزل اليهم» 6- قرآن، براى همهى امّتهاست، نه فقط مسلمانان. «ما انزل اليهم من ربّهم» 7- اسلام، به رفاه مردم نيز توجّه دارد. «لأكلوا» 8 - توجّه به دستورهاى دينى، زندگى مادى را هم سروسامان مىدهد. «لو انّهم... لأكلوا...» 9- در نظام هستى، ايمان افراد، در حاصلخيزى زمين و بارش باران و رشد كشاورزى و محصولات، نقش دارد. [143] «اقاموا التوراة... لاكلوا» 10- جامعهى فاسد، انسان را مجبور به فساد نمىكند. در ميان انبوه بدكاران، گروهى هم معتدلند. «منهم اُمّة مقتصدة» 11- در اقامهى كتب آسمانى، اعتدال لازم است، نه افراط وتفريط. «مقتصدة» 12- هيچ گاه همهى افراد يك مجموعه، نژاد، منطقه و مذهب را تخطئه نكنيم. «منهم اُمّة مقتصدة» 13- كثرت جمعيّت، نشانهى حقّانيّت نيست. «كثير منهم ساء مايعملون» ____________________________ 143) تفسير الميزان. |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 67 ------------------------------------------ آيه يَأَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَ إِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِى الْقَوْمَ الْكَفِرِينَ -------------------------------------------- ترجمه اى پيامبر! آنچه را از سوى پروردگارت به تو نازل شده است (در مورد ولايت و جانشينى حضرت على) اعلام كن واگر چنين نكنى، رسالت الهى را نرساندهاى و (بدان كه) خداوند تو را از (شرّ) مردم (و كسانى كه تحمّل شنيدن اين پيام مهم را ندارند) حفظ مىكند. همانا خداوند گروه كافران را هدايت نمىكند. --------------------------------------------- نکته ها اين آيه به دلايلى كه خواهد آمد مربوط به جانشينى حضرت علىعليه السلام و نصب او به ولايت در غدير خم به هنگام برگشت پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله از سفر حج در سال دهم هجرى است. جالب اينكه اين آيه در ميان دو آيهاى قرار گرفته كه مربوط به اقامه كتاب آسمانى است و شايد اشاره به اين باشد كه ميان رهبر معصوم و اقامهى كتاب آسمانى، پيوند محكمى برقرار است. آرى، امام است كه مىتواند كتاب آسمانى را به پا دارد و اين كتاب خداست كه مىتواند امام واقعى را معرّفى كند. همهى مفسّران شيعه به اتكاى روايات اهل بيت عليهم السلام و نيز بعضى از مفسّران اهلسنت به عنوان يكى از مصاديق، آيه را مربوط به نصب حضرت علىعليه السلام در غدير خم به ولايت و امامت دانستهاند. [144] جالب آنكه صاحب تفسير المنار از مسند احمد و ترمذى و نسائى و ابن ماجه، حديثِ «مَن كنتُ مولاه فعلىّ مولاه» را با سند صحيح و موثّق بيان كرده است و سپس با دو جمله به خيال خود در آن تشكيك نموده است: اوّل اينكه مراد از ولايت، دوستى است. (غافل از آنكه دوستى نياز به بيعت گرفتن و تبريك گفتن و آن همه تشريفات در غدير خم نداشت) دوّم آنكه اگر حضرت علىعليه السلام امام و رهبر بعد از رسول اكرمصلى الله عليه وآله بود، چرا فرياد نزد و ماجراى نصب خود را در غدير نگفت؟! (غافل از آنكه در سراسر نهجالبلاغه و كلمات حضرت علىعليه السلام نالهها و فريادها مطرح است، ولى صاحب المنار گويا آن نالهها و فريادها را نشنيده است. [145] در تمام قرآن تنها در اين آيه است كه پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله نسبت به كتمان پيام، تهديد شده كه اگر نگويى، تمام آنچه را كه در 23 سال رسالت گفتهاى هدر مىرود. پس بايد ديد چه پيام مهمى است كه اين گونه بيان مىشود؟ پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله به حضرت علىعليه السلام فرمود: «لو لمابلغ ما اُمرت به من ولايتك لحبط عملى» اگر آنچه درباره ولايت تو است به مردم نرسانم تمام اعمال من محو مىشود. [146] در اين آيه چند نكته است كه جهتگيرى محتوايى آن را روشن مىكند: 1- سوره مائده، در اواخر عمر شريف پيامبر نازل شده است. 2- در اين آيه، بجاى «يا أيّها النّبى»، تعبير «يا أيّها الرّسول» آمده است، كه نشانهى يك رسالت مهم است. 3- به جاى فرمان «أبلغ»، فرمان «بَلّغ» آمده كه نشانهى ابلاغ قطعى ورسمى ومهم است. 4- پيامبر نسبت به نرساندن يك پيام مهم تهديد شده كه اگر نگويد، همهى زحماتش به هدر مىرود. 5 - رسول خداصلى الله عليه وآله از عواقب كارى هراس دارد كه خداوند او را دلدارى مىدهد كه ما تو را از شر مردم نگه مىداريم. 6- پيامبر، از جان خود نمىترسد. زيرا در روزگار تنهايى كه با بتها مبارزه مىكرد و در جنگها كه با مشركين درگيرى نظامى داشت، از خطرها نمىترسيد. (در حالى كه سنگباران مىشد، و يارانش شكنجه مىشدند، حالا در اواخر عمر و در ميان اين همه يار بترسد؟!) 7- در آيه، پيامى است كه به لحاظ اهميّت، با همه پيامهاى دوران نبوّت و رسالت، برابر است كه اگر اين پيام به مردم نرسد، گويا همهى پيامها محو مىشود. 8 - محتواى پيام، بايد مسألهاى اساسى باشد، وگرنه در مسائل جزئى و فردى، اين همه تهديد و دلدارى لازم نيست. 9- پيام آيه، مربوط به توحيد و نبوّت و معاد نيست، چون اين اصول، در روزهاى اوّل بعثت در مكّه بيان شده و نيازى به اين همه سفارش در اواخر عمر آن حضرت ندارد. 10- پيام آيه، مربوط به نماز، روزه، حج، زكات، خمس وجهاد هم نيست، چون اينها در طول 23 سال دعوت پيامبر بيان شده و مردم نيز به آن عمل كردهاند و هراسى در كار نبوده است. پس، محتواى اين پيام مهم كه در اواخر عمر شريف پيامبرصلى الله عليه وآله نازل شده چيست؟ روايات بسيارى از شيعه و سنّى، ما را از تحيّر نجات داده و راه را نشان مىدهد. روايات مىگويد: آيه مربوط به هجدهم ذيحجه سال دهمهجرى در سفر حجةالوداع پيامبر اسلام است، كه آن حضرت در بازگشت به سوى مدينه، در مكانى به نام «غدير خم» به امر الهى فرمان توقّف داد و همه در اين منطقه جمع شدند. مكانى كه هم آب و درخت داشت و در گرماى حجاز، كارساز بود و هم محلّ جداشدن كاروانهاى زائران مكّه بود و اهل يمن، عراق، شام، مدينه و حبشه از هم جدا مىشدند. در آنجا، پيامبر خدا در ميان انبوه ياران، بر فراز منبرى از جهاز شتران قرار گرفت و خطبهاى طولانى خواند. ابتداى خطبه، توحيد، نبوّت و معاد بود كه تازگى نداشت. سخن تازه از آنجا بود كه پيامبر، خبر از رحلت خود داد و نظر مسلمانان را نسبت به خود جويا شد. همه نسبت به كرامت و عظمت و خدمت و رسالت او در حد اعلا اقرار كردند. وقتى مطمئن شد كه صدايش به همهى مردم، در چهار طرف مىرسد، پيام مهم خود را نسبت به آينده بيان كرد. و فرمود: «من كنت مولاه فعلىّ مولاه» هر كه من مولاى اويم، اين علىّ مولاى اوست و بدين وسيله جانشينى حضرت علىعليه السلام را براى پس از خود به صراحت اعلام داشت. امّا پس از وفاتش، وقتى حضرت زهراعليها السلام به در خانههاى مردم مىرفت و مىگفت: مگر نبوديد و نشنيديد كه رسول خدا در غدير خم چه فرمود؟ مىگفتند: ما در غدير خم، در فاصله دورى بوديم و صداى پيامبر را نمىشنيديم!! اللّه اكبر از كتمان، از ترس، از بىوفايى و از دروغ گفتن به دختر پيامبر خدا. آرى، مردم با دو شاهد، حقّ خود را مىگيرند، ولى حضرت على عليه السلام با وجود دهها هزار شاهد، نتوانست حقّ خود را بگيرد. امان از حبّ دنيا، حسادت و كينههاى بدر و خيبر و حنين كه نسبت به حضرت علىّ عليه السلام در دل داشتند. امام باقرعليه السلام فرمودند: «بُنى الاسلام على خمس على الصلاة و الزّكاة و الصوم و الحج و الولاية و لم يناد بشىء كما نودى بالولاية فاخذ النّاس باربع و تركوا هذه»، اسلام بر پنج چيز استوار است: بر نماز، زكات، روزه، زكات و ولايت اهلبيت و چيزى به اندازهى ولايت مورد توجّه نبود، امّا مردم چهارتاى آن را پذيرفتند و ولايت را ترك كردند! [147] امام رضاعليه السلام فرمود: بعد از نزول اين آيه كه خداوند ضامن حفظ رسول اكرمصلى الله عليه وآله شد، «واللَّه يعصمك من النّاس» پيامبر هر نوع تقيّه را از خود دور كرد. [148] ______________________________ 144) تفاسير كبير فخررازى و المنار. 145) اين سطرها را در شب شهادت حضرت علىعليه السلام، نيمه شب 21 ماه رمضان 1380 نوشتم. 146) تفسير نورالثقلين وامالى صدوق،ص400. 147) كافى، ج2، ص18. 148) تفسير نورالثقلين و عيون اخبارالرضا، ج2، ص130. ------------------------------------------------ پيام ها 1- نوع خطاب، بايد با نوع هدف، هماهنگ باشد. چون هدف، رسالت و پيام رسانى است، خطاب هم «يا أيّها الرّسول» است. 2- انتخاب رهبر اسلامى (امام معصوم) بايد از سوى خداوند باشد. «بلّغ ما انزل اليك من ربّك» 3- گاهى ابلاغ پيام الهى بايد در حضور مردم و مراسم عمومى و با بيعت گرفتن باشد، ابلاغ ولايت با سخن كافى نيست، بلكه بايد با عمل باشد. «و ان لمتفعل» به جاى «ان لم تبلغ» 4- احكام و پيامهاى الهى، همه در يك سطح نيست. گاهى كتمان يك حقيقت، با كتمان تمام حقايق برابر است. «و ان لم تفعل فما بلّغتَ رسالته» 5 - اگر رهبرى صحيح نباشد، مكتب نابود و امّت گمراه مىشود. «فمابلّغتَ رسالته» 6- ركن اصلى اسلام، امامت و حكومت است. «وان لمتفعل فما بلّغتَ رسالته» 7- انكار ولايت، نوعى كفر است. «انّ اللّه لايهدى القوم الكافرين» 8 - عنصر زمان و مكان، دو اصل مهم در تبليغ است. (با توجّه به اينكه اين آيه در هجدهم ذىالحجّه و در محل جدا شدن كاروانهاى حج نازل شد) |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 68 ------------------------------------------ آيه قُلْ يَأَهْلَ الْكِتَبِ لَسْتُمْ عَلَى شَىْءٍ حَتَّى تُقِيمُواْ التَّوْرَيةَ وَ الْإِنجِيلَ وَمَآ أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُمْ وَلَيَزِيدَنَّ كَثِيراً مِّنْهُم مَّآ أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ طُغْيَناً وَكُفْراً فَلَا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْكَفِرِينَ ------------------------------------------ ترجمه بگو: اى اهل كتاب! هيچ ارزشى نداريد مگر آنكه تورات و انجيل و آنچه را از سوى پروردگارتان نازل شده برپا داريد و همانا آنچه از سوى پروردگارت بر تو نازل شده، طغيان و كفر بسيارى از آنان را خواهد افزود، پس بر كافران (و مخالفت آنان) تأسف مخور. ----------------------------------------- نکته ها گرچه كتاب آسمانى قرآن وسيلهى هدايت است، ولى گروهى به خاطر روحيهى لجاجت و عناد هرچه قرآن بيشتر بر آنان خوانده مىشود، پليدى باطنى آنان بيشتر ظاهر مىشود. امام باقرعليه السلام درباره «ليزيدنّ كثيراً منهم...» فرمود: آنچه موجب طغيان و كفر بسيارى مىگردد، ولايت اميرالمؤمنين حضرت علىعليه السلام است. [149] ____________________________ 149) تفسير عيّاش. ------------------------------------------ پيام ها 1- اهل كتاب بايد به همهى كتب آسمانى ايمان داشته باشند. «تقيموا التوراة والانجيل و ما انزل اليكم» 2- ادّعاى ايمان كافى نيست، قيام و اقدام عملى لازم است. «حتّى تقيموا» 3- قوانين آسمانى بايد محور عمل باشد و بر كرسى قدرت بنشيند. «تقيموا» 4- شخصيّت و ارزش افراد، به ميزان تعهّدات مذهبى آنان بستگى دارد. «لستم على شىء حتّى تقيموا» 5 - در تبليغ، ابتدا به معتقداتِ درست ديگران احترام بگذاريم، سپس راه خود را نشان دهيم. «تقيموا التوراة والانجيل وما انزل اليكم من ربّكم...» 6- طغيان، زمينه و مقدّمهى كفر است. «طغياناً و كفراً» 7- طغيان و كفر، قابل كم و زياد شدن است. «ليزيدنّ...» 8 - گروه كمى از اهل كتاب، در خط صحيح هستند. «ليزيدنّ كثيراً منهم» 9- غصّه خوردن براى افراد لجوج و كافران روا نيست. «ليزيدنّ...فلا تأس على القوم الكافرين» |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 69 ------------------------------------------ آيه إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَالَّذِينَ هَادُواْ وَالْصَّبِئُونَ وَالنَّصَرَى مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْأَخِرِ وَعَمِلَ صَلِحاً فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ ---------------------------------------- ترجمه همانا كسانى كه ايمان آوردند ومؤمنان و يهوديان و صابئان و مسيحيان، هر كدام به خدا و روز قيامتايمان آورده و كار شايسته انجام دهند، بيم و اندوهى بر آنان نيست. ------------------------------------------ نکته ها كلمهى «صابئين» كه سه بار در قرآن و در كنار يهود و نصارى آمده است، به كسانى گفته مىشود كه پيرو يكى از اديان آسمانى بوده، ولى به مرور زمان انحرافاتى در آنان پيدا شده است، از جمله اعتقاد به تأثير ستارگان و كنارهگيرى از معاشرت با مردم و داشتن آداب مخصوصى در زندگى. پيروان اديان مختلف، پس از آمدن دين جديد، بايد به آن ايمان آورند، وگرنه بعثت انبياى بعدى بيهوده خواهد بود. يهود و نصارى و صابئان، هر كدام مثل مسلمانان به پيامبر اسلام ايمان آورند و عمل صالح انجام دهند، بيم و اندوهى نخواهند داشت. از ميان همهى اديان گذشته، نام يهود و نصارى و صابئين برده شده، چون از اديان الهى هستند كه از سايرين براى قبول دعوت حقّ سزاوارترند. ------------------------------------------ پيام ها 1- از اصول مشترك همه اديان آسمانى، ايمان به خدا و قيامت و رسالت انبيا است. «مَن آمن باللّه ...» 2- ملاك سعادت در همه اديان آسمانى، ايمان و عمل صالح است، نه ادّعا و نام. «مَن آمن باللّه و اليوم الاخر...» 3- ايمان از عمل جدا نيست. «آمن ... وعمل» 4- آرامش واقعى، در سايهى ايمان و عمل صالح است. «مَن آمن... و عمل صالحا فلاخوف عليهم و لا هم يحزنون» |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 70 ------------------------------------------ آيه لَقَدْ أَخَذْنَا مِيثَقَ بَنِى إِسْرَ ءِيلَ وَأَرْسَلْنَآ إِلَيْهِمْ رُسُلًا كُلَّمَا جَآءَهُمْ رَسُولُ بِمَا لَا تَهْوَى أَنفُسُهُمْ فَرِيقاً كَذَّبُواْ وَفَرِيقاً يَقْتُلُونَ ---------------------------------------- ترجمه همانا ما از بنىاسرائيل پيمان گرفتيم و پيامبرانى به سوى آنان فرستاديم. (امّا) هرگاه پيامبرى برايشان سخن و پيامى آورد كه دلخواهشان نبود، گروهى را تكذيب كرده و گروهى را كشتند. --------------------------------------- نکته ها شايد مراد از ميثاقِ بنىاسرائيل، همان محتواى آيهى قبل يعنى ايمان به خدا و معاد و عمل صالح باشد و شايد مراد پيروى از انبيايى باشد كه در خود اين آيه با كلمه «رُسلاً» مطرح شده و شايد همان پيمانى باشد كه در آيات 93 سورهى بقره و 81 سوره آلعمران گذشت. يعنى عمل به آنچه خدا بر آنها نازل كرده بود. در آيهى قبل گفتيم كه صِرف وابستگى به اديان آسمانى براى نجات از قهر خدا كافى نيست بلكه ايمان و عمل صالح لازم است. اين آيه نمونهاى براى آيهى قبل است كه بنىاسرائيل با اينكه وابسته به دين آسمانى بودند چه كارها كه نكردند؟! اينكه اين سوره با جملهى «اوفوا بالعقود» آغاز شده و ماجراى غدير در آيه 67 مطرح شده و در اين آيه پيمانشكنى و كشتن اولياى خدا و تكذيب آنان مطرح شده، مىتواند ضمن افشاگرى از حالات بنىاسرائيل، مايهى عبرت و زنگ خطرى براى مسلمين باشد تا پيام و پيمان غدير خم را ناديده نگيرند. --------------------------------------------- پيام ها 1- بنىاسرائيل، علاوه بر حضرت موسى، پيامبران ديگرى نيز داشتند. «ارسلنا اليهم رسلاً» 2- راه انبيا مطابق تمايلات نفسانى نيست. «جاءهم رسول بما لاتهوى انفسهم» 3- ريشهى تكذيب و كشتن انبيا، هواى نفس بنىاسرائيل است. «بما لا تهوى انفسهم فريقاً كذّبوا» 4- پيمانشكنى، پيامبركشى، تكذيب و لجاجت، از صفات بنىاسرائيل است. «فريقاً كذّبوا و فريقاً يقتلون» 5 - در جامعهى فاسد، يا شخصيّت مردان خدا ترور مىشود (تكذيب)، يا شخص آنان (قتل). «فريقاً كذّبوا و فريقاً يقتلون» 6- انبيا در راه خدا تا پاى جان پيش مىرفتند. «فريقاً يقتلون» |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 71 ------------------------------------------ آيه وَحَسِبُواْ أَلَّا تَكُونَ فِتْنَةٌ فَعَمُواْ وَصَمُّواْ ثُمَّ تَابَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ ثُمَّ عَمُواْ وَصَمُّواْ كَثِيرٌ مِّنْهُمْ وَاللَّهُ بَصِيرُ بِمَا يَعْمَلُونَ -------------------------------------------- ترجمه (يهوديان چون خود را برتر از مردم و اولياى خدا مىپنداشتند) گمان كردند كيفر و آزمايشى (برايشان) نخواهد بود، پس (از ديدن حقايق) كور و (از شنيدن حقايق) كر شدند. سپس خداوند (لطف خويش را بر آنان باز گرداند و) توبهشان را پذيرفت. دگر بار بسيارى از آنان (از ديدن و شنيدن آيات الهى) كور و كر شدند و خداوند به آنچه مىكنند، بيناست. ------------------------------------------ نکته ها «فتنة» در آيه، يا به معناى آزمون و يا به معناى عذاب است. بنىاسرائيل مىپنداشتند آزمايشها يا قهر و عذاب الهى، مربوط به دوران حضرت موسىعليه السلام بوده و شامل آنان نمىشود. از اين رو سرگرم زندگى مادّى، رفاهطلبى و بىتفاوتى نسبت به آيات الهى شدند. امام صادقعليه السلام دربارهى «وحسبوا ان لا تكون فتنة» فرمود: مقصود زمانى است كه پيامبر در بين آنان نبود، «فعموا و صمّوا» زمانى است كه پيامبر از دنيا رفت، «ثمّ تاب اللّه» زمانى است كه اميرالمؤمنينعليه السلام به خلافت رسيد و «ثمّ عموا و صمّوا» تا روز قيامت است. [150] ____________________________ 150) كافى، ج8، ص200. ------------------------------------------- پيام ها 1- آزمايش الهى عمومى است، هرگز از فتنهها غافل نشويم. «حسبوا ألاّتكون فتنة» 2- عقائد نبايد بر اساس حدس و گمان باشد. «حَسبوا...» 3- براى مدّتى در خط مستقيم بودن مهم نيست، مهم حسن عاقبت است. «ثمّ تاب اللَّه عليهم ثمّ عموا وصمّوا» «ثُمّ عموا» نشان آناست كه بنىاسرائيل بعد از بازگشت لطف خداوند، تا مدّتى در خط صحيح بودند، ولى دوباره منحرف شدند. 4- غرور و خودبرتربينى و گمان و وهم، انسان را كور و كر و از شناخت صحيح، محروم مىسازد. «و حسبوا... فعموا و صمّوا» 5 - كسى توقّع نداشته باشد كه بىامتحان، به جايى برسد. «حسبوا ألا تكون فتنة» 6- لطف الهى تا حدّى است كه حتّى بدون عذرخواهى انسان، به سوى او سرازير مىشود. «فعموا و صمّوا ثمّ تاب اللّه» 7- خداوند مهربان است، ولى انسانها لجوجاند. «تاب اللّه عليهم ثم عموا» 8 - كثرت رهرو نشانه حقّانيّت راه نيست. «ثم عموا و صمّوا كثير منهم» 9- ايمان به نظارت خداوند در زندگى انسان نقش مهمى دارد. «واللَّه بصير» |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 72 ------------------------------------------ آيه لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ وَقَالَ الْمَسِيحُ يَبَنِى إِسْرَ ءِيلَ اعْبُدُواْ اللَّهَ رَبِّى وَرَبَّكُمْ إِنَّهُ مَن يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ وَمَأْوَيهُ النَّارَ وَمَا لِلظَّلِمِينَ مِنْ أَنصَارٍ ---------------------------------------- ترجمه همانا كسانى كه گفتند: خداوند، همان مسيح پسر مريم است، قطعاً كافر شدند. (چگونه چنين مىگويند) در حالى كه مسيح خود مىگفت: اى بنىاسرائيل! خدا را بپرستيد كه پروردگار من و شماست، يقيناً هركس به خداوند شرك ورزد، خداوند بهشت را بر او حرام كرده و جايگاهش دوزخ است و ستمگران را هيچ ياورى نيست. --------------------------------------- نکته ها در تفسير مجمعالبيان آمده است: فرقهى يعقوبيّه از مسيحيان مىگويند: خداوند با مسيح در ذات متّحد شد و يك چيز گشتند. اين آيه عقيده بعضى از مسيحيان را بيان مىكند كه خداوند را همان مسيح مىدانند و آيه بعد عقيده گروه ديگرى را نقل مىكند كه تثليث را پذيرفتهاند. لازم به ذكر است كه در انجيل مرقس، (باب 12 آيه 29) عيسى عليه السلام مردم را به توحيد دعوت كرده و مىفرمايد: خداى ما خداوند واحد است. در انجيل متّى نيز (باب 6 آيه 24) چنين آمده است: محال است كه انسان دو آقا و دو محبوب داشته باشد. هم خدا را خدمت كند، هم ديگرى را. امام صادقعليه السلام در بيان گناهان كبيره فرمودند: بزرگترين گناهان كبيره، شرك به خداست و سپس اين آيه را تلاوت فرمودند. [151] _____________________________ 151) بحار، ج79، ص6 ؛ عيون اخبارالرضا، ج1، ص285. -------------------------------------------- پيام ها 1- در برابر انحرافات بزرگ، بايد قاطعيّت نشان داد. «لقد كفر» 2- عقيده به حلول خداوند در افراد حتّى در بهترين انسانها، كفر است. «لقد كفر» 3- كسى كه از مادر متولّد شده است، چگونه مىتواند خدا باشد؟ «مسيح ابن مريم» 4- دربارهى اولياى خدا و پاكان و نيكان، غلوّ نكنيم. خود عيسى به خداپرستى دعوت مىكرد. «وقال المسيح ...» 5 - مشرك، هرگز به بهشت نمىرود. «فقد حرّم اللّه ...» 6- آنان كه حضرت عيسى را خدا مىدانند، كافر، مشرك، ظالم و از بهشت محرومند. «لقد كفر... و من يشرك... مأواه النار... ما للظالمين من انصار» 7- شرك به خدا، ظلم است. «للظالمين» 8 - در قيامت شفاعت هست، ولى براى مشركين نيست. «ماللظالمين من انصار» |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 73 ------------------------------------------ آيه لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُواْ إِنَّ اللَّهَ ثَالِثُ ثَلَثَةٍ وَمَا مِنْ إِلَهٍ إِلَّا إِلَهٌ وَ حِدٌ وَ إِن لَّمْ يَنتَهُواْ عَمَّا يَقُولُونَ لَيَمَسَّنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ------------------------------------------ ترجمه همانا آنان كه گفتند: خداوند، يكى از سه تاست، كافر شدند. جز خداى يكتا خدايى نيست. و اگر از آنچه مىگويند دست برندارند، به كافران از اهلكتاب آنها قطعاً عذابى دردناك خواهد رسيد. ---------------------------------------- نکته ها آيهى قبل، اعتقاد انحرافى حلول خداوند در مسيح را ردّ كرد، اين آيه انحراف عقيده به تثليث را بيان مىكند، چون هر دو شرك است و بايد با آن مبارزه شود. در عقيده به تثليث، خدا، مسيح و روحالقدس (أب و ابن و روحالقدس)، هر سه خدا محسوب مىشوند، البتّه اخيراً گروهى از دانشمندان مسيحى مىگويند: عقيده به تثليث، اعتبار علمى ندارد. [152] ___________________________ 152) تفسير الميزان. ----------------------------------------- پيام ها 1- اسلام در برابر انحراف پيروان ديگر اديان آسمانى، بىتفاوت نيست. «لقد كفر الّذين قالوا...» 2- شرك و چند خدايى (تثليث)، كفر است. «لقد كفر» 3- همهى كسانى كه قائل به تثليث بودهاند، گرفتار عذاب الهى نخواهند شد. «كفروا منهم» (مىتوان گفت: آنها كه بر عقيده به تثليث باقى ماندند و بعد از دعوت قرآن، به توحيد بازنگشتند، در عذاب خواهند بود) 4- قبل از عذاب، هشدار لازم است. «وان لم ينتهوا» 5 - پيامد كفر و شرك، عذاب است. «عذاب اليم» |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |